Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
Naar aanleiding van het Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen is het noodzakelijk dat er wijzigingen aan het huishoudelijke reglement van de gemeenteraad gebeuren.
De voornaamste wijzigingen in het huishoudelijk reglement betreffen:
Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
Op 1 oktober 2022 start het tweede traject van het project burgerbudgetten in Genk.
Omwille van inhoudelijke en technische aanpassingen/aanvullingen in de fasering en ontwikkeling van de projecten wordt voor alle projecten van het tweede traject een nieuw reglement opgesteld. Het betreft aanpassingen/aanvullingen met betrekking tot het coachingteam, het selectiemechanisme met bijbehorende bedragen, eventuele terugvorderingen en de overgangsbepaling.
Het nieuwe reglement voor het tweede traject werd gunstig geadviseerd door de juristen en de financiële dienst.
Alle lopende projecten van het eerste traject blijven onderhavig aan het bestaande reglement burgerbudgetten, dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 17/11/2020 en in werking trad op 01/01/2021.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement burgerbudgetten m.b.t. het tweede traject.
Het huidig "Reglement DOEMA jeugdprojecten", goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 20 december 2018 en de huidige reglementen "Ondersteuning jongerenfuiven" en "Ondersteuning jeugdmuziekfestivals" goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 13 februari 2014 zijn te omslachtig en bieden geen mogelijkheden voor alle aanvragen van jongeren die binnenkomen bij Dienst Jeugd. Zo krijgt Dienst Jeugd aanvragen binnen van niet-Genkse organisaties die leuke en unieke events/projecten willen organiseren op Genks grondgebied. Om meer jongeren kansen te kunnen geven om te organiseren, dit naar aanleiding van gesprekken en workshops, is een aanpassing van de DOEMA-jeugdprojecten en een nieuw reglement ter vervanging van de ondersteuning jongerenfuiven en ondersteuning jeugdmuziekfestivals aangewezen.
Naar aanleiding van het nieuw belevingsplatform Hete Kolen, is een werkgroep bestaande uit medewerkers van Dienst Jeugd, Dienst Evenementen en schepen Karel Kriekemans gaan kijken naar de bestaande ondersteuningen.
Samen met jongeren die gebruik maakten van deze subsidies in het verleden werd er nagedacht over mogelijke verbeteringen.
Het doorlopen proces heeft aangetoond dat de subsidies die Dienst Jeugd momenteel aanbiedt aan jongeren met organisatiedrang aan herziening toe is.
Zo ontving Dienst Jeugd het afgelopen jaar o.a. veel aanvragen van jongeren die niet gedomicilieerd zijn in Genk, maar omdat ze school lopen in Genk wel opgegroeid zijn met Genk. Omdat ze hier niet gedomicilieerd zijn, komen ze momenteel niet in aanmerking voor de huidige subsidies. Tevens waren er ook opmerkingen over het ingewikkeld onderscheid tussen de ondersteuning jeugdmuziekfestivals en ondersteuning jongerenfuiven. Deze subsidies zijn niet altijd duidelijk en allesomvattend.
Samen met de werkgroep en de feedback van de jongeren werden deze reglementen herschreven en aangepast om meer beleving in Genk te creëren en het organiseren van unieke projecten, fuiven en festivals zo laagdrempelig mogelijk te maken.
Volgende belangrijkste wijzigingen werden ingevoerd door de werkgroep met advies van de juristen:
Reglement inzake de DOEMA-subsidies
Benaming:
Werd gewijzigd naar DOEMA-subsidies om uniform te zijn met het nieuwe reglement evenementensubsidies.
Algemene bepalingen:
De algemene bepalingen zijn uitgebreider herschreven om de doelstellingen voor de inschrijvende jongeren te verduidelijken.
Voorwaarden om als organisatie of organisator beschouwd te kunnen worden:
Voorwaarden in het oude reglement:
In het nieuwe reglement wordt dit aangepast naar:
De leeftijd werd verhoogd naar 35 jaar omdat meer en meer organisatoren met een leeftijd tussen 30 en 35 jaar ook kwaliteitsvolle projecten organiseren voor jongeren. Er moeten kansen gegeven worden aan organisaties met unieke en interessante ambities via Hete Kolen om meer beleving te creëren voor jongeren in Genk. Ook het aanpassen van het aantal gedomicilieerden in Genk (met voorwaarde) zal een meerwaarde zijn om geen unieke projecten te missen.
Voorwaarden om als "project" te kunnen worden beschouwd:
Zijn grotendeels hetzelfde gebleven met enkele toevoegingen zoals:
De aanvraagprocedure:
Het aantal kalenderdagen voor de aanvraag is verhoogd naar 40 kalenderdagen i.p.v. 30 om meer tijd te creëren voor een grondige evaluatie, om betrokken diensten tijdig te kunnen contacteren voor advies en om de organisator de mogelijkheid te geven om tijdig feedback en aanpassingen te doen op vraag van Dienst Jeugd.
De aanvraag kan ingediend worden bij Dienst Jeugd fysiek of online via mail naar hete.kolen@genk.be.
Indien jongeren gebruik maken van de polyvalente zaal Club26 zijn er ook nieuwe regels die in het oude reglement nog niet vernoemd waren.
Het advies:
Dienst Jeugd begeleidt de aanvragen en draagt de projecten ter beoordeling voor aan de adviescommissie. De adviescommissie kan de organisator steeds verzoeken de aanvraag te vervolledigen door extra toelichting te geven en/of bijkomende documenten te bezorgen.
De adviescommissie bestaat uit leden van de jeugdraad. Deze adviescommissie bespreekt de subsidieaanvraag, rekening houdend met de vooropgestelde voorwaarden van dit reglement en maakt een gemotiveerd advies op dat ter goedkeuring naar het college van burgemeester en schepenen gaat. De dienst jeugd bekijkt de subsidieaanvraag ook en geeft haar visie ook mee aan het college van burgemeester en schepenen. Het besluit van het college van burgemeester en schepenen wordt onverwijld overgemaakt aan de organisatoren.
De uitbetaling:
In het verleden werd er geopteerd voor een (voor)uitbetaling van 80% van het totaalbedrag en 20% na evaluatie. In het reglement werd dit gewijzigd naar 70% en 30%.
Deze aanpassing werd gedaan om de uitbetalingen op eenzelfde lijn te trekken met het "Reglement inzake de evenementensubsidies".
Publiciteit:
In het oude reglement dienden jongeren bij een goedgekeurd jeugdproject het duaal logo van Dienst Jeugd te gebruiken op hun publiciteitsmateriaal.
In het nieuwe reglement wordt dit het logo van nieuwe belevingsmerk Hete Kolen. Het duaal logo valt weg omdat Hete Kolen al staat voor Dienst Jeugd.
Ondersteuning jeugdmuziekfestivals en ondersteuning jongerenfuiven
Een belangrijke verandering in deze subsidies is dat er na overleg besloten werd om ze samen te voegen tot één reglement evenementensubsidies.
De evenementensubsidie focust zich op fuiven en festivals voor jongeren, met een op maat gemaakte begeleiding.
Algemene bepalingen:
De algemene bepalingen zijn uitgebreider herschreven om de doelstellingen voor de aanvragers te verduidelijken.
Voorwaarden om als organisatie of organisator beschouwd te kunnen worden:
De voorwaarden zijn idem aangepast zoals bij de DOEMA-subsidie en voor dezelfde reden.
Voorwaarden om als "project" te kunnen worden beschouwd:
De voorwaarden zijn idem aangepast zoals bij de DOEMA-subsidie en voor dezelfde reden.
Aard van de subsidie:
Voor ondersteuning jongerenfuiven was dit:
Voor ondersteuning jeugdmuziekfestival was dit onderverdeeld in 2 categorieën:
+
Dit is aangepast naar:
De algemene organisatiekosten worden met € 500,00 verhoogd omdat er een grote prijsstijging is in materiaalkosten voor evenementen. De aard is ook veel laagdrempeliger, zonder grote verschillen.
De aanvraagprocedure:
De aanvraagprocedure werd idem aangepast zoals bij de DOEMA-subsidie en voor dezelfde reden.
De uitbetaling:
Het volledige bedrag werd uitbetaald na een positieve evaluatie. In het nieuwe reglement is de regel 70% uitbetaling na goedkeuring schepencollege en 30% na positieve evaluatie. Een negatieve evaluatie wordt met een gemotiveerd advies voorgelegd aan het schepencollege.
De uitbetaling van het voorschot wordt gehanteerd omdat het voor startende organisaties vaak niet makkelijk is om grote sommen geld voor te schieten. Indien ze een voorschot ontvangen geeft dit al een zekere rust en zekerheid.
Publiciteit:
Publiciteit werd idem aangepast zoals bij de Doema-subsidies.
Bekendmaking
Na goedkeuring van het aangepaste reglement en nieuwe reglement volgt de bekendmaking en promo. Dit zal in samenspraak met Dienst MarCom uitgewerkt worden.
Adviezen
Juridisch advies omtrent de opmaak van het reglement werd ingewonnen bij de juriste van de stad.
Er werd advies opgevraagd bij de Uitleendienst. Alles blijft behouden zoals in de oude reglementen.
Het "Reglement DOEMA jeugdprojecten" goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 20 december 2018.
Het "Reglement ondersteuning jongerenfuiven" goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 13 februari 2014.
Het "Reglement ondersteuning jeugdmuziekfestivals" goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 13 februari 2014.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen van het "Reglement DOEMA jeugdprojecten".
De gemeenteraad gaat akkoord met het nieuwe "Reglement Evenementensubsidies" ter vervanging van de reglementen "Ondersteuning Jeugdmuziekfestivals" en "Ondersteuning Jongerenfuiven".
De algemene prijsstijging, en dan vooral de stijging van de energietarieven en de stijging van de loonkosten, hebben een grote impact op de bedrijven van Genk.
