Terug
Gepubliceerd op 15/11/2022

2022_IP_00051 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: De speelplaats met toekomst.

Gemeenteraad
di 18/10/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Erik Gerits; Mustafa Harraq

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00051 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: De speelplaats met toekomst. 2022_IP_00051 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: De speelplaats met toekomst.

Motivering

Indiener(s)

Sabine Hoeven

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 13/10/2022 - 09:00

Toelichting

In het dichtbevolkte en verstedelijkte Vlaanderen staat de ruimte voor kinderen en jongeren onder toenemende druk. 

Onbezonnen spelen en elkaar ontmoeten is op veel plekken niet meer mogelijk. 

Daarom is het echt belangrijk om volop in te zetten op kwaliteitsvolle ruimte voor kinderen en jongeren. Er is nood aan ruimte waar kinderen kunnen spelen, elkaar ontmoeten, experimenteren en groeien in burgerschap. We moeten ervoor zorgen dat kinderen en jongeren in de toekomst voldoende fysieke ruimte hebben om volop jong te zijn. Bovendien moet die ruimte zo georganiseerd zijn dat kinderen en jongeren er volwaardig gebruik van kunnen maken. 

Een speelplaats omvormen kan op verschillende domeinen (groen, welzijn, beweging, creativiteit enz.). De speelplaats met toekomst dient als speelplek voor de leerlingen van de school, maar ook als gedeelde plaats voor ontmoeting en ontspanning in de buurt. Het biedt een ‘wij-gevoel’ aan de buurt.
Met de juiste ingrepen zijn het kleine ecosystemen als buffer tegen klimaatveranderingsprocessen en maken ze zoveel mogelijk verbinding met de publieke ruimte in de omgeving. Een ideale speelplaats daagt uit als leerplek, is kwalitatief ingericht en gevarieerd, zorgt voor contact met de natuur en draagt bij
 aan de mentale en fysieke gezondheid van kinderen en jongeren. 

Ongebruikte ruimtes en terreinen als speelplaats of speelweide gebruiken voor
 de school en de buurt zorgt voor een zinvolle invulling en verbetert zo de buurtkwaliteit. 

Graag stellen wij u de volgende vragen:

  • Heeft Genk, zoals andere Limburgse steden en gemeenten,  ingetekend op het Vlaams project ‘Speelplaats van de toekomst’?
  • Hoe biedt Stad Genk ruimte aan activiteiten die kampen met plaatsgebrek? 
  • Op welke manier zorgt Stad Genk voor efficiënter gebruik van ruimte en voorzieningen, voor verweving van functies en hoe stimuleert Stad Genk duurzame verplaatsingen en minder energieverlies?

Bespreking

Antwoord

Heeft Genk, zoals andere Limburgse steden en gemeenten, ingetekend op het Vlaams project ‘Speelplaats van de toekomst?’

Zoals je weet heeft Stad Genk zelf buiten het deeltijds kunstonderwijs (DKO) geen stedelijk onderwijs en dus ook geen eigen inrichtende macht. We kunnen met andere woorden niet zelf aan de slag met deze oproep. Maar we hebben de info over het project wel overgemaakt aan de Genkse scholen.  

Bovendien helpen en ondersteunen we scholen vanuit onze Technisch Uitvoerende Diensten waar mogelijk ook om de speelplaats mee te vergroenen. Scholen kunnen ook ondersteuning aanvragen bij de stad bij omgevingsaanleg en dat onder de vorm van het uitvoeren van werken of een financiële tussenkomst. Er staat daarover ook meer info op onze stedelijke website. 

https://www.genk.be/premie-omgevingsaanlegwerken-scholen  

Hoe biedt Stad Genk ruimte aan activiteiten die kampen met plaatsgebrek?

Momenteel hebben we geen weet van plaatsgebrek voor activiteiten voor jongeren. We beschikken daarvoor in Genk over bijzonder veel ruimte. Er is uiteraard Rondpunt 26, maar daarnaast zijn er ook vele speelpleinen, speelbossen, speelstraten en jeugdinfrastructuur in alle wijken. En er is ruimte in de Campus O3-antennes, buurthuizen, parochiezalen, jeugdhuizen, moskeeën met jongeren-infrastructuur en ons eigen stadhuis en Academie. 

Op welke manier zorgt Stad Genk voor efficiënter gebruik van ruimte en voorzieningen, voor verweving van functies?

Dat doen we door in heel wat subsidiedossiers het deelgebruik van bovengenoemde ‘activiteiten- en speelplekken’ aan te moedigen of te vereisen. Ook in de werkingssubsidies belonen we verenigingen die ervoor kiezen om samen te werken. 

Ik duid het even met twee concrete voorbeelden:

Er is Campus O3 in Genk-Zuid waar verschillende functies gecombineerd worden. Het gaat dan over (buitenschoolse) kinderopvang, talentontwikkeling, vrijetijds-aanbod, gezinsondersteuning, studie- en leerbegeleiding, opvoedingsondersteuning, spel en ontmoeting, spelend leren, enz.

Of in Rondpunt 26 combineren we de functies van vrijetijdsaanbod en ontmoeting met een jeugdhuis, toog- en hulpverleningsgesprekken van Overkop, creatieve workshops van Villa Basta, repetitieruimtes voor aankomende talenten, festival- en  fuif-accommodatie, workshops voor jonge onderneemsters, enz. 

Hoe stimuleert Stad Genk duurzame verplaatsingen en minder energieverlies?

Door deze multifunctionele en polyvalente ruimtes zoveel mogelijk in te planten op plekken waar goed openbaar vervoer mogelijk is; en breder, door de opschaling van fietsstraten en verbrede fietspaden en duidelijke mobiliteitsplannen voor verplaatsingen van en naar school, buurt- en wijknabij vrijetijdsaanbod. Daarnaast is er ook ons speeltuinenplan met focus op speelplekken in de eigen buurt. 

wo 19/10/2022 - 08:44