Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2022_IP_00024 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Evaluatie trajectcontroles

Gemeenteraad
di 26/04/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Afwezig

Mehmet Kayacan

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx; Chris Janssens; Chantal Coppens

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00024 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Evaluatie trajectcontroles 2022_IP_00024 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Evaluatie trajectcontroles

Motivering

Indiener(s)

Michael Dhoore

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

di 19/04/2022 - 19:37

Toelichting

Te snel rijden is een klacht die niet alleen in Genk voorkomt. Als lokaal bestuur zijn er een aantal maatregelen die kunnen genomen worden om hier iets aan te doen. In het verleden werden er talrijke snelheidsremmers aangebracht, flitspalen geplaatst, zones 30 en 50  ingevoerd, andere infrastructurele ingrepen gedaan, gesensibiliseerd, enz. Recent werd ook de mogelijkheid geboden om trajectcontroles uit te voeren. Daarvan zijn er onlangs een aantal voorzien in Genk.

In januari kon een eerste vaststelling gedaan worden. In een krant lazen we dat 'nieuwe trajectcontroles in Genk zorgen voor sterke daling van de hardrijders'. 

We zijn nu ongeveer 3 maanden verder en dus tijd om een nieuwe evaluatie te doen. Daarbij heb ik volgende vragen:

1)zet de dalende trend zich verder de afgelopen maanden?

2)is er een overzicht per trajectcontrole van de (hopelijk) dalende cijfers?

3)zijn er nog bijkomende ingrepen/maatregelen voorzien om het aantal overtreders naar beneden te halen?

Bespreking

Antwoord

Zet de dalende trend zich verder de afgelopen maanden?  

We hebben de trajectcontroles in de periode december-januari gefaseerd opgestart. In februari was het traject Weg naar As 1 niet de hele maand actief omwille van problemen met de rechtsgeldigheid van de vaststellingen. Dat maakt dat maart 2022 eigenlijk de eerste echte referentiemaand is waarin alle trajecten een volledige maand actief geweest zijn.  

Verder is het relevant te vermelden dat we ons baseren op prognoses van passantentellingen uitgevoerd door Politiezone Carma in 2021 enerzijds en vaststellingen op basis van het handhavingsplatform InTouch anderzijds. We bekijken hoe we naar de toekomst toe alle data nog beter kunnen ontsluiten naar heldere analyses. Dit is work in progress. Zo zijn we in volle bespreking met de leverancier over de ontwikkeling van een dashboard, waar de belangrijkste analyses op een transparante wijze gepubliceerd worden. Dit dashboard zal publiek toegankelijk zijn.  

In totaal werden tot heden 34.218 vaststellingen gedaan. Wanneer we de cijfers van februari en maart vergelijken, zien we een daling in het aantal vaststellingen. In februari waren de trajectcontroles goed voor 15.339 vaststellingen, in maart waren dat er ruim 5.000 minder (10.122). Het overtredingspercentage ging van 1,28% in februari naar 0,73% in maart en benadert zo bijna het vooropgestelde overtredingspercentage van 0,60%.  

We stellen daarnaast vast dat 93% van de vaststellingen een inbreuk betreft voor gecorrigeerde snelheden tussen de 51-60 km/u. En vanuit de politie verneem ik dat er in Genk 390 PV’s/onmiddellijke inningen genoteerd werden, dus voor mensen die meer dan 70 km/u reden op de stukken van de trajectcontroles.  

Is er een overzicht per trajectcontrole van de (hopelijk) dalende cijfers? 

Dit overzicht is er, al is het dus nog niet zo representatief als we zouden willen. We bezorgen u als bijlage het totaaloverzicht voor de maanden februari en maart.  

Op alle trajecten is er een daling zichtbaar, al blijft het aantal vaststellingen nog hoog specifiek voor vijf trajecten: 

  • Guillaume Lambertlaan / Koerweg 
  • Bergbeemdstraat 
  • Weg naar As 1 
  • Weg naar As 2 
  • Tennislaan  

Voor de Emiel Van Dorenlaan en de Rozenkranslaan daalt het overtredingspercentage elke maand sinds december 2021 en zitten we zelfs onder de vooropgestelde 0,60%.  

Zijn er nog bijkomende ingrepen/maatregelen voorzien om het aantal overtreders naar beneden te halen? 

Op de Tennislaan zal op korte termijn bekeken worden hoe met bijkomende signalisatie het geldende snelheidsregime van 50 km/u duidelijker gemaakt kan worden aan de weggebruiker. We evalueren de ingrepen naar effect op het percentage overtreders. Indien gunstig kan deze try-out mogelijk breder uitgerold worden.  

Verder blijven we sterk inzetten op communicatie. Zo lanceren we een kaart waarbij er duidelijk wordt gemaakt waar zich precies de trajectcontroles op Genks grondgebied bevinden. We starten ook een campagne waarbij we de gevolgen van het zich niet houden aan de snelheidslimiet duidelijk maken. In elk mobiliteitsproject besteden we aandacht aan snelheid en het limiteren ervan, onder de koepel #VeiliginGenk. 

Zo proberen we vanuit de verschillende invalshoeken een gedragsverandering te verkrijgen, waarbij elke weggebruiker in Genk zich houdt aan de opgelegde snelheidslimiet als enige veiligheidslimiet. 
wo 27/04/2022 - 10:03