Met N-VA Genk horen wij van de Genkse bedrijven dat de impact van deze prijsstijgingen een gigantische impact gaan hebben op hun werking. Deze bedrijven beschermen de werkgelegenheid die zo belangrijk is voor stad Genk en haar inwoners.
De impact van deze prijsstijgingen gaan voor vele bedrijven groter zijn dan die tijdens de corona lockdowns.
Naar aanleiding van de coronacrisis, werd de belasting op economische bedrijvigheid in vestingen op het grondgebied van Genk, uitgesteld.
Wij zijn ervan overtuigd dat stad Genk nu opnieuw actie moet ondernemen.
In de eerste helft van het meerjarenplan 2020-2025 zijn n.a.v. de coronacrisis reeds significante inspanningen gedaan om zoveel mogelijk zuurstof te geven aan het economisch weefsel van stad Genk. Enerzijds door een tijdelijke ‘tax holiday’ in te stellen voor die belastingreglementen en activiteiten waar de corona-impact zwaar was en anderzijds door verschillende koopkrachtmaatregelen in functie van extra injectie van omzet in de lokale handel en horecazaken.
Voor de tweede helft van het meerjarenplan heeft het college van burgemeester en schepenen voorgenomen om geen algemene indexatie van belasting- en retributietarieven door te voeren en op die wijze te vermijden dat er bovenop de algemene prijsstijging ook een algemene stijging van belastingen en retributies zou volgen.
Dat ook steden en gemeenten het deze dagen niet gemakkelijk hebben, zal u ondertussen wel bekend zijn. Ook voor ons stijgen de energieprijzen en de stijgende inflatie op de lonen voor het personeel maakt het nog stuk moeilijker. Helaas indexeert de Vlaamse Overheid de toelages aan steden en gemeenten niet. We moeten de inflatie en de stijgende kosten dus helemaal zelf zien op te vangen.
De Vlaamse Regering houdt (voorlopig) vast aan het begrotingsevenwicht op korte termijn. Het lijkt ons dan niet correct de problemen door te schuiven naar de lokale overheid, en al zeker niet zonder indexatie van de toelages. Ook wij proberen een correct financieel beleid te voeren en zoeken daar bij steeds naar een goed evenwicht in de verdeling van de belastingen over gezinnen en bedrijven of ondernemers; waarmee we overigens permanent in overleg zijn.
Het tijdelijk of definitief afvoeren van belasting- of retributiereglementen wordt rekening houdende met de financiële toestand en met de door de Vlaamse overheid opgelegde financiële evenwichtsvoorwaarden dan ook niet voorzien.
wo 21/09/2022 - 09:04De gemeenteraad gaat akkoord om het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk, omwille van de stijgende inflatie en energiekosten, af te schaffen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk, omwille van de stijgende inflatie en energiekosten, uit te stellen tot en met 2025.
De gemeenteraad gaat akkoord om het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk, omwille van de stijgende inflatie en energiekosten, uit te stellen tot en met 2023.
We hebben nu al een hele poos een schepen van dierenwelzijn en ondertussen ook een dierenwelzijnsplan.
We hebben sensibiliseringscampagnes , reglementen, infomomenten 14 organisaties die deel uitmaken van Beestig Genk , er word veel geld geïnvesteerd in een pand waar de verschillende organisaties hun plek zullen vinden om van daaruit aan dierenwelzijn te werken.
Het aanbieden van educatief aanbod rond vooral huisdierissues: hoe omgaan met katten , honden ,
Konijnen enz.
En een infopunt waar ze de vele vragen kunnen dispatchen.
Zij zouden dan een nieuw centraal punt vormen waar andere vragen op terecht kunnen en zij verder dispatchen.
Mijn vragen zijn…
Bij welke organisatie kan men terecht bij inbeslagnames van paarden schapen runderen enz. ?
Hoever staan we met het kattenbeleid en hoeveel bedraagt het budget hiervoor?
Worden onze zwerfkatten gevoerd en zijn er schuilhokken voorzien?
Vermits elke stad verantwoordelijk is voor de zwerfdieren op hun grondgebied ook nog de vraag Is er een budget voor gewonde zwerfdieren ?
Bij welke organisatie kan men terecht bij inbeslagnames van paarde, schapen, runderen enz. ?
Men kan terecht bij de politie. Inbeslaggenomen dieren worden naar het zoogdieren-opvangcentrum in Heusden-Zolder gebracht.
Hoever staan we met het kattenbeleid en hoeveel bedraagt het budget hiervoor?
Wij zijn al een vijftiental jaar bezig met de sterilisatie van zwerfkatten, dit in samenwerking met o.a. het Felixproject. We stellen een dalende trend vast in de vangsten. Waar we tien jaar geleden nog 258 zwerfkatten steriliseerden, waren er dan in 2021 nog 95 (zie tabel).
Via het dierenasiel worden ook kortingsbonnen gegeven aan eigenaars van katten voor de sterilisatie van hun huiskat. Zo werden de afgelopen tien jaren al tot 1.200 kortingsbonnen gegeven.
Het gaat daarbij over een jaarlijks budget van ongeveer 5.000 euro voor de sterilisaties van zwerfkatten en nog eens 3.000 euro voor de kortingsbonnen.
Worden onze zwerfkatten gevoerd en zijn er schuilhokken voorzien?
De stad voedert zelf geen zwerfkatten. Dit wordt wel gedaan door bewoners. Onze medewerkers kennen veel bewoners die zwerfkatten voederen, en maken met hen ook afspraken. De stad heeft zelf geen schuilhokken voorzien. Zwerfkatten schuilen dikwijls op privéterrein, in een garage of een schuurtje.
Is er een budget voor gewonde zwerfdieren ?
Er is hiervoor geen specifiek budget bij de stad. Gewonde zwerfdieren worden opgevangen door het asiel, dat in de mate van het mogelijke de nodige actie onderneemt. En indien nodig doen we ook beroep op het Natuurhulpcentrum in Oudsbergen.
De politie voorziet ook aparte budgetten voor de overkomsten met o.a. het asiel.
wo 21/09/2022 - 09:09Energiecrisis, iedereen hoort erover, spreekt erover en is ongerust over de torenhoge kosten die ons te wachten staan.
Welke maatregelen kan onze stad Genk nemen voor haar inwoners, organisaties en ondernemingen om de hogere kost mede te helpen dragen? En hoe gaat onze stad als overheid met haar eigen energiefactuur om?
Welke maatregelen kan onze stad Genk nemen voor haar inwoners, organisaties en ondernemingen om de hogere kost mede te helpen dragen?
Welke maatregelen heeft onze stad intussen genomen op basis van de inspiratielijst die aangereikt werd door Vlaams minister Bart Somers? Welke maatregelen zal onze stad deze legislatuur nog nemen op basis van deze inspiratielijst? Heeft ons stad (nog) andere maatregelen genomen die niet in de inspiratielijst staan?
Welke initiatieven heeft het stadsbestuur reeds genomen en welke zal het nog nemen om de energiefactuur van onze inwoners en bedrijven te temperen?
Welke stappen onderneemt het Genkse OCMW om kwetsbare Genkenaren, die vaak nog niet gekend zijn bij het OCMW, via een outreachende aanpak te bereiken en te ondersteunen?
Sta me toe vooreerst even mee te geven dat we binnen ons stadsbestuur al jaren bezig zijn met een duidelijke en toekomstgerichte aanpak van ons energiebeleid. We beschikken over een eigen energiecel die dit samen met de betrokken diensten en schepenen nauw mee opvolgt.
Maar na Corona en de Oekraïnecrisis, treft ook de huidige energieproblematiek de lokale besturen en zijn we genoodzaakt in ons energiebeleid te versnellen en te kijken hoe we ook op korte termijn actie kunnen nemen.
Gelet op de huidige crisis, zaten we reeds in juni samen om hiertoe de nodige aandacht te vragen. Dat overleg is ondertussen geïntensifieerd met bijvoorbeeld gisteren nog een breder debat binnen het managementteam. Het is mogelijk nog wat té vroeg om reeds vele concrete acties aan te kondigen. We bekijken momenteel welke stappen we op korte termijn kunnen zetten en wat daarbij financieel haalbaar is. Uiteraard gebruiken we daarvoor ook de door minister Somers beschikbaar gestelde inspiratielijst.
We hebben een tweesporenaanpak:
Algemeen zetten we daarbij in op verschillende aspecten:
Maatregelen in het kader van Iedereen bespaart:
We verspreiden via de stedelijke kanalen tips and tricks om energie te besparen. Daarnaast werken we verder in samenwerking met EnergyVille onder de naam GEENkool aan het opstellen van een roadmap voor een koolstofneutraal Genk in 2050, waarin zowel maatregelen op lange termijn als op korte termijn zullen opgenomen zijn.
Maatregelen in het kader van Iedereen renoveert:
We begeleiden en adviseren de Genkenaren via verschillende trajecten waarbij maatwerk centraal staat. Denk daarbij aan een renocoach voor individuele begeleiding en advies bij renovatie of collectieve wijkrenovaties (tweemaal per jaar wordt een wijk aangedaan). Er is ook C-Real, een doorgedreven renovatiebegeleiding voor VME’s en syndici van appartementsgebouwen.
We doen dit in combinatie met de nieuwe geïntegreerde ondersteuning “Mijn verbouwpremie en Mijn verbouwlening” om ook de financiële drempels weg te nemen of te verlagen.
En we faciliteren en ondersteunen onderzoek naar nieuwe producten en diensten om totaalrenovatie haalbaarder te maken: oPEN Lab-project.
Maatregelen in het kader van Iedereen producent:
We wachten momenteel op een (hopelijk gunstige) beslissing met betrekking tot onze vergunningsaanvraag voor twee stedelijke windturbines op Genk-Zuid. De energie die hier geproduceerd zal worden, gaan we delen met burgers, bedrijven en instellingen.
