Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

2023_GEM_00174 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het parkeren, met ingang van 1 juli 2023 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 20/06/2023 - 20:15 Limburghal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Jan Bergmans; Nawal Farih; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Andy Reemers; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Chris Janssens; Zuhal Demir; Laura Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GEM_00174 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het parkeren, met ingang van 1 juli 2023 - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Ria Grondelaers, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Jan Bergmans, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Nuzbiye Cifci, Andy Reemers, Hilde De Wilde
Stemmen voor 23
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Nuzbiye Cifci, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 11
Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Jan Bergmans, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Andy Reemers, Anna Boey, Gaby Colebunders, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GEM_00174 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het parkeren, met ingang van 1 juli 2023 - Goedkeuring 2023_GEM_00174 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het parkeren, met ingang van 1 juli 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad stelde op 21 april 2020 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor het parkeren met ingang van 1 mei 2020”. Op 28 september 2021 werd, op basis van artikel 4, §7 van het retributiereglement, door het college van burgemeester en schepenen een aanvullend tarief voor het parkeren op het maaiveld van Campus Portavida goedgekeurd; deze beslissing werd als addendum toegevoegd aan het retributiereglement.

Argumentatie

De samenwerking met concessiehouder THV Parkeren on-street Genk (THV POG) zal aflopen op 30 juni 2023. Op 19 juli 2022 (2022_CBS_02380) besliste het college van burgemeester en schepenen om de parkeerhandhaving in eigen beheer uit te voeren en hiervoor het plan van aanpak met concrete timing en budgettering uit te werken. Sedertdien zijn er diverse voorbereidende stappen gezet in functie van deze transitie, waaronder de  afroep binnen de raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving (gemeenteraad 20 september 2022, 2022_GEM_00222), en – voor de parkeercomponenten die we niet via deze raamovereenkomst kunnen afroepen – de gunning van de opdracht “Raamovereenkomst mbt parkeren in Genk” (gemeenteraad 18 oktober 2022, 2022_GEM_00252, en CBS 7 februari 2023, 2023_CBS_00432).

Deze transitie naar de parkeerhandhaving in eigen beheer heeft geen impact op het parkeerbeleid van stad Genk; de bestaande retributietarieven worden evenmin gewijzigd.

Desalniettemin worden in voorliggend dossier, in het kader van een grondig nazicht van het retributiereglement voor parkeren, onder meer een aantal tekstuele aanpassingen en inhoudelijke verduidelijkingen, incl. de verwijzing naar de nieuwe informatie- en contactgegevens, ter goedkeuring voorgelegd. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de voornaamste wijzigingen:

