De tussenkomst m.b.t. de jaarrekening van het AGB wordt samen met die van Stad en OCMW gegeven.
AGB Genk maakt de jaarrekening op volgens de BBC-regelgeving en volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De vaststelling en goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat:
Voor de jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen verloopt de vaststelling en goedkeuring als volgt:
Deze jaarrekening werd tevens aan het nazicht onderworpen van de aangestelde bedrijfsrevisor Van Havermaet.
Stad, OCMW en AGB Genk hebben ervoor gekozen om alle geformuleerde beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties als prioritair te beschouwen.
De jaarrekening 2022 AGB bevat volgende kerncijfers:
De documentatie bij de jaarrekening 2022 is terug te vinden onder deze link.
De gemeenteraad geeft een positief advies voor de vastgestelde Jaarrekening 2022 AGB Genk volgens de BBC-regelgeving en maakt het dossier voor goedkeuring over aan het Agentschap Binnenlands Bestuur als toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad keurt de vastgestelde Jaarrekening 2022 AGB Genk volgens de regelgeving van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen goed en maakt het dossier over voor neerlegging via de Nationale Bank.
Jasper Olaerts (N-VA) bevestigt dat de cijfers goed ogen (positieven AFM), maar ze 'ogen' goed omdat er twee belangrijke gebeurtenissen zijn die daartoe leiden, nl. de belasting op economische bedrijvigheid enerzijds en het zeer ijverig plaatsen van de trajectcontroles. N-VA is tegen die belasting gekant geweest omdat er zuurstof weggenomen wordt daar waar de zuurstof juist gecreëerd moet worden. Wat de trajectcontroles betreft, daar is N-VA niet tegen want het heeft goede resultaten. Maar hij stelt vast dat als deze beide er niet waren, de cijfers ronduit negatief zouden zijn. Er is teveel aan de inkomstenzijde gewerkt i.p.v. aan de uitgavezijde. Beide moeten goed onder controle gehouden worden op een evenwichtige manier.
Marleen Vrancken (N-VA) wil graag aangeven hoe de middelen duurzaam ingezet moeten worden. In de beleidsevaluatie lijtk alsof alle doelstellingen bereikt of bijna bereikt zijn. Er is Corona geweest, maar heel wat project worden doorgeschoven naar de toekomst. De gewone Genkenaar ziet niet veel echte grote investeringen. Ook naar het onderwijs zijn er veel acties stilgevallen (brugfiguren, lege brooddozen, educatieve acties...) terwijl juist vandaag die scholen alle ondersteuning nodig hebben. Wat de bovenlokale handelsstraten betreft, daar is veel in geïnvesteerd en tijdens evenementen is dat positief, maar daarbuiten zijn er nog problemen m.b.t. veiligheid. Heel wat acties zijn niet bereikt omdat er te weinig personeel is. Er zou op hogere profielen ingezet, maar het lijkt alsof personeel zit te wachten op nieuwe collega's.
Ondertussen blijft de Genkenaar achter met heel wat problemen LGBTQI-onverdraagzaamheid, zwerfvuil, rattenproblematiek...
Gaby Colebunders (PVDA) sluit zich aan bij de financiële analyse van N-VA wat de analyse van de cijfers betreft. Zij zijn wel akkoord met die bedrijfsbelasting, al is het jammer dat de inningen verminderd zijn onder druk van werkgeversorganisaties. Corona en de energiecrisis hebben voor bepaalde groepen van bedrijven, de kleine zelfstandige een grotere impact gehad. Zij die met het water aan de lippen zitten vallen met de vergroening van het stadscentrum terug in extra problemen. Raadslid Colebunders vraagt hier andere tarieven te voorzien. De trajectcontrole lijkt inderdaad vlotte extra inkomsten.
Schepen Kurtal verwijst naar één van de slides die de financieel directeur op de commissie heeft gepresenteerd. In de benchmark van de centrumsteden zitten we goed.
De burgemeester wijst erop dat de rekening een foto is van het verleden. Hij wijst erop dat ook aan de uitgaven gesleuteld is, nl. ongeveer 7 mio aan de uitgavenzijde, inclusief afbouw van personeel en aan de inkomstenzijde ongeveer 7 mio. Er wordt geïnvesteerd in het onderwijs en de brugfiguren zijn dit jaar met drie halftijdsen gestart. Hij geeft aan dat heel wat problemen aangepakt werden en dat ze dat tot het einde van de legislatuur zullen blijven doen. Wat het belasten van die kleine zelfstandige betreft bevestigt de burgemeester dat het inderdaad heel belangrijk is om daar voldoende ondersteuning te bieden.
Raadslid Jasper Olaerts (N-VA) wijst op de realiteit van de cijfers waar hij een duidelijke discrepantie is tussen de inkomstenzijde en de vertraging aan de uitgavenzijde. Deze zouden gelijk moeten opgaan.
De jaarrekening van stad en OCMW Genk wordt elk jaar opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.
De vaststelling en goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 249 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat:
Stad, OCMW en AGB Genk hebben ervoor gekozen om alle geformuleerde beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties als prioritair te beschouwen.
De jaarrekening 2022 STAD en OCMW bevat volgende kerncijfers:
In afwachting van de vaststelling van de jaarrekening 2022 is de documentatie bij de jaarrekening terug te vinden onder deze link.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van het deel STAD van de jaarrekening 2022 van stad en OCMW Genk.
De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van het deel OCMW van de jaarrekening 2022 van stad en OCMW Genk, waardoor de jaarrekening in zijn geheel wordt vastgesteld.
De gemeenteraad stelde op 21 mei 2019 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement centraal bonnensysteem tijdens Genk on Stage”. Op 17 maart 2020 werd een aangepast retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -bekers en -faciliteiten, met ingang van 1 april 2020 vastgesteld. De edities van Genk on Stage (‘GOS’) van 2020 en 2021 konden omwille van de geldende coronamaatregelen niet doorgaan. Op 24 mei 2022 werden een aantal aanpassingen aan hogergenoemd retributiereglement door de gemeenteraad goedgekeurd, met ingang van 1 juni 2022.
