Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_RVB_00037 - AGB - Beheersovereenkomst stad-AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 januari 2025 - Goedkeuring

Raad van Bestuur (AGB)
di 17/12/2024 - 18:30 Schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Wim Dries; Mehmet Kayacan; Andy Reemers; Erwin Hermans; Cansu Pinarci; Sabine Hoeven; Laura Olaerts; Tom Vanaudenaerde; Hilde De Wilde

Afwezig

Houcine Talmssou; Michelle Heijens; Sebastiaan Caveye; Karen Wibail

Verontschuldigd

Natalie Schmitz

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Wim Dries
2024_RVB_00037 - AGB - Beheersovereenkomst stad-AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 januari 2025 - Goedkeuring 2024_RVB_00037 - AGB - Beheersovereenkomst stad-AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 januari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De opeenvolgende schokken van de coronacrisis en de energie- en grondstoffencrisis maken dat we de laatste jaren worden geconfronteerd met een algemene stijging van de levensduurte. Terwijl de Belgische inflatie volgens het algemeen indexcijfer van de consumptieprijzen in 2020 nog 0,7% bedroeg, steeg deze in 2021 naar 2,4%, om in 2022 een recordpeil van 9,6% te bereiken. In 2023 bedroeg de inflatie nog steeds 4,1% (bron: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/financiele-omgeving/inflatie). Op basis van de vooruitzichten van het Federaal Planbureau zal de gemiddelde jaarinflatie (nationaal indexcijfer der consumptieprijzen, NICP) in 2024 op 3,1% en in 2025 op 1,8% uitkomen (bron: https://www.plan.be/databases/17-nl-indexcijfer_der_consumptieprijzen_inflatievooruitzichten dd. 05/11/2024). 

De stijgende personeelskosten (o.b.v. de gezondheidsindex), en de oplopende energie- en overige kosten als gevolg van de doorrekening van gestegen kosten door leveranciers, dienstverleners en aannemers, … (o.b.v. diverse indexparameters) maken dat ook stad Genk voor belangrijke financiële uitdagingen staat. Naast diverse organisatie- en procedurele inspanningen om de kosten van de aflevering van goederen en de dienstverlening onder controle te houden, dienen daarbij ook de tarieven opgetrokken te worden vanaf 2025, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur en de gemeenteraad bij de aanpassing van het meerjarenplan in december 2023 (AMJP 2023/2).

Argumentatie

Overeenkomstig artikel 11 §3 van de beheersovereenkomst stad-AGB gebeurt het vaststellen en wijzigen van de tarieven na goedkeuring door de raad van bestuur van het AGB en door de gemeenteraad.

De gemeenteraad en raad van bestuur keurden op 21 januari 2020 de statuten en de beheersovereenkomst stad-AGB, met in bijlage 1 de tarievenlijst (inwerkingtreding op 1 februari 2020), goed.

De tarievenlijst werd gewijzigd door de gemeenteraad en raad van bestuur dd. 15 december 2020 (met ingang van 1 januari 2021), dd. 23 februari 2021 (met ingang van 1 maart 2021), dd. 23 maart 2021 (met ingang van 1 april 2021), dd. 26 april 2022 (met ingang van 1 mei 2022), dd. 18 oktober 2022 (met ingang van 1 november 2022), dd. 20 juni 2023 (met ingang van 1 juli 2023) en dd. 19 maart 2024 (met ingang van 1 april 2024).

Op voorstel van de inhoudelijke diensten werden de tarieven in de AGB-tarievenlijst aangepast zoals opgenomen in bijlage bij voorliggend dossier.

Daarenboven wordt in de tarievenlijst een machtiging van de raad van bestuur aan het directiecomité voorzien om, mits voorafgaandelijke beslissing, de tarieven aan te passen op basis van de consumptieprijsindex, en de geïndexeerde bedragen af te ronden, om aldus de tarieven in overeenstemming te houden met het algemeen stijgende prijspeil. Deze indexering kan jaarlijks gebeuren; de consumptieprijsindex van december 2024 wordt daarbij als basis gehanteerd.

Tot slot worden onder meer ook volgende wijzigingen aan de tarievenlijst aangebracht:

  • In het luik ‘tarieven Sport’, werden onder meer een aantal aanpassingen doorgevoerd in het kader van een onderlinge afstemming van de tarieven van de diverse sporthallen en -zalen (incl. bij stad) en rekening houdend met onder meer grootte, sanitaire faciliteiten, de aard van de sportvloer, onderhoud, verlichting e.d. De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2025; voor de sportclubs, organisaties, verenigingen, scholen of individuen waarvoor reeds sportaccommodaties definitief waren gereserveerd en/of waarmee overeenkomsten zijn afgesloten vóór de ingangsdatum van de wijzigingen aan voorliggend retributiereglement, blijven de oude retributietarieven geldig gedurende het lopende schooljaar/sportseizoen tot en met 30 juni (dus ook voor bijkomende reservaties en/of wijzigingen of uitbreidingen die aangegaan worden ná de ingangsdatum van de wijzigingen).
  • in het luik ‘tarieven C-mine’, rubriek ‘tickets en abonnementen en bijbehorende diensten’ worden onder meer aparte, toegankelijke tarieven voor familievoorstellingen toegevoegd om gezinnen aan te moedigen om vaker deel te nemen aan culturele activiteiten, wat kan bijdragen aan de culturele ontwikkeling van kinderen, en wordt het tarief voor het busvervoer voor scholen aangepast naar een tarief heen en terug (i.p.v. per rit); in de rubriek ‘ter beschikking stelling en bijbehorende diensten’ wordt een servicekost voorzien per ticket wanneer C-mine optreedt als ticketing host voor derden, ter vergoeding van de personeels-, software- en andere kosten (o.a. voor het verwerken van betalingen, het bijhouden van de ticketvoorraad, het verstrekken van klantenservice en het onderhouden en updaten van het ticketingsysteem);
  • in het luik ‘tarieven C-mine Designcentrum’ worden de weekend- en weektarieven geschrapt en dagtarieven voor op- en afbouw opgenomen in functie van een transparantere prijsstructuur voor de gebruikers en een efficiënter beheer van de ruimte; er wordt in een korting van 10% voorzien bij een gebruik gedurende minimaal 5 opeenvolgende dagen, wat een langdurig gebruik van de faciliteiten stimuleert, wat op zijn beurt kan leiden tot een stabielere bezettingsgraad en een betere planning van de ruimte;
  • in het luik ‘tarieven C-mine plein/ruïne’ worden dagtarieven voor de terbeschikkingstelling opgenomen, alsook dagtarieven voor op- en afbouw; een korting van 50% op deze dagtarieven wordt voorzien indien de ruimte slechts voor één vijfde wordt gebruikt, deze korting moedigt het gebruik van de ruimte aan, zelfs voor kleinere evenementen, waardoor de ruimte vaker en veelzijdiger kan worden benut;
  • in het luik ‘tarieven C-mine expeditie’ worden kortingstarieven voor personen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming en voor inwoners van Genk voorzien in het kader van een streven van stad en AGB Genk naar inclusiviteit en toegankelijkheid voor al haar inwoners: het bieden van deze financiële voordelen zorgt ervoor dat C-mine expeditie toegankelijker wordt voor mensen met een lager inkomen en moedigt de lokale gemeenschap aan om deel te nemen aan culturele activiteiten in hun eigen stad;
  • in het luik ‘tarieven diverse toeristische producten’ worden kortingstarieven opgenomen voor personen die de Erfgoedtour combineren met een bezoek aan C-mine expeditie: dergelijke combi-tickets met korting maken een uitgebreider bezoek op C-mine aantrekkelijker, wat kan leiden tot verhoogde bezoekersaantallen voor beide producten en een betere ervaring voor de bezoekers; er worden ook kortingstarieven voorzien voor houders van een Museumpas, wat helpt om een breder publiek te bereiken en meer mensen te betrekken bij het culturele erfgoed van de regio;
  • in het luik ‘tarieven Jeugdcentrum Rondpunt 26’ wordt het tarief voor de ter beschikking stelling van de polyvalente zaal afhankelijk gemaakt van het aantal verwachte aanwezigen (meer of minder dan 100) gezien dit een significante invloed heeft op o.a. de kosten van onderhoud, wordt een onderscheid gemaakt tussen weekend- en weektarieven (waarbij de weektarieven lager liggen om het gebruik tijdens de week te stimuleren; dit wordt ook verantwoord door o.a. de lagere personeelskosten tijdens weekdagen) en wordt de tariefstructuur (tarief A, B of C afhankelijk van de aard van de organisator) aangepast waardoor deze beter aansluit bij de doelgroep en de doelstellingen van Dienst Jeugd (deze tariefstructuur wordt ook toegepast voor de ter beschikking stelling van de keuken en de diverse diensten);
  • toevoeging luik ‘tarieven STEM-workshops en overige activiteiten door EducaThor’: EducaThor heeft een breed aanbod van STEM-workshops en overige activiteiten uitgewerkt waarvoor de tarieven dienen geformaliseerd te worden. Met betrekking tot de STEM-workshops wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen de tarieven voor basis- en secundaire scholen uit België en uit het buitenland (gelet op de jaarlijkse subsidies vanuit het departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse overheid is een lager tarief voor Vlaamse scholen en bij uitbreiding voor alle Belgische scholen – in functie van de bevordering van deelname van scholen aan de workshops – verantwoord); voor het hoger onderwijs wordt een tarief per labo aangerekend, onafhankelijk van het aantal deelnemers. Voor de inspiratiedagen en intervisiebezoeken worden de tarieven per deelnemer vastgesteld, waarbij een korting wordt voorzien voor scholen, verenigingen en organisaties zonder commercieel doel, en initiatieven zonder commercieel karakter, om aldus de financiële drempel te verlagen en hun deelname te stimuleren. Daarnaast wordt er ook een tarief voor teambuildings in TECHville opgenomen. Voor alle activiteiten is tevens een tariefkader voorzien in geval het aantal effectieve deelnemers lager is dan het aantal ingeschreven deelnemers, en in geval de deelname aan de activiteit integraal wordt geannuleerd. Tot slot wordt een ‘jaarforfait’ vastgesteld voor technologieworkshops, gebruik vergaderruimtes, … die georganiseerd worden vanuit diverse stedelijke diensten; dit forfait wordt aangerekend aan stad Genk. 

  De wijzigingen treden in werking vanaf 1 januari 2025.

Juridische grond

  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 233-234 
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2004 tot oprichting van het autonoom gemeentebedrijf AGB GENK
  • Het geldende reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk

Regelgeving bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in de statuten of in de beheersovereenkomst aan de gemeenteraad is voorbehouden (artikel 235 van het decreet over het lokaal bestuur).
<p>De raad van bestuur is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in de statuten of in de beheersovereenkomst aan de gemeenteraad is voorbehouden (artikel 235 van het decreet over het lokaal bestuur).</p>

Besluit

De raad van bestuur (agb) beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur AGB keurt de wijzigingen van de tarievenlijst goed.

Artikel 2

De raad van bestuur AGB keurt de gecoördineerde versie van de tarievenlijst goed.

Artikel 3

De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2025.