Tijdens de gemeenteraad van 19.9.2023 werd de verordening op de stedelijke begraafplaatsen gewijzigd en werd de Vijvertuin geintroduceerd.
De modaliteiten omtrent de gedenksteen bleken na een plaatsbezoek niet de juiste te zijn. Een nieuwe wijziging en verfijning dringt zich op.
Tijdens de gemeenteraad van 19.9.2023 werd een wijziging van de verordening op de begraafplaatsen goedgekeurd. Hierin werd de Vijvertuin geïntroduceerd en er werd opgenomen dat op dit nieuwe perk een zwarte tot donkergrijze steen geplaatst moest worden.
Een plaatsbezoek van een delegatie van het college bracht evenwel andere inzichten: de huidige vorm en sereniteit die door de witte stenen word gecreëerd moet behouden blijven. Het laten plaatsen van donkere stenen zou dit helemaal teniet doen.
Een alternatief werd daarom gezocht en gevonden. De stad zal zelf een witte betontegel ter beschikking stellen dewelke de burger dan dient aan te kopen. De kostprijs hiervan wordt opgenomen in het retributiereglement. Enkel met deze handelswijze kan de uniformiteit op dit perk gegarandeerd worden.
Een nieuwe wijziging van de verordening is dus nodig. Enkel in art. 55 werden wijzigingen doorgevoerd.
Om de sereniteit te garanderen is keuzevrijheid met betrekking tot de kleur van de gedenksteen geen goede handelswijze. Ook het gebruik van donkere kleuren draagt hier niet aan bij.
Om de uniformiteit in de vijvertuin te bewaren voorziet de stad in een witte gedenksteen. Enkel deze steen mag geplaatst worden.
Art. 55 van de verordening op de begraafplaatsen dient dus in die zin aangepast te worden.
De wijzigingen/aanvullingen omvatten:
De aangepaste verordening werd overgemaakt aan de juridische dienst voor advies. Het antwoord alsook de betreffende tekst worden toegevoegd van zodra het antwoord van de juridische dienst is ontvangen.
De kosten van de gedenksteen zullen worden opgenomen in het retributiereglement. Deze wijziging zal ingediend worden via de dienst Financiën.
Voor het goede verloop zal het aanbieden van de betreffende concessies starten na goedkeuring door de gemeenteraad.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 16 januari 2004, op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de daarbij horende besluiten van de Vlaamse regering van 14 mei 2004, 24 februari 2006 en 21 oktober 2005;
Gelet op het decreet van 10 november 2005 houdende wijziging van het decreet van 16 januari 2004;
Gelet op het decreet van 18 april 2008 houdende wijziging aan het decreet van 16 januari 2004 en de daarbij horende omzendbrief van 6 en 27 juni 2008;
Gelet op het decreet van 9 december 2011 houdende wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 22 februari 2013 houdende wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op e begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 28 maart 2014 houdende wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 28 oktober 2016 houdende wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 10 februari 2017 houdende wijziging van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 september 2023 houdende de goedkeuring van de algemene verordening op de begravingen en op de stedelijke begraafplaatsen dat per 4 oktober 2023 inging.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen en aanvullingen op algemene verordening op de begravingen en op de stedelijke begraafplaatsen goed en laat deze per 1 december 2023 ingaan.
De gemeenteraad stelde op 15 december 2020 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor de begraafplaatsen met ingang van 1 januari 2021”.
Naar aanleiding van de aanpassingen van de algemene verordening op de begravingen en op de stedelijke begraafplaatsen (gemeenteraad van resp. 21 december 2021 en 19 september 2023) werd het retributiereglement voor de begraafplaatsen gewijzigd door de gemeenteraad van resp. 18 januari 2022 (met ingang van 1 februari 2022) en 19 september 2023 (met ingang van 1 oktober 2023).
Naar aanleiding van een volgende aanpassing van de algemene verordening op de begravingen en op de stedelijke begraafplaatsen (2023_GEM_ 00314 van 21 november 2023) zijn onderstaande wijzigingen aan het retributiereglement noodzakelijk:
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 december 2023.
Het retributiereglement voor begraafplaatsen wordt als volgt gewijzigd:
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor begraafplaatsen.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 december 2023.
