Vlaams Codex Wonen van 2021, artikel 3.2 en artikel 3.9
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.3 e, artikel 3.9
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 2 oktober 2019 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering;
De stad Genk diende op 4 januari 2022 bij de minister bevoegd voor het woonbeleid een schriftelijk verzoek in, ontvangen op 4 januari 2022, om de verordening van 21 december 2021 houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest, goed te keuren.
De voornoemde verordening werd door de minister van wonen goedgekeurd op voorwaarde dat:
Het besluit treedt definitief in werking op datum van ondertekening ervan.
Om het reglement te kunnen uitvoeren, dient het aangepaste reglement door de gemeenteraad te worden goedgekeurd. Na goedkeuring treedt het besluit in werking op datum van ondertekening ervan (bijlage ministerieel besluit van 14 maart 2022).
Het aangepaste reglement dient tevens, na goedkeuring door de gemeenteraad, te worden bezorgd aan het agentschap Wonen-Vlaanderen (bijlage brief Wonen-Vlaanderen van 25 maart 2022).
Elke latere aanpassing aan dit reglement moet opnieuw door de minister worden goedgekeurd.
Ook het dataregister en de privacyverklaring werden aangepast. Er werd toegevoegd dat ook de gegevens over de huurder(s) kunnen opgevraagd en tijdelijk bewaard worden. Bij de procedure adreswijziging zal optioneel (de aanvrager kan de procedure afronden zonder deze informatie te geven) gevraagd worden of de nieuwe bewoner een huurder is. Indien de nieuwe bewoner positief antwoordt, dan kan de eigenaar van deze verhuurder woning gesensibiliseerd worden om een conformiteitsattest aan te vragen binnen de vooropgestelde termijnen, zoals vermeld in de verordening.
De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement "verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen gebouwd vóór 1981” goed.
De gemeenteraad keurt het aangepaste dataregister en privacyverklaring goed.
AGB Genk maakt de jaarrekening op volgens de BBC-regelgeving en volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De vaststelling en goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat:
Voor de jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen verloopt de vaststelling en goedkeuring als volgt:
Deze jaarrekening werd tevens aan het nazicht onderworpen van de aangestelde bedrijfsrevisor Van Havermaet.
Stad, OCMW en AGB Genk hebben ervoor gekozen om alle geformuleerde beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties als prioritair te beschouwen.
De jaarrekening 2021 AGB bevat volgende kerncijfers:
- een balanstotaal 2021 van € 70.010.922
- een beschikbaar budgettair resultaat 2021 van € -10.247.116
- een algemeen boekhoudkundig resultaat 2021 van € -807.839
Voor de overname van het openbaar verlichtingsnet door Fluvius in het kader van “licht als een dienst” baseert de stad zich op de afschrijvingstermijnen van Fluvius. Hiervoor is een wijziging aangebracht in de waarderingsregels die deel uitmaken van de jaarrekening. Deze worden uniform toegepast door stad, OCMW en AGB Genk.
De documentatie bij de jaarrekening 2021 is terug te vinden onder deze link.
De gemeenteraad geeft een positief advies voor de vastgestelde Jaarrekening 2021 AGB Genk volgens de BBC-regelgeving en maakt het dossier voor goedkeuring over aan het Agentschap Binnenlands Bestuur als toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad keurt de vastgestelde Jaarrekening 2021 AGB Genk volgens de regelgeving van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen goed en maakt het dossier over voor neerlegging via de Nationale Bank.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde overzicht van de waarderingsregels goed. Dit overzicht maakt deel uit van de jaarrekening 2021 en wordt uniform toegepast door stad, OCMW en AGB Genk.
De jaarrekening van stad en OCMW Genk wordt elk jaar opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.
De vaststelling en goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 249 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat:
Stad, OCMW en AGB Genk hebben ervoor gekozen om alle geformuleerde beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties als prioritair te beschouwen.
De jaarrekening 2021 STAD en OCMW bevat volgende kerncijfers:
- een balanstotaal 2021 van € 567.348.353
- een beschikbaar budgettair resultaat 2021 van € 8.034.836
- een autofinancieringsmarge 2021 van € -44.987
- een algemeen boekhoudkundig resultaat 2021 van € -9.546.167
Voor de overname van het openbaar verlichtingsnet door Fluvius in het kader van “licht als een dienst” baseert de stad zich op de afschrijvingstermijnen van Fluvius. Hiervoor is een wijziging aangebracht in de waarderingsregels die deel uitmaken van de jaarrekening. Deze worden uniform toegepast door stad, OCMW en AGB Genk.
In afwachting van de vaststelling van de jaarrekening 2021 is de documentatie bij de jaarrekening terug te vinden onder deze link.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van het deel STAD van de jaarrekening 2021 van stad en OCMW Genk.
De gemeenteraad gaat akkoord met de goedkeuring van het deel OCMW van de jaarrekening 2021 van stad en OCMW Genk, waardoor de jaarrekening in zijn geheel wordt vastgesteld.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde overzicht van de waarderingsregels goed. Dit overzicht maakt deel uit van de jaarrekening 2021 en wordt uniform toegepast door stad, OCMW en AGB Genk.
Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegene, die een voordeel haalt uit een dienst die door de stad wordt geleverd.
De gemeenteraad stelde op 21 mei 2019 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement centraal bonnensysteem tijdens Genk on Stage”. Op 17 maart 2020 werd een aangepast retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -bekers en -faciliteiten, met ingang van 1 april 2020 vastgesteld.
De edities van Genk on Stage (‘GOS’) van 2020 en 2021 konden omwille van de geldende coronamaatregelen niet doorgaan.
Om het comfort voor de bezoekers van Genk on Stage te verhogen en om cashless handelingen te stimuleren, organiseert stad Genk sedert 2019 een bonnensysteem voor het aankopen van drank of voedsel gedurende het festival. De stad voorziet bovendien sanitaire en logistieke faciliteiten, en herbruikbaar cateringmateriaal. De veilige en performante organisatie hiervan vergt belangrijke inspanningen van de stad, waaronder personeels-, administratie- en werkingskosten. Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van stad Genk, is het aangewezen om deze inspanningen via een billijke vergoeding per centraal verwerkte GOS-bon aan te rekenen aan de outdoor uitbatingen. Daarbij wordt een gedifferentieerde tariefstructuur gehanteerd, met een hoger retributietarief per GOS-bon voor outdoor uitbatingen door deelnemende verenigingen en ambulante handelaars. Gezien deze laatsten geen vaste logistieke en sanitaire voorzieningen als service voor de gebruikers van de GOS-bonnen aanbieden tijdens Genk on Stage, doet stad Genk dit in hun plaats, waarvoor extra kosten worden gemaakt, die via deze verhoogde bijdrage worden verhaald. Indien stad Genk, in het kader van een apart concept, een externe partner aanstelt voor de Fruitmarkt, die tijdens GOS een podium, programma, sanitair, inkleding e.d. op de Fruitmarkt voorziet, en indien bij de uitbating daarvan gebruik gemaakt wordt van de GOS-bonnen, wordt de uitbating door de externe partner en desgevallend door de ambulante handelaars die door deze partner worden aangesteld op de Fruitmarkt, gelijkgesteld aan de outdoor uitbating door bestaande horecazaken, waardoor deze onder tariefcategorie A valt.
