We hebben reeds in de vorige gemeenteraden de afhaalophaling besproken.
Maar sinds deze maand is het dan uiteindelijk ingegaan.
We weten dat het gaat om een proefproject, maar welke wereldvreemde mens laat dit doorgaan net voor de feestdagen.
De mensen werden al meteen geconfronteerd dat de zakjes al heel klein zijn voor het keukenafval.
Op social media en via onze kanalen komen de klachten massaal binnen. 20 liter is zo gevuld.
Voor een gezin van 5 personen betekend dit om de vier dagen een gevulde gele zak.
Dus om de 14 dagen minstens drie stinkende zakken die wachten om opgehaald te worden.
Of gaan we de mensen aanmoedigen geschilde aardappelen te kopen, hun bordje netjes leeg te eten, en het vervallen eten in de koelkast dan toch maar op te eten?
Tevens moesten we in de krant lezen dat de gele zakken al voorlopig niet meer te krijgen waren, en dan komt het…. Dat de mensen het voorlopig maar aan de kippen moesten geven???
Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld was.
Moeten we nu ineens van vandaag op morgen allemaal kippen gaan houden?
Of gaat de stad op elke hoek van een straat een kippenren houden?
Ik heb in mijn loopbaan al serieus absurde antwoorden gekregen, maar dit slaat echt alles.
En wat doen we met de mensen zonder tuin en de appartementen?
Gaan we de verhuurders vragen hun huurcontracten aan te passen, van geen huisdieren toegelaten, naar geen huisdieren toegelaten maar wel kippen.?
Collega’s het kan sarcastisch klinken en we kunnen er wel mee lachen, maar dit krijg ik echt niet meer uitgelegd aan onze burgers.
Hoeveel appartementen en woningen zonder tuin zijn er niet in Genk?
Over de timing, vlak voor de feestdagen en dan meer dan drie weken wachten... getuigt van wereldvreemdheid.
Het is een proefproject, maar de groene container is wel definitief weg, wat als over een jaar dit wordt afgevoerd? of wanneer en door wie gaat het geëvalueerd worden?
Pleidooi om niet alleen ambtenaren en experts, maar ook gezinnen én werknemers van de vuilkar te betrekken in de evaluatie
Moeten de mensen dan weer betalen voor een groene bak te krijgen, die ze nu al hebben moeten afgeven.
Trouwens de mensen hebben al betaald tot 1 april van dit jaar, voor een bak die ze vanaf eind december al niet meer mochten gebruiken.
Niemand gelooft dat die zakjes bij ophaling het gaan houden, als er één op tien scheurt dan is toch heel het verhaal van gescheiden afval misluktvraag om meer uitleg hoe ze daar mee gaan omgaan.
Collega's we kennen de problematiek allemaal, maar de wil om het probleem aan te pakken is er niet bij iedereen.
Laten we stoppen met onze inwoners te pesten, want een ander woord heb ik hier niet voor. Verschillende gemeentes en steden in belgie schakelen over van de plastic zakken naar containers en wat doen wij, wij keren terug naar het verleden.
Zoals u weet volgt Limburg.net als intercommunale het Optimo-verhaal op. We zullen de vragen ook aan hen bezorgen, maar we nemen graag de tijd om ze toch ook vanuit ons perspectief en onze diensten even te beantwoorden.
U weet ook dat we afgesproken hebben dat dit een testfase is, waarna we vanuit het stadsbestuur ook nauw zullen opvolgen waar eventuele bijsturingen nodig zijn. We houden daarbij uiteraard rekening met vragen en bekommernissen van onze inwoners. Ook politiek kunnen we als raad mee evalueren en kan ik ook alleen maar oproepen om dit dossier ook vanuit jullie fracties nauw op te volgen en op bovenlokaal niveau samen aan te kaarten bij Limburg.net.
Ik stel ook voor om samen met de gemeenteraad een bezoek te brengen aan de sorteerinstallatie en verwerkingslocatie in Beringen, zodat jullie een en ander met betrekking tot al dan niet gescheurde zakken en sorteeropvolging ter plekke ook kunnen waarnemen.
In het centrum en enkele andere straten komt men elke week de zakken ophalen terwijl de rest van Genk om de twee weken. Waarom is dat? Wij betalen toch even veel, hebben we daarom niet het recht op dezelfde dienstverlening?!
Deze opmerking is van bij het begin meegenomen, goed beseffende dat als men hier een deur zou openzetten, er heel veel vragen gingen komen – in heel Limburg. Daarom is er objectief gekeken naar de bevolkingsdichtheid per km² (hanteerbaar voor heel Limburg). We hebben de oefening voor Genk gemaakt en enkel de hoogste bevolkingsdichtheden meegenomen. Het gaat dan ook meestal om straten met hoogbouw. Daarnaast is ook gekeken of deze gebieden telkens aansloten bij een andere ronde om de kost van de extra ophaling zo beperkt mogelijk te houden. Het centrum en de bovenlokale handelsstraten voldoen aan deze twee criteria.
