Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 18/03/2025 - 20:15 Stadhuis - Foyer

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Nawal Farih; Johan Vangeneugden

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Agendapunten

1.

2025_GEM_00087 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 18 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2025_GEM_00087 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 18 februari 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00087 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 18 februari 2025 - Goedkeuring
2.

2025_GEM_00067 - Autonoom gemeentebedrijf Genk - Beheersovereenkomst 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2025_GEM_00067 - Autonoom gemeentebedrijf Genk - Beheersovereenkomst 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00067 - Autonoom gemeentebedrijf Genk - Beheersovereenkomst 2025 - Goedkeuring
3.

2025_GEM_00065 - Externe organisatie - IGS - Cipal dv - Stedelijke afvaardiging in de algemene vergadering, voordracht kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur én gezamenlijke lijst kandidaat-bestuurders in de raad van bestuur - Bekrachtiging

Goedgekeurd
3.

2025_GEM_00065 - Externe organisatie - IGS - Cipal dv - Stedelijke afvaardiging in de algemene vergadering, voordracht kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur én gezamenlijke lijst kandidaat-bestuurders in de raad van bestuur - Bekrachtiging

2025_GEM_00065 - Externe organisatie - IGS - Cipal dv - Stedelijke afvaardiging in de algemene vergadering, voordracht kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur én gezamenlijke lijst kandidaat-bestuurders in de raad van bestuur - Bekrachtiging
4.

2025_GEM_00054 - Externe organisaties - IGS - Cipal dv - Bijzondere algemene vergadering - 31 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2025_GEM_00054 - Externe organisaties - IGS - Cipal dv - Bijzondere algemene vergadering - 31 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00054 - Externe organisaties - IGS - Cipal dv - Bijzondere algemene vergadering - 31 maart 2025 - Goedkeuring
5.

2025_GEM_00056 - Externe organisaties - IGS - Limburg.net ov - Bijzondere algemene vergadering - 26 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2025_GEM_00056 - Externe organisaties - IGS - Limburg.net ov - Bijzondere algemene vergadering - 26 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00056 - Externe organisaties - IGS - Limburg.net ov - Bijzondere algemene vergadering - 26 maart 2025 - Goedkeuring
6.

2025_GEM_00055 - Externe organisaties - IGS - s-Lim dv - Buitengewone Algemene Vergadering - 25 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2025_GEM_00055 - Externe organisaties - IGS - s-Lim dv - Buitengewone Algemene Vergadering - 25 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00055 - Externe organisaties - IGS - s-Lim dv - Buitengewone Algemene Vergadering - 25 maart 2025 - Goedkeuring
7.

2025_GEM_00094 - Externe organisatie - Deelname in rechtspersonen - OnderwijsVereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) vzw - Voordracht van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2025_GEM_00094 - Externe organisatie - Deelname in rechtspersonen - OnderwijsVereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) vzw - Voordracht van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GEM_00094 - Externe organisatie - Deelname in rechtspersonen - OnderwijsVereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) vzw - Voordracht van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering - Goedkeuring
8.

2025_GEM_00060 - Organisatiebeheer - Audio - Aanpassing auditcharter - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2025_GEM_00060 - Organisatiebeheer - Audio - Aanpassing auditcharter - Goedkeuring

2025_GEM_00060 - Organisatiebeheer - Audio - Aanpassing auditcharter - Goedkeuring
9.

2025_GEM_00057 - Strategisch veiligheids- en preventieplan - Aanvraag verlenging 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2025_GEM_00057 - Strategisch veiligheids- en preventieplan - Aanvraag verlenging 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00057 - Strategisch veiligheids- en preventieplan - Aanvraag verlenging 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring
10.

2025_GEM_00061 - Strategisch veiligheids- en preventieplan - Aanvraag verlenging 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - Verlenging inhoudelijke en financiële overeenkomst met de externe partners - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2025_GEM_00061 - Strategisch veiligheids- en preventieplan - Aanvraag verlenging 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - Verlenging inhoudelijke en financiële overeenkomst met de externe partners - Goedkeuring

2025_GEM_00061 - Strategisch veiligheids- en preventieplan - Aanvraag verlenging 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - Verlenging inhoudelijke en financiële overeenkomst met de externe partners - Goedkeuring
11.

2025_GEM_00052 - Lokaal Overleg Kinderopvang - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
11.

2025_GEM_00052 - Lokaal Overleg Kinderopvang - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00052 - Lokaal Overleg Kinderopvang - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.

Argumentatie

De adviesraad kinderopvang wordt vernieuwd naar aanleiding van de nieuwe legislatuur. In het kader van uniformiteit op Vlaams niveau vormen we de adviesraad om naar het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK). Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een verplichte adviesraad voor elk lokaal bestuur.

De samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang ziet eruit als volgt:

  • Een vertegenwoordiging van de lokale actoren
  • Een vertegenwoordiging van gebruikers
  • Een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur

Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.

De ontvangen kandidaatstelling voor het voorzitterschap voor de legislatuur 2025-2030 werd voorgelegd en goedgekeurd op de stedelijke adviesraad kinderopvang van 10 februari 2025.

Juridische grond

Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de adviesraad kinderopvang naar Lokaal Overleg Kinderopvang goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement.

12.

2025_GEM_00072 - Overname openbaar domein - Tp. Lapzeisstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2025_GEM_00072 - Overname openbaar domein - Tp. Lapzeisstraat - Goedkeuring

2025_GEM_00072 - Overname openbaar domein - Tp. Lapzeisstraat - Goedkeuring
13.

2025_GEM_00074 - Overname wegenis - Overname wegenis van 14 loten Poort tot Welzijnscampus Genk (Portavida) - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2025_GEM_00074 - Overname wegenis - Overname wegenis van 14 loten Poort tot Welzijnscampus Genk (Portavida) - Goedkeuring

2025_GEM_00074 - Overname wegenis - Overname wegenis van 14 loten Poort tot Welzijnscampus Genk (Portavida) - Goedkeuring
14.

2025_GEM_00062 - 2024-2518 - Verkoopsdossier - PPS Gebiedsontwikkeling met private en sociale woningbouw Richter Zuid - Genk - gunningsbestek - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2025_GEM_00062 - 2024-2518 - Verkoopsdossier - PPS Gebiedsontwikkeling met private en sociale woningbouw Richter Zuid - Genk - gunningsbestek - Goedkeuring

2025_GEM_00062 - 2024-2518 - Verkoopsdossier - PPS Gebiedsontwikkeling met private en sociale woningbouw Richter Zuid - Genk - gunningsbestek - Goedkeuring
15.

2025_GEM_00092 - Verkoop grond - Verkoop achterliggende grond - Verkoop van 1a 33ca achterliggende grond tp. Langerloweg - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2025_GEM_00092 - Verkoop grond - Verkoop achterliggende grond - Verkoop van 1a 33ca achterliggende grond tp. Langerloweg - Goedkeuring

2025_GEM_00092 - Verkoop grond - Verkoop achterliggende grond - Verkoop van 1a 33ca achterliggende grond tp. Langerloweg - Goedkeuring
16.

2025_GEM_00091 - Aankoop woning - Aankoop woning Singlisstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2025_GEM_00091 - Aankoop woning - Aankoop woning Singlisstraat - Goedkeuring

2025_GEM_00091 - Aankoop woning - Aankoop woning Singlisstraat - Goedkeuring
17.

2025_GEM_00070 - GR - Opheffing gemeentelijke reclameverordening ingevolge de inwerkingtreding van de gewestelijke Publiciteitsverordening - Goedkeuring

Goedgekeurd
17.

2025_GEM_00070 - GR - Opheffing gemeentelijke reclameverordening ingevolge de inwerkingtreding van de gewestelijke Publiciteitsverordening - Goedkeuring

2025_GEM_00070 - GR - Opheffing gemeentelijke reclameverordening ingevolge de inwerkingtreding van de gewestelijke Publiciteitsverordening - Goedkeuring
18.

