Achtergrondsituatie
Op zondag 18 april 2022 is er een jonge steprijder zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht na aanrijding in de buurt van het tankstation Q8 op de Hoevenzavellaan in Genk. Op 19 april een bromfietser en op 20 april nog een ongeval. In december van vorig jaar nog werd er een 65-jarige vrouw op de Torenlaan buurt aangereden. Ze overleefde de klap niet. Deze vrouw was het vijfde dodelijke slachtoffer in acht jaar tijd! Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters kwam een week na het dodelijke ongeval van december ter plaatse om met buurtbewoners over het probleem te spreken. Met het stadsbestuur van Genk werd afgesproken enkele tijdelijk maatregelen in te voeren die de maximum toegelaten snelheid moeten verlagen en de oversteek van voetgangers of fietsers moeten beveiligen. Enkele ingrepen zijn al uitgevoerd zoals de snelheidsbeperking van 50 km per uur vanaf de Sint-Albertusschool richting Oudsbergen op de Torenlaan, maar het is voor de buurt vooral belangrijk dat er grondige infrastructurele maatregelen komen. Uiteindelijk snijdt de N76 in deze regio 2 dichtbevolkte woongebieden met scholen en kinderopvang en een handelsgebied in twee. Elke dag komen er meer dan 40.000 wagens en vrachtwagens hier voorbij, verkeer dat niet in deze wijken moet zijn. De Hoevenzavellaan is het traject met de meeste ongevallen in Genk. Buurtcomités zijn al jaren bezig om te ijveren voor veiliger verkeer op dit traject. We hebben bijna 10 jaar geleden een interpellatie gedaan hier in de gemeenteraad met buurtbewoners om de verkeersveiligheid hieromtrent aan te pakken. We hebben bij het begin van dit jaar hierover nog eens een agendapunt over ingediend. Hoeveel ongelukken met al dan niet dodelijke afloop moeten er nog gebeuren? Op termijn werd gevraagd voor een ondertunneling van dit traject zodat buurtbewoners mits snelheidsaanpassingen van 50 km per uur op het hele traject Torenlaan en Hoevenzavellaan veilig kunnen oversteken van ene naar de andere kant ook op die plaatsen waar er geen verkeerslichten staan.
Vragen:
Graag zien we de maximum toegelaten snelheid op zowel de Torenlaan als de Hoevenzavellaan terug te brengen van 70 km/u naar 50 km/u, met aandacht voor de gewenningsfase waarbij er duidelijke borden naast de kant van de weg staan om de mensen eraan te herinneren dat de verkeerssituatie is gewijzigd.
Wij hebben uiteraard begrip voor het ongenoegen van de buurtbewoners en zachte weggebruikers. Zelf ben ik ook nog eens ter plekke geweest na de recente ongevallen en heb ik ook met de buurtbewoners gesproken.
Onze diensten staan achter het voorstel om de snelheidsbeperking van 70 km/u in de Hoevenzavellaan te verlagen naar 50 km/u, identiek aan de recente aanpassingen op de Torenlaan. Via de participatiemomenten in Genk-Noord mochten we van de buurtbewoners vernemen dat dit positief onthaald wordt, zowel naar veiligheid als naar leefbaarheid (geluidsoverlast).
Het voorstel voor de Hoevenzavellaan is recent vertrokken naar de wegbeheerder, in casu het Vlaams Gewest (AWV). We wachten nog op een reactie.
De accentuering van de drie belangrijkste oversteekpunten op de Torenlaan en Hoevenzavellaan waren al gepland na bilateraal overleg tussen Stad Genk en AWV en zullen binnenkort door de wegbeheerder uitgevoerd worden. Samen met AWV zullen we de nodige communicatie voorzien, zowel via de stadskanalen alsook ter plaatse.
Welke extra stappen gaat het stadsbestuur nemen bij Vlaams minister van mobiliteit Peeters om het verkeer op de Torenlaan en Hoevenzavellaan hier veiliger te maken voor de zwakke weggebruiker?
De stad is al langer vragende partij bij het Vlaams Gewest om de nodige structurele maatregelen te nemen. Een ondertunneling of de aanleg van de hoofdas in een sleuf zijn opties die sinds het eerste stedelijk mobiliteitsplan in 1999 vaak besproken zijn met AWV doch om diverse redenen niet haalbaar bleken, hetgeen wij, rekening houdend met de schaal van de projecten, ook wel begrijpen. In het laatste mobiliteitsplan van 2014, goedgekeurd door Vlaanderen, zijn de Hoevenzavellaan en Torenlaan ingeschreven als tracé met een “stedelijke inrichting”. Een vormgeving, die naast de noodzakelijke doorstroming, voldoende rekening houdt met de omliggende functies en gebruikers. Een duidelijk statement, dat we blijven herhalen.
We hebben het idee van de ondertunneling enkele jaren geleden geopperd. Gaat u met dit idee naar de minister? Welke andere ideeën gaat u meenemen in gesprekken met haar?
De ingrepen die nu gedaan worden (snelheidsverlaging en beveiligde oversteekplaatsen) hebben zeker hun nut op korte termijn maar zullen mogelijk niet afdoend genoeg zijn om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid in dit stadsdeel optimaal te verzekeren in de toekomst.
De stad gaat het punt dan ook opnieuw agenderen op het eerstvolgend overleg met de Afdeling Wegen en Verkeer Limburg volgende maand. Onze diensten zullen alles in het werk stellen om AWV te bewegen om op wat langere termijn toch de nodige structurele maatregelen te nemen. De Sector Ruimte is bereid hier gedreven aan mee te werken.
En op korte termijn willen ook wij trajectcontroles. We zullen dus ook die vraag mede namens jullie en de buurt nogmaals meenemen in overleg met AWV.
wo 27/04/2022 - 10:42