Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.
De adviesraad kinderopvang wordt vernieuwd naar aanleiding van de nieuwe legislatuur. In het kader van uniformiteit op Vlaams niveau vormen we de adviesraad om naar het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK). Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een verplichte adviesraad voor elk lokaal bestuur.
De samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang ziet eruit als volgt:
Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.
De ontvangen kandidaatstelling voor het voorzitterschap voor de legislatuur 2025-2030 werd voorgelegd en goedgekeurd op de stedelijke adviesraad kinderopvang van 10 februari 2025.
Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de adviesraad kinderopvang naar Lokaal Overleg Kinderopvang goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement.
Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.
Het bestuur van de socioculturele raad wordt vernieuwd.
Kandidaten voor het vernieuwde bestuur werden gerekruteerd op basis van profielbeschrijvingen die open werden gecommuniceerd in het verenigingennetwerk, via de elektronische nieuwsbrief en via een open oproep in het stadsmagazine. Met alle kandidaten werd een gesprek gevoerd.
Uiteindelijk werd gekomen tot volgende samenstelling die op een goede wijze de breedte van het socioculturele veld weerspiegelt:
Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.
Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de socioculturele raad goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het Huishoudelijk Reglement zoals in bijlage gevoegd en de samenstelling.
Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur wordt de Vrijetijdsraad vernieuwd en worden de samenstelling en het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht.
De Vrijetijdsraad wordt vernieuwd.
Deze raad is samengesteld uit afvaardigingen van het Sportnetwerk Genk, de Socioculturele raad, de Adviesraad 55+ en de Jeugdraad. De raad ambieert een samenwerking tussen de deelraden en -sectoren, stimuleert uitwisseling. De Vrijetijdsraad heeft als doel om het stedelijke vrijetijdsbeleid op te volgen, te toetsen aan het werkveld en richting te geven.
De samenstelling van de Vrijetijdsraad ziet eruit als volgt:
Adviesraad 55+:
- Scheepers Jo
- Lauricella Gaetano
- Boelen Luc
- Roggen Myriam
Jeugdraad:
- Aydogan Merve
- Winters Silke
Socioculturele raad:
- Olaerts Marga
- Meeuwissen François
- Tsiaflakis Saranda
- Fabry Jan
Sportnetwerk Genk ( delegatie wordt samengesteld uit volgende pool):
- Dejaeger Liesbeth
- Bieghs Jean
- Hendrix Jean
- Nuttin Erik
- Bollen Guido
- Körkoca Ugur
- De Cuyper Johan
- Baor Georgy
Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennisname gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.
Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de Vrijetijdsraad goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van de Vrijetijdsraad zoals in bijlage gevoegd en van de vernieuwde samenstelling.
Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.
De Noord-Zuidraad wordt vernieuwd en verandert zijn naam naar Mondiale raad.
De samenstelling van Mondiale raad ziet er als volgt uit:
Ook wordt het huishoudelijk reglement ter kennisgeving gebracht. Dit wordt als bijlage toegevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformering van de documenten van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vernieuwing van de Noord-Zuidraad met naamswijziging naar Mondiale raad en neemt kennis van de nieuwe samenstelling en het huishoudelijk reglement.
Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegenen, die voordelen halen uit een dienst die door de stad wordt geleverd.
De gemeenteraad stelde op 21 maart 2023 volgend retributiereglement vast: ‘Retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin’, ingaande op 1 april 2023 (gewijzigd in de gemeenteraad van 17 december 2024, met ingang van 1 januari 2025).
Gelet op de overname van de volkstuinen aan de Arbeidsstraat van de provincie Limburg en de nakende afronding van de opruiming van het terrein en herinrichting met omheiningen en een tuinhuisje per perceel door stad Genk, waarna de volkstuinen ter beschikking gesteld kunnen worden, dient het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin aangevuld te worden met een tarief voor deze volkstuinen. Voor de vaststelling van deze retributie worden de principes gehanteerd zoals bepaald door de gemeenteraad van 21 maart 2023 (2023_GEM_00064); gezien de uiteenlopende grootte van de volkstuinen aan de Arbeidsstraat wordt de retributie afhankelijk gesteld van de oppervlakte van de tuin.
