Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 19/03/2024 - 20:15 Stadhuis - Foyer

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GEM_00049 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 20 februari 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2024_GEM_00049 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 20 februari 2024 - Goedkeuring

2024_GEM_00049 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 20 februari 2024 - Goedkeuring
2.

2024_GEM_00050 - Labiomista - Verlenen van een recht van erfpacht in functie van het project Future Garden - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2024_GEM_00050 - Labiomista - Verlenen van een recht van erfpacht in functie van het project Future Garden - Goedkeuring

2024_GEM_00050 - Labiomista - Verlenen van een recht van erfpacht in functie van het project Future Garden - Goedkeuring
3.

2024_GEM_00039 - Decreet - RPR - Arbeidsreglement - GA voor Kunst: wijziging/aanvulling arbeidsreglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
3.

2024_GEM_00039 - Decreet - RPR - Arbeidsreglement - GA voor Kunst: wijziging/aanvulling arbeidsreglement - Goedkeuring

2024_GEM_00039 - Decreet - RPR - Arbeidsreglement - GA voor Kunst: wijziging/aanvulling arbeidsreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het arbeidsreglement GA voor Kunst werd aangepast in gemeenteraadszitting d.d. 21 september 2021.

Sindsdien zijn er nog een aantal wijzigingen in de personeelsregelgeving geweest, met ingang van 1 september 2021/2022/2023, die telkens syndicaal werden onderhandeld en toegepast.

Tekst en bijlagen worden nu definitief gewijzigd/opgenomen.

Argumentatie

In syndicale vergadering van 4 juli 2022 werd akkoord gegaan met volgende bijlagen aan het arbeidsreglement:

  • 3a - Algemene afspraken rond evaluaties en functionering (bijlage);
  • 3b – Evaluatiereglement (bijlage);
  • 3c - Lijst instellingsgebonden opdrachten, IGO's (informatief);
  • 3d tem 3h – Functiebeschrijvingen (bijlagen);
  • 3i - Overeenkomst aanvangsbegeleiding (bijlage);
  • 3j - Verslag formeel functioneringsgesprek (informatief);
  • 3k - Verslag evaluatiegesprek (informatief);
  • 3l – Coachingshistoriek (informatief).

In syndicale vergadering van 28 oktober 2022 werd onderhandeld over nieuwe regels inzake TADD (tijdelijke aanstelling van doorlopende duur) en spelregels bij vaste benoeming, opgenomen in een nieuwe bijlage 21.

In dezelfde vergadering werd de integrale tekst van het arbeidsreglement verfijnd/aangepast.

In syndicale vergadering van 7 juli 2023 werd akkoord gegaan met een nieuw professionaliseringsplan (informatief) en een afsprakenkader digitale deconnectiviteit (nieuwe bijlage 20).

Het reglement navorming werd reeds in syndicale vergadering van 18 oktober 2019 onderhandeld (bijlage 2 wordt vervangen).

Juridische grond

Volgende regelgeving is van toepassing op dit besluit:

- de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

- decreet van 27.03.1991 (en latere wijzigingen) inzake de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs;

- decreet van 09.03.2018 inzake het decreet DKO met de respectievelijke uitvoeringsbesluiten en omzendbrieven.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen/aanvullingen aan het arbeidsreglement GA voor Kunst.

4.

2024_GEM_00042 - Gebruiksovereenkomst - Goedkeuring en ondertekening van de overeenkomst m.b.t. de nieuwe minipitch tussen Stad Genk en Don Bosco Genk - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2024_GEM_00042 - Gebruiksovereenkomst - Goedkeuring en ondertekening van de overeenkomst m.b.t. de nieuwe minipitch tussen Stad Genk en Don Bosco Genk - Goedkeuring

2024_GEM_00042 - Gebruiksovereenkomst - Goedkeuring en ondertekening van de overeenkomst m.b.t. de nieuwe minipitch tussen Stad Genk en Don Bosco Genk - Goedkeuring
5.

2024_GEM_00038 - 2024-2483 - Uitvoeren van onderhoudswerken aan stadswegen 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2024_GEM_00038 - 2024-2483 - Uitvoeren van onderhoudswerken aan stadswegen 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GEM_00038 - 2024-2483 - Uitvoeren van onderhoudswerken aan stadswegen 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
6.

2024_GEM_00040 - 2024-2482 - Leveren en plaatsen van bitumineuze verhardingen 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2024_GEM_00040 - 2024-2482 - Leveren en plaatsen van bitumineuze verhardingen 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GEM_00040 - 2024-2482 - Leveren en plaatsen van bitumineuze verhardingen 2024 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
7.

