Naar aanleiding van de vraag van het college (nota 2023_CBS_00088) om een subsidiereglement op te maken omtrent de uitbetaling van een korting voor de sterilisatie van huiskatten is deze nota opgemaakt.
Afdeling ReiGr heeft het subsidiereglement (in bijlage) opgemaakt op vraag van de dienst Financiën en het College van Burgemeester en Schepenen en in samenspraak met de Juridische dienst.
De bedragen die de eigenaars van de huiskatten terugkrijgen na sterilisatie zijn:
€ 30,00 voor een kattin en € 20,00 voor een kater.
Deadline om het dierenasiel volledig te ontlasten is 1 juli 2023
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement sterilisatie van huiskatten goed.
Het huidige subsidiereglement "Reglement inzake evenementensubsidie", goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 20 september 2022, is al enkele maanden in voege. De Dienst Jeugd merkte bij de toepassing van het nieuwe reglement dat er nog enkele verduidelijkingen en aanpassingen noodzakelijk zijn voor een correcter gebruik van de subsidies. De aanpassingen van het "Reglement inzake evenementensubsidie" kunt u in deze nota lezen.
Het nieuwe subsidiereglement inzake evenementen is ondertussen al enkele maanden in werking. Tot nu toe werden er 14 evenementendossiers behandeld (zie bijlage). Elk dossier ontvangt een op maat gemaakte ondersteuning gebaseerd op de noden van de jongeren. Tijdens dit proces merkte de Dienst Jeugd enkele hiaten op in het reglement die we met onderstaande aanpassingen willen opvullen.
Het doel van het subsidiereglement is om startende en ondernemende jongeren te stimuleren in het belevingsverhaal van Genk. Jongeren kunnen hiervoor een beroep doen op financiële, logistieke en promotionele ondersteuning. De Dienst Jeugd merkt in de toepassing dat vooral de financiële ondersteuning op een andere manier aangepakt moet worden. Het doel van de evenementensubsidie is om jongeren te stimuleren de stap te (durven) zetten en het experimenteren aan te moedigen zonder dat er financiële struikelblokken of drempels zijn. Financiële ondersteuning willen we daarom vooral toekennen aan evenementen met een uniek karakter. Dit unieke karakter wordt beoordeeld door een jury bestaande uit collega's van het cluster jongerencultuur (Dienst Jeugd). Andere, 'niet-unieke' organisaties, die bijvoorbeeld jaarlijks opnieuw georganiseerd worden, kunnen wel nog aanspraak maken op logistieke, promotionele ondersteuning en ondersteuning ten behoeve van de veiligheid.
Vanwege deze redenen werden er enkele aanpassingen doorgevoerd in beide reglementen.Daarnaast maakten we van de gelegenheid gebruik om nog enkele kleinere wijzigingen te doen.
Hieronder een opsomming van de betrokken artikels en duiding bij de wijzigingen. Deze wijzigingen werden samen met het juridisch team herschreven en bekeken.
Dit alles werd in overleg met de juristen opgesteld. Daarnaast wordt dit nieuwe reglement op het komende Dagelijks Bestuur van de Jeugdraad besproken. Indien er opmerkingen zijn, zullen deze nog in bijlage toegevoegd worden.
De evenementensubsidie focust zich op fuiven, festivals en podiumkunsten voor jongeren, met een op maat gemaakte begeleiding.
Artikel 4. Voorwaarden om als ‘organisatie’ of ‘organisator’ te kunnen worden beschouwd:
In dit onderdeel werd er een minimum leeftijd bepaald. Verder zijn er geen aanpassingen in dit artikel.
1° een groep bestaande uit minimum 2 jongeren die elk een leeftijd hebben tussen minimum 16 jaar en maximum 35 jaar, waarvan minstens één jongere de meerderjarigheid bezit;
Artikel 5. Voorwaarden om als ‘evenement’ in het kader van het huidige reglement te kunnen worden beschouwd:
In artikel 5 werd podiumkunsten toegevoegd, om het zo voor de aanvragers duidelijk te maken wat er begrepen wordt onder evenementensubsidies.
§1. Onder evenementen worden begrepen : fuiven, festivals en podiumkunsten.
4° Duur: het evenement moet beperkt zijn in tijd, met name max. drie aaneensluitende kalenderdagen --> Indien het evenement langer duurt dan 3 aaneensluitende dagen zal de aanvrager doorverwezen worden naar een (mogelijke) DOEMA projectsubsidie.
Artikel 8. De evenementensubsidie met het oog op algemene organisatiekosten
In Artikel 8 werden de grootste aanpassingen doorgevoerd. Zie onderstaande aanpassingen.
§1. Naast de voorwaarden cfr. hoofdstuk 2 van het huidige reglement, dient er specifiek voor deze evenementensubsidie met het oog op algemene organisatiekosten ook voldaan te zijn aan één specifieke voorwaarde in die zin dat het evenement over één van de volgende unieke karakteristieke kenmerken dient te beschikken :
§2. Een evenement kan slechts eenmalig als een uniek evenement worden beschouwd en de organisator kan dus ook slechts eenmaal beroep doen op deze evenementensubsidie met het oog op algemene organisatiekosten. Indien het evenement een terugkerend evenement is, kan de organisator wel nog steeds in aanmerking komen voor de evenementensubsidie gerelateerd aan bewaking en veiligheid (artikel 7 van het huidige reglement) enerzijds en/of de evenementensubsidie met het oog op de logistieke ondersteuning (artikel 9 van het huidige reglement) anderzijds
§3. De beoordeling van het unieke karakter van het evenement gebeurt door het college van burgemeester en schepenen. Tegen de beslissing tot afwijzing is geen beroep mogelijk. Het advies wordt opgemaakt door een jury bestaande uit de Dienst Jeugd die deze dan voorlegt aan het schepencollege.
Artikel 9. Evenementensubsidie met het oog op de logistieke ondersteuning
§3. De organisatoren kunnen vanuit de Dienst Jeugd ook promotionele ondersteuning verkrijgen, hetgeen kan omvatten :
Voor het aanvragen van promotionele ondersteuning kan de organisator via Hete Kolen bij het onderdeel van de subsidies een aanvraagformulier terugvinden. Dit aanvraagformulier dient mee ingestuurd te worden met de aanvraag voor ondersteuning.
In het oud reglement was het nog niet duidelijk genoeg hoe jongeren promotionele ondersteuning kunnen ontvangen en wat ze hiervoor moeten doen.
Artikel 10. De aanvraagprocedure van de evenementensubsidie
De aanvraagprocedure verandert niet, in het reglement werd er wel nog eens verduidelijkt dat de deadline voor indiening 40 dagen is en dat na het verstrijken van deze 40 dagen geen aanpassingen in het aanvraagformulier mogelijk zijn. Dit om alle organisaties op éénzelfde manier te behandelen.
§2. De aanvraag omvat minstens:
4° ingeval van de aanvraag van een evenementensubsidie met het oog op algemene organisatiekosten :
Verder werd in artikel 10 nog toegevoegd:
§5. Bij annulatie van het evenement moet dit voor de aanvang van het evenement aan de Dienst Jeugd worden gemeld.
Het "Reglement inzake evenementensubsidies" goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 20 september 2022
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen van het "Reglement inzake evenementensubsidies"
Het dossier meerjarenplan 2020-2025 AGB Genk - aangepaste versie 2023/1 bevat de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2023. Vermits er een aantal aanpassingen gevraagd worden voor de kredieten van de boekjaren 2023-2025, die niet via kredietverschuivingen kunnen worden uitgevoerd, dient er een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 te gebeuren.
