De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van een raadslid.
Op 23 februari 2022 diende raadslid Sabrina Cavaliere haar ontslag als raadslid - met ingang van 1 maart 2022- in per e-mail aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Het ontslag van een raadslid is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Het ontslag houdt van rechtswege eveneens het ontslag van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Art. 13 Decreet Lokaal Bestuur
Art. 15 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Sabrina Cavaliere met ingang op 1 maart 2022.
Raadslid Sabrina Cavaliere diende op 23 februari 2022 haar ontslag in met ingang op 1 maart 2022.
Het mandaat valt bijgevolg open aan de vijfde opvolger, de heer Michel Berger, op lijst nr. 2 N-VA.
De heer Michel Berger doet per brief van 26.02.2022 echter afstand van zijn mandaat als gemeente- en OCMW-raadslid.
De zesde opvolger op lijst nr.2 N-VA , mevrouw Caroline Antkowiak, diende bijgevolg haar geloofsbrief in bij de algemeen directeur op 3 maart 2022.
Het onderzoek van de geloofsbrief gaat na of de verkozene nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en of zij zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid uit art.10 Decreet Lokaal Bestuur bevinden.
Caroline Antkowiak wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Door de eedaflegging van gemeenteraadslid wordt het lid ook van rechtswege als geïnstalleerd lid van de raad voor maatschappelijk welzijn beschouwd.
Art. 6§3 Decreet Lokaal Bestuur
Art. 8 Decreet Lokaal Bestuur
Art.10 Decreet Lokaal Bestuur
Art. 14 Decreet Lokaal Bestuur
Art. 169 Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
De gemeenteraad neemt kennis van de afstand van mandaat van de heer Michel Berger.
De gemeenteraad onderzoekt vervolgens de geloofsbrief van Caroline Antkowiak, zesde opvolger op lijst nr. 2 van N-VA keurt en keurt de geloofsbrief van Caroline Antkowiak goed aangezien zij nog steeds voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid.
Caroline Antkowiak legt bovenvermelde eed af en wordt vanaf 15 maart 2022 tot titelvoerend gemeenteraadslid aangesteld.
Zij zal het mandaat van raadslid Sabrina Cavaliere voortzetten.
Zij zal in de chronologische volgorde als laatste voorkomen op de voorrangstabel van de gemeenteraad.en zal Sabrina Cavaliere vervangen in de 3de, 5de, 6de, 7de en 8ste commissie
Regionaal Landschap Kempen en Maasland (KBO nr.: 443.302.272) verzoekt het stadsbestuur om een kandidaat-bestuurder aan te duiden.
Binnen RLKM bestaat de afspraak om de politieke vertegenwoordiging van de gemeenten in de raad van bestuur om de 3 jaar in alfabetische volgorde te laten roteren.
Volgens dit rotatiesysteem zal de afgevaardigde van stad Genk door de algemene vergadering worden voorgedragen om te zetelen in de raad van bestuur tijdens de periode 2022 - 2024.
Er bestaat geen onverenigbaarheid tussen het lidmaatschap van de algemene vergadering en de raad van bestuur, waardoor onze stedelijk afgevaardigde kan zetelen in zowel de raad van bestuur als in de algemene vergadering.
Artikel 20 van de statuten van 19 mei 2015
De gemeenteraad neemt kennis van de vernieuwing van de raad van bestuur van RLKM en keurt de voordracht van Toon Vandeurzen als bestuurder goed.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de raad de vervanging van de financieel directeur regelt bij afwezigheid of verhindering en dat er in elk geval een waarneming van het ambt van financieel directeur wordt voorzien indien de afwezigheid of verhindering langer dan 120 dagen duurt.
De raad keurde in zijn vergadering van 15 maart 2018 de vervanging van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering goed.
Er wordt voorgesteld om voor korte periodes van afwezigheid of verhindering van de financieel directeur te voorzien dat hij een vervanging onder zijn verantwoordelijkheid kan aanduiden. Voor deze vervanging worden de personeelsleden van niveau A van de geïntegreerde cluster Financiën voorgesteld i.f.v. een maximale continuïteit van de dienstverlening en financiële transacties.
De raad keurt voor periodes van kortstondige afwezigheid of verhindering van de financieel directeur (periodes van minder dan 120 dagen) volgende vervangingsregeling goed:
financieel directeur Rudi Van Gurp kan onder zijn verantwoordelijkheid volgende personeelsleden (niveau A) van cluster Financiën aanduiden voor zijn vervanging:
De zonecommandant van de brandweerzone Oost-Limburg werkt het meerjarenbeleidsplan verder uit door jaarlijkse actieplannen conform artikel 23§3 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
De zoneraad keurde tijdens de vergadering op 28 januari 2022 het jaaractieplan 2022 goed.
Het actieplan 2022 wordt ter kennisgeving en advies aan de gemeenteraad van alle deelnemende gemeenten van de BWOL voorgelegd.
Art. 23§3 Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
De gemeenteraad neemt kennis van en verleent positief advies aan het Jaaractieplan 2022 zoals goedgekeurd tijdens de vergadering van BWOL op 28 januari 2022.
Volgens het 'oude subsidiereglement betreffende het toekennen van subsidies ter bevordering van de uitbouw van een kwaliteitsvol, behoeftedekkend aanbod van kinderopvang' kan er een startpremie van € 200,00 worden toegekend aan een organisator van opvang voor baby's en peuter/gezinsopvang die bij de oprichting tegelijkertijd minimaal 4 en maximaal 8 plaatsen realiseert.
Met dit besluit wordt gevraagd om, in de geest van het oude subsidiereglement kinderopvang, goedkeuring te geven voor de uitbetaling van een startpremie van € 200,00 aan Felies gezinsopvang Genk (KBO nr. 0420.427.890 en vestigingseenheidnr. 2.238.411.788) voor een nieuwe startende onthaalouder die zich in Genk vestigt en die hiervoor een aanvraagformulier (zie bijlage) indiende.
Dit aanvraagformulier werd door Dienst Kinderopvang getoetst op volledigheid en correctheid. De vergunning/erkenning van Kind en Gezin werd voorgelegd en gaat in vanaf 17 december 2021 (zie bijlage).
Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de overeenkomst door alle betrokkenen ondertekend, waarna de uitbetaling van de startsubsidie volgt.
De gemeenteraad keurt de subsidieovereenkomst, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
Het aangaan van een meerjarige overeenkomst waarin een subsidieluik zit vervat met niet-nominatieve subsidiekredieten behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Tijdens de gemeenteraad van 18 december 2019 werd een beheersovereenkomst met Kunstenarij vzw afgesloten m.b.t. het beheer en de uitbating van The Gallery/Molenstraat 7.
Deze overeenkomst liep af op 31 december 2021.
Ondertussen veranderde het eigenaarschap van dit pand en sloot de stad een huurovereenkomst af voor dit pand met nv Cumax/Franc Cuypers.
De werking van the Gallery bleek de afgelopen jaren immers een succes en een aanwinst voor Genk.
Tientallen lokale niet-professionele kunstenaars kregen er mogelijkheid om hun artistiek werk te tonen.
Het beheer door vzw Kunstenarij wordt algemeen als positief geëvalueerd.
Met vzw Kunstenarij werden uitgebreide gesprekken gevoerd om het beheer van de stadsgalerij met dezelfde missie en ambitie verder te zetten.
Een nieuwe meerjarige overeenkomst werd overlegd met vzw Kunstenarij. De stad stelt het pand ter beschikking aan de vzw. De ambitie om een laagdrempelige ruimte om lokale niet professionele kunstenaars een plek te geven én actief op zoek te gaan naar nieuwe netwerken en kunstenaars in de brede en diverse Genkse kunstscene blijft behouden. Het team van vrijwilligers werd uitgebreid en is bereid deze opdracht verder te dragen in de schoot van de Kunstenarij. Dienst Cultuur begeleidt de Kunstenarij en haar vrijwilligers ten volle.
Er wordt een beheersvergoeding van € 7.500,00/jaar voor de looptijd van de af te sluiten overeenkomst betaald aan vzw Kunstenarij. In ruil zorgt de Kunstenarij voor de selectie van kunstenaars, inhoudelijke invulling van het pand met min. 10 tentoonstellingen/jaar, de zoektocht naar nieuwe kunstenaars, het uitwerken van min. 1 eigen 'The Gallery tentoonstelling', de communicatie en het praktische beheer/uitbating. Ook energie-, en andere exploitatiekosten worden gedragen door de Kunstenarij vzw. De stad krijgt gratis gebruik van deze ruimte gedurende 4 weken/jaar voor eigen producties.