De wijziging van het retributiereglement gaat in vanaf 1 april 2025. Het nieuwe tarief zal toegepast worden vanaf het moment dat de volkstuinen aan de Arbeidsstraat ter beschikking gesteld kunnen worden aan de tuiniers.Het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin wordt gewijzigd als volgt:
De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het gebruik van een volkstuin goed.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 april 2025.
Aangezien het volkstuincomplex aan de Arbeidsstraat (Zwartberg) binnenkort eigendom wordt van de stad Genk, zullen deze tuinen vallen onder het huidige 'Gebruiksreglement Volkstuinen Stad Genk'. Hiervoor zijn echter enkele aanpassingen aan het reglement nodig.
In overleg met de betrokken diensten (Gebiedsgerichte werking, ReiGr, Ruimtelijke Ontwikkeling en Bestuursondersteuning) zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in het gebruikersreglement voor de volkstuinen. Deze aanpassingen hebben voornamelijk betrekking op de verwerving van het volkstuincomplex aan de Arbeidsstraat (Zwartberg), dat binnenkort eigendom wordt van de stad Genk. Momenteel loopt er een omgevingsvergunningsprocedure en worden de tuinen voorbereid op de overdracht van de provincie naar de stad Genk. Indien de huidige planning wordt aangehouden, kunnen de tuiniers vanaf april opnieuw gebruikmaken van de tuinen.
Als bijlage zijn zowel het huidige gebruiksreglement, het nieuw gebruiksreglement, als een aangepaste versie toegevoegd, waarbij de wijzigingen aan de hand van opmerkingen werden weergegeven. Ter verduidelijking volgt hieronder een overzicht van de belangrijkste aanpassingen:
Door sector financiën wordt het retributiereglement aangepast, zodat de vergoeding van deze tuinen in de toekomst ook op een correcte manier zal verlopen.
Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het reglement afgestemd is op de nieuwe situatie en juridisch correct blijft.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het gebruiksreglement van de volkstuinen.
Volgens art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.
De Jeugdraad wordt vernieuwd. De samenstelling van de jeugdraad ziet eruit als volgt:
- Erkende jeugdwerkinitiatieven
- Geïnteresseerde jongeren
Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennisgeving gebracht. Er werd gestreefd naar een uniformiseren van de documentatie van de verschillende adviesraden waardoor er gewerkt werd met een vast sjabloon voor het huishoudelijk reglement.
Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de Jeugdraad goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de Jeugdraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van de Jeugdraad zoals in bijlage toegevoegd.
Vlaams Codex Wonen van 2021.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het Besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid dd. 13 december 2022.
Het Ministerieel Besluit over de toekenning Vlaamse subsidie aan IGS-projecten lokaal woonbeleid 2023-2025 dd.14 december 2022.
De werking van de interlokale vereniging 'IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ' opgericht bij akte op 20 februari 2009. De wijziging van deze statuten goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 januari 2019.
Op 24 mei 2022 werd het reglement houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 (met ingang van 1 januari 2023) door de gemeenteraad goedgekeurd.
Op 17 december 2024 keurde de gemeenteraad het reglement voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats (met ingang van 1 januari 2025) goed. Om de beleidsvisie rond kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats volledig door te voeren, was nog een aanpassing nodig van het reglement houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 nodig. Dit omwille van 2 redenen:
Na het bekomen van het verplicht inwinnen van het advies van Wonen in Vlaanderen wordt dit reglement geagendeerd op de zitting van de gemeenteraad. Er werden nog enkele kleine aanpassingen toegevoegd en nog een motivatie toegevoegd voor de verschillende uitzonderingsregimes.
Op 12 februari 2025 werd het advies (niet-bindend) door Wonen in Vlaanderen aangeleverd.