Na evaluatie van de editie van Genk on Stage van 2022 werd op 7 maart 2023 door het college van burgemeester en schepenen een aantal nieuwe concepten voor de editie van 2023 goedgekeurd, waarbij onder meer geopteerd wordt voor een ander inkomstenmodel, waarvoor overeenkomsten met de ambulante handel, horeca en verenigingen gesloten zullen worden. Er zal niet langer gewerkt worden met Genk on Stage-bonnen en de hieraan gekoppelde retributie voor outdoor uitbatingen en herbruikbaar cateringmateriaal. Gelet op deze evolutie valt het retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -bekers en -faciliteiten zonder voorwerp en kan het reglement opgeheven worden.
De opheffing van het retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -bekers en -faciliteiten gaat in vanaf 1 juni 2023.
Het retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -cateringmaterialen en -faciliteiten wordt met ingang van 1 juni 2023 opgeheven.
Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegenen, die voordelen halen uit een dienst die door de stad wordt geleverd.
Tijdens Genk On Stage worden door stad Genk aan de diverse outdoor togen (bv. voor editie 2023: op het Stadsplein en het Evenementenplein ‘Hete Kolen’) dranken aangeboden aan de bezoekers. Voor deze dranken is het aangewezen, gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de Stad Genk, een billijke vergoeding aan te rekenen ter vergoeding van de aankoopkosten en de diverse overige kosten (zoals logistieke, personeels- en administratiekosten) die met dit aanbod gepaard gaan.
De dranken worden aangeboden in herbruikbare bekers. Voor de herbruikbare bekers wordt een waarborgsysteem gehanteerd, waarbij men bij ontvangst van de beker een waarborg betaalt, die men integraal terug krijgt bij inlevering bij de hiervoor voorziene inzamelstanden tijdens Genk On Stage.
De betaling van de retributie gebeurt onmiddellijk ter plaatse aan de toog. De diverse reguliere (terug)betaalmogelijkheden worden voorzien, met focus op cashless betalingen én maximaal gebruik van de Doe-Es-Genk kaart.
Overeenkomstig de bepalingen in de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit kan de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen machtiging verlenen om het tarief van de retributies vast te stellen. Het is daarbij mogelijk dat de gemeenteraad volledige delegatie geeft aan het college van burgemeester en schepenen om het tarief te bepalen. Gezien het drankenaanbod mogelijk nog uitgebreid wordt, voorziet het retributiereglement een machtiging door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor de bepaling van de prijzen van dit bijkomend drankenaanbod, mits voorafgaande gemotiveerde beslissing. Bij de vaststelling van deze prijzen dient rekening te worden gehouden met het retributiebegrip zelf, dat wil zeggen een billijke vergoeding voor de kostprijs van een dienst of prestatie.
Het retributiereglement gaat in vanaf 1 juni 2023.
De gemeenteraad stelt het retributiereglement voor horecaproducten tijdens Genk On Stage vast.
Het retributiereglement gaat in vanaf 1 juni 2023.
Anniek Nagels neemt niet deel aan de beraadslaging o.w.v. artikel 27 DLB.
In zijn vergadering van 20 februari 2023 heeft de raad van kerkfabriek ST.-JAN BAPTIST DE LA SALLE, Boxbergheide, de rekening voor het jaar 2022 en tevens de eindrekening van penningmeester Ronald De Meulenaere goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 137.936,01 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -21.249,85 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 10.657,83 EUR
|
L | Exploitatie voor toelage | -10.592,02 EUR
|
M | Exploitatietoelage | 24.328,15 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 13.736,13 EUR |
Investeringen | ||
T | Investeringen zonder financiering | -154.241,80 EUR |
U | Financiering | 95.000,00 EUR |
V | Investeringen voor overboekingen | -59.241,80 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -59.241,80 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 183.441,68 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 124.199,88 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 24.328,15 EUR bekomen.
In 2022 werden, zoals voorzien, het dak en de buitentrap vernieuwd. Hiervoor werd een stedelijke investeringstoelage van 70.000,00 EUR bekomen, een lening van 95.000,00 EUR en een eerste schijf van de gewesttoelage, nl. 20.449,33 EUR. Het saldo van de uitgaven werd gefinancierd met de verkoopopbrengst van de voormalige kapelanij (privaat patrimonium).
Omwille van waterschade, als gevolg van de dakwerken, diende het wandkleed hersteld te worden t.b.v. 524,99 EUR. Deze uitgave werd gedekt door de verzekering.
Met de verkoopopbrengst van de voormalige kapelanij (privaat patrimonium) zou in 2022 nieuw geluid- en beeldmateriaal aangekocht worden, kostprijs 10.000,00 EUR. In 2022 werd enkel een media-speler t.b.v. 181,24 EUR aangekocht.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Volgende investeringsfiches zijn aanwezig:
-Vernieuwing dak,
-Herstelling buitentrap,
-Mediagebeuren,
-Waterschade door dakwerken.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
Schepen Nagels is afwezig voor dit agendapunt ingevolge artikel 27 §1 DLB.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 en tevens eindrekening van penningmeester Ronald De Meulenaere van kerkfabriek ST.-JAN BAPTIST DE LA SALLE Boxbergheide, gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
Geert Swartenbroekx neemt niet deel aan de beraadslaging o.w.v. artikel 27 DLB.
In zijn vergadering van 4 maart 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-JOZEF WERKMAN, Hoevenzavel, de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 7.931,69 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -30.474,53 EUR |
k | Overschot/tekort expl. N-1 | 5.954,11 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -24.520,42 EUR |
M | Exploitatietoelage | 32.430,32 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 7.909,90 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 21,79 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 21,79 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 32.430,32 EUR bekomen.
De tweede fase van de voorzetramen werd niet uitgevoerd in 2022.
In 2013 werden de glasramen aan de linkerzijde (fase 1) van het kerkgebouw vernieuwd en voorzien van veiligheidsglas, daar er door vandalisme geregeld kerkramen werden vernield.
In 2022 zouden de overige 6 ramen (fase 2) vervangen en voorzien worden van veiligheidsglas, omdat er enkele van de ramen, die op de binnentuin uitgeven, regelmatig sneuvelen. De werken zouden worden gefinancierd met een renteloze lening van de stad van 7.586,69 EUR en het investeringsoverschot van de rekening van 2021 t.b.v. 21,79 EUR.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Alhoewel er geen investeringswerken zijn uitgevoerd in 2022, is er een investeringsfiche aanwezig van de herstelling van het glasraam oksaal.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek ST.-JOZEF WERKMAN, Hoevenzavel, gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
Annita Laporte neemt niet deel aan de beraadslaging o.w.v. artikel 27 DLB.
