Terug
Gepubliceerd op 31/05/2022

2022_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Verdere afbouw NMBS en de invloed op het station in Genk

Gemeenteraad
di 24/05/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Ivo Schoonheere; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Afwezig

Danny Kerkhofs

Verontschuldigd

Michael Dhoore; Mustafa Harraq; Zuhal Demir; Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Verdere afbouw NMBS en de invloed op het station in Genk 2022_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Verdere afbouw NMBS en de invloed op het station in Genk

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 19/05/2022 - 09:52

Toelichting

Op de gemeenteraad van 23/02 2021 had ik een motie ingediend tegen de verdere afbouw van het loket NMBS in Genk.

Deze werd niet gesteund door de gemeenteraad.

Terwijl dit agendapunt reeds tweemaal geagendeerd was in het verleden om dezelfde reden.

Maar groot was onze verbazing toen de burgemeester ons zijn plan had voorgesteld naar de heraanleg en verfraaiing van de stationsbuurt.

Eerlijk is eerlijk, en het plan lijkt ons nog steeds een goed plan.

We zullen dus ook als PVDA in het federaal parlement blijven pleiten voor een betere investering in het station van Genk.

Maar dan horen we deze week uit betrouwbare bron het nieuws dat het station nu ook gesloten gaat worden voor de onderchef en assistent klanten. Dit wil dus zeggen dat er enkel nog op bepaalde uren een loketbediende gaat aanwezig zijn.

Met andere woorden Genk gaat een onbemand station worden, terwijl we een van de grootste steden van Limburg zijn.

Mijn vragen zijn duidelijk:

1) Wat is er hier aan de hand ?
2) Hoe ziet u dit met de ideeën die u heeft met de stationsbuurt ?
3) Naar dienstverlening toe, gaat dit een enorme invloed hebben: gaat de stad hier gepast in tussenkomen ?
4) De hele discussie rond de toegankelijkheid van de wc’s gaat hier weer van vooraf aan beginnen. Gaat de stad hier een oplossing voor kunnen bieden ?

Bespreking

Antwoord

Wij hebben momenteel geen weet van het verder sluiten van loketfuncties voor de onderchef en assistent klanten, zoals jij omschrijft.  

Stad Genk  blijft bij de NMBS ijveren voor kwalitatieve dienstverlening aan het station. We zoeken hiervoor steeds een constructieve dialoog op met de City Station Manager van de NMBS. Verschillende aspecten worden daarbij opgevolgd door verschillende diensten. Denk maar aan veiligheid, netheid, fietsvoorzieningen, loketfunctie enz. 

Jouw bezorgdheid is gekend en wordt dus meegenomen in onze contacten met de NMBS en in de totale aanpak van de stationsomgeving. 

Het masterplan voor de vernieuwde stationsomgeving wordt door verschillende diensten voorbereid en opgevolgd. Dat doen we verder ook in het daartoe opgerichte vier-partijen-overleg, waarin naast Stad Genk ook De Lijn, NMBS en De Werkvennootschap vertegenwoordigd zijn. 

De toegankelijkheid van sanitaire voorzieningen is meegenomen in de scope van de nieuwe stationsomgeving, waar we samen met de betrokken partijen in het vier-partijen-overleg ook daarvoor een oplossing hopen te kunnen bieden.  

wo 25/05/2022 - 08:46