Om een maximaal geïntegreerd lokaal beleid te kunnen realiseren, werd er voor stad en OCMW Genk één doelstellingenboom opgesteld.
Ook de rechtspersoon AGB Genk heeft zich ingeschreven in hetzelfde geïntegreerde meerjarenplan en draagt alzo bij aan de realisatie van de gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen en actieplannen van groep Genk.
De strategische nota legt de focus niet langer op de prioritaire beleidsdoelstellingen, maar ook en vooral op de prioritaire acties of actieplannen die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. Voor stad, OCMW en AGB Genk werd ervoor gekozen om de informatie in de strategische nota op het niveau van de acties te presenteren en om alle acties als prioritair te beschouwen.
Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van bestuur AGB en goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.
Bij deze aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.
Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van AGB Genk uitmaken.
Financieel evenwicht:
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan.
Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor AGB Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ -8.916.303 | € -10.247.116 | € -4.955.455 | € 25.927 | € 89.512 | € 158.509 |
De autofinancieringsmarge voor AGB Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ -669.657 | € -378.465 | € -473.410 | € 19.069 | € 121.372 | € 126.783 |
In deze bedragen zijn volgende aanpassingen opgenomen: de verwerking van het resultaat jaarrekening 2022, de overdracht van de goedgekeurde investerings- en financieringskredieten, de gevraagde aanpassingen op de kredieten voor de eerste aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het lopende boekjaar 2023.
De beginkredieten van het volgende boekjaar 2024 worden pas vastgesteld in de volgende aanpassing meerjarenplan van boekjaar 2023.
In afwachting van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is de documentatie bij het meerjarenplan terug te vinden onder deze link.
De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/1 voor AGB Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
Het dossier meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - aangepaste versie 2023/1 bevat de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2023. Vermits er een aantal aanpassingen gevraagd worden voor de kredieten van de boekjaren 2023-2025, die niet via kredietverschuivingen kunnen worden uitgevoerd, dient er een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 te gebeuren.
De vaststelling en goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan verloopt volgens artikel 249 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat:
Om een maximaal geïntegreerd lokaal beleid te kunnen realiseren, werd er voor stad en OCMW Genk één doelstellingenboom opgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor stad en OCMW Genk samen. Daaruit volgt dat beide entiteiten een gezamenlijk meerjarenplan hebben opgesteld, dat door beide raden dient te worden vastgesteld.
Ook de rechtspersoon AGB Genk heeft zich ingeschreven in hetzelfde geïntegreerde meerjarenplan en draagt alzo bij aan de realisatie van de gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen en actieplannen van groep Genk.
De strategische nota legt de focus niet langer op de prioritaire beleidsdoelstellingen, maar ook en vooral op de prioritaire acties of actieplannen die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. Voor stad, OCMW en AGB Genk werd ervoor gekozen om de informatie in de strategische nota op het niveau van de acties te presenteren en om alle acties als prioritair te beschouwen.
Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.
Bij deze aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.
Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Genk uitmaken.
Financieel evenwicht:
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan.
Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor stad en OCMW Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 4.008.471 | € 8.034.836 | € 14.253.750 | € 6.026.682 | € 4.622.547 | € 980.752 |
De autofinancieringsmarge voor stad en OCMW Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 7.766.211 | € -44.987 | € 3.661.812 | € -3.635.447 | € -7.396.283 | € 179.941 |
In deze bedragen zijn volgende aanpassingen opgenomen: de verwerking van het resultaat jaarrekening 2022, de overdracht van de goedgekeurde investerings- en financieringskredieten, de gevraagde aanpassingen op de kredieten voor de eerste aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het lopende boekjaar 2023.
De beginkredieten van het volgende boekjaar 2024 worden pas vastgesteld in de volgende aanpassing meerjarenplan van boekjaar 2023.
In afwachting van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is de documentatie bij het meerjarenplan terug te vinden onder deze link.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van het deel STAD van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/1 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/1 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
Overeenkomstig artikel 11 §3 van de beheersovereenkomst stad-AGB gebeurt het vaststellen en wijzigen van de tarieven na goedkeuring door de Raad van Bestuur van het AGB en door de gemeenteraad.
De gemeenteraad en Raad van Bestuur keurden op 21 januari 2020 de statuten en de beheersovereenkomst stad-AGB, met in bijlage 1 de tarievenlijst (inwerkingtreding op 1 februari 2020), goed.
De tarievenlijst werd gewijzigd door de gemeenteraad en Raad van Bestuur dd. 15 december 2020 (met ingang van 1 januari 2021), dd. 23 februari 2021 (met ingang van 1 maart 2021), dd. 23 maart 2021 (met ingang van 1 april 2021), dd. 26 april 2022 (met ingang van 1 mei 2022) en dd. 18 oktober 2022 (met ingang van 1 november 2022).
Onder meer volgende wijzigingen worden aangebracht in de tarievenlijst:
- voor een aantal tarieven werden bijkomende tarieven i.k.v. de “verhoogde tegemoetkoming” voorzien; met het oog op de leesbaarheid van de tarievenlijst werd hiervoor een extra kolom toegevoegd (“inwoner Genk - verhoogde tegemoetkoming”/“niet-inwoner Genk - verhoogde tegemoetkoming”) en werd de aparte rubriek geschrapt;
- toevoeging van tarieven voor 60-plussers en houders van een Eu-disabilitycard voor het Zwembad Boxbergheide;
- toevoeging van tarieven voor begeleide zwem- en sportactiviteiten voor de houders van een Eu-disabilitycard;
- toevoeging van een tarief voor de lessen MultiMove;
- aanpassing van de tarieven voor het hoogtouwenparcours/groepsuitdaging: er worden tarieven voorzien voor de volledige ter beschikking stelling van het parcours (zoals voor de klimmuur), i.p.v. uurtarieven per persoon;
- toevoeging van tarieven voor opvang bij sportkampen via voorinschrijving, per voormiddag of namiddag;
- toevoeging van tarieven voor koffie, thee en water bij gebruik van de vergaderzalen (indien door AGB zelf verzorgd i.p.v. door concessionaris);
- enkele tekstuele aanpassingen in functie van duidelijkheid voor de lezer.
Indien men in aanmerking komt voor meerdere kortingtarieven, kan men het gewenste (goedkoopste) tarief kiezen; kortingen kunnen niet gecumuleerd worden.
- opname van een delegatie aan het AGB-directiecomité voor het vaststellen van tarieven voor tijdelijke evenementen, voorstellingen, ...
- schrapping van de tijdelijke, bijzondere tarieven voor Genkenaren naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van C-mine expeditie (deze tarieven waren geldig van 01/05/2022 t.e.m. 30/06/2023);
- toevoeging van een tarief per deelnemer aan het educatief spel voor leerlingen van Genkse scholen;
- schrapping van het individuele tarief voor leerlingen van het lager onderwijs van Genkse scholen;
- toevoeging van een kortingstarief voor houders van een lerarenkaart en een Eu-disabilitycard;
- aanpassing van het tarief voor begeleiders van personen met een handicap (gratis);
- schrapping van het tarief voor ‘Tour C-mine expeditie’ aangezien dit niet meer aangeboden wordt;
- toevoeging van een groepstarief voor scholen en jeugdverenigingen;
- toevoeging van tarieven voor gegidste rondleidingen (i.v.m. annuleringskosten wordt verwezen naar de overeenkomst en/of de algemene voorwaarden voor gidsbezoeken);
- enkele tekstuele aanpassingen en herschikking van een aantal rijen in functie van duidelijkheid voor de lezer.
