Enige maanden geleden is er een fusiebeweging geweest van alle Limburgse sociale woonmaatschappijen naar één organisatie, nl WIL (Wonen in Limburg).
Een fusie om een efficiëntieverhoging door te voeren en de kandidaten beter te bedienen is een goede zaak. Echter is het een hele opgave om de verschillende wachtlijsten, met verschillende reglementen in elkaar te laten vloeien.
Vanaf 2 januari 2024 gebeurt de inschrijving voor een sociale huurwoning online. Vanaf dan is er in Vlaanderen één centraal inschrijvingsregister (CIR) van kracht. Dit CIR wordt beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen.
Elke kandidaat-huurder moet zijn inschrijving digitaal bevestigen of herbevestigen.
Een bevestiging is pas definitief als elk meerderjarig gezinslid (dus ook meerderjarige inwonende kinderen) de inschrijving heeft geactualiseerd, de nodige bewijsstukken heeft toegevoegd en het dossier een dossiernummer heeft gekregen.
Als de kandidaat-huurder niet bevestigt, verliest hij zijn plaats op de wachtlijst en zijn recht op huurpremie.
De deadline is zeer krap: van 2 januari tot 15 februari.
Kandidaat huurders dienen ook over een code voor de e-ID of een itsme-app te beschikken.
Een inschrijving zonder e-ID code is voorbehouden voor de medewerkers van WiL.
De deadline voor dit alles is veel te krap. Wij vrezen dat net de zwakke personen uit de boot gaan vallen. Hulpverleners zijn nu reeds overbevraagd, afspraken maken voor een onderhoud wordt steeds moeilijker. Ook houdt deze krappe timing geen rekening met omstandigheden (mensen kunnen opgenomen zijn, enige tijd in het buitenland, enz…)
Wij vrezen dat er na 15 februari een aantal mensen hun plaats kwijt zullen zijn.
We begrijpen niet dat er voor een inschrijving in een sociale woning - waarbij de zwakkeren toch de doelgroep zijn - zo een moeilijke procedure wordt voorgeschreven.
- Is de Stad op de hoogte gebracht van dit probleem ?
- Zijn er plannen om druk uit te oefenen om dit inschrijvingssysteem te versoepelen? Of alleszins de inschrijvingsperiode te verlengen?
- Zijn er plannen om extra info/begeleidingondersteuning te geven aan de Genkenaren?
Is de Stad op de hoogte gebracht van dit probleem?
Wij zijn al enige tijd op de hoogte van de problemen die kunnen ontstaan met betrekking tot het nieuw digitaal Centraal Inschrijvingsregister (CIR) en ook de op stapel staande actualisatie. We hebben hierrond de nodige contacten met Wonen in Limburg (WIL) gehad.
Zij lieten ons nog het volgende weten:
De Vlaamse overheid kondigde aan dat er op 12 december jl. een infomoment inzake het CIR voor de lokale besturen en welzijnsnetwerk zou georganiseerd worden. Dit werd ook geagendeerd op de toewijzingsraad om zeker deel te nemen aan dit overleg.
Ook verschillende woonmaatschappijen in Vlaanderen, waaronder Wonen in Limburg, namen deel aan dit infomoment. Tot dan was het muisstil rond het CIR, ook voor Wonen in Limburg. Dit moment was voor hen ook de eerste echte communicatie rond het CIR. Alle andere infomomenten in het verleden werden uitgesteld en nadien afgelast.
Het digitale karakter van het CIR is voor Wonen in Limburg ook een bezorgdheid. Het feit dat elke kandidaat nog maar één uniek kandidatennummer heeft, en direct een overzicht heeft van zijn of haar dossier alsook automatisch melding krijgt als het dossier niet in orde is, is zeker een vooruitgang. Maar dat het CIR enkel digitaal bruikbaar is, geeft toch de nodige kopzorgen en bedenkingen.
Wonen in Limburg stelde daarom alsnog een papieren inschrijvingsformulier op, opdat kandidaten die niet digitaal krachtig zijn, zich toch kunnen inschrijven.
Zijn er plannen om druk uit te oefenen om dit inschrijvingssysteem te versoepelen? Of alleszins de inschrijvingsperiode te verlengen?
Wonen in Limburg vaardigde op vraag van Wonen in Vlaanderen in november personeelsleden als testers voor het CIR af. Dit om enerzijds zicht te krijgen op de stand van zaken van de ontwikkeling van het programma, maar anderzijds ook om input te leveren over de gebruiksvriendelijkheid, zeker ook gelet op de kwetsbaarheid van de doelgroep.
