De gemeenteraad kan bepaalde bevoegdheden conform het decreet lokaal bestuur en bijzondere wetgeving delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad wenst bij reglement bepaalde van haar bevoegdheden te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Elk lokaal bestuur beschikt over heel wat verschillende politieke en ambtelijke organen en individuele functies. Elk van die organen of functies beschikt over bepaalde bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Sommige daarvan worden door een bovenlokale regelgevende tekst nauwkeurig omschreven en rechtstreeks toegewezen aan een bepaald orgaan of een bepaalde functie en kunnen vervolgens al dan niet verder worden gedelegeerd. Andere bevoegdheden zijn zeer algemeen omschreven, waardoor ze lokaal nog moeten worden gedefinieerd en gespecifieerd en/of zijn nog niet rechtstreeks toegewezen. Daarnaast bepaalt de wet welke documenten door welke organen getekend dienen te worden. De wetgever geeft de lokale besturen echter ook de mogelijkheid hier een delegatie te doen van deze handtekenbevoegdheid om de administratieve werklast te verlagen.
De stad Genk opteert ervoor om één globaal reglement op te maken hetgeen zowel beslissingen van de gemeenteraad (GEM), het college van burgemeester en schepenen (CBS), de burgemeester (BU), de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS), de raad voor maatschappelijk welzijn (RMW), het vast bureau (VB), raad van bestuur AGB (RVB), directiecomité AGB (DIR), de algemeen directeur (AD) en de financieel directeur (FD) bevat. Elk orgaan of elke functiehouder kan uiteraard enkel binnen haar of zijn bevoegdheden beslissen. Teneinde een geïntegreerd document te bekomen wordt de initiële versie dan ook trapsgewijs formeel goedgekeurd door alle betrokken organen of functiehouders voor wat betreft hun gedeelte. Die initiële goedkeuring vervangt ook alle eerdere delegatiebesluiten.
Eventuele latere wijzigingen aan voorliggend document worden beslist door het bevoegde orgaan of de bevoegde functiehouder en vervolgens in voorliggend document geïntegreerd. Het reglement bevoegdheidsverdeling en handtekeningverdeling maakt een integraal deel uit van de organisatiebeheersing van stad Genk en OCMW Genk.De gemeenteraad wenst in dat kader over te gaan tot delegatie van volgende bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen.
Overheidsopdrachten:
Om de dagelijkse werking van de stad te vergemakkelijken, een administratieve ontlasting van de diensten te voorzien en kort op de bal te kunnen spelen in kader van dossiers dagelijks bestuur, wordt een delegatie voorzien.
Vastgoed:
De gemeenteraad draagt de bevoegdheid tot het geven van toestemming aan derden tot overdracht van zakelijke en persoonlijke rechten in kader van vastgoedcontracten waartoe de raad bevoegd is alsook de bevoegdheid om de bepalingen rond bestemming, tewerkstelling, terugkooprecht en bouwverplichting te wijzigen, over aan het college van burgemeester en schepenen. De voorwaarden worden immers eerst voorgelegd op de gemeenteraad en de gemeenteraad geeft aan het uitvoerend orgaan dus de bevoegdheid om de voorwaarden die in deze contracten zijn overeengekomen tot uitvoering te brengen. Dit is ook in hoofdzaak de taak van een uitvoerend orgaan.
Subsidieverbintenissen:
De goedkeuring van ingediende subsidieaanvraagdossiers en de toekenning van subsidiebedragen wordt ook aan het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd. Dit onder de voorwaarden en het kader dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd en niets anders.
Algemene overeenkomsten:
De gemeenteraad delegeert het aangaan van overeenkomsten die een duurtijd hebben van de legislatuur plus 1 jaar aldus tot maximaal 31/12/2031 aan het college van burgemeester en schepenen. Gelet op de aard van de bevoegdheid en gezien de gemeenteraad slechts 10 x per jaar samenkomt worden deze overeenkomsten gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen om de goede en vlotte werking van de administratie niet te ondermijnen. Om een potentieel nieuwe beleidsploeg niet te belasten met financiële verplichtingen wordt de delegatie beperkt tot overeenkomst die de legislatuur slechts met 1 jaar overschrijden.
