Stad Genk wenst sportverenigingen financieel te ondersteunen via verschillende subsidiereglementen.
Het huidig stedelijk reglement 'subsidiëring onderhoud openluchtsportterreinen’ werd op de gemeenteraad van 22 november 2007 goedgekeurd.
Het huidig reglement ‘subsidiëring sportkadervorming’ werd op de gemeenteraad van 13 februari 2014 goedgekeurd.
In de tussentijd is het sportlandschap veranderd en stelt dienst Sport vast dat huidige reglementen enerzijds niet meer helemaal overeenstemmen met het bestaande sportlandschap en de ambities van stad Genk op dit moment op het gebied van professionaliteit en goed bestuur van sportclubs. Anderzijds blijkt de verwerking van de reglementen zowel voor de sportclubs als voor de administratie van dienst Sport een grote administratieve last.
Derhalve werden de bestaande reglementen herwerkt om in te spelen op dit veranderend landschap, de verdere (talent)ontwikkeling en de Genkse ambitie.
Het uitwerken van de vernieuwde reglementen gebeurde in samenspraak met de werkgroep subsidies van het SportNetwerk Genk en de sportdienst stad Genk.
Het nieuwe subsidiereglement sportkadervorming is een verbreding van het huidig reglement, waardoor een tussenkomst voorzien kan worden in de kosten voor het volgen en/of organiseren van bijscholingen, vormingen, opleidingen of trajectbegeleidingen door/voor trainers, begeleiders, vrijwilligers en bestuursleden van sportverenigingen ter bevordering van de kwaliteit van de sportvereniging. Naast het sporttechnisch en bestuurlijk vlak kan er binnen het nieuwe reglement ook een financiële tussenkomst gegeven worden voor opleidingen e.d. over andere elementen van goed bestuur, zoals administratie, gezondheid, ethiek, ... De doelstelling van deze subsidie is om via de gevormde trainers, begeleiders en bestuursleden een bijdrage te leveren tot een verhoogde kwaliteit van de werking binnen de sportverenigingen.
De subsidie onderhoud sportterreinen heeft tot doel de sportvereniging te ondersteunen door een financiële tussenkomst te voorzien voor het onderhoud van sportterreinen gelegen op het grondgebied van Genk. Terwijl het huidige reglement enkel een tussenkomst voorziet voor het onderhoud van voetbal-, baseball- en tennisterreinen, is het nieuwe reglement verbreed naar alle types sportterreinen. De subsidiebedragen per sportterrein zijn o.a. op basis van een rondvraag bij de sportclubs aangepast.
Er werd positief advies verleend voor beide reglementen door de werkgroep subsidies van het SportNetwerk Genk en door de cel Juridische zaken.
De reglementen in bijlage bij deze nota bepalen de verdere criteria en voorwaarden voor het toekennen van deze subsidies.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement ‘subsidiëring sportkadervorming’ ter vervanging van het stedelijk reglement 'subsidiëring sportkadervorming’, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 februari 2014.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement ‘subsidiëring onderhoud sportterreinen’ ter vervanging van het reglement ‘subsidiëring onderhoud openluchtsportterrein’, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 november 2007.
Inzetten op het versterken van het samenleven en de sociale cohesie zijn belangrijke stedelijke doelstellingen. In dit kader worden burgerinitiatieven op straat en wijkniveau ondersteund door het toekennen van een subsidie voor straat- en wijkactiviteiten. Op dit ogenblik heeft het aantal aanvragen bijna opnieuw het niveau bereikt van voor de coronaperiode. In 2023 werden tot nu meer dan 150 straatfeest- en meer dan 20 wijkfeestsubsidies toegekend.
Het voorbije jaar kreeg de dienst Gebiedsgerichte werking zowel van burgers als van sommige mandatarissen de vraag in welke mate het bedrag van de subsidie zou kunnen worden geïndexeerd.
De subsidies bedragen op dit moment € 200,00 voor een straatfeest en € 450,00 voor een wijkfeest (€ 550,00 voor een meerdaags wijkfeest).
Rekening houdend met de stijging van de levensduurte en het feit dat de subsidiebedragen sinds 2014 niet meer werden aangepast, lijkt een verhoging billijk.
De dienst Gebiedsgerichte werking M&S adviseert om de subsidiebedragen te verhogen met € 50,00, dus € 250,00 voor een straatfeest en € 500,00 voor een wijkfeest (€ 600,00 voor een meerdaags wijkfeest).
De dienst stelt voor om de volgende inhoudelijke aanpassingen door te voeren:
Reglement straat- en appartementsblokfeesten/activiteiten:
- Verhoging bedrag.
- Wijziging dienstnaam van Wijkontwikkeling naar Gebiedsgerichte werking M&S.
- Behalve straatactiviteiten worden ook appartementsblokken specifiek als entiteit opgenomen om een subsidie aan te vragen.
Reglement wijkfeesten/wijkactiviteiten:
- Verhoging bedrag.
- Wijziging dienstnaam van Wijkontwikkeling naar Gebiedsgerichte werking M&S.
