Bij het betreden van de Vallei van Werelden staat er een mooi suggestiebord “Graag traag in onze Stalenstraat”. De buurt vraagt niet liever!
Heden loopt er een succesvolle petitie (zie bijlage) georganiseerd door de bewoners van de Stalenstraat. De bewoners vragen een ZONE 30 over de volledige Stalenstraat. De ZONE 30 is niet over de gehele Stalenstraat van toepassing, enkel vanaf de Belfius bank t.e.m. Campus Zol Andre Dumont. Bewoners, winkeliers alsook een dokterspraktijk blijven in de kou staan.
De verkeersveiligheid in dit gedeelte van de Stalenstraat vraagt een opwaardering:
Vragen
Globaal genomen ligt vanuit mobiliteit de nadruk logischerwijs op verkeersveiligheid en het promoten van duurzame verplaatsingen naar deze lokale handelsstraat volgens het STOP-principe en dus ook richting de gewenste modal shift. Het verhogen van de verkeersveiligheid is immers een randvoorwaarde om te stappen en fietsen. Ook het aanpassen van de snelheid naar een zone 30 kadert daarin.
Komen er snelheidsremmende maatregelen in dit gedeelte van de Stalenstraat?
Worden er zebrapaden voorzien voor de voetgangers?
We zullen het invoeren van de zone 30 uiteraard blijvend evalueren. Daarbij bekijken we ook of er aanvullend verkeersremmende maatregelen genomen moeten worden. Ook een eventuele uitbreiding van de zone 30 zal worden meegenomen in deze evaluatie.
Dit alles wordt tevens meegenomen in het traject van dit specifiek verkeersplan. Nu zondag starten de inspraakmomenten voor het verkeersplan Genk-Oost, waar Stalenstraat deel van uitmaakt. Meer info op: https://www.genk.be/genk-oost
Dit wordt tevens meegenomen in het traject van de verkeersplannen, net als de vraag naar extra zebrapaden.
Komen er maatregelen om driften tegen te gaan?
Naast de algemene werking van de verkeersdiensten van Politiezone Carma, werd op 15 juni 2021 een protocol afgesloten met het Parket Limburg om ‘onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders’ aan te pakken via een bestuurlijke maatregel, zijnde de tijdelijke inbeslagname van het voertuig. Deze aanpassing werd medio 2023 verder uitgebreid naar:
En dit nu ook voor ‘drukke locaties’, zoals het stadscentrum en bovenlokale handelsstraten.
Vanuit Politiezone Carma wordt er dan ook strikt toegezien op de verkeersveiligheid en werden sinds het nieuwe toepassingsgebied reeds zeven (motor)voertuigen bestuurlijk in beslag genomen, met een gemiddelde termijn van 15 dagen. Van de zeven voertuigen werden twee voertuigen in beslag genomen wegens driften en twee voertuigen specifiek op de Stalenstraat.
Komt er een buurtoverleg?
Er is geen specifiek buurtoverleg gepland, maar wel starten nu zondag de inspraakmomenten van het verkeersplan Genk-Oost, waar de Stalenstraat deel van uitmaakt. Uiteraard zijn alle buren en inwoners daar van harte welkom. Meer info daarover op: https://www.genk.be/genk-oost.
wo 18/10/2023 - 08:09