In zijn vergadering van 27 februari 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. VAN DE ROZENKRANS, Termien, de rekening voor het jaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 10.431,55 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -45.315,97 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 2.275,46 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -43.040,51 EUR |
M | Exploitatietoelage | 46.424,86 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 3.384,35 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -23.822,83 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 30.870,03 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 7.047,20 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 46.424,86 EUR bekomen.
Er werden in 2022 meerdere investeringen/herstellingen uitgevoerd:
-dakherstelling t.b.v. 3.004,42 EUR,
-dakherstelling ten gevolge van stormschade t.b.v. 5.910,65 EUR,
-afdichten galmgaten t.b.v. 4.538,71 EUR,
-elektriciteitswerken t.b.v. 11.081,08 EUR,
-plaatsen nieuwe deur lokaal secretariaat t.b.v. 2.439,75 EUR.
Deze investeringen werden, buiten de herstelling ten gevolge van stormschade, gefinancierd met het investeringsoverschot van de rekening 2021, zijnde het uitgekeerd saldo van een bestaande doorgeeflening.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Volgende investeringsfiches zijn aanwezig:
-Dakrenovatie en toren kerk,
-Elektriciteitswerken,
-Duitse Ramen – deur secretariaat,
-Inrichting kapel (overbodig, gezien het hier een exploitatie-uitgave betreft).
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
Artikel 27§1, 1° van het DLB : het is verboden voor een gemeenteraadslid om deel te nemen aan de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek O.L.V. VAN DE ROZENKRANS, Termien gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 9 april 2023 heeft de bestuursraad van de protestantse Johanneskerk de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 22.780,78 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -10.871,17 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 2.255,03 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -8.616,14 EUR |
M | Exploitatietoelage | 6.437,82 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | -2.178,32 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 24.959,10 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 24.959,10 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 6.437,82 EUR bekomen.
De schilderwerken, voorzien in 2022 t.b.v. 5.500,00 EUR werden niet uitgevoerd.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2022.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van de protestantse Johanneskerk gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
Geert Reyskens (N-VA) stelt vast dat we in Genk met veel en oude kerkgebouwen zitten. Hij vraagt de schepen de kerkfabrieken te resonsabiliseren om de uitgaven te beperken. Hij wijst ook naar het regenwater dat niet opgevangen wordt.
Schepen Roncada bevestigt dat hieraan gewerkt wordt.
In zijn vergadering van 11 maart 2023 heeft de raad van kerkfabriek CHRISTUS KONING, Waterschei, de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 17.094,33 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. Boekjaar | -68.397,81 EUR |
K | Overschot/tekort expl. n-1 | 18.820,25 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -49.577,56 EUR |
M | Exploitatietoelage | 66.671,85 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 17.094,29 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. Boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,04 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 0,04 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 66.671,85 EUR bekomen.
De aanvang van de werken van fase 2, nl. de restauratie van de glasramen en gevels, werd uitgesteld van 2022 naar 2023. De investeringsgegevens werden geschrapt in 2022 via een budgetwijziging en overgenomen in het budget van 2023.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. De investeringsfiches van Fase 1, 2 en 3 van de restauratiewerken zijn aanwezig.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek CHRISTUS KONING, Waterschei, gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 30 december 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek MARIA MOEDER VAN DE KERK, Kolderbos-Langerlo, de rekening voor het dienstjaar 2022 en tevens eindrekening van penningmeester Leo Mombaerts goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 212.902,80 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -36.933,68 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 13.960,28 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -22.973,40 EUR |
M | Exploitatietoelage | 22.357,19 EUR |
N | Overschot/tekort exploitatie | -616,21 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 4.179,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 209.340,01 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringen | 213.519,01 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 22.357,19 EUR bekomen.
Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2022. Het investeringsoverschot bestaat voor 4.179,00 EUR uit een vervallen belegging van stichtingsgelden, die niet werd herbelegd in 2022 en voor 209.340,01 EUR uit de verkoopopbrengst van het privaat patrimonium (de Kastert).
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2022.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de jaar- en eindrekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek MARIA MOEDER VAN DE KERK, Kolderbos-Langerlo, gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 10 maart 2023 heeft de raad van kerkfabriek MARIA GORETTI, Bokrijk, de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 5.095,40 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -3.684,32 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 4.969,00 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | 1.284,68 EUR |
M | Exploitatietoelage | 2.156,72 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 3.441,40 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 1.654,00 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 1.654,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd een stedelijke exploitatietoelage van 2.156,72 EUR bekomen in 2022.
Er waren geen investeringen voorzien in 2022. Het investeringsoverschot van 1.654,00 EUR betreft een vervallen belegging van stichtingsgelden.
B. De toelichting
1. Uit de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er werden geen interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2022.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden, vorderingen en oninbare bedragen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek MARIA GORETTI, Bokrijk gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 15 maart 2023 heeft de bestuursraad van de Evangelische Gemeente Paulus de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 1.409,85 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | 652,73 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 757,12 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | 1.409,85 EUR
|
M | Exploitatietoelage | 0,00 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 1.409,85 EUR |
Investeringen | ||
T | Investeringen zonder financiering | -3.427,59 EUR |
U | Financiering | 3.427,59 EUR |
V | Investeringen voor overboekingen | 0,00 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringe | 0,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd geen stedelijke exploitatietoelage bekomen in 2022.
Zoals voorzien in het meerjarenplan, zouden in 2022 de ramen van het balkon achteraan in de kerk worden vervangen. Hiervoor werd een renteloze lening van de stad van 9.500,00 EUR ingeschreven. De ramen werden besteld en eind 2022 werd er een voorschot van 3.427,59 EUR betaald, de plaatsing zal pas in 2023 plaats vinden.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er is een investeringsfiche aanwezig van de ramen van het balkon.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van de Evangelische Gemeente Paulus gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 13 april 2023 heeft de raad van kerkfabriek ST.-ALBERTUS, Zwartberg, de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 53.292,16 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. Boekjaar | -96.987,99 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 39.763,80 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -57.224,19 EUR |
M | Exploitatietoelage | 88.987,13 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 31.762,94 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | -9.982,48 EUR |
U | Financiering | 31.511,70 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | 21.529,22 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Invest. eigen fin. boekjaar | 21.529,22 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringen | 21.529,22 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 88.987,13 EUR bekomen.