Dit budget werd voorzien in het meerjarenbudget.
Het beheer van de stadsgalerij Molenstraat 7 wordt verdergezet door vzw Kunstenarij.
De raad gaat principieel akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met vzw Kunstenarij voor het beheer van de stadsgalerij Molenstraat 7.
In de wetswijziging van 7 mei 2019 werd de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen gewijzigd. Hierin werd opgenomen dat voor de uitbating van een wedkantoor een convenant tussen stad en uitbater noodzakelijk is. Het convenant is conform de informatieve nota van de kansspelcommissie sedert 25 mei 2021 vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van vergunning F2.
De heer Seydi Tekin, gedelegeerd bestuurder van Betcenter Group nv, Leopoldsplein 16/2 te 3500 Hasselt met ondernemingsnummer BE0877.184.856, heeft een aanvraag ingediend om een hernieuwing van de vergunning F2 te bekomen van de kansspelcommissie om een wedkantoor, kansspelinrichting klasse IV te exploiteren, gelegen te Europalaan 85 te 3600 Genk.
Het aantal wedkantoren in Genk met een vergunning F2 (van de kansspelcommissie) is 7.
Conform de wet behoort de beslissing om al dan niet dergelijke convenanten te sluiten tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeente.
Artikel 43/5, 5° van de wet van 7 mei 1999 bepaalt ondubbelzinnig dat de aanvrager ervoor moet zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.
In de parlementaire voorbereidingen staat nog: “Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.” Hieruit blijkt dat de concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te sluiten kunnen verantwoorden, niet beperkt zijn tot die inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in artikel 43/5, 5° van de wet. Het Grondwettelijk Hof heeft dit nog bevestigd in het arrest nr. 177/2021 van 9 december 2021.
De wetgever heeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om per concreet dossier na te gaan of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van kwetsbare inrichtingen gelegen is. Die bepalingen strekken er in het bijzonder toe de sociale risico’s in verband met de ligging van de vaste kansspelinrichtingen klasse IV te beperken en de spelers te beschermen.
In het kader van een concreet individueel dossier is het nabijheidsonderzoek een belangrijk en zelfs determinerend motief in de afweging van de gemeente om al dan niet een convenant af te sluiten.
De door Betcenter nv voorgestelde vestigingsplaats bevindt zich op het adres Europalaan 85, 3600 Genk. Deze vestigingsplaats bevindt zich in de nabijheid van tal van kwetsbare inrichtingen. Elke besproken locatie wordt opgenomen in een omgevingsplan als bijlage.
Na concreet onderzoek blijkt dat de locatie zich in de nabijheid van diverse onderwijsinstellingen bevindt. Dit betreft volgende locaties: Basisschool Mater Dei gelegen te Grotestraat 25 op 475m; Basisschool Broederschool gelegen te Schabartstraat 10 op 600m; Academie voor Beeldende Kunst & Media te Welzijnscampus 9 op 670m; Academie voor Muziek, Woord, Dans te Stadsplein 1 op 445m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van een ziekenhuis. Op een wandelafstand van 1.731m ligt het ZOL Campus Sint-Jan. Dit ziekenhuis heeft een PAAZ (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis). Deze patiënten zijn niet alleen bijzonder kwetsbaar, maar zij kunnen er zelfs in behandeling zijn voor spel gerelateerde problemen. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen waar regelmatig erediensten worden gehouden. De Sint-Martinuskerk ligt op een afstand van 265m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden:
De nabijheid van elk van de hiervoor genoemde plaatsen volstaat op zich om het sluiten van de convenant te weigeren.
Daarnaast kunnen ook motieven die verwijzen naar de hoge concentratie aan sociaal en economisch zwakken in de gemeente, het lage gemiddelde inkomen, de hoge concentratie aan werklozen e.d. in aanmerking worden genomen bij het oordeel om al dan niet een convenant af te sluiten (RvS nr. 100.398, 26 oktober 2001). Gokken kan schulden en financiële problemen veroorzaken. Het brengt mensen tot armoede en leidt tot gezondheids- en sociale problemen.
Uit de resultaten van de bevraging van de stadsmonitor m.b.t. het thema ‘armoede’ voor Centrumstad Genk blijkt dat de armoedecijfers in Genk boven het gemiddelde liggen. Zo heeft 16,8% van de Genkse bevolking betalingsmoeilijkheden tegenover een gemiddelde van 14,9% van het totaal centrumsteden. Gelet op de socio-economische achterstelling is het bijgevolg niet wenselijk om een wedkantoor toe te laten op de voorgestelde locatie.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van organisaties die zich direct of indirect inzetten voor sociaal en economisch zwakken:
De nabijheid van elk van de hiervoor genoemde plaatsen volstaat op zich om het sluiten van de convenant te weigeren.
Overige ontvangen adviezen:
Vanuit het Genks Drugbeleid zetten we sterk in op preventie rond middelengebruik en verslaving. Ook gokken en gamen zijn opgenomen in ons drugbeleid. Sinds een aantal jaren ligt de focus voornamelijk op gokken en de mogelijke risico’s die daarmee gepaard gaan. Ons beleid voorziet een hulpaanbod voor mensen die in de problemen komen door hun gokgedrag. Eveneens wordt er door Stad Genk via politie en de afdeling Veiligheid ingezet op de handhaving van de afspraken en regels met betrekking tot gokken. Het belangrijkste instrument in het voorkomen van de ontwikkeling van een gokstoornis is een uitgewerkte, evidence-based preventie.
Hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, merken we via de laatste leerlingenbevraging van de VAD (Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs) dat jongeren reeds op vroege leeftijd in aanraking komen met gokken. Zelfs voordat ze meerderjarig zijn.
Adolescentie is een belangrijke ontwikkelingsperiode. Problematisch gokgedrag start vaak in de (vroege) adolescentie en jonge problematische gokkers startten vaker vroeger met gokken dan hun leeftijdsgenoten die niet problematisch gokken. Verschillende risicofactoren die eerder besproken werden, zoals impulsiviteit, hyperactiviteit, gedragsproblemen en onaangepaste coping, vinden hun oorsprong in de adolescentie.. Naast impulsiviteit als persoonlijkheidskenmerk, is impulsiviteit ook kenmerkend voor de adolescentie door de ongelijke rijping van de hersenstructuren, waarin de prefrontale cortex trager ontwikkelt dan de andere structuren. Dit maakt adolescenten kwetsbaar voor impulsief gokgedrag. (Shead, Derevensky & Gupta, 2010; Brezing, Derevensky & Potenza, 2010)Als we de algemene armoedecijfers (zie bijlage) bekijken, zien we een gelijkaardige trend. Stad Genk heeft de laatste jaren heel wat inspanningen geleverd om de cijfers naar een Vlaams gemiddelde terug te brengen. De meest recente cijfers tonen ook aan de geleverde inspanningen bijdragen aan een verbetering in de cijfers. Desalniettemin zien we de noodzaak om deze extra inspanningen minstens te blijven voortzetten.
De gemeenteraad gaat niet akkoord met het afsluiten van een convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV t.p. Europalaan 85 te 3600 Genk aangevraagd door Betcenter Group nv, Leopoldsplein 16/2 te 3600 Hasselt met ondernemingsnummer BE0877.184.856.
In de wetswijziging van 7 mei 2019 werd de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen gewijzigd. Hierin werd opgenomen dat voor de uitbating van een wedkantoor een convenant tussen stad en uitbater noodzakelijk is. Het convenant is conform de informatieve nota van de kansspelcommissie sedert 25 mei 2021 vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van vergunning F2.
De heer Seydi Tekin, gedelegeerd bestuurder van Betcenter Group nv, Leopoldsplein 16/2 te 3500 Hasselt met ondernemingsnummer BE0877.184.856, heeft een aanvraag ingediend om een hernieuwing van de vergunning F2 te bekomen van de kansspelcommissie om een wedkantoor, kansspelinrichting klasse IV te exploiteren, gelegen te Vennestraat 251 bus 1 te 3600 Genk.
Het aantal wedkantoren in Genk met een vergunning F2 (van de kansspelcommissie) is 7.
Conform de wet behoort de beslissing om al dan niet dergelijke convenanten te sluiten tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeente.
Artikel 43/5, 5° van de wet van 7 mei 1999 bepaalt ondubbelzinnig dat de aanvrager ervoor moet zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.
In de parlementaire voorbereidingen staat nog: “Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.” Hieruit blijkt dat de concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te sluiten kunnen verantwoorden, niet beperkt zijn tot die inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in artikel 43/5, 5° van de wet. Het Grondwettelijk Hof heeft dit nog bevestigd in het arrest nr. 177/2021 van 9 december 2021.