We experimenteren met de nieuwe vormen van energiedelen om die zo snel mogelijk te kunnen inzetten om wind- en zonne-energie onder burgers en bedrijven te kunnen delen. Zo werken we bijvoorbeeld mee aan een pilootproject met het Kenniscentrum Vlaamse steden rond het delen van energie in appartementen.
We werken aan een breed zonneplan om zonne-energie nog meer te stimuleren.
Dit alles op een sociaal fundament, individueel en collectief:
Anticiperend op de maatregelen die de Federale en Vlaamse overheid nemen, is er momenteel overigens een werkgroep actief om de huidige acties te evalueren en waar nodig bij te sturen of uit te breiden.
Federaal zijn er hierover reeds beslissingen genomen. We hopen ook snel op duidelijkheid van Vlaanderen.
Stelt het stadsbestuur een toename vast van het aantal info-aanvragen of vragen om (financiële of andere) hulp aan het energieloket in het stadhuis of op Portavida? Graag een overzicht van dit jaar met toelichting over de evolutie.
Het aantal nieuwe aanmeldingen bij Sociaal Huis Portavida piekt traditioneel in het eerste kwartaal van elk jaar. Waar het derde kwartaal, gezien vakantiemaanden juli en augustus, in het verleden eerder lagere aantallen nieuwe cliënten zich meldden, zien we sinds 2020 in het derde kwartaal telkens een stijging.
Voor het derde kwartaal dit jaar hebben zich tot 14 september jl. 406 nieuwe hulpvragers gemeld (ten opzichte van 479 in het eerste kwartaal en 385 in het tweede). We stellen sinds september een zeer sterke stijging vast, met reeds 132 nieuwe hulpvragers op 14 dagen tijd.
Voor wat het thema energie betreft was dat tot augustus nog niet het geval. Het is duidelijk dat de recente berichtgeving voor een opmerkelijke toestroom gezorgd heeft. Waar aanmeldingen voorheen slechts in minder dan drie procent van de gevallen specifiek gingen over het thema ‘energie en water‘, is dit met ingang van de maand september gestegen naar 49 procent (65 van de 132 nieuwe aanmeldingen).
Genkenaren kunnen een doorlichting van het energieverbruik van hun woning aanvragen middels een energiescan. Hoeveel energiescans werden er dit jaar reeds aangevraagd en uitgevoerd? Hoeveel van deze energiescans werden gratis uitgevoerd? Welke gevolgen geeft het stadsbestuur aan de resultaten ervan?
Met een gratis energiescan worden niet alleen bepaalde zwakke punten in de woning aangeduid op vlak van energie, maar kijkt men ook naar verschillende apparaten en ook gewoontes en gebruiken die energieverspillend zijn. Zo kunnen burgers ingrijpen op hun energieverbruik, wat een positief effect heeft op de energiefactuur. Hoeveel Genkenaren kregen de gratis energiescan via de renocoach van Stebo?
Tot 12 september jl. werden dit jaar 43 cliënten/gezinnen voor een energiescan aangemeld via het Sociaal Huis Portavida. De resultaten worden in de vorm van een rapport zowel aan de betrokken bewoners als aan hun maatschappelijk werker bezorgd. Het rapport maakt vervolgens onderdeel uit van de individuele begeleiding.
Eerder dit jaar kondigde het stadsbestuur twee nieuwe Genkse energiepremies aan voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het sociaal tarief maar toch een laag inkomen hebben. Het ging daarbij om een jaarlijkse energiepremie van 210 euro voor het dagelijks elektriciteitsverbruik en een jaarlijkse premie van 210 euro voor verwarmingskosten via bronnen als bv. elektriciteit, aardgas, pellets, mazout. Hoeveel premies werden intussen aangevraagd en toegekend?
Tot heden hebben 43 gezinnen een energiepremie Elektriciteit (210 euro) ontvangen. 28 gezinnen ontvingen een energiepremie Verwarming (eveneens 210 euro). Momenteel worden deze specifieke Genkse steunmaatregelen, in het licht van de toegenomen intensiteit van de energiecrisis en in functie van de recente maatregelen van de Federale en Vlaamse overheden, nog verder onderzocht.
Ook het doorverwijzen van burgers naar het Energiehuis, een initiatief van de Vlaamse overheid, zou een standaardprocedure moeten zijn bij de Stad en in het bijzonder bij het OCMW, zeker voor personen met een eigen woning. Hoe zetten jullie hierop in?
Na sociaal onderzoek werden door sociaal huis Portavida sinds begin dit jaar 26 cliënten/gezinnen behorend tot de ‘prioritaire doelgroep’ voor een renteloze energielening aangemeld bij het Energiehuis.
We hebben hieruit vanuit onze Dienst Woonbeleid ook sterk op ingezet naar een bredere doelgroep. We bekijken hoe we hier met onze partners kunnen versnellen.
Krijgt het stadsbestuur signalen van verenigingen, sportclubs, ... dat zij hun werking met de huidige onbetaalbare energieprijzen niet (op dezelfde manier) kunnen verderzetten? Zo ja, over welke verenigingen gaat het? Hoe zal het stadsbestuur hen trachten tegemoet te komen?
Vanzelfsprekend horen we vele bezorgdheden. Dit zal de komende maanden, na de afrekeningen, ook snel meer duidelijk worden. We nemen dit alleszins mee in de uitwerking van ons actieplan, hoewel het voor ons moeilijk zal zijn om financieel te ondersteunen. Mogelijk kunnen we wel mee sensibiliseren.
Hoe gaat onze stad als overheid met haar eigen energiefactuur om?
Hoe vermindert Stad Genk haar eigen energieverbruik voor haar gebouwen? Haar projecten?
We hebben reeds jaren een energieboekhouding die ons in staat stelt de energieverbruiken kort op te volgen. Zo kunnen we abnormale verbruiken ook snel vaststellen en opvolgen.
We hebben al diverse energiebesparende maatregelen uitgevoerd, zoals o.a.:
De minimum temperaturen gedurende de winter en de maximum temperaturen in de zomer in onze gebouwen zullen herbekeken worden waarbij de richtlijnen van de hogere overheid in acht genomen zullen worden. Het is zeker de bedoeling om de thermostaat lager te zetten. Vandaag is dat in het gros van de gebouwen 21°. We mikken op een daling van 1° tot 2°. Vanzelfsprekend gaan we differentiëren in verschillende gebouwen. Een plaats waar iemand een hele dag aan een bureel aan het werken is, is anders dan een plaats waar in en uit wordt gelopen.
De mogelijkheden om te besparen op openbare verlichting zullen met de netwerkbeheerder opgenomen worden. Fluvius heeft een kader aangeleverd aan de lokale besturen om over Vlaanderen wat gelijkvormigheid te krijgen. Zo stellen ze voor om alle dagen van 23u tot 5u ’s morgens de openbare verlichting te doven (behalve op vrijdag en zaterdagavond). Uiteraard zullen we dat steeds afwegen in functie van de veiligheid. De komende weken zullen we hierin een standpunt innemen.
We zijn ingestapt in het project van het ‘Rollend capaciteitsfonds’. Dit is een pilootproject van VVSG en het Netwerk Klimaat waarvoor de stad Genk zich vorig jaar kandidaat heeft gesteld. Hier gaat het over capaciteit voor audits en denkwerk rond energiebesparende maatregelen voor stedelijk vastgoed. Zowel voor quick wins op korte termijn als een strategisch vastgoedplan voor energetische aanpassingen op lange termijn. Door onze deelname krijgen we een ‘capaciteit’ van experts ter waarde van 15.000 euro. Het is de bedoeling dat als de voorgestelde maatregelen leiden tot minder hoge energiefacturen, we die 15.000 euro terugbetalen. Na afloop van de piloot rolt de aantoonbare energiebesparing terug naar het Netwerk Klimaat zodat weer andere gemeenten in aanmerking komen.
En in augustus hebben we beslist om een uitgebreid strategisch vastgoedplan op te stellen in functie van de te halen klimaatdoelstellingen.
wo 21/09/2022 - 09:15Het antwoord op deze interpellatie werd gegeven n.a.v. IR 2 Nr. 2022_IP_00044 - Interpellatie van raadslid Annita Laporte: Energiecrisis
Op 4 september jl. kondigde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers, via de pers, een inspiratielijst met energiebesparende maatregelen voor de lokale besturen aan. Deze lijst, vol met tips en richtlijnen (geen verplichtingen) om energie te besparen, werd opgesteld in samenspraak met de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten).
Ieder lokaal bestuur heeft intussen deze lijst ontvangen en kon daarmee aan de slag.
Vandaar onze vragen:
Welke maatregelen kan onze stad Genk nemen voor haar inwoners, organisaties en ondernemingen om de hogere kost mede te helpen dragen?
Welke maatregelen heeft onze stad intussen genomen op basis van de inspiratielijst die aangereikt werd door Vlaams minister Bart Somers? Welke maatregelen zal onze stad deze legislatuur nog nemen op basis van deze inspiratielijst? Heeft ons stad (nog) andere maatregelen genomen die niet in de inspiratielijst staan?
Welke initiatieven heeft het stadsbestuur reeds genomen en welke zal het nog nemen om de energiefactuur van onze inwoners en bedrijven te temperen?
Welke stappen onderneemt het Genkse OCMW om kwetsbare Genkenaren, die vaak nog niet gekend zijn bij het OCMW, via een outreachende aanpak te bereiken en te ondersteunen?
Sta me toe vooreerst even mee te geven dat we binnen ons stadsbestuur al jaren bezig zijn met een duidelijke en toekomstgerichte aanpak van ons energiebeleid. We beschikken over een eigen energiecel die dit samen met de betrokken diensten en schepenen nauw mee opvolgt.