Gegeven de algemene prijsstijgingen van o.a. dranken, wordt vanaf editie 2022 de waarde van één GOS-bon verhoogd naar € 1,40 per bon (t.o.v. € 1,25 in 2019 en € 1,33 voorzien vanaf 2020).
Vanaf de GOS-editie van 2022 voorziet stad Genk, naast herbruikbare drankbekers, ook herbruikbaar eetgerei voor bereide voedingsmiddelen zoals borden, bakjes of bowls, incl. bestek (overeenkomstig art. 5.3.12.2 van het Vlaams Reglement voor duurzaam beheer van Materialenkringlopen en Afvalstoffen - VLAREMA).
Na evaluatie betreffende voorgaande edities, rekening houdend met het algemeen gestegen prijspeil en gezien de uitbreiding van het herbruikbaar cateringmateriaal is een aanpassing noodzakelijk van de retributietarieven per GOS-bon voor respectievelijk bestaande horecazaken en verenigingen/ambulante handelaars, om aldus een passende vergoeding te bekomen voor de door de stad verleende dienstverlening inzake de verwerking van de GOS-bonnen, -cateringmateriaal en -faciliteiten.
Aldus is een aanpassing van het retributiereglement noodzakelijk. De wijzigingen gaan in vanaf 1 juni 2022.Het retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -cateringmateriaal en -faciliteiten wordt als volgt gewijzigd:
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor de verwerking van de Genk on Stage-bonnen, -cateringmaterialen en -faciliteiten.
Deze wijziging gaat in vanaf 1 juni 2022.
In zijn vergadering van 23 februari 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-MARTINUS, Genk-Centrum, de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 471.304,25 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -242.622,02 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 41.629,85 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -200.992,17 EUR |
M | Exploitatietoelage | 238.684,59 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 37.692,42 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | -76.882,96 EUR |
U | Financiering | 43.006,80 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | -33.876,16 EUR |
W | Overboekingen | 1.908,31 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -31.967,85 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 429.674,40 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 397.706,55 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 238.684,59 EUR bekomen.
In 2021 werden volgende investeringen uitgevoerd:
-Renovatie van de stookketels
Naast de eindstaat kwamen er in 2021 nog facturen binnen voor bijkomende werken aan het besturingssysteem van de verwarmingsinstallatie. De kostprijs van de werken uitgevoerd in 2021, inclusief erelonen, bedraagt 47.453,92 EUR en werd voor 27.857,60 EUR gefinancierd met het saldo van een bestaande doorgeeflening en voor 19.596,32 EUR met het investeringsoverschot van 2020.
-Vervanging kilgoten zijbeuk
De uitgave van 15.149,20 EUR werd gefinancierd met het saldo van een bestaande doorgeeflening.
-Sociaal huurappartement Steeneikstraat
Omdat beleggingen van privaat patrimoniumgeld niets meer opbrengen kocht de kerkfabriek in 2019 een sociaal huurappartement aan, met de bedoeling dat de huuropbrengsten de jaarlijkse exploitatietoelage zou doen dalen.
De kerkraad besliste, met goedkeuring van de dienst Kerkfabrieken, om vanaf 2021 ¼ van de huurinkomsten uit het appartement te reserveren m.h.o.o. toekomstige herstellingen aan het appartement. Zo werd er van de 7.676,92 EUR aan huurinkomsten 1.908,31 EUR overgeheveld naar de reserverekening.
-Aankoop huurappartement Villardell
Omwille van eerder vermelde redenen wordt er met het privaat patrimoniumgeld (investeringsoverschot 2020) een tweede huurappartement aangekocht in 2022, hiervoor werd in 2021 een voorschot van 12.371,53 EUR betaald.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Volgende investeringsfiches zijn aanwezig:
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek ST.-MARTINUS, Genk-Centrum, wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 14 februari 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. TENHEMELOPNEMING, Oud-Waterschei, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 13.737,42 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -15.448,78 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 8.048,31 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -7.400,47 EUR |
M | Exploitatietoelage | 21.137,89 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 13.737,42 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
In 2021 werd er een stedelijke exploitatietoelage van 21.137,89 EUR bekomen.
Er werden geen investeringen voorzien en uitgevoerd in 2021.
B. De toelichting
1. Uit de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er zijn geen investeringen uitgevoerd in 2021.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden, vorderingen en oninbare bedragen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek O.L.V. TENHEMELOPNEMING, Oud-Waterschei wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 31 maart 2022 heeft de raad van kerkfabriek ST.-ALBERTUS, Zwartberg, de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 39.763,80 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. Boekjaar | -75.788,46 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 41.184,37 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -34.604,09 EUR |
M | Exploitatietoelage | 74.367,89 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 39.763,80 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | -112.157,53 EUR |
U | Financiering | 102.343,35 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | -9.814,18 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Invest. eigen fin. boekjaar | -9.814,18 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 9.814,18 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringen | 0,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 74.367,89 EUR bekomen.
De restauratiewerken in functie van de verwarming (fase 1) zijn niet afgerond in 2020 en lopen nog door in 2021:
Rekening 2021 | |
Investeringsontvangsten | |
Gewesttoelage | 84.519,80 EUR |
Leningen | 102.343,35 EUR |
Investeringsoverschot | 9.814,18 EUR |
Totaal | 196.677,33 EUR |
Investeringsuitgaven | |
Grote herstellingen | 176.643,35 EUR |
Erelonen | 20.033,98 EUR |
Totaal | 196.677,33 EUR |
De vervanging van de verouderde geluidsinstallatie, voorzien in de budgetwijziging van 2021 voor 25.000,00 EUR, werd niet uitgevoerd en zal plaats vinden in 2022.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. De investeringsfiches m.b.t. het restauratieproject zijn aanwezig.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek ST.-ALBERTUS, Zwartberg wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 1 april 2022 heeft de raad van kerkfabriek HEILIG HART, Winterslag, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 1.843,98 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -103.519,36 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 4.068,74 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -99.450,62 EUR |
M | Exploitatietoelage | 101.294,60 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 1.843,98 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 0,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 101.294,60 EUR bekomen.
