Een vrederechter in Genk heeft geoordeeld dat een uitgeschreven parkeerretributie niet dient te worden betaald. Specifiek spreekt de rechter zich uit over wat een stilstaand of een geparkeerd voertuig is. Hij oordeelde dat het retributiereglement in alle redelijkheid moet worden toegepast en de retributie niet van toepassing is indien je men niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen of voor het laden en lossen van zaken.
Dit is een serieuze deuk in de handhaving van het Genkse parkeerbeleid en zorgt voor onzekerheid bij de Genkenaren en bij zij die in Genk parkeren.
Graag willen we begrijpen hoe deze specifieke case zo ver is kunnen komen. Hoe komt het dat de klager, aangeeft “niet gehoord te zijn”. Is het zo dat hij zijn weg niet vond naar de juiste instantie of heeft hij bij die instantie herhaaldelijk hetzelfde antwoord verkregen? Graag inzage in welke contacten er zijn geweest en wat hiervan het resultaat was.
Verder willen we begrijpen welke (juridische) stappen er vanuit de stad worden genomen met betrekking tot dit vonnis. Is het standpunt van OPC hieromtrent gekend? Gaan stad Genk en OPC hierin samen één standpunt innemen?
Ook willen we begrijpen hoeveel gelijkaardige klachten er sinds de invoering van het nieuwe parkeerreglement zijn ingediend en wat er met die cases gaat gedaan worden. Hoe verhoudt dit aantal zich t.o.v. het totaal aantal klachten.
Tot slot vragen we op welke manier er gecommuniceerd zal worden om de onzekerheid ten gevolge van deze case weg te werken.
Hoeveel parkeerboetes zijn er in 2021 uitgeschreven?
Als personen onrechtmatig parkeren in de voorziene zones worden er retributies – en dus geen boetes – uitgeschreven.
In het werkingsjaar 2020-2021 (dus van juli 2020 tot en met juni 2021) werden 93.678 retributies uitgeschreven, waarvan 87.108 in de betalende zone en 6.570 in de blauwe zone.
Hoeveel mensen hebben een verhoogde boete gekregen door laattijdige betaling?
47.971 personen betaalden onmiddellijk en nog eens 15.769 betaalden na de eerste aanmaning en dus zonder bijkomende kosten. Slechts bij 7,5% van alle retributies werden er extra kosten aangerekend. 4.816 personen (5,2%) betaalden hun retributie na een tweede aanmaning en dus met een bijkomende administratieve kost van 20 euro. Bij 2.145 (2,3%) werd de deurwaarder ingeschakeld en betaald na een aanmaning.
Om de som volledig te maken geef ik nog mee dat er 18.641 retributies werden geannuleerd en dat de overige retributies nog niet betaald werden.
Wat is de totale opbrengst van de boetes?
De totale inkomsten van de retributies volgens dagtarief bedragen 1.469.751 euro voor het werkingsjaar 20-21.
Hoeveel klachten zijn er binnen gekomen bij OPC, en hoeveel zijn er rechtgezet?
Er werden 18.641 retributies geannuleerd, wat overeenstemt met 2% van het aantal uitgeschreven retributies. Het gaat dan vooral over éénmalige annulaties bij het fout ingeven van de nummerplaat of bij onwetende personen met een kaart voor personen met een handicap.
Willen jullie terug het Genker kwartiertje bekijken als extra op de huidige regelingen?
Het Genker kwartier werd vervangen door het gratis uur per zone per dag, mits registratie van de nummerplaat. Is het gratis uur opgebruikt dan kan aan goedkoop tarief (0,50 euro per half uur bovenlokaal/1 euro per half uur in centrum) gebruik gemaakt worden van de betalende parkeerplaatsen op het maaiveld. Wenst men niet te betalen dan zijn er zeker voldoende gratis parkeerplaatsen in de rand of in de parkeergarages.
Het gratis uur kan op een faire manier optimaal gehandhaafd worden. Belangrijker is dat er eigenlijk altijd plaats verzekerd voor het kortparkeren op het maaiveld. Bovendien wordt het geregistreerd parkeren erg eenvoudig en klantvriendelijk gemaakt als je de parkeerapp gebruikt. We stellen dan ook een stijging vast in deze vorm van mobiel parkeren. De Genkenaar raakt stilaan gewend aan modernere vormen van parkeren die ten gunste zijn van iedereen.
Een Genker kwartier weegt niet op tegen de voordelen die de huidige manier van werken geeft. Enkel een sluitende manier (zoals op de Fruitmarkt met ANPR) kan een gratis kwartier handhaven.