De restauratiewerken in functie van de verwarming (fase 1) zijn niet afgerond in 2021 en lopen nog door in 2022. De vervanging van de verouderde geluidsinstallatie vond ook plaats in 2022. Voor beide investeringen werd er een renteloze lening van de stad van 31.511,70 EUR bekomen.
Rekening 2022 | |
Investeringsontvangsten | |
Gewesttoelage | 104.571,26 EUR |
Leningen | 31.511,70 EUR |
Totaal | 136.082,96 EUR |
Investeringsuitgaven | |
Aankopen installaties | 23.572,49 EUR |
Grote herstellingen | 80.648,79 EUR |
Erelonen | 10.332,46 EUR |
Totaal | 114.553,74 EUR |
De rekening sluit met een investeringsoverschot van 21.529,22 EUR. Dit is eigenlijk het restbedrag van het investeringsbudget dat bestemd was voor de dringende instandhoudingswerken aan de toren, waarvoor in 2020 een lening van 48.610,00 EUR was ingeschreven, maar die tot op heden nog niet zijn uitgevoerd.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. De investeringsfiches m.b.t. het restauratieproject zijn aanwezig.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek ST.-ALBERTUS, Zwartberg gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 26 januari 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-MARTINUS, Genk-Centrum, de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 304.532,50 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -267.972,74 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 37.692,42 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -230.280,32 EUR |
M | Exploitatietoelage | 259.134,28 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 28.853,96 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | -126.018,01 EUR |
U | Financiering | 0,00 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | -126.018,01 EUR |
W | Overboekingen | 3.990,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -122.028,01 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 397.706,55 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 275.678,54 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 259.134,28 EUR bekomen.
In 2022 werden volgende investeringsuitgaven geboekt:
-Renovatie van de stookketels – Openstellen kerk
Voor beide investeringen werd de laatste schijf van het ereloon betaald, samen zo’n 4.382,67 EUR. Omdat bij nazicht van de stookketels bleek dat er geen gasdetector aanwezig was, werd er eentje geplaatst voor 1.875,74 EUR. De uitgaven werden gefinancierd met de bekomen gewesttoelage.
-Dakherstellingswerken en herstelling voorzetbeglazing glasramen
De stormschade aan het dak en de schade aan de voorzetbeglazing van enkele glasramen werden hersteld, kostprijs 17.466,35 EUR. De uitgaven werden gedeeltelijk gedekt door de verzekering.
-Verbetering akoestiek kerk
Om de akoestiek in de kerk te verbeteren werd er een akoestische spuitpleister aangebracht op de grote muur achter in de kerk, kostprijs 22.996,78 EUR. Deze werken werden betaald met giften van de ‘Vriendenkring van de Sint-Martinuskerk’.
-Aankoop huurappartement Villardell
Omdat geldbeleggingen al enige jaren niets meer opbrengen besliste de kerkfabriek om in 2022, met goedkeuring van het bisdom, met de stichtingsgelden, zijnde een bedrag van 126.942,39 EUR en met het privaat patrimoniumgeld, zijnde 178.490,42 EUR, een tweede huurappartement van 305.432,81 EUR aan te kopen, met de bedoeling dat de huuropbrengsten de jaarlijkse exploitatietoelage zou doen dalen. De verfwerken in het nieuw appartement, kostprijs 4.852,10 EUR, werden met eigen middelen betaald.
Met goedkeuring van de dienst Kerkfabrieken, wordt jaarlijks ¼ van de huurinkomsten van de 2 appartementen gereserveerd m.h.o.o. toekomstige herstellingen aan de appartementen. Zo werd in 2022 de trappenhal van het eerste huurappartement gerenoveerd, kostprijs 544,50 EUR. Voor 2022 werd er 3.990,00 EUR aan huurinkomsten overgeheveld naar de reserverekening.
-Aankoop printer
Omdat de printer van de penningmeester stuk was en gezien zij dit nodig heeft om haar mandaat te kunnen uitoefenen, werd er een nieuwe printer aangekocht voor 231,00 EUR, betaald met eigen middelen.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Volgende investeringsfiches zijn aanwezig:
-Renovatie CV;
-Openstellen kerk;
-Appartement Steeneikstraat;
-Verbetering akoestiek kerk;
-Aankoop huurappartement Villardell.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de jaarrekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek ST.-MARTINUS, Genk-Centrum, gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 2 februari 2023 heeft de raad van kerkfabriek ST.-JOZEF, Sledderlo, de rekening voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 28.548,42 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -23.726,57 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 8.892,38 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -14.834,19 EUR |
M | Exploitatietoelage | 22.946,71 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 8.112,52 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | 22.653,00 EUR |
U | Financiering | 0,00 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | 22.653,00 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Invest. eigen boekjaar | 22.653,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | -2.217,10 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringen | 20.435,90 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 22.946,71 EUR bekomen.
In verband met het nevenbestemmingsproject werden in 2022 volgende toelagen van de provincie bekomen:
- 12.210,00 EUR, zijnde de 2e schijf voor de ontwerpfase;
- 12.500,00 EUR, zijnde het voorschot voor de uitvoeringsfase.
Met deze toelagen werd de stabiliteitsstudie van de funderingen van het kerkgebouw, kostprijs 2.057,00 EUR, betaald.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er is een investeringsfiche aanwezig van het nevenbestemmingsproject.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek ST.-JOZEF, Sledderlo gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 23 februari 2023 heeft de raad van kerkfabriek HEILIG HART, Winterslag, de rekening voor het jaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 11.481,11 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -92.894,15 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 1.843,98 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -91.050,17 EUR |
M | Exploitatietoelage | 102.531,28 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 11.481,11 EUR |
Investeringen | ||
T | Investeringen zonder financiering | -115.845,09 EUR |
U | Financiering | 115.845,09 EUR |
V | Investeringen voor overboekingen | 0,00 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 0,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 102.531,28 EUR bekomen.
In 2022 werden er, ter verbetering van de akoestiek in de kerk, geluidsabsorberende panelen op de vlakke muren bevestigd. Deze werken werden gefinancierd met een renteloze lening van de stad van 115.845,09 EUR.
In 2022 vond er een ruil van gronden plaats, gelegen op de Hengelhoefstraat, tussen de kerkfabriek van Heilig Hart en de stad, waarbij de kerkfabriek een opleg van 12.600,00 EUR diende te betalen. Voor de grondruil en registratiekosten werd een renteloze lening t.b.v. 14.112,00 EUR bekomen van de Heilig Hartparochie, die zal worden terugbetaald met de erfpachtopbrengst van de voormalige wijkkerk, begroot op 1.500,00 EUR per jaar (geïndexeerd).
