Vanaf 1 januari 2023 is OCMW Genk ingestapt in het nieuwe pensioenfonds OFP (Organisme voor Financiering van Pensioenen) PROLOCUS voor alle contractuele medewerkers.
Hierdoor dringt er zich een aanpassing op aan het bestaande reglement Plan Limburg (zgn. kloofdichting via Ethias).
Vanaf 1 januari 2023 is OCMW Genk ingestapt in het nieuwe pensioenfonds OFP (Organisme voor Financiering van Pensioenen) PROLOCUS voor alle contractuele medewerkers.
De contractuele medewerkers in dienst vóór 1 januari 2023 kregen evenwel de mogelijkheid om te weigeren deel te nemen aan het nieuwe pensioenplan van OFP PROLOCUS en aangesloten te blijven in het huidige Plan Limburg.
De aangeslotenen in dienst op 1 januari 2023 die hun toetreding tot het nieuwe plan geweigerd hebben, blijven aangesloten aan deze gesloten pensioentoezegging, ook voor toekomstige pensioenopbouw. Voor de personeelsleden in dienst op 1 januari 2023 die hun aansluiting aan het nieuwe plan niet geweigerd hebben, geldt het dynamisch beheer van deze pensioentoezegging.
Het bestaande reglement Plan Limburg dient in dit kader aangepast te worden. In bijlage zijn het aangepaste reglement en bijlage opgenomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de wijzigingen aan het reglement Plan Limburg, zoals opgenomen in bijlage.
Het dossier meerjarenplan 2020-2026 stad en OCMW Genk - aangepaste versie 2023/2 bevat de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 voor het lopende boekjaar 2023. Vermits er een aantal aanpassingen gevraagd worden voor de kredieten van de boekjaren 2023-2026, die niet via kredietverschuivingen kunnen worden uitgevoerd, dient er een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 te gebeuren. De beginkredieten van het volgende boekjaar 2024 dienen ook te worden vastgesteld voor aanwending.
Om een maximaal geïntegreerd lokaal beleid te kunnen realiseren, werd er voor stad en OCMW Genk één doelstellingenboom opgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor stad en OCMW Genk samen. Daaruit volgt dat beide entiteiten een gezamenlijk meerjarenplan hebben opgesteld, dat door beide raden dient te worden vastgesteld.
Ook de rechtspersoon AGB Genk heeft zich ingeschreven in hetzelfde geïntegreerde meerjarenplan en draagt alzo bij aan de realisatie van de gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen en actieplannen van groep Genk.
De strategische nota legt de focus niet langer op de prioritaire beleidsdoelstellingen, maar ook en vooral op de prioritaire acties of actieplannen die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. Voor stad, OCMW en AGB Genk werd ervoor gekozen om de informatie in de strategische nota op het niveau van de acties te presenteren en om alle acties als prioritair te beschouwen.
Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.
Bij deze aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.
Gezien de financiële nota altijd ten minste drie toekomstige boekjaren dient te beschrijven, dient deze bij de aanpassing meerjarenplan waarin de beginkredieten voor 2024 vastgesteld worden, verlengd te worden t.e.m. (minstens) het boekjaar 2026, en dus de cijfers voor de periode 2020-2026 te bevatten. De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 van stad en OCMW Genk uitmaken.
Financieel evenwicht:
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan.
Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor stad en OCMW Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
€ 4.008.471 | € 8.034.836 | € 14.253.750 | € 12.812.606 | € 205.179 | € 278.395 | € 294.313 |
De autofinancieringsmarge voor stad en OCMW Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
€ 7.766.211 | € -44.987 | € 3.661.812 | € -23.852 | € -12.137.144 | € 497.909 | € 1.515.019 |
In deze bedragen zijn volgende aanpassingen opgenomen: de verwerking van het resultaat jaarrekening 2022, de overdracht van de goedgekeurde investerings- en financieringskredieten, de gevraagde aanpassingen op de kredieten voor de eerste en tweede aanpassing meerjarenplan 2020-2026 van het lopende boekjaar 2023.
Daarnaast dienen de beginkredieten van het volgende boekjaar 2024 te worden vastgesteld voor aanwending.
In afwachting van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 is de documentatie bij het meerjarenplan terug te vinden onder deze link.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de vaststelling van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2026 - aangepaste versie 2023/2 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2024 van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2026 - aangepaste versie 2023/2 voor stad en OCMW, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
Na de vaststelling van de aanpassing meerjarenplan dient er bij wijzigingen een aangepaste lijst met nominatieve subsidies te worden goedgekeurd, samen met de subsidievoorwaarden inzake de nominatieve subsidies.
Naast de lijst nominatieve subsidies van het lopende boekjaar 2023, dient er na de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2024 ook een lijst met nominatieve subsidies voor boekjaar 2024 te worden goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.
Bij de aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.
Gezien de financiële nota altijd ten minste drie toekomstige boekjaren dient te beschrijven, dient deze bij de aanpassing meerjarenplan waarin de beginkredieten voor 2024 vastgesteld worden, verlengd te worden t.e.m. (minstens) het boekjaar 2026, en dus de cijfers voor de periode 2020-2026 te bevatten. De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 van stad en OCMW Genk uitmaken.
Door bij de opmaak van een nieuw meerjarenplan 2020-2025 en na elke aanpassing van het meerjarenplan een afzonderlijke lijst van nominatieve subsidies te laten goedkeuren door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, wordt er autorisatie verleend aan het Vast Bureau om deze subsidies in de loop van het jaar ten uitvoer te brengen. Investeringssubsidies kunnen na goedkeuring van overdracht door het Vast Bureau ook in een volgend boekjaar worden aangewend.
Door na de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar, een afzonderlijke lijst van nominatieve subsidies te laten goedkeuren door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, wordt er autorisatie verleend aan het Vast Bureau om deze subsidies in de loop van het volgende boekjaar ten uitvoer te brengen.
Een toekenning van een nominatieve subsidie gebeurt onder volgende voorwaarden en bepalingen:
De aanvaarding van de nominatieve subsidie door de gesubsidieerde impliceert de aanvaarding van bovenstaande subsidievoorwaarden en -bepalingen.
Het is mogelijk dat voor een nominatieve subsidie specifieke en/of bijkomende subsidievoorwaarden en -bepalingen gelden. In voorkomend geval zullen deze geformaliseerd worden in een overeenkomst tussen OCMW Genk en de gesubsidieerde. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2023, passend binnen de kredieten 2023 van het meerjarenplan 2020-2026, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2024, passend binnen de kredieten 2024 van het meerjarenplan 2020-2026, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de subsidievoorwaarden en -bepalingen opgenomen in de considerans van onderhavig besluit.