Terug
Gepubliceerd op 25/03/2022

2022_IP_00021 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Sluiting gokkantoren.

Gemeenteraad
di 15/03/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx; Geert Reyskens; Sabrina Cavaliere

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00021 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Sluiting gokkantoren. 2022_IP_00021 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Sluiting gokkantoren.

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 10/03/2022 - 12:09

Toelichting

Groot was mijn verbazing dat ik een punt op de agenda zag staan van deze gemeenteraad, rond het weigeren tot het afsluiten van een convenant voor een wedkantoor op de Europalaan.
Laat even duidelijk zijn dat we deze stelling steunen.
Maar groter was mijn verbazing als ik zag onder welke reden deze is gesloten.
En als ik het lijstje overloop dan zie ik vooral enkele opmerkelijke dingen.
Ik citeer ‘’de aanvrager moet ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse 4 niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.
Ik bespaar jullie de de parlementaire voorbereidingen en arresten waar het grondwettelijk hof, dit nogmaals heeft bevestigd.
De wetgever geeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om per concreet dossier na te gaan of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van kwetsbare inrichtingen gelegen is.
En nu word het interessant….
Op de gemeenteraad van 25/10/ 2018, heeft mijn collega Bianca Booms haar ongerustheid geuit over de uitbreiding van het bestaande gokkantoor in Kolderbos.
In u antwoord kwam het erop neer dat je weinig kon doen, daar de kansspel commissie weinig rekening houd met jullie mening.
Ne ben ik eens zo vrij geweest, om te kijken naar de andere gokkantoren in onze stad. En wat blijkt verschillende van deze gokkantoren zijn gevestigd op plaatsen die veel korter liggen bij het ziekenhuis, ontmoetingsplaatsen van jeugd, religieuze gebouwen, scholen enz…
En als ik de adviezen zie die jullie hebben opgevraagd waaronder het veiligheidshuis, moet ik toegeven dat dit ook onze bezorgdheid is.
We merken dat verschillende van deze gokkantoren, wel gebruikt worden voor andere doeleinden. Drugs en alcohol is op verschillende plaatsen geen taboe.
Laat staan voor of door minderjarigen.
De uitzichtloosheid van velen over hun toekomst zet er meestal toe om snel toch proberen snel geld te vergaren met het gokken.
Ik begrijp dan ook niet dat jullie een gokkantoor sluiten in het stadscentrum, en dezelfde regels niet toegepast worden in de buurten van onze armere wijken. Vele jongeren gebruiken tegenwoordig de gokcentra als ontmoetingsplaats.
Terwijl de stad meer gericht kan werken op het terrein om jongeren de mogelijkheid te geven samen te komen in buurthuizen of ontmoetingsplaatsen.

 Daarom enkele vragen:

  • Hoe concreet gaan jullie deze regels doorvoeren op het terrein?
  • Waarom jongeren niet eens bevragen wat ze als alternatief zien als ontmoetingsplaats in hun wijk?
  • Wat zijn de meningen van de verschillende buurtwerkers en straathoekwerkers in de verschillende wijken.
  • Worden met hun meningen rekening gehouden?

 

Bespreking

Antwoord

Hoe concreet gaan jullie deze regels doorvoeren op het terrein?

Het is zo dat we in het verleden als stad helaas weinig mogelijkheden hadden om een wedkantoor (klasse 4) te verbieden. De situatie is daartoe gewijzigd. Ik verklaar me nader. 