B. De toelichting
1. Uit de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er is één investeringsfiche aanwezig, nl. die van de akoestische isolatie.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden, vorderingen en oninbare bedragen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek HEILIG HART, Winterslag gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 1 maart 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. VAN FATIMA, Bret-Gelieren, de rekening voor het dienstjaar 2022 en tevens eindrekening van penningmeester Alberte d’Oultremont, goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 8.964,73 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -26.941,80 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 6.592,28 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -20.349,52 EUR |
M | Exploitatietoelage | 29.314,25 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 8.964,73 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 29.314,25 EUR bekomen.
Er waren geen investeringen voorzien voor 2022.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2022.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de jaar- en eindrekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek O.L.V. VAN FATIMA, Bret-Gelieren gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 20 maart 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. TENHEMELOPNEMING, Oud-Waterschei, de rekening voor het jaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 14.871,20 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -24.463,67 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 13.737,42 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -10.726,25 EUR |
M | Exploitatietoelage | 25.597,45 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 14.871,20 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
In 2022 werd er een stedelijke exploitatietoelage van 25.597,45 EUR bekomen.
Er werden geen investeringen voorzien en uitgevoerd in 2022.
B. De toelichting
1. Uit de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er zijn geen investeringen uitgevoerd in 2022.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden, vorderingen en oninbare bedragen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek O.L.V. TENHEMELOPNEMING, Oud-Waterschei gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 8 maart 2023 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-EVENTIUS, Winterslag, de rekening voor het jaar 2022 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 1.205,83 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -28.154,82 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 809,32 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -27.345,50 EUR |
M | Exploitatietoelage | 28.551,33 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 1.205,83 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2021.
Er werd in 2022 een stedelijke exploitatietoelage van 28.551,33 EUR bekomen.
Er werden in 2022 voor 14.008,67 EUR aan verfwerken uitgevoerd in de kerk, die werden gefinancierd met het geparkeerd investeringsoverschot, zijnde het uitgekeerd saldo van een bestaande doorgeeflening.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2022.
3. Er werden in 2022 verfwerken uitgevoerd in de kerk, maar hiervoor werd geen fiche opgemaakt.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De raad adviseeert de rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek ST.-EVENTIUS, Winterslag gunstig.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
Wij kregen de voorbije maanden meermaals meldingen over agressie in deze omgeving, zowel fysieke als verbaal.
Deze meldingen komen van zowel de reizigers als de uitbater van de horeca gelegenheid. Wij vernemen via de uitbater dat het momenteel wel beter gaat na het ingrijpen van de stad.
Recent was er echter toch opnieuw een zwaar agressiegeval op 22 maart 2023 aan de bus-perrons waarvan wij horen dat er nog veel onduidelijkheid rond bestaat.
Vandaar dus enkele vragen rond de veiligheid:
8 mei 2023
Rina Simons
Hangen er camera’s aan de perrons en zijn ze operationeel? Wie beheert deze beelden?
In de stationsomgeving hangen 24 camera’s, in beheer van Securail (NMBS). Deze camera’s beperken zich tot het strikte eigendom van de NMBS. De lokale politie heeft geen rechtstreekse toegang tot de beelden. Bij incidenten en calamiteiten van gerechtelijke of bestuurlijke aard kunnen de beelden uiteraard steeds door de politie worden opgevraagd.
Stad Genk heeft na de feiten van 22 maart jl. een tijdelijke vaste camera geplaatst met zicht op het busstation en de fietsenstalling en dit in samenspraak met politiezone CARMA. De door de politie CARMA aangewezen profielen hebben toegang tot de camerabeelden. Hierbij worden beelden bekeken met het oog op een gerechtelijke of bestuurlijke finaliteit, conform artikel 14 en 15 van de Wet op het Politieambt (WPA).
Wie is eigenaar van het terrein van de bus-perrons? En wie beheert het terrein?
De NMBS is eigenaar van de bus-perrons.
Sinds 2002 is Stad Genk beheerder van dit terrein. Op 21 februari 2002 ging de gemeenteraad akkoord met een overeenkomst waarin voorwaarden zijn opgenomen om het perceel in te lijven in de kleine wegenis. Dat werd op 28 april 2011 ook uitgebreid met de achterliggende parking.
Is er overleg tussen de Stad, de Lijn en de NMBS in functie van het verhogen van de veiligheid?
De veiligheid in de stationsomgeving is een blijvend aandachtspunt en wordt nauw opgevolgd vanuit een multidisciplinaire werkgroep, waar ook de uitbaters van het station, Fietspunt en de aanwezige overheidsinstellingen bij aansluiten. Zo staat het ook omschreven in het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan dat vorige maand door de Gemeenteraad werd goedgekeurd, en ik citeer:
“Een multidisciplinair en functioneel team waarbij professionele partners (zoals verschillende stedelijke diensten, het jeugdwelzijnswerk, het straathoekwerk, de bemiddelaar, gemeenschapswachten en politie) zich vanuit een gemeenschappelijke analyse en een gezamenlijke aanpakstrategie inzetten om de veiligheid en de leefbaarheid in het stadscentrum en overlast-gevoelige hotspots in andere stadsdelen te verhogen komt samen. In de aanpak is aandacht voor (sociale preventie), maar ook voor handhaving en nazorg. De samenstelling van dit team wijzigt naar gelang de hotspots. In deze aanpak is ook aandacht voor andere betrokkenen, zoals burgers, handelaars, professionele dienstverleners enzovoort.”
Het laatste overleg van deze werkgroep vond plaats op 9 maart jl.. Hierbij waren de NMBS, De Lijn, Bruno’s Foodcorner, stad Genk en politie CARMA aanwezig. De verschillende partners werden bevraagd en de overlastproblematieken werden besproken.
Zo werken we continu verder om de overlast aan te pakken.
wo 17/05/2023 - 10:46Ik denk dat we erover eens zijn dat we meer moeten investeren in verkeersveiligheid
Er zijn al enkele kleine stappen gezet voor de N76 maar er kan veel meer.
Zeker ook voor de drukkere straten zoals de N75, Hasseltweg, Andre Dumontlaan, Onderwijslaan….
Daarmee ben ik heel benieuwd wat de stad meer gaat investeren in verkeersveiligheid.