Daarnaast was Wonen in Limburg ook vertegenwoordigd in de stuurgroep rond het CIR, waar zij de bezorgdheden vanuit de werkvloer alsook signalen uit het werkveld van lokale besturen en welzijnsorganisaties, op tafel kon brengen. Punten als gebruiksgemak, bezorgdheid rond digitaal karakter, verwerkingstijd, aanpak organisatie,… werden meermaals aangekaart.
Bovenstaande punten alsook het uiteindelijk nog niet operationeel krijgen van het CIR leidde tot de communicatie van afgelopen week dat het CIR uitgesteld wordt. De woonmaatschappijen zijn blijven druk uitoefenen dat er niet gestart kon worden met een programma waar nog te veel bugs in zaten. Er wordt al langer op aangedrongen om de digitale transitie te combineren met voldoende begeleiding voor wie nog niet over voldoende digitale vaardigheden beschikt.
Het CIR zou normaal op 2 januari 2024 online gaan, maar werd voor een tweede keer uitgesteld naar 18 maart. Het uitstel biedt de lokale besturen, de welzijnspartners en vooral Wonen in Limburg meer tijd om zich voor te bereiden om samen met een plan van aanpak te komen om er voor te zorgen dat er geen kwetsbare Genkenaren uit de boot vallen.
Er werd de voorbije weken regelmatig aangehaald dat er problemen waren met de uitrol van het CIR door de huisvestingssector. De software van de lokale woonmaatschappijen moet data kunnen leveren voor het CIR en die vervlechting is nog niet in orde. Daarom is recent beslist dat de Woonmaatschappijen starten met de input van data in het CIR vanaf januari 2024 en dat de kandidaat-huurders vanaf 18 maart 2024 hun dossier kunnen actualiseren.
In de aangereikte communicatie zal het CIR gefaseerd ingevoerd worden. Zo kunnen de medewerkers van de woonmaatschappijen vanaf 15 januari 2024 de backend van het CIR gebruiken om onduidelijkheden bij dossiers recht te zetten, alsook kandidaten die zich tijdens de zogenaamde ‘freeze-periode’ inschreven, in te voeren in het systeem. De burger zal vanaf 18 maart toegang krijgen tot het CIR om zijn of haar dossier te actualiseren. In tussentijd zal er een retroplanning opgemaakt worden waarin opleidingen voor de medewerkers van de woonmaatschappij georganiseerd worden en oplossingen gezocht worden voor het toewijzen binnen de ‘freeze-periode’.
Wat de verschuiving van de introductie betekent op de inschrijvingsstop is nog niet geweten. Vandaag nog stond er een toelichting door Wonen in Vlaanderen gepland zodat de lokale besturen meer opheldering krijgen.
Zijn er plannen om extra info / begeleidingsondersteuning te geven aan de Genkenaren?
De lokale besturen, IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ en de Woonmaatschappij WIL werken hier reeds constructief samen.
Elke kandidaat dient zich in het CIR aan te melden via Itsme of via een kaartlezer met paspoort (met code). Wonen in Limburg stuurt morgen 20 december een schrijven naar haar kandidaten waarin zij op de hoogte gebracht worden van de komende actualisatie, maar ook hoe men Itsme kan instellen of waar men de code van het paspoort kan aanvragen. Dit zal ook via sociale media verspreid worden en staat vermeld op de website van de woonmaatschappij. Daar waar digipunten bestaan, gaan OCMW’s met hun vrijwilligers aan de slag om kandidaten te helpen met het opzetten van Itsme.
Wonen in Limburg zal duidelijke communicatie aan haar partners, waaronder stad Genk, sturen (folders, flyers) hoe zij hun klanten en cliënten kunnen ondersteunen tijdens deze actualisatie. De welzijnsorganisaties zullen in de mate van het mogelijke zelf hun cliënten helpen of correct doorsturen naar de kantoren van Wonen in Limburg.
Er werd al een tekst voor de infomagazines van de lokale besturen aangereikt om kandidaten ook via dit kanaal te bereiken. Wij nemen het alvast mee in onze stedelijke infokanalen.
Binnen Wonen in Limburg is er een taskforce aangesteld die bezig is met de organisatie binnen elk kantoor, alsook op externe locaties. Bij concretisering zal hierover in dialoog gegaan worden met het lokaal bestuur. En er wordt een cel opgericht waar het professioneel netwerk naar kan bellen om hulp te vragen bij het actualiseren van een kandidatendossier.
En vanuit het stadsbestuur zetten we daarnaast verder in op digihulp en digidokters in om ondersteuning te bieden. Ook het Sociaal huis Portavida helpt waar mogelijk. Onze maatschappelijk werkers werden geïnformeerd over de aankomende veranderingen om zo cliënten ook te kunnen informeren als er vragen zijn.
wo 20/12/2023 - 08:21