2025_GEM_00076 - OMV - Omgevingsvergunning – GR wegenis - OMV_2024024741 - Advies i.h.k.v. het realiseren van een gescheiden rioleringssysteem - Boxbergheide deel B: het aanleggen van verhardingen, wegenis, riolering, nutsvoorzieningen en opmaak rooilijnplan - Craenevenne en Gracht - Goedkeuring onder voorwaarden

Goedgekeurd
18.

2025_GEM_00076 - OMV - Omgevingsvergunning – GR wegenis - OMV_2024024741 - Advies i.h.k.v. het realiseren van een gescheiden rioleringssysteem - Boxbergheide deel B: het aanleggen van verhardingen, wegenis, riolering, nutsvoorzieningen en opmaak rooilijnplan - Craenevenne en Gracht - Goedkeuring onder voorwaarden

2025_GEM_00076 - OMV - Omgevingsvergunning – GR wegenis - OMV_2024024741 - Advies i.h.k.v. het realiseren van een gescheiden rioleringssysteem - Boxbergheide deel B: het aanleggen van verhardingen, wegenis, riolering, nutsvoorzieningen en opmaak rooilijnplan - Craenevenne en Gracht - Goedkeuring onder voorwaarden
19.

2025_GEM_00073 - Overeenkomst erfdienstbaarheid van wiekoverslag - Wiekoverslag voor windturbine G-14 aan de Troisdorflaan - Project Zuidwind - Goedkeuring

Goedgekeurd
19.

2025_GEM_00073 - Overeenkomst erfdienstbaarheid van wiekoverslag - Wiekoverslag voor windturbine G-14 aan de Troisdorflaan - Project Zuidwind - Goedkeuring

2025_GEM_00073 - Overeenkomst erfdienstbaarheid van wiekoverslag - Wiekoverslag voor windturbine G-14 aan de Troisdorflaan - Project Zuidwind - Goedkeuring
20.

2025_GEM_00064 - Verlenen erfdienstbaarheid van overbouw - overeenkomst vestigen erfdienstbaarheid van overbouw - Project Winterslagstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
20.

2025_GEM_00064 - Verlenen erfdienstbaarheid van overbouw - overeenkomst vestigen erfdienstbaarheid van overbouw - Project Winterslagstraat - Goedkeuring

2025_GEM_00064 - Verlenen erfdienstbaarheid van overbouw - overeenkomst vestigen erfdienstbaarheid van overbouw - Project Winterslagstraat - Goedkeuring
21.

2024_GEM_00231 - Kattevennen vzw - Samenwerkingsovereenkomst 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
21.

2024_GEM_00231 - Kattevennen vzw - Samenwerkingsovereenkomst 2025 - Goedkeuring

2024_GEM_00231 - Kattevennen vzw - Samenwerkingsovereenkomst 2025 - Goedkeuring
22.

2024_GEM_00230 - Kattevennen vzw - Evaluatieverslag 2019 - 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2024_GEM_00230 - Kattevennen vzw - Evaluatieverslag 2019 - 2025 - Goedkeuring

2024_GEM_00230 - Kattevennen vzw - Evaluatieverslag 2019 - 2025 - Goedkeuring
23.

2025_GEM_00066 - 2021-1254 - Opdracht - Aanstellen ontwerper voor de studie van 2 fietsoversteekplaatsen in de nabijheid van de fietssnelwegen F75 en F76 - verrekening 1.6 - Kennisname

Goedgekeurd
23.

2025_GEM_00066 - 2021-1254 - Opdracht - Aanstellen ontwerper voor de studie van 2 fietsoversteekplaatsen in de nabijheid van de fietssnelwegen F75 en F76 - verrekening 1.6 - Kennisname

2025_GEM_00066 - 2021-1254 - Opdracht - Aanstellen ontwerper voor de studie van 2 fietsoversteekplaatsen in de nabijheid van de fietssnelwegen F75 en F76 - verrekening 1.6 - Kennisname
24.

2025_GEM_00059 - Socioculturele raad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
24.

2025_GEM_00059 - Socioculturele raad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00059 - Socioculturele raad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.

Argumentatie

Het bestuur van de socioculturele raad wordt vernieuwd.

Kandidaten voor het vernieuwde bestuur werden  gerekruteerd op basis van profielbeschrijvingen die open werden gecommuniceerd in het verenigingennetwerk, via de  elektronische nieuwsbrief en via een open oproep in het stadsmagazine. Met alle kandidaten werd een gesprek gevoerd.

Uiteindelijk werd gekomen tot volgende samenstelling die  op een goede wijze de breedte van het socioculturele veld weerspiegelt:

  • Elke    Penders
  • Jessie Jacobs
  • Marga Olaerts
  • Hatice Yücel
  • Daniel Cardoso
  • Saranda Tsiaflakis
  • Tine Spaepen
  • Bernard  Glowacki
  • Francois Meeuwissen
  • Emine  Cerkinaj
  • Farida Zaouad
  • Jan Fabry
  • Bert Lochy

Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.

Juridische grond

Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de socioculturele raad goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het Huishoudelijk Reglement zoals in bijlage gevoegd en de samenstelling.

25.

2025_GEM_00086 - Vrijetijdsraad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
25.

2025_GEM_00086 - Vrijetijdsraad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00086 - Vrijetijdsraad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur wordt de Vrijetijdsraad vernieuwd en worden de samenstelling en het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht.

Argumentatie

De Vrijetijdsraad wordt vernieuwd. 

Deze raad is samengesteld uit afvaardigingen van het Sportnetwerk Genk, de Socioculturele raad, de Adviesraad 55+ en de Jeugdraad. De raad ambieert een samenwerking tussen de deelraden en -sectoren, stimuleert uitwisseling. De Vrijetijdsraad heeft als doel om het stedelijke vrijetijdsbeleid op te volgen, te toetsen aan het werkveld en richting te geven. 

De samenstelling van de Vrijetijdsraad ziet eruit als volgt:

 Adviesraad 55+:

    - Scheepers Jo

    - Lauricella Gaetano

    - Boelen Luc

    - Roggen Myriam

Jeugdraad:

    - Aydogan Merve

    - Winters Silke

Socioculturele raad: 

    - Olaerts Marga

    - Meeuwissen François

    - Tsiaflakis Saranda

    -  Fabry Jan

Sportnetwerk Genk ( delegatie wordt samengesteld uit volgende pool):

    - Dejaeger Liesbeth

    - Bieghs Jean

    - Hendrix Jean

    - Nuttin Erik

    - Bollen Guido

    - Körkoca Ugur

    - De Cuyper Johan

    - Baor Georgy

Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennisname gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.

Juridische grond

Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de Vrijetijdsraad goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement  van de Vrijetijdsraad zoals in bijlage gevoegd en van de vernieuwde samenstelling.

26.

2025_GEM_00075 - Uitbreiding stedelijk kunst- en cultureel erfgoedpatrimonium - Schenking van objecten en kunstwerken - Aanvaarding

Goedgekeurd
26.

2025_GEM_00075 - Uitbreiding stedelijk kunst- en cultureel erfgoedpatrimonium - Schenking van objecten en kunstwerken - Aanvaarding

2025_GEM_00075 - Uitbreiding stedelijk kunst- en cultureel erfgoedpatrimonium - Schenking van objecten en kunstwerken - Aanvaarding
27.