Wetende dat er toch wel een extra budget is binnengekomen via de heffing van retributies parkeerbeleid en de boetes trajectcontroles.
Is er een evaluatie gemaakt rond de bestaande trajactcontroles, daar er volgens mij toch wel voor enkele plaatsen vraagtekens blijven bestaan.
Tennislaan: Ik begrijp echt niet wat de tennislaan een prioritaire plaats geeft voor een trajectcontrole?
Noordlaan: Het stuk waar de meeste ongevallen gebeuren is trajectcontrole vrij (uitleg teveel zijstraten)?
Het tweede stuk Noordlaan: hebben al vele inwoners een oplossing voor gevonden en rijden ze via de sportlaan de cite binnen om tot hun bestemming te geraken.
Verkeersveiligheid is enorm belangrijk voor het stadsbestuur. Dit vertaalt zich in verschillende concrete projecten, die zich toespitsen op infrastructuur (harde maatregelen) maar evenzeer op gedragsverandering (zachte maatregelen). Beiden zijn immers enorm belangrijk.
Dit vertaalt zich in heel wat concrete projecten, waaronder o.a.:
Voor wat het budget betreft:
Stad Genk geeft jaarlijks veel middelen uit aan verkeersveiligheid per jaar. Zo onder meer door de dotatie aan de politiezone CARMA (11.845.935 euro in boekjaar 2022) waarvan een deel te relateren is aan verkeersveiligheid. Maar daarnaast jaarlijks ook meerdere miljoenen euro’s voor de uitvoering van diverse investeringsprojecten in functie van aanleg en versterking van veilige fietspaden en voor vernieuwing en verbetering van de weginfrastructuur. Denk daarnaast ook aan de personeels- en werkingskosten van onze dienst mobiliteit en aan de vele acties die vanuit verschillende diensten opgezet worden in samenwerking met partners zoals scholen, vrijwilligers en zo meer.
De extra inkomsten uit GAS5-trajectcontroles kwamen in boekjaar 2022 uit op 4.242.766 euro; middelen die mee geïnvesteerd worden in de algemene verkeersveiligheid.
Voor wat de parkeerretributies betreft is er geen sprake van extra inkomsten voor stad Genk. Vorig meerjarenplan was er een gemiddelde jaarlijkse opbrengst uit parkeerretributies van 900.000 euro à 1 miljoen euro per jaar. In het lopende meerjarenplan is dit gedaald tot 562.564 euro in 2020, 330.480 euro in 2021 en 434.522 euro in 2022.
Voor wat de trajectcontroles betreft:
De elf locaties werden bepaald op de analyse van zowel ongevallenstatistieken als snelheidsovertredingen. We stellen vast dat het aantal snelheidsovertredingen daalt, zowel op de tracés met trajectcontroles als bij mobiele controles. Het doet ons plezier vast te stellen dat bestuurders hun gedrag ten goede aanpassen.
Op de Tennislaan zal extra signalisatie aangebracht worden om duidelijk te maken dat dit een weg is waar een snelheidsregime van 50 km/u geldt. Volgens de wegcategorisering is dit de aangeraden snelheid. Het verschil met 70 km/u is bij een eventuele aanrijding immens groot, maar scheelt in rijtijd over een afstand van 1 km maar 20 seconden, ten opzicht van rijden aan 50 km/u.
Op basis van meldingen en eventuele tellingen worden sluiproutes geëvalueerd. Voor wat de trajectcontrole op de Noordlaan betreft, kregen we daarvan alvast geen enkele melding van sluipverkeer in de Sportlaan bij de bespreking van de verkeersplannen Genk-West, waarvan de participatiemomenten eind vorig jaar plaatsvonden. Maar onze dienst neemt uw bedenking alleszins mee ter harte en houdt er rekening mee in de permanente evaluatie van de trajectcontroles en evoluties van de ontwikkelingsgang van mobiliteit in dat stadsdeel.
Op het andere deel van de Noordlaan vormt snelheid minder een probleem. Veel zijstraten, oversteekbewegingen en verwevingen van verkeer, maken dat de snelheid daar niet te hoog uit komt. Het klopt dat er daar wat meer ongevallen gebeuren, maar die hebben snelheid niet als voornaamste oorzaak. Daarom werd gekozen om de trajectcontrole te plaatsen daar waar snelheid wel een probleem vormde.
Je spreekt over de snelheden op de Stalenstraat. Voor wat de Stalenstraat betreft, wijzen metingen uit dat de gemiddelde snelheid en B85 bijzonder laag ligt. Geen enkele meting komt boven de 40 km/u uit. Het agressief gedrag van een zeer kleine groep vertaalt zich natuurlijk niet in deze cijfers. Zoals je weet zetten we daar ook op in met een ander soort van handhaving.
Hoeveel auto’s passeren er per dag op de N75, de N76 en de Hasseltweg?
Onze diensten hebben hier geen recente cijfers van. Mogelijk hebben ze die wel bij AWV. Voor wat de N76 in de richting van Oudsbergen betreft, weet ik wel dat er tot 11.200 voertuigen per dag passeren.
Welke wegen en verkeerspunten springen er uit qua ongevallen?
De lijst met zwarte punten op de gewestwegen is publiek raadpleegbaar op https://wegenenverkeer.be/veilig-op-weg/gevaarlijke-punten. De lijst met gevaarlijke punten op gemeentewegen wordt jaarlijks opgesteld door politiezone Carma. Daar werd voor 2022 slechts één gevaarlijk punt vastgesteld, met name de rotonde Europalaan / Bochtlaan. Het is voorzien om deze rotonde in het najaar te beveiligen voor de zachte weggebruiker en op langere termijn wordt de hele doortocht Europalaan duurzaam aangepakt, met dus ook verdere optimalisatie van deze kruising.
Uiteraard houden we in onze ambitie om Genk blijvend verkeersveiliger te maken rekening met al deze analyses.
ma 22/05/2023 - 10:59Structuurvisie Klaverberg : Terril van Waterschei – Stand van zaken na 1 jaar ?
Op de gemeenteraad van 24 mei 2022 heb ik een interpellatie ingediend waarbij ik vroeg naar verbeteringen in de inrichting van de Terril van Waterschei na de aanleg door ANB.