Er waren geen investeringen voorzien in 2021.
B. De toelichting
1. Uit de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er is één investeringsfiche aanwezig, nl. die van de renovatie van gewelf en kerkvloer.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden, vorderingen en oninbare bedragen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek HEILIG HART, Winterslag wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 12 januari 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-EVENTIUS, Winterslag, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 809,32 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -24.039,35 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 2.531,70 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -21.507,65 EUR |
M | Exploitatietoelage | 22.316,97 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 809,32 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 22.316,97 EUR bekomen.
Er werden geen investeringen voorzien en uitgevoerd in 2021.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2021.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek ST.-EVENTIUS, Winterslag wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 17 april 2022 heeft de bestuursraad van de protestantse Johanneskerk de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 27.214,13 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -8.878,15 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 4.329,21 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -4.548,94 EUR |
M | Exploitatietoelage | 6.803,97 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 2.255,03 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 24.959,10 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 24.959,10 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 6.803,97 EUR bekomen.
De voorziene schilderwerken en de plaatsing van een akoestisch plafond werden niet uitgevoerd in 2021.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2021.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van de protestantse Johanneskerk wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 26 maart 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek CHRISTUS KONING, Waterschei, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 18.820,29 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. Boekjaar | -72.907,74 EUR |
K | Overschot/tekort expl. n-1 | 31.348,82 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -41.558,92 EUR |
M | Exploitatietoelage | 60.379,17 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 18.820,25 EUR |
Investeringen | ||
T | Investeringen zonder financiering | -96.800,00 EUR |
U | Financiering | 96.800,08 EUR |
V | Investeringen voor overboekingen | 0,08 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. Boekjaar | 0,08 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | -0,04 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 0,04 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 60.379,17 EUR bekomen.
De aanvang van de werken van fase 2, nl. de restauratie van de glasramen en gevels, werd uitgesteld van 2021 naar 2022. De investeringsgegevens, buiten de ereloonkosten, werden geschrapt in 2021 via een budgetwijziging en overgenomen in het budget van 2022. Er werd in 2021 voor 96.800,00 EUR aan ereloonkosten betaald voor de opgemaakte en goedgekeurde dossiers van fase 2. Deze uitgaven werden gefinancierd met het saldo van een bestaande doorgeeflening.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. De investeringsfiches van Fase 1, 2 en 3 van de restauratiewerken zijn aanwezig.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek CHRISTUS KONING, Waterschei, wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 22 maart 2022 heeft de raad van kerkfabriek MARIA GORETTI, Bokrijk, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 6.623,00 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -3.200,94 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 2.499,07 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -701,87 EUR |
M | Exploitatietoelage | 5.670,87 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 4.969,00 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 1.654,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 1.654,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd een stedelijke exploitatietoelage van 5.670,87 EUR bekomen in 2021.
Er waren geen investeringen voorzien in 2021. Het investeringsoverschot van 1.654,00 EUR betreft een vervallen belegging van stichtingsgelden.
B. De toelichting
1. Uit de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er werden geen interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2021.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden, vorderingen en oninbare bedragen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek MARIA GORETTI, Bokrijk wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 28 februari 2022 heeft de raad van kerkfabriek ST.-JAN BAPTIST DE LA SALLE, Boxbergheide, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 194.099,51 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -22.926,78 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 7.524,77 EUR
|
L | Exploitatie voor toelage | -15.402,01 EUR
|
M | Exploitatietoelage | 26.059,84 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 10.657,83 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -8.996,35 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 192.438,03 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 183.441,68 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 26.059,84 EUR bekomen.
De in 2021 voorziene vernieuwing van het dak werd niet uitgevoerd evenals de vervanging van de arduinen treden van de buitentrap door betonnen treden met anti slip, kostprijs 15.000,00 EUR. Wel werd er een voorschot van 8.996,35 EUR betaald voor de buitentrapvernieuwing. Daar de factuur pas in 2022 werd ingediend bij de stad, werd het voorschot gefinancierd met het investeringsoverschot van 2020, zijnde de verkoopopbrengst van de vroegere kapelanij (privaat patrimonium) i.p.v. met het saldo van een bestaande doorgeeflening. Dit zal worden rechtgezet in de rekening van 2022.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er is een investeringsfiche aanwezig van de vernieuwing van de buitentrap.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
Schepen Nagels is afwezig voor dit agendapunt ingevolge artikel 27 §1 DLB.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek ST.-JAN BAPTIST DE LA SALLE Boxbergheide wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 15 februari 2022 heeft de bestuursraad van de Evangelische Gemeente Paulus de rekening voor het dienstjaar 2021 en tevens de eindrekening van penningmeester Wim Koelman goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 757,12 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | 192,73 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 564,39 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | 757,12 EUR
|
M | Exploitatietoelage | 0,00 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 757,12 EUR |
Investeringen | ||
T | Investeringen zonder financiering | -10.477,31 EUR |
U | Financiering | 10.477,31 EUR |
V | Investeringen voor overboekingen | 0,00 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringe | 0,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd geen stedelijke exploitatietoelage bekomen in 2021.
De balustrade op het balkon achteraan in de kerk werd, omwille van veiligheidsredenen, in 2021 vernieuwd, kostprijs € 5.541,80. Ook de achterwand van het podium werd vernieuwd, kostprijs € 4.935,51. Beide investeringen werden gefinancierd met een renteloze lening van de stad.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er zijn 2 investeringsfiches aanwezig, nl. die van de brandwerende gordijnen aan het podium en die van de balustrade op het balkon.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De jaar- en eindrekening voor het dienstjaar 2021 van de Evangelische Gemeente Paulus wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 21 februari 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. VAN FATIMA, Bret-Gelieren, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 6.592,28 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -20.700,83 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 14.828,71 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -5.872,12 EUR |
M | Exploitatietoelage | 12.464,40 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 6.592,28 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | -11.671,24 EUR |
U | Financiering | 11.671,24 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | 0,00 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. Boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 0,00 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 12.464,40 EUR bekomen.