2025_GEM_00084 - Mondiaal beleid - Vernieuwing adviesraad: Mondiale raad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GEM_00084 - Mondiaal beleid - Vernieuwing adviesraad: Mondiale raad - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Karel Kriekemans, Harun Solak, Erhan Yilmaz, Kathleen Parthoens, Alessandro Cucchiara, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Nele Beckers, Zuhal Demir, Laura Olaerts, Toon Vandeurzen, Gaby Colebunders, Cansu Pinarci, Yilmaz Kurtal, Danny Kerkhofs, Sabine Hoeven, Anna Boey, Cindy Machiels, Inge Paesen, Juul Bergmans, Alinoé Remacle, Alay Beyazyuz, Anneleen Remans, Marie Zwijzen, Alessio Pavone, Felicia Cesar, Zehra Özmen, Kübra Sertkaya, Hilde De Wilde
Stemmen voor 35
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Michael Dhoore, Nele Beckers, Alessandro Cucchiara, Erik Gerits, Marleen Vrancken, Mustafa Harraq, Inge Paesen, Sara Roncada, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Sabine Hoeven, Gaby Colebunders, Cindy Machiels, Juul Bergmans, Alessio Pavone, Kübra Sertkaya, Harun Solak, Marie Zwijzen, Zehra Özmen, Alinoé Remacle, Alay Beyazyuz, Felicia Cesar, Anneleen Remans, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Chris Janssens, Anna Boey
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
27.

2025_GEM_00084 - Mondiaal beleid - Vernieuwing adviesraad: Mondiale raad - Goedkeuring

2025_GEM_00084 - Mondiaal beleid - Vernieuwing adviesraad: Mondiale raad - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. 

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd. 

Argumentatie

De Noord-Zuidraad wordt vernieuwd en verandert zijn naam naar Mondiale raad. 

De samenstelling van Mondiale raad ziet er als volgt uit:

  • Algemene vergadering en werkgroepen: zie bijlage.
  • Dagelijks bestuur: Riet Vanderleyden (voorzitter), Olaf Meert (ondervoorzitter), Chris Van Gerven (voorzitter werkgroep De Wereld Gebeurt), Geert Swartenbroekx (voorzitter werkgroep Fairtrade), Willem De Witte, Katja Frederix, Marc Heerkens, Guido Truyen, Anne-Marie Zwakhoven, Peter Dupont en Evelien Doms. 

Ook wordt het huishoudelijk reglement ter kennisgeving gebracht. Dit wordt als bijlage toegevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformering van de documenten van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met  de vernieuwing van de Noord-Zuidraad met naamswijziging naar Mondiale raad en neemt kennis van de nieuwe samenstelling en het huishoudelijk reglement.

28.

2025_GEM_00077 - 2025-2597 - Opdracht - Leveren en plaatsen van bitumineuze verhardingen 2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
28.

2025_GEM_00077 - 2025-2597 - Opdracht - Leveren en plaatsen van bitumineuze verhardingen 2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2025_GEM_00077 - 2025-2597 - Opdracht - Leveren en plaatsen van bitumineuze verhardingen 2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
29.

2025_GEM_00078 - 2025-2596 - Opdracht - Uitvoeren van onderhoudswerken aan stadswegen 2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
29.

2025_GEM_00078 - 2025-2596 - Opdracht - Uitvoeren van onderhoudswerken aan stadswegen 2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2025_GEM_00078 - 2025-2596 - Opdracht - Uitvoeren van onderhoudswerken aan stadswegen 2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
30.

2025_GEM_00053 - Autonoom gemeentebedrijf Genk - Evaluatieverslag 2019- 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
30.

2025_GEM_00053 - Autonoom gemeentebedrijf Genk - Evaluatieverslag 2019- 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00053 - Autonoom gemeentebedrijf Genk - Evaluatieverslag 2019- 2025 - Goedkeuring
31.

2025_GEM_00058 - 2024-027/AA - Externe ondersteuning HRM - uitbreiding opdracht 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
31.

2025_GEM_00058 - 2024-027/AA - Externe ondersteuning HRM - uitbreiding opdracht 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00058 - 2024-027/AA - Externe ondersteuning HRM - uitbreiding opdracht 2025 - Goedkeuring
32.

2025_GEM_00079 - 2025-027/AA - Raamovereenkomst voor het leveren van ecologische poetsproducten, poetsmateriaal en disposables - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
32.

2025_GEM_00079 - 2025-027/AA - Raamovereenkomst voor het leveren van ecologische poetsproducten, poetsmateriaal en disposables - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2025_GEM_00079 - 2025-027/AA - Raamovereenkomst voor het leveren van ecologische poetsproducten, poetsmateriaal en disposables - starten procedure en publicatie - Goedkeuring
33.

2025_GEM_00063 - 2025-025/AA - Het aangaan van leningen voor Groep Genk - contractvoorwaarden - Goedkeuring

Goedgekeurd
33.

2025_GEM_00063 - 2025-025/AA - Het aangaan van leningen voor Groep Genk - contractvoorwaarden - Goedkeuring

2025_GEM_00063 - 2025-025/AA - Het aangaan van leningen voor Groep Genk - contractvoorwaarden - Goedkeuring
34.

2025_GEM_00085 - 2025-026/AA - Aanstellen van een erkende verwerker voor gronden afkomstig van werken stad Genk - Raamovereenkomst - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
34.

2025_GEM_00085 - 2025-026/AA - Aanstellen van een erkende verwerker voor gronden afkomstig van werken stad Genk - Raamovereenkomst - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2025_GEM_00085 - 2025-026/AA - Aanstellen van een erkende verwerker voor gronden afkomstig van werken stad Genk - Raamovereenkomst - starten procedure en publicatie - Goedkeuring
35.

2025_GEM_00082 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin, met ingang van 1 april 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
35.

2025_GEM_00082 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin, met ingang van 1 april 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00082 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin, met ingang van 1 april 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegenen, die voordelen halen uit een dienst die door de stad wordt geleverd. 

Argumentatie

De gemeenteraad stelde op 21 maart 2023 volgend retributiereglement vast: ‘Retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin’, ingaande op 1 april 2023 (gewijzigd in de gemeenteraad van 17 december 2024, met ingang van 1 januari 2025).

Gelet op de overname van de volkstuinen aan de Arbeidsstraat van de provincie Limburg en de nakende afronding van de opruiming van het terrein en herinrichting met omheiningen en een tuinhuisje per perceel door stad Genk, waarna de volkstuinen ter beschikking gesteld kunnen worden, dient het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin aangevuld te worden met een tarief voor deze volkstuinen. Voor de vaststelling van deze retributie worden de principes gehanteerd zoals bepaald door de gemeenteraad van 21 maart 2023 (2023_GEM_00064); gezien de uiteenlopende grootte van de volkstuinen aan de Arbeidsstraat wordt de retributie afhankelijk gesteld van de oppervlakte van de tuin.

De wijziging van het retributiereglement gaat in vanaf 1 april 2025. Het nieuwe tarief zal toegepast worden vanaf het moment dat de volkstuinen aan de Arbeidsstraat ter beschikking gesteld kunnen worden aan de tuiniers.
Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Gebruikersreglement volkstuinen stad Genk
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin wordt gewijzigd als volgt:

  • Artikel 1: toevoeging na ‘3) Peerdsmeer (Nieuwe Kempen)’: ‘; 4) Arbeidsstraat (Zwartberg)’; 
  • Artikel 3, §1: toevoeging na ‘- Peerdsmeer (Nieuwe Kempen): € 37,00 per volkstuin’: ‘; - Arbeidsstraat (Zwartberg): € 0,40 per m²’.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin goed.

Artikel 3

Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 april 2025.

36.

2025_GEM_00081 - 2025-2601 - Slibverwijdering zwemvijver t.p. Thor - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
36.

2025_GEM_00081 - 2025-2601 - Slibverwijdering zwemvijver t.p. Thor - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2025_GEM_00081 - 2025-2601 - Slibverwijdering zwemvijver t.p. Thor - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
37.

2025_GEM_00069 - Volkstuinen - Aanpassingen in functie van overname volkstuinen Arbeidsstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
37.