Op 21 juni 2022 heeft de gemeenteraad het “Subsidiedossier IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ 2023-2025” goedgekeurd. In het kader hiervan heeft de stad een engagementsverklaring aangegaan om een reglement op te maken, te implementeren en toe te passen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt in bepaalde situaties. De stad wenst dit concreet toe te passen voor de conformiteitsattesten voor kamerwoningen. Het gewijzigde kamerreglement, dat op 29 oktober 2024 door het schepencollege principieel werd goedgekeurd en op 17 december 2024 door de gemeenteraad, bevat een beperking van de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning. De stad Genk wenst ook het conformiteitsattest voor de kamerwoning uit te reiken, wanneer de kamers conform de minimale kwaliteitsnormen zijn bevonden. De keuze om de geldigheidsduur van de uitbatingsvergunning én het conformiteitsattest voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats terug te brengen tot 5 jaar heeft verschillende redenen:
De vrijstelling van de retributie voor kamerwoningen en kamers zal enkel in het kader van het verkrijgen van de uitbatingsvergunning worden behouden. Voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek in kader van alle andere kwaliteitsprocedures (vb procedure ongeschikt en/of onbewoonbaar, verplicht conformiteitsattest) wordt wel een retributie gevraagd. Dit omdat de stad Genk de drempel tot het aanvragen van een conformiteitsattest zo laag mogelijk wil houden, zodat de sociale rechten (i.c. huursubsidie / huurpremie) van de meest kwetsbare bewoners ondersteund wordt.
Voor dit ontwerpreglement werd een verplicht, niet-bindend advies ingewonnen bij het agentschap Wonen in Vlaanderen. Naar aanleiding van dit aangeleverde advies op 12 februari 2025 werd het reglement aangepast (rode tekstgedeeltes worden verwijderd, blauwe tekstgedeeltes zijn toegevoegd) en werd een uitgebreide motivatie toegevoegd.
De motivatie reglement verplicht conformiteitsattest, de risico-analyse van het conformiteitsattest GAOZ en de nota van Stebo over de evaluatie van de logementswoningen zijn als bijlagen toegevoegd aan de nota.
De gemeenteraad keurt het 'Reglement voor huurwoningen gebouwd vóór 1981 en voor kamerwoningen bestemd als hoofdverblijfplaats', met ingang van 1 januari 2025, goed.
De gemeenteraad zal uitvoering van dit reglement voorleggen binnen het intergemeentelijk woonproject IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, in het kader van de indiening van een nieuw subsidiedossier.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het agentschap Wonen in Vlaanderen.
Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.
De adviesraad 55+ wordt vernieuwd.
De samenstelling van de adviesraad 55+ ziet eruit als volgt:
Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.
Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de adviesraad 55+ goed en neemt kennis van de nieuwe samenstelling en het huishoudelijk reglement als bijlage hier toegevoegd.
Cfr. art. 304, §3 Decreet Lokaal Bestuur gaat de gemeenteraad over tot de organisatie van de raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden vernieuwd.
De adviesraad voor personen met een handicap wordt vernieuwd.
De samenstelling van de adviesraad voor personen met een handicap ziet eruit als volgt:
Tevens wordt het huishoudelijk reglement ter kennis gebracht, dat in bijlage wordt gevoegd. Er werd gestreefd naar een uniformisering van de documentatie van de adviesraden waardoor er gewerkt werd met een sjabloon van een huishoudelijk reglement.
Art. 304 Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de adviesraad voor personen met een handicap goed en neemt kennis van de nieuwe samenstelling en het huishoudelijk reglement als bijlage hier toegevoegd.
De nieuwe wet bepaalt dat in en rond publieke plaatsen een rookvrije zone wordt voorzien. Ik krijg veel vragen van verenigingen over deze maatregel.
En ik begrijp dat verenigingen zich afvragen of de stad hen kan ondersteunen bij bv: het afbakenen van deze zones met borden en andere maatregelen.
Mijn vraag is; is de stad klaar om ondersteuning te bieden aan de verenigingen op onderstaande vragen:
Communicatie met de betrokken verenigingen: Hoe kunnen ze bijvoorbeeld een verzoek indienen voor steun bij de afbakening van rookvrije zones of samenwerken aan een gemeenschappelijk plan om deze uit te voeren?
Borden en markeringen: Kunnen deze worden voorzien, geplaatst en onderhouden worden?
Budget en middelen: Is er budget voorzien?