Maar na Corona en de Oekraïnecrisis, treft ook de huidige energieproblematiek de lokale besturen en zijn we genoodzaakt in ons energiebeleid te versnellen en te kijken hoe we ook op korte termijn actie kunnen nemen.
Gelet op de huidige crisis, zaten we reeds in juni samen om hiertoe de nodige aandacht te vragen. Dat overleg is ondertussen geïntensifieerd met bijvoorbeeld gisteren nog een breder debat binnen het managementteam. Het is mogelijk nog wat té vroeg om reeds vele concrete acties aan te kondigen. We bekijken momenteel welke stappen we op korte termijn kunnen zetten en wat daarbij financieel haalbaar is. Uiteraard gebruiken we daarvoor ook de door minister Somers beschikbaar gestelde inspiratielijst.
We hebben een tweesporenaanpak:
Algemeen zetten we daarbij in op verschillende aspecten:
Maatregelen in het kader van Iedereen bespaart:
We verspreiden via de stedelijke kanalen tips and tricks om energie te besparen. Daarnaast werken we verder in samenwerking met EnergyVille onder de naam GEENkool aan het opstellen van een roadmap voor een koolstofneutraal Genk in 2050, waarin zowel maatregelen op lange termijn als op korte termijn zullen opgenomen zijn.
Maatregelen in het kader van Iedereen renoveert:
We begeleiden en adviseren de Genkenaren via verschillende trajecten waarbij maatwerk centraal staat. Denk daarbij aan een renocoach voor individuele begeleiding en advies bij renovatie of collectieve wijkrenovaties (tweemaal per jaar wordt een wijk aangedaan). Er is ook C-Real, een doorgedreven renovatiebegeleiding voor VME’s en syndici van appartementsgebouwen.
We doen dit in combinatie met de nieuwe geïntegreerde ondersteuning “Mijn verbouwpremie en Mijn verbouwlening” om ook de financiële drempels weg te nemen of te verlagen.
En we faciliteren en ondersteunen onderzoek naar nieuwe producten en diensten om totaalrenovatie haalbaarder te maken: oPEN Lab-project.
Maatregelen in het kader van Iedereen producent:
We wachten momenteel op een (hopelijk gunstige) beslissing met betrekking tot onze vergunningsaanvraag voor twee stedelijke windturbines op Genk-Zuid. De energie die hier geproduceerd zal worden, gaan we delen met burgers, bedrijven en instellingen.
We experimenteren met de nieuwe vormen van energiedelen om die zo snel mogelijk te kunnen inzetten om wind- en zonne-energie onder burgers en bedrijven te kunnen delen. Zo werken we bijvoorbeeld mee aan een pilootproject met het Kenniscentrum Vlaamse steden rond het delen van energie in appartementen.
We werken aan een breed zonneplan om zonne-energie nog meer te stimuleren.
Dit alles op een sociaal fundament, individueel en collectief:
Anticiperend op de maatregelen die de Federale en Vlaamse overheid nemen, is er momenteel overigens een werkgroep actief om de huidige acties te evalueren en waar nodig bij te sturen of uit te breiden.
Federaal zijn er hierover reeds beslissingen genomen. We hopen ook snel op duidelijkheid van Vlaanderen.
Stelt het stadsbestuur een toename vast van het aantal info-aanvragen of vragen om (financiële of andere) hulp aan het energieloket in het stadhuis of op Portavida? Graag een overzicht van dit jaar met toelichting over de evolutie.
Het aantal nieuwe aanmeldingen bij Sociaal Huis Portavida piekt traditioneel in het eerste kwartaal van elk jaar. Waar het derde kwartaal, gezien vakantiemaanden juli en augustus, in het verleden eerder lagere aantallen nieuwe cliënten zich meldden, zien we sinds 2020 in het derde kwartaal telkens een stijging.
Voor het derde kwartaal dit jaar hebben zich tot 14 september jl. 406 nieuwe hulpvragers gemeld (ten opzichte van 479 in het eerste kwartaal en 385 in het tweede). We stellen sinds september een zeer sterke stijging vast, met reeds 132 nieuwe hulpvragers op 14 dagen tijd.
Voor wat het thema energie betreft was dat tot augustus nog niet het geval. Het is duidelijk dat de recente berichtgeving voor een opmerkelijke toestroom gezorgd heeft. Waar aanmeldingen voorheen slechts in minder dan drie procent van de gevallen specifiek gingen over het thema ‘energie en water‘, is dit met ingang van de maand september gestegen naar 49 procent (65 van de 132 nieuwe aanmeldingen).
Genkenaren kunnen een doorlichting van het energieverbruik van hun woning aanvragen middels een energiescan. Hoeveel energiescans werden er dit jaar reeds aangevraagd en uitgevoerd? Hoeveel van deze energiescans werden gratis uitgevoerd? Welke gevolgen geeft het stadsbestuur aan de resultaten ervan?
Met een gratis energiescan worden niet alleen bepaalde zwakke punten in de woning aangeduid op vlak van energie, maar kijkt men ook naar verschillende apparaten en ook gewoontes en gebruiken die energieverspillend zijn. Zo kunnen burgers ingrijpen op hun energieverbruik, wat een positief effect heeft op de energiefactuur. Hoeveel Genkenaren kregen de gratis energiescan via de renocoach van Stebo?
Tot 12 september jl. werden dit jaar 43 cliënten/gezinnen voor een energiescan aangemeld via het Sociaal Huis Portavida. De resultaten worden in de vorm van een rapport zowel aan de betrokken bewoners als aan hun maatschappelijk werker bezorgd. Het rapport maakt vervolgens onderdeel uit van de individuele begeleiding.
Eerder dit jaar kondigde het stadsbestuur twee nieuwe Genkse energiepremies aan voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het sociaal tarief maar toch een laag inkomen hebben. Het ging daarbij om een jaarlijkse energiepremie van 210 euro voor het dagelijks elektriciteitsverbruik en een jaarlijkse premie van 210 euro voor verwarmingskosten via bronnen als bv. elektriciteit, aardgas, pellets, mazout. Hoeveel premies werden intussen aangevraagd en toegekend?
Tot heden hebben 43 gezinnen een energiepremie Elektriciteit (210 euro) ontvangen. 28 gezinnen ontvingen een energiepremie Verwarming (eveneens 210 euro). Momenteel worden deze specifieke Genkse steunmaatregelen, in het licht van de toegenomen intensiteit van de energiecrisis en in functie van de recente maatregelen van de Federale en Vlaamse overheden, nog verder onderzocht.
Ook het doorverwijzen van burgers naar het Energiehuis, een initiatief van de Vlaamse overheid, zou een standaardprocedure moeten zijn bij de Stad en in het bijzonder bij het OCMW, zeker voor personen met een eigen woning. Hoe zetten jullie hierop in?
Na sociaal onderzoek werden door sociaal huis Portavida sinds begin dit jaar 26 cliënten/gezinnen behorend tot de ‘prioritaire doelgroep’ voor een renteloze energielening aangemeld bij het Energiehuis.
We hebben hieruit vanuit onze Dienst Woonbeleid ook sterk op ingezet naar een bredere doelgroep. We bekijken hoe we hier met onze partners kunnen versnellen
Krijgt het stadsbestuur signalen van verenigingen, sportclubs, ... dat zij hun werking met de huidige onbetaalbare energieprijzen niet (op dezelfde manier) kunnen verderzetten? Zo ja, over welke verenigingen gaat het? Hoe zal het stadsbestuur hen trachten tegemoet te komen?
Vanzelfsprekend horen we vele bezorgdheden. Dit zal de komende maanden, na de afrekeningen, ook snel meer duidelijk worden. We nemen dit alleszins mee in de uitwerking van ons actieplan, hoewel het voor ons moeilijk zal zijn om financieel te ondersteunen. Mogelijk kunnen we wel mee sensibiliseren.
Hoe gaat onze stad als overheid met haar eigen energiefactuur om?
Hoe vermindert Stad Genk haar eigen energieverbruik voor haar gebouwen? Haar projecten?
We hebben reeds jaren een energieboekhouding die ons in staat stelt de energieverbruiken kort op te volgen. Zo kunnen we abnormale verbruiken ook snel vaststellen en opvolgen.
We hebben al diverse energiebesparende maatregelen uitgevoerd, zoals o.a.:
De minimum temperaturen gedurende de winter en de maximum temperaturen in de zomer in onze gebouwen zullen herbekeken worden waarbij de richtlijnen van de hogere overheid in acht genomen zullen worden. Het is zeker de bedoeling om de thermostaat lager te zetten. Vandaag is dat in het gros van de gebouwen 21°. We mikken op een daling van 1° tot 2°. Vanzelfsprekend gaan we differentiëren in verschillende gebouwen. Een plaats waar iemand een hele dag aan een bureel aan het werken is, is anders dan een plaats waar in en uit wordt gelopen.
De mogelijkheden om te besparen op openbare verlichting zullen met de netwerkbeheerder opgenomen worden. Fluvius heeft een kader aangeleverd aan de lokale besturen om over Vlaanderen wat gelijkvormigheid te krijgen. Zo stellen ze voor om alle dagen van 23u tot 5u ’s morgens de openbare verlichting te doven (behalve op vrijdag en zaterdagavond). Uiteraard zullen we dat steeds afwegen in functie van de veiligheid. De komende weken zullen we hierin een standpunt innemen.