  • Artikel 1-2: verduidelijking en aanvulling van het toepassingsgebied en de retributieplichtige;
  • Artikel 3: verduidelijking dat – wanneer de door het parkeerrecht bepaalde termijn overschreden wordt – de forfaitaire retributie (“dagtarief”) wordt aangerekend bovenop de retributie van het verstreken parkeerrecht; uitbreiding van de forfaitaire retributie naar de parkeergebouwen, gezien dit in uitzonderlijke gevallen toepasselijk kan zijn;
  • Artikel 4: verduidelijking van de modaliteiten inzake de vrijstellingen voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap en voor deelwagens van professionele aanbieders; verduidelijking van de bevoegdheid van het college voor burgemeester en schepenen inzake het aanduiden van de diensten voor gezinszorg categorie 2 en de bepaling van het contingent aan nummerplaten per dienst voor gezinszorg categorie 1 en 2 (incl. toepassing aangepaste terminologie uit artikel 15 §3);
  • Artikel 6: aanvulling van de modaliteiten inzake de betaling van de retributie, waarbij als algemeen principe de contante betaling geldt (i.e. onmiddellijke betaling); voor het dagtarief en de rekeningkaart moet er betaald worden binnen de termijn voorzien op de betalingsuitnodiging of factuur; bij gebrek aan contante betaling wordt voor de retributie van de parkeerabonnementen en -vergunningen, de uitrijtickets en de overige aan het parkeren gerelateerde diensten een factuur toegezonden; bij niet-betaling wordt de algemeen geldende werkwijze inzake het debiteurenbeheer van Groep Genk gevolgd;
  • Artikel 7: verduidelijking van de modaliteiten inzake het betalend parkeerrecht; verduidelijking dat voor parkeerplaatsen met een oplaadpunt voor een elektrische wagen dezelfde principes inzake het gratis en betalend parkeerrecht gelden als voor reguliere parkeerplaatsen, tenzij anders geldende bepalingen op de signalisatie;
  • Artikel 8: verduidelijking van de modaliteiten inzake de parkeersessies in de zones voor kortparkeren;
  • Artikel 9: verduidelijking van de modaliteiten inzake de parkeersessies in de zones voor langparkeren; gezien de zone “grindparking-stationsomgeving Genk” als afzonderlijke zone wordt beschouwd, wordt deze ook expliciet opgenomen;
  • Artikel 10: verduidelijking van de modaliteiten inzake de parkeersessies in de blauwe zones;
  • Artikel 12: verduidelijking van de modaliteiten inzake de bewonersvergunning;
  • Artikel 13: verduidelijking van de modaliteiten inzake de werknemers- en ondernemersvergunning;
  • Artikel 15: verduidelijking inzake enerzijds de individuele parkeervergunning voor hulpverleners en anderzijds de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg “categorie 1” en “categorie 2”, waarbij aan de hand van duidelijkere terminologie het onderscheid tussen en de modaliteiten inzake deze types van parkeervergunningen helder worden beschreven;
  • Artikel 17: toevoeging van retributies voor het aanmaken en programmeren van de badge voor een parkeerabonnement “kantoor” of “24/7”, oplaad- of rekeningkaart: deze retributies zijn dezelfde als degene die hiervoor in het verleden werden aangerekend door (en voor rekening van) de concessiehouder; toevoeging van de algemene modaliteiten inzake parkeerabonnementen, oplaad- en rekeningkaarten;
  • Artikel 18: door toevoeging van de term “uitsluitend” wordt verduidelijkt dat enkel door houders van een geldig parkeerabonnement “kantoor” of “24/7” kan geparkeerd worden in de aangegeven abonnementszones (en dus bijvoorbeeld niet door bewoners of bezoekers);
  • Artikel 19: toevoeging van de modaliteiten inzake de oplaad- en rekeningkaarten en de uitrijtickets, overeenkomstig de geldende werkwijze in Parkeergebouw Portavida (“P1”) en Parkeergebouw Toermalien (“P2”), geëxploiteerd door resp. AGB Genk en OCMW Genk; verduidelijking dat het halfuurtarief “tarief B” enkel geldig is voor houders van een oplaad- of rekeningkaart.

Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2023.