Informatie en educatie: Kan de stad educatieve campagnes ondersteunen om de bewoners en bezoekers bewust te maken van de rookvrije zones?
Handhaving: Is er een maatregel of zijn er toezichters zodat de rookvrije zones daadwerkelijk worden gerespecteerd?
Communicatie met de betrokken verenigingen: Hoe kunnen ze bijvoorbeeld een verzoek indienen voor steun bij de afbakening van rookvrije zones of samenwerken aan een gemeenschappelijk plan om deze uit te voeren?
Wat de communicatie betreft, staat er een landingspagina op de website van de stad Genk. Op deze pagina zal basisinformatie staan met betrekking tot de nieuwe wetgeving, alsook FAQ’s op maat van stad Genk en links naar beschikbare materialen (affiches, voorbeeldbrieven, bordjes) die men kan downloaden en/of aanvragen. Deze info is gebaseerd op de wetgeving en de FAQ’s die door de FOD Volksgezondheid zijn opgemaakt.
Zie www.genk.be/rookverbod. Er zal hierover proactief gecommuniceerd worden vanuit adviesraden en diensten om verenigingen te informeren over de beschikbare info en materialen.
In het kader van ‘generatie rookvrij’ maakte stad Genk reeds eerder een aantal sites rookvrij. Niet al deze sites vallen onder het nieuwe rookverbod. Op al deze sites is signalisatie aanwezig en wordt er verwezen naar een rookplek uit het zicht. Het gaat over volgende stedelijke sites: SportinGenk Park, Labiomista, De Uitdaging, voormalige vrouwencentrum in Winterslag, de vijf dienstencentra en de drie campussen O³.
Een verdere uitwerking van een beleid rond rookvrije zones zal gebeuren in functie van het nieuwe meerjarenplan. Voorlopig ligt de focus op het in orde zijn met de wetgeving door:
Indien een vereniging wenst hierrond educatieve campagnes te organiseren kunnen ze gebruik maken van de landingspagina op de website van de stad, de FAQ en de beschikbare materialen.
Borden en markeringen: Kunnen deze worden voorzien, geplaatst en onderhouden worden?
Markeringen op de grond zijn wettelijk gezien niet nodig en zullen dus ook niet door de stad worden opgenomen. De wetgeving blijft immers ruim op dit vlak. De organisaties en verenigingen mogen zelf bepalen hoe ze dit doen (affiches, vlaggen, borden, doeken, ...), zolang maar voor iedereen duidelijk is dat op deze plaats niet gerookt mag worden.
Belangrijke nuance is dat het rookverbod niet van toepassing is op passanten, maar enkel voor bezoekers van de voorziening. Het rookverbod moet zichtbaar zijn bij het betreden van de betreffende plaats. Dus bij elke in- en uitgang van de betreffende plaats moet de signalisatie hieromtrent aanwezig zijn en verwijzen naar de rookvrije perimeter van 10 meter.
Er werd een inventaris opgemaakt van waar er overal signalisatie dient te komen.
Bordjes en affiches worden ter beschikking gesteld. Zo zijn er downloadbare affiches, deze kunnen op vraag gedrukt en afgehaald worden op het stadhuis door verenigingen. We stellen één bord ter beschikking per locatie.
Budget en middelen: Is er budget voorzien?
Hiervoor zal regulier budget worden ingezet.
Handhaving: Is er een maatregel of zijn er toezichters zodat de rookvrije zones daadwerkelijk worden gerespecteerd?
De handhaving zal gebeuren door de FOD Volksgezondheid, deze ligt niet in handen van het lokaal bestuur.
Indien de stad niet klaar is; wat is dan de planning i.v.m deze maatregel dat volgens mij ook een belangrijke stap is om de publieke gezondheid te bevorderen.
De nieuwe wetgeving is er om te voorkomen dat kinderen en jongeren gaan roken of vapen. Kinderen kopiëren gedrag van anderen, ook rookgedrag. Als volwassenen niet roken of vapen in hun buurt, lijkt het dus minder normaal. Hierdoor is de kans kleiner dat kinderen zelf gaan roken.