We zijn ingestapt in het project van het ‘Rollend capaciteitsfonds’. Dit is een pilootproject van VVSG en het Netwerk Klimaat waarvoor de stad Genk zich vorig jaar kandidaat heeft gesteld. Hier gaat het over capaciteit voor audits en denkwerk rond energiebesparende maatregelen voor stedelijk vastgoed. Zowel voor quick wins op korte termijn als een strategisch vastgoedplan voor energetische aanpassingen op lange termijn. Door onze deelname krijgen we een ‘capaciteit’ van experts ter waarde van 15.000 euro. Het is de bedoeling dat als de voorgestelde maatregelen leiden tot minder hoge energiefacturen, we die 15.000 euro terugbetalen. Na afloop van de piloot rolt de aantoonbare energiebesparing terug naar het Netwerk Klimaat zodat weer andere gemeenten in aanmerking komen.
En in augustus hebben we beslist om een uitgebreid strategisch vastgoedplan op te stellen in functie van de te halen klimaatdoelstellingen.
wo 21/09/2022 - 09:25Het antwoord op deze interpellatie werd gegeven n.a.v. IR 2 Nr. 2022_IP_00044 - Interpellatie van raadslid Annita Laporte: Energiecrisis
De energiefacturen swingen al enkele maanden de pan uit en steeds meer mensen hebben problemen om de rekeningen betaald te krijgen. In Genk, waar de (energie)armoede al alarmerende vormen aanneemt, moet het daarom alle hens aan dek zijn.
Welke maatregelen kan onze stad Genk nemen voor haar inwoners, organisaties en ondernemingen om de hogere kost mede te helpen dragen?
Welke maatregelen heeft onze stad intussen genomen op basis van de inspiratielijst die aangereikt werd door Vlaams minister Bart Somers? Welke maatregelen zal onze stad deze legislatuur nog nemen op basis van deze inspiratielijst? Heeft ons stad (nog) andere maatregelen genomen die niet in de inspiratielijst staan?
Welke initiatieven heeft het stadsbestuur reeds genomen en welke zal het nog nemen om de energiefactuur van onze inwoners en bedrijven te temperen?
Welke stappen onderneemt het Genkse OCMW om kwetsbare Genkenaren, die vaak nog niet gekend zijn bij het OCMW, via een outreachende aanpak te bereiken en te ondersteunen?
Sta me toe vooreerst even mee te geven dat we binnen ons stadsbestuur al jaren bezig zijn met een duidelijke en toekomstgerichte aanpak van ons energiebeleid. We beschikken over een eigen energiecel die dit samen met de betrokken diensten en schepenen nauw mee opvolgt.
Maar na Corona en de Oekraïnecrisis, treft ook de huidige energieproblematiek de lokale besturen en zijn we genoodzaakt in ons energiebeleid te versnellen en te kijken hoe we ook op korte termijn actie kunnen nemen.
Gelet op de huidige crisis, zaten we reeds in juni samen om hiertoe de nodige aandacht te vragen. Dat overleg is ondertussen geïntensifieerd met bijvoorbeeld gisteren nog een breder debat binnen het managementteam. Het is mogelijk nog wat té vroeg om reeds vele concrete acties aan te kondigen. We bekijken momenteel welke stappen we op korte termijn kunnen zetten en wat daarbij financieel haalbaar is. Uiteraard gebruiken we daarvoor ook de door minister Somers beschikbaar gestelde inspiratielijst.
We hebben een tweesporenaanpak:
Algemeen zetten we daarbij in op verschillende aspecten:
Maatregelen in het kader van Iedereen bespaart:
We verspreiden via de stedelijke kanalen tips and tricks om energie te besparen. Daarnaast werken we verder in samenwerking met EnergyVille onder de naam GEENkool aan het opstellen van een roadmap voor een koolstofneutraal Genk in 2050, waarin zowel maatregelen op lange termijn als op korte termijn zullen opgenomen zijn.
Maatregelen in het kader van Iedereen renoveert:
We begeleiden en adviseren de Genkenaren via verschillende trajecten waarbij maatwerk centraal staat. Denk daarbij aan een renocoach voor individuele begeleiding en advies bij renovatie of collectieve wijkrenovaties (tweemaal per jaar wordt een wijk aangedaan). Er is ook C-Real, een doorgedreven renovatiebegeleiding voor VME’s en syndici van appartementsgebouwen.
We doen dit in combinatie met de nieuwe geïntegreerde ondersteuning “Mijn verbouwpremie en Mijn verbouwlening” om ook de financiële drempels weg te nemen of te verlagen.
En we faciliteren en ondersteunen onderzoek naar nieuwe producten en diensten om totaalrenovatie haalbaarder te maken: oPEN Lab-project.
Maatregelen in het kader van Iedereen producent:
We wachten momenteel op een (hopelijk gunstige) beslissing met betrekking tot onze vergunningsaanvraag voor twee stedelijke windturbines op Genk-Zuid. De energie die hier geproduceerd zal worden, gaan we delen met burgers, bedrijven en instellingen.
We experimenteren met de nieuwe vormen van energiedelen om die zo snel mogelijk te kunnen inzetten om wind- en zonne-energie onder burgers en bedrijven te kunnen delen. Zo werken we bijvoorbeeld mee aan een pilootproject met het Kenniscentrum Vlaamse steden rond het delen van energie in appartementen.
We werken aan een breed zonneplan om zonne-energie nog meer te stimuleren.
Dit alles op een sociaal fundament, individueel en collectief:
Anticiperend op de maatregelen die de Federale en Vlaamse overheid nemen, is er momenteel overigens een werkgroep actief om de huidige acties te evalueren en waar nodig bij te sturen of uit te breiden.
Federaal zijn er hierover reeds beslissingen genomen. We hopen ook snel op duidelijkheid van Vlaanderen.
Stelt het stadsbestuur een toename vast van het aantal info-aanvragen of vragen om (financiële of andere) hulp aan het energieloket in het stadhuis of op Portavida? Graag een overzicht van dit jaar met toelichting over de evolutie.
Het aantal nieuwe aanmeldingen bij Sociaal Huis Portavida piekt traditioneel in het eerste kwartaal van elk jaar. Waar het derde kwartaal, gezien vakantiemaanden juli en augustus, in het verleden eerder lagere aantallen nieuwe cliënten zich meldden, zien we sinds 2020 in het derde kwartaal telkens een stijging.
Voor het derde kwartaal dit jaar hebben zich tot 14 september jl. 406 nieuwe hulpvragers gemeld (ten opzichte van 479 in het eerste kwartaal en 385 in het tweede). We stellen sinds september een zeer sterke stijging vast, met reeds 132 nieuwe hulpvragers op 14 dagen tijd.
Voor wat het thema energie betreft was dat tot augustus nog niet het geval. Het is duidelijk dat de recente berichtgeving voor een opmerkelijke toestroom gezorgd heeft. Waar aanmeldingen voorheen slechts in minder dan drie procent van de gevallen specifiek gingen over het thema ‘energie en water‘, is dit met ingang van de maand september gestegen naar 49 procent (65 van de 132 nieuwe aanmeldingen).
Genkenaren kunnen een doorlichting van het energieverbruik van hun woning aanvragen middels een energiescan. Hoeveel energiescans werden er dit jaar reeds aangevraagd en uitgevoerd? Hoeveel van deze energiescans werden gratis uitgevoerd? Welke gevolgen geeft het stadsbestuur aan de resultaten ervan?
Met een gratis energiescan worden niet alleen bepaalde zwakke punten in de woning aangeduid op vlak van energie, maar kijkt men ook naar verschillende apparaten en ook gewoontes en gebruiken die energieverspillend zijn. Zo kunnen burgers ingrijpen op hun energieverbruik, wat een positief effect heeft op de energiefactuur. Hoeveel Genkenaren kregen de gratis energiescan via de renocoach van Stebo?
Tot 12 september jl. werden dit jaar 43 cliënten/gezinnen voor een energiescan aangemeld via het Sociaal Huis Portavida. De resultaten worden in de vorm van een rapport zowel aan de betrokken bewoners als aan hun maatschappelijk werker bezorgd. Het rapport maakt vervolgens onderdeel uit van de individuele begeleiding.
Eerder dit jaar kondigde het stadsbestuur twee nieuwe Genkse energiepremies aan voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het sociaal tarief maar toch een laag inkomen hebben. Het ging daarbij om een jaarlijkse energiepremie van 210 euro voor het dagelijks elektriciteitsverbruik en een jaarlijkse premie van 210 euro voor verwarmingskosten via bronnen als bv. elektriciteit, aardgas, pellets, mazout. Hoeveel premies werden intussen aangevraagd en toegekend?
Tot heden hebben 43 gezinnen een energiepremie Elektriciteit (210 euro) ontvangen. 28 gezinnen ontvingen een energiepremie Verwarming (eveneens 210 euro). Momenteel worden deze specifieke Genkse steunmaatregelen, in het licht van de toegenomen intensiteit van de energiecrisis en in functie van de recente maatregelen van de Federale en Vlaamse overheden, nog verder onderzocht.
Ook het doorverwijzen van burgers naar het Energiehuis, een initiatief van de Vlaamse overheid, zou een standaardprocedure moeten zijn bij de Stad en in het bijzonder bij het OCMW, zeker voor personen met een eigen woning. Hoe zetten jullie hierop in?
Na sociaal onderzoek werden door sociaal huis Portavida sinds begin dit jaar 26 cliënten/gezinnen behorend tot de ‘prioritaire doelgroep’ voor een renteloze energielening aangemeld bij het Energiehuis.
We hebben hieruit vanuit onze Dienst Woonbeleid ook sterk op ingezet naar een bredere doelgroep. We bekijken hoe we hier met onze partners kunnen versnellen.
Krijgt het stadsbestuur signalen van verenigingen, sportclubs, ... dat zij hun werking met de huidige onbetaalbare energieprijzen niet (op dezelfde manier) kunnen verderzetten? Zo ja, over welke verenigingen gaat het? Hoe zal het stadsbestuur hen trachten tegemoet te komen?
