Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

2022_IP_00047 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Stopzetting Kind & Taal

Gemeenteraad
di 20/09/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Afwezig

Lotte Trippaers

Verontschuldigd

Mehmet Kayacan; Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00047 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Stopzetting Kind & Taal 2022_IP_00047 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Stopzetting Kind & Taal

Motivering

Indiener(s)

Rina Simons

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 14/09/2022 - 11:07

Toelichting

Woensdag 7 september kregen we te horen dat Kind & Taal noodgedwongen moet stoppen omdat er geen budgetten meer worden vrijgemaakt. 

Kind& Taal is , onder impuls van SALK 1 , na de sluiting van Ford Genk opgestart in dertien Limburgse steden en gemeenten waar de kansarmoede het grootst was.

Bedoeling is om extra ondersteuning te bieden aan kwetsbare gezinnen.

Naar aanleiding van een financieringsprobleem heeft de vzw besloten te stoppen met hun werking en de personeelsleden in opzeg te plaatsen. Hierdoor verliezen 65 medewerkers hun job en tevens worden veel kwetsbare gezinnen in de steek gelaten.

In Genk gaat het om een 10-tal personeelsleden en een 100-tal betrokken gezinnen.

Volgens de gedeputeerde van de Provincie is er nooit een structurele financiering geweest en kwamen de middelen vooral van Europa.

De Europese middelen waren één van de financieringsbronnen, en deze zouden stoppen. 

 

Voor het werkveld is dit een stevige aderlating. De ondersteuning van Kind & Taal werkte bijzonder goed in kwetsbare gezinnen die meestal weinig netwerk hebben. Kind& Taal nam hen bij de hand en werkte samen met kinderen en ouders aan het creëren van gelijke kansen. Zo konden deze kinderen hun schoolcarrière starten met (ongeveer) dezelfde kansen als andere kinderen. Deze start is medebepalend voor het rest van hun schoolcarrière.

Dus de ondersteuning van Kind &Taal is preventief en kostenbesparend op termijn.

Vooral in Limburg is de nood het hoogst betreffende gelijke kansen voor alle leerlingen.

Uit een eerder rapport van de provincie Limburg over de onderwijssituatie blijkt dat onze provincie in vergelijking met de rest van Vlaanderen nog steeds op heel wat vlakken een achterstand heeft: minder ASO-leerlingen, minder doorstroming naar het hoger onderwijs en een hoog aantal schoolverlaters zonder diploma.

Er is een toenemend aantal gezinnen waar de thuistaal niet Nederlands is. De PISA-resultaten ( een grootschalig internationaal onderzoek dat de kennis en vaardigheden van 15-jarigen test) tonen aan dat de etnische kloof in ons onderwijs aan het vergroten is. Kansarme leerlingen en leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, scoren aanzienlijk slechter.

Cijfers van de betrokken gemeenten tonen aan dat Kind & Taal de afgelopen jaren een onmiskenbare rol heeft gespeeld in het bestrijden van de kansarmoede. Kijken we naar de dalende cijfers in Genk.

Mede dankzij het kwalitatieve en maatgerichte aanbod van de vzw. Dit model dreigt nu op de helling komen te staan.

 

Hoe moet het nu verder en welke rol kan de Stad hierin spelen? 

Wordt er onderzocht op welke andere manier het project kan voortgezet worden? 

Wordt er gekeken of er co-financiering kan vrijgemaakt worden ?

Wordt er met de provincie Limburg in overleg gegaan om te bekijken of dit project gezet kan worden door bv. SALKturbo?

Bespreking

Antwoord

Hoe moet het nu verder en welke rol kan de Stad hierin spelen? 

De stad is op 7 september via een informatieronde door het bestuur van Kind en Taal in kennis gebracht van ‘het voornemen van een collectief ontslag’ onder toepassing van de wet Renault en dit naar aanleiding van het uitblijven van structurele en kostendekkende financiering.  

We zullen het verloop van deze procedure respecteren. De werking van Kind en Taal is gegarandeerd tot 31 december 202 waarbij de Stad zich engageert om alle contractuele verplichtingen van zijn kant na te komen. 

Wordt er onderzocht op welke andere manier het project kan voortgezet worden? 

Gezien de programma’s Instapje en Instapje+ in Genk hun oorsprong kenden (sinds 2008), zal de stad er alles aan doen om de meermaals aangetoonde effecten van de programma’s te vrijwaren.  Deze voor- en vroegschoolse programma’s maken integraal deel uit van het stedelijk taalbeleidsplan en zijn hierin belangrijke bouwstenen. De ambitie van Stad Genk is zeker om te onderzoeken hoe we deze programma’s kunnen behouden, toekomstgericht.

Wordt er gekeken of er co-financiering kan vrijgemaakt worden?

Het stadsbestuur engageert zich dat de voorziene middelen voor Kind en Taal behouden blijven in de begroting tot het einde van deze legislatuur voor dit belangrijk thema (voor- en vroegschoolse taalvaardigheid en taalstimulering voor kwetsbare, kortopgeleide gezinnen met een sterke focus op ouders/moeders en peuters/kleuters). Hiervoor onderzoeken wij zeker en vast mogelijke co- financieringen.    

Wordt er met de provincie Limburg in overleg gegaan om te bekijken of dit project gezet kan worden? (door bv. SALKturbo)

Kind en Taal valt momenteel onder de bevoegdheid Welzijn en dat is niet langer een bevoegdheid van de provincie. Deze middelen zijn overgeheveld naar Vlaanderen. De programma’s van Kind en Taal zijn destijds weerhouden en geselecteerd door Salk Turbo. Tot dusver zijn er bij Salk Turbo nog geen financiële middelen beschikbaar. 

wo 21/09/2022 - 09:17