De gele zakken blijken toch niet zo efficiënt.
Na de eerste ophaling heeft onze Afdeling ReiGr welgeteld twee meldingen ontvangen van gescheurde zakken. Er wordt op sociale media veel verwezen naar ongedierte en stukgebeten zakken, maar dit was voorheen met de grijze zak eenzelfde gegeven. Als bewoners de zakken correct aan straat zetten en de zakken op hun eigendom veilig stallen is de kans klein dat dit overlast veroorzaakt.
Een eerste inspectie geeft ook aan dat zeker niet iedereen de gele zakken gebruikt. Wellicht volgen velen ook het advies om meer te composteren en dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Uit onderzoek is gebleken de groene bakken gemiddeld genomen voor 90% gevuld waren met tuinafval en dus slechts voor een kleiner deel met keukenafval. U geeft aan niet toe te komen met acht zakjes van 17 liter. Dat komt nochtans overeen met meer dan één gft-container met enkel keukenafval.
We stellen ook vragen bij de tip van Limburg.net met betrekking tot het bewaren van zakjes in de diepvries en zullen dat ook met hen opnemen. Over lekkage hebben we nog geen melding ontvangen.
Waarom antwoordt de stad niet op de vragen die ik stel?
We hebben de gewoonte alle vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden. Laat me gerust even weten welke vragen van jou nog niet beantwoord werden en via welk kanaal je ze aan wie gesteld hebt, dan kunnen we in onze dienstverlening ook even kijken hoe dit verlopen is.
In welke zak hoort het afsluitklipje van mijn broodzakken?
Dat is niet heel duidelijk en hangt er een beetje van af. Als het enkel kunststof is, dan gaat het bij PMD in de blauwe zak. Als het metaal is met daarrond kunststof, dan hoort het thuis bij het restafval.
Wat doen we best met lege koffiecapsules of lege theelichtjes?
Die horen bij het restafval.
Waarom verliep de verdeling van het startpakket niet vlot voor elk Genks adres? Dit kan toch niet moeilijk zijn! Was het dan geen betere optie om ze te bedelen per adres?
Er werd gekozen om de proefpakketten niet op elke adres te verdelen maar deze te laten verlopen via handelaars en recyclageparken. Er zijn tot 10 januari een 18.000 startpakketten verdeeld. Er is nooit een tekort geweest, maar er zijn wel aandachtspunten:
Waarom is er een groot te kort aan gele zakjes?
Limburg.net spreekt over het niet tijdig bestellen en over hamstergedrag. Voor wat Stad Genk betreft hebben we nog een voldoende voorraad om iedere Genks gezin een startpakket te bezorgen. Limburg.net heeft ons gevraagd deze te mogen gebruiken, maar wij hebben er bewust voor gekozen om deze startpakketten voor de Genkenaren te reserveren.
Gaan we dat ook voor hebben met de tuinzakken in de lente of herfst?
Wij zullen bij Limburg.net aandringen om een voldoende grote stock aan te leggen.
Is de sorteerinstallatie al operationeel? Zo ja, hoe verloopt dit momenteel?
De sorteerinstallatie is operationeel en voorlopig zijn er geen opmerkingen.
Zijn er veel gescheurde zakken bij het leegmaken van de vrachtwagen?
Niemand gelooft dat die zakjes bij ophaling het gaan houden, als er één op tien scheurt dan is toch heel het verhaal van gescheiden afval mislukt, vraag om meer uitleg hoe ze daar mee gaan omgaan.
Op dit ogenblik komen in slechts 5 % van de vrachtwagens gescheurde zakken voor, deels door het persen, deels door het slecht aanbieden van de bewoners.
Wanneer kunnen we meer weten over de hoeveelheid ingezamelde gft ten opzichte van voorheen?
Er is een projectgroep bezig die het Optimo-project van nabij opvolgt. Daarin zitten verschillende stadsdiensten, maar ook Limburg.net en bijvoorbeeld Nieuw Dak. Samen met deze werkgroep gaat afdeling ReiGr per kwartaal een overzicht maken dat gedeeld zal worden met de gemeenteraad via beslissingen schepencollege.
Zijn er al plannen om het wagenpark van OPTIMO te vergroenen?
Limburg.net is hiermee bezig, zij volgen dit verder op.
Ik heb in november mijn blauwe zakken in de winkel gekocht, bij het openen bleken het de oude te zijn! Ik kan ze niet omruilen op het Stadhuis want ze zijn geopend!
