Terug
Gepubliceerd op 02/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 18/10/2022 - 20:15 Limburghal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Erik Gerits; Mustafa Harraq

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GEM_00254 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 20 september 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2022_GEM_00254 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 20 september 2022 - Goedkeuring

2022_GEM_00254 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 20 september 2022 - Goedkeuring
2.

2022_GEM_00172 - Realisatie paviljoen pleisterplek & dierenverzorging t.p. Labiomista (Lab-Ovo) - Goedkeuring verrekening - Aktename

Goedgekeurd
2.

2022_GEM_00172 - Realisatie paviljoen pleisterplek & dierenverzorging t.p. Labiomista (Lab-Ovo) - Goedkeuring verrekening - Aktename

2022_GEM_00172 - Realisatie paviljoen pleisterplek & dierenverzorging t.p. Labiomista (Lab-Ovo) - Goedkeuring verrekening - Aktename
3.

2022_GEM_00244 - Bestuurlijk toezicht - Kwijting jaarrekening stad /OCMW en AGB - Kennisname

Goedgekeurd
3.

2022_GEM_00244 - Bestuurlijk toezicht - Kwijting jaarrekening stad /OCMW en AGB - Kennisname

2022_GEM_00244 - Bestuurlijk toezicht - Kwijting jaarrekening stad /OCMW en AGB - Kennisname
4.

2022_GEM_00251 - Ontslag en vervanging lid - raad van bestuur AGB - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2022_GEM_00251 - Ontslag en vervanging lid - raad van bestuur AGB - Goedkeuring

2022_GEM_00251 - Ontslag en vervanging lid - raad van bestuur AGB - Goedkeuring
5.

2022_GEM_00247 - Werkingssubsidies buitenschoolse opvang - Basissubsidies schoolgebonden opvang schooljaar 2022-2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2022_GEM_00247 - Werkingssubsidies buitenschoolse opvang - Basissubsidies schoolgebonden opvang schooljaar 2022-2023 - Goedkeuring

2022_GEM_00247 - Werkingssubsidies buitenschoolse opvang - Basissubsidies schoolgebonden opvang schooljaar 2022-2023 - Goedkeuring
6.

2022_GEM_00248 - Reglement - Aanpassing van het reglement voor het occasioneel gebruik van infrastructuur, met ingang van 01 november 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Erik Gerits; Mustafa Harraq
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
6.

2022_GEM_00248 - Reglement - Aanpassing van het reglement voor het occasioneel gebruik van infrastructuur, met ingang van 01 november 2022 - Goedkeuring

2022_GEM_00248 - Reglement - Aanpassing van het reglement voor het occasioneel gebruik van infrastructuur, met ingang van 01 november 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Teneinde een uniform reglement te maken en de implementatie van de Genkse samenlevingsprincipes mogelijk te maken, werden alle reglementen omtrent het occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk geïncorporeerd in één reglement.

Argumentatie

De gemeenteraad stelde op 23 maart 2021 het reglement inzake het occasioneel gebruik van de infrastructuur van Groep Genk met ingang van 01 april 2021, vast.  

Na inwerkingtreding van voornoemd reglement werd besloten buurtlokaal Klooster ook open te stellen voor het publiek en dient deze ruimte dus ook mee opgenomen te worden in het reglement. Eveneens worden een aantal clausules toegevoegd/geschrapt met het oog op afstemming tussen het retributiereglement en het reglement voor occasioneel gebruik, en een aantal bestaande artikels geherformuleerd ter verduidelijking.

De wijzigingen die zich opdringen zijn als volgt: 

  • Toevoeging van “Buurtlokaal Klooster” onder hoofdstuk II. Specifieke bepalingen, sectie VI. Ruimtes wijkcentra.
  • Toevoeging “Buurtlokaal Klooster” onder artikel 1 aangezien deze ruimte nu ook onder de infrastructuur van de stad Genk valt en onder toepassingsgebied van huidig reglement.
  • Toevoeging privacyverklaring 
  • Aanpassing artikel 18 inzake de annuleringen. Een wijziging van artikel 18 dringt zich op aangezien de percentages van de annuleringskosten niet in huidig reglement opgenomen dienen te worden maar in respectievelijk het retributiereglement en/of het AGB tarievenreglement. Anderzijds dringt zich een verduidelijking van het artikel op om zo de invulling van de tijdigheid van een annulering beter te stroomlijnen per ruimte/lokaal. 
  • Artikel 20 wordt artikel 18 uit alinea 1 gehaald. Alinea 2 wordt toegevoegd. Hierin wordt dezelfde regeling als alinea 1 opgenomen weliswaar met de nuance dat dit enkel van toepassing op annuleringen. Bovendien wordt het woord “voorafgaand” verwijderd. In geval van dringende en of onvoorziene toestanden is het niet steeds mogelijk om een voorafgaande gemotiveerde beslissing te nemen. Om de praktische werking en toepassing van het artikel te verbeteren en te vergemakkelijken wordt het woord “voorafgaand” geschrapt om zo het schepencollege marge te geven om een afwijkende beslissing te nemen. Voor deze besluitvorming wordt als richtlijn een frequentie van 2 x per jaar aangehouden gezien afwijkingen de uitzondering op de regel zijn.
  • Verwijdering “ één zak voor zachte plastiek”. Deze zakjes worden niet meer gebruikt. 
  • Verwijdering artikel 7 pagina 15 aangezien er nu wel wifi voorziening is.
  • Wijziging van de artikelnummers om een betere onderlinge afstemming te creëren.  
  • Toevoeging van de ruimte “Buurtlokaal Klooster” onder hoofdstuk II. Specifieke bepalingen, sectie VI. Ruimtes wijkcentra. 
  • Toevoeging van artikel 5 onder sectie VIII. Ruimtes C-mine. Artikel werd toegevoegd om een betere afstemming tussen de gehuurde zalen te creëren. 
  • Wijziging van de invulling van het begrip “tijdig” onder alle bijlages van alle verschillende zalen. Aangezien elke zaal een ander doelpubliek viseert dienen de annuleringstermijnen dienaangaande ook aangepast te worden aan het doelpubliek. Bovendien dringt zich een wijziging van de annuleringstermijnen op om een betere opvolging te doen van de annuleringen om zo last minute annuleringen tegen te gaan en andere burgers de kans te gunnen een zaal te kunnen gebruiken. 
  • Wijziging van Bijlage VI. Ruimtes wijkcentra: Dienstgegevens alsook contactgegevens werden geüpdatet. 