- Minimum aantal woningen om van een wijk te kunnen spreken. Momenteel is 150 de richtlijn - dit wordt formeel opgenomen.
- Maximaal aantal wijkfeestsubsidies per aanvrager en per jaar wordt verhoogd van één naar twee (cf. straatfeestsubsidies).
- De clausule waarbij kosten voor drank en voeding voor maximaal € 250,00 kon worden ingebracht, vervalt.
De gewijzigde reglementen gelden eveneens voor feesten/activiteiten die in 2024 plaatsvinden, maar reeds werden goedgekeurd vóór de inwerkingtreding van het gewijzigde reglement.
Beide reglementen werden aangepast aan de nieuwe sjablonen, die ons werden aangeleverd door de juridische dienst. In die zin zijn de artikels 8-12 standaard toegevoegd op vraag van de juristen.
De aangepaste reglementen treden in werking op 1/1/2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen van het reglement straatfeesten/activiteiten en het reglement wijkfeesten/activiteiten.
De Vlaamse overheid voorziet een jobbonus voor werknemers en grensarbeiders, die minder dan € 2.700,00 bruto per maand verdienen van 1 januari 2022 t.e.m. 30 juni 2022 en minder dan € 2.900,00 bruto per maand verdienen van 1 juli 2022 t.e.m. 31 december 2022.
Met de jobbonus wil de Vlaamse Regering werklozen aanmoedigen om werk te zoeken en wie minder verdient extra stimuleren om aan de slag te blijven. Zowel voltijdse als deeltijdse werknemers kunnen in aanmerking komen. Deeltijdse werknemers zullen een jobbonus ontvangen die in verhouding staat tot hun deeltijdse prestaties. De jobbonus kan oplopen tot € 700,00 per jaar.
Het stadsbestuur heeft in het meerjarenbeleidsplan voorzien dat er een bijkomende jobbonus zal uitbetaald worden aan de rechthebbenden van de Vlaamse jobbonus. Gelet op de beperktheid van het voorziene budget stellen we voor om een brutobedrag in te stellen van ≤ € 1.749,00 per maand (refertejaar inkomen 2022).
Gelet op het feit dat de nieuwe loonschijven, de bedragen en het aantal rechthebbenden nog niet gekend zijn voor uitbetaling van de nieuwe Vlaamse jobbonus 2023 werd een simulatie gemaakt op 775 potentiële rechthebbenden (cijfers jobbonus 2022). We voorzien voor de Genkse jobbonus een bedrag van 50% van de Vlaamse jobbonus waardoor we enige impact kunnen hebben met het toekennen van een extra jobbonus.
Het Stedelijk reglement betreffende het toekennen van een jobbonus, zoals in bijlage opgenomen, beschrijft de voorwaarden voor het bekomen van een stedelijke jobbonus, de modaliteiten van aanvraag en uitbetaling en treedt in werking op 1 januari 2024.
Voor de berekening van de Vlaamse jobbonus 2023 (refertejaar 2022) houdt de Vlaamse overheid rekening met het brutoloon van kwartaal 1 en kwartaal 2 (<€ 2.700,00 van 1 januari 2022 t.e.m. 30 juni 2022) en met het brutoloon van kwartaal 3 en kwartaal 4 (< € 2.900,00 van 1 juli 2022 t.e.m. 31 december 2022). Daar de stad de nieuwe loonschalen nog niet heeft ontvangen en zodoende niet op de hoogte is van de verhoging die Vlaanderen in kwartaal 3 en kwartaal 4 toepast, zal er een extra vermelding opgenomen worden in het stedelijk reglement verwijzende naar art. 3.2.C, m.n. ‘Het bedrag van € 1.749,00 bruto per maand zal in het voorjaar 2024 aangepast worden naar aanleiding van de indexering vanuit de Vlaamse overheid’.
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage opgenomen, zal ter beschikking gesteld worden via de website. De stedelijke jobbonus kan zowel schriftelijk als per mail aangevraagd worden.
Maandelijks zullen de aanvragen op het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd waarna de uitbetaling zal gebeuren op het rekeningnummer zoals vermeld in het aanvraagformulier.
Een knelpunt blijft het bekomen van gepersonaliseerde gegevens vanuit de Vlaamse overheid. Hierdoor kan er geen gericht schrijven gebeuren naar de rechthebbenden waardoor niet alle rechthebbenden persoonlijk op de hoogte worden gesteld van de Genkse jobbonus. Kijken we naar het bereik van de Vlaamse jobbonus, dan moeten we vaststellen dat volgens data van 28/2/2023, 957 van de 9.328 (10,25%) van de Genkse rechthebbenden geen Vlaamse jobbonus hebben aangevraagd.
Het stadsbestuur wenst de rechthebbende van de Vlaamse jobbonus een bijkomende stedelijke jobbonus toe te kennen, zodat werknemers met een brutoloon van ≤ € 1.749,00 per maand een Genkse jobbonus bovenop de Vlaamse jobbonus ontvangen.
