Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013 en uitvoeringsbesluiten
Koninklijk besluit van 3 april 1953 tot samenordening van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken
Koninklijk besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken
Wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht
Regelgeving brandveiligheid
VLAREM II
Uitvoeringsbesluit vergunningsplichtige functiewijzigingen RO 14 april 2000
VCRO 15 mei 2009 & Decreet Omgevingsvergunningen 25 april 2014
Het huidige horecareglement is toe aan een update, waarbij de procedure wordt geoptimaliseerd en rekening wordt gehouden met de evoluties in horeca. Bonafide horeca-ondernemers moeten zo goed als mogelijk ondersteund worden. Daarnaast is het van belang om bijkomende handvaten te voorzien om malafide uitbaters aan te pakken. Dat is immers ook positief voor de bonafide ondernemers gezien op die manier oneerlijke concurrentie wordt tegengegaan.
Sinds de bestuurlijke aanpak van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit een focus werd in 2011-2012 van de stad Genk, wordt specifiek de horecasector opgevolgd omwille van signalen van o.a. zwart- en sluikwerk, drugsinbreuken, gebrekkige brandveiligheid, witwaspraktijken, etc. De verschillende bestuurlijke controles in de voorbije jaren maken duidelijk dat de horecasector een problematische en kwetsbare sector is.
Naast een groot aantal vaststellingen en bestuurlijke maatregelen:
vertoont het huidige horecareglement echter enkele gebreken, waardoor de kans op ondermijning van de samenleving en de lokale economie reëel is en er een negatieve impact is op de horecasector in het algemeen. Daarnaast zorgen bepaalde horecazaken ook voor bepaalde vormen van overlast, zoals o.a. inname van openbaar domein, geluidoverlast, geurhinder, etc. en hebben de activiteiten een bepaalde impact op de leefomgeving, zoals o.a. de draagkracht van de buurt.
In het kader van beleidsdoelstelling 6 ‘Stad Genk versterkt zijn economische positie in Vlaanderen, voor de Genkenaren, de stad en de regio en ‘Beleidsdoelstelling 11‘ Genk investeert in een veilige stad’ is het dan ook sterk aangewezen dat er naast de goed uitgewerkte reactieve werking ook een preventieve aanpak van de sector en bijhorende criminaliteits- en veiligheidsfenomenen komt. Dit in de vorm van een herwerkt en verbeterd reglement. Door het aanpakken van de malafide horecaondernemingen ondersteunen we als lokaal bestuur de bonafide ondernemers door ervoor te zorgen dat dergelijke malafide ondernemers gemakkelijker geweerd kunnen worden uit de lokale economie, alsook beter aangepakt kunnen worden op bestuurlijk niveau.
Een werkgroep, bestaande uit de leden van de Horecacommissie, afdeling Veiligheid, de juriste Handhaving, PZ CARMA, het ARIEC, Afdeling Omgevingsvergunning & Handhaving en Afdeling Economie, heeft verschillende brainstorm- en feedbackmomenten georganiseerd om tot een verbeterde versie te komen. Dit met als doelstelling om een grondig administratief onderzoek te voeren, gekoppeld aan verbeterde handhavingsmogelijkheden.
De stad wordt geconfronteerd met een aantal horecagelegenheden die doorheen de jaren de samenleving ondermijnen, in die zin dat bestuurlijke controles duidelijk maken dat men niet steeds conform de wetgeving exploiteert, er dusdanig oneerlijke concurrentie in de sector ontstaat en het sociaal en economisch stedelijk weefsel wordt aangetast. Het protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving dat werd opgesteld met o.a. het Openbaar Ministerie voorziet dan ook in het materieel toepassingsgebied dat de horecasector op structureel en operationeel niveau moet worden aangepakt.
Het lokaal bestuur heeft de plicht om alle maatregelen te nemen die de openbare orde vrijwaren en garanderen. Het bestuurlijk instrumentarium optimaal inzetten is dan ook noodzakelijk in de uitbouw van de aanpak van ondermijnende criminaliteit, in casu inzake de horecasector, aangezien de openbare orde wordt ondermijnd. De verschillende bestuurlijke controles, of flex-acties, in verschillende steden en gemeenten in de provincie Limburg maken duidelijk dat de sector een problematische en kwetsbare sector is:
Een herwerkt reglement, waarbij een exploitatievergunning wordt afgeleverd na een grondig administratief onderzoek, lijkt in dit geval een effectief instrument om de openbare orde en het sociaal weefsel te vrijwaren en garanderen. Het voorgestelde reglement stelt het lokaal bestuur namelijk in staat om een volledig en integer onderzoek te voeren zodoende dat ondermijnende criminaliteit niet wordt gefaciliteerd en er voorkomen wordt dat het sociaal weefsel wordt aangetast alsook economisch oneerlijk voordeel wordt voorkomen. Het uitvoeren van o.a. een grondig moraliteitsonderzoek en bijkomend fiscaalrechtelijk onderzoek is noodzakelijk om de informatiepositie van het lokaal bestuur te versterken om op een integere wijze te kunnen oordelen over een vergunningsaanvraag. Daarnaast laat het reglement toe om de horecasector continu op te volgen en te monitoren.
Het reglement werd d.d. 8 februari 2022 ook toegelicht aan Horeca Groot Genk, met positieve feedback, alsook besproken op het Sectoroverleg Economie d.d. 23 februari 2022.
Ten slotte werd er ook met de betrokken diensten een verbeterde interne procedure opgesteld teneinde een verbeterde externe dienstverlening aan te bieden.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Nieuwe Gemeentewet, artikel 119, 119bis en 135 §2
De raad keurt de wijzigingen aan het reglement op de horeca met ingang van 1 mei 2022 , zoals toegevoegd als bijlage, goed.