Het gewijzigde reglement treedt in werking vanaf 1 november 2022.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk wordt als volgt gewijzigd:

  • Toevoeging van “Buurtlokaal Klooster” onder hoofdstuk II. Specifieke bepalingen, sectie VI. Ruimtes wijkcentra.
  • Toevoeging “Buurtlokaal Klooster” onder artikel 1 aangezien deze ruimte nu ook onder de infrastructuur van de stad Genk valt en onder toepassingsgebied van huidig reglement.
  • Toevoeging privacyverklaring 
  • Aanpassing artikel 18 inzake de annuleringen. Een wijziging van artikel 18 dringt zich op aangezien de percentages van de annuleringskosten niet in huidig reglement opgenomen dienen te worden maar in respectievelijk het retributiereglement en/of het AGB tarievenreglement. Anderzijds dringt zich een verduidelijking van het artikel op om zo de invulling van de tijdigheid van een annulering beter te stroomlijnen per ruimte/lokaal. 
  • Artikel 20 wordt artikel 18 uit alinea 1 gehaald. Alinea 2 wordt toegevoegd. Hierin wordt dezelfde regeling als alinea 1 opgenomen weliswaar met de nuance dat dit enkel van toepassing op annuleringen. Bovendien wordt het woord “voorafgaand” verwijderd. In geval van dringende en of onvoorziene toestanden is het niet steeds mogelijk om een voorafgaande gemotiveerde beslissing te nemen. Om de praktische werking en toepassing van het artikel te verbeteren en te vergemakkelijken wordt het woord “voorafgaand” geschrapt om zo het schepencollege marge te geven om een afwijkende beslissing te nemen. Voor deze besluitvorming wordt als richtlijn een frequentie van 2 x per jaar aangehouden gezien afwijkingen de uitzondering op de regel zijn.
  • Verwijdering “ één zak voor zachte plastiek”. Deze zakjes worden niet meer gebruikt. 
  • Verwijdering artikel 7 pagina 15 aangezien er nu wel wifi voorziening is.
  • Wijziging van de artikelnummers om een betere onderlinge afstemming te creëren.  
  • Toevoeging van de ruimte “Buurtlokaal Klooster” onder hoofdstuk II. Specifieke bepalingen, sectie VI. Ruimtes wijkcentra. 
  • Toevoeging van artikel 5 onder sectie VIII. Ruimtes C-mine. Artikel werd toegevoegd om een betere afstemming tussen de gehuurde zalen te creëren. 
  • Wijziging van de invulling van het begrip “tijdig” onder alle bijlages van alle verschillende zalen. Aangezien elke zaal een ander doelpubliek viseert dienen de annuleringstermijnen dienaangaande ook aangepast te worden aan het doelpubliek. Bovendien dringt zich een wijziging van de annuleringstermijnen op om een betere opvolging te doen van de annuleringen om zo last minute annuleringen tegen te gaan en andere burgers de kans te gunnen een zaal te kunnen gebruiken. 
  • Wijziging van Bijlage VI. Ruimtes wijkcentra: Dienstgegevens alsook contactgegevens werden geüpdatet. 

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de inwerkingtreding van de huidige versie van het reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk, met ingang van 1 november 2022.

Artikel 3

Het gewijzigde reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk gaat in vanaf 1 november 2022.

7.

