Hoe gaat Genk de nieuwe sensibilisatiecampagne van de Vlaamse overheid toepassen om verstandig om te gaan met UV bij SMEERWEER? Deze campagne focust zich op het promoten van UV-beschermend gedrag bij de Vlaamse Burger.
Huidkanker is een van de kankers met de snelst toenemende incidentie ter wereld. De incidentiecijfers in België zijn hier geen uitzondering op. De belangrijkste oorzaak van huidkanker is blootstelling aan UV-straling. Blootstelling aan UV-straling gebeurt zowel bij blootstelling aan de zon als bij blootstelling tijdens het gebruik van zonnebanken. Tegen de zon kan je je beschermen met drie eenvoudige tips: smeren, kleren en zon weren. Zonnebanken gebruik je beter niet.
De SMEERWEER-campagne is een brede publiekscampagne die de Vlaamse burger ertoe wil aanzetten om verstandig om te gaan met zon. Huidkanker neemt fors toe in België en meer dan 90% is te wijten aan overmatige blootstelling aan UV-stralen. Door je gedrag aan te passen, kan je het risico op huidkanker in grote mate beperken.
Smeerweer is de nieuwe term die tijdens deze campagne gelanceerd wordt, waarmee de Vlaamse overheid de Vlaamse burger wil sensibiliseren om verstandig om te gaan met UV. Smeerweer is gelinkt aan de UV-index, zoals die wordt aangeduid door het KMI.
Voor kinderen en jongvolwassenen is het toepassen van deze tips echter nog belangrijker. Blootstelling aan een schadelijke hoeveelheid UV-stralen op jonge leeftijd kan de kans op het krijgen van huidkanker als volwassene significant doen toenemen. Het is daarom belangrijk dat kinderen die deze drie tips zelf nog niet kunnen toepassen, hierbij geholpen worden door hun ouders, voogd, leerkracht,…
“Kinderen en jongeren zijn zich vaak niet bewust van de gevaren die de schadelijke UV-stralen op hun jonge huid kunnen aanrichten”, “Is het nu op de speelplaats of tijdens het sporten en bewegen op een kamp, het is uitermate belangrijk dat kinderen zich voldoende beschermen tegen uv-straling. Ik roep ouders, schooldirecties en organisatoren van kampen en speelpleinen op om meer aandacht te besteden aan de bescherming van kinderen en jongeren tegen de zon. Smeer voldoende zonnecrème, draag beschermende kledij en laat kinderen zoveel mogelijk in de schaduw bewegen.”
Hoe gaan wij om met buitenevenementen die wij als stad organiseren of waar wij een toestemming voor geven. Worden er schaduwzuilen voorzien? Worden er beschermende zonnecrèmes aangeboden? Geven wij voldoende voorlichting?
Als wij reflecteren over onze eigen organisaties zoals de donderdagmarkt, Genk Loopt (de gezondste loop), GenkonStage, 1 mei zijn deze ZonVeilig?
Hoe gaat Genk de nieuwe sensibilisatiecampagne van de Vlaamse overheid toepassen om verstandig om te gaan met UV bij #SmeerWeer?
Binnen de afdeling Mens en Samenleving wordt momenteel gewerkt aan een stadsbreed gezondheidsbeleidsplan. Dit beleidsplan wordt in de zomerperiode opgeleverd en zal een kader bieden aan het Genkse gezondheidsbeleid voor de komende jaren.
Het ontwerp van het gezondheidsbeleidsplan is – op advies van de regionale gezondheidsorganisatie Logo Limburg – opgebouwd aan de hand van acht thema’s:
1. Voeding en beweging
2. Geestelijke gezondheidszorg
3. Gezond leefmilieu
4. Valpreventie
5. Tabak, alcohol en drug
6. Bevolkingsonderzoek kanker
7. Vaccinatie
8. Toegankelijkheid van de zorg
Binnen elk thema is reeds een inventaris opgemaakt van bestaande acties van de diverse stadsdiensten. Het is vervolgens aan een stuurgroep rond dit beleidsplan om de prioriteiten, maar ook de bestaande en nieuwe acties in het beleidsplan verder vorm te geven en op te volgen, in samenwerking met bestaande netwerken zoals Genk Preventief Gezond en de Eerstelijnszone Kemp en Duin.
De sensibilisatie campagne van de Vlaamse overheid past alleszins binnen het zesde thema ‘bevolkingsonderzoek kanker’. Binnen dit thema zijn nu acties opgenomen met betrekking tot baarmoederhalskanker, borstkanker en dikke darmkanker. Het is mogelijk om de ‘preventie van huidkanker’ als bijkomende actie op te nemen in het gezondheidsbeleidsplan, waardoor het thema structureel benaderd wordt. Het voorstel wordt overgemaakt aan de stuurgroep.
Op deze manier kan het thema binnen Stad Genk centraal aangepakt worden en kan er onderzocht worden welke specifieke acties een lange termijn effect hebben. Via de stuurgroep kan ook een breed netwerk worden ingeschakeld, waardoor het effect van de acties zo breed mogelijk is.
Voorbeelden van netwerken zijn: Genk Preventief Gezond, Eerstelijnszone Kemp en Duin, het netwerk van Campus O3, het netwerk van Dienst Jeugd en zo meer. We kunnen sensibiliseren via scholen, speelpleinwerkingen, en jeugdfestivals door communicatie met affiches e.a. en door het aanbieden van zonnecrème.
Via een centrale aanpak van het thema wordt dus een structurele en lange termijn aanpak vooropgesteld.
Hoe gaan wij om met buitenevenementen die wij als stad organiseren of waar wij een toestemming voor geven?
Via het platform Genk Preventief Gezond wordt onderzocht welke bijkomende acties haalbaar zijn om in 2023 te voorzien. Via bovenstaande methode kan duidelijk in kaart gebracht worden op welke manier er reeds rekening wordt gehouden met de preventie van huidkanker en op welke zinvolle manier hier nog verder op ingezet kan worden. Zo denken we aan extra sensibilisering van stadsdiensten, sensibilisering van burgers en het opzetten van specifieke acties tijdens onze eigen evenementen.
Worden er schaduwzuilen voorzien?
Op diverse evenementen worden reeds schaduwzuilen voorzien.
Worden er beschermende zonnecrèmes aangeboden?
In de zomer van 2021 werd op twee plaatsen in Genk zonnecrème aanboden: op Labiomista en in het stadscentrum. Om te vermijden dat er versnipperd wordt ingegaan op (al dan niet commerciële aanbiedingen), kan dit aanbod opgevolgd worden via de stuurgroep van het gezondheidsbeleidsplan. Op die manier wordt rekening gehouden met de mogelijkheden die er zijn vanuit diverse diensten en met de diverse doelgroepen. Het aanbieden van zonnecrème is dan geen actie die op zich staat, maar die deel uitmaakt van een ruimere campagne en een duurzame aanpak van huidkanker.
Geven wij voldoende voorlichting?
Als wij reflecteren over onze eigen organisaties zoals de donderdagmarkt, Genk Loopt (de gezondste loop), GenkonStage, 1 mei zijn deze ZonVeilig?
Sensibilisering vraagt een blijvende inzet. Via de hierboven omschreven werkwijze, kan onderzocht worden waar er bijkomende noden zijn omtrent voorlichting, bij welke doelgroepen en welke aanpak hierbij het meest effectief is.
Er is ongetwijfeld al aandacht voor het thema. Via de stuurgroep kan verder onderzocht worden op welke manier diverse evenementen nog zonveiliger kunnen georganiseerd worden.
wo 27/04/2022 - 10:34