2025_GEM_00069 - Volkstuinen - Aanpassingen in functie van overname volkstuinen Arbeidsstraat - Goedkeuring

2025_GEM_00069 - Volkstuinen - Aanpassingen in functie van overname volkstuinen Arbeidsstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aangezien het volkstuincomplex aan de Arbeidsstraat (Zwartberg) binnenkort eigendom wordt van de stad Genk, zullen deze tuinen vallen onder het huidige 'Gebruiksreglement Volkstuinen Stad Genk'. Hiervoor zijn echter enkele aanpassingen aan het reglement nodig.

Argumentatie

In overleg met de betrokken diensten (Gebiedsgerichte werking, ReiGr, Ruimtelijke Ontwikkeling en Bestuursondersteuning) zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in het gebruikersreglement voor de volkstuinen. Deze aanpassingen hebben voornamelijk betrekking op de verwerving van het volkstuincomplex aan de Arbeidsstraat (Zwartberg), dat binnenkort eigendom wordt van de stad Genk. Momenteel loopt er een omgevingsvergunningsprocedure en worden de tuinen voorbereid op de overdracht van de provincie naar de stad Genk. Indien de huidige planning wordt aangehouden, kunnen de tuiniers vanaf april opnieuw gebruikmaken van de tuinen.

Als bijlage zijn zowel het huidige gebruiksreglement, het nieuw gebruiksreglement, als een aangepaste versie toegevoegd, waarbij de wijzigingen aan de hand van opmerkingen werden weergegeven. Ter verduidelijking volgt hieronder een overzicht van de belangrijkste aanpassingen:

  • Algemeen wordt in verschillende artikels naar het complex op de Arbeidsstraat verwezen als een complex dat we in de toekomst zullen verwerven, dit werd telkens aangepast.
  • In artikel 5, bij de toewijzing van volkstuinen wordt in één van de twee uitzonderingen nu expliciet vermeld dat aanvragers zonder eigen tuin voorrang krijgen "binnen hetzelfde kalenderjaar". Dit werd in de praktijk al toegepast, maar was niet expliciet opgenomen in het reglement. Zonder deze toevoeging zouden aanvragers met een eigen tuin zo goed als nooit een kans maken op een volkstuin.
  • Daarnaast werd in artikel 5 één zin toegevoegd: "De tuinier aanvaardt de tuin in de toestand waarin deze zich bevindt." Dit gebeurde op verzoek van de dienst ReiGr om toekomstige discussies te vermijden, aangezien het niet de bedoeling is dat een tuin volledig gebruiksklaar wordt overgedragen.
  • Onder artikel 8.1 werd één algemene voorwaarde toegevoegd. Dit omdat in het huidige reglement, deze voorwaarde apart bij elk complex exact hetzelfde stond vermeld. De formulering werd door de dienst Leefmilieu herschreven en is nu volledig correct. 
  • Onder artikel 8.2 werden de specifieke locatiegebonden voorwaarden voor het volkstuincomplex Arbeidsstraat opgenomen, conform de vereisten van het Agentschap Natuur en Bos in het kader van de omgevingsvergunningsprocedure.
  • Onder artikel 11, in het kader van het vrijwaringsprincipe werd op vraag van de dienst ReiGr een extra zin toegevoegd.

Door sector financiën wordt het retributiereglement aangepast, zodat de vergoeding van deze tuinen in de toekomst ook op een correcte manier zal verlopen. 

Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het reglement afgestemd is op de nieuwe situatie en juridisch correct blijft.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het gebruiksreglement van de volkstuinen.

38.

2025_GEM_00093 - Adviesraad Jeugdraad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
38.

2025_GEM_00093 - Adviesraad Jeugdraad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

2025_GEM_00093 - Adviesraad Jeugdraad - Vernieuwing 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Volgens art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.

Argumentatie

De Jeugdraad wordt vernieuwd. De samenstelling van de jeugdraad ziet eruit als volgt:

- Erkende jeugdwerkinitiatieven

- Geïnteresseerde jongeren

Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennisgeving gebracht. Er werd gestreefd naar een uniformiseren van de documentatie van de verschillende adviesraden waardoor er gewerkt werd met een vast sjabloon voor het huishoudelijk reglement.

Juridische grond

Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de Jeugdraad goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de Jeugdraad.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van de Jeugdraad zoals in bijlage toegevoegd.

39.

2025_GEM_00068 - Reglement - Verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
39.

2025_GEM_00068 - Reglement - Verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats - Goedkeuring

2025_GEM_00068 - Reglement - Verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Vlaams Codex Wonen van 2021.

Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het Besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid dd. 13 december 2022.

Het Ministerieel Besluit over de toekenning Vlaamse subsidie aan IGS-projecten lokaal woonbeleid 2023-2025 dd.14 december 2022.

De werking van de interlokale vereniging 'IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ' opgericht bij akte op 20 februari 2009. De wijziging van deze statuten goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 januari 2019.

Aanleiding en context

Op 24 mei 2022 werd het reglement houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 (met ingang van 1 januari 2023) door de gemeenteraad goedgekeurd. 

Op 17 december 2024 keurde de gemeenteraad het reglement voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats (met ingang van 1 januari 2025) goed. Om de beleidsvisie rond kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats volledig door te voeren, was nog een aanpassing nodig van het reglement houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 nodig. Dit omwille van 2 redenen: 

  • Initieel werden de kamerwoningen die gebruikt zijn als hoofdverblijfplaats vrijgesteld van een conformiteitsattest, omdat er een volledige screening is van het gebouw bij het verlenen van een uitbatingsvergunning. Ondertussen kregen deze kamers een eigen kamernummer in het bevolkingsregister en kunnen zij een huursubsidie toegekend krijgen. Dat gebeurt frequent, omdat dak- en thuislozen regelmatig naar een kamer verhuizen. Dan is het nodig om a priori al een conformiteitsattest te hebben, hetgeen een vereiste is voor de toekenning van een huursubsidie. IGS GAOZ zal dus bij elke vernieuwing van een uitbatingsvergunning ook een conformiteitsattest voorzien voor de kamerwoningen. Kamers voor gebruik als hoofdverblijfplaats mogen dus niet langer vrijgesteld worden van het conformiteitsattest. 
  • Uit de evaluatie van het buurtopbouwwerk uit 2022 bleek dat het aangewezen is de kwaliteit van de kamers strikter op te volgen. Het kamerreglement legt een uitbatingsvergunning op, die 5 jaar geldig is. De duur van het conformiteitsattest wordt om die reden ook beperkt tot 5 jaar, zodat beide onderzoeken samen kunnen gevoerd worden. 

Na het bekomen van het verplicht inwinnen van het advies van Wonen in Vlaanderen wordt dit reglement geagendeerd op de zitting van de gemeenteraad. Er werden nog enkele kleine aanpassingen toegevoegd en nog een motivatie toegevoegd voor de verschillende uitzonderingsregimes. 

Op 12 februari 2025 werd het advies (niet-bindend) door Wonen in Vlaanderen aangeleverd.