Dit sluit aan bij ons eigen gezondheidsbeleidsplan waarin één van de belangrijke doelstellingen ook is om gezond opgroeien en leven in Genk mogelijk te maken. Eén van de grote acties om deze doelstelling te bereiken is dat we een gezonde levensstijl willen uitdragen naar kinderen. Een rookvrije omgeving creëren in en rond settings waar veel kinderen, jongeren en gezinnen komen, levert hieraan een belangrijke bijdrage.
Zoals opgenomen bij vraag 1 zal in het kader van dit gezondheidsbeleid en in het kader van het nieuwe meerjarenplan het verdere beleid rond rookvrije zones worden uitgewerkt.
wo 19/03/2025 - 07:35In navolging van eerdere vragen over het afvalprobleem in bepaalde wijken van Genk, wil ik opnieuw uw aandacht vestigen op de aanhoudende problematiek van sluikstorten en zwerfvuil. Ondanks de inspanningen van de 'mooimakers' en van de groendienst, die wekelijks vele zakken zwerfvuil ophalen, lijkt het dweilen met de kraan open. De plaatsing van camera's heeft ertoe geleid dat het sluikstorten zich verplaatst, wat aangeeft dat er structurele oplossingen nodig zijn. Er zijn te weinig vuilnisbakken in de wijken en de bestaande bakken worden te weinig geleegd. Sommige druk gebruikte bushaltes hebben geen vuilnisbak. Meerdere bewoners van Kolderbos hebben online via de website van het stad gevraagd om meer vuilbakken te plaatsen. Er is hun beloofd dat deze eind december vorig jaar zouden worden geplaatst, maar tot nu toe is er nog niets veranderd. We zijn inmiddels al eind maart.
In sommige overbevolkte wijken is er tijdens de zomermaanden slechts om de twee weken een vuilophaling, terwijl veel gezinnen in appartementen zonder tuin wonen waar ze hun vuilzakken niet kwijt kunnen. Dit leidt tot ondraaglijke stankoverlast.
Daarom stel ik de volgende vragen aan het stadsbestuur:
Waarom wordt er niet gekozen voor een wekelijkse vuilophaling tijdens de zomermaanden in de meest overbevolkte wijken?
Is het mogelijk om het aantal ondergrondse afvalcontainer, die 24/7 beschikbaar zijn, gevoelig uit te breiden voor die appartementen die zich engageren om daar gebruik van te maken?
Waarom worden er niet meer vuilnisbakken geplaatst en vaker geleegd?
Is het mogelijk om meer mensen in dienst te nemen om desnoods dagelijks onze wijken schoon te houden?
Ik hoop dat het stadsbestuur deze vragen serieus neemt en snel actie onderneemt om de leefbaarheid in onze wijken te verbeteren.
Waarom wordt er niet gekozen voor een wekelijkse vuilophaling tijdens de zomermaanden in de meest overbevolkte wijken?
Er zijn bij de start van Optimo in 2022 verschillende voorstellen gemaakt voor een wekelijkse ophaling, zowel door stad Genk als Limburg.net, waarbij er werd gekeken naar het aantal inwoners in de verschillende Genkse wijken.
Dit zowel op basis van kadastrale percelen als bewoonde kadastrale percelen, inwoners per straat, inwoners per wegsegment en inwoners per km² bewoond. We hebben gekozen voor het criterium van meer dan 350 inwoners per km op een straat voor gebieden van minstens 1.200 inwoners. Op die manier zijn we uitgekomen bij het centrum en de drie bovenlokale handelsstraten. Door de ligging op grensgebieden van verschillende ophaalrondes is de extra kost beperkt tot 2,2 euro per inwoner.
Verlagen we de dichtheid tot 280 inwoners/km komen meerdere wijken in aanmerking, maar dan gaat de kost al naar 6 euro per inwoner. Gaan we nog verder komen we uit bij een meerkost van 12 euro per inwoner. De keuze werd gemaakt om de kosten laag te houden voor de inwoners.
Is het mogelijk om het aantal ondergrondse afvalcontainer, die 24/7 beschikbaar zijn, gevoelig uit te breiden voor die appartementen die zich engageren om daar gebruik van te maken?