De situatie voor de wetswijziging van 7 mei 2019 – in de praktijk omgezet op 25 mei 2021 – met betrekking tot de wedkantoren was de volgende:

Als stad konden we alleen een advies burgemeester afleveren. Dit advies was in Genk steeds negatief, vooral op basis van het antigokbeleid. Uit ervaring, zowel in Genk als in andere steden, hebben we geleerd dat er voor het afleveren van een vergunning door de kansspelcommissie (KSC) evenwel vooral gekeken wordt naar:

  • De 1.000 meter regel: voor nieuwe aanvragen mag er binnen een straal van 1.000 meter geen ander wedkantoor liggen;
  • Het niet voldoen aan de gemeentelijke reglementaire vergunnings-bepalingen, zoals bijvoorbeeld de brandveiligheid: 
  • Politionele bezwaren: de politie bezorgt eventuele bezwaren met betrekking tot de aanvrager of zaakvoerder om privacy-redenen zelf rechtstreeks in een advies aan de politiediensten van de Kansspelcommissie. 

Maar het is wel de KSC die de vergunning aflevert. We hebben vastgesteld dat ze daarbij geen houden met een negatief advies in het kader van het antigokbeleid en de specifieke situatie in Genk. Als stad hadden we in het verleden dus inderdaad weinig tot geen mogelijkheden om wedkantoren tegen te houden. Vandaar ook mijn antwoord in die zin aan Bianca in 2018.

Helaas waren we in 2018 koploper in het aantal kansspelinrichtingen. We hebben toenmalig Justitieminister Koen Geens gevraagd om het gokken strenger te reglementeren. Sinds 25 mei 2021 is de nieuwe wet in voege getreden. Dat verandert de situatie. Wedkantoren dienen nu, vooraleer ze een vergunning of verlenging van een vergunning bij de KSC aanvragen, een convenant met de stad af te sluiten. Hierin kunnen een aantal voorwaarden opgenomen worden, zoals bijvoorbeeld een opgelegd sluitingsuur. 

Belangrijk is dat in het kader van de aangepaste wetgeving van 7 mei 2019 de regels aangaande de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen of plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht nu ook gebruikt kunnen worden voor de wedkantoren. Dat is nieuw en was in 2018 dus nog niet het geval. We argumenteren nu, eveneens verwijzend naar rechtspraak in het kader van convenanten met betrekking tot speelautomatenhallen (klasse 2) waarom we geen convenant afsluiten. 

We hebben dus de aangepaste wetgeving in voege is gegaan zelf meer in handen om een vergunning tegen te houden. De toekomst zal uitwijzen of deze argumenten voor wedkantoren standhouden.

Misschien enkele cijfers om de situatie wat meer te duiden: 

Het aantal gokinstellingen is de afgelopen jaren alvast gedaald in Genk, een trend die we in de toekomst dus zeker willen verder zetten. In 2018 spande Genk nog de kroon wat betreft gokkantoren. We hadden toen in Limburg het hoogste aantal speelautomatenhallen, cafés waar je kon wedden, wedkantoren en dagbladhandelaars die kansspelen verkochten. 

We hebben in Genk nog steeds 3 speelhalautomaten (klasse II), maar het aantal cafés waarin je kan wedden is alvast gedaald van 61 in 2018 naar 57 nu en er zijn ook minder dagbladhandelaars die kansspelen verkopen (van 17 in 2018 naar 12 nu). 

We hebben in Genk nu 7 de KSC vergunde wedkantoren. Dit aantal is hoog in verhouding tot het maximale aantal van 600 kantoren in heel België. Als je naar de verspreiding kijkt, en rekening houdend met de inwonersaantallen, zouden er in Genk alleszins een pak minder moeten zijn. Daarom ook dat we nu actie ondernemen en besloten hebben om alvast voor twee inrichtingen geen convenant af te sluiten en we zullen ook de volgende vijf convenanten op dezelfde manier benaderen om de gokinstellingen nog meer te beperken en te spreiden in ruimte. 