Juridische grond

  • Grondwet, artikels 170 en 173;
  • Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd;
  • Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
  • Ministerieel Besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart, zoals gewijzigd;
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Decreet van 16 mei 2008 en latere wijzigingen, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, hoofdstuk V/1;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • De geldende politieverordening betreffende de innamevergunning en het in gebruik nemen van het openbaar domein, gemeenteraad 20 maart 2008;
  • De gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2013 met betrekking tot het vastleggen van de randvoorwaarden betreffende de bewonerskaart in de blauwe zone;
  • De geldende aanvullende verkeersreglementen aangaande het betalend parkeren in het centrum van Genk, het betalend parkeren in de bovenlokale handelsstraten, het instellen van een bijzondere parkeerregeling voor bewoners van Genk, bezitter van een trekker; en aanpassingen aan de geldende blauwe zones;
  • Het geldende reglement aangaande de parkeermodaliteiten en -abonnementen in de diverse parkeergebouwen in Genk.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor het parkeren – hoofdstuk 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • Titel: schrapping “, met ingang van 1 maart 2021”;
  • Artikel 1: vervanging “op de plaatsen” door: “voor het gebruik van parkeerplaatsen”; toevoeging na “door stad Genk”: “, en voor de parkeervergunningen, parkeerabonnementen, uitrijtickets, en de overige aan het parkeren gerelateerde diensten”;
  • Artikel 2 §1: toevoeging na “geldt de retributie”: “voor het gebruik van parkeerplaatsen”;
  • Artikel 2 §2: toevoeging na “verschuldigd door de”: “aanvrager en/of de”;
  • Artikel 3 §1: vervanging “Villardel” door: “De Villardel”; toevoeging na “-abonnementen”: “, uitrijtickets en de overige aan het parkeren gerelateerde diensten”;
  • Artikel 3 §2: toevoeging na “hoofdstuk 2”: “of 3”; toevoeging na “dagtarief”: “, bovenop de retributie van het verstreken parkeerrecht”; schrapping: “- Het dagtarief is niet van toepassing in de parkeergebouwen.”; schrapping: “(aangeduid als “tarief 1” op de parkeerautomaten en -informatiedragers)”; vervanging “Het dagtarief kan verder gebruikt worden, binnen de door het parkeerrecht bepaalde termijn, op een andere parkeerplaats in Genk, met uitzondering van de parkeerplaatsen in de parkeergebouwen.” door: “Het dagtarief voor een parkeerplaats op het maaiveld kan verder gebruikt worden, binnen de door het parkeerrecht bepaalde termijn, op een andere parkeerplaats op het maaiveld in Genk. Het dagtarief voor een parkeerplaats in een parkeergebouw kan uitsluitend verder gebruikt worden, binnen de door het parkeerrecht bepaalde termijn, in hetzelfde parkeergebouw.”;
  • Artikel 4 §2 titel, eerste punt en tweede punt: vervanging “beperking” door: “handicap”;
  • Artikel 4 §2 tweede punt: vervanging “uitsluitend na registratie van de nummerplaat bij de concessiehouder” door: “in iedere blauwe zone, uitsluitend na aanvraag van een parkeervergunning voor personen met een handicap bij de Dienst Parkeren”; vervanging “Informatie over de concessiehouder wordt opgenomen op de parkeerinformatiedragers en/of op de stedelijke website.” door: “Meer informatie is te vinden op https://www.genk.be/parkeren.”; toevoeging: “- Tijdens het parkeren moet de parkeerkaart voor personen met een handicap, zichtbaar gelegd worden op de binnenkant van de voorruit of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig. - De parkeerkaart voor personen met een handicap, evenals de verkregen parkeervergunning, zijn strikt persoonlijk. Enkel de aanvrager kan er van gebruik maken. Bij misbruik van de parkeervergunning voor personen met een handicap wordt deze onmiddellijk stopgezet. Het misbruik van de parkeerkaart kan gesanctioneerd worden via een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS).”;
  • Artikel 4 §3: toevoeging: “Meer informatie is te vinden op https://www.genk.be/parkeren.”; 
  • Artikel 4 §4: vervanging “mag een deelwagen die herkenbaar is aan het logo van de aanbieder, onbeperkt en gratis parkeren. Aan de deelwagen wordt tevens een bewonersvergunning (niet-betalende zone) gekoppeld” door: “mogen enkel deelwagens van professionele aanbieders, herkenbaar aan het logo, onbeperkt en gratis parkeren; op iedere parkeerplaats op het maaiveld, zowel in de betalende als in de blauwe zones, met uitzondering van voorbehouden parkeerplaatsen, mogen deelwagens van professionele aanbieders onbeperkt en gratis parkeren”;
  • Artikel 4 §5: vervanging “stad” door: “Groep”; toevoeging na “retributie”: “, uitsluitend na registratie van de nummerplaat bij de Dienst Parkeren”;
  • Artikel 4 §7: vervanging “§ 4: de Genkse zorg- en/of hulpverleningsorganisaties aanduiden, en het contingent aan nummerplaten bepalen” door: “§ 3: de diensten voor gezinszorg categorie 2 aanduiden, en het contingent aan nummerplaten per dienst voor gezinszorg categorie 1 en 2 bepalen”;
  • Artikel 5 titel: toevoeging: “en aansprakelijkheid”;
  • Artikel 5 §1: schrapping: “of de concessiehouder”;
  • Artikel 5 §2: vervanging “Noch het stadsbestuur, noch de concessiehouder kunnen” door: “Stad Genk kan niet”;
  • Artikel 6 §1: toevoeging na “artikel 3 § 2”: “en bij gebruik van een rekeningkaart overeenkomstig artikel 19 § 2”; vervanging “, de stedelijke website en/of de website van de concessiehouder” door: “en/of op https://www.genk.be/parkeren. Het is mogelijk dat de parkeerautomaten geen of beperkte teruggavemogelijkheden voorzien bij cash betaling”; 
  • Artikel 6 §2: toevoeging: “Er wordt hiervoor geen betalingsuitnodiging op het voertuig geplaatst.”;
  • Artikel 6: schrapping “§ 3. Bij gebrek aan betaling in der minne wordt één herinneringsbrief verstuurd zonder kosten ten laste van de wanbetaler. Indien vervolgens de wanbetaler nog steeds in gebreke blijft, wordt, ten vroegste dertig kalenderdagen na de eerste betalingsuitnodiging, een aanmaning per aangetekende brief verstuurd, verhoogd met een forfaitaire invordering van € 20,00, waarbij eveneens de wettelijke intresten een aanvang nemen. Bij niet-betaling binnen een gestelde termijn van dertig kalenderdagen na de aanmaning per aangetekende brief zal een rechtsvordering voor de vrederechter van het kanton Genk worden ingeleid met een dagvaarding door de gerechtsdeurwaarder.” en vervanging door: “§ 3. Bij gebruik van de rekeningkaart wordt de retributie voor het parkeren betaald binnen de termijn zoals op de factuur vermeld. § 4. Voor de retributie van de parkeerabonnementen en -vergunningen, de uitrijtickets en de overige aan het parkeren gerelateerde diensten wordt, bij gebrek aan contante betaling, een factuur toegezonden; deze dient betaald te worden binnen de termijn zoals op de factuur vermeld. § 5. In geval van niet-betaling beschikt het stadsbestuur, met het oog op de invordering, over de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen voor de onbetwiste en opeisbare retributie; voor de betwiste retributie kan het stadsbestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden. Overeenkomstig het retributiereglement inzake administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, kunnen bij de invorderingsprocedure kosten aangerekend worden.”.