In elke verkaveling of woonontwikkeling moet ingezet worden op een duurzaam en efficiënt afvalbeleid. Daarom moet bij verkavelingen en woonontwikkelingen vanaf 25 wooneenheden verplicht ruimte voorzien worden voor de plaatsing van collectieve, gescheiden en ondergrondse afvalcontainers voor restafval, papier en pmd (geen GFT!). Deze investering gebeurt door de initiatiefnemer.
Collectieve, gescheiden en ondergrondse afvalcontainers worden verplicht voorzien op het publieke domein zodat de stad, na gratis grondoverdracht door de initiatiefnemer (ontwikkelaar) aan de stad, kan instaan voor het onderhoud, herstellingen en vervangingen. Dit zorgt dan ook voor een financiële ontlasting van de latere kopers.
Een gemotiveerde afwijking op bovenstaande verplichting m.b.t. ondergrondse afvalcontainers is enkel mogelijk in samenspraak met de stad en de instantie die instaat voor de ophaling van het afval. Voor bijkomende vragen (bijvoorbeeld de plaatsingscriteria) kan steeds contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Reiniging.
Er zijn ondertussen toch een 20-tal afvalstraatjes in Genk en dat aantal zal de komende jaren nog stijgen. Ook in de ontwikkelingen in Kolderbos wordt dit meegenomen. Het masterplan wordt momenteel uitgewerkt, afvalstraatjes worden daarin verwerkt.
Waarom worden er niet meer vuilnisbakken geplaatst en vaker geleegd?
In 2022 zijn we gestart met de opmaak van een vuilnisbakkenplan. Alle vuilnisbakken zijn toen gemonitord en hebben een QR-code en nummer gekregen. Hierdoor is de dienst goed op de hoogte van de exacte locatie, type locatie, type vuilnisbak, capaciteit in liter, diameter inwerpopening, materiaal vuilnisbak, ledigingsfrequentie, ondergrond, zichtbaarheid en de bereikbaarheid.
Uit deze monitoring kwam naar voor dat Genk nog steeds veel types van vuilnisbakken heeft. Sommige worden niet of nauwelijks gebruikt, anderen staan verkeerd gepositioneerd, enzovoort.
Op basis van deze metingen is een plan uitgewerkt om de meest ideale vuilnisbak te bepalen.. In 2023 is het vuilnisbakkenplan goedgekeurd, waardoor het inzamelvolume meer dan verdubbelt.
De uitvoering van het plan is voorzien over meerdere jaren. In de eerste fase: voor de periode 2023/2024 is gekozen voor scholencampus Bret en de bovenlokale handelsstraten. Eind 2024 zijn de vuilnisbakken geleverd voor fase 2: de schuilhuisjes bij bushaltes. Deze zijn ze op dit moment aan het plaatsen, dus ook weldra in Kolderbos.
Voor fase 3 - het centrum - wordt later dit jaar het plan opgemaakt. Ook wordt voor de wijken Kolderbos en Sledderlo het vuilnisbakkenplan naar voor geschoven, zodat zij in fase 3 (deels) meegenomen kunnen worden.
Is het mogelijk om meer mensen in dienst te nemen om desnoods dagelijks onze wijken schoon te houden?
De huidige planning voorziet een dagelijkse reiniging in het centrum en de bovenlokale handelsstraten. Ook alle andere vuilnisbakken worden minstens 1x per week geledigd. Alle straten in Genk worden minstens 6x per jaar geborsteld en maandelijks zwerfvuilvrij gemaakt.
Het zwerfvuil in Genk wordt objectief per kwartaal gemeten om te zien hoe we scoren – deze resultaten worden gebruikt om bij te sturen op het terrein.
wo 19/03/2025 - 07:36Naar aanleiding van de aankondiging dat de Warmste Week zal neerstrijken in onze stad Genk, wensen wij als fractie uit te drukken dat we blij zijn met deze keuze. Dit evenement brengt solidariteit en engagement samen en wij zijn trots dat Genk hiervan de gaststad mag zijn. Tegelijkertijd wens ik graag enkele verduidelijkingen te bekomen omtrent de financiële en inhoudelijke afspraken tussen de VRT, de organisatie van de Warmste Week en de Stad Genk.
