Terug
Gepubliceerd op 15/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 20:15 Limburghal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers

Verontschuldigd

Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde

Secretaris

Stijn Schepers

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Agendapunten

2.

2022_GEM_00214 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 AGB Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GEM_00214 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 AGB Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Ria Grondelaers, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Mehmet Kayacan, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Stijn Schepers
Stemmen voor 21
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Karel Kriekemans, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 14
Ivo Schoonheere, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Anna Boey, Danny Kerkhofs, Gaby Colebunders, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GEM_00214 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 AGB Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring

2022_GEM_00214 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 AGB Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het dossier meerjarenplan 2020-2025 AGB Genk - aangepaste versie 2022/2 bevat de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2022. Vermits er een aantal aanpassingen gevraagd worden voor de kredieten van de boekjaren 2022-2025, die niet via kredietverschuivingen kunnen worden uitgevoerd, dient er een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 te gebeuren. De beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 dienen ook te worden vastgesteld voor aanwending.

Argumentatie

Om een maximaal geïntegreerd lokaal beleid te kunnen realiseren, werd er voor stad en OCMW Genk één doelstellingenboom opgesteld. 

Ook de rechtspersoon AGB Genk heeft zich ingeschreven in hetzelfde geïntegreerde meerjarenplan en draagt alzo bij aan de realisatie van de gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen en actieplannen van groep Genk.

De strategische nota legt de focus niet langer op de prioritaire beleidsdoelstellingen, maar ook en vooral op de prioritaire acties of actieplannen die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. Voor stad, OCMW en AGB Genk werd ervoor gekozen om de informatie in de strategische nota op het niveau van de acties te presenteren en om alle acties als prioritair te beschouwen.

Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van bestuur AGB en goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.

Bij deze aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.

Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van AGB Genk uitmaken.

Financieel evenwicht:

Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan.

Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

 

Het beschikbaar budgettair resultaat voor AGB Genk bedraagt:

202020212022202320242025
 €    -8.916.303 €    -10.247.116 €    797.006 €    468.012 €    333.030 €    439.776


De autofinancieringsmarge voor AGB Genk bedraagt:

202020212022202320242025
 €    -669.657 €    -378.465 €    -389.047 €    -451.208 €    -77.195 €    164.531


In deze bedragen zijn volgende aanpassingen opgenomen: de verwerking van het resultaat jaarrekening 2021, de overdracht van de goedgekeurde investerings- en financieringskredieten, de gevraagde aanpassingen op de kredieten voor de eerste en tweede aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het lopende boekjaar 2022. 

Daarnaast dienen de beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 te worden vastgesteld voor aanwending.

In afwachting van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is de documentatie bij het meerjarenplan terug te vinden onder deze link.

Juridische grond
  • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
  • het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
  • de omzendbrief van 3 mei 2019 m.b.t. de toepassing van de nieuwe BBC-regels en de samenstelling van het voor te leggen dossier meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit 3 onderdelen: een strategische nota, een financiële nota en een toelichting;
  • de omzendbrief van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
  • het feit dat deze nieuwe BBC-regelgeving met een volledig geïntegreerde lokale planning en uitvoering voor stad, OCMW en AGB Genk inging vanaf 1 januari 2020.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2022/2 voor AGB Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2022/2 voor AGB Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.

3.

2022_GEM_00215 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GEM_00215 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Ria Grondelaers, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Mehmet Kayacan, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Stijn Schepers
Stemmen voor 21
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Karel Kriekemans, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 14
Ivo Schoonheere, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Anna Boey, Danny Kerkhofs, Gaby Colebunders, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GEM_00215 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring

2022_GEM_00215 - Meerjarenplan - Meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - Aangepaste versie 2022/2 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het dossier meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - aangepaste versie 2022/2 bevat de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2022. Vermits er een aantal aanpassingen gevraagd worden voor de kredieten van de boekjaren 2022-2025, die niet via kredietverschuivingen kunnen worden uitgevoerd, dient er een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 te gebeuren. De beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 dienen ook te worden vastgesteld voor aanwending.

Argumentatie

De vaststelling en goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan verloopt volgens artikel 249 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat:

  • de beleidsrapporten van stad en OCMW een geïntegreerd geheel vormen;
  •  de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de aanpassing meerjarenplan stemmen;
  •  de gemeenteraad het deel van de aanpassing meerjarenplan van het OCMW goedkeurt;
  •  door deze goedkeuring de aanpassing van het meerjarenplan in zijn geheel geacht wordt vastgesteld te zijn.