In het budget van 2021 werd de vernieuwing van het koorgedeelte voorzien, kostprijs 12.000,00 EUR.
Deze investering zou worden gefinancierd met een renteloze lening.
Het altaar was door jarenlange gebruik beschadigd door water. Het vormt met de lezenaar, het tabernakel en de voet van het Mariabeeld één geheel. De kerkraad besliste daarom om het meubilair van het koorgedeelte volledig te vernieuwen. Echter na een grondige onderhoudsbeurt was de kerkraad van mening dat er geen vernieuwing meer nodig was.
Na overleg met de Dienst Kerkfabrieken werd in de plaats, de lening gebruikt voor de financiering van de aankoop en plaatsing van een groot televisiescherm en van de ophanging van enkele glasramen uit het voormalige Clarissenklooster in de kerk. De kostprijs van beide investeringen bedroeg 9.417,24 EUR.
De factuur i.v.m. de vervanging van de overgordijnen (2.254,00 EUR) eind 2020, werd begin 2021 bekomen en betaald met een renteloze lening. Deze gegevens zijn opgenomen in de rekening van 2021.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er werden geen grote investeringen uitgevoerd in 2021.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek O.L.V. VAN FATIMA, Bret-Gelieren wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 8 februari 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. VAN DE ROZENKRANS, Termien, de rekening voor het jaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 33.145,49 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -34.467,11 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 4.889,47 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -29.577,64 EUR |
M | Exploitatietoelage | 31.853,10 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 2.275,46 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -14.375,84 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 45.245,87 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 30.870,03 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 31.853,10 EUR bekomen.
De kerkraad besliste in 2021 om een beeldscherm voor in de kerk aan te kopen t.b.v. 2.713,13 EUR.
Er werden kleine onderhoudsinvesteringen uitgevoerd in 2021 t.b.v. 11.662,71 EUR, zoals de dringende dakherstellingen, de plaatsing van een brandblussysteem in de stookolieplaats en de schilderwerken.
Deze investeringen werden gefinancierd met het investeringsoverschot van de rekening 2020, zijnde het uitgekeerd saldo van een bestaande doorgeeflening.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Alhoewel er geen grote investeringen werden uitgevoerd in 2021, is er de investeringsfiche van de de renovatie van het dak en de toren aanwezig.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
Artikel 27§1, 1° van het DLB : het is verboden voor een gemeenteraadslid om deel te nemen aan de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek O.L.V. VAN DE ROZENKRANS, Termien wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 6 maart 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek MARIA MOEDER VAN DE KERK, Kolderbos-Langerlo, de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 223.300,29 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -15.377,36 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 6.773,03 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -8.604,33 EUR |
M | Exploitatietoelage | 22.564,61 EUR |
N | Overschot/tekort exploitatie | 13.960,28 EUR |
Investeringen | ||
V | Invest. voor overboekingen | -2.264,33 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | -2.264,33 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 211.604,34 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringen | 209.340,01 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 22.564,61 EUR bekomen.
Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2021, wel werden met de verkoopopbrengst van het privaat patrimonium (investeringsoverschot 2020) de borgsom aan de firma, die de dakramen heeft vervangen, terugbetaald, evenals de verschuldigde OV voor de goederen van het privaat patrimonium.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn geen interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2021.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek MARIA MOEDER VAN DE KERK, Kolderbos-Langerlo, wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 22 februari 2022 heeft de raad van kerkfabriek ST.-JOZEF, Sledderlo, de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 6.675,28/ EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -15.036,46 EUR |
K | Overschot/tekort expl. N-1 | 9.325,43 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -5.711,03 EUR |
M | Exploitatietoelage | 14.603,41 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 8.892,38 EUR |
Investeringen | ||
T | Invest. zonder financiering | -50.057,10 EUR |
U | Financiering | 47.840,00 EUR |
V | Invest. voor overboekingen | -2.217,10 EUR |
W | Overboekingen | 0,00 EUR |
X | Invest. eigen boekjaar | -2.217,10 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 0,00 EUR |
Z | Overschot/tekort investeringen | -2.217,10 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 14.603,41 EUR bekomen.
In 2021 werd er voor de ontwerpfase van het nevenbestemmingsproject 62.267,10 EUR aan erelonen betaald. Deze zouden, zoals voorzien in de budgetwijziging van 2021, worden gefinancierd met een renteloze lening van de stad van 47.840,00 EUR en een provinciale subsidie van 24.420,00 EUR (2 schijven van 12.210,00 EUR). Omwille van vertraging bij het uitwerken van het ontwerp, werd de 2e schijf van de provinciale toelage niet bekomen in 2021, waardoor een gedeelte van de uitgaven met exploitatiemiddelen werd gefinancierd. Dit zal zich rechtzetten in de rekening van 2022.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Er is een investeringsfiche aanwezig van het nevenbestemmingsproject.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek ST.-JOZEF, Sledderlo wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
In zijn vergadering van 9 april 2022 heeft de kerkraad van kerkfabriek ST.-JOZEF WERKMAN, Hoevenzavel, de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
A. De financiële nota
De rekening sluit met een globaal resultaat van 5.975,90 EUR:
Exploitatie | ||
J | Exploitatie eigen fin. boekjaar | -33.398,00 EUR |
k | Overschot/tekort expl. N-1 | 10.014,07 EUR |
L | Exploitatie voor toelage | -23.383,93 EUR |
M | Exploitatietoelage | 29.338,04 EUR |
N | Overschot/tekort expl. | 5.954,11 EUR |
Investeringen | ||
X | Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 EUR |
Y | Overschot/tekort invest. N-1 | 21,79 EUR |
Z | Overschot/tekort invest. | 21,79 EUR |
De K- en Y-waarde op de jaarrekening komen respectievelijk overeen met het resultaat van de exploitatie en van de investeringen van de door de provincie goedgekeurde jaarrekening van het dienstjaar 2020.
Er werd in 2021 een stedelijke exploitatietoelage van 29.338,04 EUR bekomen.
Er werden geen investeringen uitgevoerd in 2021. Het investeringsoverschot van 21,79 EUR betreft het saldo van een bestaande doorgeeflening.
B. De toelichting
1. Bij de berekening van de kastoestand blijkt dat het totaal van de financiële middelen gelijk is aan het resultaat.
2. Er zijn interne kredietaanpassingen doorgevoerd in 2021.
3. Alhoewel er geen investeringswerken zijn uitgevoerd in 2021, is er een investeringsfiche aanwezig van de herstelling van het glasraam oksaal.
