Op dinsdag 20 juni 2023 om 20.00 uur vond de vergadering van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn plaats. Het zittingsverslag en de notulen van deze vergadering worden, onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur, opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur betreffende de werking van het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de ingebruikname van het teleconferentiesysteem wordt conform art. 32 §2 van het decreet lokaal bestuur het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. De audio-opname is beschikbaar op volgende webpagina: https://raadpleeg-genk.onlinesmartcities.be/
Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van het zittingsverslag en de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Artikel 32 - Decreet lokaal bestuur
Artikel 278 - Decreet lokaal bestuur
Art. 32 Huishoudelijk reglement - gemeente-en OCMW-raad
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het zittingsverslag en de notulen van de OCMW-raadsvergadering van 20 juni 2023 goed.
Het stadsbestuur wordt uitgenodigd op de Buitengewone Algemene Vergadering (digitaal) van Cipal dv (KBO-nummer : 219.395.192) op 12 oktober 2023.
De vergadering heeft de volgende agenda:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen:
“Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen:
“De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst:
“Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet.
Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing.
Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst:
“§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende
zin: “Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven.De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen.
18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen:
“§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur" te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn.
Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt.
De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.”
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst:
“§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum.
De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.”
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst:
“Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.”
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen:
“Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst:
“§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst:
“De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op.
De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid.
De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.”
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst:
“Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng.
Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen.
Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.”
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid:
“Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.”
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.”
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst:
“De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst:
“Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden.
Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging:
1° de besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten;
2° de voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten;
3° de code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging
Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.”
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst:
“De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.”
54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst:
“§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen.
Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen:
1° de ontbinding van de vereniging;
2° de invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd.
Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren.
De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt.
De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast.”
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst:
“§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.”
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin:
“Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst:
“§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.”
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten.
63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
Voor meer informatie over de agendapunten verwijzen wij graag naar het door de Raad van Bestuur op 13 juli 2023 goedgekeurde ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota.
Deze zijn ter beschikking op de webpagina van de Vergadering https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-12oktober2023/ .
De deelnemers worden verzocht om de besluiten m.b.t. de vergadering uiterlijk 4 dagen voor de vergadering digitaal via infoavdv@cipal.be aan Cipal over te maken.
Op 19 februari 2019 stelde de Gemeenteraad Mehmet Kayacan aan als afgevaardigde en Kathleen Parthoens als plaatsvervanger.
DeOCMW-raad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 goed.
De OCMW-raad mandateert de stedelijke vertegenwoordiger, die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 (of iedere andere datum waar op deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen tijdens deze OCMW-Raad.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 voorziet de BBC-regelgeving een nieuwe opvolgingsmethode van het meerjarenplan voor de gemeenteraad: de opvolgingsrapportering. Ze wordt opgemaakt na de eerste helft van het betreffende werkingsjaar. De opvolgingsrapportering maakt het mogelijk om de voortgang van het meerjarenplan 2020-2025 zowel financieel als inhoudelijk op te volgen.
Deze opvolgingsrapportering stelt in staat te volgen in welke mate de geplande doelstellingen uit het meerjarenplan vooruitgang boeken. De evaluatie van de voortgang werd uitgevoerd op het laagste niveau van het meerjarenplan: de acties. Wanneer wordt aangegeven bij een actie 'voortgang loopt niet zoals gepland' betekent dit dat er vertraging opgelopen werd. De evaluaties werden gemaakt op basis van de stand van zaken op 30 juni 2023. Bijkomend geeft deze rapportering duiding over de stand van zaken van de uitgaven- en ontvangstkredieten en geeft het weer of er wijzigingen zijn in de financiële assumpties en risico’s. Ten slotte voorziet de opvolgingsrapportering ook de doelstellingenrekening en de ontvangsten en uitgaven naar economische aard.
Diverse diensten over de gehele stadsorganisatie waren betrokken bij het opmaken van de opvolgingsrapportering.
Deze rapportering is volledig geïntegreerd voor stad en OCMW. Voor het AGB werd een aparte rapportering opgemaakt.
De opvolgingsrapportering is opgenomen in de volgende drie wetten:
De OCMW-raad keurt de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2023 goed.
