In de wetswijziging van 7 mei 2019 werd de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen gewijzigd. Hierin werd opgenomen dat voor de uitbating van een wedkantoor een convenant tussen stad en uitbater noodzakelijk is. Het convenant is conform de informatieve nota van de kansspelcommissie sedert 25 mei 2021 vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van vergunning F2.
De heer Tom Verheyden, retail director van Bingoal Retail bv, Laneaustraat 119-133 te 1020 Brussel met ondernemingsnummer BE0546.783.357 heeft een aanvraag ingediend om een hernieuwing van de vergunning F2 te bekomen van de kansspelcommissie om een wedkantoor, kansspelinrichting klasse IV te exploiteren, gelegen te Keinkesstraat 9C te 3600 Genk.
Het aantal wedkantoren in Genk met een vergunning F2 (van de kansspelcommissie) is 3.
Conform de wet behoort de beslissing om al dan niet dergelijke convenanten te sluiten tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeente.
Artikel 43/5, 5° van de wet van 7 mei 1999 bepaalt ondubbelzinnig dat de aanvrager ervoor moet zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.
In de parlementaire voorbereidingen staat nog: “Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.” Hieruit blijkt dat de concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te sluiten kunnen verantwoorden, niet beperkt zijn tot die inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in artikel 43/5, 5° van de wet. Het Grondwettelijk Hof heeft dit nog bevestigd in het arrest nr. 177/2021 van 9 december 2021.
De wetgever heeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om per concreet dossier na te gaan of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van kwetsbare inrichtingen gelegen is. Die bepalingen strekken er in het bijzonder toe de sociale risico’s in verband met de ligging van de vaste kansspelinrichtingen klasse IV te beperken en de spelers te beschermen.
In het kader van een concreet individueel dossier is het nabijheidsonderzoek een belangrijk en zelfs determinerend motief in de afweging van de gemeente om al dan niet een convenant af te sluiten.
De door Bingoal Retail bv voorgestelde vestigingsplaats bevindt zich op het adres Keinkesstraat 9C te 3600 Genk. Deze vestigingsplaats bevindt zich in de nabijheid van tal van kwetsbare inrichtingen. Elke besproken locatie wordt opgenomen in een omgevingsplan als bijlage. De hierna aangeduide afstandsmaten geven de wandelafstand weer.
Na concreet onderzoek blijkt dat de locatie zich in de nabijheid van diverse onderwijsinstellingen bevindt. Dit betreft volgende locaties: Basisschool Europaschool Genk gelegen te Keinkesstraat 19 op 190m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van een huisartsenspraktijk. Op een wandelafstand van 380m ligt huisartsenpraktijk Kolderbos.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen waar regelmatig erediensten worden gehouden. Maria Moeder van de Kerk Kolderbos ligt op een afstand van 510m en de Turkse moskee Masjid Yildirim Beyazit Camii Genk ligt op een afstand van 370m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden:
De nabijheid van elk van de hiervoor genoemde plaatsen volstaat op zich om het sluiten van de convenant te weigeren.
Daarnaast kunnen ook motieven die verwijzen naar de hoge concentratie aan sociaal en economisch zwakken in de gemeente, het lage gemiddelde inkomen, de hoge concentratie aan werklozen e.d. in aanmerking worden genomen bij het oordeel om al dan niet een convenant af te sluiten (RvS nr. 100.398, 26 oktober 2001). Gokken kan schulden en financiële problemen veroorzaken. Het brengt mensen tot armoede en leidt tot gezondheids- en sociale problemen.
Uit de resultaten van de bevraging van de stadsmonitor m.b.t. het thema ‘armoede’ voor Centrumstad Genk blijkt dat de armoedecijfers in Genk boven het gemiddelde liggen. Zo heeft 16,8% van de Genkse bevolking betalingsmoeilijkheden tegenover een gemiddelde van 14,9% van het totaal centrumsteden. Gelet op de socio-economische achterstelling is het bijgevolg niet wenselijk om een wedkantoor toe te laten op de voorgestelde locatie.
Gebiedsgerichte Werking geeft negatief advies: er zijn grote bezwaren tegen de kansspelinrichting op de Keinkesstraat 9C in de wijk Kolderbos. Het wedkantoor is gelegen in een zeer kwetsbare (sociale) woonwijk waar de (kans-) armoede-indicatoren hoog scoren. 40,2% van alle bewoners heeft recht op een verhoogde tegemoetkoming (VTT-statuut). De wijk Kolderbos telt in absolute aantallen het hoogst aantal werkzoekenden zonder werk. 92% van de leerlingen in het lager onderwijs zijn indicatorleerlingen.
Het wedkantoor ligt midden tussen appartementen die verhuurd worden door de Limburgse sociale woonmaatschappij WIL, 2/3 van de bewoners uit de wijk woont in een sociaal verhuurd appartement. Uit verschillende wijkanalyses en een ontwikkelde mastervisie voor de wijk door extern bureau Metapolis in opdracht van stad Genk blijkt dat de locatie waar het wedkantoor gevestigd is een negatieve rol speelt. De buurtbewoners geven aan dat het onveiligheidsgevoel op de locatie van het wedkantoor zeer hoog is en er sprake is van mijdgedrag.
Voor de toekomstige ontwikkeling van de site zou een verlenging van de convenant botsen met de scenario's uit de uitgewerkte scenario's in de mastervisie: de handelskoterij aan de Keinkesstraat wordt idealiter strategisch afgebouwd waardoor er een zachte fiets- en/of voetgangersverbinding tussen de twee uitgangen van de school (verbinding Hooiweg-Keinkesstraat) mogelijk wordt gemaakt (zie rode lijn op de kaart). De handelspanden die lokaal verankerd zijn, richten zich best met de voorkant naar het toekomstige plein op de Hooiweg.
Dienst Jeugd geeft negatief advies: er wonen heel wat maatschappelijk kwetsbare jongeren in de buurt. Velen hangen rond aan dienstencentrum De Hazelaar en Masita Soccer Arena.
Het Veiligheidshuis geeft negatief advies: vanuit DRU-G benaderen we de gokproblematiek op een integrale manier. Zowel vanuit preventief en curatief oogpunt merken we een toename van signalen rond problematisch gokgedrag. We zetten vanuit DRU-G in op preventiecampagnes rond gokken en ook de hulpverlening ziet de toename van problematisch gokken in hun cijfers terugkomen. Het lijkt ons dan ook evident dat we de gokmogelijkheden zoveel mogelijk willen beperken en een negatief advies geven.
Dienst Omgeving & Handhaving geeft gunstig advies.
Politie Carma maakt haar advies zelf over aan de kansspelcommissie.
De Gemeenteraad gaat niet akkoord met het afsluiten van een convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV t.p. Keinkesstraat 9C te 3600 Genk aangevraagd door Bingoal Retail bv, Laneaustraat 119-133 te 1020 Brussel met ondernemingsnummer BE0546.783.357.