Om een maximaal geïntegreerd lokaal beleid te kunnen realiseren, werd er voor stad en OCMW Genk één doelstellingenboom opgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor stad en OCMW Genk samen. Daaruit volgt dat beide entiteiten een gezamenlijk meerjarenplan hebben opgesteld, dat door beide raden dient te worden vastgesteld.

Ook de rechtspersoon AGB Genk heeft zich ingeschreven in hetzelfde geïntegreerde meerjarenplan en draagt alzo bij aan de realisatie van de gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen en actieplannen van groep Genk.

De strategische nota legt de focus niet langer op de prioritaire beleidsdoelstellingen, maar ook en vooral op de prioritaire acties of actieplannen die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. Voor stad, OCMW en AGB Genk werd ervoor gekozen om de informatie in de strategische nota op het niveau van de acties te presenteren en om alle acties als prioritair te beschouwen.

Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.

Bij deze aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.

Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Genk uitmaken.

Financieel evenwicht:

Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan.

Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

 

Het beschikbaar budgettair resultaat voor stad en OCMW Genk bedraagt:

202020212022202320242025
 €    4.008.471 €    8.034.836 €    16.317.657 €    1.296.377 €    176.556 €    1.755.721


De autofinancieringsmarge voor stad en OCMW Genk bedraagt:

202020212022202320242025
 €    7.766.211 €    -44.987 €    -5.515.946 €    -3.512.552 €    -4.821.477 €    793.635


In deze bedragen zijn volgende aanpassingen opgenomen: de verwerking van het resultaat jaarrekening 2021, de overdracht van de goedgekeurde investerings- en financieringskredieten, de gevraagde aanpassingen op de kredieten voor de eerste en tweede aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het lopende boekjaar 2022. 

Daarnaast dienen de beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 te worden vastgesteld voor aanwending.

In afwachting van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is de documentatie bij het meerjarenplan terug te vinden onder deze link.

Juridische grond
  • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
  • het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
  • de omzendbrief van 3 mei 2019 m.b.t. de toepassing van de nieuwe BBC-regels en de samenstelling van het voor te leggen dossier meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit 3 onderdelen: een strategische nota, een financiële nota en een toelichting;
  • de omzendbrief van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
  • het feit dat deze nieuwe BBC-regelgeving met een volledig geïntegreerde lokale planning en uitvoering voor stad, OCMW en AGB Genk inging vanaf 1 januari 2020.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling  van het deel STAD van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2022/2 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 van het deel STAD van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2022/2 voor stad en OCMW, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.

Artikel 3

De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2022/2 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.

Artikel 4

De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2023 van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2022/2 voor stad en OCMW, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.

5.

2022_GEM_00319 - Stadsbelastingen - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen: wijziging en verlenging tot en met aanslagjaar 2023, en aangepaste tarievenreglementen inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken en inzake asbestinzameling aan huis, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GEM_00319 - Stadsbelastingen - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen: wijziging en verlenging tot en met aanslagjaar 2023, en aangepaste tarievenreglementen inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken en inzake asbestinzameling aan huis, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Ria Grondelaers, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Mehmet Kayacan, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Stijn Schepers
Stemmen voor 21
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Karel Kriekemans, Tom Arts
Stemmen tegen 11
Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Danny Kerkhofs, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak
Onthoudingen 3
Ivo Schoonheere, Anna Boey, Gaby Colebunders
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GEM_00319 - Stadsbelastingen - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen: wijziging en verlenging tot en met aanslagjaar 2023, en aangepaste tarievenreglementen inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken en inzake asbestinzameling aan huis, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

2022_GEM_00319 - Stadsbelastingen - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen: wijziging en verlenging tot en met aanslagjaar 2023, en aangepaste tarievenreglementen inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken en inzake asbestinzameling aan huis, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.

Argumentatie

Op 15 december 2020 heeft de gemeenteraad volgend reglement goedgekeurd: “Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor het aanslagjaar 2021”. In datzelfde besluit werd tevens goedkeuring verleend aan de aangepaste tarievenreglementen voor de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET, en voor het inzamelen van asbestafval aan huis.

Vervolgens heeft de gemeenteraad op 21 december 2021 volgend reglement vastgesteld: “Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor het aanslagjaar 2022”. In datzelfde besluit werd tevens goedkeuring verleend aan het aangepaste tarievenreglement inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken en het tarievenreglement inzake de ophaling van tuinafval in een tuinbak, met ingang van 1 januari 2022.

Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de stad Genk is het aangewezen om het belastingreglement te continueren.

Na beslissing door de raad van bestuur van LIMBURG.NET dd. 12 oktober 2022 werden volgende (model)reglementen aan stad Genk ter beschikking gesteld:

1. Reglement voor de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor het aanslagjaar 2023. 

Het modelreglement voor het aanslagjaar 2023 bevat, ten opzichte van het model voor 2022, met name volgende aanpassingen: 1/ een verlaging van de contantbelasting voor een snoeihoutophaling op afroep van € 15,00 per ophaling van 2 m³, naar € 5,00 per ophaling van 2 m³; 2/ enkele redactionele aanpassingen naar aanleiding van opmerkingen die werden ontvangen van ABB: een aanpassing van de formulering inzake bezwaarprocedure conform artikel 9 §1 van het Decreet van 30 mei 2008, en een vervanging van de term ‘belastingplichtige’ door ‘belastingschuldige’ waar nodig. 

Gezien de beperkte aard van deze aanpassingen, worden deze via voorliggend wijzigingsbesluit verwerkt in het belastingreglement van stad Genk dat werd vastgesteld door de gemeenteraad van 21 december 2021 voor het aanslagjaar 2022, waarbij eveneens een verlenging van het belastingreglement tot en met aanslagjaar 2023 wordt voorzien. 

De wijzigingen aan het belastingreglement van stad Genk treden in werking vanaf 1 januari 2023.

2. Reglement van LIMBURG.NET voor de tarieven inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken

Naar aanleiding van de gestegen kosten, de dalende subsidies en in sommige gevallen het oneigenlijke gebruik van compostvaten en -bakken, besliste LIMBURG.NET tot volgende tariefverhogingen: tarief compostvat van € 15,00 naar € 30,00, en tarief compostbak van € 35,00 naar € 60,00. Er wordt ook een begrenzing opgenomen van het aantal compostvaten of compostbakken dat een gezin in een periode van 5 jaar kan aankopen om een eerlijke verdeling van de subsidies te bekomen. Verder worden ook enkele tekstuele aanpassingen doorgevoerd m.b.t. de aangetekende herinnering naar aanleiding van het aangepast aanmaningenproces van LIMBURG.NET. 

Het reglement van LIMBURG.NET voor de tarieven inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

3. Reglement van LIMBURG.NET voor de tarieven inzake asbestinzameling aan huis. 

Het huidige tarievenreglement van LIMBURG.NET voor de bronophaling van asbest loopt af op 31 december 2022. LIMBURG.NET ontving intussen de goedkeuring van OVAM voor een nieuw asbestdossier, waardoor LIMBURG.NET deze dienstverlening kan verderzetten vanaf 2023. LIMBURG.NET voorziet een nieuw tarievenreglement voor de bronophaling asbest: hierin zijn geen aanpassingen voorzien aan de tarieven die de burger betaalt voor een bronophaling, enkel de aanvraagregels worden licht versoepeld. Voor de nieuwe projectperiode kan een aanvrager – gespreid (dus één aanvraag per keer) – twee aanvragen plaatsen (in plaats van één aanvraag per aanvrager en per ophaaladres in de vorige projectperiode 2020-2022). 

Het reglement van LIMBURG.NET voor de tarieven inzake asbestinzameling aan huis treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (“Materialendecreet”)
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
  • Uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse Regering (incl. latere wijzigingen)
  • Convenant tussen de stad Genk en de intergemeentelijke vereniging LIMBURG.NET met betrekking tot het afsprakenkader voor de financiële en operationele samenwerking vanaf 1 januari 2014, gemeenteraad dd. 18 december 2013
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen wordt gewijzigd als volgt:

