Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegenen die voordelen halen uit een dienst die door de stad wordt geleverd.
De gemeenteraad stelde op 17 december 2019 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor administratieve dienstverlening met ingang van 1 januari 2020”, gewijzigd door gemeenteraad dd. 21 december 2021, met ingang van 1 januari 2022.
In dit retributiereglement zijn in artikel 10 en 12 §4 bepalingen voorzien betreffende de administratieve gegevens handelend over onroerende goederen en leefmilieu. Ingevolge de geplande ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) door stad Genk vanaf 8 januari 2024 dienen deze artikelen aangevuld te worden met bijzondere bepalingen inzake de retributie en de betalingsmodaliteiten voor aanvragen tot het verkrijgen van het product ‘vastgoedinlichtingen’ via het VIP.
Het verzamelen en ontsluiten, via het VIP, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product op verzoek van aanvragers brengt een administratieve last en bijhorende kosten (waaronder software- en personeelskosten) met zich mee voor stad Genk. Voor de verstrekking van deze vastgoedinlichtingen is het aangewezen, gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de stad Genk en in lijn met de reeds bestaande retributie voor vastgoedinformatie incl. stedenbouwkundig uittreksel, een billijke vergoeding aan te rekenen aan de aanvrager om de kostprijs (gedeeltelijk) te recupereren (ook ‘gemeentelijke bronretributie’ genoemd).
Voor het gebruik van het VIP wordt een decreet tot stand gebracht. Vanaf de inwerkingtreding van het Decreet over het Vastgoedinformatieplatform (‘VIP-decreet’) wordt door de Vlaamse overheid een ‘platformretributie’ aangerekend aan de aanvrager, bovenop de gemeentelijke bronretributie. Ook de inning van de gemeentelijke bronretributie gebeurt door de Vlaamse overheid (in concreto het Vlaams Datanutsbedrijf ‘athumi’) in naam en voor rekening van stad Genk; de gemeentelijke bronretributie wordt periodiek integraal doorgestort aan de stad voor alle aangevraagde producten. Het VIP-decreet voorziet eveneens in een lijst van organisaties die worden vrijgesteld van de platform- én de gemeentelijke bronretributie; deze vrijstellingen zullen ook door/voor stad Genk toegepast worden.
Omdat stad Genk, naast de producten ‘vastgoedinlichtingen’ via het VIP, ook nog steeds de dienstverlening inzake het verstrekken van een vaststellingsverslag door een beëdigd landmeter voorziet, wordt de retributie voor deze dienst voor de duidelijkheid opgenomen in een apart artikel. Dit vaststellingsverslag bevat geen product ‘vastgoedinlichtingen’, gezien dit afzonderlijk aan te vragen is via het VIP.
Tot slot wordt artikel 3 met betrekking tot het afleveren van identiteits- en verblijfsdocumenten, paspoorten en rijbewijzen aangevuld met een retributie voor de elektronische identiteitskaart/het identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen minder dan 12 jaar: gelet op het schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Vreemdelingenzaken dd. 6 november 2023 zal het identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen vervangen worden door een elektronische kaart zoals de Kids-ID. Overeenkomstig wordt in het retributiereglement een retributie voor de elektronische identiteitskaart voor niet-Belgische kinderen minder dan 12 jaar opgenomen.
De wijzigingen van het retributiereglement voor administratief dienstverlening gaan in vanaf 1 januari 2024, waarbij volgende overwegingen van toepassing zijn:
Het retributiereglement voor administratieve dienstverlening wordt gewijzigd als volgt:
“Artikel 10bis - Product ‘vastgoedinlichtingen’ via het Vastgoedinformatieplatform
§ 1. De retributie bedraagt € 100,00 per, via het Vastgoedinformatieplatform, aangevraagd product ‘vastgoedinlichtingen’.
§ 2. Bij de aanvraag van het product ‘vastgoedinlichtingen’ via het VIP bevestigt de aanvrager uitdrukkelijk het stadsbestuur van Genk te ontheffen van enige verantwoordelijkheid aangaande de volledigheid van de verschafte vastgoedinformatie.
Artikel 10ter - Vaststellingsverslag door een beëdigd landmeter
§ 1. De retributie bedraagt € 400,00 per vaststellingsverslag, opgemaakt door een beëdigd landmeter (exclusief het product ‘vastgoedinlichtingen’).
§ 2. Indien een vaststellingsverslag wordt aangevraagd omtrent meerdere percelen, die alle (mede-)eigendom zijn van dezelfde personen en die de facto deel uitmaken (bijvoorbeeld als tuin) van een groter geheel waarvan de hoofdzaak wordt gevormd door een woongelegenheid, wordt dit beschouwd als één vaststellingsverslag.
§ 3. Het afleveren van een vaststellingsverslag opgemaakt door een beëdigd landmeter is enkel mogelijk bij individuele woningen (al dan niet gecombineerd met een nevenbestemming van maximum 250 m², andere dan industrie en niet onderhevig aan de VLAREM-wetgeving (met uitzondering van inrichtingen voor huishoudelijke activiteiten)), appartementen of een woongebouw met maximum 4 wooneenheden”;
De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor administratieve dienstverlening goed.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2024.