De wetgever heeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om per concreet dossier na te gaan of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van kwetsbare inrichtingen gelegen is. Die bepalingen strekken er in het bijzonder toe de sociale risico’s in verband met de ligging van de vaste kansspelinrichtingen klasse IV te beperken en de spelers te beschermen.
In het kader van een concreet individueel dossier is het nabijheidsonderzoek een belangrijk en zelfs determinerend motief in de afweging van de gemeente om al dan niet een convenant af te sluiten.
De door Betcenter nv voorgestelde vestigingsplaats bevindt zich op het adres Vennestraat 251, bus 1, 3600 Genk. Deze vestigingsplaats bevindt zich in de nabijheid van tal van kwetsbare inrichtingen. Elke besproken locatie wordt opgenomen in een omgevingsplan als bijlage.
Na concreet onderzoek blijkt dat de locatie zich in de nabijheid van diverse onderwijsinstellingen bevindt. Dit betreft volgende locaties: de LUCA School of Arts, campus C-mine is gelegen op 625m. Vanuit het centrum van Genk is deze campus o.a. bereikbaar via de Nieuwe Kuilenweg en vervolgens de Vennestraat. Op het hoekperceel tussen beide verkeersassen is de voorgestelde vestigingsplaats gelegen. Vele studenten zullen hierlangs passeren omwille van de horecagelegenheden in de Vennestraat. Daarnaast is basisschool Sint-Michiels nog op 800m gelegen. VBS De Padvinder ligt op een afstand van 600m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
Volgens de parlementaire voorbereidingen mag een wedkantoor niet worden gevestigd in de nabijheid van ziekenhuizen waar inzonderheid personen worden behandeld wegens spelgerelateerde problemen. De voorgestelde locatie bevindt zich op 520m in dezelfde straat van ZorGGroepZin vzw, ontstaan uit een fusie tussen CAD Limburg en de VVGZ. Strikt gezien is dit geen ziekenhuis, maar het betreft een ambulant centrum voor gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg en drugpreventie. Zowel kinderen, jongeren, volwassen en ouderen en/of hun omgeving kunnen er terecht met verslaving- psychische en/of psychiatrische problemen. Omwille van het sociaal risico is het niet wenselijk om een kansspelinrichting te vestigen in de nabijheid hiervan, aangezien deze instelling geestelijke gezondheidszorg aanbiedt aan verslavingsgevoelige personen. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen waar regelmatig erediensten worden gehouden. De Heilig-Hart kerk ligt op 675 m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden:
De nabijheid van elk van de hiervoor genoemde plaatsen volstaat op zich om het sluiten van de convenant te weigeren.
Daarnaast kunnen ook motieven die verwijzen naar de hoge concentratie aan sociaal en economisch zwakken in de gemeente, het lage gemiddelde inkomen, de hoge concentratie aan werklozen e.d. in aanmerking worden genomen bij het oordeel om al dan niet een convenant af te sluiten (RvS nr. 100.398, 26 oktober 2001). Gokken kan schulden en financiële problemen veroorzaken. Het brengt mensen tot armoede en leidt tot gezondheids- en sociale problemen.
Uit de resultaten van de bevraging van de stadsmonitor m.b.t. het thema ‘armoede’ voor Centrumstad Genk blijkt dat de armoedecijfers in Genk boven het gemiddelde liggen. Zo heeft 16,8% van de Genkse bevolking betalingsmoeilijkheden tegenover een gemiddelde van 14,9% van het totaal centrumsteden. Gelet op de socio-economische achterstelling is het bijgevolg niet wenselijk om een wedkantoor toe te laten op de voorgestelde locatie.
De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van organisaties die zich direct of indirect inzetten voor sociaal en economisch zwakken:
Overige ontvangen adviezen:
Vanuit het Genks Drugbeleid zetten we sterk in op preventie rond middelengebruik en verslaving. Ook gokken en gamen zijn opgenomen in ons drugbeleid. Sinds een aantal jaren ligt de focus voornamelijk op gokken en de mogelijke risico’s die daarmee gepaard gaan. Ons beleid voorziet een hulpaanbod voor mensen die in de problemen komen door hun gokgedrag. Eveneens wordt er door Stad Genk via politie en de afdeling veiligheid ingezet op de handhaving van de afspraken en regels met betrekking tot gokken. Het belangrijkste instrument in het voorkomen van de ontwikkeling van een gokstoornis is een uitgewerkte, evidence-based preventie.
Hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, merken we via de laatste leerlingenbevraging van de VAD (Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs) dat jongeren reeds op vroege leeftijd in aanraking komen met gokken. Zelfs voordat ze meerderjarig zijn.
Adolescentie is een belangrijke ontwikkelingsperiode. Problematisch gokgedrag start vaak in de (vroege) adolescentie en jonge problematische gokkers startten vaker vroeger met gokken dan hun leeftijdsgenoten die niet problematisch gokken. Verschillende risicofactoren die eerder besproken werden, zoals impulsiviteit, hyperactiviteit, gedragsproblemen en onaangepaste coping, vinden hun oorsprong in de adolescentie.. Naast impulsiviteit als persoonlijkheidskenmerk, is impulsiviteit ook kenmerkend voor de adolescentie door de ongelijke rijping van de hersenstructuren, waarin de prefrontale cortex trager ontwikkelt dan de andere structuren. Dit maakt adolescenten kwetsbaar voor impulsief gokgedrag. (Shead, Derevensky & Gupta, 2010; Brezing, Derevensky & Potenza, 2010).Als we de algemene armoedecijfers (zie bijlage) bekijken, zien we een gelijkaardige trend. Stad Genk heeft de laatste jaren heel wat inspanningen geleverd om de cijfers naar een Vlaams gemiddelde terug te brengen. De meest recente cijfers tonen ook aan de geleverde inspanningen bijdragen aan een verbetering in de cijfers. Desalniettemin zien we de noodzaak om deze extra inspanningen minstens te blijven voortzetten.
De gemeenteraad gaat niet akkoord met het afsluiten van een convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV t.p. Vennestraat 251 bus 1 te 3600 Genk aangevraagd door Betcenter Group nv, Leopoldsplein 16/2 te 3600 Hasselt met ondernemingsnummer BE0877.184.856.
Op 12 juli 2012 heeft Stad Genk een visienota duurzame bedrijventerreinen van Quares goedgekeurd. (zie bijlage 1).
Op 1 oktober 2012 werd er door het Agentschap Ondernemen (nu gekend als VLAIO) een beheersubsidie van € 463.680,00 toegekend aan stad Genk voor de uitrol van een parkmanagement op het bedrijventerrein Waterschei (ref. 2008G00005 stad Genk bedrijventerrein Waterschei). (zie bijlage 2) Op 19 mei 2021 besliste VLAIO om deze subsidie voor rekening van stad Genk te verlengen tot eind april 2024 (ref. 2008G0005). (zie bijlage 3)
Stad Genk en Mo-Thor nv komen overeen dat Mo-Thor nv de uitrol van het parkmanagement op het bedrijventerrein Waterschei (Thor Park) voor zijn rekening neemt. De subsidiabele kosten van de toegekende beheersubsidie betreffen de personeelskosten en de kosten voor de ondersteunende tools inzake monitoring en communicatie. In bijlage 4 kan een nota teruggevonden worden met de geraamde kosten opgemaakt door Mo-Thor nv. Het is op basis van deze nota dat VLAIO beslist heeft om de beheersubsidie te verlengen.
Omdat de stad Genk de begunstigde is van de subsidie en het de nv Mo-Thor is die het parkmanagement zal uitwerken en implementeren, dient er een overeenkomst afgesloten te worden tussen beide partijen. VLAIO heeft reeds aangegeven dat een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen voldoende is.
In samenspraak met de Financieel Directeur en de Juridische Dienst werd er een voorstel van samenwerkingsovereenkomst opgemaakt. Dit voorstel werd reeds met de medewerkers van nv Mo-Thor en nv HWW (later nv Thor) besproken waarbij hun input reeds verwerkt werd in de overeenkomst.
Door deze overeenkomst kunnen de subsidiabele kosten die de nv Mo-Thor dient te maken in het kader van de uitwerking en implementatie van het parkmanagement vergoed worden door de stad Genk. De stad Genk gaat hiervoor de subsidie van VLAIO aanwenden. In de overeenkomst is een volledig kader uitgewerkt met het uiteindelijke doel om tegen het einde van 2024 een goed werkend en idealiter zelfbedruipend parkmanagement op het Thor Park te hebben.