  • Titel: vervanging “het aanslagjaar 2022” door: “de aanslagjaren 2022-2023”;
  • Ondertitel: toevoeging: “- 2023”;
  • Artikel 1, eerste alinea: vervanging “1” door: “2”, vervanging “2022” door: “2023”;
  • Artikel 15, tweede alinea: vervanging “Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend” door: “Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend”;
  • Artikel 15, derde alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 15, vijfde alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 20, tweede alinea: vervanging € 15,00 door: € 5,00”;
  • Artikel 21: toevoeging derde alinea: “Voor snoeihout (ophaling op afroep) is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de snoeihoutaanvraag via de website wordt geplaatst en betaald (of de overschrijving wordt betaald in de gevallen dat niet online kan worden besteld).”;
  • Artikel 22, titel: vervanging “Belastingplichtige” door: “Belastingschuldige”;
  • Artikel 23, §7: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 30, eerste alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 30, tweede alinea: vervanging “Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend” door: “Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend”;
  • Artikel 30, derde alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 30, vierde alinea: vervanging “referentiepersoon” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 33, eerste alinea: vervanging “belastingplichtigen” door: “belastingschuldigen”;
  • Artikel 33, tweede alinea, 1°, eerste zin: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 33, tweede alinea, 2°, eerste en tweede zin: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 34, §2, tweede alinea: vervanging “Klachten of bezwaren moeten schriftelijk worden meegedeeld” door: “De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar schriftelijk indienen gericht”; vervanging “Het bezwaar heeft geen opschortende werking.” door: “Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar. Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.”;
  • Artikel 34, §2, derde alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”; vervanging “herinnering” door: “aanmaning”;
  • Artikel 34, §2, vierde alinea, eerste, tweede en derde zin: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”; 
  • Artikel 34, §3, eerste alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”; 
  • Artikel 34, §3, tweede alinea: vervanging “Klachten of bezwaren omtrent de aangerekende belastingen moeten schriftelijk worden meegedeeld” door: “De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan omtrent de aangerekende belastingen een bezwaar schriftelijk indienen gericht”;
  • Artikel 34, §3, derde alinea: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”; 
  • Artikel 34, §3, vierde alinea, eerste, tweede en derde zin: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”; 
  • Artikel 38: vervanging “Worden” door: “worden”;
  • Artikel 39, § 1: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige” (4 keer);
  • Artikel 39, § 2: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”.

Artikel 2

De wijziging van het belastingreglement gaat in vanaf 1 januari 2023.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het belastingreglement betreffende het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de aanslagjaren 2022-2023.

Artikel 4

De gemeenteraad keurt de tarievenreglementen van LIMBURG.NET inzake de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken met ingang van 1 januari 2023, en inzake asbestinzameling aan huis met ingang van 1 januari 2023, goed.

6.

2022_GEM_00309 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GEM_00309 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Ria Grondelaers, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Mehmet Kayacan, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Stijn Schepers
Stemmen voor 21
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Karel Kriekemans, Tom Arts
Stemmen tegen 12
Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Danny Kerkhofs, Gaby Colebunders, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak
Onthoudingen 2
Ivo Schoonheere, Anna Boey
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GEM_00309 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

2022_GEM_00309 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het is aangewezen dat de hinder, veroorzaakt door werken aan permanente nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, via een retributie vergoed wordt door de eigenaar van de nutsvoorziening.

Argumentatie

De gemeenteraad stelde op 17 december 2019 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein met ingang van 1 januari 2020”. 

Via voorliggende wijziging worden, op voordracht van distributienetbeheerder Fluvius en op advies van ABB, onder meer volgende aanpassingen doorgevoerd:

  • Aanpassing van de definitie van ‘permanente nutsvoorzieningen’, gezien overeenkomstig artikel 98, §2 van de Wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven (gewijzigd door de Wet van 21 december 2021 houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie) de overheid voor het gebruiksrecht van het openbaar domein om kabels, bovengrondse lijnen en bijbehorende uitrustingen aan te leggen en alle nodige werken hieraan uit te voeren aan de operator van het betrokken openbaar elektronische-communicatienetwerk geen belasting, taks, cijns, retributie of vergoeding, van welke aard ook, mag opleggen. In artikel 68, 5° bis van vermelde wet wordt ‘openbaar elektronische-communicatienetwerk’ gedefinieerd als een telecommunicatienet dat geheel of gedeeltelijk voor het verlenen van voor het publiek toegankelijke telecommunicatiediensten wordt gebruikt. 
  • Toevoeging met betrekking tot de indexatie, ter verduidelijking, dat deze wordt toegepast naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
  • Toevoeging, ter verduidelijking, dat deze retributie elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de stad uitsluit, zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
  • Aanpassing van de tarieven naar aanleiding van sleufwerken.

De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2023.

Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen, gemeenteraad 16 maart 2017 (incl. latere wijzigingen)
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein wordt gewijzigd als volgt:

  • Titel: schrapping “, met ingang van 1 januari 2020”;
  • Artikel 1: schrapping “- telecommunicatie, - radiodistributie en kabeltelevisie, - de transmissie van enigerlei data, ongeacht of een privé-gebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden. - Alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.” en vervanging door: “- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg.”;
  • Artikel 1: toevoeging § 5: “§ 5. Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de stad uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.”;
  • Artikel 2, § 1: vervanging “€ 2,14” door “€ 10,24”, vervanging “€ 1,64” door: “€ 7,88”, vervanging “€ 0,99” door: “€ 4,73”;
  • Artikel 2, § 2: schrapping “, in analogie met de niet-periodieke tarieven,” en toevoeging: “, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar (vanaf 2023)”;
  • Artikel 3, § 3: schrapping “, in analogie met de niet-periodieke tarieven,” en toevoeging: “, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar (vanaf 2023)”.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.