Vanzelfsprekend horen we vele bezorgdheden. Dit zal de komende maanden, na de afrekeningen, ook snel meer duidelijk worden. We nemen dit alleszins mee in de uitwerking van ons actieplan, hoewel het voor ons moeilijk zal zijn om financieel te ondersteunen. Mogelijk kunnen we wel mee sensibiliseren.
Hoe gaat onze stad als overheid met haar eigen energiefactuur om?
Hoe vermindert Stad Genk haar eigen energieverbruik voor haar gebouwen? Haar projecten?
We hebben reeds jaren een energieboekhouding die ons in staat stelt de energieverbruiken kort op te volgen. Zo kunnen we abnormale verbruiken ook snel vaststellen en opvolgen.
We hebben al diverse energiebesparende maatregelen uitgevoerd, zoals o.a.:
De minimum temperaturen gedurende de winter en de maximum temperaturen in de zomer in onze gebouwen zullen herbekeken worden waarbij de richtlijnen van de hogere overheid in acht genomen zullen worden. Het is zeker de bedoeling om de thermostaat lager te zetten. Vandaag is dat in het gros van de gebouwen 21°. We mikken op een daling van 1° tot 2°. Vanzelfsprekend gaan we differentiëren in verschillende gebouwen. Een plaats waar iemand een hele dag aan een bureel aan het werken is, is anders dan een plaats waar in en uit wordt gelopen.
De mogelijkheden om te besparen op openbare verlichting zullen met de netwerkbeheerder opgenomen worden. Fluvius heeft een kader aangeleverd aan de lokale besturen om over Vlaanderen wat gelijkvormigheid te krijgen. Zo stellen ze voor om alle dagen van 23u tot 5u ’s morgens de openbare verlichting te doven (behalve op vrijdag en zaterdagavond). Uiteraard zullen we dat steeds afwegen in functie van de veiligheid. De komende weken zullen we hierin een standpunt innemen.
We zijn ingestapt in het project van het ‘Rollend capaciteitsfonds’. Dit is een pilootproject van VVSG en het Netwerk Klimaat waarvoor de stad Genk zich vorig jaar kandidaat heeft gesteld. Hier gaat het over capaciteit voor audits en denkwerk rond energiebesparende maatregelen voor stedelijk vastgoed. Zowel voor quick wins op korte termijn als een strategisch vastgoedplan voor energetische aanpassingen op lange termijn. Door onze deelname krijgen we een ‘capaciteit’ van experts ter waarde van 15.000 euro. Het is de bedoeling dat als de voorgestelde maatregelen leiden tot minder hoge energiefacturen, we die 15.000 euro terugbetalen. Na afloop van de piloot rolt de aantoonbare energiebesparing terug naar het Netwerk Klimaat zodat weer andere gemeenten in aanmerking komen.
En in augustus hebben we beslist om een uitgebreid strategisch vastgoedplan op te stellen in functie van de te halen klimaatdoelstellingen.
wo 21/09/2022 - 09:30Het antwoord op deze interpellatie werd gegeven n.a.v. IR 2 Nr. 2022_IP_00044 - Interpellatie van raadslid Annita Laporte: Energiecrisis
De energieprijzen stijgen aan een stevig tempo. Voor veel Genkse gezinnen wegen de torenhoge energieprijzen zwaar door. Het aantal mensen dat voor voeding en kleding aanklopt bij Sint-Vincentius blijft toenemen. Door de stijgende energieprijzen komen ook steeds meer werkende mensen in financiële problemen.
Naast de reeds door Stad Genk aangekondigde energiebesparende maatregelen, premies, kortingen en toelagen die we vinden op de website, vraagt onze fractie zich af wat Stad Genk en haar bevoegde diensten effectief doen om al onze kwetsbare Genkenaren te bereiken.
In Genk hebben 1 op 5 mensen recht op het sociaal tarief en de aanvragen bij het OCMW zijn aanzienlijk gestegen.
Volgende vragen stellen zich:
Welke maatregelen kan onze stad Genk nemen voor haar inwoners, organisaties en ondernemingen om de hogere kost mede te helpen dragen?
Welke maatregelen heeft onze stad intussen genomen op basis van de inspiratielijst die aangereikt werd door Vlaams minister Bart Somers? Welke maatregelen zal onze stad deze legislatuur nog nemen op basis van deze inspiratielijst? Heeft ons stad (nog) andere maatregelen genomen die niet in de inspiratielijst staan?
Welke initiatieven heeft het stadsbestuur reeds genomen en welke zal het nog nemen om de energiefactuur van onze inwoners en bedrijven te temperen?
Welke stappen onderneemt het Genkse OCMW om kwetsbare Genkenaren, die vaak nog niet gekend zijn bij het OCMW, via een outreachende aanpak te bereiken en te ondersteunen?
Sta me toe vooreerst even mee te geven dat we binnen ons stadsbestuur al jaren bezig zijn met een duidelijke en toekomstgerichte aanpak van ons energiebeleid. We beschikken over een eigen energiecel die dit samen met de betrokken diensten en schepenen nauw mee opvolgt.
Maar na Corona en de Oekraïnecrisis, treft ook de huidige energieproblematiek de lokale besturen en zijn we genoodzaakt in ons energiebeleid te versnellen en te kijken hoe we ook op korte termijn actie kunnen nemen.
Gelet op de huidige crisis, zaten we reeds in juni samen om hiertoe de nodige aandacht te vragen. Dat overleg is ondertussen geïntensifieerd met bijvoorbeeld gisteren nog een breder debat binnen het managementteam. Het is mogelijk nog wat té vroeg om reeds vele concrete acties aan te kondigen. We bekijken momenteel welke stappen we op korte termijn kunnen zetten en wat daarbij financieel haalbaar is. Uiteraard gebruiken we daarvoor ook de door minister Somers beschikbaar gestelde inspiratielijst.
We hebben een tweesporenaanpak:
Algemeen zetten we daarbij in op verschillende aspecten:
Maatregelen in het kader van Iedereen bespaart:
We verspreiden via de stedelijke kanalen tips and tricks om energie te besparen. Daarnaast werken we verder in samenwerking met EnergyVille onder de naam GEENkool aan het opstellen van een roadmap voor een koolstofneutraal Genk in 2050, waarin zowel maatregelen op lange termijn als op korte termijn zullen opgenomen zijn.
Maatregelen in het kader van Iedereen renoveert:
We begeleiden en adviseren de Genkenaren via verschillende trajecten waarbij maatwerk centraal staat. Denk daarbij aan een renocoach voor individuele begeleiding en advies bij renovatie of collectieve wijkrenovaties (tweemaal per jaar wordt een wijk aangedaan). Er is ook C-Real, een doorgedreven renovatiebegeleiding voor VME’s en syndici van appartementsgebouwen.
We doen dit in combinatie met de nieuwe geïntegreerde ondersteuning “Mijn verbouwpremie en Mijn verbouwlening” om ook de financiële drempels weg te nemen of te verlagen.
En we faciliteren en ondersteunen onderzoek naar nieuwe producten en diensten om totaalrenovatie haalbaarder te maken: oPEN Lab-project.
Maatregelen in het kader van Iedereen producent:
We wachten momenteel op een (hopelijk gunstige) beslissing met betrekking tot onze vergunningsaanvraag voor twee stedelijke windturbines op Genk-Zuid. De energie die hier geproduceerd zal worden, gaan we delen met burgers, bedrijven en instellingen.
We experimenteren met de nieuwe vormen van energiedelen om die zo snel mogelijk te kunnen inzetten om wind- en zonne-energie onder burgers en bedrijven te kunnen delen. Zo werken we bijvoorbeeld mee aan een pilootproject met het Kenniscentrum Vlaamse steden rond het delen van energie in appartementen.
We werken aan een breed zonneplan om zonne-energie nog meer te stimuleren.
Dit alles op een sociaal fundament, individueel en collectief:
Anticiperend op de maatregelen die de Federale en Vlaamse overheid nemen, is er momenteel overigens een werkgroep actief om de huidige acties te evalueren en waar nodig bij te sturen of uit te breiden.
Federaal zijn er hierover reeds beslissingen genomen. We hopen ook snel op duidelijkheid van Vlaanderen.
Stelt het stadsbestuur een toename vast van het aantal info-aanvragen of vragen om (financiële of andere) hulp aan het energieloket in het stadhuis of op Portavida? Graag een overzicht van dit jaar met toelichting over de evolutie.
Het aantal nieuwe aanmeldingen bij Sociaal Huis Portavida piekt traditioneel in het eerste kwartaal van elk jaar. Waar het derde kwartaal, gezien vakantiemaanden juli en augustus, in het verleden eerder lagere aantallen nieuwe cliënten zich meldden, zien we sinds 2020 in het derde kwartaal telkens een stijging.
Voor het derde kwartaal dit jaar hebben zich tot 14 september jl. 406 nieuwe hulpvragers gemeld (ten opzichte van 479 in het eerste kwartaal en 385 in het tweede). We stellen sinds september een zeer sterke stijging vast, met reeds 132 nieuwe hulpvragers op 14 dagen tijd.
Voor wat het thema energie betreft was dat tot augustus nog niet het geval. Het is duidelijk dat de recente berichtgeving voor een opmerkelijke toestroom gezorgd heeft. Waar aanmeldingen voorheen slechts in minder dan drie procent van de gevallen specifiek gingen over het thema ‘energie en water‘, is dit met ingang van de maand september gestegen naar 49 procent (65 van de 132 nieuwe aanmeldingen).
Genkenaren kunnen een doorlichting van het energieverbruik van hun woning aanvragen middels een energiescan. Hoeveel energiescans werden er dit jaar reeds aangevraagd en uitgevoerd? Hoeveel van deze energiescans werden gratis uitgevoerd? Welke gevolgen geeft het stadsbestuur aan de resultaten ervan?