Op korte termijn zal de nv Mo-Thor een parkmanager aanstellen die zich fulltime zal bezighouden met de uitwerking en implementatie van dit kader.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Genk en de nv Mo-Thor voor het uitwerken en implementeren van een parkmanagement op het Thor Park
Via een retributie kunnen gemaakte kosten (gedeeltelijk) gerecupereerd worden.
De gemeenteraad stelde op 15 december 2020 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen met ingang van 1 januari 2020”.
Tweede aanmaningen worden niet langer via aangetekende zending verstuurd.
Via voorliggende wijziging wordt de retributie voor de aanmaak en verzending van de tweede aanmaning geschrapt. Dit betekent dat stad Genk voor elke vordering steeds minimaal twee aanmaningen verstuurt zonder aanmaningskosten.
Naar aanleiding van de vernieuwde werkwijze “debiteurenbeheer en -beleid”, wordt voor de fiscale schuldvorderingen en voor de onbetwiste niet-fiscale schuldvorderingen, in plaats van een onmiddellijke betekening van het dwangbevel, een extra stap via de zgn. “deurwaardersbrief” voorzien. De deurwaarder kan voor het versturen van deze deurwaardersbrief, en eventuele andere handelingen, rechtstreeks aan de schuldenaar tarieven aanrekenen, overeenkomstig het KB van 30 november 1976. Deze extra stap via de deurwaardersbrief is voor de schuldenaar ca. 80% kostenbesparend als daarmee de effectieve betekening van een dwangbevel wordt vermeden.
Gezien de deurwaarderskosten niet via of voor stad Genk aangerekend worden, dienen deze tarieven niet opgenomen te worden in voorliggend retributiereglement.
Indien de niet-fiscale schuldvordering wordt betwist door de schuldenaar, kan er geen beroep gedaan worden op de deurwaarder en dient het stadsbestuur zich, na de tweede aanmaning, tot de burgerlijke rechtbank te wenden voor de verdere invordering; voor betwiste niet-fiscale vorderingen is het billijk om bij opstart van de invorderingsprocedure via gerechtelijke weg, een (gedeeltelijke) recuperatie van de administratiekosten van stad Genk voor de opstart van de gerechtelijke invordering via een retributie te voorzien.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 april 2022.De raad gaat akkoord met volgende wijzigingen in het retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen:
‘ - administratie- en aanmaningskosten betreffende een fiscale of een onbetwiste niet-fiscale schuldvordering: gratis;
- betreffende een betwiste niet-fiscale schuldvordering: ° aanmaningskosten: gratis; ° administratiekosten bij opstart invordering via gerechtelijke weg: € 20,00.
Voor handelingen die op verzoek van stad Genk door een gerechtsdeurwaarder worden gesteld met het oog op de inning van de openstaande fiscale of onbetwiste niet-fiscale schuldvordering, kan door de gerechtsdeurwaarder rechtstreeks een vergoeding aangerekend worden ten laste van de schuldenaar.’.
De raad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Deze wijziging gaat in vanaf 1 april 2022.
Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegene die een individueel voordeel haalt uit een dienst die door de stad wordt geleverd.
De gemeenteraad stelde op 17 maart 2020 volgend retributiereglement vast: “Retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van Labiomista met ingang van 1 april 2020”. Op 23 februari werden een aantal wijzigingen aan dit retributiereglement goedgekeurd met ingang van 1 april 2021.
Ter verduidelijking voor de bezoekers en gebruikers van de infrastructuur, worden in dit retributiereglement de term ‘audioguide’ vervangen door ‘audiogids’, de samenwerking met Kattevennen/C-mine verduidelijkt (‘Combi-Ticket’), en de tariefcategorieën voor het gebruik van vergader- of kleedruimten geherformuleerd en gelijkgeschakeld aan de gehanteerde categorieën voor vergelijkbare infrastructuur van de stad (de retributies blijven daarbij ongewijzigd).
Verder opgenomen in voorliggend wijzigingsbesluit:
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 april 2022.
Het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA wordt als volgt gewijzigd:
§ 3. Annuleringen van bezoeken (desgevallend met audiogids) geven in geen enkel geval aanleiding tot terugbetaling van de betaalde retributie voor de toegang en/of audiogids.
§ 4. Annuleringen van bezoeken met gidsbegeleiding dienen te gebeuren conform de voorwaarden zoals bepaald in de vigerende ‘Algemene voorwaarden voor gidsbezoeken’; overeenkomstig deze algemene voorwaarden zullen hierbij desgevallend annuleringskosten aangerekend worden.
§ 5. Annuleringen van lezingen over LABIOMISTA door de sitemanager of process manager, of van reservaties van een vergader- en/of kleedruimte dienen schriftelijk te gebeuren; daarbij worden volgende annuleringskosten (berekend op de betreffende retributie) aangerekend:
- 10% bij tijdige annulering (7 kalenderdagen of meer voorafgaand aan de dag van de activiteit);
- 50% bij laattijdige annulering (1 tot 6 kalenderdagen voorafgaand aan de dag van de activiteit);
- 100% bij annulering op de dag van de activiteit, of bij gebrek aan annulering.’.
De raad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor de toegang tot en diverse diensten van LABIOMISTA.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 april 2022.
Het uittreksel uit het register van de beraadslagingen van het zonecollege van 24 september 2021 over het voorstel verdeelsleutel responsabiliseringsbijdrage.
De responsabiliseringsbijdrage dient betaald te worden als de bijdrage van de actieve personeelsleden niet volstaat voor de dekking van de rust- en overlevingspensioenen. Omwille van de overdracht van statutaire personeelsleden op 1 januari 2015 naar de hulpverleningszone, heeft de wetgever een specifieke berekeningswijze ingevoerd.
De voormelde uitzonderingsregel heeft tot gevolg dat de hulpverleningszones een hogere responsabiliseringsbijdrage verschuldigd zijn. BWOL wenst een verdeelsleutel af te spreken, waarbij de gemeenten wiens personeel aan BWOL werd overgedragen, evenredig tussenkomen in de responsabiliseringsbijdrage.
Deze verdeelsleutel houdt in dat:
De verdeelsleutel zal toegepast worden zo lang het voordeel voor de 5 betrokken gemeenten groter blijft dan de responsabiliseringsbijdrage, die door BWOL voldaan moet worden. Zodra de responsabiliseringsbijdrage het voordeel van de gemeenten overstijgt, zal BWOL een opsplitsing maken:
De gemeenteraad dient het voorstel voor de responsabiliseringsbijdrage goed te keuren.
Het voordeel voor de gemeenten, die personeel aan BWOL hebben overgedragen, wordt berekend door de pensioenlast voor beroepsbrandweerlieden, die voorafgaand aan 1 januari 2015 op pensioen gingen, in mindering te brengen op de fictieve bijdragen, die door BWOL betaald werden.
Het effectieve voordeel voor het bestuur bedraagt 50% van voormeld verschil in gevolge de tussenkomst van de Vlaamse Overheid voor 50% van de responsabiliseringsbijdrage (zo lang de Vlaamse Overheid deze tussenkomst verleent). Dit voordeel vormt de basis voor de vaststelling van de verdeelsleutel, die wordt toegepast tot terugbetaling van de responsabiliseringsbijdrage aan BWOL.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, zoals gewijzigd.
Art. 21/1 van de wet van 24 oktober 2011, tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen van de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van de lokale politiezones.
Art. 26 t.e.m. 28 van het Programmadecreet van de Vlaamse Overheid van 20 december 2019 bij de begroting 2020.
Art. 55 t.e.m. 57 van het Programmadecreet van de Vlaamse Overheid van 26 juni 2020 bij de aanpassing van de begroting 2020.
Het ministerieel besluit van 19 november 2020 tot vaststelling en toekenning van een dotatie voor het jaar 2020 aan de Vlaamse gemeenten, OCMW 's, autonome gemeentebedrijven, havenbedrijven, hulpverleningszones, politiezones, ziekenhuizen en welzijnsverenigingen op basis van de helft van hun responsabiliseringsbijdrage.
De RSZPPO-mededeling 2014/08 van 18 augustus 2014.
Het besluit nr. 10 van de zoneraad van 9 januari 2015 houdende de overdracht van het operationeel beroepspersoneel.
Het besluit nr. 13 van het zonecollege van 13 maart 2015 houdende de overdracht van het burgerpersoneel.
Het besluit ZR 20 098 van 30 oktober 2020 houdende de goedkeuring van de begroting 2021.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel voor de responsabiliseringsbijdrage van de zoneraad met betrekking tot de berekeningswijze van de verdeelsleutel voor de responsabiliseringsbijdrage.