Gezien het niet mogelijk was om van de Vlaamse overheid de lijsten te ontvangen van de begunstigde Genkenaren en het toegekende bedrag (GDPR), wordt er voorgesteld om de stedelijke jobbonus te aligneren met de Vlaamse jobbonus. Concreet komt het er op neer dat de Genkenaar die recht heeft op een Vlaamse jobbbonus, 50% van de Vlaamse jobbonus uitbetaald krijgt als stedelijk jobbonus. Hiervoor dient een aanvraag te gebeuren via het aanvraagformulier vergezeld met de brief van de toekenning van de Vlaamse jobbonus. Hierdoor krijgen we als administratie zicht op het bedrag van de Vlaamse jobbonus en kan de 50% hierop berekend worden voor de toekenning van de Genkse jobbonus en dit voor zover de voorwaarden voldaan zijn. Dit zorgt voor een minimale administratie.
De gemeenteraad gaat akkoord met het stedelijk reglement en het aanvraagformulier betreffende het toekennen van een jobbonus.
Sinds 2012 heeft stad Genk een reglement voor taxicheques voor aangepast vervoer van rolstoelgebonden personen. Sinds oktober 2020 voorziet stad Genk ook taxicheques voor personen met een visuele beperking. Het bedrag van de taxicheques, zijnde € 168,00 per rechthebbende per jaar in de vorm van 24 taxicheques van € 7,00, werd de voorbije jaren nooit aangepast. Daarnaast zal ook het decreet basisbereikbaarheid impact hebben op de mobiliteit van personen met een handicap.
Door de stijgende energieprijzen zijn ook de kosten van het aangepast vervoer van personen met een handicap erg gestegen. De Dienst Sociaal Welzijn stelt daarom voor om het bedrag van de taxicheques te verhogen van € 168,00 per rechthebbende per jaar naar € 200,00 per rechthebbende per jaar en de taxicheques aan te bieden in de vorm van 40 taxicheques van € 5,00. Daarnaast wordt voorgesteld om personen die gedomicilieerd zijn in een Genks woonzorgcentrum en die de taxicheques aanvragen op basis van rolstoelgebondenheid, enkel een attest van een geneesheer te vragen waaruit hun rolstoelgebondheid blijkt en niet langer een attest van FOD Sociale Zekerheid. Dat laatste attest levert voor deze doelgroep immers geen bijkomende rechten op en zou dus enkel administratief aangevraagd moeten worden in functie van de taxicheques.
De adviesraad voor personen met een handicap en de adviesraad 55+ geeft positief advies over de voorgestelde wijzigingen. Ze erkennen de meerwaarde van de taxicheques voor personen met een handicap en zijn ervan overtuigd dat de aanpassingen ervoor zullen zorgen dat hun kansen op actieve participatie aan het maatschappelijk leven nog zullen vergroten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen in het reglement voor aangepast vervoer van rolstoelgebonden personen en personen met een visuele beperking, zijnde het verhogen van de taxicheques van € 168,00 naar € 200,00 per rechthebbende per jaar in de vorm van 40 taxicheques van € 5,00, behoudens goedkeuring van de begroting 2024 op 19 december 2023 en het vereenvoudigen van de procedure voor personen die gedomicilieerd zijn in een Genks woonzorgcentrum.
Horizon is het tijdschrift van stad Genk dat 5x per jaar bezorgd wordt aan alle Genkse 60-plussers. Het tijdschrift heeft een oplage van ca. 14.000 exemplaren. Het overgrote deel van de tijdschriften wordt door vrijwilligers rondgedragen. Ze ontvangen daarvoor een tussenkomst van 20 cent per tijdschrift. Die tussenkomst gaat niet naar de vrijwilliger zelf, maar naar een vereniging/sociaal-maatschappelijk doel zonder winstoogmerk, aangeduid door de vrijwilliger. Er wordt voorgesteld om de tussenkomst te verhogen van 20 naar 25 cent per tijdschrift.
De tussenkomst werd reeds jaren niet meer aangepast. Een verhoging van 20 naar 25 cent per rondgedragen tijdschrift betekent voor de verenigingen/sociaal-maatschappelijke organisaties een extraatje, dat ze kunnen benutten om de toenemende werkings- en energiekosten te betalen.
Verder zal in het kader van duurzaamheid aan de lezers van Horizon de mogelijkheid geboden worden aan te geven wanneer ze Horizon niet langer op papier, maar enkel digitaal willen lezen. Dat betekent dat het aantal Horizons dat rondgedragen moet worden, wellicht zal verminderen. Gevolg zal dan ook zijn dat het bedrag dat naar de verenigingen/sociaal-maatschappelijke doelen gaat, zal afnemen. Het verhogen van de tussenkomst van 20 naar 25 cent per rondgedragen exemplaar biedt dan enige compensatie.
De adviesraad 55+ geeft positief advies over de voorgestelde wijziging.
De gemeenteraad gaat akkoord met het verhogen van de tussenkomst voor het ronddragen van Horizon van 20 naar 25 cent per tijdschrift.