Artikel 3

Deze wijziging gaat in vanaf 1 januari 2023.

7.

2022_GEM_00325 - Protestantse Johanneskerk - Budget dienstjaar 2023 en wijziging nr. 1 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
7.

2022_GEM_00325 - Protestantse Johanneskerk - Budget dienstjaar 2023 en wijziging nr. 1 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring

2022_GEM_00325 - Protestantse Johanneskerk - Budget dienstjaar 2023 en wijziging nr. 1 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zijn vergadering van 29 juni 2022 heeft de bestuursraad van de protestantse Johanneskerk het budget van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 1 van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.

Op 18 november 2022 verleende de Administratieve Raad van de Protestants-Evangelische Eredienst (ARPEE) gunstig advies over het budget van dienstjaar 2023 en over wijziging nr. 1 van het meerjarenplan 2020-2025 van de protestantse Johanneskerk.

Argumentatie

Budget 2023


Exploitatie
Meerjarenplan 2023
Budget 2023
J
Exploitatie eigen boekjaar
€ -10.254,15
€   -9.872,00
K
Overschot/Tekort Expl. N-2
€           0,00
€      -382,15
L
Exploitatie vóór toelage
€ -10.254,15
€ -10.254,15
M
Exploitatietoelage
€  10.254,15
€  10.254,15
N
Overschot Exploitatie
€                        0,00
€          0,00


De stedelijke werkingstoelage voor het jaar 2023 bedraagt € 10.254,15 en ligt hoger dan de exploitatietoelage, ingeschreven in 2023 van het oorspronkelijk meerjarenplan 2020-2025, zijnde € 9.446,00. Dit is grotendeels het gevolg van een verlaging van de ontvangsten van de vieringen, die ook wordt doorgetrokken naar 2024 en 2025 van het meerjarenplan.

De K-waarde is negatief en bedraagt € -382,15 en is het verschil tussen het resultaat van de exploitatie van de jaarrekening 2021 en de K-waarde uit het budget 2022.



Investeringen
Budget 2023
X
Investering eigen dienstjaar
€ -24.959,10
Y
Overschot/Tekort Invest N-2
€  24.959,10
Y'
Overschot/Tekort budgetwijziging N-1
€             0,00
Z
Overschot/Tekort Investeringen
€             0,00


Er zijn geen investeringen voorzien in 2023. Om het budget sluitend te maken in de investeringen, wordt het investeringsoverschot van de rekening van 2021 ingeschreven op mar 436 Investeringsbeleggingen.

Wijziging nr. 1 meerjarenplan 2020-2025

De ontvangsten van de vieringen werden vanaf 2023 t.e.m. 2025 verlaagd, met als gevolg dat de exploitatietoelagen toenemen:

-in 2023: van € 9.466,00 naar € 10.254,15;

-in 2024: van € 9.646,00 naar € 10.646,00;

-in 2025: van € 9.845,00 naar € 10.845,00.

Juridische grond

Art. 45-50 van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het budget van dienstjaar 2023 en wijziging nr. 1 van het meerjarenplan 2020-2025 van de protestantse Johanneskerk goed.

Artikel 2

De dossiers zullen voor verder gevolg worden overgemaakt aan de hogere overheid.

IR 1.

2022_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Stand van zaken rond de toekomstplannen rond de terril van Winterslag.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 1.

2022_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Stand van zaken rond de toekomstplannen rond de terril van Winterslag.

2022_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Stand van zaken rond de toekomstplannen rond de terril van Winterslag.
Indiener(s)
Gaby Colebunders
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
do 15/12/2022 - 08:21
Toelichting

In mei 2021 stelde ik de vraag hoe het zat met de toekomst van de terril van Winterslag.
Dit omdat er ons bepaalde info ter oren kwam die ons zeer ongerust maakten.
Niet alle info kon mij toen gegeven worden tijdens de gemeenteraad.
Door het thuiswerk, tijdens de corona en bijkomende feestdagen moest ik even wachten op de verdere info. Ter inzage.
Nu zijn we december 2022 en tot op heden buiten een eenmalig bericht dat ik nog even geduld moet hebben, dat ze me niet vergeten zijn…
Niets meer?
Mijnheer de burgemeester sta me toe dit een heel raar verhaal te vinden.
De terril heeft al een geschiedenis sinds de sluiting van de steenkoolmijnen die niet altijd even zuiver is verlopen.