Bovenal streven we met ons parkeerbeleid naar ‘de juiste auto op de juiste plaats’. We streven dus ook naar minder autogebruik. Voor het doen van korte verplaatsingen komt stappen en trappen op de eerste plaats. Met de fiets parkeer je steeds zorgeloos voor de deur van de bakker, de apotheker of de bankautomaat. Gezien het enorme sociaal-ecologische belang voor de leefkwaliteit in onze stad en de leefbaarheid van onze planeet wordt de beleidsdoelstelling richting meer duurzame verplaatsingen ook in het parkeerbeleid zo goed mogelijk ingepast.
In verband met de vragen over het dossier waarin de vrederechter uitspraak gedaan heeft:
Hoe komt het dat de klager, aangeeft ‘niet gehoord te zijn’? Is het zo dat hij zijn weg niet vond naar de juiste instantie of heeft hij bij die instantie herhaaldelijk hetzelfde antwoord verkregen?
De klager werd wel degelijk aanhoord, zowel door parkeerbeheerder OPC als door bevoegde dienst mobiliteit, als door het kabinet van schepen Kriekemans. Hij vond dus wel degelijk de weg naar de verschillende kanalen, en mocht ook steeds een antwoord ontvangen. We duiden de tijdslijn graag even:
De overtreding werd begaan op 9 april 2021.
Op 21 april 4 diende betrokkene een vraag in bij parkeerbeheerder OPC via hun e-loket. Uit zijn schrijven daarin blijkt dat hij ook al telefonisch contact had met OPC. Hij kreeg op deze vraag via mail antwoord op 26 april. Daarin gaf OPC aan dat volgens het parkeerbeleid van Stad Genk de retributie betaald dient te worden. Die mail wordt vanuit een no-reply-adres verzonden, waarop betrokkene enkele dagen later wel antwoordde. Op 6 mei nam hij vervolgens contact met op Stad Genk. Dienst Mobiliteit antwoordde hem daags nadien op 7 mei en gaf daarin duidelijk ook ons standpunt mee. Op 29 september stuurde mijnheer nog een mail naar schepen Kriekemans, die wederom daags nadien beantwoord werd vanuit het kabinet.
In het advies van dienst mobiliteit werd tevens een expert in de wegcode geraadpleegd betreft stilstaan en parkeren, dat zegt: “Het stilstaan wordt in artikel 2.22 van het verkeersreglement gedefinieerd als een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Een zaak wordt niet gedefinieerd in het verkeersreglement, dus moet aan deze term de gangbare betekenis worden gegeven. In het van Dale woordenboek vind ik als betekenis: Een voorwerp, een ding. De vraag is nu of een enveloppe een ding of een voorwerp is, en of het uitstappen om de enveloppe in een brievenbus te steken kan beschouwd worden als stilstaan. Ik heb alvast geen rechtspraak hierover gevonden. Maar als ik wat ga grasduinen in het verkeersreglement dan merk ik dat vaak de term “zaken” gebruikt wordt in de context van “goederenvervoer”. Naar analogie hiervan zou je kunnen stellen dat het stilstaan enkel kan bij het laden of lossen van goederen. Een enveloppe in de brievenbus steken is dan geen laden en lossen en dus niet stilstaan. Maar een rechter kan van deze stelling evengoed brandhout maken …”
Dienst mobiliteit volgt dit advies. De bewuste persoon voerde ons inziens een parkeerbeweging uit op een parkeerplaats, die ook door een handhaver ter plaatse op dezelfde manier zou beoordeeld worden. Een parkeerwachter die het geparkeerde voertuig aantreft zou evenzeer controleren of de nummerplaat geregistreerd is. En, indien dit niet het geval zou zijn, zou een retributie uitgeschreven zijn.
Verder willen we begrijpen welke (juridische) stappen er vanuit de stad worden genomen met betrekking tot dit vonnis. Is het standpunt van OPC hieromtrent gekend? Gaan stad Genk en OPC hierin samen één standpunt innemen?
Stad Genk zal het dossier verder in detail bekijken samen met OPC. Eventueel zal er verdere toelichting gevraagd worden aan de Vrederechter.
Ook willen we begrijpen hoeveel gelijkaardige klachten er sinds de invoering van het nieuwe parkeerreglement zijn ingediend en wat er met die cases gaat gedaan worden. Hoe verhoudt dit aantal zich t.o.v. het totaal aantal klachten.
Tot 14 januari zijn de reacties zeer beperkt. Slechts twee personen namen contact op met OPC naar aanleiding van deze zaak. OPC heeft een communicatie voorbereid die kan gebruikt worden indien er toch veel meer reactie zou komen. Stad Genk zal mee opvolgen en evalueren.
Op welke manier zal er gecommuniceerd worden om de onzekerheid ten gevolge van deze case weg te werken?
Na bovenstaand proces zal vanuit Stad Genk en OPC een standpunt ingenomen worden, en zal een communicatie volgen die deze zaak duidelijk aflijnt. di 18/01/2022 - 17:04