In principe heeft afdeling ReiGr in april bij alle handelaars hun oude stock (zowel PMD- als plastics-zakken) opgehaald en omgeruild tegen de nieuwe PMD-zakken. Wij kunnen natuurlijk niet instaan voor iedere handelaar afzonderlijk.
Mensen kunnen nog tot eind maart volle rollen omruilen tegen nieuwe rollen. En als men nog losse zakken over heeft, kunnen die bijvoorbeeld nog dienen om het PMD-afval aan te bieden op het recyclagepark.
Hebben jullie op regelmatige basis een overleg met Limburg.net? Of dienen jullie klachten van de Genkenaar gewoon in? Zo ja, wanneer gebeurt dat?
Alle klachten worden sowieso ingegeven en opgevolgd. Tijdens de opstart is er zeer regelmatig contact geweest en ook tijdens de eerste ophaling is er vanuit onze diensten de afgelopen twee weken dagelijks contact geweest. Deze week vindt een eerste terugkoppeling plaats met betrekking tot de opstart en daarnaast proberen wij regelmatig af te spreken om per kwartaal een overzicht op te maken. Vanuit het bestuur heb ik zelf ook regelmatig contact met de voorzitter en CEO van Limburg.net. Ik ga er van uit dat jullie via jullie politieke vertegenwoordiging in Limburg.net ook de vinger aan de pols houdt.
Wat zijn de reacties van Limburg.net op de klachten van de burger? Is er een ambtenaar bevoegd om deze klachten op te volgen? Is er hierover al overleg geweest met Limburg.net? Zijn zij bereid om een oplossing te geven? Graag had ik ook een terugkoppeling gehad over de reacties van Limburg.net. Indien mogelijk het verslag van jullie overleg.
De klantendienst van Limburg.net volgt alle klachten op via het vernieuwde Cards-systeem. Er wordt, zoals reeds gemeld, een terugkoppeling per kwartaal voorzien met alle meldingen en klachten. Daarnaast is er contact geweest met diverse personen uit diverse Sociale Media-groepen. Deze gesprekken waren redelijk constructief. Limburg.net geeft telkens aan wat de bedoeling én het voordeel is van Optimo en de mogelijkheden om de discussiepunten aan te pakken.
Moeten we blijven doorgaan met het OPTIMO-systeem tot eind 2024, ook als het zou blijken dat dit systeem echt niet toereikend is?
Het is een proefproject, maar de groene container is wel definitief weg, wat als over een jaar dit wordt afgevoerd? Of wanneer en door wie gaat het geëvalueerd worden?
Het is een proefproject tot eind 2024, maar begin 2023 zal stad Genk een eerste grote evaluatie maken. Deze evaluatie zal gemaakt worden door de stad in samenwerking met Limburg.net en enkele andere partners zoals Nieuw Dak bijvoorbeeld. Deze evaluatie zal gebaseerd zijn op cijfers (hoeveel afval, aantal klachten/meldingen, ….), maar ook op basis van een bevraging bij de Genkenaren. Sowieso wordt er per kwartaal een evaluatie gemaakt.
Moeten de mensen dan weer betalen voor een groene bak te krijgen, die ze nu al hebben moeten afgeven? Trouwens de mensen hebben al betaald tot 1 april van dit jaar, voor een bak die ze vanaf eind december al niet meer mochten gebruiken.
Stel dat de evaluatie negatief is en er opnieuw gekozen wordt voor een gft-container, zal de nieuwe container sowieso uitgerust zijn met een chip, zodat we niet meer met een sticker moeten werken (containers 2.0). Deze containers zullen dan, zoals nu de tuinbak, in de vorm van een jaarlijkse abonnementskost aangeboden worden. Dus er moet niet apart betaald worden voor de container.
De sticker van de vroegere gft-container was altijd te koop vanaf december en geldig van 1 januari tot 31 december. Wel hebben we telkens de mogelijkheid gegeven de aankoop uit te stellen tot eind maart opdat niet iedereen tegelijkertijd naar de winkel of het balieplein zou gaan met wachtrijen tot gevolg. En zo viel de aankoop van de sticker ook samen met de afhaling van het tegoed aantal zaken dat beschikbaar was vanaf begin februari. Ter compensatie is ook beslist dat de abonnementskost pas op 1 april ten vroegste start, dus wie voor 1 april zijn tuinbak heeft besteld kan die tot 1 april gebruiken zonder abonnement, dit begint pas te lopen op 1 april 2022 en loopt tot 31 maart 2023.
Er worden voor ophalingen nu minder kilometers gereden dus is er ook minder CO2 uitstoot, maar wordt er ook rekening gehouden met de sorteerinstallatie zelf en zijn energieverbruik?
Dit is inderdaad meegenomen in de analyse.
di 18/01/2022 - 16:52