Bij de aanvang van een nieuwe legislatuur dient de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf opnieuw te worden samengesteld.
In de huidige statuten is voorzien dat de voordracht van de kandidaat-bestuurders door een voordrachtakte dient te gebeuren.
In het decreet lokaal bestuur zijn er geen vormvereisten voorzien voor de voordracht van de kandidaat-bestuurders.
Met het oog op administratieve vereenvoudiging wordt art. 11§4 van de statuten gewijzigd zodat het verplicht gebruik van voordrachtaktes , inclusief een ondertekening door een meerderheid van de fractie, voor het voordragen van leden van de raad van bestuur niet meer nodig is.
Art.11§4 van de statuten wordt dan ook gewijzigd als volgt:
De leden van de raad van bestuur worden door de gemeenteraad verkozen op basis van een voordracht door elke fractie. De voordracht wordt uiterlijk acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad waarop de verkiezing van de leden van de raad van bestuur geagendeerd staat, aan de algemeen directeur overhandigd. Dat kan schriftelijk of op digitale wijze. Er worden verder geen vormvereisten gesteld aan de wijze van voordragen van de kandidaat-bestuurders. De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de voordracht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Als aan de vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn niet is voldaan op basis van de voorgedragen kandidaten, geldt het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn zowel voor de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen als voor de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen en worden de fracties opnieuw uitgenodigd om nieuwe voordrachten te doen. Voor deze tweede ronde voordrachten geldt voormelde termijn van acht dagen niet. Als aan de vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn niet is voldaan op basis van de tweede ronde voordrachten, dragen de grootste fracties in afnemende volgorde het lid van het andere geslacht voor tot voldaan is aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dienen te zijn. De overige voordrachten blijven behouden.
Indien de voordrachten ontvankelijk zijn en de toekomstige samenstelling van de raad van bestuur voldoet aan de voorwaarden bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten, worden de voorgedragen kandidaat-leden van de raad van bestuur verkozen verklaard.
Deze paragraaf wordt eveneens toegepast bij de vervanging van één of meerdere leden van de raad van bestuur. Bij de vervanging van één of meerdere leden van de raad van bestuur zijn voordrachten slechts ontvankelijk indien aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn, voldaan blijft na het verkozen verklaren van de kandidaat-leden.
De raad van bestuur bereidt de statutenwijziging voor en legt deze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Art. 235§2 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad keurt de wijziging van art.11§4 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf goed.
Teneinde een uniform reglement te maken en de implementatie van de Genkse samenlevingsprincipes mogelijk te maken, werden alle reglementen omtrent het occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk geïncorporeerd in één reglement.
De gemeenteraad keurde op 18 oktober 2022 het vorige reglement inzake occasioneel gebruik goed.
Na inwerkingtreding van voornoemd reglement werd besloten de namen van 2 zalen van het C-mine complex van naam te veranderen:
Om het reglement up to date te houden werden alle verwijzingen naar de desbetreffende zalen aangepast in het reglement.
Het gewijzigde reglement treedt in werking vanaf 1 november 2024.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Het reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk wordt als volgt gewijzigd:
alle verwijzingen naar grote zaal worden THEATER (in kapitalen), alle verwijzingen naar kleine zaal worden CLUB (in kapitalen).
De gemeenteraad gaat akkoord met de inwerkingtreding van de huidige versie van het reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk, met ingang van 1 november 2024.
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen werd aangevuld met onder andere de mogelijkheid om de assen van vooroverleden gezelschapsdieren mee te begraven met hun baasje.
Om deze mogelijkheid aan te bieden aan de Genkse burger dient de verordening om de stedelijke begraafplaatsen aangepast te worden.
De wijziging van onze verordening betreft de toevoeging van: de definitie 'voor zover technisch mogelijk', aanpassing artikel 47 en een hernummering van de daaropvolgende artikels.
Dit toegevoegd artikel omvat volgende elementen:
In het dossier van de overledene zal melding gemaakt worden van de bijgeplaatste urne met assen van het gezelschapsdier. Zo zijn de betreffende urnen steeds traceerbaar en kan bij einde termijn van het graf of nis het nodige gedaan worden voor een correcte afhandeling. Dit om te voorkomen dat menselijke en dierlijke resten gemengd zouden worden.
Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet van 16 januari 2004, op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de daarbij horende besluiten van de Vlaamse regering van 14 mei 2004, 24 februari 2006 en 21 oktober 2005.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2023 houdende de goedkeuring van de algemene verordening op de begravingen en op de stedelijke begraafplaatsen dat per 1 december 2023 inging.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen en aanvullingen op algemene verordening op de begravingen en op de stedelijke begraafplaatsen goed en laat deze per 1 november 2024 ingaan.
We merken dat de laatste maanden meer en meer mensen dakloos of thuisloos zijn in Genk.
Ook de mensen die elk moment dakloos dreigen te worden, is echt niet duidelijk wat ermee gaat gebeuren.
Zeker nu dat WIL voor het grootste deel beslist wie op de lijst van hoogdringendheid terecht komt.
De vraag is bij mij wel, wat is de definitie van hoogdringendheid.
En hoe kom je in deze categorie?
Alleenstaande moeders met drie, vier, vijf kinderen staan op straat of op een mannenopvang of erger nog: worden weggepest naar de andere kant van het land.
Ik heb hier enkele dossiers liggen van alleenstaande mama's met kinderen die dreigen om elk moment op straat te belanden… nog geen sprake van hoogdringendheid.
Een vrouw met zware medische zorgen, binnen dit en enkele weken gaat ze op straat belanden. Op de vrouwenopvang gaat ze zelfs niet opgevangen worden omdat ze medische zorgen nodig heeft.
We zijn al van in het voorjaar bezig om ze op de lijst van hoogdringendheid te krijgen, haar operaties worden uitgesteld omdat ze dreigt op straat te vallen.
Haar meubels zijn nu onderweg naar een depot en niemand kan een oplossing bieden voor deze vrouw.
Ik begrijp echt niet wat er tegenwoordig nodig is om iemand op de lijst te krijgen van hoogdringendheid en zelfs dan is er geen optie op een woning.
Tevens merken we op dat meer en meer van onze inwoners berichten krijgen dat de communicatie met WIL echt niet oké is.
Vorige week zijn er ineens tientallen mensen te weten gekomen op welke plaats ze staan na de samenvoeging van de huisvestingsmaatschappijen
(en dat was voor veel mensen een shock).
Mensen die al tien jaar op een wachtlijst staan en bijvoorbeeld op plaats 3 en 5 op de wachtlijst stonden, staan nu ineens op plaats 114 en 86.
Dit krijg ik niet meer uitgelegd…. Nog eens tien jaar wachten op een sociale woning?
Dus enkele vragen
Hoeveel daklozen zijn er op dit moment?
Hoeveel thuislozen zijn er op dit moment?
Hoeveel mensen zijn er dit jaar al om ambtswege uit de registers gehaald?
Staan deze dan ergens genoteerd als dakloze in Genk?
En graag de evolutie van de laatste zes jaar.
Betaalbaar wonen is dus een probleem geworden in Genk.
Hoeveel betaalbare woningen zijn er dan voor jullie bijgekomen de laatste vijf jaar?
En wat is voor u de definitie van een betaalbare woning?
Hoeveel daklozen zijn er op dit moment? Hoeveel thuislozen zijn er op dit moment? En graag de evolutie van de laatste zes jaar.
De sociale dienst registreert sinds 2020 met behulp van alle maatschappelijk werkers uitgebreid de situatie van de dak- en thuislozen. Na afloop van een volledig jaar volgt de verwerking. De cijfers van 2024 zijn dus nog niet beschikbaar maar we kunnen wel een voorlopige, ruwe registratie meegeven.
Met de beschikbare cijfers is het mogelijk een evolutie te schetsen voor de periode vanaf 2020 tot en met 2023.
Evolutie van een aantal cijfers in Genk |
|
|
|
|
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Aantal unieke daklozen per jaar | 72 | 119 | 144 | 174 |
Aandeel vrouwen per jaar | 19 | 35 | 47 | 64 |
Aandeel mannen per jaar | 53 | 84 | 97 | 110 |
Aantal daklozen gemiddeld permanent in begeleiding | 31 | 64 | 97 | 114 |
Aantal minderjarigen kinderen betrokken |
| 7 | 15 | 23 |
Aantal jongeren tussen 18 en 21 jaar | 5 | 3 | 51 | 47 |
Aantal jongeren tussen 21 en 30 jaar | 17 | 16 | 93 | 79 |
Gemiddeld aantal personen verblijvend in de openbare ruimte | 3 | 6 | 9 | 9 |
Gemiddeld aantal thuislozen/familie/vrienden/zetelslapers/niet-conventionele ruimte | 23 | 38 | 69 | 83 |
Gemiddeld aantal Noodopvang/opvang | 6 | 18 | 18 | 22 |
vzw Homie betrokken | 0 | 0 | 0 | 5 |
Grafische voorstelling:
Hoeveel mensen zijn er dit jaar al om ambtswege uit de registers gehaald?