2024_GEM_00043 - Omgevingsvergunning - GR Rooilijnplan - OMV_2023149278 - Het verkavelen van een perceel in 2 loten voor HOB en het overdragen van lot 3 naar openbaar domein- Koerweg - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2024_GEM_00043 - Omgevingsvergunning - GR Rooilijnplan - OMV_2023149278 - Het verkavelen van een perceel in 2 loten voor HOB en het overdragen van lot 3 naar openbaar domein- Koerweg - Goedkeuring

2024_GEM_00043 - Omgevingsvergunning - GR Rooilijnplan - OMV_2023149278 - Het verkavelen van een perceel in 2 loten voor HOB en het overdragen van lot 3 naar openbaar domein- Koerweg - Goedkeuring
8.

2024_GEM_00031 - Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) - Inhoudelijke rapportage februari - december 2023 - Kennisname

Goedgekeurd
8.

2024_GEM_00031 - Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) - Inhoudelijke rapportage februari - december 2023 - Kennisname

2024_GEM_00031 - Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) - Inhoudelijke rapportage februari - december 2023 - Kennisname
9.

2024_GEM_00041 - 2024-2481 - Opmaken van een natuurbeheerplan “Bossen van Genk” - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2024_GEM_00041 - 2024-2481 - Opmaken van een natuurbeheerplan “Bossen van Genk” - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GEM_00041 - 2024-2481 - Opmaken van een natuurbeheerplan “Bossen van Genk” - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
10.

2024_GEM_00047 - 2022-1337 - Stadhuis Genk - Omgevings- en beplantingswerken zijde Dieplaan - Goedkeuring verrekening 1 door het college dd. 5.3.2024. - Kennisname

Goedgekeurd
10.

2024_GEM_00047 - 2022-1337 - Stadhuis Genk - Omgevings- en beplantingswerken zijde Dieplaan - Goedkeuring verrekening 1 door het college dd. 5.3.2024. - Kennisname

2024_GEM_00047 - 2022-1337 - Stadhuis Genk - Omgevings- en beplantingswerken zijde Dieplaan - Goedkeuring verrekening 1 door het college dd. 5.3.2024. - Kennisname
11.

2024_GEM_00048 - Jong en Zot (JEZ!) - Toelage Stad Genk - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2024_GEM_00048 - Jong en Zot (JEZ!) - Toelage Stad Genk - Goedkeuring

2024_GEM_00048 - Jong en Zot (JEZ!) - Toelage Stad Genk - Goedkeuring
12.

2024_GEM_00036 - Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de stad Genk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - Toegang buffergegevensbank bij KSZ - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2024_GEM_00036 - Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de stad Genk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - Toegang buffergegevensbank bij KSZ - Goedkeuring

2024_GEM_00036 - Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de stad Genk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - Toegang buffergegevensbank bij KSZ - Goedkeuring
13.

2024_GEM_00045 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA, met ingang van 30 maart 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
13.

2024_GEM_00045 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA, met ingang van 30 maart 2024 - Goedkeuring

2024_GEM_00045 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA, met ingang van 30 maart 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegene die een individueel voordeel haalt uit een dienst die door de stad wordt geleverd.

Argumentatie

De gemeenteraad stelde op 17 maart 2020 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA met ingang van 1 april 2020”. Op 23 februari 2021, 15 maart 2022 en 21 maart 2023 werden een aantal wijzigingen aan dit retributiereglement goedgekeurd met ingang van resp. 1 april 2021, 1 april 2022 en 1 april 2023.

Onder meer volgende wijzigingen werden opgenomen in voorliggend wijzigingsbesluit: 

  • schrapping van de bijzondere tarieven Steunpunt Vakantieparticipatie en verhoogde tegemoetkoming i.k.v. de coronacrisis;
  • m.b.t. de cadeaubonnen: er worden cadeaubonnen met een waarde van € 10,00 of € 20,00 aangeboden aan het onthaal van LABIOMISTA, met betaling ter plaatse of op factuur (er is geen verzending van cadeaubonnen per post mogelijk); de cadeaubonnen zijn te gebruiken aan het onthaal van LABIOMISTA voor de aankoop van toegangstickets incl. audiogids, abonnementen, de kruisbestuiver op zondag, … of voor artikelen uit de shop. De cadeaubonnen zijn geldig voor het lopende seizoen waarin de cadeaubon wordt gekocht en het daaropvolgende seizoen. 

Deze wijzigingen gaan in vanaf 30 maart 2024.

Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • De vigerende algemene voorwaarden voor gidsbezoeken
  • De vigerende samenwerkingsovereenkomst cvba-so museumPASSmusĂ©es en LABIOMISTA
  • De vigerende samenwerkingsovereenkomst Kattevennen VZW en Stad Genk- LABIOMISTA
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA wordt als volgt gewijzigd:

  • Artikel 3: in het luik “Tarief Steunpunt Vakantieparticipatie en verhoogde tegemoetkoming”: schrapping “- 19 t.e.m. 59 jaar, tijdens Coronacrisis (cf. modaliteiten Steunpunt Vakantieparticipatie) € 3,00 incl. audiogids” en schrapping “- vanaf 60 jaar, studenten, leerkrachten, personen met een handicap, groepen van min. 10 personen, tijdens Coronacrisis (cf. modaliteiten Steunpunt Vakantieparticipatie) € 2,00 incl. audiogids”;
  • Artikel 3: schrapping

Cadeaubon:

  •         gelinkt aan individueel toegangsticket incl. audiogids
  •         enkel geldig voor het lopende seizoen waarin de cadeaubon wordt verkocht

tarief toegangsticket incl. audiogids

 

+ portkosten in geval van verzending per post

        en vervanging door:

Cadeaubon (geldig voor het lopende en volgende seizoen)

€ 10,00 of € 20,00

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA goed.

Artikel 3

Deze wijzigingen gaan in vanaf 30 maart 2024.

14.

2024_GEM_00044 - AGB - Beheersovereenkomst stad - AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 april 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
14.

2024_GEM_00044 - AGB - Beheersovereenkomst stad - AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 april 2024 - Goedkeuring

2024_GEM_00044 - AGB - Beheersovereenkomst stad - AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 april 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overeenkomstig artikel 11 §3 van de beheersovereenkomst stad - AGB gebeurt het vaststellen en wijzigen van de tarieven na goedkeuring door de raad van bestuur van het AGB en door de gemeenteraad.

De gemeenteraad en raad van bestuur keurden op 21 januari 2020 de statuten en de beheersovereenkomst stad - AGB, met in bijlage 1 de tarievenlijst (inwerkingtreding op 1 februari 2020), goed.

De tarievenlijst werd gewijzigd door de gemeenteraad en raad van bestuur dd. 15 december 2020 (met ingang van 1 januari 2021), dd. 23 februari 2021 (met ingang van 1 maart 2021), dd. 23 maart 2021 (met ingang van 1 april 2021), dd. 26 april 2022 (met ingang van 1 mei 2022), dd. 18 oktober 2022 (met ingang van 1 november 2022) en dd. 20 juni 2023 (met ingang van 1 juli 2023).
Argumentatie

Onder meer volgende wijzigingen worden aangebracht in de tarievenlijst:

  • in het luik “tarieven C-mine”, rubriek “tickets en abonnementen (tarief per persoon), en bijbehorende diensten” worden de vaste tarieven per abonnementsformule geschrapt, gezien deze sterk afhankelijk zijn van de samenstelling van de pakketten die worden aangeboden via de verschillende abonnementsformules.  Het directiecomité wordt gemachtigd om het tarief per abonnementsformule te bepalen in de programmatienota’s bij de samenstelling van deze pakketten;
  • in het luik “tarieven C-mine shop”: er wordt principieel een toeslag voorzien van 30% op de aanmaak- of aankoopkost ter vergoeding van indirecte kosten (administratieve verwerking, stockage, uitval, verpakking- en etalagemateriaal, …); afwijkingen van dit basisprincipe zijn mogelijk bv. voor set- of pakketprijzen, voor artikelen van kunstenaars of ontwerpers, voor artikelen met vaste verkoopprijzen van leveranciers, voor artikelen die in prijs verlaagd worden in functie van assortimentsvernieuwing, voor artikelen die in consignatie worden verkocht voor stedelijke diensten of voor stedelijke geschenkkaarten;
  • in het luik “tarieven C-mine expeditie”: 

- toevoeging van een gratis tarief voor houders van een Museumpas;

- schrapping van de gezinstarieven, gezien de diversiteit van gezinnen waardoor de huidige tariefsamenstelling (2 volwassenen en 2 kinderen) vaak niet klopt en gezien gelijkaardige attracties vaak ook geen gezinstarieven meer  hanteren;

- toevoeging van een voordeeltarief voor Genkse scholen en jeugdverenigingen die in groepsverband C-mine expeditie  bezoeken (tarief per deelnemer);

- enkele overige aanvullingen in functie van duidelijkheid voor de lezer. 

 De wijzigingen treden in werking vanaf 1 april 2024.

