Zijn terrassen in de Stalenstraat wel een optie voor veiliger verkeer?
Op woensdag 5 juni 2024 kregen we te horen dat op de Stalenstraat er nieuwe permanente terrassen bijkomen. Stalenstraat in Genk krijgt extra permanent terras: "Om er te flaneren en elkaar te ontmoeten” | VRT NWS: nieuws.
In 2022 experimenteerde de stad al met een eerste terras in de Stalenstraat, om de buurt aangenamer te maken, en fietsers en voetgangers meer ruimte te geven. Volgens schepen van Economie Toon Vandeurzen (CD&V) was die test erg succesvol.
Op de website van stad Genk kan je het hele stappenplan volgen van de aanleg van deze terrassen. Terrasinterventie Stalenstraat - Stad Genk
Vragen:
Zoals je weet zetten we als stadsbestuur al lange tijd actief in op de ontwikkeling van onze bovenlokale handelsstraten. Zo ook in de Stalenstraat, waarbij we in een Vallei van Werelden ook verder willen inzetten op het voorzien van meer aangename verblijfsplekken in de straat. Vandaar het initiatief om destijds via een eerste proefopstelling ter hoogte van de nummers 15-19 een terras te bouwen. Het doel daarvan was meerzijdig. Naast de extra verblijfsruimte en dus ook het verhogen van verblijfskwaliteit in de Stalenstraat wilden we het te ‘snel’ rijden in de straat afremmen én de straat extra vergroenen en de link met de Stiemervallei versterken. Ondertussen zijn ook de werken gestart voor een tweede terrasinterventie ter hoogte van de nummers 91-99.
Uiteraard werd de eerste interventie grondig geanalyseerd en even vanzelfsprekend werd ook nu weer in een participatief traject vooraf contacten gelegd met bewoners, handelaars en gebruikers van de Stalenstraat.
Er werd van de eerste terrasinterventie een interne én externe evaluatie opgemaakt, o.a. ook via een bevraging bij de betrokken handelaars (via de afdeling economie) en via huisbezoeken bij de buurtbewoners (via de wijkmanager). De reacties zijn daar globaal genomen neutraal tot positief. Ik licht graag enkele aspecten van die evaluatie nader toe:
Veiligheid van het terras
De desbetreffende bloembakken zorgen voor de veiligheid van het terras. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de bochtstralen van gemotoriseerd verkeer, zowel autoverkeer als busverkeer. Voor de fietsers wordt een duidelijke uniforme fietssuggestiestrook van thermoplastic met een opvallende rode kleur aangebracht op het wegdek.
We zetten als stadsbestuur ook via andere initiatieven in op de (verkeers)veiligheid. Er werden in de Stalenstraat heel wat camera’s geplaatst. En we zetten ook actief in om patserwagens aan te pakken.
Snelheid
De ingreep heeft een snelheidsremmend effect. Er werden metingen uitgevoerd op twee plekken. Zowel de snelheid als de hoeveelheid verkeer werd gemeten. Uit de resultaten blijkt dat de snelheid hier zeker acceptabel is, al heb je ook hier helaas zoals ook elders een klein percentage van bestuurders dat toch nog altijd te hard rijdt.
Daarnaast zetten we ook verder in op andere mobiliteitsmaatregelen. Zo streven we bij het binnenrijden van de Stalenstraat naar een poorteffect met duidelijke markeringen en borden om aan te geven dat je een zone 30 binnenrijdt.
Parkeren
Het opheffen van een beperkt aantal parkeerplaatsen vormt geen probleem en wordt ook niet als negatief ervaren. De bezettingsgraad van de parkeerplaatsen op de middenberm in de Stalenstraat is minder dan 50%. Je kunt op iedere parkeerplaats in de Stalenstraat, ook die voor de krantenwinkel of supermarkt, een uur gratis parkeren. Daarnaast heb je nog honderden parkeerplaatsen op wandelafstand waar je permanent gratis kunt parkeren.
Gebruik van het terras
Het is voorlopig niet voorzien om het terras zelf daar aan te passen, want het vormt nog altijd een meerwaarde voor de Stalenstraat. Maar we bekijken wel om het gebruik ervan wel wat aan te passen. Immers, aangezien de ontbijtzaak daar maar open is tot 14 uur, blijft het terras inderdaad veel ongebruikt of wordt het oneigenlijk gebruikt, met soms ook wat onveiligheidsgevoel en sluikafval tot gevolg. Daar willen we mee aan de slag. We bekijken daarom met de huidige uitbater of we de overeenkomst kunnen openbreken opdat andere ondernemers en verenigingen van de straat of buurt ook gebruik kunnen maken van het terras buiten de uitbatingsuren van Limonata en hoe we dat allemaal vlot kunnen laten verlopen. Met kleine ingrepen proberen we ook de overlast te beperken. En uiteraard zal dit alles meegenomen worden in de finale evaluatie van het daar lopende traject.
Wat de nieuwe terrasinterventie betreft:
Ook hier zijn we vooraf eerst in overleg gegaan met de direct betrokken handelaars, die allen enthousiast waren over de ingreep. In een tweede fase werden alle handelaars en bewoners in de ruime omgeving uitgenodigd om de plannen te bekijken en te bespreken en ook in de algemene vergadering van de handelaarsvereniging werd dit nader toegelicht.
Dit terras strekt zich ook uit over meerdere handelspanden, waardoor de impact op beleving groter zal zijn. En wanneer een zaak stopt, hopen we dat ook nieuwe ondernemers er zich snel thuis zullen voelen en deze interventie net extra kansen kan bieden. Immers, het gaat – zoals hierboven al gezegd – meer dan over een terrasopstelling alleen vooral over een aangenamere verblijfsomgeving.
Binnen deze ruimte is ter hoogte van de bloemist ook plaats voor passanten en anderen die even willen uitrusten op nieuwe banken in de vorm van het logo van de Stalenstraat die daartoe besteld zijn.
wo 19/06/2024 - 08:49