Terug
Gepubliceerd op 25/03/2022

2022_GEM_00066 - Convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV - BetCenter Group nv tp. Europalaan - Weigering

Gemeenteraad
di 15/03/2022 - 20:15 Limburghal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx; Geert Reyskens; Sabrina Cavaliere

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_GEM_00066 - Convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV - BetCenter Group nv tp. Europalaan - Weigering 2022_GEM_00066 - Convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV - BetCenter Group nv tp. Europalaan - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

In de wetswijziging van 7 mei 2019 werd de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen gewijzigd. Hierin werd opgenomen dat voor de uitbating van een wedkantoor een convenant tussen stad en uitbater noodzakelijk is. Het convenant is conform de informatieve nota van de kansspelcommissie sedert 25 mei 2021 vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van vergunning F2.

Argumentatie

De heer Seydi Tekin, gedelegeerd bestuurder van Betcenter Group nv, Leopoldsplein 16/2 te 3500 Hasselt met ondernemingsnummer BE0877.184.856, heeft een aanvraag ingediend om een hernieuwing van de vergunning F2 te bekomen van de kansspelcommissie om een wedkantoor, kansspelinrichting klasse IV te exploiteren, gelegen te Europalaan 85 te 3600 Genk.

Het aantal wedkantoren in Genk met een vergunning F2 (van de kansspelcommissie) is 7.

Conform de wet behoort de beslissing om al dan niet dergelijke convenanten te sluiten tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeente.

Artikel 43/5, 5° van de wet van 7 mei 1999 bepaalt ondubbelzinnig dat de aanvrager ervoor moet zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.

 In de parlementaire voorbereidingen staat nog: “Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.” Hieruit blijkt dat de concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te sluiten kunnen verantwoorden, niet beperkt zijn tot die inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in artikel 43/5, 5° van de wet. Het Grondwettelijk Hof heeft dit nog bevestigd in het arrest nr. 177/2021 van 9 december 2021.

De wetgever heeft de gemeente de mogelijkheid gegeven om per concreet dossier na te gaan of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van kwetsbare inrichtingen gelegen is. Die bepalingen strekken er in het bijzonder toe de sociale risico’s in verband met de ligging van de vaste kansspelinrichtingen klasse IV te beperken en de spelers te beschermen. 

In het kader van een concreet individueel dossier is het nabijheidsonderzoek een belangrijk en zelfs determinerend motief in de afweging van de gemeente om al dan niet een convenant af te sluiten.

De door Betcenter nv voorgestelde vestigingsplaats bevindt zich op het adres Europalaan 85, 3600 Genk. Deze vestigingsplaats bevindt zich in de nabijheid van tal van kwetsbare inrichtingen. Elke besproken locatie wordt opgenomen in een omgevingsplan als bijlage.

Na concreet onderzoek blijkt dat de locatie zich in de nabijheid van diverse onderwijsinstellingen bevindt. Dit betreft volgende locaties: Basisschool Mater Dei gelegen te Grotestraat 25 op 475m; Basisschool Broederschool gelegen te Schabartstraat 10 op 600m; Academie voor Beeldende Kunst & Media te Welzijnscampus 9 op 670m; Academie voor Muziek, Woord, Dans te Stadsplein 1 op 445m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.

De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van een ziekenhuis. Op een wandelafstand van 1.731m ligt het ZOL Campus Sint-Jan. Dit ziekenhuis heeft een PAAZ (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis). Deze patiënten zijn niet alleen bijzonder kwetsbaar, maar zij kunnen er zelfs in behandeling zijn voor spel gerelateerde problemen. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.

De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen waar regelmatig erediensten worden gehouden. De Sint-Martinuskerk ligt op een afstand van 265m. Deze overweging op zich volstaat om het sluiten van de convenant te weigeren.

De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden:

