Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

2023_CBS_02204 - Aanvullend verkeersreglement - In verband met snelheidsbeperking van 30 km/u in de Stalenstraat - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 27/06/2023 - 09:30 Schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wim Dries, Burgemeester - voorzitter; Anniek Nagels, 1ste schepen; Erhan Yilmaz, 3de schepen; Alessandro Cucchiara, 4de schepen; Toon Vandeurzen, 5de schepen; Karel Kriekemans, 6de schepen; Yilmaz Kurtal, 7de schepen; Sara Roncada, 8ste schepen; Hilde De Wilde

Afwezig

Kathleen Parthoens, 2de schepen

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Wim Dries, Burgemeester - voorzitter
2023_CBS_02204 - Aanvullend verkeersreglement - In verband met snelheidsbeperking van 30 km/u in de Stalenstraat - Goedkeuring 2023_CBS_02204 - Aanvullend verkeersreglement - In verband met snelheidsbeperking van 30 km/u in de Stalenstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van overlast in de winkelstraat Stalenstraat door autovoertuigen, motorfietsen, scooters en quads in de vorm van geluidsoverlast , alsook in het kader van de leefbaarheid, de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid is het wenselijk om de snelheid in deze straat te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u.  Dit voorstel werd ook reeds besproken in de technische werkgroep van 5 oktober 2022 en werd unaniem goedgekeurd.

Bijkomend onderzoek zal uitgevoerd worden om  snelheidsverlagende middelen in te passen samen met de plannen om een nieuw bijkomend terras aan te leggen met een asverschuiving in het midden van de Stalenstraat.

Argumentatie

Om de verkeersveiligheid en leefkwaliteit in de bovenlokale handelsstraat, de Stalenstraat,  te optimaliseren gaan we het snelheidsregime verlagen van 50 naar 30 km/uur.

In de afgelopen jaren werden meerdere meldingen gedaan van geluidsoverlast door optrekkende autovoertuigen, motorfietsen, scooters en quads.  De uitlaten van deze voertuigen waren ook niet steeds conform de wetgeving.  Meerdere meldingen hebben ook de niet aangepaste snelheid als onderwerp.  De lokale politiezone Carma heeft in het verleden ook reeds meerdere vaststellingen gedaan in het kader van deze meldingen en werden er meerdere processen verbaal opgesteld.

Door de parkeerorganisatie in het midden van de openbare weg is het achteruit wegrijden uit een parkeervak ook moeilijk en gevaarlijk door een gebrek aan een goede zichtbaarheid naar het aankomend verkeer.Uit de ongevalscijfers van politie Carma blijkt een duidelijke toename van het aantal verkeersongevallen met stoffelijke schade de laatste jaren in de Stalenstraat. Een belangrijk deel van deze verkeersongevallen zijn te linken aan parkeermanoeuvres.  Ongevalscijfers werden in bijlage gevoegd.

In andere bovenlokale handelsstraten met een gelijkaardig karakter zoals de Vennestraat is ook een snelheidsregime van 30 km/u reeds meerdere jaren van toepassing.

Het snelheidsregime van 30 km/u zal in de toekomst in meerdere straten en woonwijken ingevoerd worden overeenkomstig het voorgestelde snelheidsplan van stad Genk.

Om het draagvlak te maximaliseren zal de zone van 30 km/u ingevoerd worden in de Stalenstraat tussen de Dennenstraat en de Verbindingslaan/Heppenzeelstraat.  Dit is het gedeelte waar het parkeren in het midden van de straat is voorzien.  Het snelheidsregime van 30 km/u zal gesignaleerd worden door middel van verkeersborden C43 - 30 km.  Het invoeren van een 'zone 30' zou het plaatsen van meerdere verkeersborden vergen en biedt juridisch geen meerwaarde.  De nieuwe borden zullen aangevuld worden met tijdelijke informatieborden over het nieuwe snelheidsregime.

De dienst economie en de lokale politie Carma gaven positief advies voor dit voorstel naar aanleiding van de voorbereiding van de technische werkgroep van 5 oktober 2022.


Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB 16.3.1968 (het verkeersreglement, of ook wel wegcode);
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2009 waarin de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen over het wegverkeer werd gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
<p>Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist dat er een snelheidsregime van 30 km/u ingevoerd wordt in de Stalenstraat, tussen de kruispunten Dennenstraat en de Verbindingslaan / Heppenzeelstraat.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden C43 - 30 km, zoals bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Er zullen tijdelijke informatieborden aangebracht worden die de weggebruikers wijzen op het nieuwe snelheidsregime.

Artikel 2

De verkeerstekens die tegenstrijdig zijn met de bepalingen van deze verordening worden onmiddellijk verwijderd.

Artikel 3

De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van deze verkeerstekens worden gedragen door de stad Genk.

Artikel 4

Het aanvullend reglement wordt ter kennisgeving gepubliceerd op www.genk.be/reglementen