2024: 327
2023: 329
2022: 243
2021: 301
2020: 366
Staan deze dan ergens genoteerd als dakloze in Genk?
Enkel personen die zich vrijwillig als cliënt aanbieden bij onze sociale dienst zullen in de registratiesystemen opgenomen kunnen worden, zo niet hebben wij hier geen gegevens van. Uit bovenstaande gegevens kunnen echter geen conclusies getrokken worden om een inschatting te maken over de daklozenproblematiek. Binnen de groep van ambtshalve geschrapten zijn daklozen immers een kleine minderheid. Hierin bevinden zich ook inwoners die verhuisd zijn zonder een adres achter te laten of inwoners die het land verlaten.
De registratie van dak- en thuislozen worden vanuit het sociaal huis Portavida geregistreerd. Uiteraard raden wij mensen die ons hierover contacteren met dit soort hulpvraag steeds aan om een afspraak te maken met het OCMW en volgen wij dit mee op.
De huidige problematiek van dak- en thuisloosheid is zeer complex waarbij een bepaalde groep verstoken blijft van het recht op wonen. De filosofie van het trapsgewijs toewerken naar een eigen woonst (woonladder) werkt niet voor een deel van de daklozen. Ze blijven door hun multi-problematiek verstoken van het recht op wonen. In het licht van deze vaststelling is er in 2015 een experimenteel project in Limburg (met deelname van de OCMW 's van Genk, Hasselt en St.-Truiden) opgestart onder impuls van Provincie Limburg en de Vlaamse Overheid, namelijk Housing First. Housing First is gericht op het huisvesten en ondersteunen van dak- en thuislozen. De woning geeft aan de chronisch dakloze zelfrespect en een stabiele basis voor verdere hulpverleningstrajecten. De toeleiding van kandidaten/potentiële Housing-First-bewoner vindt plaats in samenwerking met het Lokaal Daklozenoverleg en met toepassing van ondersteuning van de versnelde toewijzing door WiL.
Het Genkse daklozenoverleg neemt een erg centrale rol in, in de detectie en opvolging van de individuele situatie van de Genkse dak- en thuislozen. Zeswekelijks vindt een overleg plaats, voorgezeten door OCMW Genk, tussen Stad Genk – Straathoekwerk, CAW – Straathoekwerk, vzw De Sfeer, Sociale Dienst Politiezone Carma, Integra en de Housing First coaches. Op deze manier houden we de vinger aan de pols met betrekking tot gekende en nieuwe dak- en thuislozen. Een aantal zijn immers bij minstens één van de bij het daklozenoverleg betrokken organisaties bekend, waarop vanuit de expertise van elke partner een passend hulpverleningstraject opgezet & afgestemd kan worden. Op dit daklozenoverleg worden eveneens kandidaturen voor Housing First besproken én doorgegeven aan team Housing First Limburg ter goedkeuring. De lopende Housing First-begeleidingen worden mee opgevolgd. Hiernaast wordt ook de (winter-)dagopvang Crème Brûlée mee opgevolgd. Deze samenwerking over organisatiegrenzen heen én de confrontatie van verschillende hulpverleningsuitgangspunten heeft mede tot gevolg dat structurele knelpunten gedetecteerd worden en een oplossing kunnen krijgen. De lijnen tussen de betrokken organisaties zijn erg kort geworden waardoor effectieve daklozen maar zeer kort onder de radar kunnen blijven en er onmiddellijk aanzetten tot een passend hulpverleningstraject gezet kunnen worden. Het ‘daklozenoverleg’ beperkt zich dus niet tot de vergadertafel maar vormt een permanente back up voor elke organisatie/instelling die geconfronteerd wordt met effectieve dakloosheid.
Hoeveel betaalbare woningen zijn er dan voor jullie bijgekomen de laatste vijf jaar?