Argumentatie

Op 21 juni 2022 heeft de gemeenteraad het “Subsidiedossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2023-2025” goedgekeurd. In het kader hiervan heeft de stad een engagementsverklaring aangegaan om  een reglement op te maken, te implementeren en toe te passen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt in bepaalde situaties. De stad wenst dit concreet toe te passen voor de conformiteitsattesten voor kamerwoningen. Het gewijzigde kamerreglement, dat op 29 oktober 2024 door het schepencollege principieel werd goedgekeurd en op 17 december 2024 door de gemeenteraad, bevat een beperking van de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning. De stad Genk wenst ook het conformiteitsattest voor de kamerwoning uit te reiken, wanneer de kamers conform de minimale kwaliteitsnormen zijn bevonden. De keuze om de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning én het conformiteitsattest voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats terug te brengen tot 5 jaar heeft verschillende redenen: 

  • Met de gewijzigde regelgeving voor huursubsidie en huurpremie kunnen bewoners van kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats in aanmerking komen voor één van de premies. Er moet bij de aanvraag aangetoond worden dat de kamerwoning voldoet aan alle minimale kwaliteitsnormen, zoals bepaald in de VCW. Dit kan bewezen worden aan de hand van een geldig conformiteitsattest. Dit is erg relevant voor kamerwoningen. De huursubsidie wordt immers toegekend bij een verhuisbeweging naar een conforme woning vanuit ofwel een niet-conforme woning of een situatie van dak- en thuisloosheid. Kamers zijn vaak de eerste woonvorm waar mensen die (tijdelijk) dak en thuisloos zijn geweest kunnen instromen. Er gebeuren dus regelmatig aanvragen voor een huursubsidie op een kamerwoning. 
  • De doelgroep, die in kamerwoningen (logementen) huisvesten, heeft regelmatig een intensief en soms problematisch woongedrag. Dit maakt dat deze panden meer schade oplopen tijdens de verhuur. Regelmatig is de huurschade dermate ernstig waardoor de woonkwaliteit in het gedrang komt. Door de geldigheidsduur te beperken tot 5 jaar kan de woonkwaliteit strikter worden opgevolgd.
  • Het terugbrengen van de geldigheidsduur zal meer frequente controles van IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ vergen. Hiermee zal rekening gehouden worden in de personeelsplanning.
  • Het is aangewezen om de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning gelijk te zetten met deze van het conformiteitsattest. De uitbatingsvergunningen die reeds werden verleend vóór de inwerkingtreding van het nieuwe reglement zullen als lopende vergunningen worden beschouwd. Deze blijven van kracht zolang er geen nieuwe controles zijn uitgevoerd gebaseerd op het nieuwe reglement.

De vrijstelling van de retributie voor kamerwoningen en kamers zal enkel in het kader van het verkrijgen van de uitbatingsvergunning worden behouden. Voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek in kader van alle andere kwaliteitsprocedures (vb   procedure ongeschikt en/of onbewoonbaar, verplicht conformiteitsattest) wordt wel een retributie gevraagd. Dit omdat de stad Genk de drempel tot het aanvragen van een conformiteitsattest zo laag mogelijk wil houden, zodat de sociale rechten (i.c. huursubsidie / huurpremie) van de meest kwetsbare bewoners ondersteund wordt. 

Voor dit ontwerpreglement werd een verplicht, niet-bindend advies ingewonnen bij het agentschap Wonen in Vlaanderen. Naar aanleiding van dit aangeleverde advies op 12 februari 2025 werd het reglement aangepast (rode tekstgedeeltes worden verwijderd, blauwe tekstgedeeltes zijn toegevoegd) en werd een uitgebreide motivatie toegevoegd. 

De motivatie reglement verplicht conformiteitsattest, de risico-analyse van het conformiteitsattest GAOZ en de nota van Stebo over de evaluatie van de logementswoningen zijn als bijlagen toegevoegd aan de nota.

Juridische grond
  • Vlaams Codex Wonen van 2021.
  • Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • BVR subsidiëring IGS-projecten ter ondersteuning lokaal woonbeleid 2023-2025 dd. 13 dec 2022.
  • Ministerieel Besluit toekenning subsidie IGS GAOZ 2023-2025 dd. 14 december 2022.
  • Statuten van de interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ dd. 22 januari 2019.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het 'Reglement voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor  kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats', met ingang van 1 januari 2025, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad zal uitvoering van dit reglement voorleggen binnen het intergemeentelijk woonproject IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, in het kader van de indiening van een nieuw subsidiedossier.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het agentschap Wonen in Vlaanderen. 

40.

2025_GEM_00088 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Afsprakenkader controle ingehuurde woningen Wonen in Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd
40.

2025_GEM_00088 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Afsprakenkader controle ingehuurde woningen Wonen in Limburg - Goedkeuring

2025_GEM_00088 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Afsprakenkader controle ingehuurde woningen Wonen in Limburg - Goedkeuring
41.

2025_GEM_00083 - Medioren en senioren - Vernieuwing Adviesraad 55+ - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
41.

2025_GEM_00083 - Medioren en senioren - Vernieuwing Adviesraad 55+ - Goedkeuring

2025_GEM_00083 - Medioren en senioren - Vernieuwing Adviesraad 55+ - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.

Argumentatie

De adviesraad 55+ wordt vernieuwd.

De samenstelling van de adviesraad 55+ ziet eruit als volgt:

  • Algemene vergadering en werkgroepen: zie bijlage.
  • Dagelijks bestuur: Jo Scheepers (voorzitter), Luc Boelen (ondervoorzitter en voorzitter werkgroep medioren), Arlette Meuwis (voorzitter werkgroep zorg en gezondheid), Lucien Maes (voorzitter socio-culturele werkgroep), Patrick Van Zundert (voorzitter werkgroep veiligheid en toegankelijkheid), Marijke Luykx (voorzitter verdiepingsteam), Jean Bieghs (voorzitter werkgroep wonen) en Liliane Tielens (secretaris).

Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.

Juridische grond

Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de adviesraad 55+ goed en neemt kennis van de nieuwe samenstelling en het huishoudelijk reglement als bijlage hier toegevoegd.

42.

2025_GEM_00089 - Personen met een handicap - Vernieuwing adviesraad personen met een handicap - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
42.

2025_GEM_00089 - Personen met een handicap - Vernieuwing adviesraad personen met een handicap - Goedkeuring

2025_GEM_00089 - Personen met een handicap - Vernieuwing adviesraad personen met een handicap - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.

Argumentatie

De adviesraad voor personen met een handicap wordt vernieuwd.

De samenstelling van de adviesraad voor personen met een handicap ziet eruit als volgt:

  • Algemene vergadering en werkgroep Toegankelijkheid en Onderwijsinitiatieven: zie bijlage.
  • Dagelijks bestuur: Corrie Steegmans (voorzitter), Jan Coenegrachts (ondervoorzitter), Nancy Willems (voorzitter werkgroep Toegankelijkheid en Onderwijsinitiatieven), Carine Deckers, Fabrizio Simoni, Patrick Van Zundert en Esin Akar (secretaris).

Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.

Juridische grond

Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de adviesraad voor personen met een handicap goed en neemt kennis van de nieuwe samenstelling en het huishoudelijk reglement als bijlage hier toegevoegd.

IR 1.

2025_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Yilmaz Kurtal: Uitbreiding rookwetgeving door federale overheid en de toepassing op Genkse verenigingen.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Afwezig
Zuhal Demir
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 1.

2025_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Yilmaz Kurtal: Uitbreiding rookwetgeving door federale overheid en de toepassing op Genkse verenigingen.

2025_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Yilmaz Kurtal: Uitbreiding rookwetgeving door federale overheid en de toepassing op Genkse verenigingen.
Indiener(s)
Yilmaz Kurtal
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
ma 10/03/2025 - 13:35
Toelichting

De nieuwe wet bepaalt dat in en rond publieke plaatsen een rookvrije zone wordt voorzien. Ik krijg veel vragen van verenigingen over deze maatregel.

En ik begrijp dat verenigingen zich afvragen of de stad hen kan ondersteunen bij bv: het afbakenen van deze zones met borden en andere maatregelen.

Mijn vraag is; is de stad klaar om ondersteuning te bieden aan de verenigingen op onderstaande vragen:

  1. Communicatie met de betrokken verenigingen: Hoe kunnen ze bijvoorbeeld een verzoek indienen voor steun bij de afbakening van rookvrije zones of samenwerken aan een gemeenschappelijk plan om deze uit te voeren?

  2. Borden en markeringen: Kunnen deze worden voorzien, geplaatst en onderhouden worden?

  3. Budget en middelen: Is er budget voorzien?

  4. Informatie en educatie: Kan de stad educatieve campagnes ondersteunen om de bewoners en bezoekers bewust te maken van de rookvrije zones?

