De knip van de Hoogzij (zie huidig verkeersplan Bret-Gelieren- Kattevennen) is in 2017 door het buurtcomité verhinderd door met voldoende tegenvoorstellen te komen om de zwakke weggebruiker te beschermen en in overleg te gaan wegens geen enkel draagvlak.
Eén van de zes voorstellen van de buurtbewoners was om meerdere vluchtheuvels te plaatsen wat ook gebeurd is.
Vandaag merken we dat dit opnieuw op tafel ligt terwijl hier totaal geen draagvlak voor is.
Voor dat desbetreffende gebied zijn er drie ontsluitingsroutes
Gelet op de verschillende faciliteiten die onvermijdelijk gepaard gaan met piekverkeer (kinderopvang, scholen, …), is het momenteel druk in die buurt tijdens de piekmomenten. Er zijn heel wat trage weggebruikers die op dezelfde piekmomenten dezelfde wegen gebruiken. Hier dient toch echt wel de nodige aandacht en doordachtheid aan de dag gelegd te worden.
Wanneer ik alle reacties op de website van Stad Genk (https://participatie.genk.be/bret-gelieren-kattevennen) en de 2 opgestarte enquêtes (https://petitie.be/petitions/hoogzij-genk/signatures?locale=nl en Schepersweg streeft naar een veiligere en leefbare omgeving.petities.com) lees, denk ik dat de veel gestelde vragen en bezorgdheden terecht zijn.
Een knip gaat niet zorgen voor minder verkeer maar hoogstwaarschijnlijk voor een verplaatsing van het verkeer van de huidige drie routes naar de resterende één of twee routes. Met andere woorden, wat is de zeer lokale impact in die sector van die knip?
Vragen:
Staan deze maatregelen effectief opgenomen in een plan om uit te voeren? Indien een proefopstelling niet doordacht gebeurt, riskeer je net overlast in de andere wijken. Dus waarom deze? Is dit absolute prioriteit of gewoon maar omdat enkelingen dit opnieuw aangekaart hebben bij het bestuur? Welke proefopstelling gaan jullie hanteren en wanneer gaat deze van start?
Het is in deze eigenlijk nog veel te vroeg om te spreken over uitvoeringsplannen en proefopstellingen. Het betreft hier eigenlijk louter een voorstel vanwege de diensten dat ter bespreking voorgelegd werd in het participatietraject, dat net dient om met bewoners na te denken over het verkeer en een draag- of vraagvlak verder af te toetsen en – belangrijker nog – om samen te zoeken naar goede oplossingen die het maatschappelijk belang ondersteunen. Dat is de eerste fase. Alle input daaruit wordt meegenomen door de diensten in een tweede fase, waarbij een en ander verder afgetoetst wordt criteria als verkeersveiligheid, woonkwaliteit en ruimte voor de zwakke weggebruiker. In een volgende fase komt de dienst met enkele voorstellen naar het schepencollege. Pas dan komen we uit bij eventuele wijzigingen of proefopstellingen.
Na goedkeuring van het verkeersplan krijgen alle deelnemers aan de participatiemomenten een persoonlijk bericht. De overige bewoners worden per brief en via het stadsmagazine 3600 op de hoogte gebracht van de goedgekeurde maatregelen.
Maar daar stopt het niet. Eventuele verkeerswijzigingen of proefopstellingen worden een half jaar na uitvoering vervolgens ook geëvalueerd op basis van metingen en meldingen. We bekijken of de verwachte resultaten behaald werden en kunnen waar nodig altijd nog bijsturen. Ook hiervan informeren we de bewoners.
Het proces van verkeersplannen is net om samen na te denken, samen te zoeken naar goede oplossingen die het maatschappelijk belang ondersteunen.
Is er verder iets van onderbouwing? Wat zijn de resultaten van de tellingen van het aantal weggebruikers (zeker ook de zachte) op de spitsuren? Wat is het aantal ongevallen op de Hoogzij sedert de plaatsing van de vluchtheuvels?
De observatie aan school waarover je spreekt kadert in het IMPACT-project, waarbij uiteraard ook de input vanuit de verkeersplannen meegenomen worden, en omgekeerd.
Uiteraard worden er daartoe heel wat data verzameld. Zo verzamelen we info via het Citizen Science -project Telraam en ook de Werkvennootschap voert in opdracht van de Vlaamse Regering onderzoeken uit die kaderen in de plannen voor het knooppunt N75/N750. In verkeersmodellen worden daarbij de gevolgen voor de brede omgeving opgenomen en bestudeerd. Op dit moment heb ik die cijfers zelf nog niet ontvangen.
Ik kan namens Politie Carma wel meegeven dat er hoegenaamd geen toename is van ongevallen.
Op de Schepersweg werd sinds september 2023 één ongeval geregistreerd. Het betrof het uitwijken voor een everzwijn (op 27/09/2023). En voor wat de Hoogzij betreft staat er sinds januari 2023 geen enkel ongeval geregistreerd.
wo 20/03/2024 - 09:33