Artikel 2

Het retributiereglement voor het parkeren – hoofdstuk 2 wordt als volgt gewijzigd:

  • Artikel 7 §2: schrapping: “via een automaat”; vervanging “automaat” door: “parkeerautomaten, parkeerinformatiedragers en/of op https://www.genk.be/parkeren”;
  • Artikel 7 §3: schrapping “- Op plaatsen waar een automaat aanwezig is, dient het parkeerrecht gestart/aangekocht te worden volgens de modaliteiten en tarieven vermeld op de automaat. Er moet geen parkeerticket voor een betalende parkeersessie achter de voorruit gelegd worden. Indien de automaat defect is, moet gebruik gemaakt worden van de Europese parkeerschijf waarbij de regelgeving van de Europese parkeerschijf van toepassing is. - Op plaatsen waar een automatisch detectiesysteem aanwezig is, wordt de verschuldigde retributie verstuurd aan de retributieplichtige, volgens de modaliteiten en tarieven vermeld op de aanwezige parkeerinformatiedrager.” en vervanging door: “- Het parkeerrecht wordt gestart/aangekocht door ingave van de nummerplaat volgens de modaliteiten en tarieven vermeld op de parkeerautomaat. Er moet geen parkeerticket voor een betalende parkeersessie achter de voorruit gelegd worden. - Indien de parkeerautomaat defect is, moeten de instructies zoals vermeld op de parkeerautomaat, parkeerinformatiedrager en/of op https://www.genk.be/parkeren, gevolgd worden.”;
  • Artikel 7: schrapping “§ 4. Het is mogelijk dat de automaten geen of een beperkte terugbetalingsmogelijkheid bij overbetaling voorzien.” en vervanging door: “§ 4. Voor parkeerplaatsen met een oplaadpunt voor een elektrisch wagen gelden dezelfde principes inzake het gratis en betalend parkeerrecht als voor reguliere parkeerplaatsen, tenzij anders geldende bepalingen vermeld op de signalisatie.”;
  • Artikel 8 §1: toevoeging eerste punt: “- Elke parkeersessie in een zelfde zone is beperkt tot maximum 90 minuten.”; 
  • Artikel 8 §1 tweede punt: toevoeging na “kalenderdag,”: “dit gratis parkeerrecht wordt toegekend”;
  • Artikel 8 §1 derde punt: schrapping: “(“tarief 2”)”; toevoeging: “Dit betalend parkeerrecht wordt toegekend overeenkomstig de bepalingen in art. 7 §3.”;
  • Artikel 8 §1 vierde punt: vervanging “(nieuwe)” door: “nieuwe”; schrapping: “aan tarief 2”; toevoeging: “Dit betalend parkeerrecht wordt toegekend overeenkomstig de bepalingen in art. 7 §3).”;
  • Artikel 8 §2: vervanging “Tarief 2” door: “Tarief 1”;
  • Artikel 9: schrapping: “§ 1. Zone stationsomgeving Bokrijk en zone stationsomgeving Genk: In de stationsomgevingen Bokrijk en Genk geldt een tarief voor langparkeren. Het tarief voor langparkeren bedraagt € 5,00, is ondeelbaar en geeft recht op parkeren gedurende 24 uur (aangeduid als “tarief 3” op de parkeerautomaten en -informatiedragers). § 2. Er kunnen gelijktijdig meerdere parkeerrechten voor langparkeren aangekocht worden voor aansluitende periodes van telkens 24 uur. § 3. Het parkeerrecht voor langparkeren is enkel geldig in de stationsomgeving waar het parkeerrecht is aangekocht.” en vervanging door: “§ 1. Het tarief voor langparkeren wordt vastgesteld als volgt: - Elke parkeersessie is beperkt tot maximum 24 uur. - Dit betalend parkeerrecht wordt toegekend overeenkomstig de bepalingen in art. 7 §3. - Er kunnen gelijktijdig meerdere parkeerrechten voor langparkeren aangekocht worden voor aansluitende periodes van telkens 24 uur, voor maximaal 10 dagen. - Iedere parkeersessie kan verder gebruikt worden, binnen de door het parkeerrecht bepaalde termijn, op een andere parkeerplaats in binnen dezelfde zone voor langparkeren. § 2. Zone stationsomgeving Bokrijk, zone stationsomgeving Genk en zone grindparking-stationsomgeving Genk: Tarief 3 bedraagt € 5,00 per 24 uur.”;