Onze minister van Natuur Zuhal Demir gaf de OVAM eind 2020 de opdracht de potentie van voormalige stortplaatsen in kaart te brengen. Mét resultaat. Demir zocht en vond maar liefst 256 gemeentelijke stortplaatsen in 147 steden en gemeenten die in aanmerking komen voor een nieuwe groene bestemming. “Al deze lokale besturen krijgen nu het aanbod om op kosten van OVAM een oriënterend bodemonderzoek te laten uitvoeren en kunnen daar bovenop nog een subsidie krijgen voor het bebossen zelf.
In de provincie Limburg is Genk, koploper met 27,05 ha.
Gemeente | Bebosbare oppervlakte van de prioritaire stortplaatsen volgens ANB criteria (ha) |
Genk | 27,05 |
Stortplaatsen in beheer van de stad met bospotentieel:
1458: Oude stortplaats Gelieren en Brakenstraat Genk
1440: Gemeentelijke stortplaats “Bodembos”
1348: vliegasstort ‘kattevennen’
1250 / 1869 / 1228 / 1222 / 1107 / 1069 / 1028
Stortplaatsen niet bekend bij de OVAM :
In 2016 heeft Harrie De Witte gevraagd aan Wim Dries om overzicht van oude storten : in de lijst stonden onder andere 2 storten namelijk 1 in Winterslag en 1 in Termien , die vandaag niet bekend zijn bij de OVAM.
Graag hierover de volgende vragen:
Waarom geeft Stad Genk geen gevolg? Waarom maken jullie geen gebruik van de middelen voor oriënterend bodemonderzoek van de OVAM?
De voor stad Genk voorgestelde locaties zijn reeds bebost of hebben weinig of geen potentie om te bebossen:
Locatie | Huidige invulling | Argumentatie |
Oud mijnterrein Zwartberg (1869) | Ontwikkeling van industriegebied | Bestemming industriegebied, de bufferzones verbossen nu al spontaan. |
Gelieren (1458) | Grasland – paardenweide en bos | Versnipperde eigendom, onduidelijke situering, deel is al bos |
Kattevennen (1348) | Langs de Hoogzij, bos | Nu reeds bos |
Lessenberg (1250) | Tussen Sledderloweg en Lessenberg, open terreinen in bos | Open plekken in bos met invulling als speelplek, hondenlosloopweide, buitenfitness, voetbalplein |
Langerlo-Fletersdel (1228) | Tussen Hooiweg en Lousbeekstraat, open terreinen op rand van het bos | Geen percelen van de stad op voornoemde locatie |
Smeilstraat (1222) | Voornamelijk bos, 2 open percelen | 1 perceel is recent verhuurd als paardenweide, de rest is al bos |
Vliegasstort Sledderzee (1107-1069-1028) | bos/plas/open zone onder hoogspanningslijn | Nu reeds bos - plas - open strook onder hoogspanning die boomvrij moet blijven |
Golf Spiegelven (1440) | Golfterrein | Neen, tenzij na bespreking met golfclub |
Onze afdeling Leefmilieu heeft na enkele telefonische contacten op 9 april 2021 via mail aan OVAM (Tom Behets) laten weten dat de voor stad Genk voorgestelde locaties niet veel of geen mogelijkheden voor bebossing geven. We hebben hierbij aangegeven dat er mogelijk wel een andere potentiële locatie gevonden was in een voormalige opgevulde groeve.
Er werd hierbij aangegeven dat er door afdeling Leefmilieu al een nota in verband met mogelijke locaties voor bebossing in Genk in voorbereiding was. In deze nota zou ook de vraag van OVAM voor bebossing van oude stortplaatsen en de potentiële locatie opgenomen worden. Er werd aangegeven dat er na de beslissing van het college van burgemeester en schepenen, contact opgenomen zou worden voor eventuele verdere afspraken. De nota is intern nog in voorbereiding omdat de scope intussen uitgebreid is en er een potentiekaart voor het volledige grondgebied van Genk in opmaak is.
Hoe komt het dat de stortplaatsen van Termien en Winterslag niet opgenomen zijn in de gemeentelijke inventaris?
Op de lijst met stortplaatsen staan naast een aantal gekende stortplaatsen ook een aantal ‘mogelijke stortplaatsen’ waarover heel weinig info beschikbaar is. Locaties waar vroeger een groeve uitgebaat werd en waar aangegeven wordt dat er mogelijk afval gestort werd, werden opgenomen in de inventaris van risicogronden. Locaties waarover helemaal geen info is – zoals die in Termien en Winterslag – werden daarom nog niet opgenomen in de gemeentelijke inventaris.
Maar het is echter niet correct dat OVAM niet op de hoogte is van deze informatie. In het kader van het samenwerkingsverband met OVAM werd afgesproken dat OVAM een inventarisatieonderzoek zou laten uitvoeren op locaties in Genk waar in het verleden vermoedelijk stortactiviteiten hebben plaatsgevonden. OVAM heeft daartoe in 2019 opdracht gegeven aan bodemsaneringsdeskundige Abesim om de inventarisatiestudie naar de stortplaatsen in Genk op te starten.
De inventarisatiestudie zou bestaan uit:
Naar aanleiding van deze opdracht heeft het studiebureau aangegeven een inventarisatiestudie op te starten voor negen stortplaatsen. We hebben daartoe na overleg met OVAM onze lijst met mogelijke stortplaatsen overgemaakt aan het studiebureau. Aanvullend hebben we ook de lijst met vergunde groeven overgemaakt aan het studiebureau. Aan het studiebureau werd gevraagd om al deze locaties op te nemen in de inventarisatiestudie.
Het studiebureau heeft later echter aan OVAM laten weten dat dit veel ruimer was dan de gegunde opdracht. Er werd een inventarisatiestudie voor tien locaties gemaakt. Aangezien OVAM geen bijkomende opdracht wil of kan geven voor de verdere inventarisatie kijken ze nu terug naar de stad om alles uit te klaren. Onze afdeling is daarom bezig met het oplijsten van de vragen en bemerkingen over de afgeleverde inventarisatiestudies. Nadien dienen we, in overleg met OVAM, te bekijken hoe we dit verder aanpakken.
wo 16/03/2022 - 09:37Vorige week was het 8 maart en op deze dag trekken vrouwen en genderminderheden, over de hele wereld de straat op.
En dat voor de strijd voor gelijkheid.
Het kan niet zijn dat in de 21 ste eeuw nog steeds een discriminatie is tov vrouwen. Met deze actie wijzen ze op de belangrijke rol van het werk van vrouwen: dat werk houdt de samenleving draaiende. Want als vrouwen stoppen, stopt de wereld.
Er zit een structurele ongelijkheid ingebakken in onze samenleving.
Vrouwen verdienen minder, zorgen meer, hebben lagere pensioenen, worden vaker geconfronteerd met geweld. De samenleving is doordrongen van seksisme en seksueel, psychologisch, economisch, juridisch en fysiek geweld zijn dagelijkse kost. Van het beleid zou je een daadkrachtige aanpak verwachten, maar het neoliberale, veiligheids- en racistische beleid vergroot de ongelijkheid alleen nog meer.
Het gemiddelde jaarloon van vrouwen ligt 23% lager dan dat van mannen. Eén van de redenen daarvoor is dat veel lageloonsectoren vrouwelijk zijn. Denk maar aan de schoonmaak en de verkoop. Het zijn sectoren waar volwaardige contracten schaars zijn en de lonen bijzonder laag.
Dit alles geldt eens te meer voor migrantenvrouwen die vaak vastzitten in zorg of schoonmaak taken, zij zijn onzichtbaar, onderbetaald en hun uren worden vaak in het zwart betaald.
De pandemie zorgt voor extra ravage in de zorgsector, in de kinderopvang, in het onderwijs enz...
Deze sectoren kampten al voor de pandemie met een personeelstekort.
Momenteel vinden ziekenhuizen geen verpleegkundigen meer omdat velen van hen het beroep verlaten. De druk op het verpleeghuispersoneel is erg groot, zeker in woonzorgcentra van multinationals. De eerstelijnszorg, waar veel vrouwen werken, staat als nooit tevoren onder
druk.
Naast de economische ongelijkheid hebben vrouwen en genderminderheden ook voortdurend te maken met geweld, dat vele vormen aanneemt.
Getuigenissen van seksistisch en seksueel geweld volgen elkaar in alle lagen van de bevolking op: in bars, de nachtwereld, op het werk, binnen het gezin en in de cultuursector. Het aantal femicides blijft hoog en vrouwen- en middenveldorganisaties constateren dat politie, justitie en openbare instellingen niet over voldoende kennis en personele middelen beschikken om klachten over huiselijk geweld te voorkomen en correct af te handelen.
