Achtergrondsituatie.
Op 29 januari konden we lezen in HLN dat Vera Jans Lanakense scholen oproept om gratis soep uit te delen. De gemeente Lanaken biedt gratis soep aan in alle scholen. Deze soep wordt gemaakt door een sociaal tewerkstelilngsproject. In Genk leeft bijna 1 op 3 kinderen in armoede, dat betekent ook dat er in elke klas iemand zit met een lege of schamel gevulde brooddoos. Kinderen die niet gegeten hebben, kunnen zich minder goed concentreren. Scholen lossen dit vaak op door elke dag een brood te kopen en die te smeren met choco bijv om het kind zonder gevulde boterhammendoos toch iets aan te bieden. Scholen hebben het hard te verduren met de corona, het lerarentekort, de hoge energieprijzen, de leerachterstand en de besparingen in het onderwijs van de afgelopen jaren. Nochtans zijn de jongeren van vandaag, de volwassenen van morgen en is het een taak van de gemeente om zoveel mogelijk te ondersteunen, ook als het om kinderen gaat die niets te eten hebben op school.
Vragen:
Is er ooit onderzoek gebeurd naar het aantal kinderen dat ’s middags geen middagmaal bij heeft, zowel in lagere als secundaire scholen in Genk?
Formeel werd er tot op heden geen onderzoek gedaan. Vanuit het onderwijs en het LOP is Uiteraard wel een thema dat in het kader van armoedebestrijding op school aan bod komt. Er is een nog sterker zicht op de mogelijke problematiek doordat de refters gesloten zijn en men in kleinere groepen in de klassen eet. Dit geeft juist een sterke opportuniteit om bij vaststelling hier ook iets mee te doen naar de ouders toe.
Hoe lossen Genkse scholen dat op als er kinderen bij zijn die niets te eten hebben ’s middags?
De scholengemeenschappen verzekeren dat scholen hier zeer alert en zorgzaam mee omgaan. Dat er oplossingen gezocht worden, maar veelal met de nodige discretie. De oplossingen situeren zich o.a. in de hoek van het aanbieden van cornflakes of boterhammen met confituur of smeerkaas; al dan niet gekoppeld aan huiswerkbegeleiding. Boterhammen lossen acuut het probleem op maar structureel is het belangrijk dat scholen de ouders contacteren of een signaal geven naar een begeleidende instantie.
Als er signalen opgepikt worden kan er via scholen of andere instanties altijd het aanbod worden gedaan van een mini-rechtenonderzoek (indien er een kind -12 in het gezin is). Dit mini-rechtenonderzoek wordt uitgevoerd door het kinderrechtenteam. Zij gaan op een positieve manier in gesprek met ouders en proberen om ouders een duidelijk overzicht te bezorgen van hun rechten. Dit kan een positieve invloed hebben op het gezinsinkomen, dat op zijn beurt een structurele vorm van hulp is. Daarnaast proberen we in samenwerking met partners via verschillende organen (LOP Dagelijks bestuur, werkgroep extra kansen,…) signalen op te pikken en indien nodig hier ook verder mee aan de slag te gaan binnen de sociale dienst. Dan kan er ad hoc bekeken worden of een aanvraag cultuurfonds of voedselbon nodig is en wordt er in een gesprek met een maatschappelijk werker ook verder bekeken welke vragen mensen hebben.
Hebben scholen in Genk ooit een verzoek ingediend voor gratis soep?
Het LOP biedt zich aan om armoedebestrijding net- en sectoroverschrijdend via de werkgroep extra kansen op te nemen. Er is mogelijk wat voor te zeggen om te zorgen dat kinderen – al dan niet enkel in de winter – soep kunnen krijgen. Bij het uitwerken van een eventueel initiatief is het evenwel belangrijk dat dit voor alle kinderen gebeurt, om geen zichtbaar verschil te maken tussen kansarm en kansrijk. Indien men oplossingen biedt moet dit volgens het decreet Flankerend Onderwijsbeleid voor alle scholen gelden. Maar er is daartoe momenteel geen expliciete vraag.
Kunnen we in Genk ook niet via een sociaal tewerkstellingsproject gratis soep uitdelen aan scholen? Hoe kunnen we scholen helpen bij de mogelijke drempels die ze hierbij ervaren (opdienen, afwassen, opwarmen = vraagt ook extra handen)?
Het onderwijsveld schetst als drempels enerzijds een materieel aspect (tekort aan middelen,…) en een pedagogisch aspect (geen tijd, ouders die het niet willen, kunnen of mogen opnemen). Deze zijn weliswaar niet van elkaar los te zien. De sociale dienst van het OCMW draagt daarnaast bij aan de doelstellingen zoals geformuleerd in het meerjarenplan op vlak van kinderarmoede. Scholen kunnen ons in dit kader altijd contacteren met vragen rond dit thema (consultfunctie, vorming rond armoede,…).
In de marge geven we mee dat het vandaag de dag gelet op de coronamaatregelen en de strenge eisen van het FAVV allesbehalve vanzelfsprekend is om soep of warme maaltijden te serveren.
di 15/02/2022 - 17:54