4. De inventaris werd geactualiseerd.
5. Er zijn geen openstaande schulden en/of vorderingen.
6. De staat van het vermogen is aanwezig.
7. Er wordt niet gewerkt met verdeelsleutels.
8. Er werden geen waarderingsregels opgenomen in de toelichting.
Het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest, bepaalt de opmaak van de jaarrekening.
De rekening voor het dienstjaar 2021 van kerkfabriek ST.-JOZEF WERKMAN, Hoevenzavel, wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
Een afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
Op de gemeenteraad van 23/02 2021 had ik een motie ingediend tegen de verdere afbouw van het loket NMBS in Genk.
Deze werd niet gesteund door de gemeenteraad.
Terwijl dit agendapunt reeds tweemaal geagendeerd was in het verleden om dezelfde reden.
Maar groot was onze verbazing toen de burgemeester ons zijn plan had voorgesteld naar de heraanleg en verfraaiing van de stationsbuurt.
Eerlijk is eerlijk, en het plan lijkt ons nog steeds een goed plan.
We zullen dus ook als PVDA in het federaal parlement blijven pleiten voor een betere investering in het station van Genk.
Maar dan horen we deze week uit betrouwbare bron het nieuws dat het station nu ook gesloten gaat worden voor de onderchef en assistent klanten. Dit wil dus zeggen dat er enkel nog op bepaalde uren een loketbediende gaat aanwezig zijn.
Met andere woorden Genk gaat een onbemand station worden, terwijl we een van de grootste steden van Limburg zijn.
Mijn vragen zijn duidelijk:
1) Wat is er hier aan de hand ?
2) Hoe ziet u dit met de ideeën die u heeft met de stationsbuurt ?
3) Naar dienstverlening toe, gaat dit een enorme invloed hebben: gaat de stad hier gepast in tussenkomen ?
4) De hele discussie rond de toegankelijkheid van de wc’s gaat hier weer van vooraf aan beginnen. Gaat de stad hier een oplossing voor kunnen bieden ?
Wij hebben momenteel geen weet van het verder sluiten van loketfuncties voor de onderchef en assistent klanten, zoals jij omschrijft.
Stad Genk blijft bij de NMBS ijveren voor kwalitatieve dienstverlening aan het station. We zoeken hiervoor steeds een constructieve dialoog op met de City Station Manager van de NMBS. Verschillende aspecten worden daarbij opgevolgd door verschillende diensten. Denk maar aan veiligheid, netheid, fietsvoorzieningen, loketfunctie enz.
Jouw bezorgdheid is gekend en wordt dus meegenomen in onze contacten met de NMBS en in de totale aanpak van de stationsomgeving.
Het masterplan voor de vernieuwde stationsomgeving wordt door verschillende diensten voorbereid en opgevolgd. Dat doen we verder ook in het daartoe opgerichte vier-partijen-overleg, waarin naast Stad Genk ook De Lijn, NMBS en De Werkvennootschap vertegenwoordigd zijn.
De toegankelijkheid van sanitaire voorzieningen is meegenomen in de scope van de nieuwe stationsomgeving, waar we samen met de betrokken partijen in het vier-partijen-overleg ook daarvoor een oplossing hopen te kunnen bieden.
wo 25/05/2022 - 08:46De werkvennootschap hierrond organiseerde in sept en okt 2021 infomarkten in Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen over de toekomstige trambus.
De keuze van de Vlaams regering voor de nieuwe HOV-verbinding (HOV; hoogwaardig openbaar vervoer) als trambus zal op korte termijn onze provincie ontsluiten.
De voornaamste attractiepolen uit Limburg worden geconnecteerd. Minister Lydia Peeters heeft bevestigd dat het op het volledige tracé de bedoeling is om de trambussen in een vrije bedding te laten rijden.
In eerste fase zal het om een mix gaan van een tracé in vrije bedding en op de openbare weg.
De werken zouden starten in 2023.
Enkele bijkomende vragen voor Genk:
Het Spartacusdossier wordt nauw opgevolgd door de verschillende belanghebbenden. De regie is in handen van De Werkvennootschap. Stad Genk heeft mede-inspraak in de te nemen beslissingen, binnen de uitgetekende krijtlijnen.
De infrastructurele werken om vrije busbanen aan te leggen en doorstromings-maatregelen te nemen zullen gefaseerd gebeuren om versneld aan de nood aan hoogwaardig openbaar vervoer tegemoet te komen. Die gefaseerde aanpak bestaat enerzijds uit een selectie van ‘quick wins’ en anderzijds uit segmenten waarvoor grondiger onderzoek noodzakelijk is.
Concreet voor wat de doortocht door het centrum van Genk betreft lopen momenteel de onderzoeken. Het te bekomen resultaat dient een balans te vinden tussen een vlotte doorstroming van het HOV (hoogwaardig openbaar vervoer), de ruimte-inname die hiervoor nodig is, en de doelstellingen van een herinrichting van de Europalaan en stationsomgeving. De bedoeling is dat dit segment aangepakt zal worden in fase twee.
De plannen werden tijdens een infosessie in oktober 2021 een eerste keer voorgesteld aan de Genkse burgers. We hebben daar toen ook enkele sfeerbeelden van de nieuwe stationsomgeving getoond en meegegeven wat dit naar vervoersstromen toe zou betekenen.
De stationsomgeving zal in de toekomst overigens ook fungeren als een officieel “Hoppin punt” en als interregionaal “mobipunt” en zal ook op die manier uitgebouwd worden.
Om in aanmerking te komen voor de subsidies daartoe dient de gemeente aan volgende voorwaarden te voldoen:
Binnenkort valt de factuur met de afrekening voor gas en elektriciteit in de brievenbus. Volgens berekeningen van de VREG zal een doorsnee gezin 800 euro per jaar meer betalen voor elektriciteit en 2.600 euro voor gas.
De federale regering heeft recent een aantal serieuze inspanningen geleverd om de hoge energiefacturen te milderen.
1. Btw op elektriciteit aan 6% tot en met 30 september 2022
2. Btw op aardgas aan 6% vanaf 1 april 2022 tot en met 30 september 2022. Deze btw-verlaging zal ook van toepassing zijn op de warmtenetten.