  • Artikel 10 §1: vervanging “Indien er geparkeerd wordt in een zone waar het gebruik van de Europese parkeerschijf verplicht is, dient deze correct ingesteld en zichtbaar en leesbaar aangebracht te worden” door: “Van maandag tot en met zaterdag, van 9u00 tot 18u00, behoudens anders geldende bepalingen vermeld op de signalisatie, wordt het parkeerrecht in de blauwe zone verkregen door de Europese parkeerschijf correct ingesteld en zichtbaar en leesbaar aan te brengen”;
  • Artikel 11 §1: toevoeging na “de datum van”: “de goedkeuring van”;
  • Artikel 11 §2: vervanging “concessiehouder” door: “Dienst Parkeren”; schrapping: “Informatie over de concessiehouder wordt opgenomen op de parkeerinformatiedragers en/of op de stedelijke website.”;
  • Artikel 11: toevoeging: “§ 3. Een parkeervergunning, met uitzondering van de trekkersvergunning, wordt enkel uitgereikt voor voertuigen die vallen onder categorie M1 en N1 volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.”;
  • Artikel 12 §1: vervanging “wijkbewoner” door: “bewoner”; schrapping: “binnen een aanvaardbare afstand van zijn woning,”; vervanging “wijk” door: “bewonerszone”;
  • Artikel 12: schrapping “§ 6. Er wordt enkel een bewonersvergunning uitgereikt voor voertuigen die vallen onder categorie M1 en N1 volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.” en vervanging door: “§ 6. Houders van een bewonersvergunning betalende zone Centrum hebben de keuze uit een van de daartoe voorziene parkeerzones.”;
  • Artikel 12 §7: vervanging “eigenaar van het ingeschreven voertuig” door: “inschrijvingsbewijs van het voertuig waaruit het eigenaarschap van 1 van de bewoners blijkt”; vervanging “bewijs” door: “attest”;
  • Artikel 13 §1: toevoeging: “Ieder persoon werkzaam in de betalende zone Centrum kan één werknemersvergunning aanvragen.”;
  • Artikel 13 §2: vervanging “gevestigd” door: “waarvan de vestiging gelegen is”; schrapping: “aangeduide”;
  • Artikel 13: toevoeging: “§ 5. De aanvrager van een werknemersvergunning moet volgende zaken kunnen aantonen: - inschrijvingsbewijs van het ingeschreven voertuig; - indien leasewagen: attest dat aanvrager gebruik maakt van het ingeschreven voertuig waarvoor een werknemersvergunning wordt aangevraagd; - een ingevuld werkattest van maximaal 1 week oud op datum van de aanvraag. § 6. De aanvrager van een ondernemersvergunning moet volgende zaken kunnen aantonen: - inschrijvingsbewijs van het ingeschreven voertuig; - indien leasewagen: attest dat aanvrager gebruik maakt van het ingeschreven voertuig waarvoor een ondernemersvergunning wordt aangevraagd; - een ingevuld werkattest van maximaal 1 week oud op datum van de aanvraag.”;
  • Artikel 13: aanpassing nummering paragraaf 5 naar 7;
  • 3.4. titel: vervanging “HULPVERLENERSVERGUNNING EN VERGUNNING VOOR DIENSTEN VOOR GEZINSZORG” door: “INDIVIDUELE PARKEERVERGUNNING VOOR HULPVERLENERS EN PARKEERVERGUNNING VOOR DIENSTEN VOOR GEZINSZORG”;
  • Artikel 15 titel: vervanging “hulpverlenersvergunning en vergunning voor diensten voor gezinszorg” door: “individuele parkeervergunning voor hulpverleners en de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg”;
  • Artikel 15 §1: vervanging “hulpverlenersvergunning” door: “individuele parkeervergunning voor hulpverleners”;
  • Artikel 15 §2: vervanging “hulpverlenersvergunning” door: “individuele parkeervergunning voor hulpverleners”; vervanging “, en uitsluitend na registratie van de nummerplaat bij de concessiehouder. Per hulpverlenersvergunning” door: “. Per individuele parkeervergunning voor hulpverleners”; schrapping: “Informatie over de concessiehouder wordt opgenomen op de parkeerinformatiedragers en/of op de stedelijke website.”;
