In 2023 werd de overeenkomst met het Energiehuis Limburg vernieuwd nadat het Energiehuis Limburg deze had opgezegd op 6 september 2022. In de nieuwe overeenkomst was het standaardaanbod van het Energiehuis ingekrompen. Voor het aanvullend aanbod van de partnerorganisaties (zoals DuboLimburg) dat niet behoorde tot het basisaanbod van het Energiehuis, moest een aparte overeenkomst afgesloten worden.
1.2.3.5 Overige activiteiten van de coöpererende partners
Activiteiten die deel uitmaken van het individueel aanbod van de uitvoerende partners dragen bij aan de verplichte taakstelling van een energiehuis zoals vastgelegd in art. 7.9.2 en 7.9.2/1 van het Energiebesluit, maar maken geen onderwerp uit van de samenwerkingsovereenkomst en van het addendum. Gemeenten sluiten voor dit aanbod, indien vereist, aparte samenwerkingsovereenkomsten met de desbetreffende partner af.
Het aanvullend aanbod van DuboLimburg is vermeld op het intekenformulier als bijlage.
Dit aanbod is enkel toegankelijk voor gemeenten met een partnerschap. De prijzen zijn opgenomen als bijlage.
Voor de diensten van DuboLimburg dient de gemeente of stad naast het partnerschap nog een bedrag te betalen. Deze bedragen zijn opgenomen als bijlage.
Volgende ondersteuning is inbegrepen in het partnerschap:
Het aanbod van DuboLimburg is zeer laagdrempelig en betaalbaar voor lokale besturen, particulieren en verenigingen. Het biedt een opstap om de verduurzaming van gebouwen te analyseren en een onderbouwd stappenplan te laten opmaken. Voor zeer gedetailleerd advies en voor complexe energievragen en -berekeningen zijn waarschijnlijk specifieke studiebureaus meer geschikt. Maar voor de meeste verenigingsgebouwen en particuliere vragen biedt dit aanbod al voldoende ondersteuning. Wel dient dit aanbod beter opgenomen te worden in een breder beleid rond verduurzaming van het gebouwpatrimonium in de gemeente/stad, waarbij men werkt op woningen, verenigingslokalen en -gebouwen, gebouwen in eigendom van de gemeente of stad, industrie/KMO en kantoren. Het is aan de diverse diensten binnen de stad Genk om de nodige budgetten vrij te maken indien zij gebruik wensen te maken van dit aanbod. Hiervoor kunnen de middelen vanuit het stedelijk klimaatfonds (1 miljoen Euro) aangewend worden.
Deze diensten worden aan verlaagd tarief aangeboden en zijn in de markt niet of nauwelijks te vinden. Veel heeft te maken met de vereenvoudigde adviezen en de basisrapporten. Private studiebureaus werken dergelijke laagdrempelige diensten niet uit: zij concentreren zich meer op de meer doorgedreven calculaties. Dit is relevant voor gebouwen met een groot energieverbruik of veel investeringspotentieel. Andere verbruikers (particuliere gezinnen, verenigingslokalen,..) vallen hier snel buiten. Daarnaast gaat het om beperkte bedragen die DuboLimburg vraagt. Deze liggen ver onder het limietbedrag voor overheidsopdrachten om een lastenboek uit te werken of zelfs 3 offertes op te vragen. Bovendien is DuboLimburg als vzw vrijgesteld van btw.
Artikel 7.9.2 en 7.9.2/1 van het Besluit van 19 november 2010 van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De Gemeenteraad keurt het partnerschap met DuboLimburg voor de periode 2023 tot en met 2025 goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan DuboLimburg.