Vaststellen begrip dagelijks personeelsbeheer:
De vaststelling van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer moet worden begrepen, is een uitvoerende handeling. Ze kan bijgevolg best gedelegeerd worden aan de uitvoerende organen: het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad delegeert deze bevoegdheid dan ook aan het college van burgemeester en schepenen.
Personeelsaangelegenheden:
De rechtspositieregeling is een uitvoering van het rechtspositiebesluit van de Vlaamse Regering. Binnen de vooropgestelde marges, kunnen eigen accenten worden gelegd. Indien regelgeving wijzigt, kan de rechtspositieregeling op een flexibele wijze aangepast worden. Om deze redenen delegeert de gemeenteraad bij reglement het vaststellen van de rechtspositieregeling aan het college van burgemeester en schepenen.
De goedkeuring van de rechtspositieregeling van het personeel werd gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen. Het is logisch dat de vaststelling van de andere reglementen met betrekking tot personeelsaangelegenheden, alsook vaststelling organogram, het personeelsplan en het lidmaatschap van het managementteam en het vastleggen van drie extra feestdagen en vaststellen van de wijze waarop de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of zondag vervangen worden door andere dagen eveneens worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, hangt samen met de andere personeelsbevoegdheden. Deze werden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen. Het is aangewezen ook deze bevoegdheid te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Met dit besluit wordt het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Aanvullende verkeersreglementen:
Na intern onderzoek van de dienst Mobiliteit blijkt dat er nood is aan een snellere terugkoppeling, vaststelling en goedkeuring van de aanvullende reglementen. Om aan deze noodzaak te kunnen voldoen wenst de gemeenteraad deze bevoegdheid over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.
Projectoproepen en verplichtingen in kader van de regelgeving omtrent privacy, gegevensbescherming en informatieveiligheid:
Om flexibel en snel te kunnen inspringen op de noden van de stad en op de strikte deadlines die deze bevoegdheden soms met zich meebrengen, wenst de gemeenteraad deze bevoegdheid zoals uiteengezet in bijgevoegd reglement te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Tariefbepaling retributie en vaststelling vrijstelling en/of vermindering:
Het is wenselijk om de vaststelling van de tarieven te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen om de besluitvorming te versnellen en de administratieve lasten te verminderen.
In dat opzicht delegeert de gemeenteraad de bevoegdheid tot tariefbepaling alsook het toestaan van vrijstellingen en verminderingen onder de voorwaarden vermeld in het reglement aan het college van burgemeester en schepenen.
Handtekening voorzitter van de gemeenteraad:
De voorzitter van de gemeenteraad ging reeds op de installatievergadering over tot delegatie van zijn handtekening aan de burgemeester. Deze vraag tot delegatie wordt voor de volledigheid ook bevestigd en mee opgenomen in dit reglement.
Vervanging aanstelling algemeen directeur en financieel directeur:
Om flexibel in te spelen op afwezigheden of verhinderingen van de algemeen directeur respectievelijk de financieel directeur is het aangewezen binnen het algemeen door de gemeenteraad goedgekeurde kader, de bevoegdheid tot het aanstellen van een vervanger in eerste instantie te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Voor bepaalde delegaties voorziet het reglement een rapportage. Het college van burgemeester en schepenen zal deze rapportage verplichting per delegatie ook uitvoeren.
Artikel 27,162,166 en 175 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 40+ 41 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 161 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 186 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 195 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 281 Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 5 §1 Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens d.d.16/05/2008
Omzendbrief/KB/ABB/2019/2
De gemeenteraad keurt het reglement inzake bevoegdheidsverdeling en handtekeningverdeling binnen Stad, AGB en OCMW Genk goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de respectievelijke delegaties van de gemeenteraad zoals opgenomen in het reglement aan het college van burgemeester en schepenen.
Dit reglement treedt de dag na goedkeuring in werking.