Juridische grond
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 233-234 
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2004 tot oprichting van het autonoom gemeentebedrijf AGB GENK
  • Het geldende reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen van de tarievenlijst goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van de tarievenlijst.

Artikel 3

De wijzigingen gaan in vanaf 1 april 2024.

15.

2024_GEM_00037 - 2024-015/AA - Opruimen van zwerfvuil 2024-2026 - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2024_GEM_00037 - 2024-015/AA - Opruimen van zwerfvuil 2024-2026 - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2024_GEM_00037 - 2024-015/AA - Opruimen van zwerfvuil 2024-2026 - starten procedure en publicatie - Goedkeuring
16.

2024_GEM_00053 - 2024-014/AA - Huur van koffieautomaten en leveren van verbruiksgoederen voor Stad Genk - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2024_GEM_00053 - 2024-014/AA - Huur van koffieautomaten en leveren van verbruiksgoederen voor Stad Genk - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2024_GEM_00053 - 2024-014/AA - Huur van koffieautomaten en leveren van verbruiksgoederen voor Stad Genk - starten procedure en publicatie - Goedkeuring
IR 1.

2024_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Middelbaar onderwijs verlaten zonder diploma

Behandeld
IR 1.

2024_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Middelbaar onderwijs verlaten zonder diploma

2024_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Middelbaar onderwijs verlaten zonder diploma
IR 5.

2024_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Ongekwalificeerde schooluitstroom

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 5.

2024_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Ongekwalificeerde schooluitstroom

2024_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Ongekwalificeerde schooluitstroom
Indiener(s)
Chantal Coppens
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
wo 13/03/2024 - 12:10
Toelichting

Naar aanleiding van de nieuwste cijfers van het ministerie van onderwijs is in HBVL een artikel gepubliceerd met de veelzeggende titel: Terug naar af. Ondanks waslijst maatregelen verlaat één op vijf school zonder diploma. Kort en krachtig als eindevaluatie van vijf jaar beleid. In het begin van deze legislatuur was het resultaat vergelijkbaar, zelfs nog iets beter. In vergelijking met alle andere gemeenten zitten we met de billen bloot: we scoren het slechtst van heel Limburg, ook slechter dan de andere mijngemeenten. We scoren ook slechter dan de meeste centrumsteden in Vlaanderen met uitzondering van de stad Turnhout en het Brussels gewest en Antwerpen, waarmee we ons -met alle respect-  toch moeilijk kunnen vergelijken. Want als we ons achter dat schaamlapje proberen te verschuilen is dat verontrustend: gaan we volhouden dat we niet gebuisd zijn zolang we niet de slechtste van Vlaanderen zijn?

En wat gaat u daar aan doen? Meer van hetzelfde. Want zoals het krantenartikel aangeeft: u heeft een waslijst aan maatregelen genomen. Maar u begrijpt niet  waarom ze niet gewerkt hebben en kunt niets anders bedenken dan dat er wellicht meer tijd nodig was.

Het komt niet bij u op dat ze niet werken omdat het niet de juiste maatregelen waren. Omdat u om God-weet welke politieke agenda weigert de analyse die het ministerie van Onderwijs maakt over de oorzaken au sérieux te nemen. En ik citeer hier uit het rapport: Bij jongeren die thuis met geen enkel gezinslid Nederlands spreken, lag de kans op vroegtijdig schoolverlaten in 2021-2022 meer dan 3 keer hoger dan bij jongeren die thuis uitsluitend Nederlands spreken (respectievelijk 27,2% en 8,5%).

De verschillen naargelang het opleidingsniveau van de moeder zijn eveneens zeer groot. Bij jongeren waarvan de moeder een diploma hoger onderwijs heeft, verliet 5,4% vroegtijdig de schoolbanken. Bij jongeren waarvan de moeder het lager onderwijs niet heeft afgewerkt, liep dat op tot 35,3%.

Terwijl u volop bezig was met het uitwerken van uw meerjarenplan in 2019 waarschuwde onze fractieleider al: We moeten in elk geval veel meer inzetten op een algemene aanpak van het Nederlands in plaats van op allerhande kleinere projecten zoals de stad doet.” 

Volkomen in de stijl van het huis gaf u het project dat u opstartte de cynische naam ‘Iedereen slaagt’. Alsof het een kwestie is van het met zijn allen heel hard te willen en dat het dan vanzelf gebeurt. Alsof we het coronavirus zouden bedwingen met de leuze ‘Iedereen gezond’. Wat toen werkte was ‘Iedereen een mondmasker’. Op dezelfde manier durf ik stellen dat het enige wat de tanker echt kan keren ‘Iedereen Nederlands’ is.

