Terug
Gepubliceerd op 25/03/2022

2022_IP_00023 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Speeltuin of parking?

Gemeenteraad
di 15/03/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx; Geert Reyskens; Sabrina Cavaliere

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00023 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Speeltuin of parking? 2022_IP_00023 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Speeltuin of parking?

Motivering

Indiener(s)

Chantal Coppens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 10/03/2022 - 12:22

Toelichting

Op maandag 7 maart is op de Weg naar As, parallel met de Europalaan, een speeltuintje afgebroken om plaats te maken voor 2 parkeerplaatsen naast het terras van restaurant Peppe. Tevens werd de voetgangerszone afgesloten om het mogelijk te maken daar te parkeren. Het was maar een klein lapje waar kinderen konden spelen en waar ouderen zich rustig konden voortbewegen. Volgens het Belang van Limburg zijn de bewoners van de negen flatgebouwen die zich daar bevinden niet geraadpleegd. Evenmin de kinderen die daar kwamen spelen. Op het ogenblik dat ik ter plaatse ging kijken, brak een klein meisje in tranen uit toen ze zag dat de speeltuigen verdwenen waren.

De beslissing om die ingreep te doen werd genomen op het schepencollege van 1 februari tegen het advies van de dienst mobiliteit in. De praktische bezwaren die verbonden waren met het feit  dat er daar een voetgangerszone was heeft u gewoon ontkracht door de voetgangerszone af te schaffen. Wat blijft is:

• De politie heeft in het verleden heel wat inspanningen geleverd om de misbuiken in verband met parkeren op deze plek aan te pakken. aan te pakken. Eindelijk is er meer discipline. Als deze parkeerplaatsen bekend geraken bij het grote publiek mag verwacht worden dat deze ook frequent gebruikt en misbruikt zullen worden. Een derde voertuig zal naar alle waarschijnlijkheid opnieuw achtergelaten worden op een lege plek in de buurt.

• Voertuigen die van en naar de parkeerplaatsen rijden, rijden ook door de verbinding van de horecazaak ‘De Deen’ naar diens terras.

• De vaste zitstoelen en het speeltuig gevestigd op die plaats maakten deel uit van de inrichting van het openbaar domein en droegen bij tot de beleving van de stad.

• De afstand van de hoek van de Bochtlaan met de Weg naar As tot de autoparking is beperkt tot 80 m. Op deze parkeerplaats zijn er drie parkeerplaatsen voorzien voor kortparkeren 15 minuten tussen 18:00 en 22:00 u. Deze wandelafstand is te beperkt om bijkomende parkeerplaatsen te rechtvaardigen. Op deze parking zijn in totaal 47 parkeerplaatsen beschikbaar. De dienst stelt voor deze drie parkeerplaatsen niet alleen te voorzien van 18 u tot 22u maar de hele dag.

Toch heeft u doorgezet. U vindt dat u op die manier de Genkenaar bewuster leert omgaan met zijn auto. Waarom 80 m afleggen als 20m ook kan, nietwaar? U vervangt de voetgangerszone door een blauwe zone en de beruchte scanwagen zal zorgen voor de handhaving.  En in het Belang van Limburg geeft u als extra motivering het bevorderen van de veiligheid want zonder die 2 parkingplaatsen parkeren de auto’s op het fietspad. Waarmee u een ander probleem aandraagt om een twijfelachtige beslissing goed te praten.

Wij kunnen op geen enkele manier meegaan in dit verhaal. Het lijkt ons een kwalijk precedent dat een buurt heringericht wordt ter bevoordeling van 1 handelaar en zijn klanten waarbij alle andere partijen verliezen: de bewoners, de kinderen, de Deen en zijn klanten. En we blijven met vragen zitten:

  • Wanneer is de voetgangerszone ingericht en wat was de motivatie om die in te richten? Wat heeft die inrichting gekost en wat is de kost van de afbraak en de herinrichting?
  • Is er overleg geweest met de bewoners en zo ja, wat waren hun bezwaren? Waren sommigen onder hen wel positief en waarom?
  • Hoe valt deze beslissing te rijmen met duurzaamheid en de filosofie van uw parkeerbeleid? En meer nog met het vergroenen van het centrum en het versterken van de beleving in de stad?  In deze kwestie is ook de veiligheid van de fietsers in de buurt van het rondpunt aangesneden. Er wordt geparkeerd en stil gestaan op het fietspad, zelfs op de rotonde. Dat is inderdaad een probleem.
  • Is het onder bepaalde omstandigheden toegelaten dat een auto op het fietspad komt, om een oudere of een moeder met kind rustig te laten uitstappen bijvoorbeeld? Want sommige mensen zijn er van overtuigd dat het fietspad daarvoor mag dienen.
  • De politie weet dat er op het fietspad stilgestaan/geparkeerd wordt. Zijn er PV’s opgesteld hieromtrent en zijn er sancties geweest?
  • In Genk parkeert niemand meer zonder betaling. Daar zorgt de scanwagen voor. Maar parkeren op het fietspad, wat levens in gevaar brengt, kan niet opgelost worden?

