Fietsstraten in Genk
In goed functionerende fietsstraten zijn de fietsers dominant en is het gemotoriseerd verkeer ondergeschikt. Een fietsstraat of fietszone is succesvol als bestuurders van motorvoertuigen echt het gevoel hebben te gast te zijn. Dat wordt in de eerste plaats bepaald door een zichtbare aanwezigheid van fietsverkeer.
We waren in Genk pionier met het invoeren van de fietstraat in de Reinpadstraat. Nu zien we dat er meer en meer straten omgevormd worden.
De dienst mobiliteit heeft in samenspraak met de burgers van Genk-Midden nog enkele fietstraten toegevoegd.
Genk telt ondertussen 12 km aan fietsstraten. Berenbroekstraat, Europalaan, Halveweg, Holeven, Kneippstraat, Peerdsdiefweier, Reinpadstraat, Schaapsdries, Schabartstraat, Wiekstraat, Zodenstraat en de Zouwstraat
We krijgen opmerkingen van de buurtbewoners dat er nog altijd te snel gereden wordt en dat de verkeersregels niet worden nageleefd. Daarom onderstaande vragen:
- Worden bestaande fietsstraten geëvalueerd?
- Zal de stad handhaven op fietsstraten indien de regels niet worden gerespecteerd?
- Zal de stad extra communicatie voeren om de regels van een fietsstraat te verduidelijken voor de weggebruikers?
Stad Genk is recent weer enkele fietsstraten rijker geworden. Genk telt in totaal momenteel maar liefst 17 fietsstraten.
We geven daarmee een duidelijk signaal om meer ruimte te geven aan de fietser waardoor deze zich comfortabeler en veiliger kan verplaatsen. De keuze tussen auto en fiets voor korte verplaatsingen wordt zo gemakkelijker gemaakt. De fiets! We houden bij het bepalen van de ligging van fietsstraten ook rekening met de scholen. De ambitie blijft om iedere leerling veilig en comfortabel naar school te laten fietsen of stappen.
Is de stad acties van plan om de fietsstraten beter in te richten?
De betrokken diensten zullen de fietsstraten nog optimalieren zodat het nog duidelijker is voor de verschillende weggebruikers. Er zal gewerkt worden in drie fases. Op korte termijn zullen er extra wegmarkeringen zoals iconen van fietsstraat op de weg aangebracht worden. Op middellange termijn zullen alle kruispunten voorzien worden van rode coating en/of asfalt. Op lange termijn, bij een verdere herinrichting van de straat, wordt ernaar gestreefd om fietsstraten volledig rood te maken. Om milieu-redenen gaat de voorkeur uit naar asfalt en in plaats van een rode coating.
Worden bestaande fietsstraten geëvalueerd?
De nieuwe fietsstraten worden geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig. Zo stellen we vast dat er bijvoorbeeld in de Reinpadstraat dubbel zoveel fietsers zijn dan voor de invoering van de fietsstraat. Toch merken we helaas ook dat er nog te veel wagens zijn die de regels van de fietsstraat niet respecteren en zo mogelijk ook een onveilige situatie creëren. Dat is niet oke. We bekijken daarom samen met de buurtbewoners en de fietsers hoe we de straat nog kunnen beveiligen en proberen daarop korte termijn (desnoods met tijdelijke test-oplossingen) actie te ondernemen.
Zal de stad handhaven op fietsstraten indien de regels niet worden gerespecteerd?
Dat gebeurt nu ook al. Politie Carma controleert regelmatig op de verschillende fietsstraten.
Zal de stad extra communicatie voeren om de regels van een fietsstraat te verduidelijken voor de weggebruikers?
Dienst MarCom zal informatieborden ontwerpen, deze worden naast de fietsstraten geplaatst. De informatieborden zullen de weggebruikers er attent op maken wat de regels zijn en hoe zich te gedragen op een fietsstraat. In de 3600 van Oktober zal een artikel over de fietsstraten verschijnen. De Genkenaar zal daar lezen waar de fietsstraten liggen en aan welke regels auto’s, fietsers en anderen daar gebonden zijn. Zo lees je er dat de snelheidslimiet steeds 30 km/u, voor alle weggebruikers en dat gemotoriseerd verkeer nooit een fietser mag inhalen.
wo 21/09/2022 - 09:16