Van 1996 tot 2006 haalt Limcoal NV, met een oude techniek (zwaar water) steenkoolgruis uit de terril.  Vooral het oudere deel van de terril, waar het steenpuin nog veel steenkool bevat is zeer rendabel.  Toen de buit binnen was, werd de vennootschap ontbonden en een vereffenaar aangesteld via een ander vennootschap van dezelfde eigenaar NV exterbel. [1]

Niet alleen de NV Limcoal werd ontbonden, ook de infrastructuur werd voor een groot gedeelte vernield en bleef er een grote krater over.  Normaal moest de terril terug hersteld worden en terug aan de stad gegeven.  De winst die Limcoal maakte met de steenkool was nog niet genoeg, de nieuwe NV wilde gedurende 20 jaar 200 vrachtwagens per dag vervuilde grond storten, of een totaal van 3,7 miljoen ton.  Hier kwam zeer veel protest van de inwoners van Genk, vooral van de bewoners van Winterslag.   En die waren furieus toen om een of andere duistere reden, de toenmalige milieuminister , Joke Schauvliege,  toch de toelating gaf tot storten. 

In oktober 2014 schorste de Raad van State echter die beslissing van Schauvliege. Het rechtscollege erkent het beroep en schrapt de toezegging aan Limcoal. Het argument is dat de omvang van het project (circa 3,7 miljoen m³ gestorte grond) en de duur ervan (20 jaar) niet in verhouding staan tot de doelstelling in het Bijzonder Plan van Aanleg, meer bepaald, het inrichten van een recreatiezone.

Limcoal kan wel nog de vooraf afgesproken taken op het terrein uitvoeren, zoals het verwijderen van de laatste steenkoolresten. Daarna wordt het gebied voor een vastgelegd bedrag verkocht aan het stadsbestuur, zodat na het afvlakken van de steile randen, kan gestart worden met het inrichten van de recreatiezone.

In dec 2017 is de stad Genk dan ineens bereid om véél meer te betalen voor de terugkoop van de mijnterrils die 20 jaar geleden overeengekomen was, 100.000€.  En het stadsbestuur zou ook nog de toelating gegeven hebben op toch nog 750.000m³ afvalgrond te laten storten.  

 Dit staat niet alleen compleet haaks op de planning van de stad, zoals reeds aangegeven in de meerjarenplanning van 2001-2006, om van de terril en de omgeving van C-Mine een groene omgeving te maken, het doet ook vragen rijzen over alle contracten en contacten tussen de stad en Limcoal. 

 Dus ga ik nogmaals proberen de vragen te stellen 

Kan ik inzage krijgen in het oorspronkelijk contract tussen de stad Genk en Limcoal nv?

Antwoord  mei 2021. Dat kan zeker. Initieel werd sloot LRM een overeenkomst met Limcoal voor het wassen van de terril. Stad Genk was daarbij geen directe betrokkene, maar wou daarbij wel de rechten afdwingen om de terril nadien te verwerven voor het borgbedrag van ongeveer 80.000 euro. Omwille van het verlengde weekend en het thuiswerken, hebben we nog niet de kans gehad de oorspronkelijke documenten hierover op te zoeken in het archief. We doen dat nog en zullen u hierover verder informeren.  

Heeft de stad ondertussen sinds mei 2021 nog contact gehad met limcoal over de verkoop van het terrein of herstellingen van het terrein? 

Kan ik inzage krijgen in en duiding bij de huidige stand van zaken inzake de terril van Winterslag?

Antwoord mei 2021 Vandaag is de terril (70 ha) volledig in handen van nv Limcoal. Ze is aldus privéterrein en eigenlijk niet toegankelijk. Voor de stabiliteit en veiligheid is het belangrijk dat op termijn nog twee depressies opgevuld en afgewerkt worden. We hebben daartoe de afgelopen jaren wel opdracht gegeven voor een technische ondersteuning om de noodzakelijke aanvullingen te berekenen om de terril te veilig en toegankelijk te maken,    

Bespreking
Antwoord

Kan ik inzage krijgen in het oorspronkelijk contact tussen de stad Genk en Limcoal nv?