Deze transitie naar de parkeerhandhaving in eigen beheer heeft geen impact op het parkeerbeleid; de bestaande tarieven worden evenmin gewijzigd. Desalniettemin worden in het kader van een grondig nazicht van het luik “tarieven parkeergebouwen”, overeenkomstig het retributiereglement voor parkeren, onder meer een aantal tekstuele aanpassingen en inhoudelijke verduidelijkingen, incl. de verwijzing naar de nieuwe informatie- en contactgegevens, aangebracht. De voornaamste wijzigingen zijn:
- verduidelijking en aanvulling van het toepassingsgebied en de tariefplichtige;
- verduidelijking van de algemene modaliteiten inzake parkeerabonnementen en uitrijtickets, en toevoeging van de modaliteiten inzake oplaad- en rekeningkaarten;
- toevoeging van tarieven voor het aanmaken en programmeren van de badge voor een parkeerabonnement “kantoor” of “24/7”, oplaad- of rekeningkaart: deze tarieven zijn dezelfde als degene die hiervoor in het verleden werden aangerekend door (en voor rekening van) de concessiehouder;
- verduidelijking van de modaliteiten inzake de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg “categorie 1”;
- verduidelijking dat het halfuurtarief “tarief B” enkel geldig is voor houders van een oplaad- of rekeningkaart;
- aanvulling van de modaliteiten inzake de betaling van de tarieven, waarbij als algemeen principe de contante betaling geldt (i.e. onmiddellijke betaling); bij gebruik van de rekeningkaart moet er betaald worden binnen de termijn voorzien op de factuur; bij gebrek aan contante betaling wordt voor de tarieven van de parkeerabonnementen, de uitrijtickets en de overige aan het parkeren gerelateerde diensten een factuur toegezonden; bij niet-betaling wordt de algemeen geldende werkwijze inzake het debiteurenbeheer van Groep Genk gevolgd (incl. toepassing van de hiervoor in de AGB-tarievenlijst voorziene tarieven).
De wijzigingen treden in werking vanaf 1 juli 2023.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen van de tarievenlijst goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van de tarievenlijst.
De wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2023.
De gemeenteraad stelde op 21 april 2020 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor het parkeren met ingang van 1 mei 2020”. Op 28 september 2021 werd, op basis van artikel 4, §7 van het retributiereglement, door het college van burgemeester en schepenen een aanvullend tarief voor het parkeren op het maaiveld van Campus Portavida goedgekeurd; deze beslissing werd als addendum toegevoegd aan het retributiereglement.
De samenwerking met concessiehouder THV Parkeren on-street Genk (THV POG) zal aflopen op 30 juni 2023. Op 19 juli 2022 (2022_CBS_02380) besliste het college van burgemeester en schepenen om de parkeerhandhaving in eigen beheer uit te voeren en hiervoor het plan van aanpak met concrete timing en budgettering uit te werken. Sedertdien zijn er diverse voorbereidende stappen gezet in functie van deze transitie, waaronder de afroep binnen de raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving (gemeenteraad 20 september 2022, 2022_GEM_00222), en – voor de parkeercomponenten die we niet via deze raamovereenkomst kunnen afroepen – de gunning van de opdracht “Raamovereenkomst mbt parkeren in Genk” (gemeenteraad 18 oktober 2022, 2022_GEM_00252, en CBS 7 februari 2023, 2023_CBS_00432).
Deze transitie naar de parkeerhandhaving in eigen beheer heeft geen impact op het parkeerbeleid van stad Genk; de bestaande retributietarieven worden evenmin gewijzigd.
Desalniettemin worden in voorliggend dossier, in het kader van een grondig nazicht van het retributiereglement voor parkeren, onder meer een aantal tekstuele aanpassingen en inhoudelijke verduidelijkingen, incl. de verwijzing naar de nieuwe informatie- en contactgegevens, ter goedkeuring voorgelegd. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de voornaamste wijzigingen:
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2023.
Het retributiereglement voor het parkeren – hoofdstuk 1 wordt als volgt gewijzigd:
Het retributiereglement voor het parkeren – hoofdstuk 2 wordt als volgt gewijzigd:
Het retributiereglement voor het parkeren – hoofdstuk 3 wordt als volgt gewijzigd:
De raad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het parkeren.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2023.
Op 21 december 2021 heeft de gemeenteraad volgend reglement vastgesteld: “Reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025”.
Naast een aantal tekstuele aanpassingen en/of verduidelijkingen worden, op advies van Wonen Vlaanderen en na overleg binnen het beheerscomité van IGS Lokaal Woonbeleid via voorliggend wijzigingsbesluit, volgende aanpassingen voorzien:
De wijzigingen aan het reglement treden in werking vanaf 1 januari 2023. Gezien tot dusver nog geen kennisgevingen van voorgenomen inventarisatie werden verzonden en er aldus nog geen effectieve inventarisatie van verwaarloosde woningen of gebouwen heeft plaatsgevonden, heeft voorliggende reglementswijziging geen impact voor eventueel reeds geïnventariseerde woningen of gebouwen. De eerste kennisgevingen zullen worden opgemaakt en betekend op basis van het gewijzigd reglement.
Het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt gewijzigd als volgt:
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025.
Annita Laporte zal niet deelnemen aan de beraadslaging en stemming op basis van art. 27 DLB.
In zijn vergadering van 11 mei 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. VAN DE ROZENKRANS, Termien, de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Het budget en het meerjarenplan worden gewijzigd omwille van hogere exploitatie-uitgaven en omdat de geplande herstellingswerken aan het dak hoger uitvallen dan voorzien.
Investeringen
Ondanks verschillende herstellingen aan de dakbedekking van de toren, komen bij stormweer geregeld dakleien naar beneden. Op advies van de dienst Gebouwen, heeft de kerkraad een inspectie door Monumentenwacht laten uitvoeren.
In het verslag adviseert Monumentenwacht om de dakbedekking van de toren op korte termijn te restaureren evenals het houtwerk van de toren, gezien dat, als gevolg van de beschadigde dakbedekking, op meerdere plaatsen nat en rot is.
De herstellingswerken worden geraamd op € 80.000,00, de ereloonkosten op € 11.200,00. De grootste kost betreft de constructie, die gebouwd moet worden om aan de toren te kunnen.
Er zijn 2 buitendeuren die niet meer opengaan. Omwille van veiligheidsredenen wenst de kerkraad deze deuren te vervangen, kostprijs € 16.500,00.
Voor beide investeringen werd er een renteloze lening van de stad aangevraagd van € 100.652,80 met een looptijd van 15 jaar, waarvan de eerste kapitaalsaflossing in 2024 zal plaats vinden.
Om het investeringsoverschot van de rekening 2022 weg te werken, dient de budgetwijziging met een investeringstekort van € 7.047,20 te sluiten.
Exploitatie
De stijging van enkele exploitatie-uitgaven, waaronder de energiekosten, de vergoedingen en de onderhoudskosten, dwingen de kerkfabriek om in 2023 een verhoging aan te vragen van de exploitatietoelage met € 14.996,38, nl. van € 33.666,65 naar € 48.663,03.