  • Artikel 15: schrapping “§ 3. De voorwaarden en procedure om een individuele hulpverlenersvergunning te verkrijgen, zijn te raadplegen op de website https://www.eerstelijnszone.be/eerstelijnszone-Kemp-en-Duin. § 4. Voertuigen van personeelsleden van diensten voor gezinszorg erkend door de Vlaamse overheid en werkzaam in Genk, en voertuigen van personeelsleden van zorg- en/of hulpverleningsorganisaties werkzaam in Genk en aangeduid door het college overeenkomstig artikel 4 § 7, mogen onbeperkt en gratis parkeren op alle betalende maaiveld parkeerplaatsen, behalve indien deze zijn voorbehouden voor een andere doelgroep, en in Parkeergebouw Portavida (“P1”) en Parkeergebouw Toermalien (“P2”), geëxploiteerd door resp. AGB Genk en OCMW Genk. Dit kan uitsluitend na registratie van de nummerplaat bij de concessiehouder: per personeelslid kan maximaal één nummerplaat geregistreerd worden; per organisatie kan maximaal een vooraf afgesproken contingent aan nummerplaten geregistreerd worden (dit contingent kan jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd worden overeenkomstig artikel 4 § 7). Informatie over de concessiehouder wordt opgenomen op de parkeerinformatiedragers en/of op de stedelijke website.” en vervanging door: “§ 3. De parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg is van toepassing op 2 categorieën: - “categorie 1”: diensten voor gezinszorg die erkend zijn door de Vlaamse overheid; - “categorie 2”: andere diensten voor gezinszorg die instaan voor het leveren van zorg- en/of hulpverlening aan inwoners van Genk. § 4. Houders van een parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg categorie 1 mogen onbeperkt en gratis parkeren op alle betalende parkeerplaatsen, behalve indien deze zijn voorbehouden voor een andere doelgroep, en in Parkeergebouw Portavida (“P1”) en Parkeergebouw Toermalien (“P2”), geëxploiteerd door resp. AGB Genk en OCMW Genk. Houders van een parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg categorie 2 mogen onbeperkt en gratis parkeren op alle betalende parkeerplaatsen, behalve indien deze zijn voorbehouden voor een andere doelgroep. § 5. De aanvraag voor de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg moet gebeuren door de organisatie; individuele aanvragen worden niet behandeld. De aanvragende organisatie moet volgende zaken kunnen aantonen: - verklaring dat de hulpverlener bij de organisatie tewerkgesteld is; - per hulpverlener: één nummerplaat; - verklaring op eer uitgaande van de hulpverlener. § 6. Overeenkomstig artikel 4 §7 duidt het college van burgemeester en schepenen diensten voor gezinszorg categorie 2 aan die in aanmerking komen voor de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg, en bepaalt het college het contingent aan nummerplaten per dienst voor gezinszorg categorie 1 en 2. Tegen de beslissing van het college kan geen beroep aangetekend worden. § 7. De voorwaarden en procedure om een individuele hulpverlenersvergunning of een parkeervergunning voor hulpverleningsorganisaties of diensten voor gezinszorg te verkrijgen, zijn te raadplegen op de website https://www.genk.be/parkeren. § 8. De individuele parkeervergunning voor hulpverleners of de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg is geldig voor een periode van 1 jaar. De vergunning dient jaarlijks te worden aangevraagd. § 9. De individuele parkeervergunning voor hulpverleners of de parkeervergunning voor diensten voor gezinszorg wordt uitgereikt voor het uitvoeren van huisbezoeken. Bij misbruik van de vergunning wordt deze onmiddellijk stopgezet.”.

