Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2022_IP_00025 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Zuiderring

Gemeenteraad
di 26/04/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Afwezig

Mehmet Kayacan

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx; Chris Janssens; Chantal Coppens

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00025 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Zuiderring 2022_IP_00025 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Zuiderring

Motivering

Indiener(s)

Marleen Vrancken

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 20/04/2022 - 13:35

Toelichting

Op 7 juli kwamen de bewoners van de zuiderring de eerste keer met hun bezorgdheid tot bij u.

Ze stuurden u een mail om het probleem uit te leggen. Nadien volgden nog een aantal mails met vragen over de opvolging. Telkens kregen ze van u of van de medewerkers een standaardantwoord, zonder gevolg.

Daarom brengen we vraag van deze mensen hier op de gemeenteraad.

Het probleem: 

Ze ondervinden de laatste maanden als bewoners van de Zuiderring zeer veel hinder van auto's en moto's die eerst hard optrekken, ongelofelijk hard rijden (aan zeer hoge snelheden), racen tegen elkaar en knallende uitlaten.  Dit met veel overlast en geluidshinder tot gevolg.  Dit gebeurt zowel overdag als 's nachts, ze worden er zelfs regelmatig wakker van. Het racen gebeurt vooral tussen het rond punt aan Bosdel en het kruispunt aan Langerlo. Ook zijn ze bezorgd over de veiligheid van de kinderen.

Deze mensen wonen reeds lang op de Zuiderring en zijn gewoon aan het doorgaand verkeer. Dit is zeker het probleem niet. Het zijn vooral de straatracers, die sinds het plaatsen van de trajectcontroles, de weg naar de Zuiderring gevonden hebben, die het probleem zijn. 

Hun vraag aan de stad is om de situatie in kaart te brengen en een voorstel tot handhaving te doen. De mensen beseffen dat er misschien geen gemakkelijke oplossing zal zijn, maar de erkenning van het probleem en een onderzoek naar hoe het straat racen aangepakt kan worden zou alvast een begin zijn.

Onze vragen:

  • Zal de stad actie ondernemen om de bezorgdheid van deze mensen in kaart te brengen?
  • Zal men actief uitzoeken hoe het straat racen gestopt kan worden?
  • Zal de stad de bewoners actief betrekken bij het uitrollen van de maatregelen die genomen zullen worden?
  • Zal de stad de bewoners, alsook onze fractie, snel contacteren en informeren over de stappen die ondernomen worden op de Zuiderring om de racers een halt toe te roepen?

Bespreking

Antwoord

Zal de stad actie ondernemen om de bezorgdheid van deze mensen in kaart te brengen?

Zal men actief uitzoeken hoe het straat racen gestopt kan worden?

Zal de stad de bewoners actief betrekken bij het uitrollen van de maatregelen die genomen zullen worden?

Zal de stad de bewoners, alsook onze fractie, snel contacteren en informeren over de stappen die ondernomen worden op de Zuiderring om de racers een halt toe te roepen? 

Voor wat de Zuiderring betreft stellen we vast dat er over het algemeen niet te snel gereden wordt. Bij een laatste telling – weliswaar reeds in 2016 – bleek de zogenaamde V85 op 74 km/u te liggen richting Westerring en op 71 km/u richting Oosterring. Dat bevestigt ook dat de inrichting van de weg de snelheidslimiet van 70 km/u rechtvaardigt.  

Ik heb onmiddellijk na de berichten van de buurtbewoners vorig jaar aan de politie gevraagd om extra controles in te plannen. Daarbij bedroeg het overtredings-percentage op deze locatie 5,48%; wat ook daar bevestigt dat het over een absolute minderheid gaat die onaangepast gedrag vertoont.  

Dat neemt uiteraard niet weg dat enkelingen wellicht wel té hard rijden. Politie zal daarom blijven controleren en snelheidscontroles organiseren op de Zuiderring.  

Ook het zogenaamde patsergedrag met auto’s, motoren en quads is een probleem dat zich de laatste jaren verspreid voordoet binnen verschillende Vlaamse steden en gemeenten en ook in onze stad en politiezone gekend is. We hebben dus alle begrip voor de klachten van deze bewoners daarover.  

Het is een knelpunt dat voor een stuk infrastructureel aangepakt kan worden. Het implementeren van tal van bijkomende snelheidsremmens, kaderend in het lopend project verkeersplannen, zal hier zeker toe bijdragen. 

Maar vanuit de verkeerskunde weten we dat dit specifiek fenomeen maar deels opgelost kan worden door het aanpassen van de infrastructuur. Naast het infrastructurele luik zetten stad Genk en Politiezone Carma daarom reeds sterk in op handhaving om deze problematiek aan te pakken, maar vaststellen op heterdaad en sanctioneren blijkt niet evident.  

Er loopt zoals jullie weten momenteel een proefproject op de Stalenstraat. Na afloop van de proefperiode zullen we dat project grondig evalueren en nagaan hoe we dat naar handhaving toe verder kunnen vertalen.  

Naast de algemene werking van de verkeersdiensten van Politiezone Carma, werd op 15 juni 2021 een protocol afgesloten met het Parket Limburg om “onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders” aan te pakken via een bestuurlijke maatregel, zijnde de tijdelijke inbeslagname van het voertuig.  

Tot op heden werd dit slechts één keer toegepast, tijdens een viering van een EK-match, wegens een beperkt toepassingsgebied van de richtlijn. De stedelijke diensten zijn een uitbreiding van het toepassingsgebied naar ‘extreme overlast’ of ‘potentieel gevaar’ aan het onderzoeken in nauw overleg met Politiezone Carma, Parket Limburg & ARIEC Limburg en hopen tegen de zomermaanden een meer effectieve aanpak te hebben. 

Er wordt dus wel degelijk gezocht naar een meer effectieve manier om deze problematiek aan te pakken. Stad Genk was voorloper in het ontwikkelen van een methodiek inzake de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen, maar heeft zich moeten conformeren naar de richtlijn van het Parket Limburg omdat ook andere steden en gemeenten met deze problematiek kampen. En we hebben het engagement van alle noodzakelijke partners om de richtlijn uit te breiden. 

Uiteraard nemen we dit ook mee in het participatie-traject verkeersplan Genk-Zuid en  Kolderbos, en betrekken we zo ook de burgers bij het project. We zullen ook aan de betrokken inwoners persoonlijk terugkoppelen over de stand van zaken. 

wo 27/04/2022 - 10:09