Ik kan nog heel lang doorgaan maar ik ga afronden met een paar concrete vragen:

  • U beloofde de Genkenaar dat u zou inzetten op Nederlands vanaf 0 jaar. Niet vanaf de kleuterklas maar vanaf de wieg. Mag ik veronderstellen dat u voor die eerste jaren focust op de ouders? Welke concrete acties hebt u ondernomen waarbij Nederlands het hoofddoel was en niet een wenselijk bijproduct?
  • De ouderbetrokkenheid is een motiverende factor voor jongeren gedurende heel hun schoolloopbaan. In de externe omgevingsanalyse van 2018 werd opgemerkt dat die voor Genk geen speerpunt was. Heeft u daar tijdens deze legislatuur meer werk van gemaakt? Met welke specifieke acties?
  • Genk is niet alleen koploper qua schooluitval maar ook qua ziekteverzuim bij leerkrachten, wat ongetwijfeld een slechte zaak is voor de werking van onze scholen.  U heeft contact opgenomen met de Vlaamse overheid om centen te vragen om een project op te starten rond het ziekteverzuim van leerkrachten. Wat zou dat traject inhouden?
Bespreking
Antwoord

Interpellatie 1 en 5 worden samen beantwoord:

De schepen  ging in haar commissie reeds uitvoerig in op de cijfers over de ongekwalificeerde uitstroom. Dank om deze grote uitdaging mee ter harte te nemen en jullie bezorgdheden daarover te delen. Immers, dit probleem is een breed maatschappelijk probleem dat wij vanuit het stadsbestuur alleen niet zullen oplossen. We rekenen daarbij ook op de andere overheden, het brede onderwijsveld en alle betrokken actoren om hier samen werk van te maken en te blijven zoeken naar oplossingen teneinde het tij te keren. Het is jammer dat dit nog onvoldoende gelukt is, maar dat neemt niet weg dat wij alvast samen met alle partners blijven werken en blijven zoeken naar oplossingen. Immers, it takes a whole city to raise a child!

Welke aanpak hanteerde de stad de afgelopen jaren?

Bij de start van de huidige legislatuur ontwikkelde het stadsbestuur samen met de partners uit het secundair onderwijs het beleidsplan ‘Iedereen Slaagt’ rond vijf werven: het stedelijk meldpunt onderwijs, leerkracht werkt in Genk, de gebiedsgerichte netwerkbenadering, studie- en leerbegeleiding en blended learning. Er bestaan geen kant-en-klare plannen voor de uitbouw van de verschillende werven. Er wordt vaak geëxperimenteerd met nieuwe samenwerkingsvormen, welzijns- en onderwijs-partners worden met elkaar in contact gebracht, de afstand tussen leer- en leefwerelden (scholen en wijken) wordt verminderd, flankerend aanbod voor leerkrachten wordt opgezet, subsidiereglementen worden ontwikkeld, enz. En we spelen in op veranderende omstandigheden, noden en signalen vanuit het onderwijsveld door binnen de verschillende werven nieuwe experimenten of projecten op te zetten. 

Hebben de diensten en het college dit resultaat al kunnen analyseren en wat zijn de conclusies (bvb verschil jongens-meisjes, type onderwijs waar het aantal het grootst is, invloed corona,...)? 

Uit de laatste en zeer recent gepubliceerde cijfers (schooljaar 2021-2022) blijkt dat 21,7% van de Genkse jongeren het secundair onderwijs verlaat zonder diploma. In het schooljaar 2020-2021 was dat nog 16,7%. Het lagere cijfer van het schooljaar 2020-2021 heeft wellicht te maken gehad met klassenraden die soepeler A-attesten toekenden als gevolg van de coronapandemie. 

Die ongekwalificeerde uitstroom bedraagt bij jongens bijna 26% (lichte daling).  Het vervroegd schoolverlaten steeg bij meisjes echter van 13,4% naar 17,6%.  Een aantal hypotheses voor die forse stijging werden reeds geformuleerd vanuit de academische wereld maar nog niet bevestigd aan de hand van verder onderzoek. 

Bij Belgen was er in de cijfers een stijging van 18,5% naar 20,5%, bij niet-Belgen een behoorlijke daling, die met een ongekwalificeerde uitstroom van 35% evenwel nog steeds hoog ligt. 

Als we de onderwijstypes verder analyseren zien we een lichte daling bij ASO, BUSO en BSO. Een relatief forse stijging is vooral te zien bij KSO (+6%) en TSO (+8,8%). Het vroegere DBSO (omgevormd tot Duaal Leren) blijft met bijna 60% hoog scoren in de cijfers rond vervroegd schoolverlaten. 