Door de nieuwe lening zullen de leningslasten vanaf 2024 met € 6.710,18 toenemen, met als gevolg dat ook de exploitatietoelagen vanaf dan zullen stijgen met hetzelfde bedrag:
Exploitatietoelagen wijziging nr. 1 meerjarenplan 2020-2025 | ||
2023 | 2024 | 2025 |
€ 33.666,65 | € 34.219,41 | € 34.783,28 |
| ||
Exploitatietoelagen wijziging nr. 2 meerjarenplan 2020-2025 | ||
2023 | 2024 | 2025 |
€ 48.663,03 | € 40.929,59 | € 41.493,46 |
Art. 45-50 van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest.
De raad keurt de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek O.L.V. VAN DE ROZENKRANS, Termien, goed.
De dossiers zullen voor verder gevolg worden overgemaakt aan de hogere overheid.
Aanleiding en context
In zijn vergadering van 17 april 2023 heeft de raad van kerkfabriek ST.-MARTINUS, Genk-Centrum, de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Het budget van 2023 en het meerjarenplan 2020-2025 worden gewijzigd omdat door de hoge kostprijs van nutsvoorzieningen, de gestegen prijzen van diensten en de meerdere loonindexeringen de kerkfabriek genoodzaakt is om voor 2023 en 2024 een verhoging van de exploitatietoelage aan te vragen en omdat er wijzigingen zijn in de investeringen.
Exploitatie
Door de hoge voorschotten van nutsvoorzieningen, de gestegen prijzen van diensten en de meerdere loonindexeringen is de kerkfabriek genoodzaakt om voor 2023 een verhoging van de exploitatietoelage van € 35.026,08 aan te vragen. Deze verhoging werd op aanraden van de dienst Kerkfabrieken ook doorgetrokken naar 2024 om te vermijden dat bij de opmaak van het budget van 2024 het meerjarenplan opnieuw zou moeten worden gewijzigd.
Voor 2024 werd een verhoging van de exploitatietoelage van € 39.692,75 ingeschreven. Echter, na een grondig nazicht van alle uitgavenbudgetten kwam de kerkraad tot de conclusie dat deze verhoging onvoldoende is om uit de reguliere kosten te geraken. Om dit tekort op te vangen besliste de kerkraad om in 2023 met het investeringsoverschot van de rekening van 2022 (€ 275.678,54), zijnde privaat patrimoniumgeld, een derde huurappartement aan te kopen, met de bedoeling om daar vanaf januari 2024 huurinkomsten uit te genereren. Zo werden de exploitatieontvangsten van 2024 verhoogd met € 19.401,00, grotendeels door een verhoging van de huurinkomsten.
Exploitatietoelage wijziging nr. 1 meerjarenplan 2020-2025 | ||
2023 | 2024 | 2025 |
€ 243.594,48 | € 222.055,28 | € 227.153,72 |
| ||
Exploitatietoelage wijziging nr. 2 meerjarenplan 2020-2025 | ||
2023 | 2024 | 2025 |
€ 278.620,56 | € 261.748,03 | € 227.153,72 |
Investeringen
Oorspronkelijk waren er geen investeringen voorzien in 2023 van het laatst gewijzigd meerjarenplan 2020-2025. Volgende investeringen worden via de budgetwijziging opgenomen in 2023:
De geplande dakherstellingswerken werden niet uitgevoerd in 2022 omdat het aanvraagdossier nog niet afgewerkt was. Het dossier werd op financieel vlak ook wat aangepast omdat de Vriendenkring van de St.-Martinuskerk 2 giften willen doen in dit dossier.
Initieel werd geopteerd om enkel de herstellingen uit het inspectieverslag van Monumentenwacht te laten uitvoeren, die nodig zijn om het dak van de kerk waterdicht te maken. Daarmee werd de investeringskostprijs gereduceerd tot € 90.000,00 voor de werken en € 10.000,00 voor de erelonen, waarvoor een renteloze lening van de stad t.b.v. € 70.000,00 en een gewesttoelage van € 30.000,00 werden ingeschreven.
Met de bijkomende giften van nl. € 35.000,00 voor de werken en € 19.500,00 voor het ereloon van de architect, kunnen ook de overige herstellingswerken uit het inspectieverslag van Monumentenwacht, worden uitgevoerd:
Uitgaven | Dak 2022 | Dak 2023 |
-Mar 4100 Grote herstellingen: | € 90.000,00 | € 150.000,00 |
-Mar 4102 Erelonen: | € 10.000,00 | € 19.500,00 |
Totaal: | € 100.000,00 | € 169.500,00 |
|
|
|
Ontvangsten |
|
|
-Mar 3102 Gewesttoelage: | € 30.000,00 | € 45.000,00 |
-Mar 3109 Andere (giften): | € 0,00 | € 35.000,00 |
| € 0,00 | € 19.500,00 |
-Mar 350 Lening: | € 70.000,00 | € 70.000,00 |
Totaal: | € 100.000,00 | € 169.500,00 |
De ingrepen, die nodig zijn om de akoestiek in de kerk te verbeteren, omvatten 2 luiken. Het 1e luik, het aanbrengen van akoestische spuitpleister op de achterste binnenmuur van de kerk, werd uitgevoerd in 2022 en gefinancierd met 2 giften van de Vriendenkring van de St.-Martinuskerk, kostprijs € 22.996,78. Eind januari 2023 werden de 2 grote binnenmuren van de dwarsbeuken behandeld (fase 2), kostprijs € 12.710,08 (mar 4109), eveneens betaald met een gift van de Vriendenkring van de St.-Martinuskerk (mar 3109).
3. Aankoop derde huurappartement
Om het exploitatietekort van 2024 op te vangen besliste de kerkraad om met het investeringsoverschot van de rekening van 2022, nl. € 275.678,54, zijnde privaat patrimoniumgeld, en met een gift van de Vriendenkring van de St.-Martinuskerk in 2023 een derde huurappartement, gelijkaardig aan het appartement van de Villardell, aan te kopen.
Om het investeringsoverschot van de rekening van 2022 weg te werken, dient de budgetwijziging van 2023 te sluiten met een investeringstekort van € 275.678,54.
Art. 45-50 van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest.
De raad keurt de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek ST.-MARTINUS, Genk-Centrum goed.
De dossiers zullen voor verder gevolg worden overgemaakt aan de hogere overheid.
In zijn vergadering van 26 april 2023 heeft de raad van kerkfabriek HEILIG HART, Winterslag de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 4 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Het budget van 2023 en het meerjarenplan 2020-2025 worden gewijzigd omwille van de dringende dakherstellingswerken, die niet voorzien waren.
Naar aanleiding van het inspectierapport van de vzw Monumentenwacht besliste de kerkraad, na overleg met de dienst Kerkfabrieken, om in 2023 de meest dringende dakherstellingswerken te laten uitvoeren, kostprijs € 40.000,00. De kerkraad vraagt hiervoor een renteloze lening van de stad aan van € 40.000,00 met een looptijd van 15 jaar, waarvan de eerste kapitaalsaflossing zal plaats vinden in 2024.
Door de nieuwe lening zullen de in het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven kapitaalsaflossingen (mar 250) vanaf 2024 jaarlijks stijgen met € 2.666,66. Dit betekent eveneens een stijging van de exploitatietoelagen vanaf 2024.
Wijziging nr. 3 meerjarenplan 2020-2025 | |
2024 | 2025 |
€ 111.465,76 | € 97.089,48 |
| |
Wijziging nr. 4 meerjarenplan 2020-2025 | |
2024 | 2025 |
€ 114.132,42 | € 99.756,14 |
Art. 45-50 van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest.