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|
gerealiseerde sociale koopwoningen | 17 |
| 66 |
|
|
| 83 |
gerealiseerde sociale huurwoningen | 46 |
| 42 | 38 | 8 | 51* | 185 |
netto groei ingehuurde sociale woningen | 18 | 15 | 10 | 12 | 10 |
| 65 |
woningen erfpacht In de bres** | 16 |
|
|
|
|
| 16 |
woningen/ verkavelingen die Stad Genk casco heeft opgeleverd *** |
|
|
|
|
|
|
|
verkoop eigen gronden aan Genkenaren*** |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 349 |
*Cijfers 2024: voorlopig. 28 woningen aan de Driehoevenstraat / Wandelstraat, 9 woningen in de Hoogstraat en 14 in Termien (Alfred Rodenbachstraat).
** Woningen waarbij het grondaandeel op 99 jaar in erfpacht wordt gegeven aan de eigenaar van de woning.
*** Het vergde voor onze dienst te veel tijd om de extra cijfers te verzamelen, maar we zullen die zeker nog bezorgen.
Er staan daarnaast ook nog heel wat te realiseren woningen op de planning in de wijken van Genk:
Zo voorzien we 28 sociale koopwoningen aan de Tennislaan, waarvan de vergunning is afgeleverd.
In Kolderbos slopen we van 99 woningen en bouwen we 118 nieuwe sociale huurwoningen.
In Sledderlo worden er in zone A 76 wooneenheden (appartementen) afgebroken en 56 sociale huurwooneenheden (combinatie rijwoningen, duplex en appartementen) gebouwd. In zone B voorzien we de afbraak van 80 sociale wooneenheden (appartementen) en nieuwbouw van 42 sociale huurwooneenheden. Ook in de Steenbergstraat breken we 24 verouderde wooneenheden (appartementen) af. Daar is nog geen plan voor nieuwbouw.
Aan de Richter voorzien we een mix van sociale koop en huur, volgens RUP 22-33 woningen.
Aan de Noordlaan zal met de verkoop van de terreinen van het voormalig voetbalterrein 12 woningen met een grondaandeel via erfpacht vermarkt worden.
Op C-mine worden circa 150 woningen betaalbaar (huurkoop, hamsterhuren, erfpacht,..) vermarkt en 26 sociaal (voorstel o.b.v. haalbaarheidsstudie).
BPA Oude Hoeve: bij de verkoop zal een gedeelte van de gezinswoningen verplicht casco worden aangeboden (circa 10 woningen). De locatie waar Nieuw Dak en Landwaarts vroeger een woonaanbod gingen voorzien, is nog in onderzoek (overstromingsrisico). Na onderzoek kan de footprint bepaald worden en ook het mogelijk te realiseren sociale huur en/of koopwoningen.
In het project Regina Mundi is een betaalbaar woonaanbod van 35% voor deelgebied opgenomen, goed voor circa 3500 m² bruto vloeroppervlakte aan betaalbare woningen. In het aandeel betaalbaar wonen zit ook een gedeelte (10-15%) sociale huur.
Wat is voor de stad Genk de definitie van een betaalbare woning?
Een woning die niet markt-conform wordt verkocht of verhuurd en waarbij dit voor de koper of huurder een voordeel oplevert, zodat een grotere groep toegang heeft tot deze woningen. Het voordeel kan een lagere aankoopprijs inhouden, een lagere huurprijs, een betere spreiding van de aankoopprijs (bijvoorbeeld bij huurkoop en erfpacht) of het casco aanbieden.
Met ‘niet-marktconform’ bedoelen we dat de prijszetting niet 100% bepaald wordt door marktactoren (grondeigenaar-bouwheer – ontwikkelaar/vastgoedinvesteerder). Voorbeelden hiervan zijn: sociale huur (in eigendom + ingehuurd), sociale koop, budgethuur/geconventioneerde huur, vermarkting via erfpacht, vermarkting via huurkoop, Community Land Trust en andere.
Vanuit de sociale dienst werden er met projectmiddelen drie woonunits opgericht die deze maand als tussenwoningen in gebruik werden genomen. Hiermee willen we via tijdelijke woonmogelijkheid en intensieve woonbegeleiding dak- en thuislozen begeleiden naar duurzame huisvesting.
wo 23/10/2024 - 07:25Ieder van ons heeft deze vraag waarschijnlijk gehad van een ongeruste inwoner van onze stad.