Ik heb hierbij de volgende vragen:
1. Financiële afspraken:
o Uit welke budgetten worden de middelen voor de organisatie van de Warmste Week voorzien?
o Hoe groot is het totale budget dat hiervoor gereserveerd is en welke verdeling wordt hierin gehanteerd
2. Inhoudelijke afspraken:
o Kan het college een toelichting geven over de inhoud van het afgesloten raamcontract met de VRT en de organisatie van de Warmste Week? Welke engagementen zijn hierin opgenomen voor zowel de stad Genk als de betrokken partners?
3. Planning:
o Kunt u een overzicht geven van de voorziene planning en de concrete activiteiten die in het kader van de Warmste Week georganiseerd zullen worden?
4. Locatie:
o Op welke locatie in Genk zal de Warmste Week plaatsvinden en welke infrastructuur zal hiervoor ingezet worden?
5. Samenwerking met lokale handelaren:
o Welke initiatieven worden er voorzien om de lokale handelaren te betrekken bij de organisatie van de Warmste Week? Op welke manier wordt gestreefd naar een positieve impact op onze lokale economie?
Uit welke budgetten worden de middelen voor de organisatie van de Warmste Week voorzien?
Kan het college een toelichting geven over de inhoud van het afgesloten raamcontract met de VRT en de organisatie van de Warmste Week? Welke engagementen zijn hierin opgenomen voor zowel de stad Genk als de betrokken partners? Hoe groot is het totale budget dat hiervoor gereserveerd is en welke verdeling wordt hierin gehanteerd?
De stad bestaat dit jaar 25 jaar en om van dit jaar een memorabel feestjaar te maken is het neerstrijken van De Warmste Week in Genk een prachtige opportuniteit om ons als Warme Stad samen te vieren.
Het is door de budgetoverschotten van 2024, dat we De Warmste Week naar Genk kunnen halen en zo deze overschotten ten goede te laten komen aan de Genkenaar.
Er zal met de VRT een samenwerkingsovereenkomst opgesteld worden. Daarin is geen sprake van een uitkoopsom maar de stad heeft toegezegd ondersteuning te bieden op verschillende gebieden, waaronder veiligheid, catering, overnachtingen, openbaar vervoer, afvalbeheer, schoonmaak, sanitaire voorzieningen en elektriciteitsaansluitingen.
Het exacte bedrag daarvoor is nog niet bekend. Maar we ramen, om de benodigde ondersteuning te kunnen bieden, dat we op een 500.000 euro zullen landen.
Kunt u een overzicht geven van de voorziene planning en de concrete activiteiten die in het kader van de Warmste Week georganiseerd zullen worden?
De planning van de VRT is momenteel nog niet gekend. Vanuit de stad wordt een stuurgroep en een projectteam samengesteld die zich zullen bezighouden met De Warmste Week.
Op welke locatie in Genk zal de Warmste Week plaatsvinden en welke infrastructuur zal hiervoor ingezet worden?
De locatie is bekend: het evenement zal plaatsvinden in het Cosmogolempark. Deze locatie is gekozen vanwege de grote capaciteit, de vlotte bereikbaarheid en de verbinding met de lokale economie en het centrum. Ook zal het projectteam de communicatie en het contact met de buren en omwonenden verzorgen.
Welke initiatieven worden er voorzien om de lokale handelaren te betrekken bij de organisatie van de Warmste Week? Op welke manier wordt gestreefd naar een positieve impact op onze lokale economie?
Het projectteam zal initiatieven lanceren waarbij de lokale handelaars actief betrokken worden. We streven ernaar dat De Warmste Week een zo groot mogelijke economische impact heeft op onze lokale economie. Het projectteam tracht een synergie te creëren tussen de initiatieven van de Warmste Week, de initiatieven het centrummanagement en het aanwezige winterdorp Winter Wonderland.