3. Invoering van een eenmalige automatische korting op de factuur van 200 euro per domicilie voor alle gezinnen die zich verwarmen met mazout/propaan/butaan
4. Verder wordt ook voorzien in een eenmalige herfinanciering van het sociaal mazoutfonds
5. Verlenging van het verbrede sociaal tarief aardgas/elektriciteit tot en met 30 september 2022
Dit zal wellicht niet beletten dat de energiefactuur toch nog bij veel mensen zwaar zal aankomen en tot betalingsproblemen zal leiden. Om deze reden heeft de ministerraad op voorstel van Minister van Integratie en Armoedebestrijding Karine Lalieux voor 2022 een extra financiering van 16 miljoen euro voor het gas- en elektriciteitsfonds goedgekeurd. Deze middelen kunnen worden ingezet voor het ondersteunen van personen die financiële problemen hebben als gevolg van de hoge elektriciteit- en gasprijzen en die niet onder het sociaal tarief vallen. Dit fonds is bij de bevolking weinig bekend.
Ik stel daarover graag volgende vragen:
1. Hoe maakt het stadsbestuur dit Energiefonds breder bekend bij de bevolking? Zijn er bijkomende acties voor nodig en zijn wij bereid deze op poten te zetten?
2. Federale regering maakte extra 16 miljoen euro vrij. Heeft de gemeente zelf ook extra middelen vrijgemaakt voor de betaling van energiefacturen (sommige gemeenten hebben een energiefonds, zoals bv. Kortrijk, waar ze naast federale middelen ook lokale middelen in steken)?
3. Hoeveel extra mensen zijn al komen aankloppen bij het OCMW met betalingsproblemen rond de energie-factuur ? Zijn daar veel mensen bij die nog niet gekend waren bij het OCMW?
4. zijn er plannen in Genk voor het oprichten energie-gemeenschappen? (bv.coöperatieven voor een wijk of een buurt)
Het Energiefonds financiert een opdracht aan het OCMW, dat daarmee de begeleiding en financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering kan verzekeren. Het is dus aan het OCMW om met die middelen in te zetten in schuldbemiddeling / budgetbeheer / budgetbegeleiding, achterstallige rekeningen aan te zuiveren en maatregelen te nemen op het vlak van een preventief sociaal energiebeleid.
Zo doet ook ons OCMW in deze het nodige. De middelen worden ingezet voor personeel en financiële maatschappelijke steun. Via artikel 4 betalen we 4 VTE-medewerkers die in staan voor de noodzakelijke ondersteuning en sociale en budgettaire begeleiding aan personen die betalingsmoeilijkheden ondervinden, in het bijzonder met hun rekeningen voor gas en elektriciteit. Daarnaast gaat het via artikel 6 sinds 2019 reeds over meer dan 200.000 euro aan financiële maatschappelijke steun aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen. Dit geld gaat naar individuele acties, zoals o.a. naar energiescans, toeleiding naar Duwolim, minimale levering van aardgas en elektriciteit en via het LAC en er werd ook een energieambtenaar aangesteld die verder inzet op collectieve acties.
Heeft de stad ook zelf extra middelen vrijgemaakt voor de betaling van energiefacturen?
Energiearmoede was al voor vele huishoudens in Genk een dagelijkse realiteit. Door de opeenvolgende recente crisissen verveelvoudigen de energieprijzen waardoor ook de mensen zonder bescherming van het sociaal tarief zwaar getroffen worden. Doelstelling in deze is dus vooral zij die niet het sociaal tarief ontvangen én een laag inkomen hebben te ondersteunen. We mikken hiermee dus op het segment van Genkenaren dat bóven het grensbedrag van VT-statuut zit (22.762,17 euro als actueel inkomen zonder personen ten laste) en ónder de 25.850 euro, de grens voor sociale huisvesting zonder personen ten laste.
Die Genkenaren hebben jaarlijks recht op de huidige algemene energiepremie van 210 euro per jaar, hetgeen nu wordt verruimd met een jaarlijkse energiepremie van 210 euro voor dagdagelijks elektriciteitsverbruik en 210 euro voor verwarming.
Voor de individuele financiële tussenkomsten in elektriciteitskosten werd 72.500 euro budget voorzien. En daarnaast is er nog een budget van 15.000 euro om te voorzien in collectieve initiatieven in het kader van proactieve rechtendetectie.
Hoeveel extra mensen zijn al komen aankloppen bij het OCMW met betalingsproblemen rond de energie-factuur ? Zijn daar veel mensen bij die nog niet gekend waren bij het OCMW?
We zien sinds de opeenvolging van crisissen en de stijgende inflatie een sterke toename van het aantal hulpvragen aan het OCMW. Van het eerste kwartaal van 2019 tot het eerste kwartaal van 2022 steeg dit met 48,7 procent. 40 procent van alle aanmeldingen zijn mensen met acute financiële moeilijkheden (omwille van energiekosten, huurlasten, schuldenproblematieken en zo meer). Dit percentage blijft stabiel maar neemt vanzelfsprekend toe in absolute aantallen.
Zijn er plannen in Genk voor het oprichten van energie-gemeenschappen?
De Vlaamse regering heeft de Europese richtlijn rond energiegemeenschappen omgezet. De verschillende mogelijkheden rond energiedelen worden nu door de netbeheerder in een concreet kader gegoten. We houden daarbij als stad Genk de vinger aan de pols en onderzoeken momenteel verschillende pistes, want we willen onze trekkersrol op het vlak van energie zeker verderzetten en zien veel potentieel in het combineren van zowel sociale als ecologische doelen via het delen van energie via energiegemeenschappen.
wo 25/05/2022 - 08:49Structuurvisie Klaverberg : Terril van Waterschei - hoe kan het beter ?
Al meer dan 10 jaar werkt de Stad Genk samen met ANB (het agentschap voor natuur & bos) en de gemeenten As en Oudsbergen samen aan een structuurvisie voor het prachtige natuurgebied Klaverberg.
Een belangrijk onderdeel in dat gebied is de Terril van Waterschei. We weten heel goed dat slecht een klein gedeelte van de Terril op grondgebied Genk ligt toch voelen we ons allemaal erg verbonden met de Terril en het mooie gebied daarrond.
De afgelopen jaren werd er intens samengewerkt en zien we in de collegenota’s heel wat beslissingen om samen met ANB (het agentschap voor natuur & bos), die eigenaar is op het grondgebied van As, de Terril en omliggende natuur te versterken.
Daar staan we als fractie ook helemaal achter. Natuur van Europese waarde moet je ook koesteren.
In de communicatie werd er reeds enkele jaren geleden aangekondigd dat er een raster rond de Terril zou geplaatst worden om zo de kwetsbare habitat te beschermen. Uit de krantenartikelen vernamen we dat het bedoeling was om op vanaf het eerste plateau op de Terril een raster te plaatsen zodat mountainbikes en motoren de Terril niet meer opkonden.