De oorlog in Israël en Gaza beroert de hele wereld. We staan aan de kant van de mensen, de slachtoffers. Maar soms wordt er ons gevraagd om te kiezen tussen Israël en Palestina. Dit maakt het samenleven in Genk moeilijk. Er wordt veel nieuws gedeeld via TV en sociale media. Er circuleren filmpjes die we via de gewone kanalen niet te zien krijgen. Vaak zit er ook verkeerde informatie tussen. Belangrijk is dat mensen toegang hebben tot zo objectief mogelijke berichtgeving. Alleen zo kan er opbouwend over gepraat worden. Er zijn manifestaties, er wordt op alle mogelijke plaatsen graffiti gespoten of stickers geplakt. Ook op de scholen dringt de polarisatie binnen. Er ontstaat een zeer groot wij/zij verhaal. Dit probleem uit zich in onze middelbare en lagere scholen, vooral bij studenten maar ook leerlingen. Soms loopt het echt uit de hand. Ouders en leerlingen proberen leerkrachten en elkaar te overtuigen van hun gelijk, desnoods met schelden en ander dreigend gedrag. Zelfs het jeugdjournaal Karrewiet kijken levert heftige reacties op. Het kan toch niet zijn dat de scholen geïntimideerd worden om bepaalde onderwerpen te mijden?
Vragen:
Heeft het stadsbestuur een goed beeld van dit conflict en hoe wordt er omgegaan met desinformatie? Is de terreurcel van de stad actief bezig met de polarisatie die dit met zich meebrengt?
Zowel vanuit politie, veiligheid, onderwijs en gelijke kansen & diversiteit wordt het thema polarisatie nauw opgevolgd. Men ziet dat het conflict leeft bij de bevolking en dat dit emoties losmaakt, zowel bij jongeren als bij ouderen.
Het stadsbestuur krijgt regelmatig een update over het conflict via het OCAD. Op die manier kunnen we de vinger aan de pols houden wat de actuele ontwikkelingen betreft in oorlogsgebieden enerzijds en anderzijds welk effect dit heeft op de veiligheid.
Lokaal stellen we wel vast dat het conflict leeft, maar niet in die mate dat het dreigt te escaleren. Tijdens de weerbaarheidsdialogen met de jongeren afgelopen week, is dit weinig tot niet naar boven gekomen. In de onlinewereld verschijnen natuurlijk wel meningen en idealen, maar we kunnen hierin niet veralgemenen.
De LIVC-R (de Lokale Integrale Veiligheids Cel – Radicalisering) fungeert als multidisciplinair overlegplatform in de bestrijding van gewelddadige radicalisering door personen die zich in een radicaliseringsproces bevinden vroeg te detecteren en geïndividualiseerde opvolgtrajecten uit te werken voor hen. De LIVC-R komt op regelmatige basis samen om signalen van polarisering en radicalisering te delen en om een aanpak op maat af te spreken. In de vergadering van volgende week zal ook de OCAD-nota over dit conflict toegelicht en besproken worden. Tot heden zijn er in onze zone evenwel nog geen meldingen hierover ontvangen.
Hoe pikt de stad signalen op van verscherpte polarisatie in de lokale samenleving en de scholen, het ontstaan van spanningen tussen verschillende groepen, zoals Pro-Palestijns vs. Pro-Israëlisch. Welke contacten kunnen worden aangesproken? Heeft de stad de juiste contacten?
Vanuit verschillende diensten en invalshoeken houden we steeds de vinger aan de pols.
Zo ook via onder meer Politiezone Carma, het brede netwerk van actoren in verschillende wijken en via heel wat socio-preventieve actoren. Denk daarbij aan het hele netwerk van scholen, verenigingen, wijkactoren of sociale verhuurkantoren. En uiteraard hebben we net als jullie allemaal regelmatig individuele contacten met burgers.
Meer specifiek werken we in de scholen vanuit onze Dienst Diversiteit en Gelijke kansen met brugfiguren in de lagere scholen die dit soort zaken ook daar signaleren. Maar ook vanuit die hoek hebben we voorlopig geen signalen omtrent dit thema ontvangen. Zo ook voor wat de verbindingsmedewerkers betreft in hun contacten met de religieuze gemeenschappen en sleutelfiguren.
Uiteraard ervaren we bij al deze actoren een grote bekommernis over het verschrikkelijke menselijke leed.
Gaat de stad in gesprek met de verschillende groepen? Wie zijn de gesprekspartners?
