Terug
Gepubliceerd op 31/05/2022

2022_IP_00034 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Spartacus-Stationsomgeving

Gemeenteraad
di 24/05/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Afwezig

Danny Kerkhofs

Verontschuldigd

Michael Dhoore; Mustafa Harraq; Zuhal Demir; Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00034 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Spartacus-Stationsomgeving 2022_IP_00034 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Spartacus-Stationsomgeving

Motivering

Indiener(s)

Rina Simons

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 19/05/2022 - 10:47

Toelichting

De werkvennootschap hierrond organiseerde in sept en okt 2021 infomarkten in Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen over de toekomstige trambus.

De keuze van de Vlaams regering voor de nieuwe HOV-verbinding (HOV; hoogwaardig openbaar vervoer) als trambus zal op korte termijn onze provincie ontsluiten.

De voornaamste attractiepolen uit Limburg worden geconnecteerd. Minister Lydia Peeters heeft bevestigd dat het op het volledige tracé de bedoeling is om de trambussen in een vrije bedding te laten rijden.

In eerste fase zal het om een mix gaan van een tracé in vrije bedding en op de openbare weg.

De werken zouden starten in 2023. 

Enkele bijkomende vragen voor Genk: 

  • Hoe kan men ter hoogte van de Dieplaan-Europalaan op korte termijn een snelle verbinding tussen de Westerring en de Europalaan realiseren? Is hierover reeds meer gekend?
  • Door het Spartacus-project zou de stationsomgeving van Genk heringericht worden. Ook de perrons van De Lijn zouden een andere plaats krijgen.
  • Heeft het stadsbestuur reeds meer weet van de concrete plannen hierrond?. Wanneer gaat de herinrichting gebeuren?  Welke inspraak heeft de gemeente hierin?

Bespreking

Antwoord

Het Spartacusdossier wordt nauw opgevolgd door de verschillende belanghebbenden. De regie is in handen van De Werkvennootschap. Stad Genk heeft mede-inspraak in de te nemen beslissingen, binnen de uitgetekende krijtlijnen. 

De infrastructurele werken om vrije busbanen aan te leggen en doorstromings-maatregelen te nemen zullen gefaseerd gebeuren om versneld aan de nood aan hoogwaardig openbaar vervoer tegemoet te komen. Die gefaseerde aanpak bestaat enerzijds uit een selectie van ‘quick wins’ en anderzijds uit segmenten waarvoor grondiger onderzoek noodzakelijk is.  

Concreet voor wat de doortocht door het centrum van Genk betreft lopen momenteel de onderzoeken. Het te bekomen resultaat dient een balans te vinden tussen een vlotte doorstroming van het HOV (hoogwaardig openbaar vervoer), de ruimte-inname die hiervoor nodig is, en de doelstellingen van een herinrichting van de Europalaan en stationsomgeving. De bedoeling is dat dit segment aangepakt zal worden in fase twee.  

De plannen werden tijdens een infosessie in oktober 2021 een eerste keer voorgesteld aan de Genkse burgers. We hebben daar toen ook enkele sfeerbeelden van de nieuwe stationsomgeving getoond en meegegeven wat dit naar vervoersstromen toe zou betekenen.  

De stationsomgeving zal in de toekomst overigens ook fungeren als een officieel “Hoppin punt” en als interregionaal “mobipunt” en zal ook op die manier uitgebouwd worden.  

Om in aanmerking te komen voor de subsidies daartoe dient de gemeente aan volgende voorwaarden te voldoen: 

  • Herkenbaarheid: De toepassing van de Hoppinhuisstijl op mobipunten zorgt ervoor dat ze samen een visueel herkenbaar netwerk vormen voor reizigers. Tegelijkertijd is de Hoppinhuisstijl een kwaliteitslabel en kan het alleen gebruikt worden als het mobipunt toegankelijk is en een minimale uitrusting heeft.
  • Toegankelijkheid: Een mobipunt moet toegankelijk zijn voor alle gebruikers, met of zonder handicap, ongeacht leeftijd en omstandigheden. Zo kan iedereen zich zelfstandig en zonder assistentie verplaatsen. Ook de informatiedragers op de mobipunten moeten leesbaar zijn voor alle gebruikers, met of zonder visuele beperking.
  • Minimale inrichting: Een mobipunt dient minimaal uitgerust te zijn zodat reizigers hun eigen vervoersmiddelen veilig kunnen stallen en er reisinformatie beschikbaar is.
  • Data-uitwisseling met de mobiliteitscentrale: In het mobipunt is de uitwisseling van data van en naar de mobiliteitscentrale ondervangen om reizigers de nodige informatie te kunnen verstrekken.
  • Integratie in het regionale mobiliteitsplan: Een mobipunt is geïntegreerd in het regionale mobiliteitsplan van de vervoerregio waartoe de gemeente behoort. Enkel over de inplanting van een buurtmobipunt volgens nabijheidslogica kan de gemeente autonoom beslissen.
  • Goedkeuring projectstuurgroep: Elk gesubsidieerd mobipunt is ter goedkeuring voorgelegd aan de projectstuurgroep, ongeacht de geraamde kostprijs.
  • Vergunningen: De wegbeheerder beschikt voor de aanleg van een mobipunt over de nodige vergunningen. Zo moet de omgevingsvergunning voorhanden zijn om in aanmerking te komen voor subsidies.
wo 25/05/2022 - 08:47