Tenslotte blijft de samenhang tussen het opleidingsniveau van de moeders en de ongekwalificeerde uitstroom van hun kinderen groot. 

De ouderbetrokkenheid is een motiverende factor voor jongeren gedurende heel hun schoolloopbaan. In de externe omgevingsanalyse van 2018 werd opgemerkt dat die voor Genk geen speerpunt was. Heeft u daar tijdens deze legislatuur meer werk van gemaakt? Met welke specifieke acties? 

Ja, daar hebben we werk van gemaakt en daar blijven we aan werken vanuit ons flankerend onderwijsbeleid. Immers, samen met de scholen, het LOP, de welzijnspartners en het CLB is reeds in 2019 besloten om in te zetten op drie speerpunten in het basisonderwijs: het versterken van de taalvaardigheid van het Nederlands, het vergroten van de ouderbetrokkenheid en het helpen ontwikkelen van  sociale vaardigheden via de Petra-trajecten van Campus O3.

Zoals gekend zet Kind en Taal via haar ‘evidence based’ programma’s in op de relatie ouder-kind vanaf 0 jaar alsook de betrokkenheid van ouders op school.

Binnen het kader van het actieplan Samenleven opteerden we voor de realisatie van een brugfigurenprogramma (dienst Opgroeien en Diversiteit) waarbij drie halftijdse medewerkers ingezet worden voor de versterking van de relatie school-ouders in alle basisscholen. Deze keuze kreeg veel bijval van het basisonderwijs. De tussentijdse resultaten en evaluaties zijn zeker positief en veelbelovend. De meeste acties zijn daarom geen nieuwe initiatieven, maar eerder een versterking van de bestaande acties en initiatieven zodat een breder bereik en een verbeterde communicatie worden gerealiseerd. Daarbij kan ook gewezen worden op ‘Op tijd naar school acties’, versterking van de ouderraden en nieuwe schoolpoortcontacten.

Ook via de werf van de gebiedsgerichte netwerkbenadering binnen Iedereen Slaagt en via het project Anne zetten we verder in ouderbetrokkenheid. En verder zijn er verschillende ouderinitiatieven in het kader van de zomer- en andere vakantiescholen,  de gerichte communicatie naar ouders en gemeenschappen met betrekking tot het vernieuwde inschrijvingsbeleid en bijvoorbeeld het programma Groeikracht in Waterschei. 

Desalniettemin is de kloof tussen bepaalde groepen ouders en de meeste basisscholen er onder invloed van de Coronaperiode niet kleiner op geworden. Samen met het onderwijs stellen we echter vast dat, gelet op de structurele uitdagingen inzake laaggeletterdheid en superdiversiteit er in dialoog met het onderwijs, bekeken zal moeten worden hoe we preventiever en structureler kunnen inzetten op de versterking van het onderwijsondersteunend gedrag van ouders en het ouderondersteunend gedrag van leerkrachten en op een effectievere communicatie tussen school en ouders. 

Nederlands vanaf 0 jaar: Mag ik veronderstellen dat u voor die eerste jaren focust op de ouders? Welke concrete acties hebt u ondernomen waarbij Nederlands het hoofddoel was en niet een wenselijk bijproduct?

Alle acties inzake taalversterking van het Nederlands hebben we overzichtelijk weergegeven via onze taalvisual, die ook al eens toegelegd werd op een commissie van schepen Nagels en die we graag nog eens meesturen. 

Stimulering van de taalvaardigheid in de voor en vroegschoolse periode is binnen het stedelijk taalbeleid en flankerend onderwijsbeleid één van de drie pijlers. 

We verwijzen hiervoor graag naar: 

  • Programma Boekstart van de bibliotheek. 
  • Investeren in de wetenschappelijk onderbouwde programma’s Instapje 
  • Investeren in de professionele competenties van de begeleiders in de voorschoolse kinderopvang via het programma ‘van schoot tot school’. 
  • Versterking van de ouders in buurtprogramma’s van de Opvoedingswinkel
  • Investeren in de professionele competenties van de begeleiders van buitenschoolse programma’s binnen de vormingscyclus Iedereen Taalexpert (waarbij ze oa gewezen worden op het belang van het inzetten van rijk Nederlands overal en altijd) 

Wat zou dat traject rond ziekteverzuim inhouden? 