Voor het aanvragen van erkenningen en voor het aanvragen van middelen voor infrastructuurwerken bij de Vlaamse overheid moet het ziekenhuis beschikken over een goedgekeurd zorgstrategisch plan van het netwerk en over een goedgekeurd individueel zorgstrategisch plan.
Op basis van het regionaal zorgstrategisch plan van het ziekenhuisnetwerk Noord-Oost Limburg wordt een individueel zorgstrategisch plan voor ZOL Genk opgesteld.
ZOL Genk biedt geïntegreerde, inclusieve en persoonsgerichte gezondheidszorg aan op een professionele, hoogkwalitatieve en toegankelijke wijze. Hierbij is het essentieel dat de patiënt partner is in de zorg en dat elk individu wordt behandeld als uniek persoon. Het ziekenhuis investeert in een volledig zorgaanbod binnen een herstelgerichte omgeving en bouwt haar topklinische zorg verder uit. ZOL Genk wenst haar aanbod aan derdelijns-en supraregionale zorg verder uit te breiden. Verder wil het ziekenhuis ook inzetten op innovatie en wetenschappelijk onderzoek.
In het individueel zorgstrategisch plan zullen aspecten van het zorgaanbod en talrijke samenwerkingsinitiatieven opgesomd en toegelicht worden. Verder wordt er ook uitgebreid stil gestaan bij het toekomstig zorgaanbod, aangepast aan de populatie en de zorgbehoefte van het zorggebied en dit alles passend binnen het goedgekeurde netwerk zorgstrategisch plan.
Er wordt ook uitvoerig aandacht besteed aan de huidige en toekomstige infrastructuur van het ziekenhuis. Hierdoor kan de zorg efficiënter en veiliger georganiseerd worden.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 12 van de statuten ZOL:
De Algemene vergadering heeft volgende limitatief opgesomde bevoegdheden - vaststellen en wijzigen van de statuten, huishoudelijk reglement en zorgstrategisch plan: het zorgstrategisch plan dient voorafgaandelijk goedgekeurd te worden door het OCMW van Genk overeenkomstig artikel 498 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het Individueel zorgstrategisch plan van Ziekenhuis Oost Limburg AV - ZOL Genk goed.
Op 26 mei 2023 vond de Algemene Vergadering van Audio plaats. Als bijlage vindt u het verslag van deze vergadering. Op de agenda stonden onder meer de vaststelling van de jaarrekening 2022 en de toetreding van nieuwe leden.
1. Jaarrekening 2022
Er zijn geen opmerkingen bij de jaarrekening 2022. De uiteindelijke goedkeuring van de jaarrekening van Audio gebeurt door de gouverneur, mits deze juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft.
2. Toetreding nieuwe leden
De Algemene Vergadering van 26 mei 2023 nam kennis van de toetreding van negen lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke, AGB Kruibeke (artikel 7 van de statuten).
Teneinde aan alle juridisch - administratieve verplichtingen te voldoen, moeten deze toetredingen ook formeel goedgekeurd worden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van alle deelgenoten.
De vereniging Audio vraagt om de toetreding van deze negen lokale besturen als nieuwe leden formeel goed te keuren.
3. Verslag Algemene Vergadering 26 mei 2023
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijke voor de kennisgeving van het verslag van de AV aan de RMW.
Art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten.
Artikel 485 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen van deel 2, titel 7, inzake het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de welzijnsvereniging.
Artikel 490 §2 -3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het lokaal bestuur binnen de 50 dagen na ontvangst zijn advies kan uitbrengen over de jaarrekening.
Artikel 20 van de statuten van Audio.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verzoeken tot toetreding van nieuwe leden tot de Welzijnsvereniging Audio goed en neemt kennis van de jaarrekening Audio 2022 en het verslag van de Algemene Vergadering van 26 mei 2023.
Conform het Decreet Lokaal Bestuur wordt de kwijting van de jaarrekening stad - OCMW door de toezichthoudende overheid ter kennisname voorgelegd aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de stad - OCMW werd goedgekeurd door de toezichthoudende overheid.
Art.332 §1, derde lid Decreet Lokaal Bestuur
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de kwijting van de jaarrekening, over het financieel boekjaar 2022, van stad - OCMW door de toezichthoudende overheid.
