Terug
Gepubliceerd op 22/05/2025

2025_VB_00028 - Personeel - Aanpassing arbeidsreglement - Goedkeuring

Vast Bureau
di 20/05/2025 - 09:35 Schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Wim Dries, Burgemeester voorzitter; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Karen Wibail

Secretaris

Karen Wibail

Voorzitter

Anniek Nagels, 1ste schepen
2025_VB_00028 - Personeel - Aanpassing arbeidsreglement - Goedkeuring 2025_VB_00028 - Personeel - Aanpassing arbeidsreglement - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

De beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 22 januari 2019 inzake de delegatie van de bevoegdheid inzake de vaststelling van het organogram, de personeelsformatie, de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en het lidmaatschap van het managementteam aan het Vast Bureau.

Aanleiding en context

Er werden een aantal wijzigingen voorgesteld aan het arbeidsreglement. 

Argumentatie

  • Aanpassing arbeidsreglement 

Naar aanleiding van het informeel overleg van 20 februari 2025 en het SOC van 20 maart 2025 werden enkele wijzigingen voorgesteld met betrekking tot het arbeidsreglement: 

  • In artikel 9 (bijlage 1) van het arbeidsreglement met betrekking tot feestelijkheden werd voor het bijwonen van feestelijkheden onder bepaalde voorwaarden deelname als diensttijd aanzien. Naar aanleiding van een bespreking tussen de algemeen directeur en de verantwoordelijken van de respectievelijke vriendenkringen werd een aanpassing voorgesteld aan het arbeidsreglement.
  • Naar aanleiding van de noodzaak om een alcohol-, drugs en medicatiebeleid in te voeren (dit beleid werd besproken (en goedgekeurd door de vakorganisaties) in het BOC omwille van het aspect met betrekking tot Welzijn en daarna goedgekeurd door het CBS/VB op 15 april 2025), is het ook aangewezen om artikel 7 en artikel 21 (coördinatie arbeidsreglement) van het arbeidsreglement aan te passen.
  • Op 9 januari 2025 was er een Inspectie van Toezicht op het Welzijn op het Werk. Naar aanleiding van deze inspectie werden een aantal wijzigingen aan het arbeidsreglement doorgevoerd. 

De aanpassingen en de uniforme tekst worden opgenomen in bijlage. 

Naar aanleiding van het syndicaal onderhandelings- en overlegcomité van 20 maart 2025 werd er omtrent de aanpassing van het arbeidsreglement overlegd met de representatieve vakorganisaties en ondertekenden zij een met redenen omkleed advies. 

Juridische grond

  • De Wet op de syndicale onderhandelingen van 19 december 1974; 
  • De Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978; 
  • Het Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en 12 november 2010 inzake de rechtspositieregeling van het personeel en latere wijzigingen; 
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
  • De algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Regelgeving bevoegdheid

Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-85 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
<p>Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-85 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het Vast Bureau beslist om het arbeidsreglement aan te passen zoals opgenomen in de bijlagen.