Met een gratis energiescan worden niet alleen bepaalde zwakke punten in de woning aangeduid op vlak van energie, maar kijkt men ook naar verschillende apparaten en ook gewoontes en gebruiken die energieverspillend zijn. Zo kunnen burgers ingrijpen op hun energieverbruik, wat een positief effect heeft op de energiefactuur. Hoeveel Genkenaren kregen de gratis energiescan via de renocoach van Stebo?
Tot 12 september jl. werden dit jaar 43 cliënten/gezinnen voor een energiescan aangemeld via het Sociaal Huis Portavida. De resultaten worden in de vorm van een rapport zowel aan de betrokken bewoners als aan hun maatschappelijk werker bezorgd. Het rapport maakt vervolgens onderdeel uit van de individuele begeleiding.
Eerder dit jaar kondigde het stadsbestuur twee nieuwe Genkse energiepremies aan voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het sociaal tarief maar toch een laag inkomen hebben. Het ging daarbij om een jaarlijkse energiepremie van 210 euro voor het dagelijks elektriciteitsverbruik en een jaarlijkse premie van 210 euro voor verwarmingskosten via bronnen als bv. elektriciteit, aardgas, pellets, mazout. Hoeveel premies werden intussen aangevraagd en toegekend?
Tot heden hebben 43 gezinnen een energiepremie Elektriciteit (210 euro) ontvangen. 28 gezinnen ontvingen een energiepremie Verwarming (eveneens 210 euro). Momenteel worden deze specifieke Genkse steunmaatregelen, in het licht van de toegenomen intensiteit van de energiecrisis en in functie van de recente maatregelen van de Federale en Vlaamse overheden, nog verder onderzocht.
Ook het doorverwijzen van burgers naar het Energiehuis, een initiatief van de Vlaamse overheid, zou een standaardprocedure moeten zijn bij de Stad en in het bijzonder bij het OCMW, zeker voor personen met een eigen woning. Hoe zetten jullie hierop in?
Na sociaal onderzoek werden door sociaal huis Portavida sinds begin dit jaar 26 cliënten/gezinnen behorend tot de ‘prioritaire doelgroep’ voor een renteloze energielening aangemeld bij het Energiehuis.
We hebben hieruit vanuit onze Dienst Woonbeleid ook sterk op ingezet naar een bredere doelgroep. We bekijken hoe we hier met onze partners kunnen versnellen.
Krijgt het stadsbestuur signalen van verenigingen, sportclubs, ... dat zij hun werking met de huidige onbetaalbare energieprijzen niet (op dezelfde manier) kunnen verderzetten? Zo ja, over welke verenigingen gaat het? Hoe zal het stadsbestuur hen trachten tegemoet te komen?
Vanzelfsprekend horen we vele bezorgdheden. Dit zal de komende maanden, na de afrekeningen, ook snel meer duidelijk worden. We nemen dit alleszins mee in de uitwerking van ons actieplan, hoewel het voor ons moeilijk zal zijn om financieel te ondersteunen. Mogelijk kunnen we wel mee sensibiliseren.
Hoe gaat onze stad als overheid met haar eigen energiefactuur om?
Hoe vermindert Stad Genk haar eigen energieverbruik voor haar gebouwen? Haar projecten?
We hebben reeds jaren een energieboekhouding die ons in staat stelt de energieverbruiken kort op te volgen. Zo kunnen we abnormale verbruiken ook snel vaststellen en opvolgen.
We hebben al diverse energiebesparende maatregelen uitgevoerd, zoals o.a.:
De minimum temperaturen gedurende de winter en de maximum temperaturen in de zomer in onze gebouwen zullen herbekeken worden waarbij de richtlijnen van de hogere overheid in acht genomen zullen worden. Het is zeker de bedoeling om de thermostaat lager te zetten. Vandaag is dat in het gros van de gebouwen 21°. We mikken op een daling van 1° tot 2°. Vanzelfsprekend gaan we differentiëren in verschillende gebouwen. Een plaats waar iemand een hele dag aan een bureel aan het werken is, is anders dan een plaats waar in en uit wordt gelopen.
De mogelijkheden om te besparen op openbare verlichting zullen met de netwerkbeheerder opgenomen worden. Fluvius heeft een kader aangeleverd aan de lokale besturen om over Vlaanderen wat gelijkvormigheid te krijgen. Zo stellen ze voor om alle dagen van 23u tot 5u ’s morgens de openbare verlichting te doven (behalve op vrijdag en zaterdagavond). Uiteraard zullen we dat steeds afwegen in functie van de veiligheid. De komende weken zullen we hierin een standpunt innemen.
We zijn ingestapt in het project van het ‘Rollend capaciteitsfonds’. Dit is een pilootproject van VVSG en het Netwerk Klimaat waarvoor de stad Genk zich vorig jaar kandidaat heeft gesteld. Hier gaat het over capaciteit voor audits en denkwerk rond energiebesparende maatregelen voor stedelijk vastgoed. Zowel voor quick wins op korte termijn als een strategisch vastgoedplan voor energetische aanpassingen op lange termijn. Door onze deelname krijgen we een ‘capaciteit’ van experts ter waarde van 15.000 euro. Het is de bedoeling dat als de voorgestelde maatregelen leiden tot minder hoge energiefacturen, we die 15.000 euro terugbetalen. Na afloop van de piloot rolt de aantoonbare energiebesparing terug naar het Netwerk Klimaat zodat weer andere gemeenten in aanmerking komen.
En in augustus hebben we beslist om een uitgebreid strategisch vastgoedplan op te stellen in functie van de te halen klimaatdoelstellingen.
wo 21/09/2022 - 09:32Fietsstraten in Genk
In goed functionerende fietsstraten zijn de fietsers dominant en is het gemotoriseerd verkeer ondergeschikt. Een fietsstraat of fietszone is succesvol als bestuurders van motorvoertuigen echt het gevoel hebben te gast te zijn. Dat wordt in de eerste plaats bepaald door een zichtbare aanwezigheid van fietsverkeer.
We waren in Genk pionier met het invoeren van de fietstraat in de Reinpadstraat. Nu zien we dat er meer en meer straten omgevormd worden.
De dienst mobiliteit heeft in samenspraak met de burgers van Genk-Midden nog enkele fietstraten toegevoegd.
Genk telt ondertussen 12 km aan fietsstraten. Berenbroekstraat, Europalaan, Halveweg, Holeven, Kneippstraat, Peerdsdiefweier, Reinpadstraat, Schaapsdries, Schabartstraat, Wiekstraat, Zodenstraat en de Zouwstraat
We krijgen opmerkingen van de buurtbewoners dat er nog altijd te snel gereden wordt en dat de verkeersregels niet worden nageleefd. Daarom onderstaande vragen:
- Worden bestaande fietsstraten geëvalueerd?
- Zal de stad handhaven op fietsstraten indien de regels niet worden gerespecteerd?
- Zal de stad extra communicatie voeren om de regels van een fietsstraat te verduidelijken voor de weggebruikers?
Stad Genk is recent weer enkele fietsstraten rijker geworden. Genk telt in totaal momenteel maar liefst 17 fietsstraten.
We geven daarmee een duidelijk signaal om meer ruimte te geven aan de fietser waardoor deze zich comfortabeler en veiliger kan verplaatsen. De keuze tussen auto en fiets voor korte verplaatsingen wordt zo gemakkelijker gemaakt. De fiets! We houden bij het bepalen van de ligging van fietsstraten ook rekening met de scholen. De ambitie blijft om iedere leerling veilig en comfortabel naar school te laten fietsen of stappen.
Is de stad acties van plan om de fietsstraten beter in te richten?
De betrokken diensten zullen de fietsstraten nog optimalieren zodat het nog duidelijker is voor de verschillende weggebruikers. Er zal gewerkt worden in drie fases. Op korte termijn zullen er extra wegmarkeringen zoals iconen van fietsstraat op de weg aangebracht worden. Op middellange termijn zullen alle kruispunten voorzien worden van rode coating en/of asfalt. Op lange termijn, bij een verdere herinrichting van de straat, wordt ernaar gestreefd om fietsstraten volledig rood te maken. Om milieu-redenen gaat de voorkeur uit naar asfalt en in plaats van een rode coating.
Worden bestaande fietsstraten geëvalueerd?
De nieuwe fietsstraten worden geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig. Zo stellen we vast dat er bijvoorbeeld in de Reinpadstraat dubbel zoveel fietsers zijn dan voor de invoering van de fietsstraat. Toch merken we helaas ook dat er nog te veel wagens zijn die de regels van de fietsstraat niet respecteren en zo mogelijk ook een onveilige situatie creëren. Dat is niet oke. We bekijken daarom samen met de buurtbewoners en de fietsers hoe we de straat nog kunnen beveiligen en proberen daarop korte termijn (desnoods met tijdelijke test-oplossingen) actie te ondernemen.
Zal de stad handhaven op fietsstraten indien de regels niet worden gerespecteerd?
Dat gebeurt nu ook al. Politie Carma controleert regelmatig op de verschillende fietsstraten.
Zal de stad extra communicatie voeren om de regels van een fietsstraat te verduidelijken voor de weggebruikers?
Dienst MarCom zal informatieborden ontwerpen, deze worden naast de fietsstraten geplaatst. De informatieborden zullen de weggebruikers er attent op maken wat de regels zijn en hoe zich te gedragen op een fietsstraat. In de 3600 van Oktober zal een artikel over de fietsstraten verschijnen. De Genkenaar zal daar lezen waar de fietsstraten liggen en aan welke regels auto’s, fietsers en anderen daar gebonden zijn. Zo lees je er dat de snelheidslimiet steeds 30 km/u, voor alle weggebruikers en dat gemotoriseerd verkeer nooit een fietser mag inhalen.
wo 21/09/2022 - 09:16Woensdag 7 september kregen we te horen dat Kind & Taal noodgedwongen moet stoppen omdat er geen budgetten meer worden vrijgemaakt.