Vanaf 1 oktober 2023 geldt een nieuw eengemaakt toewijzingssysteem, zowel voor eigen als ingehuurde woningen van de woonmaatschappij.
Het toewijzingsmodel voorziet vier instroommogelijkheden.
1. standaard toewijzingen op basis van lokale binding en chronologie;
2. een verplicht aandeel van versnelde toewijzingen aan kandidaat-huurders met een bijzondere nood of in precaire omstandigheden;
3. een optioneel aandeel van toewijzingen aan kandidaat-huurders die behoren tot specifieke doelgroepen;
4. interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement (strengere woonbinding en toewijzingen aan specifieke doelgroepen) en het intern huurreglement van de woonmaatschappij (versnelde toewijzingen, interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels). Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De woonmaatschappij en de toewijzingsraad maken afspraken over de werkwijze met betrekking tot de versnelde toewijzingen. Daarnaast krijgt de raad krijgt de kans om passende maatregelen voor specifieke doelgroepen of strengere woonbinding uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Hiermee wordt dus, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt, afgeweken van de standaardtoewijzingsregels. Zo kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Een ontwerp van toewijzingsreglement zal worden opgemaakt door de toewijzingsraad. De woonmaatschappij neemt het initiatief om de toewijzingsraad op te richten en zit de toewijzingsraad voor. Alle gemeenten in het (deel-)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad.
Daarnaast kunnen relevante huisvestings- en welzijnsactoren zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad, op voorwaarde dat zij actief zijn in het (deel)werkingsgebied. Het is woonmaatschappijen toegestaan, eventueel op vraag van de gemeenten in het werkingsgebied, om het werkingsgebied in te delen in deelgebieden. In elk deelgebied wordt dan een toewijzingsraad opgericht. Het bestuursorgaan van de woonmaatschappij neemt daartoe een beslissing.
Als er geen consensus over de samenstelling van de toewijzingsraad bereikt wordt, komt de eindbeslissing toe aan de woonmaatschappij. Het bestuursorgaan van de woonmaatschappij neemt dan een beslissing over een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden als de beslissing van de woonmaatschappij onredelijk is (bijvoorbeeld wanneer een grote instelling voor geestelijke gezondheidszorg in het werkingsgebied niet opgenomen wordt).
De toewijzingsraad geeft vorm aan de lokale invulling van het toewijzingsbeleid. De opdracht van de toewijzingsraad is tweeledig. Ze behelst enerzijds een beleidsvoorbereidend luik en anderzijds een operationeel luik.
De beleidsvoorbereidende opdracht van de toewijzingsraad bestaat uit het ontwerpen van toewijzingsregels waar lokaal maatwerk mogelijk is, nl. met betrekking tot:
1. het instellen van een woonbindingsvoorwaarde die strenger is dan de standaard bepaling ‘langdurige woonbinding’ (laatste 10 jaar 5 jaar ononderbroken te hebben gewoond in de gemeente);
2. het afbakenen van specifieke doelgroepen en het aantal woningen dat de toewijzingsraad wil voorbehouden of bij voorrang wil toewijzen aan deze doelgroepen.
De operationele opdracht betreft de praktische uitvoering van deze toewijzingsregels, met name de afspraken over de aanmelding, de coördinatie van de aanvragen en de begeleiding van kandidaat- huurders. Zo kan de toewijzingsraad beslissen om bepaalde taken binnen deze operationele opdracht in handen te geven van een welzijnsactor zoals het OCMW of van een beperkte groep huisvestings- en welzijnsactoren of aan de verhuurder. De toewijzing zelf van een sociale huurwoning zal echter steeds door het beslissingsorgaan van de verhuurder of door de persoon of de personen die de verhuurder daartoe aanstelt, gebeuren. In het kader van de beleidsvoorbereidende opdracht stelt de toewijzingsraad een ontwerp van toewijzingsreglement op. De operationele opdracht vindt zijn weerslag in het huishoudelijk reglement.