De raad keurt de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 4 van het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek HEILIG HART, Winterslag goed.
De dossiers zullen voor verder gevolg worden overgemaakt aan de hogere overheid.
In zijn vergadering van 14 april 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-JOZEF, Sledderlo, de budgetwijziging van dienstjaar 2023 vastgesteld.
De aanpassingswerken voor de nevenbestemming van de St.-Jozefkerk verschuiven van 2022 naar 2023.
Investeringen
De aanpassingswerken i.v.m. de nevenbestemming van de St.-Jozefkerk zijn niet kunnen doorgaan in 2022. Via de budgetwijziging worden de investeringsbudgetten overgenomen in het budget van 2023.
Om het investeringsoverschot van de rekening van 2022 (€ 20.435,90) weg te werken, dient de budgetwijziging met een even groot tekort te sluiten:
Budget 2023 | Wijziging | Nieuw budget 2023 | |
Ontvangsten | |||
-Stadstoelage | € 0,00 | € 240.000,00 | € 240.000,00 |
-Provinciale toelage | € 0,00 | € 12.500,00 | € 12.500,00 |
-Gewesttoelage | € 0,00 | € 159.737,08 | € 159.737,08 |
-Geparkeerd inv.overschot | € 2.217,10 | € 15.122,72 | € 17.339,82 |
-Lening | € 0,00 | € 798.941,12 | € 798.941,12 |
Totaal | € 2.217,10 | € 1.226.300,92 | € 1.228.518,02 |
Uitgaven | |||
-Grote herstellingen | € 0,00 | € 1.201.731,00 | € 1.201.731,00 |
-Erelonen | € 0,00 | € 45.005,82 | € 45.005,82 |
€ 0,00 | € 1.246.736,82 | € 1.246.736,82 | |
-Inv.tekort rekening 2021 | € 2.217,10 | € 0,00 | € 2.217,10 |
Totaal | € 2.217,10 | € 1.246.736,82 | € 1.248.953,92 |
Wat de provinciale toelage voor de uitvoeringsfase betreft (€ 25.000,00), het voorschot van 50% werd reeds in 2022 bekomen, de overige helft zal bij de uitvoering van de werken worden verkregen.
Exploitatie
Doordat de ingeschreven lening wordt verschoven van 2022 naar 2023, zal ook de eerste kapitaalsaflossing verschuiven, nl. van 2023 naar 2024. Dit wil zeggen dat de leningslasten van 2023 dalen van € 63.528,54 naar € 10.265,80, wat een daling van de exploitatietoelage betekent. Zo daalt de exploitatietoelage van € 77.613,18 naar € 24.685,30.
Art. 45-50 van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest.
De raad keurt de budgetwijziging van dienstjaar 2023 van kerkfabriek ST.-JOZEF, Sledderlo, goed.
Het dossier zal voor verder gevolg worden overgemaakt aan de hogere overheid.
In zijn vergadering van 23 maart 2023 heeft de bestuursraad van de Evangelische Gemeente Paulus de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
Op 16 mei 2023 verleende de Administratieve Raad van de Protestants-Evangelische Eredienst (ARPEE) gunstig advies over de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 van de Evangelische Gemeente Paulus.
Budgetwijziging 2023
In 2022 zouden de ramen van het balkon achteraan in de kerk worden vervangen door ramen met isolatie en screens. Hiervoor werd een renteloze lening van de stad van € 9.500,00 ingeschreven. De uiteindelijke kostprijs bedraag € 11.500,00. Er werd eind 2022 een voorschot van € 3.427,59 betaald, de plaatsing van de ramen zal in 2023 plaatsvinden, waarna ook het eindbedrag van € 8.072,41 zal worden betaald. Er wordt via de budgetwijziging een verhoging van de renteloze lening van € 2.000,00 aangevraagd.
De ramen aan de voorkant van het kerkgebouw zijn er erg aan toe en moeten dringend vervangen worden. De werken worden geraamd op € 30.000,00, hiervoor wordt aan de stad een renteloze lening gevraagd met een looptijd van 15 jaar, waarvan de eerste kapitaalsaflossing zal plaatsvinden in 2024.
Meerjarenplanwijziging nr. 2
De bestuursraad geeft voorrang aan de vervanging van de ramen aan de voorkant van het kerkgebouw en besliste daarom om volgende werken, voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, te schrappen:
-2023: vervangen scheidingswand tussen kerkzaal en foyer door een verplaatsbaar exemplaar voor € 15.000,00
-2024: vervangen vloer foyer voor € 8.500,00
-2025: plaatsen fietsenstalling voor € 3.000,00.
In navolging van het advies van het ARPEE bij het budget van 2023, nl. om het budget/meerjarenplan in evenwicht in te dienen, heeft de bestuursraad de exploitatietoelagen van 2024 en 2025, respectievelijk € 731,54 en € 793,14 geschrapt.
Art. 45-50 van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest.
De raad keurt de budgetwijziging van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 2 van het meerjarenplan 2020-2025 van de Evangelische Gemeente Paulus goed.
De dossiers zullen voor verder gevolg worden overgemaakt aan de hogere overheid.
Dat Erdogan kan rekenen op een sterke aanhang in Genk is geen geheim. Na zijn verkiezingsoverwinning op zondag 28 mei ll. braken grote vieringen uit. In de Vennestraat en in het centrum van Genk waren het vooral claxonnerende voertuigen, in de Stalenstraat verliep het allemaal net iets grimmiger en escaleerde de situatie. Klanten vluchtten uit angst, handelaars waren genoodzaakt de deuren te sluiten.
Omwonenden en handelaars hekelen dat er -volgens getuigen- lang werd weggekeken , waardoor klanten op de vlucht sloegen uit angst voor escalatie, en ze de deuren moesten sluiten.
In Het Belang van Limburg reageerde u erg lauw op de bezorgdheden van de handelaars en de buurt. Tegelijk stromen meldingen binnen van handelaars dat op hun noodoproep gisteren weinig respons kwam.
Laat me duidelijk zijn: ik twijfel niet aan de goede intenties van ons politiekorps, maar natuurlijk ligt bij zo’n moeilijke dag voor onze stad de verantwoordelijkheid van de voorbereiding en het verloop bij de hoofdverantwoordelijke, zijnde de burgemeester.
De conclusie voor mij is helder: in Turkije gaat de strijd voor democratie en mensenrechten noodzakelijk onverminderd verder. In de straten van Genk sloegen ´Turken´ de democratie verder aan diggelen. En de burgemeester liet weer eens alles betijen.
Hoe lang blijven we nog pikken dat één bepaalde groep zich onaantastbaar voelt en meent dat de straten van hun zijn? Waarom gaf de burgemeester niet het bevel aan de politie om meteen een einde te maken aan deze toestanden? Of vindt de burgemeester het allemaal prima? Het zijn vragen die bij menige Genkenaar naar boven kwamen.
Daarom graag een antwoord op de volgende vragen:
Dat het risico op escalatie aanwezig zou zijn was eigenlijk voorafgaandelijk gekend. Welke voorbereidingen zijn er terzake gebeurd door u als burgemeester, de politiezone en/of de gemeentelijke diensten om hetzij escalatie te voorkomen, hetzij zaken in goede banen te leiden?
Kan een overzicht gegeven worden van het aantal gemobiliseerde eenheden, voorafgaandelijk aan 28 mei?