Volgend antwoord kreeg ik :
Wij zijn het eens met jouw bedenkingen en bezorgdheden, zoals die duidelijk ook door vele Genkenaren en andere frequente bezoekers van de terril gedeeld worden. Uiteraard steunen we de algemene visie voor de Klaverberg en vinden we het belangrijk deze mooie natuur te kunnen vrijwaren en koesteren. Maar we stellen ons wel wat vragen bij enkele concrete wijzigingen die doorgevoerd werden.
We zullen als stadsbestuur een brief schrijven aan het Agentschap Natuur en Bos met daarin volgende vragen:
Vandaag, 1 jaar later heb ik dan ook volgende vragen :
Wat deze laatste vraag betreft worden wij hier wel regelmatig over aan gesproken waarbij duidelijk is dat de route nog niet gerealiseerd is.
Het is dan ook bijzonder spijtig dat ANB de bestaande mogelijkheden afsluit en nu dan ook op zich laat wachten om een alternatief aan de mountainbikers aan te bieden.
Vele Genkenaren beoefenen die sport bijzonder graag en staan al meer dan een jaar in de kou voor een avontuurlijke route in het mooie gebied klaverberg.
Alle overheden zijn het eens over het tracé dat aanvaardbaar is binnen het natuurgebied en toch komt er op het terrein, dat eigendom is van ANB, geen enkele beweging in dit dossier.
Kan de stad dit proces bij ANB versnellen voor de vele Genkse mountainbikers ?
Wat is de stand van zaken betreffende het raster op de top?
Het stadsbestuur heeft aan het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) gevraagd om het raster op de top van de terril te herbekijken en te zoeken naar een meer esthetische oplossing. Om dit te realiseren werd deze vraag opgenomen in een project van het Nationaal Park dat gaat over kwaliteitsvolle uitkijkpunten. Dit project is door het projectbureau Nationaal Park ingediend bij Toerisme Vlaanderen en goedgekeurd. Er is een landschapsarchitect aangesteld en deze is begonnen aan de opdracht. De eerste voorontwerpen worden tegen de zomer verwacht. Deze worden dan ook besproken met het stadsbestuur.
Wat is de stand van zaken betreffende de wandelpaden?
Het ANB en het Projectbureau Nationaal Park onderzoeken op vraag van stad Genk om de wandelroutes te optimaliseren en landschappelijk te integreren. Dit dient evenwel in een goed evenwicht tussen natuurwaarden en beleving te gebeuren. Naar aanleiding van soortgelijke oefeningen in andere gebieden van het Nationaal Park, kunnen er aanpassingen gebeuren. Hiervoor zijn nog geen concrete stappen gezet door ANB.
Wordt er op dit moment beter gecommuniceerd door ANB?
ANB wil de communicatie ter plekke versterken en plaatste daarom ook extra infoborden. Naar aanleiding van de publieke consultatie van het natuurbeheerplan en de toegankelijkheidsregeling heeft ANB hierover gecommuniceerd via de pers, sociale media en was er een infowandeling.
Zijn er al evaluaties opgestart?
Binnen het natuurbeheerplan is er een verplichte monitoring van de natuurdoelen. Stad Genk heeft gevraagd om in dat plan en de toegankelijkheidsregeling eveneens een evaluatie van de impact op de recreant te voorzien en mogelijkheden om dan de toegankelijkheidsregeling aan te passen. Er wordt een nulmeting voorzien bij de start van het natuurbeheerplan. Stad Genk en ANB houden in ieder geval nauw contact om waar nodig of mogelijk bij te sturen.
Is de alternatieve mountainbike route reeds gerealiseerd?
Stad Genk heeft aan ANB gevraagd om zo snel mogelijk de alternatieve MTB-route te realiseren. ANB heeft een natuurbeheerplan met toegankelijkheidsregeling opgesteld waar deze voorziening in opgenomen is. Deze documenten, gebaseerd op de structuurvisie Klaverberg, zijn in publieke consultatie geweest van 13 maart tot 12 april jl. Het stadsbestuur heeft hierover ook een positief standpunt ingenomen, evenwel met de vraag om het geheel ook blijvend te evalueren.
Tegelijk met de procedure natuurbeheerplan en toegankelijkheidsregeling is een VEN-ontheffing gevraagd en bekomen om de werken aan het MTB-parcours uit te voeren. ANB verwacht dat de MTB-route in de zomer in gebruik genomen kan worden. Eens de nieuwe MTB-faciliteiten opengesteld zijn, zal men ook meer inzetten op toezicht. Hiervoor doet ANB beroep op eigen medewerkers en men onderzoekt of de lokale politie hier ook een rol in kan spelen.
Ik geef ter info nog mee dat er op 12 juni aanstaande een overleg gepland staat met betrekking tot de realisatie van het MTB-biketrail Klaverberg.
ma 22/05/2023 - 11:00Kan er nu na een aantal maanden aangegeven worden waar er eventuele knelpunten zijn, zo ja, welke?
Worden die opgelost in de eerstvolgende periode?
Kan er nu na een aantal maanden aangegeven worden waar er eventuele knelpunten zijn, zo ja, welke? Worden die opgelost in de eerstvolgende periode?
Elk verkeersplan wordt zes maanden na uitvoering van de maatregelen geëvalueerd. Er zal na deze evaluatie ook steeds een terugkoppeling naar de bewoners en stakeholders plaatsvinden. Voor Genk-Midden is dat contactmoment op 12 juni ingepland. De bewoners ontvangen daarvan normaal deze week een brief. Ze kunnen zich daartoe inschrijven via onze website en daar een tijdsslot selecteren.
In de brief staat nog eens opgenomen dat we als stad hard werken aan de veiligheid van ons verkeer. Daarom ontwikkelden we voor ieder stadsdeel een verkeersplan om de verkeersveiligheid en woonkwaliteit in de wijken te bevorderen. We gingen samen in gesprek met de buurt en voorzagen ruimte voor alle vragen, feedback en ideeën.
In maart 2023 evalueerde dienst Mobiliteit de maatregelen die vorige zomer werden ingevoerd, rekening houdend met de ontvangen feedback van bewoners. Op basis hiervan besliste het schepencollege op 2 mei 2023 welke maatregelen worden behouden, geschrapt of gewijzigd.
Concreet wordt het verkeersplan onder meer in onderstaande punten bijgestuurd:
In Bokrijk:
In Oud-Termien:
Op de Wennel:
Bij de woongebieden Hasseltweg Noord en Zuid:
De gewijzigde maatregelen zullen vóór 1 juli verwijderd worden. De verwijdering van wegmarkeringen aan de fietsstraat zal later plaatsvinden. Alle overige maatregelen blijven behouden. Alle definitieve maatregelen worden ook nog eens samengevat op de achterzijde van de brief.