Naar aanleiding van de bekendmaking van het ziekteverzuim is er vanuit het stadsbestuur een schrijven vertrokken naar minister Weyts en zijn kabinet met de vraag om meer zicht te krijgen op de precieze oorzaken van het hoge Genkse verzuim. We kregen naar aanleiding van die vraag van Certimed een overzicht met meer informatie over de specifieke Genkse context in het kader van het ziekteverzuim in het onderwijs. Wat betreft eventuele vervolgacties in de vorm van een specifiek Genks traject kregen we vooralsnog geen feedback van AGODI, noch van het kabinet of van de minister. We zullen terug contact opnemen.

Hoe positioneert Genk zich ten opzichte van de andere centrumsteden? 

Ten opzichte van andere centrumsteden positioneert Genk zich ongeveer gemiddeld. Gent, Antwerpen en Oostende hebben bijvoorbeeld een hoger cijfer ongekwalificeerde uitstroom. Hasselt en Leuven hebben dan weer een lager cijfer. Algemeen gesteld is onder andere thuistaal niet-Nederlands een belangrijke factor in het aandeel vroegtijdige schoolverlaters alsook de SES-kenmerken binnen een stedelijke populatie.

Hoe gaan jullie verder aan de slag met deze cijfers? 

We blijven vanuit het stadsbestuur inzetten op het beleidsplan ‘Iedereen Slaagt’ en dus ook op de jongeren en onderwijspartners in het secundair onderwijs. Enkel een volgehouden inspanning kan vruchten afleveren.  

Daarnaast kiezen we vanuit het flankerend onderwijsbeleid voor een ketenaanpak. Zo zetten we zeker al bij de 0 tot 12-jarigen in op taal, ouderbetrokkenheid en persoonsontwikkeling van jonge kinderen want een eventuele ongekwalificeerde uitstroom kent zijn kiemen vaak op vroege leeftijd. Jong(volwassenen) die tijdens hun periode in het secundair onderwijs alsnog zonder diploma uitstromen, proberen we via De Leerwinkel te remediëren. Want het aantal jongeren dat in Vlaanderen via een andere weg alsnog een secundair diploma haalt is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 16%. Vanuit De Leerwinkel spelen we dus in op die serieuze stijging. En we onderzoeken samen met de jongeren hoe ze via alternatieve wegen alsnog aan een diploma secundair onderwijs kunnen geraken. 

Tenslotte willen binnen het beleidsplan ‘Iedereen Slaagt’ ook onderzoeken hoe we accenten kunnen leggen om meer te kunnen inzetten op doelgroepen die ongekwalificeerd uitstromen. Meisjes en jongeren binnen OKAN & Duaal Leren zijn dan evidente groepen om samen met de onderwijspartners verder onder te loep te nemen. 

wo 20/03/2024 - 09:31
IR 2.

2024_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Ria Grondelaers: Verkeersplannen

Behandeld
IR 2.

2024_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Ria Grondelaers: Verkeersplannen

2024_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Ria Grondelaers: Verkeersplannen
IR 3.

2024_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: Verkeersplan Bret-Gelieren-Kattevennen

Behandeld
IR 3.

2024_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: Verkeersplan Bret-Gelieren-Kattevennen

2024_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: Verkeersplan Bret-Gelieren-Kattevennen
IR 4.

2024_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Het inschrijvingsgeld voor Genk Loopt en Genk Wandelt is waanzin!

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 4.

2024_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Het inschrijvingsgeld voor Genk Loopt en Genk Wandelt is waanzin!

2024_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Het inschrijvingsgeld voor Genk Loopt en Genk Wandelt is waanzin!
Indiener(s)
Geert Reyskens
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
wo 13/03/2024 - 08:47
Toelichting

Genk Loopt is 10 jaar geleden ontstaan vanuit de samenwerking tussen Stad Genk en het ZOL met als doel de gezondheid van de Genkenaren te verbeteren door middel van lopen. Dit alles aan milde prijzen wat stimulerend was voor deelname aan de verschillende afstanden. De gezondheidslink werd steeds gemaakt. Genk Loopt was laagdrempelig, betaalbaar en sociaal. Dit concept werkte verbindend.

In 2023 is door een beslissing van het schepencollege het concept van Genk Loopt toegewezen aan Golazo.  Het concept wandelen werd meer uitgewerkt

Met de toewijzing van Genk Loopt aan Golazo zijn er prijsstijgingen van alle tickets. Veel meer dan de toegestane 20%.

Voor zowel het wandelen als het lopen zijn de ticketprijzen absurd hoog.  

Met deze hoge prijzen sluit je mogelijke deelnemers uit. Het sociale en het laagdrempelige karakter dreigt verloren te gaan. Het lijkt een loop - en wandelwedstrijd voor de elite te worden.

Als raadslid maar ook als loper krijg ik signalen dat de inschrijvingsgelden te hoog zijn. Maak de rekening maar als je deelneemt als gezin!