De regering Vivaldi, die zich graag feministisch noemt en de meest vrouwelijke regering is die België tot nu toe had, heeft beloofd om de strijd tegen geweld tegen vrouwen tot haar prioriteit te maken. De maatregelen die de politieke wereld neemt om geweld tegen vrouwen en genderminderheden te bestrijden, blijven echter ontoereikend. Het nationale actieplan tegen gender gerelateerd geweld gaat de goede kant op, maar de overheid stelt nog steeds geen substantiële concrete middelen ter beschikking om aan de behoeften te voldoen. Dit is niet aanvaardbaar. Door de pandemie worden vrouwen en genderminderheden nog meer geconfronteerd met racistisch migratiebeleid, dat vooral migrantenvrouwen in gevaar brengt, ze opsluit en tot armoede veroordeelt.
En daarom heb ik enkele vragen:
Welke initiatieven hebben jullie genomen om de gelijkheid aan te pakken?
Het Genks genderbeleid wordt gevoed door signalen uit het ‘werkveld’. De voorbije pandemieperiode lag de focus daarom op netwerking en gendergerelateerd geweld met bijzondere aandacht voor vrouwen zonder netwerk. In samenwerking met het Genks Netwerk Vrouwen werd ingezet op laagdrempelige ontmoetingen voor vrouwen via o.a. vrouwendagactiviteiten en ontbijtmomenten in de wijk.
Via sensibiliserende acties brengt stad Genk ook gendergerelateerd geweld onder de aandacht. Sinds 2018 ondersteunt stad Genk de ‘Orange the world’- campagne van de Soroptimisten. Het programma van 2021 bestond onder meer uit een sensibiliserende workshop voor Genkse leerkrachten, omwille van corona echter uitgesteld naar het voorjaar 2022.
Tijdens de coronaperiode hebben we ook bezoeken gebracht aan en contacten gehad met inwoners naar aanleiding van signalen die we ontvingen nadat we de Genkenaren gevraagd hadden hoe het met hun ging.
Op dit moment verkent stad Genk de mogelijkheden om menstruatiearmoede in Genk aan te pakken.
Hoeveel gevallen van partnergeweld zijn er bekend van de laatste jaren?
Voor wat het Intrafamiliaal geweld (IFG) binnen het koppel gaat het over volgende cijfers:
IFG : binnen het koppel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 * |
Fysiek | 144 | 156 | 143 | 64 |
Seksueel | 1 | 0 | 0 | 0 |
Psychisch | 197 | 186 | 99 | 35 |
Economisch | 4 | 4 | 4 | 0 |
Totaal | 346 | 346 | 246 | 99 |
(*) Voor 2021 zijn tot hiertoe enkel gegevens beschikbaar van het eerste semester
Hoe gaan jullie om met vrouwen die getroffen zijn door partnergeweld?
Om politioneel een antwoord te bieden op de problematiek van intrafamiliaal geweld heeft de politiezone CARMA afgelopen jaren sterk ingezet op dit fenomeen. De politiezone beschikt over een cel IFG (Intrafamiliaal Geweld) die in staat voor een gespecialiseerde afhandeling en werkt daarvoor nauw samen met het Family Justice Center om deze dossiers te behartigen.
Het Family Justice Center Limburg (FJC) is een samenwerking tussen justitie en hulpverlening om intrafamiliaal geweld aan te pakken. De strategische kernpartners slaan de handen ineen om informatie te delen, de situatie te overleggen en de aanpak per cliëntsysteem op elkaar af te stemmen.
In 2022-2023 openen er in ons land bovendien nog vijf nieuwe Zorgcentra na Seksueel Geweld (ZSG) in Roeselare, Leuven, Namen, Aarlen én ook één in Genk om verder te kunnen voorzien in een aangepaste en slachtoffervriendelijke afhandeling van deze dossiers. Het Zorgcentra Genk zit momenteel in de opstartfase.
Een Zorgcentrum na Seksueel Geweld is een dienst die nu reeds in een aantal ziekenhuizen (Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent en Luik) aangeboden wordt. Elk slachtoffer van seksueel geweld kan er terecht, 24 op 24 en 7 dagen op 7.
Op een Zorgcentrum na Seksueel Geweld krijgt een slachtoffer medische én psychische zorg. Er kan een forensisch onderzoek plaatsvinden en het slachtoffer kan via het centrum klacht neerleggen bij de politie met hulp van speciaal opgeleide zedeninspecteurs. Het centrum voorziet ook in zowel verdere medische opvolging voor eventuele medicatie of voor letsels, als verdere psychische opvolging bij het verwerkingsproces.
Hoeveel gevallen zijn er gekend waar de vrouw in een opvangtehuis zijn terechtgekomen?
Ik heb hiervoor de juiste cijfers nog niet mogen ontvangen.
wo 16/03/2022 - 09:40Groot was mijn verbazing dat ik een punt op de agenda zag staan van deze gemeenteraad, rond het weigeren tot het afsluiten van een convenant voor een wedkantoor op de Europalaan.
Laat even duidelijk zijn dat we deze stelling steunen.
Maar groter was mijn verbazing als ik zag onder welke reden deze is gesloten.
En als ik het lijstje overloop dan zie ik vooral enkele opmerkelijke dingen.
Ik citeer ‘’de aanvrager moet ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse 4 niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.
Ik bespaar jullie de de parlementaire voorbereidingen en arresten waar het grondwettelijk hof, dit nogmaals heeft bevestigd.
De wetgever geeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om per concreet dossier na te gaan of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van kwetsbare inrichtingen gelegen is.
En nu word het interessant….
Op de gemeenteraad van 25/10/ 2018, heeft mijn collega Bianca Booms haar ongerustheid geuit over de uitbreiding van het bestaande gokkantoor in Kolderbos.
In u antwoord kwam het erop neer dat je weinig kon doen, daar de kansspel commissie weinig rekening houd met jullie mening.
Ne ben ik eens zo vrij geweest, om te kijken naar de andere gokkantoren in onze stad. En wat blijkt verschillende van deze gokkantoren zijn gevestigd op plaatsen die veel korter liggen bij het ziekenhuis, ontmoetingsplaatsen van jeugd, religieuze gebouwen, scholen enz…
En als ik de adviezen zie die jullie hebben opgevraagd waaronder het veiligheidshuis, moet ik toegeven dat dit ook onze bezorgdheid is.
We merken dat verschillende van deze gokkantoren, wel gebruikt worden voor andere doeleinden. Drugs en alcohol is op verschillende plaatsen geen taboe.
Laat staan voor of door minderjarigen.
De uitzichtloosheid van velen over hun toekomst zet er meestal toe om snel toch proberen snel geld te vergaren met het gokken.
Ik begrijp dan ook niet dat jullie een gokkantoor sluiten in het stadscentrum, en dezelfde regels niet toegepast worden in de buurten van onze armere wijken. Vele jongeren gebruiken tegenwoordig de gokcentra als ontmoetingsplaats.
Terwijl de stad meer gericht kan werken op het terrein om jongeren de mogelijkheid te geven samen te komen in buurthuizen of ontmoetingsplaatsen.
Daarom enkele vragen:
Hoe concreet gaan jullie deze regels doorvoeren op het terrein?
Het is zo dat we in het verleden als stad helaas weinig mogelijkheden hadden om een wedkantoor (klasse 4) te verbieden. De situatie is daartoe gewijzigd. Ik verklaar me nader.
De situatie voor de wetswijziging van 7 mei 2019 – in de praktijk omgezet op 25 mei 2021 – met betrekking tot de wedkantoren was de volgende:
Als stad konden we alleen een advies burgemeester afleveren. Dit advies was in Genk steeds negatief, vooral op basis van het antigokbeleid. Uit ervaring, zowel in Genk als in andere steden, hebben we geleerd dat er voor het afleveren van een vergunning door de kansspelcommissie (KSC) evenwel vooral gekeken wordt naar:
Maar het is wel de KSC die de vergunning aflevert. We hebben vastgesteld dat ze daarbij geen houden met een negatief advies in het kader van het antigokbeleid en de specifieke situatie in Genk. Als stad hadden we in het verleden dus inderdaad weinig tot geen mogelijkheden om wedkantoren tegen te houden. Vandaar ook mijn antwoord in die zin aan Bianca in 2018.