  5. Handhaving: Is er een maatregel of zijn er toezichters zodat de rookvrije zones daadwerkelijk worden gerespecteerd? 

Indien de stad niet klaar is; wat is dan de planning i.v.m deze maatregel dat volgens mij ook een belangrijke stap is om de publieke gezondheid te bevorderen.
Bespreking
Antwoord

Communicatie met de betrokken verenigingen:Hoekunnen ze bijvoorbeeld een verzoek indienen voor steun bij de afbakening van rookvrije zones of samenwerken aan een gemeenschappelijk plan om deze uit te voeren? 

Wat de communicatie betreft, staat er een landingspagina op de website van de stad Genk. Op deze pagina zal basisinformatie staan met betrekking tot de nieuwe wetgeving, alsook FAQ’s op maat van stad Genk en links naar beschikbare materialen (affiches, voorbeeldbrieven, bordjes) die men kan downloaden en/of aanvragen.  Deze info is gebaseerd op de wetgeving en de FAQ’s die door de FOD Volksgezondheid zijn opgemaakt. 

Zie www.genk.be/rookverbod. Er zal hierover proactief gecommuniceerd worden vanuit adviesraden en diensten om verenigingen te informeren over de beschikbare info en materialen. 

In het kader van ‘generatie rookvrij’ maakte stad Genk reeds eerder een aantal sites rookvrij. Niet al deze sites vallen onder het nieuwe rookverbod. Op al deze sites is signalisatie aanwezig en wordt er verwezen naar een rookplek uit het zicht. Het gaat over volgende stedelijke sites: SportinGenk Park, Labiomista, De Uitdaging, voormalige vrouwencentrum in Winterslag, de vijf dienstencentra en de drie campussen O³.  

Een verdere uitwerking van een beleid rond rookvrije zones zal gebeuren in functie van het nieuwe meerjarenplan. Voorlopig ligt de focus op het in orde zijn met de wetgeving door: 

  • Het informeren en sensibiliseren van zowel burgers als verenigingen en organisaties via info op de website. 
  • Het ondersteunen van verenigingen en organisaties via het ter beschikking stellen van materialen.
  • Het afficheren van het rookverbod op de eigen sites. 

Indien een vereniging wenst hierrond educatieve campagnes te organiseren kunnen ze gebruik maken van de landingspagina op de website van de stad, de FAQ en de beschikbare materialen. 

 Borden en markeringen:Kunnen deze worden voorzien, geplaatst en onderhouden worden? 

Markeringen op de grond zijn wettelijk gezien niet nodig en zullen dus ook niet door de stad worden opgenomen. De wetgeving blijft immers ruim op dit vlak. De organisaties en verenigingen mogen zelf bepalen hoe ze dit doen (affiches, vlaggen, borden, doeken, ...), zolang maar voor iedereen duidelijk is dat op deze plaats niet gerookt mag worden. 

Belangrijke nuance is dat het rookverbod niet van toepassing is op passanten, maar enkel voor bezoekers van de voorziening. Het rookverbod moet zichtbaar zijn bij het betreden van de betreffende plaats. Dus bij elke in- en uitgang van de betreffende plaats moet de signalisatie hieromtrent aanwezig zijn en verwijzen naar de rookvrije perimeter van 10 meter. 

Er werd een inventaris opgemaakt van waar er overal signalisatie dient te komen. 

Bordjes en affiches worden ter beschikking gesteld. Zo zijn er downloadbare affiches, deze kunnen op vraag gedrukt en afgehaald worden op het stadhuis door verenigingen. We stellen één bord ter beschikking per locatie. 

Budget en middelen:Is er budget voorzien? 

Hiervoor zal regulier budget worden ingezet.  

Handhaving:Is er eenmaatregelof zijn er toezichterszodat de rookvrije zones daadwerkelijk worden gerespecteerd? 

De handhaving zal gebeuren door de FOD Volksgezondheid, deze ligt niet in handen van het lokaal bestuur. 

Indien de stad niet klaar is; wat is dan de planning i.v.m deze maatregel dat volgens mij ook een belangrijke stap is om de publieke gezondheid te bevorderen. 

De nieuwe wetgeving is er om te voorkomen dat kinderen en jongeren gaan roken of vapen. Kinderen kopiëren gedrag van anderen, ook rookgedrag. Als volwassenen niet roken of vapen in hun buurt, lijkt het dus minder normaal. Hierdoor is de kans kleiner dat kinderen zelf gaan roken. 

Dit sluit aan bij ons eigen gezondheidsbeleidsplan waarin één van de belangrijke doelstellingen ook is om gezond opgroeien en leven in Genk mogelijk te maken. Eén van de grote acties om deze doelstelling te bereiken is dat we een gezonde levensstijl willen uitdragen naar kinderen. Een rookvrije omgeving creëren in en rond settings waar veel kinderen, jongeren en gezinnen komen, levert hieraan een belangrijke bijdrage. 

Zoals opgenomen bij vraag 1 zal in het kader van dit gezondheidsbeleid en in het kader van het nieuwe meerjarenplan het verdere beleid rond rookvrije zones worden uitgewerkt. 

wo 19/03/2025 - 07:35
IR 2.

2025_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Kübra Sertkaya: Sluikstorten en zwerfvuil in de wijken

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Afwezig
Zuhal Demir
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 2.

2025_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Kübra Sertkaya: Sluikstorten en zwerfvuil in de wijken

2025_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Kübra Sertkaya: Sluikstorten en zwerfvuil in de wijken
Indiener(s)
Kübra Sertkaya
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
di 11/03/2025 - 14:45
Toelichting

In navolging van eerdere vragen over het afvalprobleem in bepaalde wijken van Genk, wil ik opnieuw uw aandacht vestigen op de aanhoudende problematiek van sluikstorten en zwerfvuil. Ondanks de inspanningen van de 'mooimakers' en van de groendienst, die wekelijks vele zakken zwerfvuil ophalen, lijkt het dweilen met de kraan open. De plaatsing van camera's heeft ertoe geleid dat het sluikstorten zich verplaatst, wat aangeeft dat er structurele oplossingen nodig zijn. Er zijn te weinig vuilnisbakken in de wijken en de bestaande bakken worden te weinig geleegd. Sommige druk gebruikte bushaltes hebben geen vuilnisbak. Meerdere bewoners van Kolderbos hebben online via de website van het stad gevraagd om meer vuilbakken te plaatsen. Er is hun beloofd dat deze eind december vorig jaar zouden worden geplaatst, maar tot nu toe is er nog niets veranderd. We zijn inmiddels al eind maart.

In sommige overbevolkte wijken is er tijdens de zomermaanden slechts om de twee weken een vuilophaling, terwijl veel gezinnen in appartementen zonder tuin wonen waar ze hun vuilzakken niet kwijt kunnen. Dit leidt tot ondraaglijke stankoverlast.

Daarom stel ik de volgende vragen aan het stadsbestuur:

  1. Waarom wordt er niet gekozen voor een wekelijkse vuilophaling tijdens de zomermaanden in de meest overbevolkte wijken?

  2. Is het mogelijk om het aantal ondergrondse afvalcontainer, die 24/7 beschikbaar zijn, gevoelig uit te breiden voor die appartementen die zich engageren om daar gebruik van te maken?

  3. Waarom worden er niet meer vuilnisbakken geplaatst en vaker geleegd?

  4. Is het mogelijk om meer mensen in dienst te nemen om desnoods dagelijks onze wijken schoon te houden?

Ik hoop dat het stadsbestuur deze vragen serieus neemt en snel actie onderneemt om de leefbaarheid in onze wijken te verbeteren.




Bespreking
Antwoord

Waarom wordt er niet gekozen voor een wekelijkse vuilophaling tijdens de zomermaanden in de meest overbevolkte wijken? 