Het thema is momenteel nog niet bekend, maar eens dat het geval is gaan we een warme oproep doen naar alle Genkenaren en verenigingen om deel te nemen op de een of andere manier, in welke hoedanigheid dan ook, om van onze 25ste verjaardag de warmste, meest memorabele verjaardag ooit te maken.
wo 19/03/2025 - 07:38Op vrijdag 28 februari 2025 kregen we in de kranten te lezen dat de erkenning van de Middenschool GO! onderwijs in Genk mogelijk teruggetrokken zou worden. Deze school telt veel leerlingen die in een b-stroom zitten. Met andere woorden, leerlingen die een leerachterstand hebben of leerlingen die liever al doende leren.
Het opvangen van deze b-stroom leerlingen in een ander school in Genk is helaas niet mogelijk gezien de andere 2 scholen Don Bosco en het Atlas College met een b-stroom aanbod, geen plaats meer zouden hebben. Deze leerlingen, die juist meer én speciale aandacht nodig hebben, kunnen we in een warme stad als Genk niet in de kou laten staan. Onze nieuwe minister van onderwijs schreeuwt elke week van de daken dat we hard moeten inzetten op onderwijs en elke vorm van achterstand moeten inhalen. Ik vraag me dan af hoe we dat in Genk gaan doen als we straks geen aangepast onderwijs kunnen bieden aan de leerlingen die op straat komen te staan. De impact van deze mogelijke sluiting moeten we niet onderschatten en beperken tot alleen de leerlingen. Leerkrachten, ondersteunend- en administratief personeel op deze school, kunnen straks zonder werk komen te staan.
Daarom maken heel wat Genkenaren zich terecht zorgen over het al dan niet erkennen van deze school en zou ik graag een antwoord willen hebben op de volgende vragen:
Indien er een sluiting komt van deze school, hoe worden de leerlingen van deze school dan verder begeleid en opgevangen?
De school is nog wachtende op het besluit van de minister. Zij vermoeden dat als er een negatieve beslissing (tot sluiting) komt, dit niet met onmiddellijke ingang gaat zijn.
Ofwel dat alle zittende leerlingen het schooljaar nog kunnen afmaken of de 1ste graad mogen afronden. Mocht het tot een sluiting komen, zal het LOP dit verder opvolgen.
Indien er toch wordt overgegaan naar een strikte begeleiding, is dit dan alleen tot het einde van dit schooljaar? En wat daarna?
De school zelf wacht nog op het besluit van de minister. We hebben vanuit het stadsbestuur geen zicht op eventuele begeleidingsmaatregelen die kunnen worden opgelegd. We volgen de situatie uiteraard nauw op. We wensen graag zo snel mogelijkheid duidelijkheid in de vorm van een beslissing van de minister.
Welke rol kunnen wij als stad of het LOP innemen indien de school onder strikte begeleiding geplaatst wordt?
Vanuit uit onze flankerende onderwijsrol kunnen we zeker een zinvolle aanvulling aanbieden bij een eventueel begeleidingstraject. Dit veronderstelt een transparante en eerlijke opstelling van de school om vanuit de betrokken stedelijke dienst goed in te kunnen schatten binnen welke aspecten van het schoolgebeuren er kan geflankeerd worden. Tot op heden werd de dienst Opgroeien in een Leeromgeving niet als zodanig geïnformeerd.
We zijn als stadsbestuur immers bezorgd rond een aantal thema’s die rond deze problematiek naar voren komen. Er is enerzijds de inzet rond de preventie van ongekwalificeerde uitstroom. Daarnaast willen we maximaal de rechten van Genkse gezinnen waarborgen alsook de beeldvorming rond kwaliteit en beleidsvoerend vermogen van de Genkse scholen. Het is zo dat het hier gaat over een kwetsbare doelgroep binnen de B-stroom waarvoor men binnen de Genkse scholen al kampt met een capaciteitsprobleem.
De flankerende rol van het Genkse stadsbestuur zal zich steeds situeren binnen de perken van de aanwezige expertise en capaciteit binnen de stedelijke dienst ‘Opgroeien in een Leeromgeving’ en uiteraard ook conform het mandaat dat een lokaal bestuur heeft met betrekking tot het autonoom pedagogisch project van een school.
wo 19/03/2025 - 07:39