Zoals ook al gezegd in mei 2021 is er geen contract tussen Limcoal en Stad Genk. 

Er is in juni 1996 wel een overeenkomst afgesloten tussen Limcoal nv, nv Mijnen (nu LRM) en nv Aertssen Aannemingsbedrijf, waarbij de bedrijfstak terrilwasserij (wasinstallatie met gronden en de erop liggende terril) door nv Mijnen wordt ingebracht in Limcoal nv. 

Wij zijn als stad niet betrokken in die overeenkomst en hebben die overeenkomst daarom ook niet teruggevonden in onze archieven. Ik heb daartoe wel nog navraag gedaan bij LRM, maar ook daar kregen we tot heden geen antwoord. Ik stuurde naar aanleiding van deze vraag nog een herinnering.

Op die terreinen waren er saneringswerken in uitvoering, die verder door Limcoal nv uitgevoerd dienden te worden volgens de specificaties van het aannemingscontract tussen nv Mijnen en Aertssen. Limcoal kreeg daartoe in 1998 een milieuvergunning voor negen jaar (tot 2007) voor de exploitatie, uitbreiding en wijziging van de vergunning voor een stortplaats van mijnbouwafval en van een wasinstallatie voor het herwassen van de steenstorten.

In de overeenkomst die in 1996 afgesloten werd, stond mee opgenomen dat het eigendomsrecht op het einde van de exploitatie naar Stad Genk zou moeten overgaan, tegenover een laag bedrag tussen de 50.000 en 80.000 euro. Deze overeenkomst is evenwel niet afdwingbaar, want nooit bekrachtigd op de gemeenteraad. 

Mede omdat er voor andere terrils door ANB ondertussen veel hogere bedragen betaald zijn, gaf Limcoal ook aan dat een verkoopsprijs van 100.000 euro of lager niet realistisch zou zijn. We hebben daartoe in 2014 nog intern overleg gehad om te kijken hoe we in overleg met Limcoal en Mr. Huysmans verdere stappen konden zetten. 

Maar helaas zonder resultaat. 

Heeft de stad ondertussen sinds mei 2021 nog contact gehad met Limcoal over de verkoop van het terrein of herstellingen van het terrein? Kan ik inzage krijgen in en duiding bij de huidige stand van zaken inzake de terril van Winterslag? 

Neen, er zijn vanuit de administratie geen verdere contacten meer geweest. De huidige stand van zaken is dan ook onveranderd sinds uw vorige vraag in mei 2021.

Er is dan ook helaas niets nieuws te melden. Het dossier zit muurvast bij de eigenaar. 

wo 21/12/2022 - 09:17
IR 2.

2022_IP_00057 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Afschakelplan.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Stijn Schepers
Verontschuldigd
Chris Janssens; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Meryame Kitir; Hilde De Wilde
Secretaris
Stijn Schepers
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 2.

2022_IP_00057 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Afschakelplan.

2022_IP_00057 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Afschakelplan.
Indiener(s)
Gaby Colebunders
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
do 15/12/2022 - 12:17
Toelichting

De laatste weken is er al het een en ander in de media verschenen rond het afschakelplan. Je kan het stemmingsmakerij noemen, of om de druk te verhogen om de kerncentrales langer open te houden. Maar vooral de ongerustheid van onze inwoners neem toe. Veel van onze inwoners zijn al eens gaan kijken op de volgende link waar je de verschillende fases voor het afschakelplan ziet van Genk.

https://statisticbelgium.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=36b64ccc0aaa452aba86c180d2732eca

Maar wat ver van mijn bed leek.... komt nu wel dichterbij.

Er zijn 8 fases, te beginnen bij 8 en het ergste is fase 1. Hieraan kan je zien dat er zeer veel (295 van de 1018) van de cabines afgesloten worden in de tweede (7°) fase. En nog eens 496 in de fase 6. Dat wil zeggen dat 80% afgeschakeld wordt in de fase 6 (derde stap) Dat is dus al vroeg in het gehele schakelplan. Als je rekening houdt met het feit dat een aantal strategische zaken niet zullen afgesloten worden (Ziekenhuis, brandweer, politie...) zal het voor al de bevolking zijn die getroffen wordt.

Zo wordt het stadsplein niet afgeschakeld. Ook C-Mine wordt niet afgeschakeld. Ook Henry Ford laan wordt niet afgeschakeld. Maar vooral de cites worden wel snel afgeschakeld. Sledderlo bijvoorbeeld in fase 7. Je kan begrijpen dat veel burgers hier enorm van schrikken.