Naar aanleiding van de eerste ronde van de Turkse presidentsverkiezingen op 14 mei werd, door de federale politie, op vraag van Politiezone Carma voorafgaand een coördinatievergadering georganiseerd met alle Limburgse politiezones. Tijdens de coördinatievergadering werd op basis van de beschikbare politionele info op dat moment een degelijke risicoanalyse gemaakt en bijhorend de politionele inzet van elke zone bepaald.
Er werd daar onder meer beslist om provinciaal een interventiereserve, bestaande uit een Alfa-peloton geconstitueerde eenheden (politie in oproerkledij) te voorzien in Heusden-Zolder. Deze eenheid fungeerde als provinciale federale reserve en kon in heel de provincie ingezet worden.
Daarnaast is er vanuit stad Genk – zoals steeds – preventief contact geweest tussen de verbindingsmedewerker en verschillende verenigingen en organisaties uit de Turkse gemeenschap. Op basis daarvan werd afgesproken dat er bovenop de reeds voorziene bijstand geen gerichte acties zouden plaatsvinden.
Nadat op 14 mei bleek dat er een tweede ronde van de presidentsverkiezingen zou plaatsvinden werd op basis van een nieuwe risicoanalyse en beschikbare info door de federale politie beslist om dezelfde inzet te voorzien op 28 mei 2023.
Ook Politiezone Carma zelf heeft in samenwerking met de Stad en op basis van doorgedreven infogaring vanuit politie en stad (o.a. via de verbindingsmedewerker) en een nieuwe risicoanalyse de inzet bepaald voor de verkiezingen op 28 mei. De intel werd vergaard via diverse Turkse organisaties en aanspreekpunten in verschillende gemeenten. Uit deze info bleek dat het zwaartepunt van de opkomst gelokaliseerd zou zijn Heusden-Zolder. Maar om in te kunnen spelen op alle scenario’s voorzag Politiezone Carma toch ook bijkomende inzet.
Het beschikt daarvoor standaard over acht reguliere interventie- en overlastploegen en twee hoofdinspecteurs-terrein ondersteuners. Daarnaast werden er drie extra politieteams voorzien onder leiding van een hoofdinspecteur, zowel in burger als in uniform. Verder was er nog een onmiddellijk heroriënteerbare korpsinzet van 39 personen beschikbaar op het festival van Extrema Outdoor.
Alle ploegen werden uitdrukkelijk gebriefd over de risico’s naar aanleiding van de verkiezingsuitslag en hun politionele opdrachten. Daarenboven kon er ook nog een beroep gedaan worden op de interventiereserve vanuit de federale politie, die bestond uit een geconstitueerde eenheid met Alfa peloton (bestaande uit 1 commissaris, 3 hoofdinspecteurs, 18 inspecteurs), opgesteld in Heusden-Zolder.
Hoeveel politieoproepen zijn er geweest tussen zondagmiddag en middernacht aangaande de Erdoganvieringen in onze stad?
In totaal zijn er 24 oproepen geregistreerd van meldingen die in verband kunnen worden gebracht met de Turkse verkiezingen.
Dat gaat over zeventien oproepen komende van de Stalenstraat en omgeving, waarbij de eerste oproep binnen komt om 19.24 uur en de laatste oproep om 21.30 uur. Ook vanuit het centrum ontvangt de politie zeven oproepen, tussen 19.31 uur en 20.43 uur.
Hoe is er gereageerd op deze oproepen?
Er werd uiteraard onmiddellijk gevolg gegeven aan de oproepen door het ter plaatse gaan van onze ploegen.
Na de eerste oproep met melding van rondrijdende toeterende auto’s op de Stalenstraat (om 19.24 uur) werd daar onmiddellijk toezicht uitgevoerd. De politieambtenaren oordeelden in een eerste fase dat er geen circulatieprobleem was, noch een gevaar voor de openbare orde. Twee patrouilles zakten ondertussen af richting centrum, van waaruit om 19.31u de eerste melding binnen kwam. De politieploeg in burger bleef aanwezig in de Stalenstraat.
De politieploegen in het centrum stellen vast dat de rotonde aan het station van Genk ingenomen wordt door feestvierders en gaat over tot het verkeersvrij maken van de Europalaan, zoals we dat ook na voetbalwedstrijden al eens doen, met als doel de veiligheid van het doorgaand verkeer te kunnen waarborgen. De Europalaan werd voor een beperkte periode afgesloten van 19.55 uur tot 20.25 uur.
Vanaf 20.30 uur worden de feestvierders aangemaand om de plaats te verlaten en gaan de aanwezige politieploegen over tot het verbaliseren van verkeersovertredingen.
De stoet heeft zicht vervolgens verplaatst naar de Stalenstraat, waar de feestvierders wat later verzamelden aan het kruispunt van de Stalenstraat met de Dijkstraat, en dus ook in de buurt van de meeste horecazaken daar. Op deze locatie werden er leuzes gescandeerd ten voordele van president Erdogan.
Toen bleek dat een aantal personen naar de horecazaak “Ali-baba” trokken heeft de politie de-escalerend opgetreden. Tijdens het tumult ontstond er een korte vechtpartij tussen verschillende omstaanders en de inzittenden van een voertuig dat passeerde. De gemoederen konden in een kort tijdsbestek bedaard worden. Uiteraard werden daartoe ook de nodige processen-verbaal opgesteld.
Twee horecazaken beslissen vervolgens op eigen initiatief om de deuren te sluiten om een verdere escalatie te vermijden.
Zijn er extra ploegen opgeroepen op 28 mei? Of werden er geen extra ploegen opgeroepen?
Het inzetten van beschikbare reserves op de Stalenstraat werd door de operationele politionele leiding als niet opportuun ingeschat omdat dit niet strookt met de modaliteiten van het Genegocieerd Beheer van de Openbare Ruimte (GBOR), zoals gestipuleerd in de omzendbrief OOP41.
De politie dient eerst voorrang te geven aan de dialoog en het de-escalerend optreden alvorens over te gaan tot reactieve maatregelen zoals een terug- of uiteendrijving. Immers, het gevolg van zulke reactieve maatregelen kan het omgekeerde effect beogen en tot een verdere escalatie van het conflict leiden. Het is vanuit dit perspectief dat de leiding van dergelijke ordediensten steeds gebeurd door een officier die de nodige opleidingen en expertise heeft in deze materie.
Kan een overzicht gegeven worden van het aantal GAS-boetes, aantal processen-verbaal, aantal boetes en de inhoud van de overtredingen/inbreuken?
In het centrum werden 35 PV’s met onmiddellijke inningen opgesteld voor verkeersovertredingen allerhande, maar voornamelijk voor onaangepaste snelheid en toeteren.
En in de Stalenstraat gaat het over 16 PV’s met onmiddellijke inningen, ook daar voor verkeersovertredingen allerhande, onaangepaste snelheid en toeteren.
Daarnaast werden ook de camerabeelden achteraf geanalyseerd. Op basis daarvan werden er bijkomend 3 PV’s opgemaakt voor het laten spinnen van autobanden. Die PV’s werden over gemaakt aan het parket. De bestuurders zullen gedagvaard worden en zullen zich moeten verantwoorden voor de politierechtbank. Straffen kunnen daarbij gaan van het intrekken van het rijbewijs tot mogelijke inbeslagname van het voertuig.
En voor wat de vechtpartij betreft, is er een PV opgesteld inzake opzettelijke slagen en verwondingen, dat ook aan het parket overgemaakt werd.
