Met deze interpellatie nog enkele vragen en bezorgdheden.
In de maand januari heb ik reeds met de Groene bak interpellatie heel wat bezorgdheden geuit en vragen gesteld in naam van de Genkse burger. Deze vragen zouden ook voorgelegd worden bij Limburg.net.
Wat zijn hun reacties hierop?
Hun oplossingen, antwoorden?
Hoeveel is de extra kost om achter elke vuilkar van Limburg.net een camionette van de stad te sturen? Werd deze door gefactureerd aan Limburg.net?
Ook kijk ik uit naar het kwartaaloverzicht van de projectgroep OPTIMO-project inzake gft in vergelijking met vorig jaar. Hou ons zeker hierin mee op de hoogte!
Als ik mij niet vergis was er ook in de week van 18 januari een eerste terugkoppeling inzake de start van het nieuwe OPTIMO-systeem. Welke besluiten zijn daar getrokken? De werkpunten? De bijsturingen? Welke aanpassingen mogen we verwachten?
De vrachtwagens van Limburg.net hebben een laadvermogen van 12 ton. Deze worden nu met het nieuwe perssysteem gevuld voor 50%....maw 6 ton. In hoeveel extra ritten resulteert dit?
Krijgen we verlenging om het PMD te mogen afleveren in het containerpark in de oude zakken? Het zou toch een geste zijn die op z’n plaats is!
Zijn nu alle gevraagde Bruine tuinbakken bij de mensen thuis geleverd? Hoeveel mensen zijn hier op overgestapt?
Wanneer mogen we een rondleiding verwachten in het sorteercentrum?
Welke vooruitzichten zijn er in de vergroening van het wagenpark van Limburg.net voor in onze stad?
Helaas zien we weer het gebrek aan gele zakken verschijnen in verscheidene winkels en in andere winkels wordt er dan per 1 rolletje/gezin verkocht omwille van schaarste en dit na 4 maanden. Voor mensen met vervoersproblematiek en/of lichamelijke beperkingen is dit echt niet meer te doen! Kan er door de stad al aangedrongen worden dat er nu zeker ook al een stock wordt voorzien van de tuinzakjes!!!!
Hoeveel winkels zijn er gestopt met de verdeling van de zakken van Limburg.net? (leveringsmoeilijkheden, geconfronteerd worden met frustraties van klanten)
Ik word er zelf ook wat moedeloos van. Ongelofelijk hoe de problemen en fouten zich opstapelen in dit dossier. Ik heb dat vandaag nogmaals zo aan Limburg.net laten weten; nadat we vernomen hebben dat ze in heel Genk een foutieve versie van de lente-editie van hun “Schoonste Magazine” bedeeld hebben. Er werd ondertussen wel al een rechtzetting per brief verzonden.
In de maand januari heb ik reeds met de Groene bak interpellatie heel wat bezorgdheden geuit en vragen gesteld in naam van de Genkse burger. Deze vragen zouden ook voorgelegd worden bij Limburg.net. Wat zijn hun reacties hierop? Hun oplossingen, antwoorden?
De interpellatie van januari handelde voornamelijk over de praktische kant van Optimo. We hebben al deze vragen in ons overleg met Limburg.net meegenomen. Hun antwoorden lagen ook de lijn van onze antwoorden.
Hoeveel is de extra kost om achter elke vuilkar van Limburg.net een camionette van de stad te sturen? Werd deze door gefactureerd aan Limburg.net?
De extra kost was de kost om de niet-meegenomen zakken achteraf op te halen. Het is voor de sorteerinstallatie (op basis van kleurscheiding) belangrijk dat de juiste zakken worden aangeboden en dat deze goed dichtgebonden zijn. De eerste weken zijn er een aantal zakken blijven staan waardoor we een extra ophaalronde hebben georganiseerd van ongeveer 12 manuren per week en dit een viertal weken lag. Komt neer op een 2.160 euro. Deze kost is niet doorgerekend aan Limburg.net aangezien er geen fout was bij Limburg.net. Het betrof steeds foutief aan straat gezette zakken.
Als ik mij niet vergis was er ook in de week van 18 januari een eerste terugkoppeling inzake de start van het nieuwe OPTIMO-systeem. Welke besluiten zijn daar getrokken? De werkpunten? De bijsturingen? Welke aanpassingen mogen we verwachten?
Om een goede evaluatie te kunnen maken, hebben we eigenlijk een minimale doorlooptijd van een jaar nodig. Er is een inloopperiode nodig om het systeem te leren kennen en er zijn veel seizoensgebonden invloeden. Het geeft ons ook de tijd om nog meer data te bevragen. Zo zullen er per gemeente ook data verzameld worden aan de hand van camera’s op de ophaalwagens, voor Genk gepland in de zomer. Maar zolang gaan we natuurlijk niet wachten met de eerste analyses en terugkoppelingen. We verwachten de eerste kwartaalcijfers in de maand mei. Daarnaast organiseert Limburg.net op onze vraag en in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Indiville een opvolgbevraging. Naast een oproep via sociale media, zullen we daarvoor ook 5.000 Genkenaren persoonlijk aanschrijven. Zij ontvangen weldra een brief daarover. Limburg.net staat in voor de kosten.
Onze diensten volgen dit alles ook nauwlettend op. In tussentijdse evaluaties wordt ook rekening gehouden met:
Schepen Yilmaz zal voor een terugkoppeling aan de raad tijd maken op zijn gemeente-raadscommissie mogelijk al in mei en anders zeker in juni. We zullen de dienst én Limburg.net vragen dan aanwezig te zijn om de eerste analyses toe te lichten.