De afgelopen weken zijn er heel wat werken gerealiseerd zoals een raster en ook trappenpartijen om de toegankelijkheid te verbeteren.
Toch zijn wij (en met onze heel veel Genkenaren) verrast over een aantal ingrepen. Vandaar ook dat we graag wat uitleg hadden bekomen rond deze ingrepen omdat we in de eerdere communicatie daar niet hadden over gehoord.
Noch in de finale structuurvisie Klaverberg-Heidebos, noch in de met stad Genk aangegane samenwerkingsovereenkomst stond het raster boven aan de Terril ingetekend.
Er werden telkens rasters getoond op andere plekken. Plekken alwaar een bijkomend raster, esthetisch gezien, een beperkte impact zou hebben.
Onze vraag:
Er zijn veel voorbeelden waar men dit op een veel mooier en elegante manier kan realiseren.
Europese top natuur verdient ook een esthetische oplossing zodat iedereen ook kan blijven genieten van het mooie uitzicht.
Wandelen blijkt niet meer mogelijk op alle stukken. Wandelpaden worden zelfs afgesloten met grondwallen.
Er is altijd gezegd dat de wandelaar nog een mooie beleving zou kunnen krijgen op de terril. We stellen vast dat er heel wat wandelpaden verbeterd zijn en dat dat ook de grote routes zijn waarop gewandeld zal worden.
Dat is ook logisch ter bescherming van de natuur.
Maar door het plaatsen van grondwallen creëer je een vreemde situatie. Mensen begrijpen dat niet en gaan daar dan nog eerder langs wandelen of over gaan.
Op andere plaatsen in het nationaal park zien we dat er met duidelijke signalisatie wordt gewerkt om de hoofdpaden aan te geven en dat er op een subtiele en esthetische (door een hele lage draad te plaatsen) aangegeven wordt dat men best op de hoofdpaden blijft. Dat zal mogelijk niet altijd lukken maar het heeft, denken we, een betere impact op het aangenaam wandelen dan wat men nu gedaan heeft op de Terril.
Onze vraag:
De communicatie naar de buurt moet beter en actiever.
We vragen daaromtrent dan ook engagementen van ANB, om zeer aanklampend te communiceren zodat - minstens - de omwonende bewoners kennis kunnen nemen van de goede doelstellingen van de visie en de uitvoering.
Is er zicht op de timing van de alternatieve route ?
Wij zijn het eens met jouw bedenkingen en bezorgdheden, zoals die duidelijk ook door vele Genkenaren en andere frequente bezoekers van de terril gedeeld worden. Uiteraard steunen we de algemene visie voor de Klaverberg en vinden we het belangrijk deze mooie natuur te kunnen vrijwaren en koesteren. Maar we stellen ons wel wat vragen bij enkele concrete wijzigingen die doorgevoerd werden.
We zullen als stadsbestuur een brief schrijven aan het Agentschap Natuur en Bos met daarin volgende vragen:
Fietsen zit momenteel in de lift en dit is een evolutie die toe te juichen is. Buiten het recreatieve fietsen laten steeds meer mensen hun auto thuis voor korte ritten. In het centrum zijn er meer dan voldoende oversteekplaatsen voor fietsers. Het is de taak van iedereen, zowel autobestuurders als fietsers om te letten op de veiligheid.
Er zijn echter een paar problemen:
- Veel fietsers steken al "fietsend" het zebrapad over en zijn van mening dat ze voorrang hebben, omdat ze zich op het zebrapad bevinden. Zij hebben echter alleen voorrang als ze zich op het zebrapad verplaatsen als voetganger, dus met de fiets in de hand. De meeste automobilisten stoppen voor deze fietsers op het zebrapad, hetgeen de fietsers alleen maar aanmoedigt om hun slechte gewoonte te herhalen.
- Veel fietsers stoppen niet aan een oversteekplaats voor fietsers, en dit ondanks het verkeersbordje en ondanks de haaientanden. Dit leidt tot onduidelijke en gevaarlijke situaties.
- Een fietspad dat aangrenzend aan een rotonde ligt is niet zo veilig. De automobilisten die rechts afdraaien zien de fietsers niet altijd. Veiliger is een fietspad dat vrijliggend is van de rotonde (zoals aan Shopping 1), want hier heeft de automobilist een beter zicht op het fietsend verkeer.
Vragen:
- Kan de Stad Genk een info-campagne opzetten om fietsers tot voorzichtigheid aan te manen en ervoor te zorgen dat ze de verkeersregels correct toepassen. Ik denk aan extra borden op de oversteekplaatsen en/of andere ludieke info-campagnes ter plaatse.
- Is het geweten hoeveel ongevallen met fietsers in Genk reeds gebeurd zijn aan rotondes met aangrenzend fietspad? Zijn er plannen om dit soort fietspad in de toekomst niet meer aan te leggen, of zijn er plannen om dit op de bestaande rotondes te wijzigen? Ik denk hier ook aan de herinrichting van het stationsplein, waarbij de fietspaden ook worden aangepakt.
Veiligheid verbeteren voor alle weggebruikers, maakt onderdeel uit van het mobiliteitsbeleid van stad Genk. Te gepasten tijde nemen we initiatieven voor sensibiliserende campagnes en educatieve momenten, al dan niet in samenwerking met Politie CARMA. Denk aan permanente acties als de fietsschool Genk, het fietsexamen en verkeerslessen voor senioren. Je kan hierover altijd meer info terugvinden op www.genk.be/fietsen. Uw idee om zo een campagne op te zetten nemen we verder zeker mee!
In de politionele databank werden er voor de stad Genk 35 ongevallen met fietsers geregistreerd op rotondes met aanliggende fietspaden, voor de periode van 2019 t.e.m. 18 mei 2022. Het gaat om dertig ongevallen met lichamelijk letsel en vijf ongevallen met enkel stoffelijke schade. Er zijn plannen om deze legislatuur zowel de rotonde aan het station als de rotonde aan de Bochtlaan beter te beveiligen voor fietsers.
wo 25/05/2022 - 08:53Geef vorm aan Bosdel!
Maart 2021 is onze fractie met een brede interpellatie tussenbeide gekomen in de gemeenteraad.
De site van Bosdel heeft veel potentieel. Het terrein van Bosdel moet een regionale meerwaarde worden voor Genk en zijn omgeving, door een aantrekkingspool te creëren voor groothandel of ondernemingen.