De details van de evaluatie kan je ook afzonderlijk raadplegen op onze website www.genk.be/genk-midden of via een QR-code die mee opgenomen wordt in de brief.
En uiteraard kan men met vragen, opmerkingen of klachten ook steeds terecht bij onze dienst mobiliteit, o.a. via het online meldingsloket (www.genk.be/meldingen-verkeer-en-mobiliteit).
Samen gaan we voor een verkeersveilig Genk!
ma 22/05/2023 - 11:03Inleiding:
Zelfmoord en zelfmoordpogingen zijn belangrijke maatschappelijke en volksgezondheidskwesties. Ze hebben een rimpeleffect op families, vrienden, collega's, gemeenschappen en de samenleving in het algemeen. Zelfmoord vindt plaats gedurende de hele levensduur en was wereldwijd de tweede belangrijkste doodsoorzaak onder de 15-29-jarigen. Zelfmoord is te voorkomen en de preventie ervan heeft door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) prioriteit gekregen als een wereldwijd doelwit. Zelfmoordpreventie is ook opgenomen als indicator in de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.
Zelfmoordgedachten hebben nooit slechts één oorzaak, maar ontstaan door een wisselwerking van risico- en beschermende factoren. Deze risicofactoren zijn altijd een combinatie van biologische, psychologische, sociale en psychiatrische risicofactoren. Zelfmoordgedachten evolueren ook niet lineair, maar met ups en downs. Aan een zelfmoord gaat altijd een heel proces vooraf. De grootste risicofactor voor zelfmoord is een eerdere poging tot zelfmoord.
Vraagstelling:
Graag alle data van de zelfmoordcijfers in Genk, dit volgens geslacht en leeftijdsgroep (jongeren, volwassenen en senioren)
De enige formele cijfers die we daarover beschikbaar hebben komen uit de politionele criminaliteitsstatistieken en daar is enkel een absoluut aantal terug te vinden. In 2020 gaat het over negen zelfdodingen, in 2021 waren er dat tien. De gedifferentieerde cijfers volgens leeftijdsgroep en geslacht zijn voor zover wij weten enkel beschikbaar op Vlaams niveau.
Zijn er infofiches ontwikkeld ter ondersteuning van jeugdverenigingen (de meest kwetsbare groep) die in aanraking komen met een suïcide situatie?
Uitgebreide fiches werden ontwikkeld en worden ter beschikking gesteld door zelfmoord1813, een organisatie beheerd door het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP), de partnerorganisatie van de Vlaamse Overheid voor de preventie van zelfdoding. De fiches zijn bekend bij onze professionals, maar ook bijvoorbeeld de Genkse jeugdverenigingen.
Zijn er richtlijnen ontwikkeld om als stad suïcideveilig te zijn? Welke maatregelen heeft de stad reeds genomen, zoals bijvoorbeeld de beveiliging van de openbare ruimte?
Bij het ontwerp van de openbare ruimte wordt het aspect veiligheid steeds meegenomen. Indien blijkt dat het extra beveiligen of het aanpassen van een specifieke locatie noodzakelijk zou zijn, wordt hier zo spoedig mogelijk gevolg aan gegeven. Maar het is uiteraard niet mogelijk om de volledige openbare ruimte in die zin te beveiligen.
Investeren in de preventie van zelfdoding werkt, zo toont wereldwijd onderzoek. Waaruit bestaat het Genkse preventiebeleid “zelfmoord”.
In Genk wordt een suïcidepreventiebeleid aangeboden door een bundeling van acties door meerdere partners.
Het gaat onder meer over het bevorderen van deskundigheid van hulpverleners. We blijven onze eigen sociale medewerkers vormen in het herkennen van en omgaan met psychiatrische aandoeningen waaronder zelfdoding. Er worden specifieke overlegtafels geestelijke gezondheidszorg georganiseerd. En in samenwerking met het CGG/LITP (Centrum voor Geestelijke Gezondsheidszorg / Limburgs Initiatief voor Therapie en Integrale Personenzorg) wordt voor eerstelijnshulpverleners een structureel consult(team) ouderen ontwikkeld. Doel is om zo ook de competenties van het professioneel netwerk rond kwetsbare ouderen te versterken.
Daarnaast zetten we in op het extra ondersteunen van kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen, jongeren en de bredere Genkse bevolking.
Ouderen
Momenteel verdiept de adviesraad 55+ zich in het thema ‘mentaal welbevinden bij ouderen’. Omdat het thema zo breed is, komt ethicus dr. Simon Godecharle daarover op 25 mei een interactieve lezing geven voor de algemene vergadering van de adviesraad 55+. Als uitgangspunt neemt hij het belang van het betekenisvol zijn van elke mens. Daaraan worden dan de komende maanden andere thematieken (die belangrijk zijn zoals uit het lokaal behoefteonderzoek blijkt) opgehangen en verder uitgewerkt, o.a. eenzaamheid, (gebrek aan) zingeving, eigen regie, … . Ook het thema van zelfdoding kan daarbij aan bod komen.
Jongeren
Overkop organiseerde in 2022 verschillende cursussen ‘Welzijnsambassadeur jeugdverenigingen’. Zelfdoding, het bespreekbaar maken ervan en hoe hiermee omgaan maakt hier deel van uit. Deze cursus werd door een 40-tal jeugdleiders uit een 20-tal jeugdverenigingen gevolgd en zeer waardevol bevonden.
Overkop, en ook het JAC, gelden overigens als eerstelijnscontactpunt voor jongeren. Zij bieden rechtstreeks toegankelijke hulp tot preventieve kortdurende trajecten. Indien de problematiek ernstig is, wordt verwezen naar het CGG of privé-psychologen in het Genkse.
Campus O3 ten slotte organiseert open doe- en gespreksgroepen voor kinderen en jongeren na verlies van een familielid naar aanleiding van een plotse gebeurtenis zoals bijvoorbeeld zelfdoding. Daar krijgen zij de kans om gevoelens en ervaringen met lotgenoten te delen.
Bredere Genkse bevolking
Bij het Kruispunt Geestelijke Gezondheidszorg op Portavida kunnen hulpvragers laagdrempelig, vrij toegankelijk en kosteloos terecht voor uiteenlopende psychische problemen.
ma 22/05/2023 - 11:05