De vrachtwagens van limburg.net hebben een laadvermogen van 12 ton. Deze worden nu met het nieuwe perssysteem gevuld voor 50%....maw 6 ton. In hoeveel extra ritten resulteert dit?
Deze verhoudingen kloppen niet. Er wordt inderdaad minder geladen, maar eerder tot 25 à 30%. De vrachtwagens zijn aangepast aan Optimo met een ander pers-mechanisme en een andere opbouw. Dit resulteert niet in meer maar in minder kilometers aangezien er telkens maar één vrachtwagen de route moet rijden in plaats van drie of vier. Concrete cijfers zijn ook voor later.
Krijgen we verlenging om het PMD te mogen afleveren in het containerpark in de oude zakken?
Op de recyclageparken wordt daar geen probleem van gemaakt. Het PMD-afval wordt van daaruit immers rechtstreeks naar de verwerker afgevoerd. Dus PMD in oude zakken met zwart lint mag tot nader bericht onbeperkt naar de recyclageparken gebracht worden.
Zijn nu alle gevraagde bruine tuinbakken bij de mensen thuis geleverd? Hoeveel mensen zijn hier op overgestapt?
Alle aangevraagde tuinbakken zijn geleverd zoals gepland. Er waren eind maart 3.515 tuinbakken verdeeld (12% van de gezinnen).
Wanneer mogen we een rondleiding verwachten in het sorteercentrum?
Deze wordt op korte termijn voorzien. Limburg.net zou dit organiseren en heeft ons vandaag laten weten dat te willen doen op donderdag 19 mei in de namiddag, met eerst een bezoek aan de compostering in Bilzen en vervolgens aan de sorteerinstallatie in Beringen. Het lijkt ons evenwel beter dit eerder in de vooravond te organiseren met voor wat ons betreft toch vooral een bezoek aan het sorteercentrum in Beringen. Indien akkoord, zullen we dat zo met Limburg.net opnemen en hen vragen ons allen snel een uitnodiging te bezorgen.
Welke vooruitzichten zijn er in de vergroening van het wagenpark van Limburg.net voor in onze stad?
Limburg.net maakte de afgelopen jaren werk van een pragmatische doch ambitieuze visie rond het verduurzamen van de afvaltransporten. Deze visie valt samen te vatten in volgende punten.
Bij de aankoop van 17 nieuwe voertuigen heeft Limburg.net een afweging gemaakt tussen alle beschikbare technologieën naar vier parameters: klimaatimpact, luchtkwaliteit, haalbaarheid en betaalbaarheid. Omwille van de laatste twee parameters zijn elektrische (BEV) en waterstof (FCEV) niet haalbaar voor een schaalbare inzet. Limburg.net gelooft wel dat de volgende vloot (>2028) elektrisch of waterstofgedreven zal zijn, en zal daarom op korte termijn één of twee testwagens aankopen op deze technologie. Deze testvoertuigen kunnen uiteraard prioritair in stedelijk gebied zoals Genk en Hasselt worden ingezet, gezien de winsten in schadelijke emissies daar het meest opbrengen.
De afweging tussen diesel en CNG liep langs de volgende lijnen, waarbij Limburg.net dus koos voor een investering in EURO6 dieselvrachtwagens, en niet voor gas:
Luchtkwaliteit:
Een EURO6 motor op temperatuur stoot even weinig schadelijke stoffen (stikstof of fijn stof) uit in vergelijking met een CNG motor. De noodzakelijke investeringen in CNG-infrastructuur lijkt niet te verantwoorden daarom, gezien het een transitiebrandstof is. Je investeert acht jaar in een vrachtwagen, maar langer in de infrastructuur. In de praktijk is het wel zaak om stationair draaien te vermijden. Daarom dat we de CNG wagen inzetten voor grof vuil ophalingen, hetgeen gepaard gaat met langere stilstanden.
Klimaatimpact:
Diesel of CNG zijn beiden fossiele brandstoffen met grote impact. Bij CNG-motoren kan je echter kiezen voor gecomprimeerd biogas om reductie in CO2-uitstoot te realiseren. Bij dieselmotoren kan je kiezen voor HVO (2de generatie biodiesel uit afvalstromen), die makkelijk beschikbaar zijn vandaag en waar tot 90% reductie in CO2-uitstoot behaald kan worden. Limburg.net heeft intussen besloten om minstens voor het aandeel van huisvuil en organisch afval in de afvalmix op HVO over te schakelen, hetgeen neerkomt op iets meer dan 50%. Indien Fostplus (voor PMD) en OVAM (voor asbestophalingen) ook de hieruit voortvloeiende meerkosten wil meebetalen, dan zal Limburg.net op 100% HVO rijden.
Hoeveel winkels zijn er gestopt met de verdeling van de zakken van Limburg.net?
Er waren enkel nog problemen voor de keukenafvalzakken, maar alle stockproblemen bij de winkels zijn sinds eind maart van de baan. Stad Genk had voldoende voorraad en heeft steeds verder kunnen verdelen.
Er zijn geen winkels gestopt met de verdeling van de zakken (de verdeling via Bruno’s is door Limburg.net eind vorige jaar stopgezet). Door het verdelen van de proefpakketten zijn er juist enkele handelaars bijgekomen.
wo 27/04/2022 - 10:45