Er zijn bij de start van Optimo in 2022 verschillende voorstellen gemaakt voor een wekelijkse ophaling, zowel door stad Genk als Limburg.net, waarbij er werd gekeken naar het aantal inwoners in de verschillende Genkse wijken.

Dit zowel op basis van kadastrale percelen als bewoonde kadastrale percelen, inwoners per straat, inwoners per wegsegment en inwoners per km² bewoond. We hebben gekozen voor het criterium van meer dan 350 inwoners per km op een straat voor gebieden van minstens 1.200 inwoners. Op die manier zijn we uitgekomen bij het centrum en de drie bovenlokale handelsstraten. Door de ligging op grensgebieden van verschillende ophaalrondes is de extra kost beperkt tot 2,2 euro per inwoner.  

Verlagen we de dichtheid tot 280 inwoners/km komen meerdere wijken in aanmerking, maar dan gaat de kost al naar 6 euro per inwoner. Gaan we nog verder komen we uit bij een meerkost van 12 euro per inwoner. De keuze werd gemaakt om de kosten laag te houden voor de inwoners. 

Is het mogelijk om het aantal ondergrondse afvalcontainer, die 24/7 beschikbaar zijn, gevoelig uit te breiden voor die appartementen die zich engageren om daar gebruik van te maken? 

In elke verkaveling of woonontwikkeling moet ingezet worden op een duurzaam en efficiënt afvalbeleid. Daarom moet bij verkavelingen en woonontwikkelingen vanaf 25 wooneenheden verplicht ruimte voorzien worden voor de plaatsing van collectieve, gescheiden en ondergrondse afvalcontainers voor restafval, papier en pmd (geen GFT!). Deze investering gebeurt door de initiatiefnemer. 

Collectieve, gescheiden en ondergrondse afvalcontainers worden verplicht voorzien op het publieke domein zodat de stad, na gratis grondoverdracht door de initiatiefnemer (ontwikkelaar) aan de stad, kan instaan voor het onderhoud, herstellingen en vervangingen. Dit zorgt dan ook voor een financiële ontlasting van de latere kopers. 

Een gemotiveerde afwijking op bovenstaande verplichting m.b.t. ondergrondse afvalcontainers is enkel mogelijk in samenspraak met de stad en de instantie die instaat voor de ophaling van het afval. Voor bijkomende vragen (bijvoorbeeld de plaatsingscriteria) kan steeds contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Reiniging. 

Er zijn ondertussen toch een 20-tal afvalstraatjes in Genk en dat aantal zal de komende jaren nog stijgen. Ook in de ontwikkelingen in Kolderbos wordt dit meegenomen. Het masterplan wordt momenteel uitgewerkt, afvalstraatjes worden daarin verwerkt. 

Waarom worden er niet meer vuilnisbakken geplaatst en vaker geleegd? 

In 2022 zijn we gestart met de opmaak van een vuilnisbakkenplan. Alle vuilnisbakken zijn toen gemonitord en hebben een QR-code en nummer gekregen. Hierdoor is de dienst goed op de hoogte van de exacte locatie, type locatie, type vuilnisbak, capaciteit in liter, diameter inwerpopening, materiaal vuilnisbak, ledigingsfrequentie, ondergrond, zichtbaarheid en de bereikbaarheid. 

Uit deze monitoring kwam naar voor dat Genk nog steeds veel types van vuilnisbakken heeft. Sommige worden niet of nauwelijks gebruikt, anderen staan verkeerd gepositioneerd, enzovoort.

Op basis van deze metingen is een plan uitgewerkt om de meest ideale vuilnisbak te bepalen.. In 2023 is het vuilnisbakkenplan goedgekeurd, waardoor het inzamelvolume meer dan verdubbelt.  

De uitvoering van het plan is voorzien over meerdere jaren. In de eerste fase: voor de periode 2023/2024 is gekozen voor scholencampus Bret en de bovenlokale handelsstraten. Eind 2024 zijn de vuilnisbakken geleverd voor fase 2: de schuilhuisjes bij bushaltes. Deze zijn ze op dit moment aan het plaatsen, dus ook weldra in Kolderbos. 

Voor fase 3 - het centrum - wordt later dit jaar het plan opgemaakt. Ook wordt voor de wijken Kolderbos en Sledderlo het vuilnisbakkenplan naar voor geschoven, zodat zij in fase 3 (deels) meegenomen kunnen worden.  

Is het mogelijk om meer mensen in dienst te nemen om desnoods dagelijks onze wijken schoon te houden? 

De huidige planning voorziet een dagelijkse reiniging in het centrum en de bovenlokale handelsstraten. Ook alle andere vuilnisbakken worden minstens 1x per week geledigd. Alle straten in Genk worden minstens 6x per jaar geborsteld en maandelijks zwerfvuilvrij gemaakt.  

Het zwerfvuil in Genk wordt objectief per kwartaal gemeten om te zien hoe we scoren – deze resultaten worden gebruikt om bij te sturen op het terrein. 

wo 19/03/2025 - 07:36
IR 3.

2025_IP_00012 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Neerstrijken van de Warmste Week in Genk

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Anna Boey; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Afwezig
Zuhal Demir
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 3.

2025_IP_00012 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Neerstrijken van de Warmste Week in Genk

2025_IP_00012 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Neerstrijken van de Warmste Week in Genk
Indiener(s)
Geert Reyskens
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
do 13/03/2025 - 07:56
Toelichting

Naar aanleiding van de aankondiging dat de Warmste Week zal neerstrijken in onze stad Genk, wensen wij als fractie uit te drukken dat we blij zijn met deze keuze. Dit evenement brengt solidariteit en engagement samen en wij zijn trots dat Genk hiervan de gaststad mag zijn. Tegelijkertijd wens ik graag enkele verduidelijkingen te bekomen omtrent de financiële en inhoudelijke afspraken tussen de VRT, de organisatie van de Warmste Week en de Stad Genk.

Ik heb hierbij de volgende vragen:

1. Financiële afspraken:

    o Uit welke budgetten worden de middelen voor de organisatie van de Warmste Week voorzien?

    o Hoe groot is het totale budget dat hiervoor gereserveerd is en welke verdeling wordt hierin gehanteerd

2. Inhoudelijke afspraken:

    o Kan het college een toelichting geven over de inhoud van het afgesloten raamcontract met de VRT en de organisatie van de Warmste Week? Welke engagementen zijn hierin opgenomen voor zowel de stad Genk als de betrokken partners?

3. Planning:

    o Kunt u een overzicht geven van de voorziene planning en de concrete activiteiten die in het kader van de Warmste Week georganiseerd zullen worden?

4. Locatie:

    o Op welke locatie in Genk zal de Warmste Week plaatsvinden en welke infrastructuur zal hiervoor ingezet worden?

5. Samenwerking met lokale handelaren:

    o Welke initiatieven worden er voorzien om de lokale handelaren te betrekken bij de organisatie van de Warmste Week? Op welke manier wordt gestreefd naar een positieve impact op onze lokale economie?

Bespreking
Antwoord

Uit welke budgetten worden de middelen voor de organisatie van de Warmste Week voorzien?

Kan het college een toelichting geven over de inhoud van het afgesloten raamcontract met de VRT en de organisatie van de Warmste Week? Welke engagementen zijn hierin opgenomen voor zowel de stad Genk als de betrokken partners? Hoe groot is het totale budget dat hiervoor gereserveerd is en welke verdeling wordt hierin gehanteerd?

De stad bestaat dit jaar 25 jaar en om van dit jaar een memorabel feestjaar te maken is het neerstrijken van De Warmste Week in Genk een prachtige opportuniteit om ons als Warme Stad samen te vieren. 

Het is door de budgetoverschotten van 2024, dat we De Warmste Week naar Genk kunnen halen en zo deze overschotten ten goede te laten komen aan de Genkenaar. 

