Terug
Gepubliceerd op 16/10/2025

2025_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Graag een verkeersplan door een verkeerskundige voor Waterschei(-Zuid) met inspraak van de bewoners en de handelaars!

Gemeenteraad
di 21/10/2025 - 20:15 Stadhuis - Foyer
2025_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Graag een verkeersplan door een verkeerskundige voor Waterschei(-Zuid) met inspraak van de bewoners en de handelaars! 2025_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Graag een verkeersplan door een verkeerskundige voor Waterschei(-Zuid) met inspraak van de bewoners en de handelaars!

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Toon Vandeurzen

Tijdstip van indienen

do 16/10/2025 - 07:46

Toelichting

Stad Genk heeft momenteel een proefopstelling lopen in de Watergrasstraat in Waterschei waarbij grote betonblokken het verkeer aan beide kanten momenteel afsluit. Ondertussen zijn er zo'n 500 handtekeningen opgehaald van boze en bezorgde buurtbewoners die deze proefopstelling niet zien zitten. Op basis van deze misnoegdheid heeft de stad nu besloten om vanaf 16 oktober 2025 de Verbindingslaan opnieuw tweerichtingsverkeer te laten worden tussen de Stalenstraat en huisnr 74. 'Om dit mogelijk te maken zullen enkele parkeervakken verdwijnen om voldoende ruimte te maken voor uitwijkmogelijkheden'. Ondertussen werd er ook een overleg gepland tussen de schepen van mobiliteit op donderdag 16 oktober rond 13u samen met de misnoegde bewoners. 

We vinden het toch wel heel straf dat bewoners zich eerst moeten boos maken en een petitie moeten houden om hun grieven op tafel te leggen vooraleer er gehoor wordt gegeven. We blijven echter nog met een aantal zaken in onze maag zitten. 

We vragen daarom het volgende:

  • In plaats van hier en daar veranderingen door te voeren in de wijk, de mensen te pesten met gele paaltjes hier en daar te zetten in de wijk en betonblokken, graag een echt verkeersplan door een verkeerskundige voor dit gebied mét inspraak van buurtbewoners en handelaars op voorhand! Misschien hadden we heel deze commotie kunnen vermijden als er op voorhand een grondig buurtonderzoek geweest was naar de noden en de knelpunten wat betreft verkeersdruk. 
  • We vinden het ook heel spijtig dat op een donderdagmiddag de schepen afzakt naar de Watergrasstraat, wetende dat een heleboel mensen uit de buurt ook moeten werken, waarom kan zoiets niet in de avond georganiseerd worden, zodat werkende mensen ook kunnen deelnemen? 
  • De stad besluit om het proefproject met afsluiting van de Watergrasstraat verder te zetten en verkeersmetingen uit te voeren in november tijdens de schoolweken in de Verbindingslaan, Bevrijdingslaan en Onafhankelijkheidslaan.
    1. Wat houden deze verkeersmetingen precies in?
    2. Stad Genk wil meer rekening houden met de lokale bereikbaarheid, wat houdt dat in volgens de stad? Welke criteria stelt de stad voorop en hoe meet men dat?
    3. De stad geeft blijkbaar meer voorkeur om de Verbindingslaan terug in twee richtingen open te stellen i.p.v. de Watergrasstraat, waarom?
    4. Wat zijn de voordelen om de Watergrasstraat af te sluiten? 
    5. Men gaat nu de Verbindingslaan terug tweerichtingsverkeer maken, maar dat betekent dus dat er 13 ! parkeerplaatsen zullen verdwijnen in de buurt. Hoe gaat men dit compenseren? 
  • De buurtbewoners beweren dat ze niet of niet goed op de hoogte waren van de plannen om de Watergrasstraat af te sluiten. Het is blijkbaar niet voldoende om een briefje in de brievenbus te steken om de bewoners uit te nodigen voor een vergadermoment voor het uiteenzetten van de plannen door de stad. Misschien is het raadzamer om in de toekomst huisbezoeken te doen en de bewoners hun gsm.nr. te vragen om een reminder te sturen voor de bijeenkomst hierover? In ieder geval, met de petitie, heeft u meteen al de adressen van de bewoners die hierin interesse tonen.
  • Het afsluiten van de Watergrasstraat komt er na analyse van verkeersdata. Er zou een doorstroming zijn gemeten van 1400 wagens per dag, te veel voor een wijk met jonge gezinnen en kinderen. Wat waren de andere voorstellen om de verkeersdruk in de wijk te temperen behalve de Watergrasstraat afsluiten en de Onafhankelijkheidslaan met paaltjes af te sluiten? Worden die andere voorstellen ook uitgetest en werden die voorstellen ook voorgelegd aan de buurtbewoners en handelaars