In de notulen van het schepencollege (januari 2024) adviseert de Dienst Sport ook lagere inschrijvingstarieven (35% lager dan de actuele prijzen).

Verleden jaar heb ik dit reeds aangekaart met de burgemeester. Vorige maand heb ik dit besproken in de commissie sport en algemeen bestuur. Dit op een “sportieve” manier bespreken leidt niet tot een betere prijssetting voor de deelnemers.

Ik vind, burgemeester, dat je een rem moet zetten op deze hoge inschrijvingsgelden. Hier verdient de meerderheid  een medaille voor een asociaal sportbeleid.

Vraagstelling:

  • De vergelijking van de prijsofferte is enkel binnen groep “Golazo” maar wordt niet vergeleken met andere loopcriteriums in Limburg. Er wordt vergeleken met de duurste aanbieder. Waarom geen breder marktonderzoek?
  • Waarom wordt het advies van de Dienst Sport genegeerd?
  • Hoe zijn de de hoge tarieven om te wandelen in je eigen stad te verantwoorden?
Bespreking
Antwoord

De vergelijking van de prijsofferte is enkel binnen groep “Golazo” maar wordt niet vergeleken met andere loopcriteriums in Limburg. Er wordt vergeleken met de duurste aanbieder. Waarom geen breder marktonderzoek? 

Onze dienst heeft ter voorbereiding van het event wel degelijk gekeken welke prijzen andere loopevents hanteren. Er zijn natuurlijk ontzettend veel loopevenementen in Vlaanderen. Die verschillen op vlak van concept, afstanden, organisator, locatie of doelpubliek. Vergelijken is dan ook niet altijd gemakkelijk. 

Wij bieden in Genk een unieke combinatie aan van een centrumstadsloop (met start op de Europalaan en einde pal door de Shopping en ons centrum) en een trail-run (door het Molenvijverpark en Kattevennen). We bieden onze deelnemers daarnaast ook een mooi pakket aan mét tijdsregistratie, medaille, bevoorrading, vestiaire én verzekering. Je kan Genk Loopt dus moeilijk vergelijken met bijvoorbeeld een loopevenement zonder tijdsregistratie van een lokale atletiekclub in een kleinere gemeente. 

We werken samen met Golazo, marktleider op het gebied van loopsportevenementen en hebben samen met hen dan ook getracht een correcte vergelijking op te bouwen met soortgelijke loopwedstrijden als Genk Loopt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Sahara City Run, Kortrijk Loopt, Damme-Brugge-Damme of Herk Loopt. Een analyse van de tarieven leert ons dat de gemiddelde kostprijs van een voorinschrijving 2,3 euro per kilometer en van een daginschrijving 3 euro kost. De gemiddelde kostprijs voor een voorinschrijving bij Genk Loopt ligt met 2,5 euro per kilometer nagenoeg gelijk en voor een daginschrijving van 3,7 euro per kilometer iets hoger dan het algemeen gemiddelde.  

Tot slot is het essentieel om te weten dat Genk Loopt gratis wordt aangeboden aan alle leerlingen van Genkse scholen, op voorwaarde dat de inschrijving via de school verloopt. We trachten dit vanuit de Dienst Sport in samenwerking met MOEV zo goed mogelijk te communiceren richting de scholen, zodat we heel wat Genkse leerlingen mogen verwelkomen op Genk Loopt.  

Waarom wordt het advies van de Dienst Sport genegeerd?

We hebben het advies van de Dienst Sport niet genegeerd. 

Zoals ook in de nota opgenomen staat, stelde dienst Sport voor om de voorgestelde tarieven voor de eerste 500 inschrijvingen en de daginschrijvingen te behouden. Wij hebben dat advies over de hele lijn gevolgd. 

En voor wat de daginschrijvingen betreft, volgden we ook daar het advies van onze dienst om de bedragen te limiteren tot max. 20% hoger dan de tarieven van vorig jaar, afgerond tot het dichtstbijzijnde geheel getal. 

Hoe zijn de hoge tarieven om te wandelen in je eigen stad te verantwoorden?

Dit valt te verantwoorden door de eerder gemaakte argumenten hierboven dat Genk Loopt een uitdagend parcours aanbiedt (dat tevens voor twee afstanden rolstoeltoegankelijk gemaakt zal worden) met passage door zowel het centrum als het groen van Genk. Bovendien zal er ook voor de wandelaars tussendoor en op het einde bevoorrading en randanimatie (bv. muzikanten langs het parcours) voorzien worden.  

wo 20/03/2024 - 09:34