2022_GEM_00255 - Financieel beheer - Aanvraag van de vzw "FLACC" FLANDERS ART CENTRE CASINO voor de borgstelling door de stad Genk in het kader van de oprichting van een nieuwbouwproject te C-mine - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2022_GEM_00255 - Financieel beheer - Aanvraag van de vzw "FLACC" FLANDERS ART CENTRE CASINO voor de borgstelling door de stad Genk in het kader van de oprichting van een nieuwbouwproject te C-mine - Goedkeuring

2022_GEM_00255 - Financieel beheer - Aanvraag van de vzw "FLACC" FLANDERS ART CENTRE CASINO voor de borgstelling door de stad Genk in het kader van de oprichting van een nieuwbouwproject te C-mine - Goedkeuring
8.

2022_GEM_00245 - Versterking van het samenleven in de Genkse wijken - Overeenkomst met SAAMO Limburg vzw - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2022_GEM_00245 - Versterking van het samenleven in de Genkse wijken - Overeenkomst met SAAMO Limburg vzw - Goedkeuring

2022_GEM_00245 - Versterking van het samenleven in de Genkse wijken - Overeenkomst met SAAMO Limburg vzw - Goedkeuring
9.

2022_GEM_00249 - 2022-1325 - Raamovereenkomst aanstellen ontwerper voor ontwerpend ruimtelijk onderzoek en Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2022_GEM_00249 - 2022-1325 - Raamovereenkomst aanstellen ontwerper voor ontwerpend ruimtelijk onderzoek en Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GEM_00249 - 2022-1325 - Raamovereenkomst aanstellen ontwerper voor ontwerpend ruimtelijk onderzoek en Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
10.

2022_GEM_00256 - Verlenen erfdienstbaarheid van overbouw - Overeenkomst vestigen erfdienstbaarheid van overbouw - project, t.p. zaveldries - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2022_GEM_00256 - Verlenen erfdienstbaarheid van overbouw - Overeenkomst vestigen erfdienstbaarheid van overbouw - project, t.p. zaveldries - Goedkeuring

2022_GEM_00256 - Verlenen erfdienstbaarheid van overbouw - Overeenkomst vestigen erfdienstbaarheid van overbouw - project, t.p. zaveldries - Goedkeuring
11.

2022_GEM_00261 - Verkoop stadsgrond - Verkoop 3a 28ca grond gelegen t.p. Stadsplein - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2022_GEM_00261 - Verkoop stadsgrond - Verkoop 3a 28ca grond gelegen t.p. Stadsplein - Goedkeuring

2022_GEM_00261 - Verkoop stadsgrond - Verkoop 3a 28ca grond gelegen t.p. Stadsplein - Goedkeuring
12.

2022_GEM_00253 - Ter beschikking stellen infrastructuur voor sportdoeleinden. - Erfpachtovereenkomst Hockey Club Genk - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2022_GEM_00253 - Ter beschikking stellen infrastructuur voor sportdoeleinden. - Erfpachtovereenkomst Hockey Club Genk - Goedkeuring

2022_GEM_00253 - Ter beschikking stellen infrastructuur voor sportdoeleinden. - Erfpachtovereenkomst Hockey Club Genk - Goedkeuring
13.

2022_GEM_00262 - Goedkeuring ontwerpakte - Goedkeuring ontwerpakte verwerving twee percelen grond (totale opp. 28a 70ca) gelegen langs de Elsenhoutstraat i.f.v. vrijwaring natte natuur en realiseren trage verbinding Thor-Stalen - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2022_GEM_00262 - Goedkeuring ontwerpakte - Goedkeuring ontwerpakte verwerving twee percelen grond (totale opp. 28a 70ca) gelegen langs de Elsenhoutstraat i.f.v. vrijwaring natte natuur en realiseren trage verbinding Thor-Stalen - Goedkeuring

2022_GEM_00262 - Goedkeuring ontwerpakte - Goedkeuring ontwerpakte verwerving twee percelen grond (totale opp. 28a 70ca) gelegen langs de Elsenhoutstraat i.f.v. vrijwaring natte natuur en realiseren trage verbinding Thor-Stalen - Goedkeuring
14.

2022_GEM_00263 - Verkoop stedelijk patrimonium - Verkoop van stedelijk patrimonium stand van zaken - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2022_GEM_00263 - Verkoop stedelijk patrimonium - Verkoop van stedelijk patrimonium stand van zaken - Goedkeuring

2022_GEM_00263 - Verkoop stedelijk patrimonium - Verkoop van stedelijk patrimonium stand van zaken - Goedkeuring
15.

2022_GEM_00217 - Centrummanagement Genk - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2022_GEM_00217 - Centrummanagement Genk - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

2022_GEM_00217 - Centrummanagement Genk - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring
16.

2022_GEM_00246 - Verlenging overeenkomst tot 1 januari 2024 - Vernieuwing stadsmeubilair: leveren, plaatsen en het onderhoud van wachthuisjes voor reizigers/leveren, plaatsen en onderhoud van de stadsplan- en informatieborden, 2013 - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2022_GEM_00246 - Verlenging overeenkomst tot 1 januari 2024 - Vernieuwing stadsmeubilair: leveren, plaatsen en het onderhoud van wachthuisjes voor reizigers/leveren, plaatsen en onderhoud van de stadsplan- en informatieborden, 2013 - Goedkeuring

2022_GEM_00246 - Verlenging overeenkomst tot 1 januari 2024 - Vernieuwing stadsmeubilair: leveren, plaatsen en het onderhoud van wachthuisjes voor reizigers/leveren, plaatsen en onderhoud van de stadsplan- en informatieborden, 2013 - Goedkeuring
17.