Voor de volledigheid: voor de dagbladhandels met kansspelen (eveneens klasse 4) werd de regelgeving inmiddels ook nog aangepast. Er dient voortaan een advies vanuit de stad worden afgeleverd en volgende regels zijn van kracht:

  • Maximaal 4 terminals of informaticatoepassingen. 
  • Weddenschappen aannemen mag enkel tussen 6 en 20 uur. 
  • De totale inzetten voor weddenschappen mogen niet meer dan 250.000 euro per jaar bedragen. 
  • De dagbladhandelaar biedt minstens 200 verschillende titels van actuele persbladen aan én de jaaromzet van de verkoop van deze titels bedraagt minstens 25.000 euro per jaar. 
  • Er moet een overeenkomst met een F1-vergunninghouder zijn zonder enig exclusiviteitsbeding ten gunste van deze F1-vergunninghouder. 
  • De omzet uit de aanneming van weddenschappen mag niet meer bedragen dan 20% van de totale omzet. 
  • De reclame voor kansspelen moet beperkt zijn: max. 1/5de van alle reclame en niet meer dan 3m². 
  • Een beperking van de ingenomen ruimte door de kansspelen: max. 1/5de van totale ruimte en niet meer dan 10m². 
  • Leeftijdscontrole is verplicht (weddenschappen in dagbladhandels zijn verboden voor minderjarigen). 

De dienst Preventie organiseert viermaal per jaar het overlegplatform DRU-G, waar veiligheids- en welzijnspartners een preventiebeleid omtrent verslavingen vorm geven en opvolgen. Vanuit DRU-G benaderen we de gokproblematiek op een integrale manier. Zowel vanuit preventief en curatief oogpunt merken we een toename van signalen rond problematisch gokgedrag. De hulpverleningssector ziet ook een toename van problematisch gokken in hun cijfers. We zetten daarom vanuit DRU-G in op preventiecampagnes rond gokken. Ook vanuit dit overlegplatform wordt overigens altijd een negatief advies gegeven over de vestiging van gokkantoren.

Waarom jongeren niet eens bevragen wat ze als alternatief zien als ontmoetingsplaats in hun wijk?

In de meest kwetsbare Genkse wijken zijn jeugdhuizen en jeugdwerkingen aanwezig. Via de Chillamba-werking bevragen we jongeren regelmatig rond hun noden in Genk, waaronder ook de nood aan ontmoetingsplekken. Jongeren geven daarbij aan dat er in hun wijk over het algemeen wel voldoende ontmoetingsplaatsen zijn waar ze kunnen samen komen. Denk maar aan de jeugdhuizen, jeugdwerkingen en speel- en voetbalpleintjes. De laatste bevraging dateert echter van in volle Corona-periode, toen jongeren vooral aangaven al blij te zijn als ze überhaupt konden samenkomen/ 

Naast de ontmoetingsplekken in de wijken zien we dat sommige jongeren uit de wijken ook hun weg vinden naar het Jeugdcentrum Rondpunt 26 voor de werking van Overkop. Hier kunnen ze terecht voor een zinvolle vrije tijd, maar ook om over alles te praten dat hen bezig houdt.

Jongeren missen wel meer cafés in het centrum die specifiek gericht zijn op een jong doelpubliek. Met Jeugdhuis Pand proberen we aan deze nood tegemoet te komen en gelukkige zijn er ook al enkele cafés met een jonger doelpubliek, maar dit kan voor jongeren altijd nog meer en beter.

Wat zijn de meningen van de verschillende buurtwerkers en straathoekwerkers in de verschillende wijken? Worden met hun meningen rekening gehouden? 

In het kader van de gebiedsgerichte werking werken alle wijkmanagers, jeugdwerkers, buurtopbouwwerkers en straathoekwerkers op wijkniveau nauw samen in de wijkteams. Ze zijn allen unaniem negatief zijn ten aanzien van gokkantoren in de wijken. Het is evident dat wijkwerkers die dag in dag uit werken met kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen erg bezorgd zijn over de toename van de gokproblematiek en dus ook over de aanwezigheid van deze gokfaciliteiten in de onmiddellijke woon- en leefomgeving van deze kwetsbare groepen. 

Uit onze huidige aanpak blijkt alvast dat we hun adviezen ter harte nemen en steunen. Vandaar ook deze aanpak. 

wo 16/03/2022 - 09:47