Vorige maand stond volledig in het teken van 25 jaar stad Genk. De stad heeft dat jubileum niet onopgemerkt laten voorbijgaan: er werd een feestelijke receptie voor alle Genkenaren georganiseerd en bovendien werd het moment aangegrepen om de nieuwe visuele identiteit van Genk te lanceren, onder de leuze “Genk, da’s echt.”
We zijn als fractie zeer tevreden met het initiatief om van deze verjaardag een gemeenschappelijk stadsfeest te maken. De grote opkomst — duizenden inwoners die de weg vonden naar C-Mine — toont ook duidelijk dat dit leeft onder de Genkenaren. De belangstelling was zelfs zo groot dat het evenement op momenten wat overrompeld leek, met lange wachtrijen aan de eet- en drankstandjes. Dat bewijst enerzijds het succes en de betrokkenheid van de inwoners, en biedt anderzijds stof tot nadenken voor toekomstige edities.
We zijn dan ook oprecht blij dat dit breed toegankelijke stadsfeest er gekomen is. Onze fractie had in het verleden al gepleit voor momenten waarop inwoners samen kunnen vieren, zeker nu de nieuwjaarsreceptie dit jaar niet werd georganiseerd. Het is goed dat dit feest die verbindende rol heeft opgenomen.
Daarnaast werd tijdens dit jubileum ook het nieuwe stadslogo en de vernieuwde huisstijl voorgesteld. Aangezien dergelijke huisstijlvernieuwingen vaak gepaard gaan met zowel inhoudelijke als financiële gevolgen, heb ik hierover graag enkele bijkomende vragen:
1. Wat is de totale kostprijs geweest voor de ontwikkeling van het nieuwe logo en de huisstijl van stad Genk?
2. Hoe zal de nieuwe huisstijl in de komende jaren concreet worden uitgerold binnen de stedelijke diensten (voertuigen, kledij, signalisatie, drukwerk, enz.)?
3. Is hiervoor reeds een raming of budget voorzien in het meerjarenplan, en zo ja, op welk bedrag werd dit geraamd?
4. Over welke termijn zal deze praktische uitrol gebeuren?