Betrekking tot het kunstwerk van Daan Roosegaarde, dat inmiddels is geplaatst in Thor Park te Genk. Dit park is een beschermd erfgoed en internationaal bekend om zijn rijke biodiversiteit. Daarom wil ik mijn ernstige zorgen uiten over de mogelijke impact van dit kunstwerk op de lokale natuur.
In Nederland zijn eerder klachten ingediend door natuurorganisaties tegen soortgelijke werken van Roosegaarde, vanwege verstoringen van de biodiversiteit die deze installaties veroorzaakten. Deze zorgen dienen ook in Thor Park serieus te worden genomen, vooral gezien de ecologische gevoeligheid van het gebied.
Thor Park speelt een cruciale rol in het behoud van inheemse flora en fauna. Ondanks de plaatsing van het kunstwerk roep ik u op om een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren naar de effecten van deze installatie op de biodiversiteit. Het is van groot belang dat deze impact in overleg met ecologische experts wordt onderzocht, zodat eventuele schade kan worden beperkt of voorkomen.
Hoewel ik erken dat kunst en innovatie belangrijke bijdragen kunnen leveren, ben ik van mening dat deze specifieke installatie geen eerbied toont voor het unieke landschap en de geschiedenis van Thor Park. De claim in het persbericht dat dit lichtkunstwerk “perfect innovatie en natuur verweeft” vind ik misleidend. In werkelijkheid lijkt het eerder een toeristische attractie die bijdraagt aan lichtvervuiling.
De grootste zorg betreft het gebruik van blauw licht, waarvan bekend is dat het een verstorend effect kan hebben op lichtgevoelige ongewervelden, insecten en planten. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat blauw licht de slaapcyclus van mensen verstoort, en vergelijkbare nadelige effecten op de natuur worden in dit geval niet uitgesloten.
Vraag
Kan het kunstwerk kritisch geëvalueerd worden en de nodige maatregelen te nemen om de ecologische integriteit van dit waardevolle natuurgebied te beschermen.
Kan het kunstwerk kritisch geëvalueerd worden en de nodige maatregelen te nemen om de ecologische integriteit van dit waardevolle natuurgebied te beschermen.
De locatie van het kunstwerk ‘Lichtsporen’ is niet gelegen op een locatie in een beschermingszone van verboden te wijzigen vegetatie. Vandaar was een advies van Agentschap Natuur en Bos niet noodzakelijk.
Echter, omdat we de eventuele ecologische impact van het kunstwerk wel goed wilden beoordelen, hebben we toch tijdig een advies bij ANB opgevraagd.
In januari 2024 werd er met de heer Jeroen Schols (deskundige adviezen-vergunningen-erkenningen ANB) op plaatsbezoek gegaan o.b.v. de gewenste inplanting van het werk.
Hierbij werd volgend advies verleend vanuit ANB op 29 januari 2024: “Uit ons terreinbezoek bleek dat de locatie waar het kunstwerk werd gepland geen hoge natuurwaarde heeft. Het bosdecreet is niet van toepassing en er bevindt zich geen verboden te wijzigen vegetatie op deze plaats. Vanuit onze sectorwetgeving is het dus geen probleem om deze constructie op te richten. Wel wil ik nog meegeven dat er bij de verlichtingskeuze (vooral langsheen het pad van het mijngebouw naar deze locatie) best gebruik wordt gemaakt van vleermuisvriendelijke verlichting.”
Deze laatste opmerking werd vervolgens ook ter harte genomen. De gekozen verlichting richting het kunstwerk is subtiel licht dat zich naar beneden richt, om de habitat van vleermuizen zo min mogelijk te verstoren. Het UV-licht dat deel uitmaakt van het kunstwerk wordt elke dag om middernacht gedoofd, net als de verlichting van de schachtbok en het wandelpad richting het kunstwerk.
Volledigheidshalve geef ik nog mee dat voor dit kunstwerk geen omgevingsvergunning vereist is. Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is namelijk niet nodig voor door de overheid of in opdracht van de overheid (artikel 11.2 Vrijstellingsbesluit) voor geplaatste standbeelden, gedenktekens of andere artistieke werken.