2022_GEM_00252 - Raamovereenkomst mbt parkeren in Genk - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
17.

2022_GEM_00252 - Raamovereenkomst mbt parkeren in Genk - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2022_GEM_00252 - Raamovereenkomst mbt parkeren in Genk - starten procedure en publicatie - Goedkeuring
18.

2022_GEM_00259 - AGB - Beheersovereenkomst stad-AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Erik Gerits; Mustafa Harraq
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
18.

2022_GEM_00259 - AGB - Beheersovereenkomst stad-AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

2022_GEM_00259 - AGB - Beheersovereenkomst stad-AGB, bijlage 1 Tarievenlijst, aanpassing en aanvulling, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overeenkomstig artikel 11 §3 van de beheersovereenkomst stad-AGB gebeurt het vaststellen en wijzigen van de tarieven na goedkeuring door de raad van bestuur van het AGB en door de gemeenteraad.

De gemeenteraad en raad van bestuur keurden op 21 januari 2020 de statuten en de beheersovereenkomst stad-AGB, met in bijlage 1 de tarievenlijst (inwerkingtreding op 1 februari 2020), goed.

De tarievenlijst werd achtereenvolgens gewijzigd door de gemeenteraad en raad van bestuur dd. 15 december 2020 (met ingang van 1 januari 2021), dd. 23 februari 2021 (met ingang van 1 maart 2021), dd. 23 maart 2021 (met ingang van 1 april 2021) en dd. 26 april 2022 (met ingang van 1 mei 2022).
Argumentatie

Onder meer volgende wijzigingen worden aangebracht in de tarievenlijst:

  • In diverse onderdelen worden bepalingen opgenomen inzake annuleringen: in geval van annulering van de reservatie kan een tarief aangerekend worden voor het ter beschikking houden van de betreffende zaal/ruimte/infrastructuur, activiteit en/of begeleiding, en/of een administratieve kost (“annuleringskosten”) afhankelijk van het moment van annulering en de annuleringsvoorwaarden.
  • Het is bij annuleringen niet steeds mogelijk om voorafgaand een gemotiveerde beslissing inzake afwijkingen betreffende de aanrekening van annuleringskosten te nemen (bijvoorbeeld in dringende en/of onvoorziene gevallen); om praktische redenen wordt in de bepaling betreffende de beslissingen van het directiecomité tot afwijkingen op de tarievenlijst, een alinea toegevoegd om gemotiveerde doch niet steeds “voorafgaande” beslissingen inzake afwijkingen betreffende annuleringskosten mogelijk te maken; voor deze besluitvorming wordt als richtlijn een frequentie van twee maal per jaar aangehouden.
  • In het luik “tarieven sport” worden volgende wijzigingen voorzien: toevoeging van een tarief voor de Eu-disabilitycard voor -14 jarigen m.b.t. het Zwembad SportinGenk; aanpassing naam “sportraad” naar “vrijetijdsraad”; toevoeging extra tarieven voor de sportkampen (categorie 8) voor het aanbod van duurdere kampen; toevoeging tarief voor extra onderhoudskosten na (grote) evenementen.
  • In het luik “tarieven C-mine expeditie” wordt ter verduidelijking opgenomen dat C-mine expeditie enkel volledig ter beschikking gesteld wordt in het kader van fotoshoots en/of filmopnames, en worden de bijzondere tarieven met geldigheidsduur tot en met 28/10/2022 (naar aanleiding van 10 jaar C-mine expeditie) geschrapt gezien deze niet meer geldig zullen zijn op de ingangsdatum van voorliggend wijzigingsdossier.

De wijzigingen treden in werking vanaf 1 november 2022.

Juridische grond
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 233-234 
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2004 tot oprichting van het autonoom gemeentebedrijf AGB GENK
  • Het geldende reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk
  • Het geldende reglement van inwendig bestuur SportinGenk Park
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen van de tarievenlijst goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van de tarievenlijst.

Artikel 3

De wijzigingen gaan in vanaf 1 november 2022.

19.

2022_GEM_00257 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het occasioneel gebruik van diverse zalen/ruimtes in stedelijke infrastructuur, desgevallend met dienstverlening, apparatuur en diversen, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Erik Gerits; Mustafa Harraq
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
19.

2022_GEM_00257 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het occasioneel gebruik van diverse zalen/ruimtes in stedelijke infrastructuur, desgevallend met dienstverlening, apparatuur en diversen, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

2022_GEM_00257 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het occasioneel gebruik van diverse zalen/ruimtes in stedelijke infrastructuur, desgevallend met dienstverlening, apparatuur en diversen, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegene die een individueel voordeel haalt uit een dienst die door de stad wordt geleverd.

