Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_IP_00026 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Graag traag over de gehele Stalenstraat

Gemeenteraad
di 17/10/2023 - 20:00 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Gianni Cacciatore; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Andy Reemers; Hilde De Wilde

Afwezig

Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2023_IP_00026 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Graag traag over de gehele Stalenstraat 2023_IP_00026 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Graag traag over de gehele Stalenstraat

Motivering

Indiener(s)

Geert Reyskens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 12/10/2023 - 08:57

Toelichting

Bij het betreden van de Vallei van Werelden staat er een mooi suggestiebord “Graag traag in onze Stalenstraat”. De buurt vraagt niet liever!

Heden loopt er een succesvolle petitie (zie bijlage) georganiseerd door de bewoners van de Stalenstraat. De bewoners vragen een ZONE 30 over de volledige Stalenstraat. De ZONE 30 is niet over de gehele Stalenstraat van toepassing, enkel vanaf de Belfius bank t.e.m. Campus Zol Andre Dumont. Bewoners, winkeliers alsook een dokterspraktijk blijven in de kou staan.

De verkeersveiligheid in dit gedeelte van de Stalenstraat vraagt een opwaardering:

  1. Er wordt vaak te snel gereden, dit in een gedeelte met veel verkeerstrafiek en met de uitbreiding van een warenhuis in het vooruitzicht.
  2. Met 2 bushaltes op dit gedeelte van de Stalenstraat zijn er geen oversteekplaatsen voor de voetgangers voorzien.
  3. Het voetpad is onderbroken t.h.v. huisnummer 271, wat leidt tot onveilige interactie met fietsers.
  4. De buurt wordt in de avonduren vaak geconfronteerd met driften, met gevaarlijke situaties en overlast voor de buurt.

Vragen

  1. Komen er snelheidsremmende maatregelen in dit gedeelte van de Stalenstraat?
  2. Worden er zebrapaden voorzien voor de voetgangers?
  3. Komen er maatregelen om driften tegen te gaan.
  4. Komt er een buurtoverleg?

Bespreking

Antwoord

Globaal genomen ligt vanuit mobiliteit de nadruk logischerwijs op verkeersveiligheid en het promoten van duurzame verplaatsingen naar deze lokale handelsstraat volgens het STOP-principe en dus ook richting de gewenste modal shift. Het verhogen van de verkeersveiligheid is immers een randvoorwaarde om te stappen en fietsen. Ook het aanpassen van de snelheid naar een zone 30 kadert daarin. 

Komen er snelheidsremmende maatregelen in dit gedeelte van de Stalenstraat?

Worden er zebrapaden voorzien voor de voetgangers? 

We zullen het invoeren van de zone 30 uiteraard blijvend evalueren. Daarbij bekijken we ook of er aanvullend verkeersremmende maatregelen genomen moeten worden. Ook een eventuele uitbreiding van de zone 30 zal worden meegenomen in deze evaluatie. 

Dit alles wordt tevens meegenomen in het traject van dit specifiek verkeersplan. Nu zondag starten de inspraakmomenten voor het verkeersplan Genk-Oost, waar Stalenstraat deel van uitmaakt. Meer info op: https://www.genk.be/genk-oost 

Dit wordt tevens meegenomen in het traject van de verkeersplannen, net als de vraag naar extra zebrapaden. 

Komen er maatregelen om driften tegen te gaan?

Naast de algemene werking van de verkeersdiensten van Politiezone Carma, werd op 15 juni 2021 een protocol afgesloten met het Parket Limburg om ‘onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders’ aan te pakken via een bestuurlijke maatregel, zijnde de tijdelijke inbeslagname van het voertuig.  Deze aanpassing werd medio 2023 verder uitgebreid naar:

  • Slippen met opzet of driften
  • Op de achterste wielen rijden (quad, bromfiets, motor)
  • Ordeverstorend geluid, slechts in extreem geval en gecombineerd met gevaarlijk rijgedrag. 

En dit nu ook voor ‘drukke locaties’, zoals het stadscentrum en bovenlokale handelsstraten. 

Vanuit Politiezone Carma wordt er dan ook strikt toegezien op de verkeersveiligheid en werden sinds het nieuwe toepassingsgebied reeds zeven (motor)voertuigen bestuurlijk in beslag genomen, met een gemiddelde termijn van 15 dagen. Van de zeven voertuigen werden twee voertuigen in beslag genomen wegens driften en twee voertuigen specifiek op de Stalenstraat. 

Komt er een buurtoverleg?

Er is geen specifiek buurtoverleg gepland, maar wel starten nu zondag de inspraakmomenten van het verkeersplan Genk-Oost, waar de Stalenstraat deel van uitmaakt. Uiteraard zijn alle buren en inwoners daar van harte welkom. Meer info daarover op: https://www.genk.be/genk-oost.

wo 18/10/2023 - 08:09