Artikel 3

Het retributiereglement voor het parkeren – hoofdstuk 3 wordt als volgt gewijzigd:

  • Hoofdstuk 3 titel: vervanging “VILLARDEL” door: “DE VILLARDELL”;
  • Artikel 17 §1: toevoeging na “de datum van”: “de goedkeuring van”;
  • Artikel 17 §2: vervanging “concessiehouder” door: “Dienst Parkeren”;
  • Artikel 17: toevoeging: “§ 5. Een parkeerabonnement “kantoor” of “24/7”, een oplaadkaart of rekeningkaart wordt verstrekt onder de vorm van een badge. De retributie voor de aanmaak en programmatie van de badge wordt vastgesteld als volgt: - aanmaak en programmatie van de badge: € 7,50; - aanmaak en programmatie van een nieuwe badge na verlies: € 25,00; - aanmaak en programmatie van een extra badge: € 25,00. § 6. Aan het parkeerabonnement “kantoor” of “24/7” en de rekeningkaart kunnen twee nummerplaten gekoppeld worden (er kan maar met één nummerplaat tegelijkertijd geparkeerd worden). Aan de oplaadkaart wordt één nummerplaat gekoppeld. § 7. De oplaadkaart of rekeningkaart geldt uitsluitend voor het parkeren in het betreffende parkeergebouw, waarvoor de kaart wordt aangekocht/bekomen.”;
  • Artikel 18 titel: vervanging “Villardel” door: “De Villardell”;
  • Artikel 18 §1: vervanging “Villardel, kan” door: “De Villardell kan uitsluitend”;
  • Artikel 19 §1: toevoeging: “In de overige parkeerzones kan geparkeerd worden door het gebruik van een geldig parkeerabonnement “kantoor” of “24/7”, een uitrijticket, of door aankoop van een parkeerrecht via tarief A of tarief B.”;
  • Artikel 19: schrapping “§ 2. In de overige parkeerzones kan geparkeerd worden door het gebruik van een geldig parkeerabonnement “kantoor” of “24/7”, of door aankoop van een parkeerrecht via tarief A of tarief B. Tarief B geldt uitsluitend voor werknemers (en desgevallend bezoekers, cursisten, occasioneel personeel, e.d.) / partners ZOL (door ZOL aangeduid), vanaf de 16de gebruiker, na registratie van de nummerplaat bij de concessiehouder.” en vervanging door: “§ 2. Het ZOL of partners van het ZOL (door ZOL aangeduid) kunnen: - voor hun werknemers (en desgevallend bezoekers, cursisten, occasioneel personeel, e.d.) oplaadkaarten of rekeningkaarten aanvragen bij de Dienst Parkeren van stad Genk (via registratie van de nummerplaat); - voor hun sporadische bezoekers uitrijtickets aankopen bij Dienst Parkeren van stad Genk, tegen het vast tarief van € 3,00/uitrijticket ongeacht de effectieve parkeerduur. Een uitrijticket kan slechts 1 maal gebruikt worden.”;
  • Artikel 19 §4: toevoeging na “tarief B”: “(enkel voor houders van een oplaad- of rekeningkaart)”;
  • Artikel 19: schrapping “§ 5. Het is mogelijk dat de automaten geen of een beperkte terugbetalingsmogelijkheid bij overbetaling voorzien.” en vervanging door: “§ 5. Bij verlies van het inrijticket wordt het 24-uurtarief aangerekend.”.

Artikel 4

De raad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het parkeren.

Artikel 5

Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2023.