Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

2022_GEM_00113 - Reglement op de horeca - Wijziging - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 26/04/2022 - 20:15 Limburghal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx; Chris Janssens; Chantal Coppens

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_GEM_00113 - Reglement op de horeca - Wijziging - Goedkeuring 2022_GEM_00113 - Reglement op de horeca - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013 en uitvoeringsbesluiten

Koninklijk besluit van 3 april 1953 tot samenordening van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken 

Koninklijk besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken

Wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht

Regelgeving brandveiligheid

VLAREM II

Uitvoeringsbesluit vergunningsplichtige functiewijzigingen RO 14 april 2000

VCRO 15 mei 2009 & Decreet Omgevingsvergunningen 25 april 2014

Aanleiding en context

Het huidige horecareglement is toe aan een update, waarbij de procedure wordt geoptimaliseerd en rekening wordt gehouden met de evoluties in horeca. Bonafide horeca-ondernemers moeten zo goed als mogelijk ondersteund worden. Daarnaast is het van belang om bijkomende handvaten te voorzien om malafide uitbaters aan te pakken. Dat is immers ook positief voor de bonafide ondernemers gezien op die manier oneerlijke concurrentie wordt tegengegaan.

Sinds de bestuurlijke aanpak van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit een focus werd in 2011-2012 van de stad Genk, wordt specifiek de horecasector opgevolgd omwille van signalen van o.a. zwart- en sluikwerk, drugsinbreuken, gebrekkige brandveiligheid, witwaspraktijken, etc. De verschillende bestuurlijke controles in de voorbije jaren maken duidelijk dat de horecasector een problematische en kwetsbare sector is.

Naast een groot aantal vaststellingen en bestuurlijke maatregelen:

  • GAS: 100-tal inbreuken op het huidige horecareglement in de laatste 5 jaren;
  • PZ CARMA: voornamelijk milieuovertredingen, overtredingen inzake Ruimtelijke Ordening, inbreuken inzake sociale en economische wetgeving, inbreuken inzake de brandveiligheid en inbreuken inzake de immigratiewetgeving;
  • Besluiten burgemeester/college van burgemeester en schepenen: 26 verwittigingen/gestarte sluitingsprocedures + 3 effectieve sluitingen door college van burgemeester en schepenen in de laatste 5 jaren;

vertoont het huidige horecareglement echter enkele gebreken, waardoor de kans op ondermijning van de samenleving en de lokale economie reëel is en er een negatieve impact is op de horecasector in het algemeen. Daarnaast zorgen bepaalde horecazaken ook voor bepaalde vormen van overlast, zoals o.a. inname van openbaar domein, geluidoverlast, geurhinder, etc. en hebben de activiteiten een bepaalde impact op de leefomgeving, zoals o.a. de draagkracht van de buurt.

In het kader van beleidsdoelstelling 6 ‘Stad Genk versterkt zijn economische positie in Vlaanderen, voor de Genkenaren, de stad en de regio  en ‘Beleidsdoelstelling 11‘ Genk investeert in een veilige stad’ is het dan ook sterk aangewezen dat er naast de goed uitgewerkte reactieve werking ook een preventieve aanpak van de sector en bijhorende criminaliteits- en veiligheidsfenomenen komt. Dit in de vorm van een herwerkt en verbeterd reglement. Door het aanpakken van de malafide horecaondernemingen ondersteunen we als lokaal bestuur de bonafide ondernemers door ervoor te zorgen dat dergelijke malafide ondernemers gemakkelijker geweerd kunnen worden uit de lokale economie, alsook beter aangepakt kunnen worden op bestuurlijk niveau.

Een werkgroep, bestaande uit de leden van de Horecacommissie, afdeling Veiligheid, de juriste Handhaving, PZ CARMA, het ARIEC, Afdeling Omgevingsvergunning & Handhaving en Afdeling Economie, heeft verschillende brainstorm- en feedbackmomenten georganiseerd om tot een verbeterde versie te komen. Dit met als doelstelling om een grondig administratief onderzoek te voeren, gekoppeld aan verbeterde handhavingsmogelijkheden.

Argumentatie

De stad wordt geconfronteerd met een aantal horecagelegenheden die doorheen de jaren de samenleving ondermijnen, in die zin dat bestuurlijke controles duidelijk maken dat men niet steeds conform de wetgeving exploiteert, er dusdanig oneerlijke concurrentie in de sector ontstaat en het sociaal en economisch stedelijk weefsel wordt aangetast. Het protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving dat werd opgesteld met o.a. het Openbaar Ministerie voorziet dan ook in het materieel toepassingsgebied dat de horecasector op structureel en operationeel niveau moet worden aangepakt.

Het lokaal bestuur heeft de plicht om alle maatregelen te nemen die de openbare orde vrijwaren en garanderen. Het bestuurlijk instrumentarium optimaal inzetten is dan ook noodzakelijk in de uitbouw van de aanpak van ondermijnende criminaliteit, in casu inzake de horecasector, aangezien de openbare orde wordt ondermijnd. De verschillende bestuurlijke controles, of flex-acties, in verschillende steden en gemeenten in de provincie Limburg maken duidelijk dat de sector een problematische en kwetsbare sector is:

  • er is vaak een overlast- en leefomgevingsproblematiek aanwezig;
  • en er zijn vaak milieuovertredingen, overtredingen inzake Ruimtelijke Ordening, inbreuken inzake sociale en economische wetgeving, inbreuken inzake de brandveiligheid en inbreuken inzake de vreemdelingenwetgeving zijn.

Een herwerkt reglement, waarbij een exploitatievergunning wordt afgeleverd na een grondig administratief onderzoek, lijkt in dit geval een effectief instrument om de openbare orde en het sociaal weefsel te vrijwaren en garanderen. Het voorgestelde reglement stelt het lokaal bestuur namelijk in staat om een volledig en integer onderzoek te voeren zodoende dat ondermijnende criminaliteit niet wordt gefaciliteerd en er voorkomen wordt dat het sociaal weefsel wordt aangetast alsook economisch oneerlijk voordeel wordt voorkomen. Het uitvoeren van o.a. een grondig moraliteitsonderzoek en bijkomend fiscaalrechtelijk onderzoek is noodzakelijk om de informatiepositie van het lokaal bestuur te versterken om op een integere wijze te kunnen oordelen over een vergunningsaanvraag. Daarnaast laat het reglement toe om de horecasector continu op te volgen en te monitoren. 

Het reglement werd d.d. 8 februari 2022 ook toegelicht aan Horeca Groot Genk, met positieve feedback, alsook besproken op het Sectoroverleg Economie d.d. 23 februari 2022.

Ten slotte werd er ook met de betrokken diensten een verbeterde interne procedure opgesteld teneinde een verbeterde externe dienstverlening aan te bieden.

Juridische grond

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 

 Nieuwe Gemeentewet, artikel 119, 119bis en 135 §2

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de wijzigingen aan het reglement op de horeca met ingang van 1 mei 2022 , zoals toegevoegd als bijlage, goed.