Helaas waren we in 2018 koploper in het aantal kansspelinrichtingen. We hebben toenmalig Justitieminister Koen Geens gevraagd om het gokken strenger te reglementeren. Sinds 25 mei 2021 is de nieuwe wet in voege getreden. Dat verandert de situatie. Wedkantoren dienen nu, vooraleer ze een vergunning of verlenging van een vergunning bij de KSC aanvragen, een convenant met de stad af te sluiten. Hierin kunnen een aantal voorwaarden opgenomen worden, zoals bijvoorbeeld een opgelegd sluitingsuur.
Belangrijk is dat in het kader van de aangepaste wetgeving van 7 mei 2019 de regels aangaande de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen of plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht nu ook gebruikt kunnen worden voor de wedkantoren. Dat is nieuw en was in 2018 dus nog niet het geval. We argumenteren nu, eveneens verwijzend naar rechtspraak in het kader van convenanten met betrekking tot speelautomatenhallen (klasse 2) waarom we geen convenant afsluiten.
We hebben dus de aangepaste wetgeving in voege is gegaan zelf meer in handen om een vergunning tegen te houden. De toekomst zal uitwijzen of deze argumenten voor wedkantoren standhouden.
Misschien enkele cijfers om de situatie wat meer te duiden:
Het aantal gokinstellingen is de afgelopen jaren alvast gedaald in Genk, een trend die we in de toekomst dus zeker willen verder zetten. In 2018 spande Genk nog de kroon wat betreft gokkantoren. We hadden toen in Limburg het hoogste aantal speelautomatenhallen, cafés waar je kon wedden, wedkantoren en dagbladhandelaars die kansspelen verkochten.
We hebben in Genk nog steeds 3 speelhalautomaten (klasse II), maar het aantal cafés waarin je kan wedden is alvast gedaald van 61 in 2018 naar 57 nu en er zijn ook minder dagbladhandelaars die kansspelen verkopen (van 17 in 2018 naar 12 nu).
We hebben in Genk nu 7 de KSC vergunde wedkantoren. Dit aantal is hoog in verhouding tot het maximale aantal van 600 kantoren in heel België. Als je naar de verspreiding kijkt, en rekening houdend met de inwonersaantallen, zouden er in Genk alleszins een pak minder moeten zijn. Daarom ook dat we nu actie ondernemen en besloten hebben om alvast voor twee inrichtingen geen convenant af te sluiten en we zullen ook de volgende vijf convenanten op dezelfde manier benaderen om de gokinstellingen nog meer te beperken en te spreiden in ruimte.
Voor de volledigheid: voor de dagbladhandels met kansspelen (eveneens klasse 4) werd de regelgeving inmiddels ook nog aangepast. Er dient voortaan een advies vanuit de stad worden afgeleverd en volgende regels zijn van kracht:
De dienst Preventie organiseert viermaal per jaar het overlegplatform DRU-G, waar veiligheids- en welzijnspartners een preventiebeleid omtrent verslavingen vorm geven en opvolgen. Vanuit DRU-G benaderen we de gokproblematiek op een integrale manier. Zowel vanuit preventief en curatief oogpunt merken we een toename van signalen rond problematisch gokgedrag. De hulpverleningssector ziet ook een toename van problematisch gokken in hun cijfers. We zetten daarom vanuit DRU-G in op preventiecampagnes rond gokken. Ook vanuit dit overlegplatform wordt overigens altijd een negatief advies gegeven over de vestiging van gokkantoren.
Waarom jongeren niet eens bevragen wat ze als alternatief zien als ontmoetingsplaats in hun wijk?
In de meest kwetsbare Genkse wijken zijn jeugdhuizen en jeugdwerkingen aanwezig. Via de Chillamba-werking bevragen we jongeren regelmatig rond hun noden in Genk, waaronder ook de nood aan ontmoetingsplekken. Jongeren geven daarbij aan dat er in hun wijk over het algemeen wel voldoende ontmoetingsplaatsen zijn waar ze kunnen samen komen. Denk maar aan de jeugdhuizen, jeugdwerkingen en speel- en voetbalpleintjes. De laatste bevraging dateert echter van in volle Corona-periode, toen jongeren vooral aangaven al blij te zijn als ze überhaupt konden samenkomen/
Naast de ontmoetingsplekken in de wijken zien we dat sommige jongeren uit de wijken ook hun weg vinden naar het Jeugdcentrum Rondpunt 26 voor de werking van Overkop. Hier kunnen ze terecht voor een zinvolle vrije tijd, maar ook om over alles te praten dat hen bezig houdt.
Jongeren missen wel meer cafés in het centrum die specifiek gericht zijn op een jong doelpubliek. Met Jeugdhuis Pand proberen we aan deze nood tegemoet te komen en gelukkige zijn er ook al enkele cafés met een jonger doelpubliek, maar dit kan voor jongeren altijd nog meer en beter.
Wat zijn de meningen van de verschillende buurtwerkers en straathoekwerkers in de verschillende wijken? Worden met hun meningen rekening gehouden?
In het kader van de gebiedsgerichte werking werken alle wijkmanagers, jeugdwerkers, buurtopbouwwerkers en straathoekwerkers op wijkniveau nauw samen in de wijkteams. Ze zijn allen unaniem negatief zijn ten aanzien van gokkantoren in de wijken. Het is evident dat wijkwerkers die dag in dag uit werken met kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen erg bezorgd zijn over de toename van de gokproblematiek en dus ook over de aanwezigheid van deze gokfaciliteiten in de onmiddellijke woon- en leefomgeving van deze kwetsbare groepen.
Uit onze huidige aanpak blijkt alvast dat we hun adviezen ter harte nemen en steunen. Vandaar ook deze aanpak.
wo 16/03/2022 - 09:47In de krant (bron: HBVL 8 maart 2022) konden we lezen dat twee Genkenaren van 16 en 17 jaar momenteel verblijven in een gesloten jeugdinstelling omdat ze verdacht worden van het mogelijk plannen van een terroristische aanslag.
De politie kreeg hun vorig jaar toevallig in het vizier na een vechtpartij tussen Genkse jongeren van Turkse afkomst en Afghaanse jongeren uit het asielcentrum van Lanaken op kerstdag. Er bleef toen maar 1 Afghaanse asielzoeker aangehouden door de onderzoeksrechter maar de gsm’s van de 19 toen gearresteerde jongeren werden wel in beslag genomen.
Bij onderzoek van deze gsm’s vond de politie toevallig bij 2 Genkse jongeren opzoekwerk naar terreurorganisatie IS en andere extremistische groeperingen terug en kwam de politie erachter dat de 2 Genkse jongeren probeerden om via het internet handvuurwapens in Polen aan te kopen om nadien te kunnen doorverkopen. Maar die poging mislukte. De jongeren ontkennen zelf alles.
Dit is zeer verontrustend.
Het dossier zit nu bij het federaal parket en de antiterreurcel van de federale gerechtelijke politie in Antwerpen. Ik wil niet vooruitlopen op het onderzoek, maar hierbij onze concrete vragen:
We zullen dit nauw blijven opvolgen.
We lezen in de krant dat de burgemeester van Lanaken concrete maatregelen wil na het geweld tussen de Genkse jongeren van Turkse origine en Afghaanse asielzoekers. Welke concrete maatregelen stelt u als burgemeester voor?
Ook in Genk hebben we onmiddellijk concrete acties ondernomen. Enerzijds heeft politie Carma onmiddellijk het gerechtelijk onderzoek opgestart én met resultaat zoals je hebt kunnen vernemen. Anderzijds hebben we hierop ook gewerkt vanuit ons netwerk. Er is contact genomen met de ouders en overleg geweest vanuit de buurtwerking en via ons sociaal netwerk met Gigos en andere actoren.
Hoe komt het dat er eerst een grote vechtpartij moet plaatsvinden, vooraleer een dergelijke planning van een terroristische aanslag opgespoord kan worden? Wat is de manier van aanpak in Genk om mogelijke terroristen concreet op te sporen?
Binnen het LIVC volgen we dit soort problematieken en de signalen hierover al bijna acht jaar op. Het LIVC is bij uitstek het lokale orgaan dat hiervoor zeer goed de vinger aan de pols houdt. Er wordt daar sterk werk geleverd door alle betrokken actoren. We proberen op die manier bepaalde signalen tijdig op te vangen om zo proactief ook de nodige actie te ondernemen. Helaas is het nooit uit te sluiten dat het toch tot een vechtpartij komt, wat ook wij uiteraard ten zeerste betreuren.
Lokaal heeft politiezone CARMA steeds aandacht voor deze fenomenen en zet hier met een gespecialiseerde aanpak via de wettelijk voorziene functie van Information Officer en de cel radicalisering/extremisme sterk op in. De zone neemt in dit kader ook deel aan de Lokale Task Force op provinciaal niveau, waarin er wordt samen gewerkt met de Staatsveiligheid, OCAD, DVZ en de specialisten terrorisme van de federale gerechtelijke politie. Verder zit de politiezone mee aan zowel de operationele- als de strategische overlegtafel van de Lokale Integrale Veiligheidscel die georganiseerd wordt door het lokale bestuursniveau. Deze werking loopt in onze politiezone sinds eind 2014.