Argumentatie

De gemeenteraad stelde op 17 december 2019 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor het gebruik van diverse zalen/ruimtes in stedelijke infrastructuur, desgevallend met dienstverlening, apparatuur en diversen, met ingang van 1 januari 2020”. Op 23 maart 2021 heeft de gemeenteraad dit retributiereglement gewijzigd, met ingang van 1 april 2021.

Op 24 mei 2022 sprak het college van burgemeester en schepenen de intentie uit om het buurtlokaal Klooster in Termien op te nemen in voornoemd retributiereglement, onder volgende modaliteiten:

  • De retributie geldt per dagdeel van maximum 4 uur. Vanaf 5 uur wordt een tweede dagdeel aangerekend. 
  • Afhankelijk van de aard van de organisator en van de activiteit, wordt volgende tariefstructuur gehanteerd:

            - Tarief A: € 10,00 voor Genkse verenigingen en scholen.

            - Tarief B: € 20,00 voor niet-Genkse verenigingen en scholen.

Daarbij werd volgende overweging gemaakt:

  • In overleg met dienst Cultuur zal dienst Gebiedsgerichte Werking in eerste instantie het beheer van het buurtlokaal in de nieuwbouw Klooster voor haar rekening nemen. Na verloop van tijd, wanneer duidelijkheid is over de gebruikers van het pand, zal onderzocht worden of het beheer kan overgedragen worden op een vzw of feitelijke vereniging.

Het buurtlokaal Klooster Termien wordt toegevoegd aan het retributiereglement in deel 5 waarin de wijkinfrastructuur werd opgenomen. Deze wijziging wordt heden voorgelegd ter goedkeuring.

Verder wordt in artikel 2 van het retributiereglement een paragraaf opgenomen inzake annuleringen: in geval van annulering van de reservatie om over een zaal/ruimte te beschikken, kan een retributie aangerekend worden voor het ter beschikking houden van de betreffende zaal/ruimte (“annuleringskosten”) afhankelijk van het moment van annulering; deze annuleringskosten worden procentueel berekend op de voorziene retributie; voor de annuleringsvoorwaarden (o.a. de details m.b.t. de “tijdigheid”) wordt verwezen naar het reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk. Het is bij annuleringen niet steeds mogelijk om voorafgaand een gemotiveerde beslissing inzake afwijkingen betreffende de aanrekening van annuleringskosten te nemen (bijvoorbeeld in dringende en/of onvoorziene gevallen); om praktische redenen wordt in artikel 3 betreffende de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen tot afwijkingen op het retributiereglement, een paragraaf toegevoegd om gemotiveerde doch niet steeds “voorafgaande” beslissingen inzake afwijkingen betreffende annuleringskosten mogelijk te maken; voor deze besluitvorming wordt als richtlijn een frequentie van twee maal per jaar aangehouden.

In artikel 7 wordt de retributie voor zaal 4 in tariefcategorie A naar € 20,00 per dagdeel gewijzigd, en wordt de retributie voor de beamer voor de vergaderzalen in het stadhuis geschrapt, om zo meer in lijn te zijn met de tariefstructuur van de vergelijkbare vergaderzalen aangeboden door Groep Genk.

Tot slot wordt in diverse artikelen de bepaling inzake de korting van 50% op de retributie in 2021 geschrapt, gezien deze niet meer geldig is.

De wijziging gaat in vanaf 1 november 2022.
Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Decreet betreffende het Lokaal Cultuurbeleid van 6 juli 2012
  • Het geldende reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor het occasioneel gebruik van diverse zalen/ruimtes in stedelijke infrastructuur, desgevallend met dienstverlening, apparatuur en diversen wordt gewijzigd als volgt:

  • Titel: schrapping “, met ingang van 1 april 2021”;
  • Artikel 1, punt 5): toevoeging: “, buurtlokaal Klooster TERMIEN”;
  • Artikel 2: toevoeging §3: “§3. Reservaties voor het gebruik van een zaal/ruimte die niet of niet tijdig geannuleerd worden, geven aanleiding tot de aanrekening van annuleringskosten:

            - ten bedrage van 50% van de voorziene retributie bij laattijdige annulering;

            - ten bedrage van 100% van de voorziene retributie bij annulering op de dag van de activiteit of bij gebrek aan annulering.

              Voor de annuleringsvoorwaarden wordt verwezen naar het reglement voor occasioneel gebruik van infrastructuur van Groep Genk.”;