  • De stationsbuurt is op 370m gelegen in een rechte lijn van de voorgestelde vestigingsplaats. Hier is zowel een trein- als busstation gelegen dat als belangrijke verkeershub/overstapplaats fungeert. Vooral jongeren maken veelvuldig gebruik van het openbaar vervoer. Zeker gedurende het schooljaar is het station (met stelplaatsen Lijnbussen) een plaats die overwegend door heel veel jongeren wordt bezocht, met name vooral die jongeren die vanuit de wijde regio zich met de trein of met de bus verplaatsen naar Genk, teneinde er les te volgen in tal van onderwijsinstellingen (Hogeschool UCLL – Limburgse zorgacademie, HBO Verpleegkunde, LUCA School of Arts, alsook een aantal middelbare scholen). Wanneer zij moeten wachten bij een overstap, beschikken zij over tijd om de onmiddellijke omgeving te verkennen. 
  • Videogamewinkel Game Mania op 70m. Dit is een plaats die veel jongeren aantrekt en vlakbij de vestigingsplaats gelegen is. 
  • Jeugdcentrum Rondpunt 26 op 560m. Dit is hét centrum voor jongeren in Genk. Jeugd Genk werkt hier aan het jeugdbeleid, maar ook partners zoals OverKop, JAC en Villa Basta hebben hier een plekje. Hier gaan diverse jeugdactiviteiten door. Hier is o.a. Jeugdhuis PAND gevestigd. In de vakanties kunnen tieners naar de activiteiten van Perron 13 komen, waar zij dikwijls zelfstandig naartoe reizen. 
  • Quick op 225, Bij de Waerd op 115m, Shakerato op 135m, Rootsbar op 85m, Wonder Bar op 155m. Dit betreffen elk horecagelegenheden waar vooral jongeren komen.
  • De bibliotheek aan het Stadplein ligt op een afstand van 355m. Het ruime culturele en ontspanningsaanbod is ook gericht tot kinderen, jongeren en jongvolwassenen. 
  • In de omgeving liggen diverse sportclubs met een belangrijke jeugdwerking. Op 140m ligt de padelclub PC Padelleboogske, die een jeugdwerking op zullen starten. Op 590m ligt Tendoryu Aikido Seibukan Genk met 17 jeugdleden. 
  • Campus O3 op een afstand van 1.000m. Dit is ontmoetings-, informatie en ondersteuningsplek voor (aanstaande) ouders. Jongeren kunnen hier o.a. een pedagogisch traject volgen. 
  • Ligo LiMiNo op 1.150m (Jaarbeurslaan 25). Hier kunnen allerhande cursussen in het kader van basiseducatie gevolgd worden.
  • Ligo LiMiNo op 370m (Hoogstraat 5 – inclusief zaal De Kempen).
  • Skatepark Genk-Centrum op 840m. Hier komen veel jongeren samen. 
  • ’t Uilennestje. Kinderdagverblijf op een afstand van 510m.
  • Junitas vzw op 580m. Hier wordt ondersteuning geboden rond opvoeding en ontwikkeling. Dit initiatief omvat o.a. dagcentrum De Passer voor twaalf meisjes en jongens tussen 6 en 18 jaar. Hier is ook de leefgroep Jongenstehuis gevestigd met plaats voor dertien jongens tussen 12 en 20 jaar. 

De nabijheid van elk van de hiervoor genoemde plaatsen volstaat op zich om het sluiten van de convenant te weigeren.

Daarnaast kunnen ook motieven die verwijzen naar de hoge concentratie aan sociaal en economisch zwakken in de gemeente, het lage gemiddelde inkomen, de hoge concentratie aan werklozen e.d. in aanmerking worden genomen bij het oordeel om al dan niet een convenant af te sluiten (RvS nr. 100.398, 26 oktober 2001). Gokken kan schulden en financiële problemen veroorzaken. Het brengt mensen tot armoede en leidt tot gezondheids- en sociale problemen.

Uit de resultaten van de bevraging van de stadsmonitor m.b.t. het thema ‘armoede’ voor Centrumstad Genk blijkt dat de armoedecijfers in Genk boven het gemiddelde liggen. Zo heeft 16,8% van de Genkse bevolking betalingsmoeilijkheden tegenover een gemiddelde van 14,9% van het totaal centrumsteden. Gelet op de socio-economische achterstelling is het bijgevolg niet wenselijk om een wedkantoor toe te laten op de voorgestelde locatie. 

De voorgestelde locatie bevindt zich in de nabijheid van organisaties die zich direct of indirect inzetten voor sociaal en economisch zwakken:

  • Campus O3 op een afstand van 1.000m. Dit is ontmoetings-, informatie en ondersteuningsplek voor (aanstaande) ouders. Jongeren kunnen hier o.a. een pedagogisch traject volgen. Gedragsproblemen hangen dikwijls samen met een onderliggende problematiek van kansarmoede. 
  • Ligo LiMiNo op 1150m (Jaarbeurslaan 25). Hier kunnen allerhande cursussen in het kader van basiseducatie gevolgd worden. Deze cursussen zijn ook gericht op maatschappelijke integratie. 
  • Tweedehandswinkel De Parel op 185m. 
  • Rap op Stap op 1.040m. Dit initiatief biedt vakanties, daguitstappen, sport- en culturele activiteiten, … aan voor mensen met een beperkt budget. Zij verleent ook vrijetijdsadvies en allerlei voordelen. 
  • Sociale woonmaatschappij Nieuw Dak op 640m.
  • Buurthuis De Sfeer is gelegen op 435m. Deze vzw is een erkende organisatie die een ontmoetingsplaats wil bieden om zo mensen uit de kansarmoede te versterken. 
  • Jeugdcentrum Rondpunt 26 op 560m. Dit centrum heeft op woensdag, donderdag en vrijdag een overkop-werking. Hier kunnen jongeren tot 25 jaar gewoon binnen en buiten lopen en allerlei leuke activiteiten doen. Het is een veilige plek waar zij  een luisterend oor vinden en beroep kunnen doen op professionele therapeutische hulp, zonder een label opgeplakt te krijgen. 
  • Crème Brulée op 750m (Winterdagopvang). Deze organisatie biedt in de koude wintermaanden een warm onderdak aan dak- en thuislozen. 
  • Sociaal Huis Portavida (OCMW) op 710m. Zij biedt dienstverlening aan die het OCMW van Genk eerder aanbood. Hier komen veel kwetsbare personen die er o.m. hulp bij schulden kunnen krijgen.
  • Alternatief vzw is gelegen op 650m. Zij zetten via opleiding, tewerkstelling, coaching en bemiddeling in op duurzame en inclusieve tewerkstelling. Zij begeleiden voornamelijk werkzoekenden.
  • VDAB op 415m. Deze overheidsdienst begeleidt ook werkzoekenden in hun traject om werk te vinden met in begrip van opleidingen.
  • Werkstation is gelegen op 315m. Hier begeleiden jobcoaches personen die moeilijkheden hebben om werk te vinden.
  • Op een afstand van 1180m is het Agentschap voor Integratie en Inburgering alsook het Huis van het Nederlands gelegen. De behoefte aan integratie vindt haar oorzaak dikwijls in kansarmoede. 
  • De stationsbuurt is op 370m gelegen in een rechte lijn van de voorgestelde vestigingsplaats. Hier is zowel een trein- als busstation gelegen dat als belangrijke verkeershub/overstapplaats fungeert. De personen die voormelde locaties bezoeken, hebben dikwijls niet de middelen om een auto aan te schaffen. Zij zijn dan aangewezen op het openbaar vervoer. Deze groep van kwetsbare personen weten zich hierbij geconfronteerd met een wedkantoor.  

De nabijheid van elk van de hiervoor genoemde plaatsen volstaat op zich om het sluiten van de convenant te weigeren.

Overige ontvangen adviezen:

  • Advies Veiligheidshuis:

    Vanuit het Genks Drugbeleid zetten we sterk in op preventie rond middelengebruik en verslaving. Ook gokken en gamen zijn opgenomen in ons drugbeleid. Sinds een aantal jaren ligt de focus voornamelijk op gokken en de mogelijke risico’s die daarmee gepaard gaan. Ons beleid voorziet een hulpaanbod voor mensen die in de problemen komen door hun gokgedrag. Eveneens wordt er door Stad Genk via politie en de afdeling Veiligheid ingezet op de handhaving van de afspraken en regels met betrekking tot gokken. Het belangrijkste instrument in het voorkomen van de ontwikkeling van een gokstoornis is een uitgewerkte, evidence-based preventie. 

    Hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, merken we via de laatste leerlingenbevraging van de VAD (Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs) dat jongeren reeds op vroege leeftijd in aanraking komen met gokken. Zelfs voordat ze meerderjarig zijn. 

    Adolescentie is een belangrijke ontwikkelingsperiode. Problematisch gokgedrag start vaak in de (vroege) adolescentie en jonge problematische gokkers startten vaker vroeger met gokken dan hun  leeftijdsgenoten die niet problematisch gokken. Verschillende risicofactoren die eerder besproken werden, zoals impulsiviteit, hyperactiviteit, gedragsproblemen en onaangepaste coping, vinden hun oorsprong in de adolescentie.. Naast impulsiviteit als persoonlijkheidskenmerk, is impulsiviteit ook kenmerkend voor de adolescentie door de ongelijke rijping van de hersenstructuren, waarin de prefrontale cortex trager ontwikkelt dan de andere structuren. Dit maakt adolescenten kwetsbaar voor impulsief gokgedrag. (Shead, Derevensky & Gupta, 2010; Brezing, Derevensky & Potenza, 2010)

    Wat de doelgroep jongeren betreft, hebben we binnen Genk te maken met een bovengemiddeld kwetsbare doelgroep. Dit geldt zowel voor de jongeren, als de context waarin ze opgroeien.

    Als we de algemene armoedecijfers (zie bijlage)  bekijken, zien we een gelijkaardige trend. Stad Genk heeft de laatste jaren heel wat inspanningen geleverd om de cijfers naar een Vlaams gemiddelde terug te brengen. De meest recente cijfers tonen ook aan de geleverde inspanningen bijdragen aan een verbetering in de cijfers. Desalniettemin zien we de noodzaak om deze extra inspanningen minstens te blijven voortzetten. 

  • Dienst Omgeving & Handhaving: gunstig
  • Brandweer: gunstig
  • Politie Carma maakt haar advies zelf over aan de kansspelcommissie.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat niet akkoord met het afsluiten van een convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV t.p. Europalaan 85 te 3600 Genk aangevraagd door Betcenter Group nv, Leopoldsplein 16/2 te 3600 Hasselt met ondernemingsnummer BE0877.184.856.