Ik denk dat we erover eens zijn dat we meer moeten investeren in verkeersveiligheid
Er zijn al enkele kleine stappen gezet voor de N76 maar er kan veel meer.
Zeker ook voor de drukkere straten zoals de N75, Hasseltweg, Andre Dumontlaan, Onderwijslaan….
Daarmee ben ik heel benieuwd wat de stad meer gaat investeren in verkeersveiligheid.
Wetende dat er toch wel een extra budget is binnengekomen via de heffing van retributies parkeerbeleid en de boetes trajectcontroles.
Is er een evaluatie gemaakt rond de bestaande trajactcontroles, daar er volgens mij toch wel voor enkele plaatsen vraagtekens blijven bestaan.
Tennislaan: Ik begrijp echt niet wat de tennislaan een prioritaire plaats geeft voor een trajectcontrole?
Noordlaan: Het stuk waar de meeste ongevallen gebeuren is trajectcontrole vrij (uitleg teveel zijstraten)?
Het tweede stuk Noordlaan: hebben al vele inwoners een oplossing voor gevonden en rijden ze via de sportlaan de cite binnen om tot hun bestemming te geraken.
Verkeersveiligheid is enorm belangrijk voor het stadsbestuur. Dit vertaalt zich in verschillende concrete projecten, die zich toespitsen op infrastructuur (harde maatregelen) maar evenzeer op gedragsverandering (zachte maatregelen). Beiden zijn immers enorm belangrijk.
Dit vertaalt zich in heel wat concrete projecten, waaronder o.a.:
Voor wat het budget betreft:
Stad Genk geeft jaarlijks veel middelen uit aan verkeersveiligheid per jaar. Zo onder meer door de dotatie aan de politiezone CARMA (11.845.935 euro in boekjaar 2022) waarvan een deel te relateren is aan verkeersveiligheid. Maar daarnaast jaarlijks ook meerdere miljoenen euro’s voor de uitvoering van diverse investeringsprojecten in functie van aanleg en versterking van veilige fietspaden en voor vernieuwing en verbetering van de weginfrastructuur. Denk daarnaast ook aan de personeels- en werkingskosten van onze dienst mobiliteit en aan de vele acties die vanuit verschillende diensten opgezet worden in samenwerking met partners zoals scholen, vrijwilligers en zo meer.
De extra inkomsten uit GAS5-trajectcontroles kwamen in boekjaar 2022 uit op 4.242.766 euro; middelen die mee geïnvesteerd worden in de algemene verkeersveiligheid.
Voor wat de parkeerretributies betreft is er geen sprake van extra inkomsten voor stad Genk. Vorig meerjarenplan was er een gemiddelde jaarlijkse opbrengst uit parkeerretributies van 900.000 euro à 1 miljoen euro per jaar. In het lopende meerjarenplan is dit gedaald tot 562.564 euro in 2020, 330.480 euro in 2021 en 434.522 euro in 2022.
Voor wat de trajectcontroles betreft:
De elf locaties werden bepaald op de analyse van zowel ongevallenstatistieken als snelheidsovertredingen. We stellen vast dat het aantal snelheidsovertredingen daalt, zowel op de tracés met trajectcontroles als bij mobiele controles. Het doet ons plezier vast te stellen dat bestuurders hun gedrag ten goede aanpassen.
Op de Tennislaan zal extra signalisatie aangebracht worden om duidelijk te maken dat dit een weg is waar een snelheidsregime van 50 km/u geldt. Volgens de wegcategorisering is dit de aangeraden snelheid. Het verschil met 70 km/u is bij een eventuele aanrijding immens groot, maar scheelt in rijtijd over een afstand van 1 km maar 20 seconden, ten opzicht van rijden aan 50 km/u.
Op basis van meldingen en eventuele tellingen worden sluiproutes geëvalueerd. Voor wat de trajectcontrole op de Noordlaan betreft, kregen we daarvan alvast geen enkele melding van sluipverkeer in de Sportlaan bij de bespreking van de verkeersplannen Genk-West, waarvan de participatiemomenten eind vorig jaar plaatsvonden. Maar onze dienst neemt uw bedenking alleszins mee ter harte en houdt er rekening mee in de permanente evaluatie van de trajectcontroles en evoluties van de ontwikkelingsgang van mobiliteit in dat stadsdeel.
Op het andere deel van de Noordlaan vormt snelheid minder een probleem. Veel zijstraten, oversteekbewegingen en verwevingen van verkeer, maken dat de snelheid daar niet te hoog uit komt. Het klopt dat er daar wat meer ongevallen gebeuren, maar die hebben snelheid niet als voornaamste oorzaak. Daarom werd gekozen om de trajectcontrole te plaatsen daar waar snelheid wel een probleem vormde.
Je spreekt over de snelheden op de Stalenstraat. Voor wat de Stalenstraat betreft, wijzen metingen uit dat de gemiddelde snelheid en B85 bijzonder laag ligt. Geen enkele meting komt boven de 40 km/u uit. Het agressief gedrag van een zeer kleine groep vertaalt zich natuurlijk niet in deze cijfers. Zoals je weet zetten we daar ook op in met een ander soort van handhaving.
Hoeveel auto’s passeren er per dag op de N75, de N76 en de Hasseltweg?
Onze diensten hebben hier geen recente cijfers van. Mogelijk hebben ze die wel bij AWV. Voor wat de N76 in de richting van Oudsbergen betreft, weet ik wel dat er tot 11.200 voertuigen per dag passeren.
Welke wegen en verkeerspunten springen er uit qua ongevallen?
De lijst met zwarte punten op de gewestwegen is publiek raadpleegbaar op https://wegenenverkeer.be/veilig-op-weg/gevaarlijke-punten. De lijst met gevaarlijke punten op gemeentewegen wordt jaarlijks opgesteld door politiezone Carma. Daar werd voor 2022 slechts één gevaarlijk punt vastgesteld, met name de rotonde Europalaan / Bochtlaan. Het is voorzien om deze rotonde in het najaar te beveiligen voor de zachte weggebruiker en op langere termijn wordt de hele doortocht Europalaan duurzaam aangepakt, met dus ook verdere optimalisatie van deze kruising.
Uiteraard houden we in onze ambitie om Genk blijvend verkeersveiliger te maken rekening met al deze analyses.
ma 22/05/2023 - 10:59