Op federaal niveau vallen onderzoeken aangaande terrorisme onder de verantwoordelijkheid van het federaal parket en worden ze gevoerd door de cel terrorisme van de federale gerechtelijke politie.
Hoe ver staat het met het onderzoek naar de twee Genkse minderjarigen? Wordt hun directe omgeving ook onderzocht?
De politie is niet gemachtigd om informatie inzake een opsporing of gerechtelijk onderzoek te verschaffen aan een bestuurlijk orgaan. Dit vormt onderdeel van het verdere onderzoek. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat politie en parket deze zaak nauw opvolgen.
wo 16/03/2022 - 09:49Op maandag 7 maart is op de Weg naar As, parallel met de Europalaan, een speeltuintje afgebroken om plaats te maken voor 2 parkeerplaatsen naast het terras van restaurant Peppe. Tevens werd de voetgangerszone afgesloten om het mogelijk te maken daar te parkeren. Het was maar een klein lapje waar kinderen konden spelen en waar ouderen zich rustig konden voortbewegen. Volgens het Belang van Limburg zijn de bewoners van de negen flatgebouwen die zich daar bevinden niet geraadpleegd. Evenmin de kinderen die daar kwamen spelen. Op het ogenblik dat ik ter plaatse ging kijken, brak een klein meisje in tranen uit toen ze zag dat de speeltuigen verdwenen waren.
De beslissing om die ingreep te doen werd genomen op het schepencollege van 1 februari tegen het advies van de dienst mobiliteit in. De praktische bezwaren die verbonden waren met het feit dat er daar een voetgangerszone was heeft u gewoon ontkracht door de voetgangerszone af te schaffen. Wat blijft is:
• De politie heeft in het verleden heel wat inspanningen geleverd om de misbuiken in verband met parkeren op deze plek aan te pakken. aan te pakken. Eindelijk is er meer discipline. Als deze parkeerplaatsen bekend geraken bij het grote publiek mag verwacht worden dat deze ook frequent gebruikt en misbruikt zullen worden. Een derde voertuig zal naar alle waarschijnlijkheid opnieuw achtergelaten worden op een lege plek in de buurt.
• Voertuigen die van en naar de parkeerplaatsen rijden, rijden ook door de verbinding van de horecazaak ‘De Deen’ naar diens terras.
• De vaste zitstoelen en het speeltuig gevestigd op die plaats maakten deel uit van de inrichting van het openbaar domein en droegen bij tot de beleving van de stad.
• De afstand van de hoek van de Bochtlaan met de Weg naar As tot de autoparking is beperkt tot 80 m. Op deze parkeerplaats zijn er drie parkeerplaatsen voorzien voor kortparkeren 15 minuten tussen 18:00 en 22:00 u. Deze wandelafstand is te beperkt om bijkomende parkeerplaatsen te rechtvaardigen. Op deze parking zijn in totaal 47 parkeerplaatsen beschikbaar. De dienst stelt voor deze drie parkeerplaatsen niet alleen te voorzien van 18 u tot 22u maar de hele dag.
Toch heeft u doorgezet. U vindt dat u op die manier de Genkenaar bewuster leert omgaan met zijn auto. Waarom 80 m afleggen als 20m ook kan, nietwaar? U vervangt de voetgangerszone door een blauwe zone en de beruchte scanwagen zal zorgen voor de handhaving. En in het Belang van Limburg geeft u als extra motivering het bevorderen van de veiligheid want zonder die 2 parkingplaatsen parkeren de auto’s op het fietspad. Waarmee u een ander probleem aandraagt om een twijfelachtige beslissing goed te praten.
Wij kunnen op geen enkele manier meegaan in dit verhaal. Het lijkt ons een kwalijk precedent dat een buurt heringericht wordt ter bevoordeling van 1 handelaar en zijn klanten waarbij alle andere partijen verliezen: de bewoners, de kinderen, de Deen en zijn klanten. En we blijven met vragen zitten:
Wanneer is de voetgangerszone ingericht en wat was de motivatie om die in te richten? Wat heeft die inrichting gekost en wat is de kost van de afbraak en de herinrichting?
Hoe valt deze beslissing te rijmen met duurzaamheid en de filosofie van uw parkeerbeleid? En meer nog met het vergroenen van het centrum en het versterken van de beleving in de stad?
De voetgangerszone daar is reeds zo’n vijftien jaar van toepassing. De huidige voetgangerszone was voorheen de toegangsweg naar de verschillende parkeerpockets, maar als al snel bleek dat het drukke verkeer langsheen de appartementen de verkeersleefbaarheid en de veiligheid van de bewoners in het gedrang bracht. De stad heeft dit probleem opgelost door bovenaan aan de toegang te werken met één in- en uitrit en de twee grote parkeerlagen onderling te verbinden met een ramp. Gelijktijdig waren we dan in de mogelijkheid om de oude toegangsweg om te vormen tot een voetgangerszone met selectieve toegang, dus enkel voor laden en lossen, bewoners met garage en fietsers. Dat is ondertussen al even zo.
We hebben daar nu inderdaad extra plaatsen voorzien, waar handelaars, bewoners of bezoekers van de verschillende handelszaken maximaal 30 minuten kunnen parkeren. Onze parkeerbeheerder OPC zal hier dagelijks en meermaals per dag controleren.
Buiten de kortparkeerplaatsen, blijft een parkeerverbod ingesteld in de rest van dit gebied. We hebben in deze een beslissing genomen om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te garanderen. We stelden vast dat mensen vaak parkeerden op het fietspad ter hoogte van de zaak Peppe’s. Ook Politie Carma vroeg ons een oplossing uit te werken voor deze onveilige situatie. Parkeren op het fietspad is niet toegelaten en gevaarlijk. We hebben daarom gekozen voor deze veiligere ontsluiting via de Parking Weg naar As, waar er overigens sowieso een doorgang is voor de inwoners van de appartementen die ook tot daar rijden om hun garage te bereiken.
We hebben ook andere mogelijke oplossingen bekeken. Zo onderzochten we of het niet mogelijk is om aan de kant van de Bochtlaan een extra tweetal parkeerplaatsen voor kortparkeren te voorzien, want ook aan de overkant – ter hoogte van ’t Atelier – zijn er kortparkeerplaatsen. Helaas bleek dat niet mogelijk, gelet op de bouwvergunning en het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer in die vergunning.
Wij geven ook mee dat er hiertoe niet bijkomend verhard wordt of groen verdwijnt. De afbraak en herinrichting worden in eigen beheer uitgevoerd en de kosten zijn dan ook relatief beperkt geweest.
Is er overleg geweest met de bewoners en zo ja, wat waren hun bezwaren? Waren sommigen onder hen wel positief en waarom?
Er is in de zoektocht naar een oplossing voor dit probleem contact geweest met de mede-eigendom van Residentie Rembrandt, maar niet met de inwoners zelf.
Is het onder bepaalde omstandigheden toegelaten dat een auto op het fietspad komt, om een oudere of een moeder met kind rustig te laten uitstappen bijvoorbeeld? Want sommige mensen zijn er van overtuigd dat het fietspad daarvoor mag dienen.
Je zal in de wegcode lezen dat parkeren en ook stilstaan op een voet- of fietspad bij wet verboden is.
De politie weet dat er op het fietspad stilgestaan/geparkeerd wordt. Zijn er PV’s opgesteld hieromtrent en zijn er sancties geweest?
In 2021 zijn er maar liefst 46 inbreuken inzake stilstaan of parkeren op het fietspad vastgesteld in Genk. Deze overtredingen werden bestraft met een geldboete van € 116.
In Genk parkeert niemand meer zonder betaling. Daar zorgt de scanwagen voor. Maar parkeren op het fietspad, wat levens in gevaar brengt, kan niet opgelost worden ?
Hoezo, in Genk parkeert niemand zonder betaling? In Genk kan je op vele plaatsen gratis parkeren, zelfs in het hartje centrum. Je moet daartoe wel je nummerplaat registreren. De scanwagen is er om de controleren of dat gebeurt.
We willen evenwel absoluut vermijden dat mensen parkeren op het fietspad en zo een onveilige situatie creëren. Het is net daarom dat we daarvoor in deze concrete situatie deze oplossing uitgewerkt hebben.
wo 16/03/2022 - 09:50