In art 7 van het RUP Waterschei DSO (bospark, heidepark) kunnen enkel kleine infrastructuren tot max 30m² worden toegestaan. Deze richtlijn hebben we op voorhand meegegeven aan de ontwerpers.
wo 23/10/2024 - 07:28Al enige tijd worden we geconfronteerd met slingervuil.
Het viel me op, na controle in de wijken, dat het echt een probleem is om ergens ook maar een vuilbak te vinden.
Bijvoorbeeld aan de bushalte Hommelheide in Kolderbos, een drukke halte, hier komt ooit een Hoppin punt, zijn er al jaren geen vuilnisbakken meer. Zowel de busreizigers, als de mooimakers (mensen die slingervuil oprapen) spreken daar schande van. Nu moeten vrijwilligers dagelijks het opruimen, terwijl dat met een vuilnisbak direct opgelost zou zijn.
Bijkomende vraag: hoeveel publieke vuilnisbakken zijn er in elke wijk, graag een overzicht.
En hoe zien we dit op te lossen zonder er weer een resem gasboetes tegenaan te gooien?
Het viel me op, na controle in de wijken, dat het echt een probleem is om ergens ook maar een vuilbak te vinden? En hoe zien we dit op te lossen zonder er weer een resem gasboetes tegenaan te gooien?
In 2021 en 2022 werden alle vuilnisbakken gemonitord: gelabeld en gemeten hoeveel en wat voor vuil erin verzameld werd. Toen stonden er 721 op het openbaar domein. Dat zijn ronde vuilbakken waarvan er 170 staan in het centrum, 67 op Campus Bret, 62 in de handelsstraten Noord+ Thor Park, 17 in de Stalenstraat, 61 aan C-Mine en de Vennestraat, 344 aan de Sectoren* (*dit omvat alles buiten het centrum). En in Kolderbos staan er 11 vuilnisbakken.
Op basis van deze monitoring is midden 2023 een vuilnisbakkenplan opgemaakt waarin is vastgelegd waar en welk type vuilnisbak moet komen om een zo objectief mogelijk verhaal te krijgen. Hierbij zijn verschillende fases bepaald om de vuilnisbakken aan te passen, elke fase wordt aan het college voorgelegd. Momenteel zitten we in fase 1 waarbij er in de handelsstraten en Campus Bret nu vuilbakken bijgeplaatst worden. In fase 2 worden er aan de schuilhuisjes bushaltes en bij Hoppin-punten vuilbakken bijgeplaatst in het voorjaar van 2025.
Het resultaat zou een duurzamere en properdere stad moeten zijn: na alle aanpassingen op basis van onze richtlijnen willen we een 500 openbare vuilnisbakken, op goed uitgedachte locaties, overhouden. Dat zijn er inderdaad een 200-tal minder maar het inzamelvolume zal meer dan verdubbelen. Hierdoor kunnen ophaalroutes efficiënter worden ingepland, wat het duurzaam karakter van Genk alleen maar ten goede komt. Zo zal de uitstoot en brandstofkosten van de ophaalwagens dalen. Het verkeer zal vlotter verlopen doordat er minder oponthoud is door de vracht- en bestelwagens. De Genkenaar zal dus op betere én logischere locaties grotere vuilbakken vinden. Dit is dus efficiënter voor de Genkenaar en zal voor minder lege, ongebruikte vuilbakken zorgen enerzijds en minder uitpuilende, overbelaste vuilbakken anderzijds.
Kiezen voor 'slimme' vuilbakken gebeurt waar dit een meerwaarde kan bieden. Zo zijn de ondergrondse vuilnisbakken op Kattevennen gesensord. Ook de compacterende vuilnisbakken hebben een registratiemodule.
Specifiek voor de Hommelheidestraat: er staat inderdaad geen vuilnisbak op dit moment, maar er staat wel een gepland in de volgende fase in functie van het Hoppin-punt.
Als er zich ergens problemen voordoen (geen of te weinig vuilnisbakken, misbruik), kan er via onze stedelijke website altijd een melding gemaakt worden die we dan bekijken en opvolgen (op basis van het vuilnisbakkenplan). Bij misbruik (wat helaas veel gebeurt) kunnen camera's soms een oplossing bieden. Daarbij is het plaatsen van meer vuilnisbakken geen garantie op een zwerfvuilvrije buurt, vandaar het vuilnisbakkenplan.
wo 23/10/2024 - 07:32