 Er zal met de VRT een samenwerkingsovereenkomst opgesteld worden.  Daarin is geen sprake van een uitkoopsom maar de stad heeft toegezegd ondersteuning te bieden op verschillende gebieden, waaronder veiligheid, catering, overnachtingen, openbaar vervoer, afvalbeheer, schoonmaak, sanitaire voorzieningen en elektriciteitsaansluitingen. 

 Het exacte bedrag daarvoor is nog niet bekend. Maar we ramen, om de benodigde ondersteuning te kunnen bieden,  dat we op een 500.000 euro zullen landen. 

 Kunt u een overzicht geven van de voorziene planning en de concrete activiteiten die in het kader van de Warmste Week georganiseerd zullen worden?

 De planning van de VRT is momenteel nog niet gekend. Vanuit de stad wordt een stuurgroep en een projectteam samengesteld die zich zullen bezighouden met De Warmste Week.

 Op welke locatie in Genk zal de Warmste Week plaatsvinden en welke infrastructuur zal hiervoor ingezet worden?

De locatie is bekend: het evenement zal plaatsvinden in het Cosmogolempark. Deze locatie is gekozen vanwege de grote capaciteit, de vlotte bereikbaarheid en de verbinding met de lokale economie en het centrum. Ook zal het projectteam de communicatie en het contact met de buren en omwonenden verzorgen. 

Welke initiatieven worden er voorzien om de lokale handelaren te betrekken bij de organisatie van de Warmste Week? Op welke manier wordt gestreefd naar een positieve impact op onze lokale economie?

Het projectteam zal initiatieven lanceren waarbij de lokale handelaars actief betrokken worden. We streven ernaar dat De Warmste Week een zo groot mogelijke economische impact heeft op onze lokale economie. Het projectteam tracht een synergie te creëren tussen de initiatieven van de Warmste Week,  de initiatieven het centrummanagement en het aanwezige winterdorp Winter Wonderland. 

Het thema is momenteel nog niet bekend, maar eens dat het geval is gaan we een warme oproep doen naar alle Genkenaren en verenigingen om deel te nemen op de een of andere manier, in welke hoedanigheid dan ook, om van onze 25ste verjaardag de warmste, meest memorabele verjaardag ooit te maken. 

wo 19/03/2025 - 07:38
IR 4.

2025_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Zehra Özmen: Bezorgdheid rond erkenning Middenschool GO! Onderwijs Genk

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries, Burgemeester; Anniek Nagels, 1ste schepen; Karel Kriekemans, 2de schepen; Harun Solak, 3de schepen; Erhan Yilmaz, 4de schepen; Kathleen Parthoens, 5de schepen; Alessandro Cucchiara, 6de schepen; Mustafa Harraq, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Geert Reyskens; Nele Beckers; Laura Olaerts; Toon Vandeurzen; Gaby Colebunders; Cansu Pinarci; Yilmaz Kurtal; Danny Kerkhofs; Sabine Hoeven; Cindy Machiels; Inge Paesen; Juul Bergmans; Alinoé Remacle; Alay Beyazyuz; Anneleen Remans; Marie Zwijzen; Alessio Pavone; Felicia Cesar; Zehra Özmen; Kübra Sertkaya; Hilde De Wilde
Afwezig
Zuhal Demir; Anna Boey
Verontschuldigd
Nawal Farih; Johan Vangeneugden
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 4.

2025_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Zehra Özmen: Bezorgdheid rond erkenning Middenschool GO! Onderwijs Genk

2025_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Zehra Özmen: Bezorgdheid rond erkenning Middenschool GO! Onderwijs Genk
Indiener(s)
Zehra Özmen
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
wo 12/03/2025 - 23:49
Toelichting

Op vrijdag 28 februari 2025 kregen we in de kranten te lezen dat de erkenning van de Middenschool GO! onderwijs in Genk mogelijk teruggetrokken zou worden. Deze school telt veel leerlingen die in een b-stroom zitten. Met andere woorden, leerlingen die een leerachterstand hebben of leerlingen die liever al doende leren.
Het opvangen van deze b-stroom leerlingen in een ander school in Genk is helaas niet mogelijk gezien de andere 2 scholen Don Bosco en het Atlas College met een b-stroom aanbod,  geen plaats meer zouden hebben. Deze leerlingen, die juist meer én speciale aandacht nodig hebben, kunnen we in een warme stad als Genk niet in de kou laten staan. Onze nieuwe minister van onderwijs schreeuwt elke week van de daken dat we hard moeten inzetten op onderwijs en elke vorm van achterstand moeten inhalen. Ik vraag me dan af hoe we dat in Genk gaan doen als we straks geen aangepast onderwijs kunnen bieden aan de leerlingen die op straat komen te staan. De impact van deze mogelijke sluiting moeten we niet onderschatten en beperken tot alleen de leerlingen. Leerkrachten, ondersteunend- en administratief personeel op deze school, kunnen straks zonder werk komen te staan.
Daarom maken heel wat Genkenaren zich terecht zorgen over het al dan niet erkennen van deze school en zou ik graag een antwoord willen hebben op de volgende vragen:

  1. Indien er een sluiting komt van deze school, hoe worden de leerlingen van deze school dan verder begeleid en opgevangen?
  2. Indien er toch wordt overgegaan naar een strikte begeleiding, is dit dan alleen tot het einde van dit schooljaar? En wat daarna?
  3. Welke rol kunnen wij als stad of het LOP innemen indien de school onder strikte begeleiding geplaatst wordt?
Bespreking
Antwoord

Indien er een sluiting komt van deze school, hoe worden de leerlingen van deze school dan verder begeleid en opgevangen? 

De school is nog wachtende op het besluit van de minister. Zij vermoeden dat als er een negatieve beslissing (tot sluiting) komt, dit niet met onmiddellijke ingang gaat zijn.
Ofwel dat alle zittende leerlingen het schooljaar nog kunnen afmaken of de 1ste graad mogen afronden. Mocht het tot een sluiting komen, zal het LOP dit verder opvolgen.  

Indien er toch wordt overgegaan naar een strikte begeleiding, is dit dan alleen tot het einde van dit schooljaar? En wat daarna? 

De school zelf wacht nog op het besluit van de minister. We hebben vanuit het stadsbestuur geen zicht op eventuele begeleidingsmaatregelen die kunnen worden opgelegd. We volgen de situatie uiteraard nauw op. We wensen graag zo snel mogelijkheid duidelijkheid in de vorm van een beslissing van de minister. 

Welke rol kunnen wij als stad of het LOP innemen indien de school onder strikte begeleiding geplaatst wordt? 

Vanuit uit onze flankerende onderwijsrol kunnen we zeker een zinvolle aanvulling aanbieden bij een eventueel begeleidingstraject. Dit veronderstelt een transparante en eerlijke opstelling van de school om vanuit de betrokken stedelijke dienst goed in te kunnen schatten binnen welke aspecten van het schoolgebeuren er kan geflankeerd worden. Tot op heden werd de dienst Opgroeien in een Leeromgeving niet als zodanig geïnformeerd. 

We zijn als stadsbestuur immers bezorgd rond een aantal thema’s die rond deze problematiek naar voren komen. Er is enerzijds de inzet rond de preventie van ongekwalificeerde uitstroom. Daarnaast willen we maximaal de rechten van Genkse gezinnen waarborgen alsook de beeldvorming rond kwaliteit en beleidsvoerend vermogen van de Genkse scholen.  Het is zo dat het hier gaat over een kwetsbare doelgroep binnen de B-stroom waarvoor men binnen de Genkse scholen al kampt met een capaciteitsprobleem.

De flankerende rol van het Genkse stadsbestuur zal zich steeds situeren binnen de perken van de aanwezige expertise en capaciteit binnen de stedelijke dienst ‘Opgroeien in een Leeromgeving’ en uiteraard ook conform het mandaat dat een lokaal bestuur heeft met betrekking tot het autonoom pedagogisch project van een school. 

wo 19/03/2025 - 07:39