Bespreking

Antwoord

Wanneer is de voetgangerszone ingericht en wat was de motivatie om die in te richten? Wat heeft die inrichting gekost en wat is de kost van de afbraak en de herinrichting?

Hoe valt deze beslissing te rijmen met duurzaamheid en de filosofie van uw parkeerbeleid? En meer nog met het vergroenen van het centrum en het versterken van de beleving in de stad? 

De voetgangerszone daar is reeds zo’n vijftien jaar van toepassing. De huidige voetgangerszone was voorheen de toegangsweg naar de verschillende parkeerpockets, maar als al snel bleek dat het drukke verkeer langsheen de appartementen de verkeersleefbaarheid en de veiligheid van de bewoners in het gedrang bracht. De stad heeft dit probleem opgelost door bovenaan aan de toegang te werken met één in- en uitrit en de twee grote parkeerlagen onderling te verbinden met een ramp. Gelijktijdig waren we dan in de mogelijkheid om de oude toegangsweg om te vormen tot een voetgangerszone met selectieve toegang, dus enkel voor laden en lossen, bewoners met garage en fietsers. Dat is ondertussen al even zo. 

We hebben daar nu inderdaad extra plaatsen voorzien, waar handelaars, bewoners of bezoekers van de verschillende handelszaken maximaal 30 minuten kunnen parkeren. Onze parkeerbeheerder OPC zal hier dagelijks en meermaals per dag controleren. 

Buiten de kortparkeerplaatsen, blijft een parkeerverbod ingesteld in de rest van dit gebied. We hebben in deze een beslissing genomen om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te garanderen. We stelden vast dat mensen vaak parkeerden op het fietspad ter hoogte van de zaak Peppe’s. Ook Politie Carma vroeg ons een oplossing uit te werken voor deze onveilige situatie. Parkeren op het fietspad is niet toegelaten en gevaarlijk. We hebben daarom gekozen voor deze veiligere ontsluiting via de Parking Weg naar As, waar er overigens sowieso een doorgang is voor de inwoners van de appartementen die ook tot daar rijden om hun garage te bereiken. 

We hebben ook andere mogelijke oplossingen bekeken. Zo onderzochten we of het niet mogelijk is om aan de kant van de Bochtlaan een extra tweetal parkeerplaatsen voor kortparkeren te voorzien, want ook aan de overkant – ter hoogte van ’t Atelier – zijn er kortparkeerplaatsen. Helaas bleek dat niet mogelijk, gelet op de bouwvergunning en het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer in die vergunning. 

Wij geven ook mee dat er hiertoe niet bijkomend verhard wordt of groen verdwijnt. De afbraak en herinrichting worden in eigen beheer uitgevoerd en de kosten zijn dan ook relatief beperkt geweest. 

Is er overleg geweest met de bewoners en zo ja, wat waren hun bezwaren? Waren sommigen onder hen wel positief en waarom? 

Er is in de zoektocht naar een oplossing voor dit probleem contact geweest met de mede-eigendom van Residentie Rembrandt, maar niet met de inwoners zelf. 

Is het onder bepaalde omstandigheden toegelaten dat een auto op het fietspad komt, om een oudere of een moeder met kind rustig te laten uitstappen bijvoorbeeld? Want sommige mensen zijn er van overtuigd dat het fietspad daarvoor mag dienen. 

Je zal in de wegcode lezen dat parkeren en ook stilstaan op een voet- of fietspad bij wet verboden is. 

De politie weet dat er op het fietspad stilgestaan/geparkeerd wordt. Zijn er PV’s opgesteld hieromtrent en zijn er sancties geweest? 

In 2021 zijn er maar liefst 46 inbreuken inzake stilstaan of parkeren op het fietspad vastgesteld in Genk. Deze overtredingen werden bestraft met een geldboete van € 116. 

In Genk parkeert niemand meer zonder betaling. Daar zorgt de scanwagen voor. Maar parkeren op het fietspad, wat levens in gevaar brengt, kan niet opgelost worden ?

Hoezo, in Genk parkeert niemand zonder betaling? In Genk kan je op vele plaatsen gratis parkeren, zelfs in het hartje centrum. Je moet daartoe wel je nummerplaat registreren. De scanwagen is er om de controleren of dat gebeurt.  

We willen evenwel absoluut vermijden dat mensen parkeren op het fietspad en zo een onveilige situatie creëren. Het is net daarom dat we daarvoor in deze concrete situatie deze oplossing uitgewerkt hebben. 

wo 16/03/2022 - 09:50