Hoe kijkt de burgemeester naar het vergoeden van de handelaars die hun zaak hebben moeten sluiten door de escalatie? Is er de moeite gedaan om te inventariseren over welke aantallen het ging? Heeft de stad een budget voor compensaties voorzien? Zoja, zal ze die verhalen op de overtreders?
Uiteraard betreuren we het dat enkele handels- en horecazaken omwille van deze situatie hun deuren sloten. We gaan daarin niet compenseren vanuit het stadsbestuur, maar er is op onze vraag vanuit de Dienst Economie wel heel wat nazorg gebeurd naar de betrokken handels- en horecazaken toe.
Zo was er daags na het voorval al onderling contact en vond ondertussen ook een overleg plaats met een zestal handelaars, in aanwezigheid van schepen van economie Vandeurzen, de dienst economie, de wijkmanager en een vertegenwoordiging van Politiezone Carma.
In dat overleg werd uitvoerig teruggekoppeld over die bewuste aanpak, zoals we dat ook in deze interpellatie gedaan hebben.
Daarnaast vernamen we in dat overleg ook verdere algemene verzuchtingen over overlast en hinder op de Stalenstraat. Een probleem dat ons gekend is en waar we al langer op inzetten. Het gaat dan vooral over klachten over het racen of hard optrekken van wagens, het op één of twee wielen door de straat rijden van moto’s en quads en andere onveilige verkeerssituaties.
In opvolging daarvan werden er de afgelopen dagen overigens weer extra controles uitgevoerd op de Stalenstraat. Zo was er op zondag 11 juni nog een actie tussen 14 en 18 uur. Daarbij werden 450 voertuigen gecontroleerd op snelheid, waarvan er tien te snel reden. Daarnaast werden 45 bestuurders aan een sampling inzake alcohol onderworpen. Voorts nog enkele PV’s en Onmiddellijke Innigen (OI) voor een opgefokte bromfiets (1 PV), een niet-gekeurd voertuig (1 PV en 1 OI), het niet dragen van een veiligheidsgordel (1 PV en 2 OI’s), het niet naleven van bijzondere voorwaarden (1PV) en het gebruik van de GSM (1 OI).
Ook afgelopen zaterdag werd er gecontroleerd en opgetreden. Ook daar 2 PV’s voor opgefokte brommers en 2 OI’s voor onaangepaste snelheid. Verder nog:
En we nemen ineens ook al extra maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen op de Stalenstraat. Nog voor de zomer wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 km/u. En er komen extra verkeersvertragende maatregelen. Zo willen we het hinderlijk verkeer aanpakken in deze winkelstraat, waar rustverstoorders niet thuis hoen. Daarom blijven we ook extra controleren, zodat we overtreders sneller én vaker kunnen beboeten. Uiteraard zullen we deze nieuwe maatregelen op regelmatige tijdstippen evalueren om het effect ervan te meten.
Is de burgemeester tevreden van zijn voorbereiding van 28 mei en heeft de burgemeester op geen enkel moment de noodzaak gevoeld om bij te sturen?
Ja. Ik ben tevreden over de wijze waarop de politie dit grondig heeft voorbereid.
En neen. Ik heb niet de noodzaak gevoeld om bij te sturen. De politie heeft me continu op de hoogte gehouden over hun aanpak. De hele actie – van start tot einde – duurde overigens minder dan twee uur. De aanpak heeft geleid tot een snelle de-escalatie waarbij er nooit een grote dreiging is uitgegaan voor de openbare orde of voor geweld.
Ik heb daarbij het volste vertrouwen in onze mensen op het terrein, die daartoe de nodige specifieke opleidingen gekregen hebben om op het terrein een correcte risico-analyse te maken en die dat goed gedaan hebben.
wo 21/06/2023 - 15:19Binnenkort worden werkzoekenden in Genk verplicht aan het werk gezet voor 1,30 euro per uur bovenop de werkloosheidsuitkering. “Dit ruikt naar dwangarbeid binnen de overheid. Alle buitenlandse voorbeelden hebben ondertussen aangetoond dat dit dwangsysteem niet leidt naar duurzame jobs”,
Uitkeringsgerechtigde werklozen die minstens twee jaar werkloos zijn, zullen worden tewerkgesteld op zogenaamde ‘leerwerkplekken’. Hiervoor krijgen jullie vanuit het Vlaams Gewest subsidies.
Genk mag dan bij mijn weten de eerste zijn die dit zou invoeren Blijkt dat niet alle gemeenten hiervoor warm lopen :slechts een op de vier gemeenten heeft ingetekend op de Vlaamse oproep.”
Bijvoorbeeld in Turnhout horen we “We zoeken liever naar structurele oplossingen waarbij de werkzoekende duurzaam aan de slag kan.
Als u mij vraagt mijnheer de burgemeester dan is dit een nieuwe vorm van sociale dumping, waar niemand beter van wordt. Als die jobs er zijn, waarom worden ze dan niet opengesteld als volwaardige jobs?”
Alle initiatieven in het buitenland om verplichte gemeenschapsdienst voor een uitkering en een habbekrats in te voeren hebben niet geleid tot duurzame jobs. Het enige wat een verplichte gemeenschapsdienst doet, is correct betaalde jobs verdringen. Er is het bekende voorbeeld in Nederland van straatveger Harry uit Den Haag wiens job eerst werd wegbezuinigd door de gemeente. Drie jaar later jaren moest hij op zijn 63 in het statuut van geactiveerde werkloze exact dezelfde straten vegen als voordien, maar dan voor enkele honderden euro’s minder.
“Waarom zouden lokale besturen nog degelijke jobs voorzien in de groendienst, bij de loketten, als je mensen ook gratis kan inschakelen? Dit is een hellend vlak voor de arbeidsmarkt, waar vakbonden en experten zich al uitgebreid tegen uitgesproken hebben”,
Ik hoor dat het acod jullie reeds heeft aangeschreven hierover, maar ze hebben nog geen antwoord gehad moest ik jullie aan laten herinneren.
“Het is een slinkse herinvoering van dwangarbeid die georganiseerd wordt door de overheid en die werknemers tegen elkaar opzet” horen we bij de vakbonden.
“Met dit beleid doen jullie voluit mee aan de stigmatisering van mensen die het al heel moeilijk hebben”
“Het legt de schuld bij het individu, dat met werkstraffen op de arbeidsmarkt moet worden gejaagd. Dat er al jaren een tekort is aan werkbare en correct betaalde jobs in de bodem van de arbeidsmarkt, daar gebeurt niks aan. Het gaat hier immers niet enkel om de mensen die na twee jaar werkloosheid in verplichte gemeenschapsdienst terechtkomen. Het gaat om de stok waarmee men duizenden anderen werklozen duwt om snel eender welke job aan te nemen, ook als die niet kwalitatief, werkbaar of menselijk betaald is.”
Het is bovendien arbeid die verboden is door het Europees Verdrag van de Mensenrechten, artikel 4. Conventie 29 van de Internationale Arbeidsorganisatie. Handvest van de grondrechten van de EU, art 15. Universele Verklaring van de mensenrechten, art 23.”
De regie voor de verplichte dienstverlening zit bovendien niet bij de VDAB, waar elke arbeidsmiddelaar nog zelf kan oordelen of men een cliënt in een traject steekt. “Voortaan komt de regie bij de lokale besturen, en die zullen voor een grote push zorgen want als zij niet al hun leerwerkplaatsen invullen, dan verliezen ze de volledige subsidie”
“Er gaat dus een enorm grote druk komen op de partners die dit moeten uitvoeren.”
