Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.
Gelet op volgende beslissingen van de gemeenteraad inzake de belastingreglementen voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en de diverse tarievenreglementen van LIMBURG.NET:
Gelet op het schrijven van LIMBURG.NET van 15 november 2023 waarin LIMBURG.NET aangeeft geen wijzigingen te voorzien in de reglementen, en gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de stad Genk, is het aangewezen om het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen ongewijzigd te verlengen tot en met aanslagjaar 2025.
De verlenging van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen treedt in werking vanaf 1 januari 2024.Met het oog op de verlenging, tot en met aanslagjaar 2025, van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, worden volgende wijzigingen in het reglement aangebracht:
De verlenging van het belastingreglement gaat in vanaf 1 januari 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het belastingreglement betreffende het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de aanslagjaren 2022-2025.