Kind& Taal is , onder impuls van SALK 1 , na de sluiting van Ford Genk opgestart in dertien Limburgse steden en gemeenten waar de kansarmoede het grootst was.
Bedoeling is om extra ondersteuning te bieden aan kwetsbare gezinnen.
Naar aanleiding van een financieringsprobleem heeft de vzw besloten te stoppen met hun werking en de personeelsleden in opzeg te plaatsen. Hierdoor verliezen 65 medewerkers hun job en tevens worden veel kwetsbare gezinnen in de steek gelaten.
In Genk gaat het om een 10-tal personeelsleden en een 100-tal betrokken gezinnen.
Volgens de gedeputeerde van de Provincie is er nooit een structurele financiering geweest en kwamen de middelen vooral van Europa.
De Europese middelen waren één van de financieringsbronnen, en deze zouden stoppen.
Voor het werkveld is dit een stevige aderlating. De ondersteuning van Kind & Taal werkte bijzonder goed in kwetsbare gezinnen die meestal weinig netwerk hebben. Kind& Taal nam hen bij de hand en werkte samen met kinderen en ouders aan het creëren van gelijke kansen. Zo konden deze kinderen hun schoolcarrière starten met (ongeveer) dezelfde kansen als andere kinderen. Deze start is medebepalend voor het rest van hun schoolcarrière.
Dus de ondersteuning van Kind &Taal is preventief en kostenbesparend op termijn.
Vooral in Limburg is de nood het hoogst betreffende gelijke kansen voor alle leerlingen.
Uit een eerder rapport van de provincie Limburg over de onderwijssituatie blijkt dat onze provincie in vergelijking met de rest van Vlaanderen nog steeds op heel wat vlakken een achterstand heeft: minder ASO-leerlingen, minder doorstroming naar het hoger onderwijs en een hoog aantal schoolverlaters zonder diploma.
Er is een toenemend aantal gezinnen waar de thuistaal niet Nederlands is. De PISA-resultaten ( een grootschalig internationaal onderzoek dat de kennis en vaardigheden van 15-jarigen test) tonen aan dat de etnische kloof in ons onderwijs aan het vergroten is. Kansarme leerlingen en leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, scoren aanzienlijk slechter.
Cijfers van de betrokken gemeenten tonen aan dat Kind & Taal de afgelopen jaren een onmiskenbare rol heeft gespeeld in het bestrijden van de kansarmoede. Kijken we naar de dalende cijfers in Genk.
Mede dankzij het kwalitatieve en maatgerichte aanbod van de vzw. Dit model dreigt nu op de helling komen te staan.
Hoe moet het nu verder en welke rol kan de Stad hierin spelen?
Wordt er onderzocht op welke andere manier het project kan voortgezet worden?
Wordt er gekeken of er co-financiering kan vrijgemaakt worden ?
Wordt er met de provincie Limburg in overleg gegaan om te bekijken of dit project gezet kan worden door bv. SALKturbo?
Hoe moet het nu verder en welke rol kan de Stad hierin spelen?
De stad is op 7 september via een informatieronde door het bestuur van Kind en Taal in kennis gebracht van ‘het voornemen van een collectief ontslag’ onder toepassing van de wet Renault en dit naar aanleiding van het uitblijven van structurele en kostendekkende financiering.
We zullen het verloop van deze procedure respecteren. De werking van Kind en Taal is gegarandeerd tot 31 december 202 waarbij de Stad zich engageert om alle contractuele verplichtingen van zijn kant na te komen.
Wordt er onderzocht op welke andere manier het project kan voortgezet worden?
Gezien de programma’s Instapje en Instapje+ in Genk hun oorsprong kenden (sinds 2008), zal de stad er alles aan doen om de meermaals aangetoonde effecten van de programma’s te vrijwaren. Deze voor- en vroegschoolse programma’s maken integraal deel uit van het stedelijk taalbeleidsplan en zijn hierin belangrijke bouwstenen. De ambitie van Stad Genk is zeker om te onderzoeken hoe we deze programma’s kunnen behouden, toekomstgericht.
Wordt er gekeken of er co-financiering kan vrijgemaakt worden?
Het stadsbestuur engageert zich dat de voorziene middelen voor Kind en Taal behouden blijven in de begroting tot het einde van deze legislatuur voor dit belangrijk thema (voor- en vroegschoolse taalvaardigheid en taalstimulering voor kwetsbare, kortopgeleide gezinnen met een sterke focus op ouders/moeders en peuters/kleuters). Hiervoor onderzoeken wij zeker en vast mogelijke co- financieringen.
Wordt er met de provincie Limburg in overleg gegaan om te bekijken of dit project gezet kan worden? (door bv. SALKturbo)
Kind en Taal valt momenteel onder de bevoegdheid Welzijn en dat is niet langer een bevoegdheid van de provincie. Deze middelen zijn overgeheveld naar Vlaanderen. De programma’s van Kind en Taal zijn destijds weerhouden en geselecteerd door Salk Turbo. Tot dusver zijn er bij Salk Turbo nog geen financiële middelen beschikbaar.
wo 21/09/2022 - 09:17De prijzen stijgen aan een stevig tempo. Naast een stevige impact op de portefeuille van onze inwoners zal ook de stadskas geïmpacteerd zijn.
Denk maar aan de gestegen energieprijzen, de stijgende prijzen voor bouwmaterialen en de spilindex die volgens het planbureau 4 keer overschreden zal worden tussen april 2022 en maart 2023. Wat een verhoging van de lonen van het gemeentepersoneel impliceert.
Met de Aanvullende Personenbelasting en de Opcentiemen op de Onroerende Voorheffing stijgen ook enkele belangrijke inkomsten mee met de inflatie.
In het kader van de algemene stijging van de prijzen, willen we graag weten:
Indien we rekenen met het VTE-plan dat eind 2021 werd goedgekeurd, met enkele aanpassingen in de laatste wijziging van het meerjarenplan, komen we voor de periode van 1 januari 2022 tot eind december 2025 aan een meerkost van ongeveer 24,7 miljoen euro.
Die impact is dus zeer groot en doet ons ook wel wat pijn. We herhalen nog eens dat het jammer is dat de Vlaamse overheid de toelages aan steden en gemeenten niet indexeert. Het zou ons in deze alleszins kunnen helpen!
In de voorbereiding van de volgende aanpassing van het meerjarenplan voor personeel zijn we samen met de sectoren gaan zoeken naar mogelijkheden om deze meerkost te temperen. De berekeningen van deze besprekingen zijn echter nog volop bezig.
Het is dus nog net iets te vroeg om concreet cijfer mee te geven over de exacte impact van de loonindexeringen.
Belangrijk is ook dat Groep Genk niet gewacht heeft tot nu om reeds bijsturingen door te voeren. Ook in de vorige aanpassingen van het meerjarenplan werden er reeds ingrijpende wijzigingen voorzien waarbij er afgerond voor 16 miljoen euro aan extra personeelskredieten werden toegevoegd tot en met 2025. Dit betekent dat ongeveer . 2/3e van de nodige bijsturingen reeds voorzien en goedgekeurd zijn en dat er voor de volgende aanpassing aan het meerjarenplan nog inspanningen dienen te gebeuren ten belope van 1/3e van het totale loonindexatie-effect.
De financiering van deze bijsturingen zal deels vanuit de kosten- en deels vanuit de opbrengstenzijde gebeuren. De reeds goedgekeurde bijsturingen uit vorige aan-passingen van het meerjarenplan zijn uiteraard steeds raadpleegbaar in de goedgekeurde raadsdocumenten en kunnen via e-netwerk of de stedelijke website te allen tijde geconsulteerd worden. De bijkomende ingrepen in het exploitatie- en investeringsprogramma worden in de maanden oktober en november in samenspraak met alle sectoren, het managementteam en het college van burgemeester en schepenen besproken en bepaald.
Plant het bestuur bijkomende leningen, besparingen of belastingverhogingen?
Zoals reeds aangegeven wordt er in de maanden oktober en november gewerkt aan een evenwichtig geheel van noodzakelijke en gewenste bijsturingen. Daarbij worden tientallen bijsturingen aan de uitgaven- en ontvangstenzijde doorgevoerd, zowel in het exploitatie- als in het investeringsprogramma. De structurele financiële gezondheid van groep Genk alsook de financiële haalbaarheid en betaalbaarheid voor Genkse inwoners, verenigingen, bedrijven,… zijn belangrijke aandachtspunten hierbij. Zo heeft het college van burgemeester en schepenen eerder al een standpunt ingenomen om geen algemene indexatie van belasting- en retributietarieven door te voeren in de tweede helft van het lopende meerjarenplan.
Haalt het stadsbestuur het decretaal verplichte financieel evenwicht: een positief beschikbaar budgettair resultaat dit boekjaar en een positieve autofinancieringsmarge op eind 2025?
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt er in samenspraak met alle sectoren en d.m.v. coördinatie en bespreking in diverse vergaderingen van het managementteam en college van burgemeester en schepenen gewerkt naar een evenwichtig geheel van noodzakelijke en gewenste bijsturingen om zoveel mogelijk impact te blijven realiseren voor alle doelstellingen van het meerjarenplan en dit in de context van het voorzichtig omgaan met schaarse publieke middelen. De decretaal verplichte financiële evenwichtsratio’s worden daarbij steeds vooropgesteld en ook behaald. Dit zal ook opnieuw het voorwerp uitmaken van de volgende aanpassing aan het meerjarenplan die momenteel door alle sectoren wordt voorbereid en waarover de besprekingen en besluitvorming in de maanden oktober en november zullen plaatsvinden om dit finaal ter goedkeuring te kunnen voorleggen aan de raadsvergaderingen van december 2022.
wo 21/09/2022 - 09:18