Het gaat om een dossier dat rechts in de Vlaamse regering erdoor heeft geduwd. Het is bijzonder verontrustend dat dit dossier kan rekenen op de steun van het Genks stadsbestuur.
Daarom enkele vragen.
1)Voor welke functies zien jullie dit in te voeren.
2)En volgen jullie onze argumentatie en trekken jullie deze beslissing om gemeenschapsdienst in te voeren terug?
De ‘gemeenschapsdienst’ is één van de vele instrumenten die ingezet kunnen worden om langdurig werklozen en mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt richting werk toe te leiden. Het is zeker geen verplichting, laat staan een vorm van dwang-arbeid.
De gemeenschapsdienst is een vorm van werkervaringstraject, waarbij de werkloze de mogelijkheid krijgt gedurende zes maanden minimaal 32 en maximaal 64 uren per maand werkervaring op te doen. En dit binnen een lokale overheid of een vzw. De werkloze krijgt daarvoor een, weliswaar beperkte, vergoeding bovenop zijn of haar reguliere uitkering.
Stad Genk heeft ervoor gekozen om, bij wijze van test, in te stappen in het systeem van de gemeenschapsdiensten, zoals beslist in het schepencollege van 7 maart jl., waarbij er drie plekken op de sportdienst ter beschikking worden gesteld. De stad zal daarnaast ook één mentor de opleiding laten volgen om de kandidaten op de gepaste wijze te begeleiden. De medewerkers zullen binnen dienst sport o.a. mee ondersteunen in onderhoud en toezicht.
Als stad zijn we continu op zoek naar nieuwe methodieken om mensen te activeren. We zien dit dan ook als een mogelijk voortraject vanuit ons werkstation.
De praktische organisatie van de gemeenschapsdiensten is door de VDAB via een tenderprocedure voor Genk toegewezen aan Randstad Risesmart. Zij zullen de kandidaten die door de VDAB doorverwezen worden screenen en toeleiden naar de voor hen meest geschikte vorm van traject in de richting van duurzame tewerkstelling en zelfredzaamheid.
wo 21/06/2023 - 15:12Er is een hoog gevoel van onveiligheid in de buurt van de kerk van Termien. Hoe gaat de stad de veiligheidsbeleving verhogen?
Je ziet wat je ziet aan het voormalige veilige kerkplein van Termien. Maandagavond wordt het vuilnis opgehaald, de daaropvolgende dagen worden er zakken geplaatst in afwachting van ophaling. En dit in de nabijheid van ondergrondse containers. Het zicht is schandelijk, het is een ministort. Dit toont weinig respect voor de omgeving. Bij aanspreken van de vervuilers is er duidelijk een taal en kennisprobleem. Nieuw Dak moet de bewoners educatief bijsturen.
Aan het horecaplein wordt de gezellige sfeer verstoord door nachtelijke herrieschoppers, met druggebruik. De cannabisgeur is waarneembaar, dit verscholen achter de klimopzuilen en een foodtruck. Dit alles met veel verkeerstrafiek naar de achterliggende stegen, vaak met een step. Voor de buurt is het puur drugstoerisme.
De buurt vraagt maatregelen om de veiligheid te verhogen!
Hoe gaat de stad de veiligheidsbeleving verhogen?
Het hoog gevoel van onveiligheid is gekend bij ons, onze diensten en bij politiezone CARMA. Ook raadsleden Mustafa Harraq en Annita Laporte spraken me er al over aan en stuurden me een mailtje daarover. Er zijn dan ook al diverse initiatieven ondernomen vanuit verschillende invalshoeken.
Uiteraard is onze wijkmanager op de hoogte en krijgt ook hij inderdaad signalen vanuit de buurtbewoners dat er drugs gedeald en gebruikt wordt. Bewoners zien jongeren via de paadjes het bos in- en uitwandelen. We vragen de bewoners dit soort zaken steeds rechtstreeks aan de politie te melden.
Vanuit de buurt zijn er ook wel wat verdachtmakingen naar de foodtruck, die er wraps verkoopt. De foodtruck beschikt alvast over de nodige vergunningen, maar de berichten hierover werden ook overgemaakt aan de politie voor verdere opvolging en controle.
Bij Politiezone Carma staat de wijk Termien bij de operationele teams gemarkeerd als een hotspot, wat impliceert dat er gericht toezicht moet worden uitgevoerd tijdens hun patrouilles. Zo werden er dit jaar in Termien reeds 88 toezichten en controles uitgevoegd (in 2022 waren er dat 151). Meer specifiek worden er voor wat de locatie aan de kerk betreft controles voorzien door zowel anonieme als geüniformeerde patrouilles. Dit alles heeft ook geleid tot verder onderzoek. Er loopt een gerechtelijk onderzoek naar ‘handel in verdovende middelen’, maar daar kan momenteel om politionele redenen en gelet op het geheim van het onderzoek geen verdere info over gedeeld worden.
Nog vanuit Politiezone Carma is uiteraard ook de wijkagent op de hoogte en alert voor de problematiek. Hij staat onder meer in voor verdere beeldvorming en opvolging van eender welke vorm van overlast. Buurtbewoners mogen steeds met hem contact opnemen met eventuele vragen of bezorgdheden.
Om alle nuttige informatie, meldingen en vaststellingen te coördineren is er binnen de politie wekelijks een operationeel overleg tussen de verschillende functionaliteiten zodat het dossier nauw opgevolgd kan worden.
Met betrekking tot de rol van het buurtwerk:
Omdat het samenleven in de sociale woningen van het Klooster tussen de jonge gezinnen enerzijds en de senioren anderzijds niet vlekkeloos verloopt, zijn er vanuit het buurtwerk en wijkteam een viertal buurtbabbels en activiteiten geweest met bewoners van het Klooster. In het wijkteam zijn verschillende actoren betrokken, zoals Campus O3, de wijkmanager, Gigos, buurtopbouwwerk en Dienstencentrum Ter Hooie. Er is van daaruit een goede connectie opgebouwd met de bewoners van het Klooster. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets misloopt, maar het betekent wel dat we kort op de bal kunnen spelen bij klachten of meldingen.
In een volgende bijeenkomst van het wijkteam bekijkt de wijkmanager met de wijkpartners hoe we aan de slag kunnen gaan met dit onveiligheidsgevoel in de buurt van de kerk. Die aanpak zal ook worden afgestemd met de wijkpolitie en de dienst veiligheid.
Gezien er heel wat nieuwe bewoning is op de Rozenkranslaan, bekijken we ook met het buurtwerk of we daar in de toekomst een buurtbabbel kunnen inplannen.
En meer specifiek voor wat de sluikstortproblematiek betreft:
Vanuit Gebiedsgerichte Werking kregen we hier tot op heden weinig meldingen over. Enkel op een recente buurtactiviteit (18/6) gaven enkele bewoners aan dat het waarschijnlijk om te vroeg buiten gezette afvalzakken ging (vermoedelijk mee veroorzaakt doordat mensen omwille van het warme weer hun afval niet meer binnen kunnen/willen stockeren). Ook uit eigen observaties van de wijkmanager en de gemeenschapswachten blijkt de situatie mee te vallen.
Binnen het nieuwe woonproject van Nieuw Dak organiseren de maatschappelijk werker en de wijkmeester van Nieuw Dak op regelmatige tijdstippen overleg met bewoners van het klooster, waartoe de ondergrondse containers behoren. We nemen de bemerking rond sluikstort alleszins mee in dat overleg en het contact met de inwoners.
wo 21/06/2023 - 15:19