Zoals aangehaald zetten via we verschillende contactpersonen en netwerken in op het luisteren naar en in dialoog gaan met burgers. We volgen daarbij het advies van OCAD, dat stelt: ‘Gezien de huidige gepolariseerde context en de sterke emoties die hiermee gepaard gaan is het aangeraden om niet zelf een gesprek te initiëren’. Je maakt de meeste kans op positief en respectvol samenleven, wanneer mensen niet worden aangesproken op wat hun scheidt maar juist op wat hun bindt.
Weet de stad via welke kanalen, bv Telegram, inwoners hun informatie halen? En hoe worden de verenigingen aangespoord om correcte informatie te delen?
Als lokaal bestuur hebben wij weinig invloed op deze platformen. In tegenstelling tot de traditionele sociale media, is er op de alternatieve platformen zoals Telegram inderdaad geen tot weinig policy rond haatspraak of desinformatie. De ‘spotters’ binnen Politie Carma monitoren, in de mate van het mogelijke en binnen hun bevoegdheden, uiteraard wel deze sociale media. Maar ook zij kunnen niet zomaar ‘meekijken’ op de alternatieve platformen zonder relevante aanleiding.
Verenigingen die aangesloten zijn bij onze adviesraden worden geacht verbindend te werken, zoals opgenomen in het subsidiereglement. Verder wordt in de contacten tussen de verbindingsmedewerkers en de verenigingen telkens het belang van nuance als basiselement in de verbinding meegegeven, ook met betrekking tot dit conflict.
Hoe kan de stad onze Genkse scholen ondersteunen in de aanpak van deze polarisatie? Welke personen kunnen worden ingeschakeld in deze aanpak, en zo ervoor zorgen dat de jongeren de juiste info aangereikt krijgen.
Scholen weten dat ze contact kunnen opnemen met de stafmedewerker positieve identiteitsontwikkeling. Iedere vraag of bezorgdheid is anders en vraagt maatwerk. En uiteraard werken we daar met plezier aan mee in overleg met de scholen, als zij hier verdere vragen of bezorgdheden over hebben.
We raden scholen aan de dialoog aan te gaan en open te houden, te luisteren naar leerlingen en geschiedkundig de juiste informatie mee te geven. Dat gebeurt best in een sfeer van vertrouwen en veiligheid.
Vanuit de Dienst Diversiteit reiken we voorts tools aan voor de leerkrachten secundair onderwijs om moeilijk bespreekbare en/of polariserende thema’s in de klas aan te kaarten. Zo worden er omstaanderstrainingen georganiseerd en wordt een groep jeugdwerkers getraind om via deze methodiek in de klassen moeilijke thema’s te behandelen en hiermee leerkrachten te ondersteunen
Kan de stad voorkomen dat de spanningen verder oplopen tot escalaties?
Door duurzaam te blijven inzetten op positieve identiteitsontwikkeling en verbondenheid via lokale acties zeker wel. Het verruimen van mens- en maatschappijbeeld en vooral dialogen opzetten rond verbindende thema’s werkt. Niet alleen binnen dit conflict. Via de genoemde kanalen in bovenstaande antwoorden blijven we vinger aan de pols houden op de verschillende fronten.
Hoe gaan wij ons als stad positioneren?
Dat hebben we zonet samen gedaan met onze motie, waarvoor mijn oprechte dank aan alle fracties en raadsleden.
Moeten we alle manifestaties blijven toelaten?
Er is het advies – ook vanuit OCAD – om manifestaties altijd toe te laten op voorwaarde dat er geen polariserende boodschappen worden gebracht. Dit vanuit het idee dat het beter is dat dergelijke manifestaties plaatsvinden dan dat het ondergronds gaat leven.
Zolang dit binnen het wettelijk kader valt, blijven we manifestaties toelaten. Activisme is niet strafbaar en vertrekt vanuit de principes van een democratische samenleving. Het is belangrijk om burgers een stem te blijven geven. Eenieder heeft in een democratische samenleving immers recht op een eigen mening of overtuiging. Aan organisatoren van manifestaties worden deze wettelijke kaders uiteraard meegegeven en er wordt met hen in dialoog gegaan om de manifestatie zo vreedzaam mogelijk te laten verlopen. De politie is ook altijd aanwezig op deze manifestaties.
Dergelijke manifestaties worden wel goed opgevolgd door Politiezone Carma, zo ook voor provinciale manifestaties in andere zones om te vermijden dat het tot escalaties komt.
wo 22/11/2023 - 07:49