  • Artikel 3, voor “De gemeenteraad machtigt…”: toevoeging “§1.”; toevoeging na “retributiereglement”: “(m.u.v. artikel 2 §3)”; toevoeging §2: “§2. De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om afwijkingen betreffende artikel 2 §3 toe te staan mits gemotiveerde collegebeslissing.”;
  • Artikel 7: schrapping: “- In 2021 wordt een korting van 50% toegepast op de retributie in tariefcategorie A.”;
  • Artikel 7, tabel Infrastructuur “stadhuis Genk”, Zaal 4 (polyvalente zaal) met tribune: vervanging “€ 24,00” door: “€ 20,00”;
  • Artikel 7, tabel Gebruik apparatuur “ruimtes stadhuis” en “Casino Modern”: schrapping “Beamer voor vergaderzalen stadhuis € 15,00”;
  • Artikel 8: schrapping: “- In 2021 wordt een korting van 50% toegepast op de retributie in tariefcategorie A.”;
  • Artikel 9: schrapping: “- In 2021 wordt een korting van 50% toegepast op de retributie in tariefcategorie A.”;
  • Artikel 10: schrapping: “- In 2021 wordt een korting van 50% toegepast op de retributie in tariefcategorie A.”;
  • Deel 5, titel: toevoeging: “, “BUURTLOKAAL KLOOSTER TERMIEN””;
  • Artikel 11, eerste zin: toevoeging: “, buurtlokaal Klooster TERMIEN”;
  • Artikel 11: schrapping: “- In 2021 wordt een korting van 50% toegepast op de retributie in tariefcategorie A.”;
  • Artikel 11, tabel: toevoeging:

RUIMTES BUURTLOKAAL KLOOSTER TERMIEN

Tarief A

Tarief B

Polyvalente ruimte

€ 10,00

€ 20,00

  • Artikel 12: schrapping: “- In 2021 wordt een korting van 50% toegepast op de retributie in tariefcategorie A.”.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het gebruik van diverse zalen/ruimtes in stedelijke infrastructuur, desgevallend met dienstverlening, apparatuur en diversen.

Artikel 3

Deze wijziging gaat in vanaf 1 november 2022.

20.

2022_GEM_00258 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het gebruik van stedelijke sportaccommodaties en accommodaties in beheer door de stad, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Erik Gerits; Mustafa Harraq
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
20.

2022_GEM_00258 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het gebruik van stedelijke sportaccommodaties en accommodaties in beheer door de stad, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

2022_GEM_00258 - Stadsbelastingen - Aanpassing van het retributiereglement voor het gebruik van stedelijke sportaccommodaties en accommodaties in beheer door de stad, met ingang van 1 november 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegenen, die voordelen halen uit een dienst, die door de stad wordt geleverd.

Argumentatie

De gemeenteraad stelde op 17 december 2019 volgend retributiereglement vast: “Retributie voor het gebruik van stedelijke sportaccommodaties en accommodaties in beheer door de stad met ingang van 1 februari 2020”. Op 19 januari 2021 heeft de gemeenteraad dit retributiereglement gewijzigd, met ingang van 1 februari 2021.

Via voorliggende wijziging wordt in artikel 2 van het retributiereglement opgenomen dat, in geval van annulering van de reservatie om gebruik te maken van de sportaccommodatie, annuleringskosten aangerekend kunnen worden, ter vergoeding voor het ter beschikking houden van de betreffende zaal/ruimte/infrastructuur. De modaliteiten hieromtrent worden opgenomen in de afgesloten overeenkomst of het reglement van de betreffende accommodatie.

In artikel 3 worden ook tarieven voor de Gymzaal en de Sporthal P opgenomen, overeenkomstig de overeenkomst met Atlas College Genk. 

De wijziging gaat in vanaf 1 november 2022.
Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor het gebruik van stedelijke sportaccommodaties en accommodaties in beheer door de stad wordt gewijzigd als volgt:

  • Titel: schrapping “, met ingang van 1 februari 2021”;
  • Artikel 2, voor “De retributie is verschuldigd door…”: toevoeging “§1.”; toevoeging §2: “§2. In geval van annulering van de reservatie van de sportaccommodatie kunnen annuleringskosten aangerekend worden overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de afgesloten overeenkomst of het reglement van de betreffende accommodatie.”;
  • Artikel 3, onder rubriek Sporthallen scholengroep Atlas College Genk - Sporthal Atlas Wetenschap & Sport:

            “Gymzaal (per uur) € 9,00”; “Sporthal Atlas Techniek & Innovatie”; “Sporthal P (per uur) € 9,00”.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het gebruik van stedelijke sportaccommodaties en accommodaties in beheer door de stad.

Artikel 3

Deze wijziging gaat in vanaf 1 november 2022.

IR 2.

2022_VVB_00005 - Agendapunt van raadslid Geert Reyskens: Moderniseer de fiets-en voetpaden van de Bosdel.

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Erik Gerits; Mustafa Harraq
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_VVB_00005 - Agendapunt van raadslid Geert Reyskens: Moderniseer de fiets-en voetpaden van de Bosdel.
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Ria Grondelaers, Michael Dhoore, Annita Laporte, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Hilde De Wilde
Stemmen voor 15
Ivo Schoonheere, Chris Janssens, Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Anna Boey, Danny Kerkhofs, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak
Stemmen tegen 20
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Tom Arts
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
IR 2.

2022_VVB_00005 - Agendapunt van raadslid Geert Reyskens: Moderniseer de fiets-en voetpaden van de Bosdel.