Naar aanleiding van de oprichting van de toewijzingsraden binnen de Woonmaatschappij Wonen in Limburg, wordt gevraagd om een gemeentelijke vertegenwoordiger aan te duiden. Aangezien de woonmaatschappij Wonen in Limburg de volledige provincie bestrijkt, werd binnen de woonmaatschappij gekozen om met drie deelwerkingsgebieden te werken voor de organisatie van de toewijzingen. Genk, As, Oudsbergen en Zutendaal behoren tot de zone Kemp&Duin / Maasland, samen met de gemeenten Bree, Kinrooi, Maaseik, Dilsen-Stokkem, Lanaken en Maasmechelen. Er wordt gevraagd om een effectief lid en een plaatsvervanger aan te duiden per lokaal bestuur.
Na afstemming met de afdeling zorgen en de partnergemeenten binnen IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ wordt volgende vertegenwoordiging voorgesteld voor de stad Genk:
Vlaamse Codex Wonen van 2021
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De OCMW-raad gaat akkoord met de voorgestelde afvaardiging, van Martine Cuyvers als effectief lid en schepen Alessandro Cucchiara als vervangend lid, in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de woonmaatschappij Wonen in Limburg, via het e-mailadres info@atelierW20.be
In 2020 werd door de Vlaamse Regering het Genkse actieplan in het kader van de lokale netwerken Vrijetijdsparticipatie voor personen in armoede goedgekeurd. Op basis van dit plan ontvangt de stad jaarlijks €17.324,20 als trekkingsrecht op het fonds vrijetijdsparticipatie.
Deze som wordt aan de vzw Horizont/Rap op Stap uitgekeerd (op basis van een overeenkomst) waarmee deze vzw individuele terugbetalingen voor niet stedelijke vrijetijdsparticipatie van personen in armoede regelt. De samenwerkingsovereenkomst die het OCMW afsloot met vzw Horizont in het kader van vrijetijdsparticipatie werd verlengd voor het werkingsjaar 2023. Hiertoe werd een addendum opgesteld dat door de Raad werd goedgekeurd op 14 februari 2023.
De verantwoordingsnota lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie met betrekking tot het werkingsjaar 2022 werd voorgelegd aan het CBS op 11 april 2023. Uit de verantwoording blijkt dat het totaal van de terugbetalingen op jaarbasis het bedrag van het trekkingsrecht op het fonds vrijetijdsparticipatie overstijgt.
1. Evaluatie 2022
Het trekkingsrecht voor Genk van het Fonds Vrijetijdsparticipatie 2022, namelijk € 17.324,20 , werd volledig besteed alsook het resterend budget van het trekkingsrecht 2021, namelijk € 3.362,00 . Er was een tekort (€ 712,50) om alle aanvragen van 2022 terug te betalen aan deelnemers. Deze resterende terugbetalingen gebeurden derhalve met het budget van 2023. Op die manier kon toch voorzien worden in een terugbetaling voor alle reguliere aanvragen.
2. Addendum 2 - overeenkomst Fonds Vrijetijdsparticipatie
Het trekkingsrecht voor Genk voor 2023 is gelijk aan dat van 2022 en bedraagt € 17.324,20.
In de aanpassing van het meerjarenplan van het OCMW (juni 2023) werd een bijkomend budget voorzien van € 5.000,- als aanvulling op het trekkingsrecht van het Fonds. De bedoeling is om hiermee de aanvragen voor terugbetalingen, na uitputting van het trekkingsrecht voor 2023, eveneens te kunnen betalen. Door dit budget additioneel aan de vzw Horizont ter beschikking te stellen kan de vzw de terugbetalingen aan Genkenaren die hiervoor in aanmerking komen continueren op het moment dat de reeds beschikbare € 17.324,20 besteed werd (vermoedelijk in de loop van het vierde kwartaal).
Om deze additionele middelen ter beschikking te kunnen stellen van vzw Horizont werd een tweede addendum bij de overeenkomst Fonds vrijetijdsparticipatie opgemaakt. Het ontwerp van dit addendum werd toegevoegd als bijlage bij dit dossier en werd voor kennisname voorgelegd aan het Vast Bureau op 18 juli 2023.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het ontwerp van addendum 2 bij de overeenkomst 'beheer van het fonds vrijetijdsparticipatie Genk' van 22 april 2020 goed, dat werd opgemaakt in functie van de toekenning van een additoneel bedrag van € 5.000,- aan vzw Horizont voor het werkingsjaar 2023.