De Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd door het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968; het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens; het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2009 waarin de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen over het wegverkeer werd gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.
Naar aanleiding van de verkeersplannen en de definitieve goedkeuring van het stadsdeel Genk-Midden, zijn er infrastructurele aanpassingen uitgevoerd. Nu moeten de infrastructurele ingrepen officieel worden bekrachtigd.
Zone 30:
In de wijkgedeelten Bokrijk en woongebied Hasseltweg-Zuid werd er een zone 30 ingevoerd. Ter hoogte van elke toegangsweg tot de wijk zal de zone ter kennis worden gegeven door de verkeersborden F4a (begin zone) en F4b (einde zone).
Filter gemotoriseerd verkeer:
Om sluipverkeer tegen te gaan, of om (potentieel) gevaarlijke punten te beveiligen is er beslist in het verkeersplan Genk-Midden om een aantal straten te knippen voor gemotoriseerd verkeer. Het verkeersplan voorziet in de volgende straten een verkeersfilter: Poreistraat, De Mierlik, Genkerhei, Nieuwdakplein.
Deze maatregel wordt ter plaatse aan de weggebruikers ter kennisgegeven door het plaatsen van het verkeersbord F45b - Doodlopende weg, uitgezonderd voetgangers en fietsers. Het verkeersbord wordt aan het begin van het wegsegment gesignaleerd.
Snelheidsremmende maatregelen
In het hele stadsdeel wordt er gebruik gemaakt van rijbaankussens. Op de trajecten waar De Lijn passeert, worden betonnen versies geplaatst, namelijk in De Hutten, De Schom en Dominikanenlaan. Op de overige locaties worden kunststof versies geplaatst, zoals in de Aspergerijstraat, Westerwennel, Wennel en Melbergstraat.
Deze maatregel wordt ter plaatse aan de weggebruikers ter kennisgegeven door het plaatsen van de verkeersborden B21, B19 en F87 ter hoogte van de rijbaankussens en A14 met onderbord Type III of Type Ia op vooraf vastgelegde afstand. Het plaatsen van de borden F87 en A14 met onderbord dient niet in een zone 30 te gebeuren (bv: Aspergerijstraat).
Fietsstraten
Halveweg, Kneippstraat, Peerdsdiefweier, Holeven, Zouwstraat, Wiekstraat, De Schom, Weidestraat, Schurfstraat worden in het verkeersplan omgevormd tot fietsstraat. Deze maatregel wordt ter plaatse aan de weggebruikers ter kennisgegeven bij het binnenrijden van de bovenvermelde zones door de verkeersborden F111 (begin) en F113 (einde).
Éénrichtingsverkeer
In het verkeersplan is er besloten om de Flekeleerstraat in te richten als éénrichtingsstraat met als rijrichting van Rozenkranslaan naar Zandbergstraat. En om Vlakveldplein in te richten als éénrichtingsverkeer
De eenrichtingsstraat wordt ter kennisgegeven aan het begin van het wegsegment met de volgende verkeersborden F19 met onderbord M5 met vermelding A en P en C1 met onderbord M3 met vermelding A en P. Fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen wel in twee rijrichtingen rijden.
Tonnagebeperking
Het begin en einde van de zone worden ter kennisgegeven met zoneborden Z C21, voorzien van een onderbord type IV "uitgezonderd plaatselijk verkeer", en Z C21/. De zone begint en eindigt op de volgende locaties: Genkerhei x Hasseltweg, Zodenstraat x Hasseltweg, Wiekstraat x Hasseltweg, Wiekstraat x Landwaartslaan en Wennel x Hasseltweg.
De zone 30 wordt ter kennisgegeven door middel van verkeersborden F4a en F4b. De verkeersborden zijn geplaatst ter hoogte van elke toegangsweg naar de wijken Bokrijk en Hasseltweg-Zuid, namelijk op: Berenbroekstraat, Langwaterstraat, Halveweg, Borggraafstraat, Herkenrodestraat, Coghenstraat, Poreistraat, Broederstraat, Matenstraat, Dilikensweier, Diepenbekerbos, Peerdsdiefweier, Rockxweier, Huiskensweier, Drijtap, Holeven.
De filter voor gemotoriseerd verkeer wordt ter kennisgegeven in de volgende straten door middel van verkeersbord F45b: Poreistraat, De Mierlik, Genkerhei, Nieuwdakplein.
De snelheidsremmers worden ter kennisgegeven in de volgende straten door middel van verkeersborden B21, B19 en F87 ter hoogte van de rijbaankussens en A14 met onderbord Type III of Type Ia op vooraf vastgelegde afstand: Aspergerijstraat ter hoogte van huisnummer 38, Westerwennel ter hoogte van huisnummer 24 & 43, Wennel ter hoogte van huisnummer 1, Melbergstraat ter hoogte van huisnummer 1, De Hutten ter hoogte van huisnummer 17, 55, 78 & 90, De Schom ter hoogte van huisnummer 49, Dominikanenlaan ter hoogte van huisnummer 16 & 73.
De fietsstraten worden ter kennisgegeven in de volgende straten door middel van verkeersborden F111 (begin) en F113 (einde): Halveweg, Zouwstraat - Wiekstraat tot aan Landwaartslaan, Kneippstraat, Peerdsdiefweier, Holeven, De Schom tot aan Weidestraat, Schurfstraat tot aan Weidestraat, Weidestraat tot aan Meeënheide.
Het eenrichtingsverkeer wordt ter kennisgegeven in de Flekeleerstraat door middel van verkeersborden F19 met onderbord M5 met vermelding A en P ter hoogte van de Rozenkranslaan en C1 met onderbord M3 met vermelding A en P ter hoogte van de Zandbergstraat.
De tonnagebeperking "3,5 ton" in het woongebied Hasseltweg-Noord, wordt ter kennisgegeven door middel van verkeersborden Z C21 met onderbord type IV "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en Z C21/. De zone is van kracht vanaf Genkerhei x Hasseltweg, Zodenstraat x Hasseltweg, Wiekstraat x Hasseltweg, Wiekstraat x Landwaartslaan en Wennel x Hasseltweg.
De hierboven voorziene signalisatie wordt geplaatst conform de bepalingen van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. De verkeerstekens die tegenstrijdig zijn met deze verordening zullen verwijderd worden. De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van deze signalisatie worden gedragen door de stad Genk.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisgeving gepubliceerd op www.genk.be/reglementen.