2022_VVB_00005 - Agendapunt van raadslid Geert Reyskens: Moderniseer de fiets-en voetpaden van de Bosdel.
Indiener(s)
Geert Reyskens
Tijdstip van indienen
do 13/10/2022 - 10:08
Toelichting

Er is een toename van fietsers!  Dit heeft ook een keerzijde, er zijn in Genk recent ernstige en dodelijke fietsongevallen gebeurd. Er is een absolute noodzaak van een veilige fietsinfrastructuur. 

De  éénrichtingsfietspaden in beide zijden van de Bosdel, beginnend aan de Paniswijerstraat tot aan de achterzijde van Meeënweg 29 zijn in slechte staat. Op sommige plaatsen is het fietspad niet meer toegankelijk voor gebruik. De fietsovergangen met de Paniswijerstraat zijn totaal versleten. Fietsers gebruiken de openbare weg om hun banden niet lek te rijden, wat gevaarlijk is.

De voetpaden zijn einde gebruik.

Niet alleen slijtage maar ook te weinig onderhoud leidt tot deze aftakeling. Zo liggen daar betonnen voetstukken naast het fietspad zonder doel, de tussenliggende klinkers zijn weggezakt! Fout zonder meer. 

Voorstel van beslissing:

Deze fiets-en voetpaden hebben een grondige aanpak nodig. Veel meer als een make-up behandeling maar een stevige, moderne aanpak met een totale heraanleg van de fiets- voetpaden.

Om de context stevig  te kaderen zijn er foto’s in bijlage toegevoegd.

Bespreking
Antwoord

De gemeenteraad gaat akkoord om de fiets- en voetpaden van de Bosdel te moderniseren. 

Het fietspad in kwestie ligt in industriegebied. Het maakt geen deel uit van ons Bovenlokaal of Lokaal Fietsnet, maar het blijft ook daar langs industriewegen met doorgaand verkeer evenzeer wenselijk om er goede fietspaden te voorzien.  

Op de foto’s die je doorstuurde, zien we duidelijk dat er – zeker aan de kruising en oversteekplaatsen – wel wat schade is aan het fietspad. We krijgen wel vaker zo meldingen van inwoners via de website en dat wordt binnenkort nog makkelijker via de stads-app. Ook de vrienden van de Fietsersbond geven ons vaak feedback. En in 2024 rijden we nog eens rond met een ‘meetfiets’.  

Uiteraard gaan we met deze meldingen en feedback steeds aan de slag. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we ook jouw melding bij deze ter harte nemen en ter plekke op korte termijn de nodige herstellingen zullen doorvoeren.   

De aangelegde infrastructuur dateert daar al van in de jaren ’80. Er ligt een smal voetpad en fietspad, beiden in beton met daartussen een strookje in klinkers. Dat concept is verouderd.  

Toch is het vandaag de dag niet mogelijk daar momenteel een verdere modernisering door te voeren. In ons fietsplan voorzien we deze legislatuur meer dan 5 miljoen euro voor de investering in onze fietspaden en het Genkse fietsnet, zowel in het vernieuwen van bestaande fietspaden als in het aanleggen van nieuwe.  

We werken dus op meerdere plaatsen in Genk aan betere fietspaden waar de noden hoger zijn. Voor wat de Bosdel betreft is dat momenteel niet prioritair, afgezien dus van enkele herstellingen op korte termijn. We bekijken wel om bij het voorziene structureel onderhoud (vernieuwing asfalt) van het kruispunt Paniswijerstraat / Bosdel ook de fietsoversteken mee te nemen.  

We zijn dus niet tegen je voorstel, maar kunnen er op dit moment niet op in gaan. 

wo 19/10/2022 - 08:45

Initiatiefrecht

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om de fiets- en voetpaden van de Bosdel te moderniseren.

IR 1.

2022_IP_00051 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: De speelplaats met toekomst.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Erik Gerits; Mustafa Harraq
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 1.

2022_IP_00051 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: De speelplaats met toekomst.

2022_IP_00051 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: De speelplaats met toekomst.
Indiener(s)
Sabine Hoeven
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
do 13/10/2022 - 09:00
Toelichting

In het dichtbevolkte en verstedelijkte Vlaanderen staat de ruimte voor kinderen en jongeren onder toenemende druk. 

Onbezonnen spelen en elkaar ontmoeten is op veel plekken niet meer mogelijk. 

Daarom is het echt belangrijk om volop in te zetten op kwaliteitsvolle ruimte voor kinderen en jongeren. Er is nood aan ruimte waar kinderen kunnen spelen, elkaar ontmoeten, experimenteren en groeien in burgerschap. We moeten ervoor zorgen dat kinderen en jongeren in de toekomst voldoende fysieke ruimte hebben om volop jong te zijn. Bovendien moet die ruimte zo georganiseerd zijn dat kinderen en jongeren er volwaardig gebruik van kunnen maken. 