Het stadsbestuur is geen vragende partij voor een grootschalige kleinhandels-ontwikkeling die niet complementair is aan de handelsactiviteiten in het centrum van Genk. Het kleinhandelsapparaat in het centrum staat steeds meer onder druk. Een omvangrijke kleinhandelscluster op een perifere locatie, waarvan de activiteiten niet complementair zouden zijn aan de handel in het stadscentrum, moet dan ook vermeden worden.
Daarom wordt er gedacht aan een gemengde ontwikkeling die ook inspeelt op andere economische noden en tendensen (bv. met ruimte voor KMO-bedrijven). Kleinhandel, die verenigbaar is met de handelsactiviteiten in het centrum, in combinatie met andere activiteiten waaronder bedrijvigheid wordt niet uitgesloten.
Er zijn meerdere eigenaren, ondanks dat de meeste gronden in eigendom zijn van één private ontwikkelaar. De stad is slechts eigenaar van één van de gronden en is dus geen trekker van dit dossier. Maar we zijn als stadsbestuur wel in gesprek met de eigenaar van de meeste gronden op de site van Bosdel. Er is nog geen gedragen visie op de ontwikkeling van de site. Om een gemengde ontwikkeling (van bijvoorbeeld handel in combinatie met bedrijvigheid) mogelijk te maken is een herziening van het gewestelijk “RUP Afbakening regionaalstedelijk gebied – herneming deelgebied Bosdel” nodig.
Zo lang er geen consensus is over een invulling van de site, wordt er niet gestart met de procedure om het gewestelijk RUP te herzien. Er is dus op dit moment geen concrete timing voor een nieuwe invulling van de site.
wo 25/05/2022 - 08:54Imkers en natuurverenigingen waarschuwen ons al jaren voor de dalende bijenpopulatie. Bijen zijn essentieel voor ons ecosysteem en onze biodiversiteit. Een afname van hun populatie betekent dat veel plantensoorten kunnen verdwijnen, samen met andere organismen die direct of indirect van hen afhankelijk zijn. De oorzaak is niet ver te zoeken: menselijke activiteiten zoals landbouw en verstedelijking, met als gevolg biotoopverlies voor de bijenkolonies. Waar de planten verdwijnen, verdwijnen ook de bijen.
Met de “Week van de Bij”, die loopt van 29 mei tot 5 juni, zet de Vlaamse overheid erop in om van bijen geen ‘bijzaak’ te maken. Lokale besturen krijgen praktische informatie om een betere leefomgeving voor zowel honingbijen als wilde bijen te creëren. Dit jaar staat de campagne specifiek in het thema van ontharding: “Minder beton, meer bijen”.
We weten dat Stad Genk hiervoor al veel doet. Maar toch nog enkele concrete vragen:
Doet stad Genk mee aan de Week van de Bij? Zo ja, op welke actieve manier?
Het Heempark organiseert in het kader van de “Week van de Bij” en net als in 2021 samen met Labiomista een aantal educatieve activiteiten om Genkenaren te informeren over het belang van bijen. Dit gebeurt onder de titel “Wereld van de bij”. Bovendien is de bijenhal meer geopend om Genkenaren te informeren. Daarbij geven we tips over welke maatregelen geïnteresseerden kunnen nemen om hun tuin bij-vriendelijker in te richten. Deze initiatieven worden bekend gemaakt met affiches, flyers en via digitale kanalen. Bovendien wordt op de sociale-mediakanalen van het Heempark in deze periode extra aandacht gegeven aan weetjes en tips over bijen. Meer info alvast op www.heempark.be/week-van-de-bij.
Doet stad Genk mee aan de campagne ‘Maai mei niet’? Zo ja, op welke actieve manier?
Het Heempark neemt deel aan de campagne “Maai mei niet” en informeert Genkenaren via de nieuwsbrief, sociale media en via de Tuinrangers. Er zijn aan het Heempark ook enkele bloemenweides ingezaaid. Dat zijn ook demo-plekken om Genkenaren te tonen hoe zij hun gras gericht kunnen maaien. Je vindt die bloemenweides aan de bijenhal en in de voormalige konijnenweide. Tussen de bijenhal en de bessentuin is er een zone met drie verschillende zadenmengsels. En net als de voorbije jaren zet afdeling ReiGr ook dit jaar verder in op een meer ecologisch maaibeheer.
Wat doet stad Genk in 2022 om onze stad bijvriendelijker te maken?
Aan het stadhuis staan sinds enkele jaren bijenkasten en is er een bloemenweide ingezaaid. Er wordt een infobord voorzien om geïnteresseerden en voorbijgangers te informeren over bijen. Vanuit het Heempark wordt ingezet op het informeren van Genkenaren om de eigen tuinen biodivers en bijgevolg bij-vriendelijk in te richten. Dit gebeurt via digitale kanalen, maar ook door de inzet van tuinrangers die aan huis advies geven. En net als de voorbije jaren zet afdeling ReiGr ook dit jaar verder in op een meer ecologisch maaibeheer. Concreet betekent dit dat we volgende maairegimes hanteren voor gazons (en dus niet voor de bermen, waarvoor er een bermbeheersplan van toespassing is):
Onder het motto: “minder beton, meer bijen”, kan stad Genk haar actieplan met betrekking tot ontharding toelichten?
Het stadsbestuur van Genk maakt inderdaad werk van ontharding omwille van meerdere redenen. We doen dat met zogenaamde natuurgebaseerde oplossingen: we brengen meer groen en blauw in de plaats van grijze verharde oppervlakten. Zo maken we de stad en haar inwoners weerbaar tegen de klimaatverandering: we laten meer regenwater infiltreren in de bodem, we zorgen voor verkoeling op hete dagen. Daarnaast geven we de biodiversiteit en dus zeker ook de bijen meer groeikansen. We verhogen bovendien met veel groen en blauw de beeldkwaliteit en de leefbaarheid van een stad.
In ons actieplan kiezen we ervoor om te vertrekken vanuit het principe “lead by example”: we geven als stad het goede voorbeeld op publiek domein. We screenen bestaande verharding en vervangen die waar mogelijk. Dat kan gaan over kleine oppervlaktes, maar ook over grote: denk maar aan de Evence Coppéelaan of de toekomstige vergroening van het centrum. Daarnaast willen we alle Genkenaren betrekken en stimuleren om zelf te ontharden. Zo staat er bijvoorbeeld een actie rond voortuinen op de planning.
wo 25/05/2022 - 08:55