Daarmee enkele vragen:

  • Op welk niveau is de stad erbij betrokken met de keuzes van afschakelen.
  • Is er al een plan wat de stad voorziet voor kwetsbare mensen.
  • Is er een veiligheidsplan rond bijvoorbeeld liften communicatie enz...
  • En op welke wijze zien jullie hierover te communiceren.
Bespreking
Antwoord

Op welk niveau is de stad erbij betrokken met de keuzes van het afschakelen?

Het plan werd opgemaakt door Elia als beheerder van het Belgische transmissienet voor elektriciteit. Het is zo uitgewerkt dat het manueel geactiveerd kan worden in geval van schaarste. Een eventuele afschakeling heeft dan tot doel het evenwicht van het netwerk in stand te houden om een algemene black-out van de elektriciteits-bevoorrading van het land te vermijden. 

Er bestaan in dat afschakelplan in België acht schijven. Elke schijf is proportioneel verdeeld over vijf elektriciteitszones. Indien het plan geactiveerd moet worden, zullen één of meerdere schijven voor een bepaalde periode afgeschakeld worden. In principe gaat het dan over slechts één schijf, maar als het tekort te groot wordt, kunnen er meerdere schijven tegelijk afgeschakeld worden. Men hanteert daarbij een rotatiesysteem tussen de afschakelbare schijven in dalende volgorde. Men begint bij schijf 8 en zo dalend tot schijf 2. Schijf 1 wordt niet manueel afgeschakeld en is bestemd voor een eventuele automatische afschakeling bij een plots incident. 

Het zijn de ministers van Energie en Economie die op de vooravond van een eventueel tekort zullen beslissen welke schijf wanneer wordt uitgeschakeld. In principe kiest de overheid dan voor de piekmomenten tussen 17 en 20 uur ’s avonds. 

Als stad zijn we niet betrokken bij de opmaak van dit plan en de keuzes die daarin gemaakt zijn. Ook Fluvius is daar niet bij betrokken geweest. 

Is er al een plan wat de stad voorziet voor kwetsbare mensen?

Bij een afschakeling vallen heel wat alledaagse functies weg, maar voor de meesten onder ons is het haalbaar om een periode van enkele uren zonder stroom te overbruggen. Zo ook voor de kwetsbare groepen, waar bewustmaking en sensibilisering op voorhand wel zeer belangrijk is. De registratie op BE-alert zal via het OCMW en het Sociaal Huis voor kwetsbare doelgroepen actief gepromoot en ondersteund worden. Ook de digidokters in de bib (op woensdagnamiddag) helpen met het installeren van de app. Zo ook voor de stadsapp. 

Verder kunnen we de huidige ‘warme plekken’ (https://www.genk.be/warme-plekken) inzetten in functie van het afschakelplan en inwoners informeren waar en wanneer zij bij een afschakeling op terecht kunnen voor warmte, informatie, of gewoon om even samen te zijn met anderen. 

Mochten kwetsbare – of andere – mensen op die momenten nood hebben aan medische, brandweertechnische of politionele hulp; kunnen zij daarvoor nog altijd beroep doen op de diensten. Zo blijven de kazernes operationeel, want zij werken met een noodgroep. Zij blijven ook telefonisch bereikbaar!

Is er een veiligheidsplan rond bijvoorbeeld liften, communicatie, …?

Als er afgeschakeld moet worden, zal dat steeds selectief gebeuren, waarbij dus hulpdiensten van netbeheerders, ziekenhuizen en de centrales van de 101 en 112 geen hinder zullen ondervinden van de afschakeling. 

De overheid heeft ook duidelijk beslist hoe de communicatie desgevallend zal verlopen. Het is de FOD Economie die dat mee opvolgt en vragen van burgemeesters zullen via de gouverneurs gekanaliseerd worden. 

Aangezien er steeds in de vooravond van een eventueel tekort beslist zal worden welke schijf uitgeschakeld wordt en er in principe uitgeschakeld wordt tussen 17 en 20 uur lijkt er nog voldoende tijd om de nodige communicatie te voorzien aan liften en dergelijke. 

En op welke wijze zien jullie hierover te communiceren? 

We zullen de communicatie volgen die ons bezorgd worden door onze netbeheerder.  Burgers kunnen zich ook registreren op BE-alert en worden dan rechtstreeks verwittigd bij een dreigend tekort of afschakeling.

wo 21/12/2022 - 09:18