Een speelplaats omvormen kan op verschillende domeinen (groen, welzijn, beweging, creativiteit enz.). De speelplaats met toekomst dient als speelplek voor de leerlingen van de school, maar ook als gedeelde plaats voor ontmoeting en ontspanning in de buurt. Het biedt een ‘wij-gevoel’ aan de buurt.
Met de juiste ingrepen zijn het kleine ecosystemen als buffer tegen klimaatveranderingsprocessen en maken ze zoveel mogelijk verbinding met de publieke ruimte in de omgeving. Een ideale speelplaats daagt uit als leerplek, is kwalitatief ingericht en gevarieerd, zorgt voor contact met de natuur en draagt bij
 aan de mentale en fysieke gezondheid van kinderen en jongeren. 

Ongebruikte ruimtes en terreinen als speelplaats of speelweide gebruiken voor
 de school en de buurt zorgt voor een zinvolle invulling en verbetert zo de buurtkwaliteit. 

Graag stellen wij u de volgende vragen:

  • Heeft Genk, zoals andere Limburgse steden en gemeenten,  ingetekend op het Vlaams project ‘Speelplaats van de toekomst’?
  • Hoe biedt Stad Genk ruimte aan activiteiten die kampen met plaatsgebrek? 
  • Op welke manier zorgt Stad Genk voor efficiënter gebruik van ruimte en voorzieningen, voor verweving van functies en hoe stimuleert Stad Genk duurzame verplaatsingen en minder energieverlies?
Bespreking
Antwoord

Heeft Genk, zoals andere Limburgse steden en gemeenten, ingetekend op het Vlaams project ‘Speelplaats van de toekomst?’

Zoals je weet heeft Stad Genk zelf buiten het deeltijds kunstonderwijs (DKO) geen stedelijk onderwijs en dus ook geen eigen inrichtende macht. We kunnen met andere woorden niet zelf aan de slag met deze oproep. Maar we hebben de info over het project wel overgemaakt aan de Genkse scholen.  

Bovendien helpen en ondersteunen we scholen vanuit onze Technisch Uitvoerende Diensten waar mogelijk ook om de speelplaats mee te vergroenen. Scholen kunnen ook ondersteuning aanvragen bij de stad bij omgevingsaanleg en dat onder de vorm van het uitvoeren van werken of een financiële tussenkomst. Er staat daarover ook meer info op onze stedelijke website. 

https://www.genk.be/premie-omgevingsaanlegwerken-scholen  

Hoe biedt Stad Genk ruimte aan activiteiten die kampen met plaatsgebrek?

Momenteel hebben we geen weet van plaatsgebrek voor activiteiten voor jongeren. We beschikken daarvoor in Genk over bijzonder veel ruimte. Er is uiteraard Rondpunt 26, maar daarnaast zijn er ook vele speelpleinen, speelbossen, speelstraten en jeugdinfrastructuur in alle wijken. En er is ruimte in de Campus O3-antennes, buurthuizen, parochiezalen, jeugdhuizen, moskeeën met jongeren-infrastructuur en ons eigen stadhuis en Academie. 

Op welke manier zorgt Stad Genk voor efficiënter gebruik van ruimte en voorzieningen, voor verweving van functies?

Dat doen we door in heel wat subsidiedossiers het deelgebruik van bovengenoemde ‘activiteiten- en speelplekken’ aan te moedigen of te vereisen. Ook in de werkingssubsidies belonen we verenigingen die ervoor kiezen om samen te werken. 

Ik duid het even met twee concrete voorbeelden:

Er is Campus O3 in Genk-Zuid waar verschillende functies gecombineerd worden. Het gaat dan over (buitenschoolse) kinderopvang, talentontwikkeling, vrijetijds-aanbod, gezinsondersteuning, studie- en leerbegeleiding, opvoedingsondersteuning, spel en ontmoeting, spelend leren, enz.

Of in Rondpunt 26 combineren we de functies van vrijetijdsaanbod en ontmoeting met een jeugdhuis, toog- en hulpverleningsgesprekken van Overkop, creatieve workshops van Villa Basta, repetitieruimtes voor aankomende talenten, festival- en  fuif-accommodatie, workshops voor jonge onderneemsters, enz. 

Hoe stimuleert Stad Genk duurzame verplaatsingen en minder energieverlies?

Door deze multifunctionele en polyvalente ruimtes zoveel mogelijk in te planten op plekken waar goed openbaar vervoer mogelijk is; en breder, door de opschaling van fietsstraten en verbrede fietspaden en duidelijke mobiliteitsplannen voor verplaatsingen van en naar school, buurt- en wijknabij vrijetijdsaanbod. Daarnaast is er ook ons speeltuinenplan met focus op speelplekken in de eigen buurt. 

wo 19/10/2022 - 08:44
21.

2022_GEM_00260 - Personeel - Aanstelling in vast statutair verband na proefperiode van de Adjunct Algemeen Directeur / Chief Digital Officer - Goedkeuring

Goedgekeurd
21.

2022_GEM_00260 - Personeel - Aanstelling in vast statutair verband na proefperiode van de Adjunct Algemeen Directeur / Chief Digital Officer - Goedkeuring

2022_GEM_00260 - Personeel - Aanstelling in vast statutair verband na proefperiode van de Adjunct Algemeen Directeur / Chief Digital Officer - Goedkeuring