Tegen 2025 wil Stad Genk opschuiven naar een verhouding van 65% autogebruik, 16% openbaar vervoer, 15% fietsers en 4% voetgangers. De komende jaren willen we werken aan het bewust omgaan met onze mobiliteitskeuzes. Stad Genk gaat dit doen door bepaalde dingen gemakkelijk, leuk of interessant te maken, maar ook door andere dingen misschien wat moeilijker of minder interessant te maken. Door het STOP- principe (eerste de Stappers, dan de Trappers, dan het Openbaar vervoer, en op de laatste plaats het Privaat autoververvoer) altijd en overal toe te passen, wordt langzaamaan duidelijk waar we de prioriteiten moeten leggen."
Dit geldt onder andere voor de dienstverplaatsingen binnen stad Genk. Het verder verduurzamen van deze verplaatsingen, met andere woorden van de auto naar de fiets. Er is de stijgende vraag naar e-(dienst)fietsen vanuit verschillende diensten en verder het vervangen/vernieuwen van de huidige dienstfietsen.
Ook voor de verschillende stadsprojecten zoals de fietsbibliotheek voor volwassenen is gebleken dat de vraag naar e-fietsen groter is dan het aantal fietsen die we momenteel ter beschikking hebben en hier willen we een antwoord op bieden. We willen blijven werken aan de vervoersarmoede in Genk.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische fietsen t.b.v. Groep Genk” werd een bestek met nr. 2023-100/AA opgesteld door de Dienst Aankoop.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op een maximum van € 600.000,00 incl. 21% btw (waarvan € 300.000,00 incl. btw voor Stad Genk).
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stad Genk optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald :
Er wordt voorgesteld om bovenvermelde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Volgende criteria zijn van toepassing bij de gunning van de opdracht:
Nr. | Beschrijving | Gewicht |
1 | Prijs | 35 |
2 | Technische waarde op basis van de testperiode | 20 |
3 | Dienst na verkoop/onderhoudscontract | 15 |
4 | Leveringstermijn | 10 |
5 | Sociale economie | 10 |
6 | Prijs wisselstukken | 5 |
7 | Technische fiches | 5 |
Totaal gewicht gunningscriteria: | 100 |
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De Gemeenteraad keurt het lastenboek met nummer 2023-100/AA en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het leveren en onderhoud van elektrische fietsen t.b.v. Groep Genk” goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het lastenboek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 600.000,00 incl. 21% btw (waarvan € 300.000,00 incl. btw voor Stad Genk).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenbeleidsplan van 2020-2025 via de investeringsbudgetten:
MJP003169 Duurzaam personeel: Investering elektrische fietsen voor stadspersoneel.
MJP003308 Fiets: Aankoop van fietsen voor fietsprojecten.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt hierbij gemachtigd het nodige te doen in uitvoering van deze beslissing.