Wij kregen de voorbije maanden meermaals meldingen over agressie in deze omgeving, zowel fysieke als verbaal.
Deze meldingen komen van zowel de reizigers als de uitbater van de horeca gelegenheid. Wij vernemen via de uitbater dat het momenteel wel beter gaat na het ingrijpen van de stad.
Recent was er echter toch opnieuw een zwaar agressiegeval op 22 maart 2023 aan de bus-perrons waarvan wij horen dat er nog veel onduidelijkheid rond bestaat.
Vandaar dus enkele vragen rond de veiligheid:
8 mei 2023
Rina Simons
Hangen er camera’s aan de perrons en zijn ze operationeel? Wie beheert deze beelden?
In de stationsomgeving hangen 24 camera’s, in beheer van Securail (NMBS). Deze camera’s beperken zich tot het strikte eigendom van de NMBS. De lokale politie heeft geen rechtstreekse toegang tot de beelden. Bij incidenten en calamiteiten van gerechtelijke of bestuurlijke aard kunnen de beelden uiteraard steeds door de politie worden opgevraagd.
Stad Genk heeft na de feiten van 22 maart jl. een tijdelijke vaste camera geplaatst met zicht op het busstation en de fietsenstalling en dit in samenspraak met politiezone CARMA. De door de politie CARMA aangewezen profielen hebben toegang tot de camerabeelden. Hierbij worden beelden bekeken met het oog op een gerechtelijke of bestuurlijke finaliteit, conform artikel 14 en 15 van de Wet op het Politieambt (WPA).
Wie is eigenaar van het terrein van de bus-perrons? En wie beheert het terrein?
De NMBS is eigenaar van de bus-perrons.
Sinds 2002 is Stad Genk beheerder van dit terrein. Op 21 februari 2002 ging de gemeenteraad akkoord met een overeenkomst waarin voorwaarden zijn opgenomen om het perceel in te lijven in de kleine wegenis. Dat werd op 28 april 2011 ook uitgebreid met de achterliggende parking.
Is er overleg tussen de Stad, de Lijn en de NMBS in functie van het verhogen van de veiligheid?
De veiligheid in de stationsomgeving is een blijvend aandachtspunt en wordt nauw opgevolgd vanuit een multidisciplinaire werkgroep, waar ook de uitbaters van het station, Fietspunt en de aanwezige overheidsinstellingen bij aansluiten. Zo staat het ook omschreven in het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan dat vorige maand door de Gemeenteraad werd goedgekeurd, en ik citeer:
“Een multidisciplinair en functioneel team waarbij professionele partners (zoals verschillende stedelijke diensten, het jeugdwelzijnswerk, het straathoekwerk, de bemiddelaar, gemeenschapswachten en politie) zich vanuit een gemeenschappelijke analyse en een gezamenlijke aanpakstrategie inzetten om de veiligheid en de leefbaarheid in het stadscentrum en overlast-gevoelige hotspots in andere stadsdelen te verhogen komt samen. In de aanpak is aandacht voor (sociale preventie), maar ook voor handhaving en nazorg. De samenstelling van dit team wijzigt naar gelang de hotspots. In deze aanpak is ook aandacht voor andere betrokkenen, zoals burgers, handelaars, professionele dienstverleners enzovoort.”
Het laatste overleg van deze werkgroep vond plaats op 9 maart jl.. Hierbij waren de NMBS, De Lijn, Bruno’s Foodcorner, stad Genk en politie CARMA aanwezig. De verschillende partners werden bevraagd en de overlastproblematieken werden besproken.
Zo werken we continu verder om de overlast aan te pakken.
wo 17/05/2023 - 10:46